شناسه خبر: 34774 منتشر شده در مورخ: 1400/8/30 ساعت: 11:46 گروه: اجتماعی  
۱۵ هزار کودک همدانی غربالگری بینایی شدند

۱۵ هزار کودک همدانی غربالگری بینایی شدند

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ هزار کودک سه تا ۶ ساله استان غربالگری بینایی شدند و این طرح تا پوشش کامل ۴۶ هزار کودک جامعه هدف ادامه دارد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، «شجاع احسانی» گفت: طرح غربالگری بینایی(تنبلی چشم) کودکان سه تا ۶ سال در ۹ پایگاه دائمی شهرستان ها و ۴۶ مرکز مثبت زندگی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و بدون هیچ گونه تماس فیزیکی با کودک انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی پایگاه‌های غربالگری محلی به ای چارت لامپی مجهز می شوند و غربالگری به صورت استاندارد صورت می گیرد اظهار داشت: مقرر شد که دانشگاه علوم پزشکی خانواده ها را از طریق خانه های بهداشت و مراقبان سلامت به پایگاه های سنجش بینایی بهزیستی ارجاع دهد تا مداخلات بعدی صورت گیرد.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان ابراز امیدواری کرد که با اطلاع‌رسانی مطلوب و مراجعه به موقع خانواده‌ها شاهد پوشش صددرصدی جامعه هدف و اجرای کامل برنامه غربالگری بینایی در استان همدان باشیم.

احسانی با توصیه به اینکه تمامی کودکان سه تا ۶ سال ضروریست هر سال یک مرتبه به این مراکز مراجعه کنند خاطرنشان کرد: در صورت تایید سلامت چشم در مراجعه اول تکرار غربالگری در سال های بعد ضروری است زیرا چشم کودکان در حال رشد و اختلالات بینایی هم در حال تشدید است.

وی با تاکید بر اینکه سه تا ۶ سالگی زمان طلایی غربالگری چشم کودکان محسوب می شود یادآور شد: با از دست دادن زمان طلایی برای مداخلات درمانی نمی‌توان از پیشرفت اختلالات بینایی که گاه منجر به کم بینایی و نابینایی می شود، جلوگیری کرد.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: طرح غربالگری بینایی همه ساله با مدیریت سازمان بهزیستی در سراسر استان اجرا می شود و زمینه سلامت چشمان بسیاری از کودکان سه تا ۶ ساله را فراهم کرده است.

احسانی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم شناسایی و برای مداخلات بعدی ارجاع داده شدند و برای ۲۰۰ نفر نیز عینک تهیه شده است تاکید کرد: در صورت نیاز به جراحی چشم برای کودکان بی بضاعت هزینه آن در مراکز دولتی را سازمان بهزیستی تقبل می کند.

تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی استان همدان ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر است که بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ نفر و کمترین نیز در فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر معلول است که ۶۰ درصد آنها را مرد و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *