شناسه خبر: 34766 منتشر شده در مورخ: 1400/8/29 ساعت: 13:50 گروه: اجتماعی  
اشتغال به تحصیل ۸۰۰۰ دانش‌آموز استثنایی در خراسان رضوی
رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان اعلام کرد

اشتغال به تحصیل ۸۰۰۰ دانش‌آموز استثنایی در خراسان رضوی

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی گفت: استان ۲۴۸ مدرسه استثنایی در اختیار دارد که در این مدارس ۸۰۰۰ دانش‌آموز استثنایی در هفت گروه تحت پوشش مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از  ایسنا، مهدی قاسمی‌پور در جریان بازدید معاون سرپرست وزارت آموزش و پرورش از ۲ پروژه در حال ساخت آموزش استثنایی در شهرستان کاشمر از تشکیل اولین جلسه کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی با محوریت شهرستان کاشمر در سطح ملی خبر داد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی برای همه شهرستان‌های استان ارسال شده، ادامه داد: به رغم اینکه سرانه آموزشی مدارس استثنایی ۲۸ متر اعلام شده اما در حال حاضر این سرانه ۱۲ متر است و با استانداردها فاصله بسیاری دارد. 

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی عنوان کرد: با وجود تفهیم ضرورت تأمین این سرانه آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی اما دیده شده برخی مواقع مسئولان استانی بیان می‌کنند مدارس بسیار بزرگ و در بخش‌های مهم شهرها تنها با ۲۰ دانش‌آموز به دانش‌آموزان استثنایی اختصاص یافته است. چنین نگاهی درد بزرگی است. 

وی در ادامه وظایف کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی را احصای چالش‌ها، مسائل و مشکلات مدارس استثنایی در سطح نواحی و مناطق و ارائه راهکارها اعلام کرد.

قاسمی پور عنوان کرد: بسیج امکانات مادی و معنوی برای اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی در سطح شهرستان‌ها و همچنین تأمین امکانات مورد نیاز برای فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی مدارس استثنایی، برنامه‌ریزی برای شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل برای دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه و شناسایی دانش‌آموزانی که تأخیر در رشد دارند، از دیگر وظایف این کمیته است.

وی اظهار کرد: اگر امروز به نیازهای دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه توجه شود  جامعه آرام‌تر و امن‌تری خواهیم داشت و سرقت‌ها، آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌های روحی و روانی کمتر می‌شود.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی با بیان اینکه نیازهای ویژه دارای ۱۹ گروه است که هفت گروه آن تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی است، عنوان کرد: اگر کاشمر متقاضی باشد، دوازدهمین مرکز جامع مشاوره و خدمات روان‌شناختی پیوند استان خراسان را در این شهرستان راه‌اندازی و تجهیز خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: خانواده دانش‌آموزان استثنایی با آموزش‌هایی که می‌بینند  باید معلم حرفه‌ای دوم دانش‌آموزان باشند؛ در غیر این صورت ضریب نفوذ تعلیم و تربیت افزایش پیدا نمی‌کند.

قاسمی پور عنوان کرد: اگر چه تا کنون در کاشمر ۳۲ دانش‌آموز تلفیقی و فراگیر شناسایی شده‌اند اما به مراتب تعداد دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر در دوره ابتدایی و متوسطه مدارس عمومی کاشمر بیشتر از این تعداد است که درخواست می‌شود شناسایی و جذب حداکثری دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: در مدتی که دستور نهضت ساخت مدارس استثنایی صادر شد، ۲۷ تفاهم‌نامه به امضا رسید که طی آن ۱۱ مدرسه تکمیل و تحویل شده و پنج مدرسه دیگر نیز در روز جهانی معلولان افتتاح می‌شود.

معاون مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این مراسم بر تخصیص اعتبارات بیشتر به مدارس استثنایی شهرستان کاشمر تأکید کرد و گفت: قطب شهید مدرس سال گذشته بین ۴۷ اداره آموزش و پرورش استان رتبه اول استان را به دست آورده است.

رضا صابری با بیان اینکه شهرستان کاشمر سال گذشته در شاخص‌های آموزشی رتبه اول استان را به دست آورده، عنوان کرد: هر اعتباری به این شهرستان اختصاص دهیم، به بهترین شکل ممکن هزینه می‌شود.

تا پایان امسال تعداد مراکز جامع به ۳۲ مرکز افزایش می‌یابد

در ادامه بازدید معاون سرپرست وزارت آموزش و پرورش از ۲ پروژه در حال ساخت مرکز جامع در حال ساخت تشخیصی، مشاوره‌ای، توان‌بخشی و آموزشی و همچنین مدرسه استثنایی در حال ساخت امام علی(ع) شهر کاشمر، وی بر تسریع ساخت این ۲ پروژه تأکید کرد و افزود: با توجه به مشکلات دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه در رفت و آمد به مراکز مختلف مراکز جامع تشخیصی، مشاوره‌ای، توان‌بخشی و آموزشی با هدف تجمیع خدمات به این دانش‌آموزان ایجاد شده است.

سید جواد حسینی افزود: تا کنون ۱۰ مرکز جامع در سطح کشور افتتاح شده که تا پایان سال تعداد این مراکز به ۳۲ مورد خواهد رسید.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر نیز در حاشیه این مراسم به ایسنا گفت: سفر رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ۱۹ مصوبه به همراه داشت.

علی طاهریان افزود: در این جلسه مصوب شد برای تکمیل ساختمان پروژه خیرساز زنده‌یاد کیمنش در سطح ملی رایزنی شود. همچنین اداره کل نوسازی استان قول داد در سال جاری برای تکمیل این پروژه اعتباری تخصیص دهد و از سوی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز مبلغ یک میلیارد تومان برای تجهیز آن تأمین شود.

وی بیان کرد: در کنار این‌ها مقرر شد با توجه به نیاز دانش‌آموزان به فضای مجازی حتی در دوران پساکرونا به آموزش معکوس و مکمل، از محل اعتبار تخصیص به سازمان نوسازی مدارس استان که مبلغ آن ۱۰۰ میلیارد تومان است، تعداد ۲۰۰ دستگاه تبلت برای دانش‌آموزان کم‌بضاعت کاشمر تهیه شود.

طاهریان با بیان اینکه اختصاص ۲۰ میلیون تومان به هر یک از مدارس و مراکز استثنایی به عنوان سرانه حمایتی به کل منطقه ترشیز از دیگر مصوبات این جلسه بود، افزود: مقرر شد در سال جاری علاوه بر مبلغ یک میلیارد تومانی که در ردیف بودجه امسال برای مدرسه استثنایی امام علی(ع) کاشمر آمده، از طریق رایزنی با سازمان نوسازی کل کشور تا مرز ۶ میلیارد تومان پیگیری لازم انجام شود.

وی عنوان کرد: همچنین مقرر شد نسبت به بهسازی و تجهیز و متناسب‌سازی پیش‌دبستانی بنفشه کمک و اتاق آکوستیک برای آن احداث و برای تامین تجهیزات مورد نیاز این مدرسه از سوی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تأمین اعتبار شود.

مرکز جامع تشخیصی، مشاوره‌ای، توان‌بخشی و آموزشی شهر کاشمر در حاشیه این شهر و با مشارکت خیران و سازمان نوسازی در سه طبقه در حال ساخت است. همچنین مدرسه استثنایی هشت کلاسه  امام علی(ع) در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع و ‌زیربنای ۸۸۰ متر مربع با مشارکت خیران و سازمان نوسازی مدارس در حال ساخت است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *