شناسه خبر: 34789 منتشر شده در مورخ: 1400/9/3 ساعت: 11:22 گروه: اجتماعی  
۱۴ استان فاقد مدرسه اوتیسم هستند

۱۴ استان فاقد مدرسه اوتیسم هستند

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه ۶۰ مدرسه اوتیسم در کشور فعالیت دارند، گفت: براساس آمایش سرزمینی ۱۴ استان کشور فاقد مدرسه مستقل اوتیسم هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش‌وپرورش استثنایی لرستان به صورت مجازی افزود: لرستان فاقد مدرسه اوتیسم است که در صورت تأمین زمین‌ ساخت این مدرسه نیز با مشارکت خیران آغاز خواهد شد.

وی با تاکیدبر اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی وظیفه توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد، اظهار داشت: تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد. از دو جهت به آموزش‌وپرورش استثنایی نگاه ویژه‌ای وجود دارد، این آموزش‌وپرورش هم می‌تواند پیشرو نظام تعلیم‌وتربیت باشد و هم حساسیت ویژه‌ای روی این آموزش‌وپرورش در حوزه عدالت ترجیحی آموزشی وجود دارد.

وی تصریح کرد:‌ آموزش‌وپرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی ارائه می‌دهد. برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، ارائه خدمات از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر و طرح هدایت چهار قلمرو است که آموزش‌وپرورش استثنایی به آموزش‌وپرورش عادی خدمات ارائه می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است، افزود: نبود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت‌های ادارات کل در خصوص آموزش‌وپرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونان با آموزش‌وپرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش‌وپرورش استثنایی در سطح استان‌ها است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ساختار آموزش‌وپرورش استثنایی در سطح مناطق ۷۶۰ گانه آموزش‌وپرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح مناطق می‌تواند جبران‌کننده این حلقه مفقوده باشد.

حسینی با بیان محورهای عمده‌ای که شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه استان‌ها می‌تواند به آنها وارد شوند، تاکید کرد: شورا می‌تواند به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در حوزه فراگیری سنجش، پایین آوردن سن سنجش، استفاده و تبادل داده‌های غربالگری بین آموزش‌وپرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت، استفاده از داده‌های حاصل از سنجش و داده پژوهی، ایجاد ظرفیت‌های لازم برای دائمی شدن پایگاه‌های سنجش وارد شود.

وی یکی از جهت‌گیری‌های نظام آموزش‌وپرورش را حرکت به سمت مدارس ترکیبی با آموزش‌های فردی دانست و اظهار داشت: طرح تلفیقی فراگیر راهی برای حرکت به سمت مدارس ترکیبی است و رشد کمی و کیفی طرح تلفیقی فراگیر و پیاده‌سازی کامل شیوه‌نامه تلفیقی فراگیر از جمله حیطه‌های فعالیت شورای پشتیبانی آموزش‌وپرورش استثنایی در استان‌ها است.

حسینی با بیان اینکه دیرآموزان مظلوم‌ترین قشر دانش‌آموزان در نظام تعلیم‌وتربیت هستند گفت: این شورا می‌تواند با همکاری معاونت آموزش ابتدایی استان‌ها کارگروهی تشکیل دهد تا به ارتقای کیفیت تحصیل این دانش‌آموزان بینجامد. 

ارایه خدمات حرفه‌ای به دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری

رییس آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد:‌ یکی از خدمات ارزشمند، مؤثر و سازنده آموزش‌وپرورش استثنایی به دانش‌آموزان عادی، ارائه خدمات حرفه‌ای به دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری است و رشد کمی و کیفی این مراکز، تغییر نیافتن کاربری و استقرار نیروهای حرفه‌ای در این مراکز می‌تواند در دستور کار شورا قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد عدالت ترجیحی نیازمند مناسب‌سازی در تمامی ابعاد نظام تعلیم‌وتربیت هستند، تصریح کرد: شورای پشتیبانی آموزش‌وپرورش استثنایی می‌تواند مناسب‌سازی مختلف در تمامی ابعاد را از طریق تمامی معاونت‌های ادارات کل برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از جمله استانداردسازی فضاهای آموزشی، ورزشی، کارگاهی و آموزشگاهی انجام دهد.

وی تبیین بسته‌های تحولی آموزش‌وپرورش استثنایی را از دیگر وظایف شورا دانست و گفت: برخی از برنامه سه بسته تحولی سال گذشته سازمان استمراری است و برای سال جاری نیز دو بسته تحولی آموزش، پرورش، توان‌بخشی و تربیت‌بدنی خانواده محور و غربالگری نوآموزان پنج تا هفت ساله به‌منظور شناسایی مشکلات ویژه یادگیری تدوین و اجرایی شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه آموزش‌وپرورش استاندارد نیازمند استانداردسازی فضاهای آموزشی است، گفت: در پیمایش سرزمینی، آموزش‌وپرورش استثنایی برای رسیدن به حداقل استانداردها به ۲۱۰ مدرسه نیاز داشت که طی دو سال گذشته ۱۶۵ مدرسه از این تعداد کلنگ‌زنی یا افتتاح شده است. سهم استان لرستان از این تعداد ۱۰ مدرسه است که در صورت تأمین زمین، منابع ساخت این مدارس از طریق مشارکت خیرین و سازمان نوسازی تامین خواهد شد.

۳۰۰ سالن ورزشی درون مدرسه‌ای ساخته می‌شود

حسینی تربیت‌بدنی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را از ضروریات دانست و گفت: ورزش برای این دانش‌آموزان استثنایی بعد درمانی و توان‌بخشی دارد و ساخت ۳۰۰ سالن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در استان‌ها است. در چهار مدرسه استان لرستان فضای کافی برای ساخت سالن ورزشی درون مدرسه‌ای وجود دارد که امید است باهمت خیرین این سالن‌ها ساخته شوند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در قالب نهضت مشارکتی توان‌افزایی سال گذشته خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان به آموزش‌وپرورش استثنایی کمک کردند، گفت: تأمین ۱۰۵ قلم وسیله آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی در قالب این برنامه پیگیری می‌شود. دانش‌آموزان استثنایی استان لرستان به ۷۹۰ وسیله آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز دارند که در سال جاری ۲ میلیارد تومان از سوی آموزش‌وپرورش استثنایی به این استان اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: راه‌اندازی سه مرکز مشاوره و چهار مرکز مشکلات ویژه یادگیری از دیگر برنامه‌های آموزش‌وپرورش استثنایی برای استان لرستان است.

حسینی با بیان اینکه باشگاه‌های پیشکسوتان باهدف استفاده از تجربیات بازنشستگان راه‌اندازی شده است، گفت: سه باشگاه پیشکسوتان آموزش‌وپرورش استثنایی در استان لرستان راه‌اندازی شده است که امکانات مورد نیاز این مراکز از سوی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تأمین خواهد شد.

جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت با بیان اینکه ۱۰۵۲ تبلت و گوشی هوشمند به دانش‌آموزان کم‌برخوردار لرستانی تاکنون اهدا شده است، گفت: هنوز بیش از ۸ هزار دانش‌آموز به این تجهیزات دسترسی ندارند و در سال جاری ۳ میلیارد تومان برای خرید گوشی هوشمند و تبلت از سوی سازمان نوسازی مدارس به استان لرستان اختصاص خواهد یافت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *