شناسه خبر: 34739 منتشر شده در مورخ: 1400/8/23 ساعت: 13:35 گروه: اجتماعی  
معلولان کم توان ذهنی و جسمی، نیازمند حمایت‌های قانونی و اجرایی
مدیرعامل انجمن خیریه نور امید کاشان تاکید کرد؛

معلولان کم توان ذهنی و جسمی، نیازمند حمایت‌های قانونی و اجرایی

مدیرعامل انجمن خیریه نور امید کاشان گفت: معلولان کم توان ذهنی و جسمی برای انجام فعالیت های شغلی و اجتماعی مشکلی ندارند، اما نیازمند حمایت‌های قانونی و اجرایی هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، فخری سادات هاشمی اظهار کرد: این انجمن با هدف حمایت از معلولان کم توان ذهنی و جسمی با مشارکت ۶۰ نفر از بانوان این شهر در سال ۱۳۹۲ تشکیل شد و تاکنون ۱۸۰ نفر در گروه سنی شش تا ۴۵ سال را تحت پوشش خود قرار داده است.

وی افزود: یکی از مسایلی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، ازدواج و اشتغال این گروه از معلولان است که نیازمند پذیرش و برخورد منطقی است و در این زمینه باید فرهنگ سازی شود.

مدیرعامل انجمن خیریه نور امید کاشان، تصریح کرد: برخی از معلولان دارای تحصیلات عالی و شغل مناسب هستند، اما به علت شرایط فرهنگی جامعه و خانواده ها، مورد پذیرش قرار نگرفته و در پیله تنهایی خود فرو می روند، بنابراین باید شرایط این گروه از شهروندان را درک کنیم.

وی تاکید کرد: بچه‌های معلول در خانواده‌ها، افراد مستقل تربیت نمی شوند و فرایند شناسایی و پیدا کردن راه حل مشکل خود را یاد نمی گیرند و در این شرایط است که باید نهادهای حمایتی به یاری خانواده ها بیایند.

هاشمی موحد تاکید کرد: تجربه های موفقیت آمیز معلولان در خانه و جامعه، معاشرت با دیگران، بازخوردهای تشویقی اطرافیان و تکریم شخصیت آنها موجب تقویت اعتماد به نفس آنها شده و ناکامی در این موقعیت، عامل باز دارنده جرأت مندی و نقش آفرینی آنها می شود.

دبیر جشنواره وصال مقدس گفت: توانخواهان ما، فراتر از نگاه ترحم آمیز شهروندان، در شرایط عادی به علت کاستی‌های موجود در جامعه، نیازمند چتر حمایتی در کنار خود هستند.

وی همچنین برپایی نمایشگاه های توانمندی و آثار دستی معلولان کم توان ذهنی، برگزاری جشنواره های خیریه با هدف جلب کمک های مادی و مالی داوطلبانه برای حمایت از تحصیل، خدمات پزشکی و درمانی، اشتغال و مشاوره این گروه از شهروندان را از جمله برنامه های خیریه نورامید کاشان برشمرد.

حسن نبوی زاده نیز به ایسنا اظهار کرد: دغدغه معلولان و خانواده آنها، فرهنگ حاکم بر جامعه است که نگاهی تردیدآمیز به نقش آفرینی و پذیرش آنها در فعالیت اجتماعی دارند و در برخی موارد توانخواهان را از حقوق شهروندی خود محروم می کنند.

وی تصریح کرد: جامعه باید باور کند که فرهنگ مقدم بر اقتصاد است، زیرا فرهنگ به مثابه هوایی است که تنفس می کنیم و با تمام شرایط خاص آن به عنوان ضرورت جامعه امروز باید گسترش پیدا کند.

موحد با اشاره به افزایش مشکلات توانیابان پس از دوران تحصیل، گفت: حمایت نشدن برای ازدواج و اشتغال معلولان توسط نهادهای دولتی و خصوصی باعث شده تا بخشی از آنها دچار افسردگی و ناامیدی شوند که هزینه سنگینی به دولت و جامعه تحمیل می کند.

وی گفت: شرایط جامعه به گونه ای است که به جسم و اقتصاد افراد توجه می شود، در حالی که باید به روح و روان توان یابان و معلولان توجه کنیم و هدف از جشن وصال مقدس نیز فرهنگ سازی در خصوص ازدواج و اشتغال این گروه از شهروندان جامعه است.

نبوی زاده افزود: فقدان نگرش مثبت جامعه به معلولان کم توان ذهنی، نداشتن تعامل بین فردی و فقدان مشارکت تیمی مهمترین مانع شکوفایی احساس خود ارزشمندی و عزت نفس در این گروه از معلولان می شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *