شناسه خبر: 34783 منتشر شده در مورخ: 1400/9/2 ساعت: 10:17 گروه: اجتماعی  
نبود چارت سازمانی انحلال مجتمع های نابینای را رقم میزند

نبود چارت سازمانی انحلال مجتمع های نابینای را رقم میزند

مجتمع نابینایان شهید جلیلیان مشهد مقدس یکی از مجتمع های خدماتدهی سازمان بهزیستی بود که در سال 1399 به پایان کار خود رسید و منحل شد.

به گزارش ایران سپید در خصوص انحلال این مجتمع آموزشی با مدیرعامل جامعه نابینایان ثامن الائمه خراسان رضوی و رییس دبیرخانه توسعه، موسسات و مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی کل کشور صحبت کردیم که در ذیل می خواهند.

در ابتدا با جواد رضایی مدیرعامل جامعه نابینایان ثامن الائمه خراسان رضوی به عنوان فردی مطلع از انحلال مجتمع نابینایان شهید جلیلیان مشهد به گفتگو پرداختیم.

وی می گوید: «موضوع انحلال این مجتمع از سال 88 مطرح شده است و علت آن عدم چارت سازمانی در سازمان بهزیستی برای این مجموع است. علت تعطیلی تدریجی این مجموعه، حضور برخی از نابینایان یا غیر نابینا به عنوان نیروی کار و پرسنل در شهید جلیلیان از سال 58 به بعد فعالیت داشتند. سازمان بهزیستی در کل کشور تصمیم گرفته است تا همه این مراکز بعد از بازنشسته شدند اکثریت پرسنل منحل شوند و مجموعه شهید جلیلیان هم درگیر همین موضوع شده است. مرکزی که حدود 45 کارمند و پرسنل داشت در سال 99 اکثریت آنها بازنشست شدند و دو الی سه نفر از پرسنل نابینا و کم بینا باقی مانده هم تا زمان بازنشستگی به مراکز دیگر فرستاده شدند و مرکز را تعطیل کردند. ساختمان مرکز نابینایان شهید را هم به عنوانی ساختمانی مازاد در روزنامه آگهی کردند و برای اجاره گذاشتند.»

وی ادامه میدهد: «محل جامعه نابینایان ثامن الائمه در جای دیگری قرار داشت که با اجازه گذاشتن این ملک از سوی بهزیستی ما خواهان آن شدیم و از بهزیستی ساختمان مجتمع شهید جلیلیان منحل شده را اجاره کردیم و برای اجاره این ساختمان ماهانه 6 میلیون تومان به بهزیستی پرداخت می کنیم.»

رضایی با اشاره به پرونده های موجود در مجتمع نابینایان شهید جلیلیان مشهد مقدس بیان می کند: «بعد از تصمیم به انحلال کامل این مجموعه پرونده های مددجویان موجود در آن به مراکز مثبت زندگی در سطح شهر منتقل شد و مقرر شده بود آرشیو کتابخانه آن را نیز به انبار بهزیستی منتقل نمایند که  در این صورت قطعاً کتب بریل نابود می شدند و به عنوان کاغذ باطله به فروش می رساندند به همین دلیل درخواست کردیم تا آرشیو کتاب ها را جابه جا نکنند تا محفوظ بمانند.»

بابک قانعی، رییس دبیر خانه توسعه موسسات و مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی کل کشور از علت انحلال مجتمع نابینایان شهید جلیلیان مشهد و سیاستهای جایگزین بهزیستی در خلع های ایجاد شده  به ایران سپید می گوید: «مرکز جلیلیان در خراسان رضوی، مرکزی دولتی بود اما چارتی برای آن در سازمان بهزیستی تعریف نشده بود اما به علت ارائه خدمات به جامعه هدف سازمان بهزیستی تا سال گذشته فعالیت داشت.

وی ادامه میدهد: «با توجه به سیاست های جدید سازمان و بحث راه اندازی مراکز مثبت زندگی و خدمات محله محور، پرونده های مددجویان به مراکز مثبت زندگی منتقل شد و مقرر شد مددجویان خدمات مورد نیازشان را از مراکز مثبت زندگی دریافت کنند. »

قانعی در پاسخ به سوال ایران سپید در خصوص تغییرات ایجاد شده و سیاست های جبرانی بهزیستی بیان می کند: «مراکز مثبت زندگی بر اساس نیاز جامعه هدف شکل گرفت و پلاک به پلاک مددجویان را در محلات شناسایی و بر اساس نیازشان  برنامه ریزی می کنند و به ازای هر پرونده کار مددکاری و آموزش انجام می دهند. این امر در حال تکمیل شدن است و این امکان وجود دارد که در این راه خلع هایی وجود داشته باشد که در آینده رفع خواهد شد. »

وی در پایان با اشاره به شبکه های ملی ایجاد شده برای هر گروه از معلولان در سازمان بهزیستی بیان می کند: «یکی از وظایف شبکه ملی نابینایان بررسی این نیازها گروه هدف خود در سطح کشور است تا با مشاهده خلع های آموزشی و ... آن را با سازمان در میان گذاشته تا برای رفع آن کمبودها  اقدامات لازم از سوی بهزیستی صورت گیرد.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *