شناسه خبر: 34727 منتشر شده در مورخ: 1400/8/23 ساعت: 10:02 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 23 آبان 1400

روزنامه یکشنبه 23 آبان 1400

عناوین امروز: برنامه ریزی دولت برای کاهش آسیب های اجتماعی-هیچ دلیلی برای ممنوعیت انجام آزمایشات ژنتیکی وجود ندارد- ای مهوش من! ای وطنم! ای وطنم!-نحوه کارِ مشاغل، تردد و سفر با کاهش محدودیت‌های کرونایی-بازبینی سیاستهای ستاد بازی های پاراآسیایی هانگژو در نشست هیأت اجرایی-مرگ مادر به خاطر جاماندن گاز استریل در شکم.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه  23 آبان 1400

8 ربیع الثانی 1443

14 نوامبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6844

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

ولادت امام حسن عسکری(ع) یازدهمین حجت خداوند بر رهروان صدیقش گرامی باد

........عناوین این شماره......

* برنامه ریزی دولت برای کاهش آسیب های اجتماعی

*هیچ دلیلی برای ممنوعیت انجام آزمایشات ژنتیکی وجود ندارد

* ای مهوش من! ای وطنم! ای وطنم!

* نحوه کارِ مشاغل، تردد و سفر با کاهش محدودیت‌های کرونایی

* بازبینی سیاستهای ستاد بازی های پاراآسیایی هانگژو در نشست هیأت اجرایی

* مرگ مادر به خاطر جاماندن گاز استریل در شکم

 

 

.........خبر ویژه

*برنامه ریزی دولت برای کاهش آسیب های اجتماعی

رئیس‌جمهور خدمت در مجتمع خیریه کهریزک را جلوه زیبای مشارکت های مردمی دانست و گفت: اینگونه فعالیت های خیریه، بسیاری از آسیب های اجتماعی را کنترل می کند.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز از آسایشگاه خیریه کهریزک بازدید و از نزدیک با مددجویان، ‌ پزشکان ومدیران این مرکز گفت و گو کرد.

رئیس جمهور در جمع مددکاران کهریزک گفت: کاری که شما امروز و در این مرکز انجام می دهید یکی از جلوه های زیبای مشارکت مردمی در رفع آسیب های اجتماعی است.
دکتر رئیسی با اشاره به حمایت دولت از مشارکت های مردمی در امور اجتماعی اظهار داشت:باید اینگونه اقدامات مردمی را توسعه داد و کهریزک نمونه موفقی از مشارکت خیرین مردمی است.
آیت الله رئیسی با اشاره به برنامه دولت برای کاهش آسیب های اجتماعی گفت: ریشه برخی از آسیب های اجتماعی در مسائل اقتصادی است و دولت همزمان ساماندهی وضع اقتصادی و کنترل آسیب های اجتماعی را در دستور کار دارد.
رئیس جمهور با اشاره به جلسه دیروز شورای اجتماعی خاطر نشان کرد ما قانون کم نداریم اما با توجه به تعیین تکلیف قوانین برای دستگاه های مختلف باید بررسی شود که کدام دستگاه ها به وظایف خود عمل کرده اند و چه دستگاه هایی به وظایف خودشان عمل نکرده اند و علت آن چه بوده است.
رئیس جمهور با اشاره به بازدیدهای صبح امروز خود از دو مرکز درمان و کاهش آسیب های اجتماعی گفت: این آسیب دیدگان جزئی از خانواده ما هستند و باید سعی کنیم آنها را کمک کنیم.
در جریان این بازدید مدیر، ‌پزشکان و مددکاران مجتمع کهریزک توضیحات لازم درخصوص فعالیت ها و اقدامات درمانی و حمایتی خود بیان کردند و مددجویان حاضر در آن نیز، ‌ از نزدیک مسائل و مشکلات خود را با رئیس جمهور مطرح کردند.

 

.......گزارش ویژه

*هیچ دلیلی برای ممنوعیت انجام آزمایشات ژنتیکی وجود ندارد

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر افزایش جمعیت مدنظر است، باید به دنبال افزایش جمعیت باکیفیت و سالم باشند و نباید فلسفه پیشگیری از معلولیت را زیر سوال ببرند.

طرح جوانی جمعیت پس از کش و قوس‌های فراوان به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید. این طرح در روزهای اخیر نیز توسط رییس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد، اما در بندهایی از این طرح درباره غربالگری جنین و محدودیت در توزیع اقلام پیشگیری مواردی مطرح شده است که کارشناسان حوزه بهداشت و سازمان بهزیستی به آن انتقاداتی داشته‌اند. «محمد شریعتمداری» وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین راستا اعلام کرده بود: یا  طرح جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی که محدود کردن غربالگری ژنتیک را در پی دارد مخالفیم و اعتراض خود را بر مبنای نظرات سازمان بهزیستی برای استمداد فوری از شورای نگهبان به آن شورا فرستادیم. او همچنین تاکید کرده بود؛ با انجام این غربالگری تا‌کنون از تولد۷۳۰۰ نوزاد دارای معلولیت جلوگیری شده است.

در حالی که همچنان کارشناسان به مواد ۵۳ و ۵۶ این طرح که لزوما درباره غربالگری جنین است ایراداتی دارند، «محمد عنابستانی» نماینده مجلس شورای اسلامی و یکی از موافقان جدی طرح جوانی جمعیت اعلام کرده است که هزینه غربالگری و مشاوره ژنتیک بالاست و نباید نگران تولد فرزندان مشکل‌دار باشیم، اما با نگاهی گذرا به هزینه‌های غربالگری و همچنین هزینه‌هایی که یک فرد دارای معلولیت به خانواده و جامعه و بخش سلامت وارد می‌کند، هم می‌توان متوجه تفاوت این هزینه‌ها شد.

در همین رابطه «محمد نفریه» معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در واکنش به این اظهارات و درباره هزینه‌های نگهداری یک فرد دارای معلول برای خانواده و جامعه گفت: معلولیت‌ افراد در یک خانواده هزینه‌های سرباری به خانواده‌ها وارد می‌کند که واقعا طاقت‌فرساست.

وی ادامه داد: چند سال پیش طی بررسی‌هایی مشخص شد، حدود ۵ میلیون هزینه بالاسری ماهانه برای نگهداری یک فرد دارای معلولیت نیاز است این هزینه شامل خورد و خوراک، پوشاک و ... نمی‌شود، یعنی علاوه بر هزینه‌های جاری زندگی خانواده باید هزینه‌هایی را نیز برای درمان، توانبخشی و ... نیز پرداخت کند که به آن هزینه بالاسری می‌گویند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت گفت: براساس ماده ۲۷ قانون حمایت افراد دارای معلولیت دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند. برای اجرای ماده ۲۷ این قانون بیش از ۱۱ میلیارد تومان بودجه لازم است. اما تقریبا ۳۵۰ میلیون تومان برای این بخش به ما بودجه تخصیص داده شده است.

نفریه با بیان اینکه آنچه برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت لازم داریم حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: در حال حاضر برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی بودجه برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان است، اما در قانون ۱۸۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و بعد از رایزنی صورت گرفته ۲۰۰ میلیون تومان دیگر نیز به آن اضافه شد و به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسید. حال اینکه چقدر از این بودجه تخصیص پیدا کند، هنوز مشخص نیست.

وی تاکید کرد: هزینه‌های بالاسری که نگهداری یک فرد دارای معلولیت برای خانواده و همچنین برای جامعه ایجاد می‌کند بسیار زیاد است. البته ما در حال حاضر هم نمی‌توانیم همین مقدار را برای افراد دارای معلولیت پرداخت کنیم. حال اگر به تعداد این افراد دارای معلولیت افزوده هم شود که کار بسیار سخت‌تر می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: هر چقدر شدت معلولیت بیشتر باشد این هزینه بالاسری بیشتری است. اگر افزایش جمعیت مدنظر است باید افزایش جمعیت باکیفیت و سالم مدنظر باشد و نباید فلسفه پیشگیری را زیر سوال برد. مشاوره ژنتیک و غربالگری ژنتیک باعث می‌شود بار معلولیت و بار بیماری‌ها از خانواده و جامعه نیز کاسته شود، چراکه برخی از مشکلات ژنتیکی منجر به بیماری‌های خاص می‌شود و هزینه هنگفت را برای درمان به خانواده و جامعه وارد می‌کند.

نفریه تصریح کرد: در حال حاضر هم امکانات مشاوره در کشور مناسب است و هم امکانات آزمایشگاهی در کشور داریم و دلیلی برای اینکه بخواهیم جلوی آن را بگیریم وجود ندارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تمام افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای بیمه سلامت هستند و براساس ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت وزارت بهداشت باید همه افراد دارای معلولیت را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد و علاوه برآن نیز خدمات توانبخشی را وارد بیمه پایه کرده و به مددجویان تحت پوشش این خدمات را به صورت بیمه ارائه دهیم که از سال گذشته نیز آغاز شده است.

 

.........دریافت

* ای مهوش من! ای وطنم! ای وطنم!

جمعه بیست و یکم آبان ماه، مصادف بود با سالروز تولد علی اسفندیاری، مشهور و ملقب به نیما یوشیج. شاعری که قواعد هزار ساله ی شعر فارسی را با سرودن اشعار نو، تغییر داد.

به همین مناسبت، چند شعر معروف او را با هم می خوانیم. با این توضیح که علاقه مندان می توانند به سادگی، زندگینامه ی این شاعر شهیر معاصر را در فضای وب جست و جو کرده و مطالعه کنند.

می‌تراود مهتاب

می‌تراود مهتاب

می‌درخشد شبتاب

نیست یک دم شکند خواب به چشم کس و لیک

غم این خفته‌ی چند

خواب در چشم ترم می‌شکند

نگران با من استاده سحر

صبح می‌خواهد از من

کز مبارک دم او آورم این قوم به جان باخته را بلکه خبر

در جگر خاری لیکن

از ره این سفرم می‌شکند

نازک‌آرای تن ساق گلی

که به جانش کشتم

و به جان دادمش آب

ای دریغا به برم می‌شکند

دست‌ها می‌سایم

تا دری بگشایم

به عبث می‌پایم

که به در کس آید

در و دیوار به هم ریخته‌شان

بر سرم می‌شکند

می‌تراود مهتاب

می‌درخشد شبتابمانده پای‌آبله از راه دراز

بر دم دهکده مردی تنها

کوله‌بارش بر دوش

دست او بر در، می‌گوید با خود:

غم این خفته‌ی چند

خواب در چشم ترم می‌شکند

خانه‌ام ابریست

خانه‌ام ابریست

یکسره روی زمین ابری ست با آن

از فراز گردنه خرد و خراب و مست

باد می‌پیچد

یکسره دنیا خراب از اوست

و حواس من!

آی نی زن که تو

را آوای نی برده ست دور از ره کجایی؟

خانه‌ام ابریست اما

ابر بارانش گرفته ست

در خیال روزهای روشنم کز دست رفتندم،

من به روی آفتابم

می برم در ساحت دریا نظاره

و همه دنیا خراب و خرد از باد است

و به ره، نی زن که دائم می‌نوازد نی، در این دنیای ابراندود

راه

خود را دارد اندر پیش

مانلی

من به راه خود باید بروم

کس نه تیمار مرا خواهد داشت

در پر از کشمکش این زندگی حادثه بار

گرچه گویند نه

اما

هرکس تنهاست

آن که می‌دارد تیمار مرا، کار من است

من نمی‌خواهم درمانم اسیر

صبح وقتی که هوا شد روشن

هرکسی خواهد دانست و بجا خواهد آورد مرا

که در این پهنه‌ور آب،

به چه ره رفتم و از بهر چه‌ام بود عذاب

داروگ

خشک آمد کشتگاه من

در جوار کشت همسایه

گر چه می‌گویند: « می‌گریند روی ساحل نزدیک

سوگواران در میان سوگواران»

قاصد روزان ابری، داروگ! کی می‌رسد باران؟

بر بساطی که بساطی نیست

در درون کومه تاریک من که ذره‌ای با آن نشاطی نیست

و جدار دنده های نی به دیوار اتاقم دارد از خشکیش می‌ترکد

ـ چون دل یاران که در هجران یاران ـ

قاصد روزان ابری، داروگ! کی می‌رسد باران؟

ری‌را

«ری را»... صدا می‌آید امشب

از پشت « کاچ» که بند آب

برق سیاه تابش تصویری از خراب

در چشم می‌کشاند

گویا کسی است که می‌خواند

اما صدای آدمی این نیست

با نظم هوش ربایی من

آوازهای آدمیان را شنیده ام

در گردش شبانی سنگین؛

ز اندوه های من

سنگین تر

و آوازهای آدمیان را یکسر

من دارم از بر

یک شب درون قایق دلتنگ

خواندند آنچنان؛

که من هنوز هیبت دریا را

در خواب

می بینم

ری را. ری را...

اشعار کلاسیک نیما یوشیج

قصه رنگ پریده (برای دل‌های خونین)

من ندانم با که گویم شرح درد،

قصه رنگ پریده، خون سَرد.

هرکه با من همره و پیمانه شد،

عاقبت شیدا دل و دیوانه شد.

قصه‌ام عشاق را دلخون کند،

عاقبت خواننده را مجنون کند.

آتش عشق است و گیرد در کسی،

ک او، ز سوز عشق می‌سوزد بسی...

قلعه سقریم

مانده‌ام از حکایتِ شبِ بیم،

بارک الله احسن التقویم.

چه به خوابی گران در افتادم،

کاروان رفت و چشم بگشادم.

از نگه دیده‌ام نجست سراغ،

سحر آمد به یاوه سوخت چراغ.

گرم بودم چو با نوای و سرود،

رفت از من هر آنچه بود و نبود.

دم صبحم ز دیده خواب چو برد،

دل پشیمانی فراوان خورد.

گفت: خفتی به راه و صبح دمید،

گفتم: اینم نصیب بود و رسید.

تا جهان نقشبندِ خانه ماست،

کم کس آید به کاردانی راست....

رباعیات نیما یوشیج

گفتم رخ تو گفت به گل می‌ماند،

گفتم لب تو گفت به مل می‌ماند.

گفتم قد من گفت به پیش گل و مل،

زینسان که خم آورده به پل می‌ماند.

یک چند به گیر و دار بگذشت مرا،

یک چند در انتظار بگذشت مرا.

باقی همه صرف حسرت روی تو شد،

بنگر که چه روزگار بگذشت مرا.

می‌میرد صد بار پس از مرگ تنم،

می‌گرید باز تنم در کفنم.

زان رو که دگر روی تو نتوانم دید،

ای مهوش من، ای وطنم، ای وطنم.

 

..........بهداشت و سلامت

*نحوه کارِ مشاغل، تردد و سفر با کاهش محدودیت‌های کرونایی

 برنامه مدیریت هوشمند رفع محدودیت‌های کرونایی در سه استان قزوین، کردستان و آذربایجان غربی پایلوت شده و به گفته کارشناسان نتایج خوبی را به دنبال داشته است.

به گفته دکتر مصطفی قانعی عضو کمیته علمی کشوری کرونا فرآیند کار در این سامانه و در طرح محدودیت‌های هوشمند که گفته می‌شود از ابتدای آذر ماه در کشور اجرایی خواهد شد، بر اساس تحلیل و پایش اطلاعات جمعی از تمام دستگاه‌های کشور است.

یعنی همه اطلاعات از همه دستگاه‌های موجود است و بر اساس رصد هوشمند در همان جایی که باید برای اعمال محدودیت ورود کنند، کار را پیش می‌برند. در حال حاضر پایه تحلیل داده‌ها در این سامانه بر اساس واکسیناسیون است؛ به طوری که برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، ‌محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

بر این اساس یکی از اقداماتی که در راستای کنترل و مدیریت کرونا و همچنین بازگشت به شرایط زندگی عادی در کشور در حال برنامه‌ریزی است، بحث مدیریت هوشمند محدودیت‌هاست که هدف آن مدیریت، کنترل و نظارت هوشمند بیماری کرونا به منظور ایجاد تعادل در حفظ و صیانت از سلامت شهروندان و بازگشت به روند زندگی عادی است و میزان پوشش واکسیناسیون یکی از عوامل مهم و موثر در اجرای این برنامه محسوب می‌شود.

برای کاهش محدودیت‌ها شش شرط وجود دارد:

شرایط نزولی بیماری

انجام غربالگری به صورت فعال

کاهش خطر شیوع برای گروه‌های آسیب‌پذیر به خصوص برای افراد مسن (افزایش واکسیناسیون)

رعایت پروتکل‌های بهداشتی

آموزش

مشارکت فعال مردم و دستگاه‌های اداری در نظارت و اجرای پروتکل‌ها

پیش‌شرط اجرای برنامه، آماده‌سازی و دسترسی به نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مرتبط با استعلام واکسیناسیون و بیماریابی است.

همچنین در اجرای فرآیند هوشمند رفع محدودیت‌ها، همه مشاغل و رسته‌های شغلی به شرط انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی وضعیت‌های رنگ‌بندی شهرها(قرمز، نارنجی، زرد و آبی) مجاز به فعالیت بوده و بر اساس وضعیت شیوع بیماری که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود، در خصوص اعمال محدودیت‌ها در ستاد تصمیم‌گیری خواهد شد.

در عین حال شاخص سرایت (R0) بر اساس آن رنگ‌بندی شهرها، جهت اطلاع از وضعیت بیماری و اتخاذ تصمیمات مدیریتی محاسبه خواهد شد.

همچنین جدول الزامات و ضمانت اجرای فعالیت‌های پنجگانه اجرا خواهد شد که شامل فعالیت‌های اداری و کارکنان، فعالیت‌های تجاری، بازرگانی، خدماتی، رفاهی، تفریحی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی شامل نمازهای جمعه، مساجد، نمازهای جماعت یومیه، مراسم‌های آیینی، مذهبی و ملی است. در نهایت هم بحث تردد و حمل‌و نقل در زمره این فعالیت‌های پنجگانه قرار دارد.

در عین حال معیارها و شاخص‌های اصلی پروتکل‌های بهداشتی متناسب با اجرای محدودیت هوشمند به شرح زیر است:

تزریق واکسن یا انجام PCR آزمایشگاهی دو بار در هفته

استفاده مناسب از ماسک

 رعایت فاصله حداقل دو متر

تامین چهار متر مربع فضا برای هر نفر(به خصوص در فضای بسته)

تامین تهویه مناسب

تامین امکانات شست‌وشو یا ضدعفونی دست

گندزدایی سطوح مشترک

جداول الزامات و ضمانت اجرای فعالیت‌های پنجگانه که شامل فعالیت‌های اداری و کارکنان، فعالیت‌های تجاری، بازرگانی، خدماتی، رفاهی، تفریحی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی شامل نمازهای جمعه، مساجد، نمازهای جماعت یومیه، مراسم‌های آیینی، مذهبی و ملی است و در نهایت هم بحث تردد و حمل ‌و نقل را شامل می‌شود، اعلام شده است.

ظهور این علائم در انگشتان نشانه دیابت است: دیابت یک بیماری پیشرونده است؛ به این معنی که در صورت عدم درمان به مرور زمان علائم بدتر می‌شود. حتی با درمان نیز ممکن است لازم باشد به این موارد بیشتر توجه کنید زیرا با افزایش سن این بیماری تغییر می‌کند.

شایع‌ترین علائم دیابت تکرر ادرار، تشنگی، کاهش وزن بدون علت، تاری دید، خستگی و گرسنگی است.

با این حال علائم دیگری از این بیماری وجود دارد که کمتر در مورد آن صحبت شده و می‌توان به بوی شیرین نفس، لکه‌های تیره پوست اطراف گردن، عفونت‌های مکرر و خشکی دهان به عنوان نمونه‌هایی از آن اشاره کرد. سطوح بالا یا پایین قند خون نیز می‌تواند باعث سبکی سر و بدخلقی شود.

از آنجایی که دیابت می‌تواند باعث آسیب عصبی یا نوروپاتی دیابتی شود، افراد مبتلا به این بیماری گرفتگی پا و خارش دست و پا را تجربه می‌کنند. علاوه بر این نوروپاتی ممکن است باعث شود افراد با حالت تهوع دست و پنجه نرم کنند.

یکی دیگر از علائم دیابت، مربوط به پوست دست و پاست که سفت و ضخیم می‌شود. این عارضه معمولا در انگشتان دست و پا ایجاد می‌شود و به آن اسکلروز سیستمیک می‌گویند. پوست پشت دست ممکن است سفت و مومی به نظر برسد. این سفتی باعث می‌شود انگشتان سفت و حرکت آن دشوارتر شود. در صورت عدم درمان پوست ضخیم می‌تواند روی ساعد و حتی بالای بازوها ایجاد شود و برخی افراد پوست ضخیم و سفت را روی آرنج و زانوهای خود تجربه ‌کنند.

اسکلروز سیستمیک می‌تواند به تاندون‌های شما سرایت و صاف کردن انگشتانتان را سخت کند.

بنابراین اگر متوجه شدید پوست انگشتانتان ضخیم و سفت شده، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. البته فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک کند تا حرکت مفاصل خود را افزایش دهید.

 

.........ورزشی

*بازبینی سیاستهای ستاد بازی های پاراآسیایی هانگژو در نشست هیأت اجرایی

محمد تابع، دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در خصوص نشست هیأت رئیسه و اجرایی کمیته ملی پارالمپیک توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: در نشست اخیر هیأت رئیسه و اجرایی کمیته ملی پارالمپیک سیاست های ستاد بازی های پاراآسیایی هانگژو مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت در خصوص مراحل برگزاری اردوهای مورد حمایت کمیته، کمک هزینه های تخصیصی به ورزشکاران و مربیان، نحوه برگزاری اردوها و سایر موارد توافق صورت گرفت.

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک افزود: همچنین ابهامات موجود در اعزام کاروان جوانان بحرین 2021 بررسی شد و در موارد خاص اختیارات لازم به ریاست محترم کمیته تفویض شد.

تابع اضافه کرد: در این نشست آیین نامه های پرداختی به دست اندرکاران فرهنگی و آیین نامه نحوه پرداخت به عوامل دست اندرکار آکادمی مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل کمبود زمان کافی بررسی آن به نشست آتی محول شد.

برگزاری نشست کارگروه مسئولین فرهنگی فدراسیون های مرتبط با کمیته ملی پارالمپیک

سیزدهمین نشست کارگروه مسئولین فرهنگی فدراسیون های مرتبط با کمیته ملی پارالمپیک در محل کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد.

در این نشست که با حضور نمایندگان فرهنگی فدراسیون های همکار و مرتبط با کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد، گزارش وضعیت دوره های مربی گری فرهنگی و فعالیت مربیان فرهنگی و نیز گزارش برنامه های فرهنگی فدراسیون هایی که در بازی های پاراآسیایی جوانان بحرین ۲۰۲۱ ورزشکار اعزامی دارند، ارائه شد.

همچنین گزارش فعالیت های مجمع مسئولین فدراسیون های ورزشی توسط دبیر کل مجمع قرائت و در ادامه نیز پیرامون مسائل مرتبط بحث و تبادل نظر شد.

همچنین در هفته گذشته، نشست تقدیر از دست اندرکاران برنامه سنجش آمادگی، پایش عملکرد و مراقبت از سلامت پارالمپین های منتخب توکیو ۲۰۲۰ با حضور رئیس کمیته ملی پارالمپیک، دبیر اجرایی، رئیس آکادمی و اعضای دپارتمان‌های تخصصی آکادمی ملی پارالمپیک برگزار شد.

 

.........حوادث

*مرگ مادر به خاطر جاماندن گاز استریل در شکم

ساعت 11:45 صبح دوشنبه 17 آبان مأموران کلانتری 115 رازی در تماس با بازپرس حبیب‌الله صادقی از مرگ زن جوانی در بیمارستان خبر دادند.

به‌ دنبال اعلام این خبر، تحقیقات به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت آغاز شد.

 در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که زن جوان به خاطر شکم درد به بیمارستان مراجعه کرده و در ادامه مشخص شد که یک تکه گاز استریل داخل بدن او جا مانده است. همزمان با مرگ زن 25 ساله، پدر و همسر او از کادر درمان بیمارستانی که سه سال قبل گاز استریل را داخل بدن او جا گذاشته بودند شکایت کردند و بازپرس جنایی دستور تحقیقات و رسیدگی به این پرونده را صادر کرد.

زایمان پر دردسر

همسر فاطمه گفت: 13 مهر سال 97، همسرم را برای زایمان دختر دومم به بیمارستان بردیم. آن موقع دختر اولم 2 ساله بود و دکترها گفتند باید همسرم سزارین شود. یک هفته بعد از زایمان شکم درد همسرم شروع شد. او را دکتر بردیم و دکتر گفت عوارض زایمان و عمل جراحی است. اما هر 6 ماه یک‌بار درد شکم همسرم شروع می‌شد و دکترها هم تشخیص نمی‌دادند.

 حتی سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن هم موردی را نشان نداد تا اینکه ام‌آرآی انجام شد و آن زمان به ما گفتند که احتمالاً همسرت کیست داشته و این کیست بزرگ شده و باید عمل جراحی کند.

مرد جوان گفت: همسرم را پنجشنبه به اتاق عمل بردند و بعد از جراحی او را به بخش منتقل کردند. گفتند اگر حال همسرت رو به بهبود بود می‌توانی او را مرخص کنی. با گذشت یک روز از عمل باتوجه به بهبودی حال همسرم و از طرفی به خاطر هزینه‌های سنگین بیمارستان او را شنبه صبح مرخص کردم اما شنبه شب دوباره درد او شروع شد و همسرم را به بیمارستان منتقل کردم و دکترها گفتند دوباره باید عمل شود و احتمال اینکه 50 درصد زنده بماند هست.

او را یکشنبه صبح عمل کردند اما دیگر به هوش نیامد و بامداد دوشنبه فوت کرد. دکتر جراح بعد از عمل دوم به من گفت دکتری که دختر دومم را به دنیا آورده گاز استریل را داخل شکم همسرم جا گذاشته و گاز استریل باعث عفونت شدید و سوراخ شدن روده او شده بود. دکتر گفت هنگام عمل اول متوجه گاز استریل می‌شوند و حتی از این ماجرا فیلم هم گرفته بودند.

قتل شبه‌عمد

بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی برای مشخص شدن علت اصلی مرگ را صادر کرد. همچنین باتوجه به اینکه تیم جراحی زمانی که متوجه وجود گاز استریل در شکم بیمار می‌شوند اقدام به فیلمبرداری از عمل جراحی کرده بودند، بازپرس جنایی دستور داد فیلم مستند که وجود گاز استریل داخل شکم فاطمه را نشان می‌دهد ضمیمه پرونده شود.

باتوجه به اینکه مرگ زن جوان طبق ماده 291 قانون مجازات اسلامی، قتل شبه‌عمد و قصور پزشکی بوده است، بدین ترتیب پرونده برای ادامه تحقیقات با قرار عدم صلاحیت به دادسرای جرایم پزشکی ارجاع شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *