شناسه خبر: 34729 منتشر شده در مورخ: 1400/8/23 ساعت: 11:50 گروه: اجتماعی  
معلولان بیشترین مراجعه را به مراکز مثبت زندگی چهارمحال و بختیاری دارند

معلولان بیشترین مراجعه را به مراکز مثبت زندگی چهارمحال و بختیاری دارند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان در مراکز مثبت زندگی در هر مرکز از جامعه هدف بین ۱۵۰ تا ۴۵۰ نفر مستمری‌بگیر تحت پوشش خود قرار می‌گیرد، گفت: از آن‌جا که معلولان با تعداد ۳۲ هزار نفر بیشترین نفرات جامعه بهزیستی را تشکیل می‌دهند، تعداد مراجعات آنان به این مراکز نیز بالاتر است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، نرگس عسگری  با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی از آذرماه سال ۹۹ فعالیت خود را در سراسر کشور آغاز کرده‌اند، اظهار کرد: در مرحله نخست، تعداد مراکز مصوب برای چهارمحال و بختیاری، ۳۲ مرکز بود که این تعداد بر اساس تعداد معلولان استان در نظر گرفته شد، اما باتوجه به پراکندگی و دسترسی‌ها، این تعداد مراکز به ۳۷ مورد افزایش پیدا کرد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: در هر مرکز مثبت زندگی در استان از جامعه هدف بین ۱۵۰ تا ۴۵۰ نفر مستمری‌بگیر تحت پوشش خود قرار می‌گیرد و تقسیم مددجویان بر اساس محل سکونت آنان است، از آن‌جا که معلولان با تعداد ۳۲ هزار نفر بیشترین نفرات جامعه بهزیستی را تشکیل می‌دهند، تعداد مراجعات آنان نیز بالاتر است، در درجات بعد، گروه‌های زنان سرپرست خانوار و ایتام قرار دارند.

وی با اشاره به وظایف مراکز مثبت زندگی، تصریح کرد: این مراکز، خدمات سطح یک بهزیستی را ارائه می‌دهند، ۱۵۰ خدمت به مددجویان ارائه می‌شود که ۲۲ خدمت آن پررنگ‌تر هستند، در هر مرکز چهار نیرو به‌کارگیری شده که درصدی از آنان از مددجویان بهزیستی هستند که این تعداد افراد شاغل در مراکز، متناسب با تعداد افراد مددجو در آن محل یا منطقه  است، مدرک تحصیلی افراد مددکار باید روانشناسی، مددکاری یا رشته‌ای کاملا مرتبط باشد، اگر پرونده‌های غیر مستمری‌بگیر هم به این مراکز اضافه شود باید برای افزایش تعداد مددجویان، تدابیری اتخاذ شود.

عسگری با بیان هدف تاسیس مراکز مثبت زندگی، یادآور شد: در هر شهرستان چهارمحال و بختیاری تنها یک اداره بهزیستی فعالیت دارد که مددجو از هر منطقه آن شهرستان برای دریافت خدمات باید مسیری را طی کند و به‌منظور تسریع روند رسیدگی به مددجویان این مراکز تاسیس شده‌اند، شهرستان‌های لردگان و شهرکرد نیز بیشترین تعداد مراکز مثبت زندگی را در سطح استان دارا هستند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هر مرکز مثبت زندگی برای خود پرونده‌ای دارد، ادامه داد: عملکرد مراکز مثبت زندگی، ارائه خدمات با محوریت فناوری اطلاعات است، به‌عنوان مثال مددکار وظیفه دارد هر شش ماه یکبار به مددجوی خود سر زده و در بازدید از وضعیت زندگی او و پس از بررسی مشکلات باید عکس شرایط و مشکلات را در سایت مرکز، بارگذاری کند، به‌علاوه این مراکز موظف هستند به‌صورت مکرر آموزش‌هایی به‌روز را دریافت ‌کنند.

وی گفت: باتوجه به نوپا بودن مراکز مثبت زندگی در سطح کشور و همچنین چهارمحال و بختیاری، در مدت زمان کوتاه نمی‌توان نتایج این مراکز را ارزیابی کرد و باید یک زمان سپری شود تا مددکاران استان با این مراکز و خدمات آنان بیشتر آشنا شوند.

عسگری در پایان در خصوص مناطق پرخطر در سطح شهرکرد، تصریح کرد: از آن‌جا که مراکز مثبت زندگی در معرض خطر هستند، تیم‌هایی مداخلاتی که فعالیت‌های اجتماعی را انجام می‌دهند، برای ارتقای سطح سلامت روان این نقاط تلاش می‌کنند و همه ساله برنامه‌ خاصی برای این این تیم‌ها و تیم‌های سلامت روانی مداخله‌گر تعریف می‌شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *