شناسه خبر: 34771 منتشر شده در مورخ: 1400/8/30 ساعت: 11:46 گروه: اجتماعی  
دانش‌آموزان اوتیسم با فضای مجازی ارتباط خوبی ندارند

دانش‌آموزان اوتیسم با فضای مجازی ارتباط خوبی ندارند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان، گفت: از مهمترین چالش‌ها در دوران شیوع کرونا این است که دانش‌آموزان اوتیسم با فضای مجازی ارتباط خوبی ندارند و خانواده‌های آنها به دلیل مشغله‌های زیاد نمی‌توانند برای آموزش آن‌ها زمان زیادی بگذارند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایمنا، محسن الماسی در خصوص تعداد مدارس اوتیسم در اصفهان، اظهار کرد: در شهر اصفهان یک مدرسه ویژه دانش آموزان اوتیسم وجود دارد و یک مدرسه هم در حال ساخت بوده که بیش از ۹۴ درصد پیشرفت داشته است؛ امیدواریم قبل از نوروز به فضای مدارس استثنایی اضافه شود. یک مدرسه مستقل نیز در شهرستان زرین‌شهر وجود دارد و به دلیل بیشتر بودن آمار کودکان اوتیسم در این محدوده پیش‌بینی فضا شده است و با مساعدت یک خیر مدرسه‌ای در حال ساخت و آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: علاوه بر فراوانی دانش‌آموزان اوتیسم نمی‌توانستیم منتظر استانداردسازی فضا بمانیم، در هر مکانی دانش‌آموز اوتیسم وجود داشته باشد مدارس با نیاز ویژه پیش‌بینی شده است تا این دانش آموزان بتوانند از خدمات این مدارس استفاده کنند.

راه‌اندازی اولین مرکز اوتیسم اصفهان در سال ۱۳۸۸

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان، تاکید کرد: از سال ۱۳۸۸ اولین مرکز اوتیسم به صورت رسمی در اصفهان آغاز به کار کرد، سپس کلاس‌های ضمیمه تشکیل شدند و دانش‌آموزان اوتیسم با ثبت‌نام در این مدرسه از خدمات بهره‌مند می‌شدند، در حال حاضر در این مرکز قریب به ۹۰ نفر دانش‌آموز تحصیل می‌کنند.

الماسی تصریح کرد: حدود ۲۳۰ دانش‌آموز اوتیسم در کل استان اصفهان وجود دارد و قریب به ۳۲ نفر آنها در مدارس عادی به صورت تلفیقی خدمات می‌گیرند و تنها مشکل اوتیسم دارند و مشکل هوشی نداشته‌اند، اما مابقی آنها با نیاز ویژه بودند و در بخش هوش هم مشکل داشتند که با هماهنگی صورت گرفته این گروه از دانش‌آموزان در مدارس و کلاس‌های خاص خدمات می‌گیرند.

وی در خصوص گروه‌بندی دانش‌آموزان اوتیسم گفت: علاوه بر تست اوتیسم تست هوش نیز از این دانش آموزان گرفته می‌شود و بر مبنای عملکرد هوشی، روند آموزشی اتفاق می‌افتد. این دانش‌آموزان با گروه‌بندی در طیف‌های مختلف قرار می‌گیرند تا ارائه آموزش‌ها به آنها آسان‌تر باشد و محتواهای متفاوتی هم برای آن‌ها ارائه می‌شود.

چالش‌های تحصیلی دانش‌آموزان اوتیسم در پاندمی کرونا

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان اظهار کرد: تلاش شده تا خدمات به دانش‌آموزان با نیاز ویژه، ارائه شود، خدمات آموزشی خاص که دانش‌آموزان اوتیسم نیاز دارند احتمال دارد تا حدودی با خدمات آموزشی بقیه گروه‌ها با نیازهای ویژه متفاوت باشد و در بخش‌های توانبخشی مانند کاردرمانی و گفتاردرمانی هم به این موضوع پرداخته شده است.

الماسی در مورد چالش‌های تحصیلی دانش‌آموزان اوتیسم در پاندمی کرونا، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها این است که دانش‌آموزان اوتیسم با فضای مجازی ارتباط خوبی ندارند و خانواده‌های آنها به دلیل مشغله‌های زیاد نمی‌توانند برای آموزش آنها فرصت زیادی بگذارند، از سوی دیگر تأثیری که آموزش حضوری برای دانش‌آموزان اوتیسم دارد قابل مقایسه با آموزش غیرحضوری نیست.

وی خاطرنشان کرد: در دوران شیوع کرونا، روند آموزش مجازی به خصوص بحث توانبخشی دانش‌آموزان اوتیسم باید مدنظر قرار بگیرد، متأسفانه به صورت غیرحضوری امکانات آموزشی توانبخشی در بستر مناسبی ارائه نمی‌شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *