شناسه خبر: 34757 منتشر شده در مورخ: 1400/8/29 ساعت: 09:43 گروه: اجتماعی  
برگزاری کارگاه آموزشی فن بیان برای نابینایان و کم بینایان

برگزاری کارگاه آموزشی فن بیان برای نابینایان و کم بینایان

مدتی است بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان اقدام به برگزاری یک کارگاه فن بیان برای نابینایان و کم بینایان کرده است.

به گزارش ایران سپید هفته کتاب و کتابخوانی با هما خانجانی مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان و مشاور مدیرکل بهزیستی استان در امور معلولین گفتگویی داشتیم که می خوانید.

گفتنی است خانم خانجانی کارشناسی ارشد ادبیات عرب دارد و در زمینه حفظ و قرائت قران و گویندگی هم فعالیت می کند.

او در خصوص فعالیت های این کتابخانه می گوید: بخش نابینایان یکی از بخشهای کتابخانه مرکزی استان همدان است که در استان همدان تنها مرکز علمی، فرهنگی و ادبی فعال ویژه نابینایان است

س: کتابخانه چه امکاناتی برای نابینایان دارد؟

ج: کتابخانه ما در حوزه های مختلف کتاب بریل و گویا دارد. استان همدان یکی از کتابخانه هایی است که آرشیو خود را همسان با کتابخانه های دیگر مثل اصفهان که آرشیو خوبی دارد از لحاظ کتاب گویا، غنی سازی کرده است.

همچنین یک سری اسباب بازی و وسایل کمک آموزشی برای کودکان و نوجوانان داریم. با اینکه کتابخانه در تپه مصلا واقع شده است اما خوشبختانه اعضا خیلی خوب از این کتابخانه استقبال می کنند و ضمن اینکه برای کارهای آموزشی به کتابخانه مراجعه می کنند برای برنامه های فرهنگی فاخری که به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود مشارکت فعال دارند.

س: آیا نابینایان از شهرستانهای استان نیز به کتابخانه می آیند این افراد کتابهای خود را چگونه دریافت می کنند؟

ج: ما به دو شکل در خدمت دوستان نابینا در شهرستانهای دیگر هستیم. کتابهای بریل را برای عزیزان پست می کنیم و کسانی که با فضای مجازی سر و کار دارند کتابهای صوتی و نرم افزارهای کامپیوتری و اندرویدی مورد نیاز خود را از طریق تلگرام واتساپ یا لینک دریافت می کنند و عزیزانی که کمتر با این فضاها در ارتباط هستند درخواستهایشان را در قالب سی دی یا دی وی دی برایشان پست می کنیم.

س: کتابهای کتابخانه بیشتر در چه زمینه هایی هست؟

ج: برای نابینایان موضوعات کتابهای بریل شناخته شده است بریل در حوزه ادبیات و روانشناسی و سایر موضوعات کار می کند من از سال 97 در این کتابخانه مشغول هستم ما اخیرا مبلغ 12 میلیون تومان کتاب را به مجموعه اضافه کرده ایم.

این خریدها از موسسه نابینایان رودکی و بنیاد قرآنی روشندلان اصفهان انجام شده.

س: تعداد اعضای کتابخانه و تعداد عناوین موجود کتاب را می فرمایید؟

ج: حدود 250 نفر عضو داریم که با توجه به اینکه استان همدان به تازگی خود را پیدا کرده خوب است البته این تعداد به معنای واقعی عضو کتابخانه هستند. حدود 13 هزار کتاب صوتی داریم که از مرکز رودکی، هسینیه ارشاد و نهاد کتابخانه ها به دستمان رسیده است.

خود ما هم جزء تولید کننده های کتاب گویا هستیم و کتابهای ما در سایت گویا کتاب موجود است.

س: در مورد برنامه های کتابخانه و کارگاه فن بیان که به تازگی شروع شده است توضیح می دهید؟

ج: ما همیشه سعی داشته ایم برنامه های فاخری داشته باشیم و نگاهمان نگاه درون استانی نبوده و کارگاههای ما برنامه هایی بوده که از سراسر کشور از آن استقبال کرده اند. کارگاه آموزشی قصه گویی ویژه نابینایان در پنج جلسه با استاد مصطفی رحماندوست به تازگی برگزار شد در حال حاضر هم سلسله نشستهای بررسی شعر آئینی با استاد محمد علی مجاهدی دبیر و پدر شعر آئینی کشور داریم با شاعران ملی و نویسندگان برنامه هایی داریم از جمله محمد کاظم کاظمی شاعر افغانستانی و دکتر موسوی گرمارودی و دکتر کزازی  نشستهایی داریم کارگاه فن بیان هم یکی از برنامه های هفته کتاب است که به دو صورت حضوری و مجازی انجام می شود.

به طور کلی بیش از صد نفر در کارگاه شرکت می کنند که با توجه به شرایط کرونا، بین 25 تا 30 نفر حضوری شرکت می کنند. و بقیه در اسکای روم همراه ما هستند. از سایر استانها هم در این کارگاه شرکت دارند و قرار است به شرکت کنندگان گواهینامه پایان دوره اعطا شود در ضمن فایلهای صوتی جلسات هم در اختیار دوستان قرار می گیرد.

در مجموعه ما گویندگان افتخاری هم به خوبی از این کلاسها استفاده می کنند ما گوینده های توانمندی داریم که صداها و کارها و تعهدشان در همه زمینه ها تحسین برانگیز است. تا کنون دو جلسه این کارگاه برگزار شده و عزیزانی که می خواهند در آن شرکت کنند هنوز می توانند به ما ملحق شوند.

 استاد دوره استاد امیر حسین شبیری مدیر روابط عمومی صدا و سیمای مرکز همدان و فارغ التحصیل رشته گویندگی از دانشکده صدا و سیما و مدرس رسمی فن بیان و سخنوری در غرب کشور با بیش از 20 سال سابقه هستند.

س: در فضای مجازی چگونه با دوستان نابینا ارتباط دارید؟

ج: ما گروهی در واتساپ به نام بینادلان کتابخوان داریم که همزمان با شیوع بیماری کرونا ساخته شد یک کانال تلگرامی آوای کتاب همدان هم از قبل داشتیم.

 که برای بارگذاری کتابهای صوتی در این کانال راه اندازی شد. بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان یک اینستاگرام فعال هم دارد که همه پستهای آن تولیدی است که در آن معرفی کتاب و شعرخوانی داریم و همچنین پادکست هایی که با حضور اساتید آماده می شوند هم در ان بار گذاری خواهند شد. در ضمن بنده نیز در زمینه شعرخوانی، سعدی خوانی، مثنوی خوانی، حافظ خوانی و خوانش و معرفی کتاب به صورت کلیپ تلاش می کنم.

همین کارها را هم در گروه ها و کانالها بارگذاری می کنیم  یکی دیگر از کارهای مجازی ما تدوین قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به صورت کلیپ است و هر ماده را در یک کلیپ مجزا تدوین کرده ایم که خوانش آن با بنده است و کلیپ کار یکی از گوینده های افتخاری پرتلاش مجموعه است.

س: راه ارتباطی شما با دوستان نابینا چیست؟

ج: شماره تلفن کتابخانه مرکزی همدان 08132672011 یا 18 با داخلی 252  است ایمیل من برای ارتباط با دوستان نابینا هم homakhanjany @gmail.com  ,و آدرس صفحه اینستاگرام هم به نام خود من است.

به اطلاع مخاطبان و دوستداران کارگاه فن بیان می رساند، فایل های صوتی این کارگاه در سایت این روزنامه بارگذاری شده و به مرور زمان به روزرسانی خواهد شد. مخاطبان با مراجعه به سایت می توانند با دانلود فایل صوتی از محتوای آن بهره مند شوند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *