شناسه خبر: 34751 منتشر شده در مورخ: 1400/8/26 ساعت: 09:25 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 26 آبان 1400

روزنامه چهارشنبه 26 آبان 1400

عناوین امروز: نوبت گیری ۵۳ درصد نوآموزان بدو ورود به پیش دبستان استان قم در برنامه سنجش- هشدار بهزیستی نسبت به «افزایش جمعیت معلولان» با اجرای قانون «جوانی جمعیت»- یشترین اثر واکسیناسیون، کاهش شدید فوت بر اثر کرونا است - محرومیت ۴ ساله ورزشکار پارا دو و میدانی- خواهرم را طلاق داد و زن دیگری گرفت؛ عصبانی شدم و رفتم سراغش.

روزنامه «ایران سپید»

چهار شنبه  26 آبان 1400

11 ربیع الثانی 1443

17 نوامبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6847

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*نوبت گیری ۵۳ درصد نوآموزان بدو ورود به پیش دبستان استان قم  در برنامه سنجش

*هشدار بهزیستی نسبت به «افزایش جمعیت معلولان» با اجرای قانون «جوانی جمعیت»

*بیشترین اثر واکسیناسیون، کاهش شدید فوت بر اثر کرونا است

*محرومیت ۴ ساله ورزشکار پارا دو و میدانی

*خواهرم را طلاق داد و زن دیگری گرفت؛ عصبانی شدم و رفتم سراغش

 

..........خبر ویژه

*نوبت گیری ۵۳ درصد نوآموزان بدو ورود به پیش دبستان استان قم  در برنامه سنجش

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سیزدهمین نشست شورای راهبری از حرکت ارزنده آموزش و پرورش استثنایی قم  در نوبت گیری ۵۳ درصد نوآموزان بدو ورود به پیش دبستان  در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی تقدیر کرد.

سیدجواد حسینی در بخشی از سیزدهمین نشست شورای راهبری که با محوریت ارائه گزارش آموزش و پرورش استثنایی قم برگزار شد با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی استان ها در تحقق شاخص های سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و مشارکت ها عملکرد خوبی داشته اند، گفت: اقدامات آموزش و پرورش استثنایی قم نیز در  اجرای سه بسته تحولی بویژه در بسته مشارکت ها قابل تقدیر است.
وی افزود: اجرای دو بسته تحولی جدید سازمان و اجرای شاخص های بسته های تحولی سه گانه سال گذشته  نیز باید توسط ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها در سال جاری پیگیری شود.
وی با اشاره به  طرح خشت تا بهشت آموزش و پرورش استثنایی گفت: در این طرح  سهم آموزش و پرورش استثنایی قم از ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز آموزش و پرورش استثنایی ۳ مدرسه است که خوشبختانه هر سه مدرسه در حال ساخت است‌.
حسینی با تاکید بر ایجاد نمایشگاه دائمی دست آورد های دانش آموزان استثنایی در همه استان ها گفت: ایجاد نمایشگاه دائمی  از دست آورد های دانش آموزان  استثنایی و همکاری با حوزه علمیه قم  از جمله اقدامات ارزشمند این استان است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی استان ها باید برای ساخت سالن ۲۰۰ متری ورزشی در  ۳۰۷ مدرسه از منابع داخلی تامین اعتبار کنند، گفت: در آموزش و پروش استثنایی قم  ۱۶ مدرسه دارای ظرفیت  ایجاد سالن های ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسه ای هست که باید تلاش شود منابع ساخت این سالن ها تامین شود.
حسینی خواستار پیگیری طرح نهضت توان افزایی  در استان ها شد و گفت: در سال جاری برای طرح نهضت توان افزایی ۵۰ میلیارد اعتبار دیده شده است که سهم هر  استان بین یک ونیم تا ۵ میلیارد است و استان ها تلاش کنند ۵۰ درصد   دیگر اعتبار را از منابع  داخلی تامین کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی قم  در کنار ۹ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به   ۷ مرکز مشکلات ویژه یادگیری دیگر  نیاز دارد، گفت: آموزش و پرورش استثنایی قم یک مرکز مشاوره دارد اما در جهت استاندارد سازی  باید  ۵ مرکز مشاوره دیگر در این استان ایجاد شود و ساخت یک مرکز جامع تشخیصی  توانبخشی و آموزشی در این استان نیز باید پیگیری شود.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه ۵ هزار و ۴۴۷ دانش آموز  در استان قم به  وسیله ارتباطی هوشمند دسترسی نداشتند، گفت:  از این تعداد  تاکنون ۳ هزار و ۱۴۷ وسیله ارتباطی هوشمند به دانش‌آموزان کم برخودار قم اهدا شده است  و سهم‌ آموزش و پرورش استثنایی قم از  اعتبار ۵۰ میلیاردی طرح هدایت ۲ میلیارد و ۱۹۲ میلیون است.

 

.........گزارش ویژه

*هشدار بهزیستی نسبت به «افزایش جمعیت معلولان» با اجرای قانون «جوانی جمعیت»

طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در پاییز سال گذشته در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. هرچند که این طرح بعد از اعلام وصول از سوی مجلس با مطرح شدن چالش‌هایی از سوی کارشناسان و متخصصان امر در این زمینه همراه بود، اما در نهایت این طرح طی چند روز گذشته به تایید رسید. 

این درحالی بود که سازمان بهزیستی کشور که به عنوان مهم‌ترین نهاد حمایتی دولتی متولی افراد معلول و محروم جامعه، پیش از این نسبت به ماده ۵۳ و ۵۶ این قانون هشدار داده بود.

در بخشی از این قانون، مطابق با ماده ۵۳ قانون مذکور، آزمایش غربالگری و تشخیص ناهنجاری جنین صرفا به درخواست یکی از والدین و با تشخیص پزشک متخصص مبنی بر احتمال قابل توجه نسبت به وجود عارضه جدی در جنین یا خطر جانی برای مادر یا جنین و یا احتمال ضرر جدی برای سلامت مادر یا جنین در ادامه بارداری مبتنی بر منابع معتبر علمی تجویز می شود، مشروط به آنکه احتمال ضرر آزمایش غربالگری و تشخیص ناهنجاری حسب مورد اقوی از احتمال یا محتمل ضرر نسبت به جنین و مادر نباشد و همچنین والدین یا پزشک احتمال عقلایی سقط در اثر آزمایش غربالگری و تشخیص ناهنجاری را ندهند.

این درحالیست که هرچند در این طرح به حذف غربالگری اشاره ای نشده است اما عملا با اختیاری شدن غربالگری این احتمال وجود دارد که برخی از اقشار به ویژه اقشار ضعیف و حاشیه‌نشین به دلیل عدم‌ آگاهی درخصوص علت انجام آگاهی غربالگری و یا نگرانی از هزینه آن، آن را انجام ندهند. 

حتی پیش از تصویب این طرح هم صفاری‌فرد- معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور داشت درخصوص «طرح جوانی جمعیت» و موضوع سقط درمانی با بیان اینکه در ماده ۵۳ و ۵۶ این طرح غربالگری حذف نشده است و مسئولین این کمیسیون نیز ادعا دارند که غربالگری حذف نشده، هشدار داده بود که باتوجه به اینکه فرآیند غربالگری طولانی و پروسه آن سخت‌تر می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم تعداد مراجعین به غربالگری کاهش یابد؛ یعنی از طرفی سازمان بهزیستی طی این چند سال تلاش کرده غربالگری افزایش یابد اما این طرح موجب می‌شود که انگیزه مراجعین ما برای غربالگری کمتر شود.   

حال آنکه طبق اعلام سازمان بهزیستی از سال ۹۲ تاکنون حدود ۸۲۰۰ مورد از سوی این سازمان به پزشکی قانونی برای سقط ارجاع داده شده‌اند و به عبارتی سالانه بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ مورد به پزشکی قانونی ارجاع شدند و بدین ترتیب از تولد جنین دارای اختلالات ژنتیکی پیشگیری شده است. 

اما در بخشی دیگری از این قانون، فرآیند اجرای سقط باید با رای «کمیسیون سقط قانونی» انجام شود.

در واقع مطابق با ماده ۵۶ این قانون، کلیه مراکز پزشکی قانونی در مراکز استانها مکلف اند درخواستهای واصله برای سقط را فورا به «کمیسیون سقط قانونی» مرکب از یک قاضی ویژه، یک پزشک متخصص متعهد و یک متخصص پزشک قانونی در استخدام سازمان پزشکی قانونی که باید حداکثر ظرف یک هفته تشکیل شود ارجاع دهند. رای لازم توسط قاضی عضو کمیسیون با رعایت اصل «عدم جواز سقط در موارد تردید» صادر می شود. 

همچنین قاضی عضو در کمیسیون مذکور با حصول اطمینان نسبت به یکی از موارد ذیل یعنی:

الف) در صورتی که جان مادر به شکل جدی در خطر باشد و راه نجات مادر منحصر در اسقاط جنین بوده و سن جنین کمتر از چهار ماه باشد و نشانه ها و امارات ولوج روح در جنین نباشد

ب) در مواردی که اگر جنین سقط نشود، مادر و جنین هر دو فوت می کنند و راه نجات مادر منحصر در اسقاط جنین است

ج) چنانچه پس از اخذ اظهارات ولی جمیع شرایط رضایت مادر، وجود حرج (مشقت شدید غیر قابل تحمل) برای مادر، وجود قطعی ناهنجاری های جنینی غیر قابل درمان در مواردی که حرج مربوط به بیماری یا نقص در جنین است، فقدان امکان جبران و جایگزینی برای حرج مادر، فقدان نشانه ها و امارات ولوج روح و کمتر از چهار ماه بودن سن جنین، مجوز سقط قانونی را با اعتبار حداکثر ۱۵ روزه صادر می کند. رای صادره نیز ظرف یک هفته قابل اعتراض در شعبه یا شعب اختصاصی دادگاه تجدید نظر، به ریاست قاضی یا قضات ویژه منصوب رئیس قوه قضائیه در این امر است و دادگاه مذکور حداکثر باید ظرف یک هفته تصمیم خود را اعلام کند.

این درحالیست که با این اوصاف به گفته کارشناسان امر، عملا زمان طلایی سقط‌های درمانی از دست می‌رود، به طوریکه حتی معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه حذف غربالگری به طور واضح و مشخص در طرح گفته نشده است اما به قدری پروسه موضوع سخت و طولانی خواهد شد که عملا سقط درمانی به مشکل می‌خورد، گفته بود: بسیاری از خانواده‌ها به زمان نیاز دارند تا برای سقط درمانی تصمیم‌ بگیرند و بعد از اینکه تصمیم بگیرند و بخواهند در پروسه این موضوع وارد شوند، به نظر ما دچار مشکل خواهیم شد. 

حالا اما بعد از تصویب این طرح از سوی شورای نگهبان، افروز صفاری‌فرد، معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنان درخصوص ماده ۵۳ و ۵۶ هشدار می‌دهد و با بیان اینکه سازمان بهزیستی با دو ماده ۵۳ و ۵۶ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مشکل داشت اما این قانون تصویب شد، به ایسنا می‌گوید: فعلا هنوز این قانون برای کار ما (برنامه‌های ژنتیک و مشاوره ژنتیک) مشکلی ایجاد نکرده است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی برنامه‌های ژنتیک و مشاوره ژنتیک را از سال ۱۳۷۸ شروع کرد، اظهار می‌کند: در این برنامه پزشکان توسط آموزش‌هایی که در سازمان بهزیستی ارائه می‌شود، آموزش لازم را می‌بینند، سپس مجوز فعالیت در مراکز مشاوره ژنتیک را دریافت و مراکز را تاسیس می‌کنند و در آنجا مشاوره‌های ژنتیک ارائه می‌دهند. 

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه می‌دهد: مشاوره‌های ژنتیک سازمان بهزیستی برای قبل از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری است. همچنین در مواردی برنامه‌های غربالگری ژنتیک برای خانواده‌های با ریسک بالا از نظر بیماری‌های ژنتیکی صورت می‌گیرد که در آن، احتمال تولد نوزاد دارای معلولیت سنجیده می‌شود. علاوه بر مشاوره‌های ژنتیک، آزمایشات ژنتیک که پر هزینه هستند نیز توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود و همچنین کمک هزینه لازم برای انجام این آزمایشات به خانواده‌های نیازمند پرداخت خواهد شد. از سوی دیگر به خانواده‌هایی که سن ازدواج در آنها بالا رفته، زنانی که بیش از ۳۵ سال سن دارند و خانواده‌هایی که تولد فرزند معلول در آنها بیشتر است، مشاوره‌های ژنتیک ارائه می‌شود؛ ما با انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک به این خانواده‌ها کمک می‌کنیم و اطمینان خاطر می‌دهیم که فرزند شما سلامت خواهد بود تا آنها برای فرزندآوری انگیزه پیدا کنند. 

وی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت مشروط بر افزایش جمعیت سالم، خوب است، ادامه می‌دهد: خانواده‌ای که دارای یک فرزند معلول است ممکن است از تولد فرزند معلول دیگر نگرانی داشته باشد و ما در این راستا می‌توانیم به آنها کمک کنیم و این‌ها مواردی است که به افزایش جمعیت سالم کمک خواهد کرد، زیرا تولد یک نوزاد دارای معلولیت بار اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی دارد و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل داشتن فرزند معلول از هم پاشیده می‌شوند و ما جلوی این مشکلات را می‌گیریم.

طبق برنامه ششم، متولی غربالگری ازدواج وزارت بهداشت بود اما ارجاعی به بهزیستی نداشتیم

صفاری فرد به این نکته هم اشاره می‌کند که هرساله دوره‌های بازآموزی برای پزشکان فعال در این مراکز جهت به روز شدن دانش و آگاهی آنها برگزار می‌شود. طبق ماده ۷۵ برنامه ششم متولی غربالگری برای ازدواج وزارت بهداشت بود که می‌توانست به مراکز مشاوره بهزیستی نیز ارجاع کنند، اما هیچ ارجاعی از وزارت بهداشت به سازمان بهزیستی انجام نشد و در واقع ماده برنامه ششم انجام نشد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه برای انجام مشاوره‌های ژنتیک و غربالگری ژنتیک همانند سایر غربالگری‌های بینایی و شنوایی هیچ اجباری وجود ندارد، بیان می‌کند: باتوجه به آگاه‌سازی در سطح جامعه برای خانواده‌ها انگیزه‌ای جهت انجام این آزمایشات ایجاد می‌شود و در این راستا هیچ اجباری وجود ندارد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به تاثیر ماده ۵۳ و ۵۶ طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بر انجام مشاوره‌های ژنتیک توضیح می‌دهد: پیش از این پزشکان موظف بودند افرادی را که احساس می‌کنند ممکن است فرزند دارای معلولیت به دنیا بیاورند را برای انجام غربالگری ژنتیک معرفی کنند. اکنون به دنبال این قانون، این اجبار برداشته شده است مگر اینکه سلامتی مادر در خطر باشد که قطعا موجب کمتر شدن مراجعین خواهد شد.

فرآیند «سقط درمانی» بر اساس قانون جوانی جمعیت

صفاری فرد می‌افزاید: از سوی دیگر، فرآیند سقط درمانی به این صورت است که تشخیص پزشکان مشاور ژنتیک در خصوص ناهنجاری جنین به متخصص زنان ارائه می‌شود و سپس پزشک متخصص زنان مادر را برای سقط درمانی به پزشکی قانونی ارجاع می‌کند، اما اکنون سیکل این کار به این صورت شده است که شورایی متشکل از اعضای فق‌ها و متخصصین و... تشکیل می‌شود و سپس قاضی رای می‌دهد که سقط انجام شود یا خیر. حال نگرانی ما از این بابت است که این روند موجب طولانی شدن سقط شود، زیرا مدتی زمان می‌برد که خانواده متوجه شود باید به مشاوره ژنتیک معرفی شود، از سوی دیگر انجام آزمایشات ژنتیک طولانی و زمان‌بر است و این درحالیست که سقط قبل از ۴ ماهگی جنین باید انجام شود (یعنی قبل از دمیده شدن روح) که این پروسه خودش به میزان کافی زمان بر است. حال باید با این ماده قانونی درگیر تشکیل شورا شویم که این پروسه را طولانی کرده و موجب می‌شود آن مدت زمان طلایی چهار ماه از دست برود و عملا از نظر شرعی سقط انجام نشود.

نگرانی از طولانی شدن فرآیند سقط درمانی

وی از اینکه ممکن است به دلیل این دو ماده قانونی ارجاعات به مراکز مشاوره و ژنتیک کم و فرآیند سقط طولانی شود، ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: به دلیل طولانی شدن فرآیند سقط ممکن است انگیزه خانواده‌ها برای انجام این کار از دست برود.

هیچ کسی از بهزیستی به عنوان متولی و آشنا به درد «معلولان» نظرخواهی نکرد

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه می‌دهد: کمیسیون جوانی جمعیت، مجلس و شورای نگهبان هیچ کدام از سازمان بهزیستی هیچ نظر کارشناسی نخواستند و سازمان بهزیستی را برای این موضوع دخیل ندانستند. سازمان بهزیستی متولی معلولان است و درک می‌کند که وجود یک معلول می‌تواند چه مشکلاتی برای خانواده، اجتماع، دولت و سیاستگذاری و... به همراه داشته باشد، اما متاسفانه هیچکس از این سازمان هیچ نظر خواهی نکرد. 

قانون جوانی جمعیت تا حدی مانع "پیشگیری از معلولیت" می‌شود

بهزیستی اجباری برای انجام آزمایشات ژنتیک ندارد

صفاری‌فرد با اشاره به دو ماده ۵۳ و ۵۶ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده معتقد است که به نظر ممکن است هردو این مواد تاحدودی جلوی پیشگیری از معلولیت را بگیرد، یعنی به تولد نوزادان دارای معلولیت کمک می‌کند، زیرا هم ارجاعات برای مشاوره کاهش می‌یابد و هم فرآیند سقط طولانی می‌شود؛ همچنین ما زمان طلایی سقط را از دست می‌دهیم و همه این موارد موجب می‌شود ما شاهد افزایش تولد افراد دارای معلولیت باشیم، اما سازمان بهزیستی همچنان کار خود را مبنی بر آگاه‌سازی انجام می‌دهد.

وی تاکید می‌کند: سازمان بهزیستی برای انجام غربالگری اجباری ندارد و وظیفه ما آگاه‌سازی و ترغیب خانواده‌ها برای انجام آزمایشات ژنتیک است.

 

.......سلامت و بهداشت

*بیشترین اثر واکسیناسیون، کاهش شدید فوت بر اثر کرونا است:

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: بیشترین اثر واکسیناسیون، کاهش شدید نرخ فوت در نتیجه ابتلا به کرونا بوده است.

علی شریفی زارچی افزود: واکسیناسیون تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش نرخ فوت ناشی از کرونا در همه گروه‌های سنی داشته است. تحلیل درصد اثرگذاری واکسن در هر گروه سنی و هر زمان بر اساس مقایسه نرخ فوت در افرادی که واکسن نزده‌اند و افرادی که یک یا دو نوبت واکسن دریافت کرده‌اند، به سادگی امکان پذیر است.

 شریفی زارچی افزود: بیشترین اثر واکسیناسیون، کاهش جدی نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا بوده است. با این حال، افرادی که حتی دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند، کماکان در معرض ابتلا به کرونا و بستری هستند بنابراین پیشنهاد می‌شود، تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حتی پس از دریافت هر دو نوبت واکسن، برای جلوگیری از ابتلای افراد و شروع خیز ششم بیماری کماکان مورد تاکید قرار گیرد.

شریفی زارچی اضافه کرد: تاثیر چشمگیر واکسیناسیون در کاهش نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در سنین بالاتر هم به وضوح مشاهده می‌شود. با این وجود، احتمال فوت ناشی از ابتلا به کرونا به ویژه در سنین بالای ۶۰ سال به صفر نرسیده است. بنابراین توصیه می‌شود تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون انجام شود.

وی ادامه داد: تزریق نوبت سوم به گروه بالاتر از ۶۰ سال منجر به کاهش نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در این افراد شود که تحلیل نتایج آن پس از پیشبرد برنامه ارائه می‌شود.

پیش‌بینی پیک ششم کرونا در بهمن ماه: رئیس دانشکده بهداشت و مدیر گروه اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: واقعیت این است که هم‌اکنون در شرایط خوبی از نظر اپیدمی کرونا قرار نداریم.گرچه درشیب نزولی پیک پنجم کرونا قرار داریم، اما واقعیت این است که شیب نزولی پیک پنجم نباید این غفلت را در ما ایجاد کند که بر بیماری تسلط پیدا کرده‌ایم و در حال کنترل است.

دکتر مراثی افزود: اگر به پیک‌های قبلی کرونا در استان و کشور و روند و نمودارهای صعودی و نزولی آن توجه کنیم می‌بینیم که ما بعد از هر پیک کرونا، شیب صعودی پیدا کردیم، به قله رسیدیم و بعد شیب نزولی پیدا کردیم، سپس بار دیگر بیماری فعال‌شده و شیب صعودی می‌گیرد چرا که ساز و کارهای کنترل بیماری به خوبی اجرا نشده است.

وی بابیان اینکه روند بیماری و آمار و ارقام نشان می‌دهد هم‌اکنون در وضعیت کنترل بیماری قرار نداریم، افزود: هنوز شواهد علمی متقن و دقیقی مبنی بر کنترل بیماری وجود ندارد. در شرایطی که هنوز واکسیناسیون به حد مطلوب نرسیده و از طرف دیگر پروتکل‌های بهداشتی در جامعه رعایت نمی‌شود نباید به کنترل بیماری امیدوار باشیم.

مراثی تصریح کرد: این ماهیت اپیدمولوژیک بیماری‌های پیش‌رونده و نوظهور است که یک شیب صعودی طی کرده و به قله می‌رسند، سپس وارد شیب نزولی می‌شوند، بعد از آن ویروس منتظر فرصت‌هایی است تا دوباره افراد مستعد را درگیر کند.

این اپیدمولوژیست به مقالات علمی که اخیراً در مجلات معتبر علمی در جهان منتشر شده اشاره و تصریح کرد: برای رسیدن به ایمنی گله‌ای در مقابل بیماری کووید۱۹، واکسیناسیون باید به حدود ۹۰ درصد و حتی بالای ۹۰ درصد برسد، بنابراین می‌بینیم که فاصله ۴۰ تا ۹۰ درصد واکسینه شدن افراد زیاد است و با واکسیناسیون که موضوع بسیار مهمی برای کنترل شدت بیماری در جامعه است فاصله زیادی داریم.

وی افزود: از سوی دیگر می‌بینیم که زندگی عادی در جامعه خصوصا زمانی که شیب بیماری منفی می‌شود شروع‌ شده است و این درحالی است ‌که آمار رسمی اعلام می‌کند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم کاهش چشمگیر پیداکرده و به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

مراثی بابیان اینکه تمام متخصصان و پزشکان در دنیا بر واکسیناسیون جمعیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کنترل بیماری تأکید دارند، گفت: متأسفانه از برخی مسئولان کشور می‌شنویم که بیماری تحت کنترل است و نوید تجمعات بیشتر را می‌دهند، در حالی‌ که این اشتباه استراتژیک بزرگی است و نباید غافل باشیم که بیماری را تحت کنترل خود داریم.

هنوز ماهیت کرونا را نشناخته‌ایم

وی با تأکید بر اینکه برای بازگشایی تجمعات و مراکز آموزشی باید احتیاط کنیم، توضیح داد: مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها به‌مرور در حال شروع آموزش حضوری هستند و همه‌چیز به سمت عادی شدن می‌رود، این تصمیمات نشان می‌دهد هنوز ماهیت بیماری را نشناخته‌ایم و هنوز فکر می‌کنیم شیب‌های نزولی، نشان‌دهنده کنترل بیماری است. متأسفانه تجربیات گذشته نشان می‌دهد وقتی بیماری وارد شیب صعودی می‌شود فراموش می‌کنیم چه گفتیم و چه کردیم و نسبت به پیشگیری از بیماری کم‌توجهی کردیم.

وی بابیان اینکه پیش‌بینی از وضعیت موجود این است که در نیمه اول بهمن‌ماه شاهد یک قله دیگری از بیماری خواهیم بود، تصریح کرد: مدارک گذشته، روند بیماری و سازوکارهایی که در ارتباط با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد به‌وضوح قطعی است که این پیک را خواهیم داشت.

مراثی با اشاره به اینکه متأسفانه ایران در بین ۴۸ کشور آسیایی، بالاترین موارد ابتلا به بیماری و مرگ‌ومیر را دارد، تصریح کرد: درست است میزان ابتلا به بیماری و مرگ‌ومیر باید بر اساس جمعیت کشور محاسبه شود، اما بازهم این رقم برای ایران بالا است. این موضوع نشان می‌دهد ما در ارتباط با کنترل بیماری کووید۱۹ مشکل ‌داریم.

 

.........ورزشی

*محرومیت ۴ ساله ورزشکار پارا دو و میدانی

ورزشکار رشته پارا دو و میدانی ایران به دلیل نقض قوانین ضد دوپینگ با محرومیت چهار ساله مواجه شد. کمیته بین‌المللی پارالمپیک اعلام کرد که مهران نکویی مجد ورزشکار رشته پارا دو و میدانی به دلیل نقض قوانین مرتبط با مبارزه با دوپینگ، با محرومیت 4 ساله مواجه شده و بدین ترتیب نمی‌تواند از تاریخ 7 سپتامبر 2020 تا 6 سپتامبر 2024 در هیچ رقابتی شرکت کند. تخلف نکویی مجد براساس قانون ضد دوپینگ IPC و در ماده 2.2 است که به « استفاده یا تلاش برای استفاده توسط یک ورزشکار از یک ماده ممنوعه یا یک روش ممنوعه» اشاره می‌کند. در این مورد خاص نیز یکی از آزمایشگاه‌های معتبر آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) گزارش داده که دستکاری شیمیایی و فیزیکی برای جایگزینی نمونه ادرار صورت گرفته است. در واقع با توجه به نمونه‌گیری‌های قبلی، نکویی مجد نتوانسته توضیحات کافی ارائه بدهد که چرا نمونه دریافتی از او در آزمایشگاه با آن نمونه ادرار مطابقت نداشته است.

 نکویی مجد دو سال قبل و در جریان رقابت‌های پارادوومیدانی قهرمانی جهان در سال 2019 موفق به کسب مدال نقره و سهمیه بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو شد، اما به دلیل آنکه رکوردهایش از رکوردهای مدنظر کمیته ملی المپیک برای اعزام به توکیو کمتر بود، شانس اعزام را از دست داد.

نایب قهرمان پارالمپیک توکیو ۶ ماه محروم شد

نایب قهرمان پارالمپیک توکیو به دلیل انتشار پستی علیه رئیس انجمن و سرمربی پیشین تیم ملی دو و میدانی در فضای مجازی ۶ ماه از شرکت در مسابقات داخلی و برون مرزی محروم شد. علیرضا مختاری، نایب قهرمان پارالمپیک توکیو در پرتاب وزنه پس از انتشار مطلبی در فضای مجازی علیه بهمن رضایی، رئیس انجمن و سرمربی پیشین تیم ملی پارا دو و میدانی از تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۰ به مدت ۶ ماه از سوی فدراسیون جانبازان و معلولان برای شرکت در مسابقات داخلی و خارجی محروم شد.

در حکم ابلاغ شده به وی ۶ ماه محرومیت تعلیقی نیز در نظر گرفته شده که این محرومیت در صورتی قابل اجراست که مختاری در یک سال پس از پایان محرومیتش، مجددا مرتکب تخلف شود. علیرضا مختاری در واکنش به حکم ابلاغ شده از سوی فدراسیون تاکید کرد که نسبت به این حکم اعتراض دارد و اعتراض خود را نیز به فدراسیون اعلام کرده است.

آغاز اردوی جهانی تیم ملی والیبال نشسته از اواخر آبان‌ماه

اردوی آماده‌سازی تیم ملی والیبال نشسته برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان و کسب هشتمین عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها از اواخر آبان ماه آغاز می‌شود. تیم ملی والیبال نشسته که در بازی های پارالمپیک توکیو برای هفتمین بار به عنوان قهرمانی دست یافت، باید در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کند تا ضمن دفاع از عنوان قهرمانی، سهمیه حضور در دوره آتی بازی های پارالمپیک را هم به دست بیاورد. به همین منظور اردوی آماده سازی این تیم از اواخر آبان ماه آغاز خواهد شد.

فرید صائبی که طی سال های گذشته کمکِ هادی رضایی در آماده سازی اردونشینان تیم ملی والیبال نشسته بود، هدایت این تیم را برای اردوها و مسابقات جهانی آتی بر عهده دارد. قرار است دور جدید تمرینات تیم ملی والیبال نشسته با حضور ۱۸ تا ۲۰ بازیکن آغاز شود. هجدهمین دوره مسابقات والیبال نشسته قهرمانی جهان اسفندماه به میزبانی هانگژو چین برگزار می شود و طی آن هر دو تیم فینالیست سهمیه بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را از آن خود می‌کنند. ملی پوشان والیبال نشسته ایران در دوره پیشین این رقابت ها که سال ۲۰۱۸ به میزبانی هلند برگزار شد، با غلبه بر اوکراین راهی فینال شدند و سهمیه پارالمپیک توکیو را از آن خود کردند. آنها در دیدار نهایی هم با شکست ۳ بر صفر بوسنی هرزگوین برای هفتمین بار قهرمانی جهان را از آن خود کردند.

 

........حوادث

*خواهرم را طلاق داد و زن دیگری گرفت؛ عصبانی شدم و رفتم سراغش/ اظهارات یک قاتل در پلیس آگاهی

فروردین سال ۹۹ به‌ دنبال وقوع درگیری خونین در جنوب تهران مأموران در محل حاضر شدند. در آن درگیری مرد ۳۵‌ساله‌ای به نام جعفر چاقو خورده و به بیمارستان منتقل شده بود که ساعتی بعد به‌ خاطر شدت جراحات جان سپرد.

بررسیها نشان می‌داد جعفر از سوی برادر زن سابقش مورد حمله قرار گرفته و جان باخته است. به ‌این‌ترتیب پسر ۲۷ساله به نام شایان ردیابی و بازداشت شد و به درگیری با شوهر سابق خواهرش اعتراف کرد.

متهم در بازجویی‌ها گفت: سه سال قبل جعفر به خواستگاری خواهرم آمد و آنها با هم عقد کردند؛ اما در دوران عقد مدام با هم اختلاف داشتند و می‌خواستند از هم جدا شوند که با وساطت خانواده‌ها جشن عروسی را برگزار کردند و سر زندگی‌شان رفتند؛ اما فقط شش ماه از ازدواجشان گذشته بود که خواهرم قهر کرد و به خانه پدرم آمد. او می‌گفت با شوهرش تفاهم ندارد و نمی‌تواند با او زندگی کند. ماجرای جدایی آنها نزدیک به دوسال‌ونیم طول کشید و بالاخره درحالی‌که فقط سه سال از جشن عروسی‌شان گذشته بود، از هم جدا شدند.

شایان ادامه داد: در این سه سال خانواده ما و جعفر همیشه با هم درگیر بودیم. او در دعوا با خواهرم به ما فحاشی می‌کرد. ما هم به هواخواهی از خواهرم با او درگیر می‌شدیم. فقط چند ماه از جدایی خواهرم و شوهرش گذشته بود که متوجه شدیم جعفر بار دیگر ازدواج کرده است. او قبلا از من پول قرض گرفته و بدهی‌اش را نداده بود.

من به‌ خاطر خواهرم چیزی نمی‌گفتم و همیشه امیدوار بودم که زندگی آنها درست شود؛ اما وقتی هنوز چند ماه از جدایی‌شان نگذشته بود و جعفر دوباره ازدواج کرد، فهمیدم حق با خواهرم بوده و جعفر او را دوست نداشته است.

متهم گفت: من که از شنیدن خبر ازدواج شوهر سابق خواهرم عصبانی شده بودم، مقابل خانه‌شان رفتم و از او خواستم تا بدهی‌اش را تسویه کند؛ اما او که عصبانی بود شروع به فحاشی کرد. به من گفت زندگی او را خواهر من خراب کرده است و بدهی در واقع خسارت خراب‌شدن زندگی‌اش است و پولی نمی‌دهد. ‌همین موضوع باعث درگیری ما با هم شد و من در اوج عصبانیت با چاقو چند ضربه به او زدم؛ اما واقعا قصد کشتن او را نداشتم.

در جریان تحقیقات همسر دوم جعفر که شاهد درگیری بود، به‌عنوان مطلع مورد بازجویی قرار گرفت. وی گفت: وقتی زنگ در خانه را زدند ما فکر کردیم لوله‌کش است، چون منتظر بودیم لوله‌کش بیاید و لوله‌های دستشویی را درست کند. بدون اینکه بپرسیم چه کسی پشت در است در را باز کردیم. یک‌دفعه متهم با عربده‌کشی و فحاشی وارد خانه شد. من و شوهرم شوکه شده بودیم. متهم بدون اینکه فرصت حرف‌زدن بدهد، با چاقو به شوهرم حمله کرد و چندین ضربه به او زد. بدون اینکه اجازه دفاع بدهد یا حرفی بزند. من اصلا متهم را نمی‌شناختم و فقط التماس می‌کردم دست از سر شوهرم بردارد. بعد از اینکه شوهرم را به بیمارستان بردیم و برادرشوهرم را در جریان موضوع قرار دادم، مشخص شد که فرد ضارب برادرزن سابق شوهرم بوده است.

به‌ دنبال اعترافهای پسر جوان، ثبت گفته‌ های همسر مقتول و بازسازی صحنه جرم، کیفرخواست علیه متهم صادر و پرونده به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

قرار است پسر جوان به‌زودی در دادگاه کیفری یک استان تهران از خود دفاع کند. این در حالی است که اولیای‌دم برای او حکم قصاص خواسته‌اند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *