شناسه خبر: 34723 منتشر شده در مورخ: 1400/8/22 ساعت: 09:29 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 22 آبان 1400

روزنامه شنبه 22 آبان 1400

عناوبن امروز: لزوم تدوین بسته های حمایتی برای تردد نابینایان-ماجرای یک انحلال-کوک گیتار با گوش‌های گوگل-روشهای صحیح نگهداری مواد غذایی( بخش اول برنج)-عجیب ‌ترین انواع گردشگری در جهان.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه  22 آبان 1400

7 ربیع الثانی 1443

13 نوامبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6843

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

* لزوم تدوین بسته های حمایتی برای تردد نابینایان

* ماجرای یک انحلال

* کوک گیتار با گوش‌های گوگل

* روشهای صحیح نگهداری  مواد غذایی( بخش اول  برنج)

* عجیب ‌ترین انواع گردشگری در جهان

 

.....سخن هفته

* لزوم تدوین بسته های حمایتی برای تردد نابینایان

یکی از مسائل قدیمی و بسیار مهم برای همه افراد معلول از جمله نابینایان و کم بینایان مسئله تسهیلات ترددی در شهرهاست. این مسئله درست است که قدیمی است ولی شاید در این ماه ها از اهمیت بیشتری هم برخوردار شده است و علت آن  افزایش شدید هزینه های رفت و آمد با انواع سرویس های تاکسی از نوع اینترنتی یا غیر اینترنتی که البته تاکسی های اینترنتی از این جنبه مهم است که در این سالها افراد نابینا بسیار از این سرویس ها استفاده کرده اند، بویژه در دوران ارزانی این تاکسی ها. ولی چشم انداز گرانی روز افزون این سرویس ها است.

حالا بحث تاثیر اصلاحات حامل های انرژی بر این  امر قطعاً قابل دیدن و ملاحظه است هر چند دو سالی است که قیمت بنزین به دلایلی کنترل شده است  ولی چشم اندازها  خیلی حاکی از  تداوم این وضع نیست و در هر حال حتی اگر قیمت بنزین هم کنترل شود کما اینکه در این دو سال دیدیم همچنان شاهد  افزایش جهشی بهای تردد هستیم. بنابر این از سوی سازمان های حمایتی باید فکر اساسی برای این بحث شود. تدوین و ارائه بسته های حمایتی ترددی در همه کشورها برای افراد نابینا و کم بینا صورت می گیرد و این یکی از تسهیلاتی است که شامل این افراد است.

استفاده از کوپن های تاکسی با یک ظرفیت مشخص برای تردد در محدوده های شهری با یارانه ای که سازمان های حمایتی می دهند، استفاده از سرویس های مخصوص تردد افراد معلول که نابینایان را پوشش می دهند. بر خلاف سامانه حمل و نقل جانبازان که این سرویس را در اختیار نابینایان نمیگذارد یا کمتر می گذارد بهتر بگویم در تمام این سال ها بویژه در ایام کرونا صحبت های زیادی شد و نامه نگاری هایی شد پیشنهاداتی به دولت وقت و سازمان های حمایتی داده شد که فکر اساسی برای این قضیه بکنند این اهمیت دوباره در حال اوج گیری است و به طبع آن ضرورت اتخاذ راه حل ها و هر چه زودتر سازمان های حمایتی باید به وعده خودشان برای ساماندهی این امر جامه عمل بپوشانند بویژه اینکه این بسته های ترددی برای همه نابینایان ساکن کشور در همه شهرها نیز پیش بینی شود و راه حل های متفاوتی برای این امر است در سایر کشورها الگوهای متفاوتی پیش بینی شده است ما می توانیم الگوها را متناسب با شرایط کشور خودمان بومی سازی کنیم که این کار هم انجام شده است.

بحث بر سر اراده سازمان های حمایتی برای ارائه این تسهیلات و بسته های ترددی است که هم بتواند رفت و آمد ارزان تر و ایمن تر را برای افراد نابینا و کم بینا ، نابینایان شاغل، زنان و دختران نابینا  فراهم کند و یکی از بزرگترین مشکلات این افراد حل شود در این خصوص باید  پافشاری ومطالبه گری کنیم و عین حال مشاوره های تخصصی را در اختیار نهاد های مربوط قرار دهیم.

 

.......گزارش ویژه

* ماجرای یک انحلال

با خبر شدیم شرکت نماد فناوری امروز که تامین کننده تجهیزات کمکی برای نابینایان و کم بینایان در کشور بود طبق انتشار آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران مورخ 17 آذرماه 1399 انحلالش را به صورت رسمی اعلام و منتشر کرد.

چندی پیش تعدادی از مخاطبان ایران سپید طی تماس با این رسانه از فروش محصولات این شرکت منحل شده توسط یک خانم خبر دادند.

بنابر وظیفه رسانه ای مان که همان آگاه سازی و اطلاع رسانی به مخاطبانمان است. برای پیگیری ابتدا با شماره تماسی که از شرکت نماد فناوری امروز  داشتیم تماس گرفته که در آن سوی خط فردی پاسخ داد و گفت: « این شماره تلفن واگذار شده و دیگر چنین شرکتی وجود ندارد»

بعد از تحقیق و بررسی بیشتر موفق شدیم با خانمی که فروشنده برخی محصولات ویژه نابینایان است و محصولات این شرکت را هم به فروش می رساند صحبت کنیم. یعقوبی در توضیح این اقدام گفت: «ما فروشگاه نماد فناوری هستیم نه شرکت نماد فناوری امروز. اگر بنده مرتکب خلافی شده باشم از طرف اداره دارایی برایم اختیاریه صادر می شود که محصولی را با کد اقتصادی شرکتی منحل شده به فروش رساندید اما تاکنون چنین نبوده و ما خلافی را مرتکب نشدیم چرا که از کد اقتصادی این شرکت برای فروش محصولات استفاده نکردیم.» وی ادامه داد: «تجهیزاتی را که می فروشم با گارانتی، ضمانت و خدمات پس از فروش است. اجناسی را که به مشتری می فروشم طبق قانون از گمرک گرفته و ترخیص می کنیم با با نام شرکتهای دیگر است و ربطی به نماد فناوری امروز ندارد. ما به هیچ عنوان مارک نماد فناوری امروز را روی محصولاتمان درج نمی کنیم. ترازوی حمام تنها محصولیست که با مارک نماد فناوری فروخته شده است.» 

دو نکته همچنان باقی است اول، عدم اطلاعرسانی شرکت نماد فناوری امروز از انحلالش در میان جامعه نابینایان است و اینکه چرا فقط به یک آگهی چند خطی در روزنامه اکتفا کرده است و دوم آنکه آیا از نظر قانونی هنگامی که برند یا شرکتی منحل میشود فرد یا گروهی می توانند با نام آن شرکت یا برند سابق به ادامه فعالیت و فروش محصولات بپردازد. 

 

.....فناوریهای امیدبخش

* کوک گیتار با گوش‌های گوگل:

گوگل تازه که پا به زندگی مردمان کره خاکی گذاشته بود، فقط به عنوان یک موتور جستجو شناخته می‌شد و کسی توقع بیش از آن را از او نداشت. واردش می‌شدیم و عبارات مورد نظرمان را می‌نوشتیم و نتایج را تحویل می‌گرفتیم. کم‌کم این مدل تعاملی گوگل و کاربران گسترده‌تر شد و با آمدن ایمیل و سایر خدمات، گوگل دانست که می‌تواند پا را از حد و اندازه یک موتور جستجو فرا‌تر بگذارد و خدمات دیگری هم در اختیار کاربران بگذارد. رسیدیم به عصر حاضر که گوگل دیگر نه‌تنها خدمات ضروری، که بعضاً ابزار‌های سرگرم کننده را هم عرضه می‌کند.

حالا دیگر برخی خدمات گوگل، بیشتر این فکر را به ذهن مخاطب متبادر می‌کنند که بالاخره این موتور جستجو هم گاهی خسته می‌شود و احتیاج به تفریح دارد. همه‌اش که نمی‌شود کار کرد. یک وقتی هم باید سرگرم بود و دیگران را هم سرگرم کرد. طراحی و تعبیه یک ابزار برای کوک کردن گیتار، از جمله خدمات تازه‌ای است که گوگل یحتمل با هدف فوق‌الذکر چند وقت پیش از آن رونمایی کرده است.

شما اگر بخواهید گیتارتان را کوک کنید، یا تیونر دارید، یا نه. اگر تیونر سخت‌افزاری دارید که هیچ؛ اما اگر نداشته باشید، احتمالاً به فکر تیونر‌های نرم‌افزاری می‌افتید که بر روی فروشگاه گوگل برای اندروید عرضه می‌شوند. یکی را پیدا و نصب می‌کنید و اگر خوب بود که استفاده می‌کنید و اگر نه، به سراغ یکی دیگر می‌روید. گوگل اما شما را از چنین کاری بی‌نیاز کرده است. کافی است با هر دستگاهی اعم از موبایل یا رایانه وارد وبسایت گوگل شوید و عبارت Google Tuner را عیناً در کادر جستجو وارد کنید و دکمه Enter را بفشارید. تیونر گوگل بر روی صفحه ظاهر می‌شود و اگر با موبایل وارد شده باشید که کار ساده است و میکروفونتان به راه است اما چنانچه با رایانه باشید کافی است تکلیف میکروفون را روشن کنید و بعد دکمه Start listening را بفشارید و کوک کردن ساز را شروع کنید. کافی است یک یک سیم‌ها را به صدا در بیاورید تا گوگل با شنیدن هر کدام، به شما اعلام کند که باید آن را پایین‌تر یا بالا‌تر کوک کنید.

نکته جالب آنجا است که این قابلیت فقط به تیونر خلاصه نمی‌شود و شما علاوه بر کوک کردن ساز، می‌توانید از این ابزار به عنوان مترونوم هم استفاده کنید. مترونوم، ابزاری است که به نوازندگان کمک می‌کند بتوانند ریتم یا ضرب‌آهنگ قطعه‌ای را که می‌نوازند، نگه دارند. کافی است روی منوی پایین تیونر ضربه بزنید و گزینه مترونوم را انتخاب کنید. اگر با رایانه وارد شده باشید، چنانچه با دکمه tab حرکت کنید، بر روی یک نوار لغزنده قرار خواهید گرفت و با جهتنما‌های چپ و راست خواهید توانست سرعت مترونوم را تغییر دهید. با انتخاب دکمه پخش، مترونوم شروع به کار می‌کند و نوازنده می‌تواند با شنیدن صدای آن، ریتم قطعه‌ای را که در حال نواختنش است، حفظ کند.

 

......خانه داری به سبک نابینایی

* روشهای صحیح نگهداری مواد غذایی (بخش اول  برنج)

در این قسمت به روش های نگهداری برخی از مواد غذایی می پردازیم. به طورکلی مواد غذایی را به چند دسته تقسیم می کنیم و برخی از این مواد غذایی ها را به نسبت زیادی تهیه می کنیم و در منزل نگهداری می کنیم. مواد غذای که نیاز دارند به مدت طولانی نگهداری شوند روش هایی مورد نیاز است تا فاسد نشوند. مواد غذایی که اغلب به میزان زیادی تهیه می کنیم مصرف بیشتری دارد و بیشتر به آن ها نیاز داریم عبارت است از برنج، پیاز، سیب زمینی و سیر.

برنج

برنج در اوایل فصل پاییز تهیه می شود به دلیل اینکه برنج تازه در آن زمان برداشت می شود و برنج تازه کمتر دچار کرم و حشره داخل برنج می شود و این مسئله کمتر در آن وجود دارد.

برای نگهداری برنج بهتر است آن را در جای خنک قرار دهید و کیسه های برنج نباید روی هم قرار گیرند به این دلیل که هوا بین کیسه ها رد و بدل نمی شود و ممکن است دچار حشره برنج شود. کیسه های برنج بهتر است از نوع پارچه ای و کنفی باشد و از نوع پلاستیکی نباشد.  بهتر است کیسه های برنج با کف زمین فاصله داشته باشند تا هوا به طور کامل زیر کیسه های برنج جا به جا شود. با استفاده  از آجر یا سنگ روی زمین قرار گیرد و سپس با استفاده از قطعه چوب روی سنگ ها قرار دهید و کیسه های برنج را به صورت ایستاده و اگر جای بیشتری دارید در کنار هم قرار دهید. برنج ها نباید به دیوار بچسبند و در واقع این کار باعث جلوگیری از جریان هوا میشود. برنج نباید در مجاورت باد کولر ، هوای مستقیم ، هوای گرم، بخار حمام  قرار گیرد  و بهتر است داخل کیسه های برنج را از قسمت سر شکاف دهید و موادی که در زیر به آنها می پردازیم را در داخل برنج قرار دهید و همچنین برای جلوگیری از حشره برنج راهکارهای مفیدی وجود دارد .

1. استفاده از برگ بو در هر ده کیلو برنج و یا یک قطعه میخک، استفاده از یک قوطی کبریت به همراه کبریت داخل کیسه برنج که در واقع بوی گوگرد داخل برنج باعث میشود داخل برنج حشرات ایجاد نشود.

2. استفاده از یک بوته سیر خشک. سیر را اگر به صورت حبه داخل برنج قرار گیرد امکان خراب شدن برنج وجود دارد پس بهتر است به صورت بوته ای داخل برنج قرار دهید.

3. استفاده از نمک داخل برنج بهتر است از سنگ نمک به صورت قطعه قطعه در داخل کیسه استفاده کنید به صورتی که هر قطعه نمک در یک کیسه قرار گیرد.

بعد از قرار دادن هر یک از این موارد درداخل برنج گوشه برنج را به طور کامل باید دوخته شود و سپس کیسه های برنج را روی هم قرا ر می دهید.

اگر برنج شما دچار حشره برنج شده است راهکارهایی برای دفع و یا در واقع فراری دادن این حشرات وجود دارد:

1. برنج را درزیر نور آفتاب روی یک پارچه تمیز و خشک پهن کنید به شرطی که از آلودگی و گردوخاک نباشد و همچنین می توانید یک توری روی برنج قرار دهید.

2. برنج را فریز کنید و به مدت چها روز در داخل یخچال فریزر قرار گیرد و بعد از آن برنج را از فریزر خارج کنیم و با شستن برنج حشرات روی سطح آب می آیند و با این روش حشرات کاملا از بین رفته اند.

برای شست و شوی برنج بهتر است چهار و پنج بار شسته شود و از ظرف بزرگتری برای شست و شو انتخاب کنید تا میزان آب بیشتری در داخل آن جای گیرد و با استفاده از دست برنج را زیرو رو کنید اگر حشره ای لابه لای برنج است روی آب قرار گیرد و با شست و شو خارج شود.

 

........کشکول

* عجیب ‌ترین انواع گردشگری در جهان

مردم دلایل مختلفی برای سفر کردن دارند؛ بسیاری از آنها برای استراحت و برخی برای ماجراجویی کشف سرزمین جدید به سفر میروند. اما برخی از مردم دلایل عجیبی و جالبی دارند؛ گردشگری انواع مختلفی بر اساس هدف خود دارد.

در این گزارش با برخی از آنها میشوید؛

گردشگری با پرتاب سوزن

اگر میخواهید از کارشناسان این نوع گردشگری شوید، فقط یک تیر را روی نقشه بیندازید و ببینید کجا می‌افتد و هر جا تیر افتاد، مقصد سفر شما همانجاست. انتخاب مقصد در این نوع از گردشگری برپایه ماجراجویی و کشف مکانهایی است که قبلا ندیده‌اید.

گردشگری انحصارگری

گردشگران به مقصد مورد نظر سفر میکنند و ورژن محلی "مونوپولی" را میخرند، سپس به مکانهای موجود در صفحه انحصار مسافرت میکنند. برای مشخص شدن محل گردشگری، گردشگران نرد پرتاب میکنند.

گردشگری بر عکس

در این نوع، گردشگران به سایتهای معروف میروند و هنگامی که به آنجا میرسند، پشت خود را به سایت میکنند و به جای بازدید از آن در اطراف محل، میدوند، برای مثال هنگام ایستادن کنار برج ایفل، بدون توجه به برج ایفل در گوشه و اطراف و پارکهای اطراف آن بدوید.

گردشگری براساس حروف الفبا

به مقصد میرسید و نقشه را بیرون می‌آورید، سپس به بخش فهرست رفته و خیابان اول و آخر را که براساس حروف الفبا دسته بندی شده را پیدا کنید. سپس روی نقشه از خیابان اول تا آخر الفبایی خطی رسم کنید و بین این دو مقصد و در مسیر هر نقطه‌ای را که خواستید کشف کنید.

گردشگری هوایی

تا حالا شده قصد سفر به منطقه‌ای از جهان را داشته باشید؛ اما پول یا وقتش را نداشته باشید؟! کافی است با اجازه مسئولان ذیربط به یک فرودگاه بروید و از بالا تا پایین آن را بچرخید، در این سفر فقط بخش هواپیما سوار شدن حذف شده‌ است.

گردشگری هسته‌ای

بازدید از مکانهای به جا مانده از انفجارهای اتمی و یا موشکها از این نوع گردشگری است. یکی از این مکانها برای گردشگری هسته‌ای نوادا و دیگری چرنوبیل است؛ دیدن از بریبیات شهر اشباح اوکراینی هم از دیگر گزینه‌هاست. هیروشیما و موزه‌های هسته‌ای از جمله هانفورد واشنگتن و تاسیسات گرافیت X_10 در ایالت تنسی و ایستگاه انرژی هسته‌ای اوپنیبسک در روسیه از جمله این مقاصد گردشگری است.

گردشگری ایتام

اغلب غربیها به کشورهای جهان سوم و محروم سفر و از یتیم‌خانه ‌های آنجا بازدید میکنند، هدف از این سفر مشارکت در تامین بودجه یتیم‌خانه ‌ها و افزایش آگاهی و گاهی فرزند خواندگی است. هند، اوکراین و آمریکای جنوبی مقصد این نوع گردشگری هستند.

گردشگری حوادث

سفر به مناطق به جای مانده از حوادث طبیعی یا حوادث انسانی از دیگر انواع گردشگری است، در برخی مواقع ضرر این گردشگری برای گردشگران بیشتر از نفع آن است و در برخی مواقع گردشگری حوادث باعث جمع ‌آوری کمکهای مالی برای بازماندگان میشود.

گردشگری صنعتی

اگر به گردشگری صنعتی علاقه دارید، میتوانید از مکانهایی دیدن کنید که صنعت خاصی در آن رونق دارد؛ به عنوان مثال، شهرهای تولید پنیر در هلند و کارخانه ‌های شکلات سازی در بلژیک.

به تازگی، سایتهای تاریخ صنعتی با امکان بازدید از معادن و کارخانه‌های ذغال سنگ قدیمی، بخشی از گردشگری صنعتی شده‌اند.

انگلستان، هلند، ژاپن و آلمان از جمله کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری هستند.

گردشگری SetJetting

در این ژانر، گردشگران معمولاً از مکانهای فیلمبرداری معروف مانند مجموعه فیلم های هری پاتر و سریال بازی تاج و تخت دیدن میکنند. وقتی گردشگر به مقصد میرسد، در صورت امکان میتواند در فعالیتهای مربوط به فیلم شرکت کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *