شناسه خبر: 34768 منتشر شده در مورخ: 1400/8/30 ساعت: 10:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 30 آبان 1400

روزنامه یکشنبه 30 آبان 1400

عناوین امروز: استانداران و فرمانداران مناسب سازی را جدی بگیرند-بهزیستی موظف به ارائه خدمات به همه افراد به صرف داشتن معلولیت است-یادی از منوچهر آتشی، به مناسبت ۲۹ آبان، سالروز درگذشت شاعر-استفاده اضطراری از قرص کرونا تایید شد- برگزاری نشست کمیسیون بانوان کمیته ملی پارالمپیک- مرگ نوزاد تازه متولد شده با اشتباه پزشکی در مشهد

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه  30 آبان 1400

15 ربیع الثانی 1443

21 نوامبر  2021

سال بیست و ششم شماره 6850

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

* استانداران و فرمانداران مناسب سازی را جدی بگیرند

* بهزیستی موظف به ارائه خدمات به همه افراد به صرف داشتن معلولیت است

* یادی از منوچهر آتشی، به مناسبت ۲۹ آبان، سالروز درگذشت شاعر

* استفاده اضطراری از قرص کرونا تایید شد

* برگزاری نشست کمیسیون بانوان کمیته ملی پارالمپیک

* مرگ نوزاد تازه متولد شده با اشتباه پزشکی در مشهد

 

.....اخبار ویژه

* استانداران و فرمانداران مناسب‌سازی را جدی بگیرند

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور با تاکید براینکه استانداران و فرمانداران مناسب‌سازی را جدی بگیرند، گفت: با توجه به افزایش سن سالمندی و نیاز جانبازان، معلولان، بیماران و حتی افراد سالم به فضای مناسب‌سازی شده، لازم است این موضوع در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

ابراهیم کاظمی مومن‌سرائی با اشاره به تغییر و تحولات در انتصابات استانی در دولت سیزدهم افزود: با توجه به اینکه استانداران ریاست مناسب‌سازی در سطح استانی و فرمانداران ریاست مناسب‌سازی در سطح شهرستان را بر عهده دارند، یکی از دغدغه‌های اصلی آنها باید مناسب‌سازی باشد.

وی اضافه کرد: ممکن است برخی اعضای استانی ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور با مساله مناسب‌سازی آشنایی نداشته باشند بنابراین باید این مساله را در دستور کار خود قرار دهند چون اگر قرار باشد اقدامی برای مناسب‌سازی انجام شود باید جلساتی در سطح ملی برگزار شود و مصوبه‌هایی داشته باشد که این امر با هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد اما در سطح استانی این امر برعهده استانداران، فرمانداران و همچنین شهرداران و اعضای شورای شهر است.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد اجرای کار مناسب‌سازی بر عهده شهرداری است که باید اهتمام ویژه‌ای به مناسب سازی داشته باشند و در شهرستان‌ها و استان‌ها جلساتی در این زمینه برگزار شود.

مومن سرائی با یادآوری اینکه جلسات مناسب‌سازی در سطح ملی در سال ۹۹ طی هشت ماه آخر سال، هشت نوبت برگزار شد، گفت: بیستمین جلسه مناسب‌سازی در سال جاری نیز به زودی برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اهتمام استانداران و فرمانداران برای مناسب‌سازی افزود: در سطح استانی و شهرستان‌ها هر فصل باید یک جلسه مناسب‌سازی برگزار شود و مناسب سازی معابر و اماکن در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایرنا بر اساس ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت مانند سایر افراد فراهم شود.

همچنین براساس ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور مکلف است بر امر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌های برشمرده‌شده در ماده ۲ این قانون، نظارت کرده و گزارش‌های اقدامات آنها را درخواست کند.

*واگذاری ۴۵۸۶ واحد مسکونی در ۶ ماهه ابتدای سال

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ ، ۴۵۸۶ واحد مسکونی واگذار شده، گفت: تامین مسکن برای تمامی خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول فاقد مسکن از برنامه های ما در ۴ سال آینده خواهد بود.

«ذوالفقار یزدان‌مهر» معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور درباره ساخت مسکن برای افراد دارای معلولیت و نیازمندان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: براساس قانون و برابر اصول ۳، ۳۱، ۴۳ قانون اساسی، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، فصل ششم قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و قانون جهش تولید مسکن موظف به ساخت مسکن برای این افراد هستیم.

وی با اشاره به عملکرد این سازمان برای تولید مسکن ادامه داد: از زمان شروع فعالیت کمک به تامین مسکن جمعیت هدف (سال ۱۳۸۴) تاکنون تامین مسکن ۱۴۳ هزار خانوار تحت پوشش در قالب طرح ها و برنامه های در دست ادقام بهزیستی محقق شده است.

به گفته معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر احداث ۳۴ هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت و مددجویان تحت پوشش در قالب طرح ها و برنامه های مصوب در حال پیگیری است.

یزدان مهر همچنین درباره اقدامات ۴ ساله براس ساخت مسکن گفت: در سال ۹۷، ۱۳۳۶۰ واحد مسکونی، در سال ۹۸، ۱۴۷۲۱ واحد مسکونی، در سال ۹۹، ۱۶۹۹۹ واحد مسکونی و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ ، ۴۵۸۶ واحد مسکونی واگذار شده است.

وی با اشاره به اعتباراتی که در این ۴ ساله به تامین مسکن معلولان و نیازمندان کمک شده است، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷، ۴۶۸۰۰۰ میلیون ریال، سال ۱۳۹۸، ۷۲۵۰۰۰ میلیون ریال، سال ۱۳۹۹، ۸۷۲۰۰۰ میلیون ریال، سال ۱۴۰۰، ۱۵۹۵۰۰۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته است.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور همچنین درباره پروژه کلان مسکن برای ۴ سال آینده، خاطرنشان کرد: در برنامه ریزی مقرر شده است به تامین مسکن ۱۶۰ هزار خانوار تحت پوشش فاقد مسکن کمک شود این اقدام نیز با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در قالب برنامه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی دولت انجام خواهد شد و سالانه ۴۰ هزار واحد مسکونی در این طرح احداث و واگذار خواهد شد.

یزادن مهر خاطرنشان کرد: همچنین در این برنامه زمانی مشخص اتمام عملیات احداث ۳۴ هزار واحد مسکونی در دست ساخت در سطح کشور پیگیری خواهد شد و مقرر شده است همچنین تامین مسکن برای تمامی خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول فاقد مسکن از دیگر برنامه های ما در ۴ سال آینده خواهد بود.

 

.........گزارش ویژه

* بهزیستی موظف به ارائه خدمات به همه افراد به صرف داشتن معلولیت است

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه مراکز خدمات بهزیستی توضیحاتی درباره خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی که در دهک‌های بالای اقتصادی هستند، توضیحاتی ارائه کرد. «مجید رضازاده» رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه مراکز خدمات بهزیستی در پاسخ به این سوال که بر طبق بررسی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان از خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، ۲۰۵ هزار و ۶۹۷ خانوار (معادل بیش از ۲۱ درصد خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی) جزء خانوارهای دهک‌های بالای اقتصادی یعنی دهک‌های ۷ تا ۱۰ بوده‌اند، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: طبق قانون، سازمان بهزیستی موظف است به همه افراد به صرف داشتن معلولیت خدمت ارائه دهد. ما به زنان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت و امدادبگیران خدمات ارائه می‌دهیم. طبق آماری که گرفته‌ایم نزدیک به ۲۰ درصد این افراد در دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ هستند. البته این نسبت در جامعه افراد دارای معلولیت زیاد است و در زنان سرپرست خانوار و امدادبگیران اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه طبق قانون ما نمی‌توانیم این افراد را حذف کنیم، ادامه داد: چراکه براساس نص صریح قانون سازمان بهزیستی موظف است به صرف داشتن معلولیت ولو اینکه در دهک‌های بالا هم باشند، باید خدمات به آن‌ها ارائه شود. در قانون برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت دهک خاصی ذکر نشده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه مراکز خدمات بهزیستی همچنین درباره دانشجویان تحت پوشش بهزیستی، گفت: هر فردی که پرونده مددجویی در سازمان داشته باشد می‌تواند در سامانه دانشجویی سازمان بهزیستی ثبت‌نام کند. در گذشته فرد باید خودش به ادارات بهزیستی مراجعه می‌کرد و کارها به صورت حضوری انجام می‌شد، اما در حال حاضر همه اقدامات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیاز به مراجعه حضوری نیست.

رضازاده تصریح کرد: دانشجویان پس از ثبت‌نام در سامانه دانشجویی به شرطی که در سامانه به عنوان مددجو شناخته شوند، می‌توانند شهریه یا کمک شهریه خود را دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد به آمار دانشجویان تحت پوشش سازمان افزوده می‌شود، تصریح کرد: ما هم خروجی داریم و هم ورودی. در حال حاضر حدود ۲۴ هزار دانشجو تحت پوشش ما هستند که نسبت به گذشته ۲ هزار نفر افزایش داشته است. البته این دو هزار نفر الزاما مددجوی جدید سازمان نیستند. بلکه ممکن است از افرادی باشند که پرونده مددجویی آن‌ها تکمیل نبوده و یا اینکه به تازگی در دانشگاه قبول شده‌اند و حال به چرخه ما اضافه شده‌اند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه مراکز خدمات بهزیستی، خاطرنشان کرد: هر فردی هم وارد چرخه مددجویی ما شود در صورت دانشجو بودن می‌تواند وارد سامانه ما شده و خدمات بگیرد. در حال حاضر نیز هیچ دانشجوی پشت نوبتی نداریم.

 

.....دریافت

* یادی از منوچهر آتشی، به مناسبت ۲۹ آبان، سالروز درگذشت شاعر

آتشی تحصیلات ابتدایی و متوسط را در بوشهر گذراند و برای گذراندن دوره دانشسرای مقدماتی به شیراز رفت.

 در سال ۱۳۳۳ آموزگار شد و در بوشهر به تدریس پرداخت و در سال ۱۳۳۹ به دانشسرای عالی تهران وارد شد و در رشته زبان انگلیسی لیسانس گرفت.

او در مقطع کارشناسی رشته‌ زبان و ادبیات انگلیسی، فارغ‌التحصیل شد و در دبیرستان‌های قزوین، به دبیری پرداخت.

وی در پایان سال‌های خدمت دبیری به‌عنوان ویراستار در انتشارات سازمان رادیوتلویزیون به کار پرداخت و درسال ۱۳۵۹ بازنشسته شد و به بوشهر بازگشت.

او از سال ۱۳۳۳ انتشار شعرهایش را آغاز کرد و در فاصله‌ چندسال توانست در شمار شاعران مطرح معاصر در آید.

نخستین مجموعه‌ شعر او باعنوان آهنگ دیگر در سال ۱۳۳۹ در تهران چاپ شد و پس از این مجموعه، دو مجموعه دیگر با نام‌های آواز خاک و دیدار در فلق انتشار یافت.

او در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ به سبک نیمایی شعر می‌سرود و در دو دهه آخر عمر به شعر سپید روی آورد.

منوچهر آتشی در ۷۴ سالگی درگذشت.

وی چند روز قبل از مرگش به عنوان چهره ماندگار ادبیات معرفی شده بود.

برخی از آثارش:

آهنگ دیگر ۱۳۳۹

 آواز خاک ۱۳۴۷

 دیدار در فلق ۱۳۴۸

برانتهای آغاز

گزینه اشعار ۱۳۶۵

وصف گل سوری ۱۳۷۰

گندم و گیلاس ۱۳۷۰

فانتامارا، اثر اینیاتسیو سیلونه (ترجمه)

جزیره دلفین‌های آبی‌رنگ (ترجمه)

مهاجران (ترجمه)

دلاله (ترجمه)

کنون رؤیای ما باغی است

بن هر جاده اش میعادگاهی خرم و خوش بو

سر هر شاخه اش گلبرگ های نازک لبخند

به ساق هر درختش یادگاری ها

و با هر یادگاری نقش یک سوگند

کنون رؤیای ما باغی است

زمین اما فراوان دارد اینسان باغ

که برگ هر درختش صدمه ی دیدارها برده است

که ساق هر درختش نشتر سوگند ها خورده است

که آن سوگند ها را نیز

همان نشتر که بر آن کنده حک کرده است ، بر این کنده حک کرده

است ، با یار دگر اما

که

گر شمشیر بارد از

کنون رویای ما باغی است

بن هر جاده اش میعادگاهی خرم و خوش ، لیک

بیا رسم قدیم یادگاری را براندازیم

و دل را خوش نداریم از خراش ساقه ای میرا

بیا تا یادگار عشق آتش ریشه ی خود را

به سنگ سرخ دل با خنجر پیوند بتراشیم

که با ران فریبش نسترد هرگز

که توفان زمانش نفکند از پا

که باشد ریشه ی پیمان ما در سینه ی ما زنده تا باشیم

 

.....سلامت و بهداشت

* استفاده اضطراری از قرص کرونا تایید شد

آژانس دارویی اتحادیه اروپا مجوز استفاده اضطراری از داروی ضد ویروسی کرونا تولید شرکت "مِرک" را صادر کرد.

 به این ترتیب کشورهای اروپایی به ابزار دیگری برای درمان موارد شدید بیماری کووید-۱۹ مجهز خواهند شد، اگرچه این دارو که "مولنوپیراویر" نامگذاری شده برای عرضه تجاری در اتحادیه اروپا تایید نشده است.

طبق اعلام این آژانس، داروی مولنوپیراویر را می توان برای بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ که به اکسیژن درمانی نیاز ندارند و در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری هستند، تجویز کرد. توصیه می شود که دارو ظرف پنج روز از شروع علائم، تجویز و به مدت پنج روز و روزی دو نوبت مصرف شود.

تولید ۲۰ میلیون دز واکسن رازی کووپارس تا پایان سال جاری: معاون موسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت: تا کنون پنج میلیون دز واکسن رازی کووپارس تولید کرده‌ایم و با صدور مجوز مصرف اضطرار، پیگیر هستیم که تا پایان سال، ۲۰ میلیون دز واکسن تولید کرده و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم.

به نقل از ایرنا، محمدحسین فلاح افزود: زمان توزیع عمومی واکسن کرونا رازی کووپارس در سطح کشور وابسته به تصمیم وزارت بهداشت است و زمانی‌که قرارداد منعقد و واکسن پیش خرید شود، می‌توان واکسن را در مراکز مختلف از طریق شبکه‌های بهداشت توزیع کرده و در اختیار عموم مردم در نقاط مختلف کشور قرار داد.

وی از نگارش پروتکل واکسن رازی کووپارس به عنوان دز بوستر (دز یادآور) برای تزریق به سالمندان و کادر درمان و عموم مردم خبر داد و گفت: پس از نگارش پروتکل و دریافت مجوز لازم، واکسن رازی به عنوان دز بوستر (دز تقویتی) همه واکسن‌ها تا یک ماه آینده استفاده می شود.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و سخت ترین پروتکل های داخلی درحال ساخت است. این موسسه از روش پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است برای تولید آن استفاده کرده است.

آنتی‌بادی کووید ۱۹ خفیف تا چه زمانی از ما محافظت می‌کند؟: نتایج تحقیقی کوچک نشان می‌دهد که تقریبا همه افرادی که کووید ۱۹ خفیف داشته‌اند، همچنان تا یک سال بعد آنتی‌بادی علیه ویروس کرونا دارند اما ممکن است این آنتی‌بادی از آنان در برابر انواع جدید محافظت نکند.

 

........ورزشی

* برگزاری نشست کمیسیون بانوان کمیته ملی پارالمپیک

نشست کمیسیون بانوان کمیته ملی پارالمپیک با حضور اعضا و در محل کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد.

در این نشست که به ریاست دکتر سیما لیموچی، نایب رئیس بانوان کمیته ملی پارالمپیک و رئیس کمیسیون بانوان این کمیته برگزار شد، معصومه کارگر ذوقی، بهناز کاظمی، منصوره اسودی و سارا عزیزی از بانوان پیشکسوت ورزشکار در بخش پارالمپیک به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند.

ارائه گزارش بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ در بخش بانوان، نقش ورزشکاران خانم در مدال آوری کشورهای برتر، دریافت پیشنهادات و انتقادات و نیز بررسی نقاط ضعف وقوت و فرصت ها و تهدیدهای پیش رو در بخش ورزش بانوان، تجزیه و تحلیل و آسیب شناسی و نیز ارائه راهکار برای حضور پر رنگ تر بانوان در رشته های مختلف و بررسی حضور بانوان در رشته هایی که تا کنون امکان حضور در آنها را نداشته اند، بخشی از مصوبات این جلسه بود.

در این نشست که با حضور قهرمانان طلایی بازی های توکیو، زهرا نعمتی و هاشمیه متقیان نیز همراه بود، مقرر شد عوامل فنی در بخش ورزش بانوان از طریق فدراسیون های جانبازان و معلولین و نابینایان و کم بینایان و سایر فدراسیون های همکار جهت برنامه ریزی به کمیته ملی پارالمپیک معرفی شوند تا زمینه حضور فعالتر در میادین پیش رو نظیر بازی های هانگژو ۲۰۲۲، پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ و ... فراهم آید.

شناسایی رشته هایی که امکان موفقیت در آنها برای بانوان کشورمان وجود دارد، بخش دیگری از مصوبات این نشست بود. در ادامه بر ایجاد فرصت هایی برای ورزشکارانی مانند زهرا نعمتی، ساره جوانمردی و هاشمیه متقیان برای انتقال تجربیات به ورزشکاران مستعد تاکید و از عملکرد آنها در بازی های توکیو ۲۰۲۰ تقدیر شد.

 

......حوادث

* مرگ نوزاد تازه متولد شده با اشتباه پزشکی در مشهد

بنابر اظهارات خانواده نوزاد فوت شده در یکی از بیمارستان های مشهد، این نوزاد که به اکسیژن نیاز داشته است، گاز CO۲ به او داده شده که این موضوع موجب مرگ نوزاد شده است.

 یکی از بستگان نزدیک این خانواده در این خصوص گفت: «با توجه به نظر پزشک معالج، مادر نوزاد ساعت ۷ صبح سه‌شنبه، ۱۸ آبان‌ماه به بیمارستان منتقل می‌شود. در ساعت ۹:۳۰ مادر را به اتاق عمل برده می شود. تا ظهر هیچ خبری از  سلامت مادر و کودک به ما داده نشد. نوزاد را از دستگاه به lCU انتقال دادند و بدون هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص سلامت نوزاد برگه‌ای به پدر نوزاد دادند که در  پذیرش بیمارستان کارهای بستری را انجام دهد. پدر نوزاد اولین بار او را زیر دستگاه اکسیژن و درحال تشنج دیده است. دکتر اتاق عمل علت بستری شدن نوزاد را دیابت مادر، وزن بالای نوزاد و مشکل قلبی او بیان کرد، درصورتی که دکتر ICU کاملا متفاوت صحبت کرده و گفته بود که نوزاد مشکل خاصی نداشته ولی نیاز به اکسیژن داشته است.

با اصرار پدر نوزاد  جلسه‌ای با حضور پزشک معالج، رئیس اتاق عمل، دکتر بیهوشی و یک ماما تشکیل داده شد و پزشک معالج قصور پزشکی را توضیح داد که به جای اکسیژن به نوزاد گاز CO۲  داده شده است. دکتر همچنین اعلام کرد که باوجود دیابت مادر و وزن بالای نوزاد که نیاز به اکسیژن داشته اما رنگ نوزاد و وضعیت قلب او مطلوب بوده است. پس از اینکه متوجه می‌شوند به‌جای اکسیژن به نوزاد گاز CO۲ داده شده او را احیا کردند و احیاء نوزاد ۲۰ دقیقه طول کشیده که این کار نیز غیرقانونی است زیرا احیا باید۱۰ دقیقه طول بکشد و اگر بیشتر طول بکشد باعث فلج مغزی می‌شود.

به ما اطلاع دادند که نوزاد باید به بیمارستان دیگری منتقل شود. ما در حال انتقال نوزاد بودیم که متوجه شدیم بیمارستان  آمبولانس ندارد. آن‌ها از قرارداد خود استفاده کردند و یک ون سبز رنگ با باطری خراب  برای انتقال نوزاد در اختیار ما قرار دادند. ماشین بین راه روشن نمی‌شد و برای درخواست آمبولانس از ۱۱۵ کمک گرفته شد. در این بیمارستان دستگاه انجمادی  وجود دارد که بدن در آن یخ می‌زد تا دمای بدن کاهش پیدا کند تا  اکسیژن بتواند به مغز بازگردد. متأسفانه دو روز بعد خبر فوت نوزاد به ما داده شد.»

مصطفی مهرابی بهار، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص نحوه رسیدگی به این پرونده اظهار کرد: باتوجه به حساسیت موضوع این پرونده  با سرعت بیشتری پیش میرود و باید مراحل قانونی و نتیجه پزشکی قانونی مشخص شود. این پرونده ابتدا باید در دادستانی تشکیل شود و دادیار درباره آن اظهار نظر  کند، سپس کارشناسان دعوت می شوند که حدود ۱۲تا ۱۳نفر هستند. در این میان نظرات تخصصی از سوی نماینده پزشکی قانونی ارائه می شود و نماینده دادستانی نیز مطابقت با قانون را انجام می دهد. پس از برگزاری این جلسه، هیئت بدوی رأی خود را صادر می کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: ما دو روز پیش درخواست پرونده را  از هر دو بیمارستان  داشته‌ایم، اما تاکنون هیچ یک از پرونده‌ها به دست ما نرسیده و مورد بررسی کامل قرار نگرفته است. بر اساس شنیده‌ها بیان شده که به نوزادی در اتاق عمل  بیمارستان به‌جای اکسیژن، گاز CO۲ داده شده است و این درحالی است که رنگ کپسول اکسیژن متفاوت است. در ادامه ماجرا نوزاد به بیمارستان دیگری منتقل شده و در آنجا فوت شده است.

وی درخصوص اظهارات بستگان نوزاد فوت شده مبنی بر نبود آمبولانس در بیمارستان اظهار کرد: بیمارستان‌ها حتما باید آمبولانس داشته باشند، حتی درمانگاه‌ها نیز یا باید آمبولانس داشته باشند یا قرارداد ببندند. نظارت در این رابطه به عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با بحث رسیدگی به تخلف‌ها عنوان کرد: سیستم قضایی در این زمینه اظهار نظر می‌کند و معمولا این پرونده‌ها را به نظام پزشکی ارجاع می‌دهند و نظام پزشکی مشخص می‌کند که چند درصد قصور پزشکی و قصور بیمارستان در این جریان دخیل بوده‌است، ولی اگر قصور پزشکی ثابت شود برخوردهایی از سمت دانشگاه علوم پزشکی اعمال خواهد شد. درحال حاضر ما منتظر هستیم تا پزشکی قانونی نظر خود را عنوان کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *