شناسه خبر: 34778 منتشر شده در مورخ: 1400/9/1 ساعت: 10:43 گروه: اجتماعی  
حداقل ۲۰ درصد مجروحان تصادفات رانندگی، معلول یا فلج می‌شوند

حداقل ۲۰ درصد مجروحان تصادفات رانندگی، معلول یا فلج می‌شوند

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در سال بیش از ۲۸۸ هزار نفر مجروح و معلول می‌شوند، گفت: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد جراحت‌های حاصل از تصادف رانندگی منجر به معلولیت یا قطع نخاع می‌شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران در خصوص مهمترین دلایل وقوع حوادث رانندگی گفت: تصادفات و جان باختن هموطنان در پی این حوادث یکی از مسائل جدی کشور ماست و به طور متوسط در هر سال حدود ۱۶ هزار نفر در کشور ما بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۲۸۸ هزار نفر مجروح شده و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادی که در تصادفات مجروح می‌شوند؛ معلول یا قطع نخاع می‌شوند که تحمیل بار زیاد مادی و معنوی به جامعه را به همراه دارد. این در حالی ست که در بیشتر گزارش‌ها به خسارت‌های مادی اشاره شده، اما به خسارت معنوی ناشی از تصادف توجه نمی‌شود. در حالیکه با از دست رفتن هر فرد، خسارت معنوی زیادی به خانواده وارد می‌شود. کشور‌های توسعه یافته هدف‌گذاری‌های روشنی با شاخص‌های پیشرفت و پس رفت برنامه را به صورت کلان مد نظر دارند به طوریکه بخشی از پیشرفت این شاخص‌ها به حکومت‌ها باز می‌گردد و باید برای فراهم کردن زیرساخت‌های آن تلاش کنند.

سردار هادیانفر بیان کرد: در کشور ما ۳۰ دستگاه مسئول و ۸ دستگاه در کاهش حوادث ناشی از ترافیک مسئولیت مستقیم دارند و دولت موظف است نقش هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف را به خوبی ایفا کند.
وی در پاسخ به اینکه پلیس برای چه هدفی متخلفان را جریمه می‌کند؟ چرا با توجه به جریمه‌های زیاد باز هم به آمار تصادفات اضافه می‌شود؟ گفت: آمار تلفات جانی ما در سال جاری نسبت به سال ۸۵ از ۲۸ هزار به ۱۶ هزار نفر جانباخته کاهش یافته است. کشور‌های توسعه یافته به ازاء هر ۱۰ هزار وسیله۱،۲ نفر تلفات جانی دارند در حالیکه عدد کشور ما ۴.۳ است. مردم ما نسبت به سال‌های پیش بسیار منظم‌تر شده‌اند و در این حوزه مشارکت زیادی با پلیس در راستای کاهش تصادفات دارند به عنوان مثال اکثریت مردم از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند.
وی با انتقاد از اینکه همواره به تعداد خودرو‌های کشور افزوده می‌شود گفت: ورودی مستمر خودرو در حالی صورت می‌گیرد که ما نه خروج خودرو داریم و نه معابر ما افزایش یافته است. به همین دلیل در محور‌های مختلف ترافیک و تراکم داریم. تمامی کشور‌ها به ازاء خودرو‌های ورودی، خروجی هم دارند در حالیکه کشور ما اینطور نیست.
رئیس پلیس راهور ناجا مبلغ بالای جریمه را نوعی بازدارنده عنوان کرد و اظهار داشت: در بحث جرایم یکی از کار‌های اثربخشی که کاهش تخلفات و تصادفات را در پی داشته افزایش مبلغ جرایم رانندگی بوده است. بر همین مبنا اگر خودرویی بیش از یک میلیون تومان به ویژه در تخلفات حادثه ساز جریمه داشته باشد باید توقیف شود، اما در حال حاضر جرایم در تخلفات حادثه ساز که منجر به ازدست رفتن جان می‌شود، بازدارنده نیست. در حال حاضر به دلیل وضعیت اقتصادی مردم پیشنهادی برای افزایش جریمه‌ها به دولت ارائه نداده ایم.
سردار هادیانفر با تایید این موضوع که کیفیت خودرو یکی از فاکتور‌های اصلی در کاهش آمار تصادفات است گفت: چند سازمان (استاندارد، محیط زیست و وزارت صمت) مسئول تایید کیفیت خودرو‌های داخلی هستند. مسئولیت شماره‌گذاری بر عهده پلیس است، اما این سازمان‌ها باید خودرو‌ها را از مناظر مختلف کیفیتی تایید کنند. اگر گزارش این سازمان‌ها نباشد پلیس خودرو‌های بی کیفیت را پلاک گذاری نمی‌کند اگرچه خودرو‌ها به نسبت سال‌های پیش افزایش کیفیت داشته اند.
او تاکید کرد: کارخانه‌های خودروسازی نیازمند حمایت دولت هستند.
سردار هادیانفر در خصوص تعداد زیاد موتورسواران و تخلفات پی در پی آن‌ها گفت: این بحث بسیار عمیق است. آنچه شاهدیم مولود سالیان پیش است. روزی موتورسیکلت را با اقساط پایین می‌فروختند بدون اینکه توجهی بر ضرورت وجودی آن داشته باشند. در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون موتور در معبر تردد دارند که حدود ۸۵ درصد آن‌ها کاربراتوری هستند که در قانون هوای پاک باید انژکتوری شوند که تا کنون عملیاتی نشده و موتور سیکلت‌ها همچنان از منابع آلوده کننده هوا هستند.
وی تصریح کرد: ما مشکلاتی هم داریم و یکی از آن‌ها این است که ۸۲ درصد موتور سواران افرادی هستند که از آن برای امرار معاش استفاده می‌کنند. هدف پلیس نظم‌پذیری متخلفان است. در عبور از مسیر‌های خلاف جهت اگر تصادفی روی دهد راننده خاطی ۱۰۰ درصد مقصر است و بیمه هیچ خسارتی را پرداخت نمی‌کند حتی اگر تصادف خسارت جانی به همراه داشت باشد. برابر مقررات موتورسیکلت‌ها نمی‌توانند در خطوط ویژه، پل‌های روگذر و تونل‌ها حرکت کنند.
رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: راه و وسیله سهم خود را در تصادفات دارند، اما عامل انسانی ۹۲ درصد در تصادفات نقش دارد و هر فردی به عنوان راننده، عابر پیاده یا سرنشین باید به وظیفه خود به خوبی عمل کند.
وی افزود: حدود ۸۲ درصد تصادفات منجر به فوت به دلیل سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی رخ می‌دهد که در این بین عدم توجه رو به جلو بیشتری درصد را به خود اختصاص داده است؛ لذا عامل انسانی جدی‌ترین فاکتور در تصادفات محسوب می‌شود. مردم باید به ترافیک جدی‌تر توجه کنند.
با توجه به سردی هوا، بارش‌های پیش رو و ترس از کرونا باعث شده تا اقبال به خودرو‌های شخصی بیشتر شود. از مردم درخواست می‌کنیم تا جاییکه مقدور است از خودروی شخصی کمتر استفاده کرده، سفر‌های درون شهری و برون شهری را کاهش دهند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا تصادفات به حداقل برسد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *