شناسه خبر: 34721 منتشر شده در مورخ: 1400/8/20 ساعت: 13:08 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 20 آبان 1400

روزنامه پنجشنبه 20 آبان 1400

عناوین امروز: استعدادیابی برای ورزش قهرمانی از کارکردهای جشنواره ورزشی دانش آموزان استثنایی-پیگیری برداشته شدن ممنوعیت حضور نابینایان در دانشگاه فرهنگیان-شمه‌ای از تلاش‌های نابینایان برای دسترسی به مصحف شریف-واکسیناسیون در ایران ۹۰ درصد از ابتلا به کرونای شدید جلوگیری کرده است-قهرمانی شهید هرندی در دور رفت لیگ برتر گلبال آقایان-چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه  20 آبان 1400

5 ربیع الثانی 1443

11 نوامبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6842

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

* استعدادیابی برای ورزش قهرمانی از کارکردهای جشنواره ورزشی دانش آموزان استثنایی

* پیگیری برداشته شدن ممنوعیت حضور نابینایان در دانشگاه فرهنگیان

* شمه‌ای از تلاش‌های نابینایان برای دسترسی به مصحف شریف

*واکسیناسیون در ایران ۹۰ درصد از ابتلا به کرونای شدید جلوگیری کرده است

* قهرمانی شهید هرندی در دور رفت لیگ برتر گلبال آقایان

*چاردیواری

 

......اخبار ویژه

* استعدادیابی برای ورزش قهرمانی از کارکردهای جشنواره ورزشی دانش آموزان استثنایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اختتامیه جشنواره ورزشی دانش آموزان استثنایی کشور که به مناسبت هفته پارالمپیک در مدرسه باغچه بان شهر تهران برگزار شد گفت: توانبخشی، سلامت، گسترش ورزش همگانی و استعداد یابی برای ورزش قهرمانی از کارکردهای جشنواره ورزشی دانش آموزان استثنایی است.

سید جواد حسینی در این مراسم با بیان اینکه  ورزش بویژه ورزش تربیتی یکی از مقوله های جدی در نظام تعلیم و تربیت و  تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی است گفت: ستون اصلی نظام تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین، تربیت دانش آموزان تمام ساحتی و انسان کامل است.

وی افزود: یکی از ارکان پرورش انسان تمام ساحتی، ساحت تربیت بدنی و سلامت است که این ساخت بر پنج ساحت دیگر دانش آموز تمام ساحتی اثر مستقیم دارد.

حسینی با بیان اینکه تربیت بدنی برای دانش آموزان استثنایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: تربیت بدنی و ورزش برای دانش آموزان با نیازهای ویژه علاوه بر سلامت و شادابی کارکرد توانبخشی و درمانگرایانه نیز دارد و این دانش آموزان را برای زندگی اجتماعی آماده می کند.

وی افزود: برگزاری جشنواره های ورزشی موجب توسعه ورزش های همگانی، استعداد یابی و کمک به ورزش قهرمانی نیز می شود.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی توجه ویژه ای به فعالیت های ورزشی دانش آموزان استثنایی دارد گفت: ۴۰ سالن ورزشی استاندارد ویژه دانش آموزان استثنایی در کشور ساخته شده است و برای توسعه ورزش دانش آموزان استثنایی ایجاد ۳۰۷ سالن ورزشی ۲۰۰ متر مربعی درون مدرسه ای نیز هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: تاکنون ۱۶۶ اتاق بازی و ورزش در مدارس استثنایی راه اندازی شده است و استاندارد سازی تجهیزات ورزشی دانش آموزان استثنایی نیز از طریق نهضت توان افزایی پیگیری می شود.

حسینی یکی از بسته های تحولی سال جاری آموزش و پرورش استثنایی را بسته تحولی «آموزش، پرورش, ورزش  و توان‌بخشی خانواده محور" دانست و گفت: یکی از برنامه های این بسته تحولی برگزاری جشنواره نشاط با ۳۰ بازی خانواده محور، گروهی و بومی محلی است که موجب گسترش ورزش های بومی محلی و پیوند بیشتر دانش آموزان با خانواده ها خواهد شد.

شایان ذکر است جشنواره ورزشی دانش آموزان استثنایی در ده محور هولاهوپ، طناب زنی، دراز و نشست، مهارت های تنیس روی میز، بازی های بومی محلی، عکاسی ورزشی، طراحی ورزشی، نقاشی، گزارشگری مسابقات و مشبک به میزبانی آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران برگزار شد.

همچنین ‏بیش از ۱۳۰۰‌ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید که پس از داوری از برگزیدگان این جشنواره تجلیل به عمل آمد.

 

…….گزارش ویژه

* پیگیری برداشته شدن ممنوعیت حضور نابینایان در دانشگاه فرهنگیان: در ادامه پیگیری رفع ممنوعیت ورود نابینایان به دانشگاه فرهنگیان گفتگویی با دکتر هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی داشتیم و از او پرسیدیم که در راستای اینکه گفته شده بود مشکل خانم خدادادی رفع شده است هنوز در مورد ایشان اتفاقی نیفتاده و آیا این ممنوعیت برای سالهای بعد برداشته می شود؟ دکتر هداوند گفتند: جرقه کار را نامه ایشان به وزیر آموزش و پرورش زد و وزیر نامه را به شورای عالی داد و ما ملزم شدیم دستورالعملی را آماده کنیم و در آن علاوه بر نابینایان، ناشنوایان و معلولان جسمی حرکتی را هم در دستورالعمل آوردیم و رشته های مناسب برای این افراد را مشخص کردیم و گفتیم تیم مصاحبه کننده با معلولان هم باید از همکاران سازمان استثنایی باشد تا بتواند تشخیص دهد فرد توانمند است یا نه؟ به عنوان مثال جهت یابی بلد است حرکت را می داند بریل را می داند.

بعد از آن نامه به وزارت آموزش و پرورش داده شد و خوشبختانه از طرف مرکز نیروی انسانی نامه برای امسال به استانها داده شده که اگر معلولی پذیرفته شده حتما مورد توجه قرار گیرد و در بحث مصاحبه به این افراد با دید کمکی نگریسته شود. و اینکه به طور مطلق آنها را منع نکنند و کلی نگویند شما نمی توانید چون این گفته خلاف است. قرار است این افراد فعلا در رشته دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی پذیرفته شوند ما در حال پیگیری هستیم که علاوه بر مدارس استثنایی افراد کم بینا و نیمه شنوایانی که سمعک دارند هم بتوانند در مدارس عادی در بعضی از کد رشته دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند.

خانم خدادادی باید از مرکز نیروی انسانی پیگیر باشد کار ایشان مربوط به سال قبل بوده نمی دانم ولی امسال رئیس مرکز نیروی انسانی نامه را به استانهایی که دانشجو داشته و قبول شده ارسال کرده است ایشان به نیروی انسانی استان خراسان مراجعه کند و مکاتبه ای داشته باشند در ارتباط با نامه ای که به استانها فرستاده شده است

 

......از شش نقطه جهان

*شمه‌ای از تلاش‌های نابینایان برای دسترسی به مصحف شریف: از ورود نقطه‌های جادویی بریل به ساحت زندگانی نابینایان عرب زبان، چیزی حدود یک و نیم قرن می‌گذرد. مثل بسیاری دیگر از نقاط دنیا، این کشیش‌ها و میسیونر‌ها و مبلغان مسیحی بودند که راه و رسم استفاده از بریل را با خود به سرزمین‌های عرب زبان سوغات آوردند. تا مدت‌های طولانی هر یک از کشور‌های عربی، شیوه‌ای را برای بریل عربی ابداع کرده بود.

از آن جمله، بریل الجزایری و مصری بود که تفاوت‌هایی را در شیوه نوشتن با یکدیگر داشتند. این ناهماهنگی‌ها در دهه پنجاه قرن بیستم به پایان رسید و اعراب توانستند بریل واحد عربی را تدوین کنند و شیوه‌نامه‌های آن را هم به تمام کشور‌های عربی ابلاغ کنند. این، جرقه‌ای شد برای تأمین یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های نابینایان مسلمان یعنی دسترسی به نسخه‌های مکتوب مصحف شریف.

ایران و عربستان، از جمله کشور‌هایی هستند که زودتر از سایر نقاط دنیا به فکر تدوین قرآن بریل افتاده‌اند. دهه هشتاد میلادی، زمانی است که عربستان توانست تدوین علائم قرآنی را به سر‌انجام برساند و قرآن کریم را به شکلی استاندارد و بر مبنای عثمان طه به بریل چاپ کند و در اختیار نابینایان در این کشور قرار دهد. این کشور البته سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را هم در راستای نشر قرآن بریل در سایر کشور‌ها انجام داده که از آن جمله می‌توان به چاپ قرآن بریل در کشور بوسنی و هرزگوین اشاره کرد. با همکاری مراکز نابینایان در عربستان، قرآن با ترجمه بوسنیایی تدوین و چاپ شده. کاری که برای خیران چیزی حدود هشتاد هزار دلار هزینه داشته است.

از جمله دیگر کشور‌هایی که به سایر کشور‌های عربی برای چاپ قرآن بریل یاری رسانده‌اند، امارات متحده عربی است. این کشور قرآن‌های بریل را در اختیار نابینایان یمن قرار داده است. ترکیه، قطر و مالزی هم از جمله کشور‌های پیشتاز در این زمینه محسوب می‌شوند. کویت هم که بزرگ‌ترین مرکز چاپ بریل را در خاور میانه اداره می‌کند در حوزه چاپ قرآن به بریل فعالیت‌های مؤثری را انجام داده است.

پاکستان و تونس، از جمله آخرین کشور‌هایی هستند که به قطار کشور‌های اسلامی چاپ کننده قرآن بریل پیوسته‌اند. پاکستان در سال ۲۰۱۹ توانسته قرآن را چاپ کند و در اختیار نابینایان این کشور قرار دهد. قرآن بریل چاپ کراچی از سوی نابینایان مالزی و اندونزی و هند هم مورد استقبال واقع شده است. تونس هم به تازگی سوار این قطار شده است. اخیراً جزء ۳۰ قرآن (عمّ جزء) به خط بریل برای نخستین‌بار به منظور کمک به نابینایان در قرائت قرآن کریم در تونس منتشر شد. وزارت امور دینی تونس جهت خدمت به قرآن کریم و سهولت تلاوت کلام خدا برای افراد نابینا، جزء ۳۰ قرآن کریم (عمّ جزء) را به روایت قالون به خط بریل چاپ و منتشر کرده است.

 این وزارتخانه سه‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که چاپ قرآن به خط بریل در تونس برای نخستین‌بار انجام شده است.

 این جزء از مصحف شریف پس از بررسی حُفّاظ نابینا، با مجوز کمیته مصحف‌ها در مجلس اعلای اسلامی تونس و به وسیله جمعیت «ابصار» به چاپ رسیده است.

 وزیر امور دینی تونس نیز به اداره کل محافظت از قرآن کریم اجازه داده است که این مصحف را در مرحله اول، در مساجد جامع مرکزی سراسر این کشور توزیع کنند.

 این وزارتخانه در نظر دارد کل قرآن را به خط بریل، چاپ و در مساجد و میان تمام نابینایان توزیع کند.

 

 

......سلامت و بهداشت

*واکسیناسیون در ایران ۹۰ درصد از ابتلا به کرونای شدید جلوگیری کرده است:

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ اظهار داشت: نتایج اولیه مطالعات انجام شده در ایران نشان می‌دهد واکسیناسیون در جلوگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا که منجر به بستری می شود، ۹۰ درصد کارایی داشته است.

به نقل از ایرنا، مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست افزود: همچنین واکسیناسیون انجام شده در کشور در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا حدود ۸۴ درصد کارایی داشته است.

وی بیان داشت: این کارایی ها در مورد مجموع واکسن ها بوده و داده های ما در حدی نیست که بتوان در مورد اثرات هر یک از واکسن های تزریقی در کشور قضاوت کرد.

یونسیان در پاسخ به این سوال که قدرت بازدارندگی واکسن های کرونا در جلوگیری از مرگ و میر چه مقدار است، گفت: هنوز در این مورد نمی توان قضاوت کرد و نیاز به جمع آوری داده های بیشتری داریم.

وی افزود: همان طوری که این واکسن در کاهش بستری موفق تر از کاهش ابتلا عمل کرده است، انتظار ما این است که قدرت بازدارندگی در کاهش مرگ هم از کاهش بستری بیشتر باشد.

این اپیدمیولوژیست افزود: توقع داریم که قدرت بازدارندگی در مرگ از ۹۰ درصد هم بیشتر باشد اما مقدار دقیق آن الان مشخص نیست و نیاز به جمع آوری داده های بیشتری داریم.

وی با اشاره به اینکه این مطالعه با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال انجام است، گفت: هدف اصلی این مطالعه ثبت عوارض واکسن بوده اما یکی از یافته های جنبی آن تاثیر واکسن در ابتلا و بستری ها است.

یونسیان افزود: تاکنون حدود ۹۲ هزار نفر که واکسن های خود را زده اند، وارد این طرح شدند.

وی، واکسن هایی را که وارد این طرح شدند، اسپوتنیک، آسترازنکا، برکت و سینوفارم اعلام کرد و گفت: از هر واکسن تزریق شده در کشور ۳۰ هزار نفر وارد این طرح مطالعاتی می شوند به عبارتی در مجموع ۱۲۰ هزار نفر وارد این طرح خواهند شد.افرادی که وارد این طرح شدند، به مدت سه ماه از نظر عوارض، مورد بررسی قرار می گیرند.

افزایش موارد ابتلا به سرخک در کشور: رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: به دنبال افزایش تعداد موارد ابتلا به سرخک به ۸۵ نفر در اوایل امسال، در وزارت بهداشت برنامه‌ریزی شد تا در منطقه جنوب و شرق کشور به عنوان منطقه‌ای که بیشترین ریسک تردد اتباع بیگانه و انتقال بیماری وجود دارد، عملیات واکسیناسیون تکمیلی را انجام دهیم.

به نقل از ایسنا، دکتر سید محسن زهرایی گفت: در حال حاضر در مناطق جنوب شرق کشور این برنامه را دنبال می‌کنیم. در مورد بیماری سرخک در سال ۱۳۹۸ جزو سه کشور پیشرو در منطقه خاورمیانه در زمینه کنترل بیماری بودیم و موفق شدیم از سازمان بهداشت جهانی تاییدیه حذف ویروس سرخک و سرخجه را دریافت کنیم که این نشان دهنده وضعیت خوب کنترل بیماری در کشورمان است و امیدواریم این موضوع ادامه‌دار باشد.

وی با تاکید بر اینکه بیماری سرخک مانند سایر بیماری‌های عفونی محدود به مرزهای جغرافیایی نیست و به سرعت می‌تواند از کشوری به کشور دیگر منتقل شود، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید سرخک مسری‌ترین عامل بیماری‌زای شناخته شده است و سرایت پذیری آن از همه میکروارگانیسم‌های دیگر بیشتر است در نتیجه با سفرهای بین‌المللی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود و چون ما در منطقه‌ای هستیم که کشورهای همسایه از نظر برنامه‌های ایمن ‌سازی واکسیناسیون کودکان، ضعیف هستند و نتوانستند پوشش واکسیناسیون کافی را ایجاد کنند، بیماری‌هایی مانند سرخک در آنها رایج و شایع است.

او تاکید کرد: در سال گذشته به دلیل مشکلات ناشی از کرونا پوشش واکسیناسیون سرخک و سرخجه در این کشورها از قبل هم کمتر شد و شاهد شیوع بیشتر بیماری سرخک در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان بودیم و این شیوع بالا طبیعتا به دنبال ترددهای صورت گرفته، مواردی را هم به کشور ما منتقل می‌کرد.

زهرایی ادامه داد: این‌ کار با استفاده از واکسن MMR در حال انجام است که بیماری سرخک، سرخجه و اوریون را پوشش می‌دهد. به طور معمول بچه‌ها در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ ماهگی این واکسن را دریافت می‌کنند و این عملیات همانطور که از اسمش پیدا است، تکمیلی بوده و همه بچه‌ها در مناطق مورد هدف، حتی آنهایی که دو نوبت واکسیناسیون شدند، توصیه می‌شود که واکسن مجدد بگیرند. این واکسن سبب تحریک سیستم ایمنی شده و باعث می‌شود حداکثر ایمنی زایی در بچه‌ها ایجاد شود. وقتی این اتفاق رخ دهد اگر مواجهه مجدد با سرخک در کشور داشته باشیم چون کودکان واکسینه شدند، از مواجهه با موارد احتمالی آسیب نخواهند دید. اگر در منطقه مذکور اثر حفاظتی را افزایش دهیم حتی می‌توان گفت ممکن است اثر محافظتی برای سایر مناطق کشور هم داشته باشد.

وی افزود: عملیات واکسیناسیون تکمیلی گروه سنی ۹ ماه تا ۷ سالِ تمام را برای کودکان ایرانی و غیرایرانی شامل می‌شود و تمام بچه‌هایی که کلاس اول ابتدایی باشند هم مشمول این برنامه می‌شوند. اکنون برنامه را در شهرستان‌های هم مرز با افغانستان در خراسان جنوبی، کل استان سیستان و بلوچستان، بخش‌های جنوبی کرمان و کل استان هرمزگان انجام می‌شود

 

.......ورزشی

* قهرمانی شهید هرندی در دور رفت لیگ برتر گلبال آقایان

دور رفت لیگ برتر گلبال مردان که با حضور ٦ تیم در اردوگاه شهید عظیمی بابلسر برگزار شد، با قهرمانی شهید هرندی تهران به پایان رسید.

رقابت‌های لیگ برتر گلبال مردان که از 15 لغایت 18 آبان در بابلسر و با حضور محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان برگزار شد، با معرفی برترینهای دور رفت به کار خود پایان داد. در این مسابقات، 6 تیم به صورت دوره ای به مصاف هم رفتند که شهید هرندی تهران با 15 امتیاز در جایگاه نخست دور رفت ایستاد، گل گهر سیرجان با ١٢ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و بهزیستی اصفهان با ٧ امتیاز سوم شد. هیئت جهرم با ٤ امتیاز، ابابصیر اصفهان با ٣ و هیئت تبریز با ٣ امتیاز و تفاضل گل کمتر به ترتیب چهارم تا ششم شدند.

وقتی موازنه قدرت برای انتخاب «رییس» برقرار نیست

انتخابات ۱۰ فدراسیون ورزشی در شرایطی برگزار خواهد شد که الزامی برای استعفای رئیس یا سرپرست وجود ندارد؛ اتفاقی که تا پیش از این با ورود نامحسوس وزارت ورزش، منجر به استعفای رییس یا سرپرست مربوطه می‌شد.

از چندی پیش، ثبت نام نامزدهای ۱0 فدراسیون کوهنوردی، کبدی، بسکتبال، نابینایان و کم بینایان، اسکیت، شنا، تکواندو، بوکس، ورزش دانش آموزی و تیراندازی برای برگزاری مجمع انتخاباتی آغاز شد و به مدت ۱۰ روز کاری ادامه یافت و پس از این که ثبت نام کاندیداهای این ۱۰ فدراسیون به پایان

رسید، طی مدت گرفتن استعلام از کاندیداها، براساس اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی، کمیسیون ورزشکاران، داوران و مربیان نیز تشکیل می‌شود تا اعضای اصلی مجمع برای رای‌گیری در انتخابات مشخص شوند.

در این بین تاکنون اسامی نامزدهای تصدی ریاست فدراسیون‌های بسکتبال، نابینایان و کم بینایان، اسکیت، شنا، تکواندو، بوکس، ورزش دانش‌آموزی و تیراندازی اعلام شده است.

با توجه به ابلاغ اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی باید در نظر داشت که ابلاغ این اساسنامه، شرایط متفاوت و جدیدی را نسبت به گذشته ایجاد کرده است و علاوه بر ترکیب مجمع که با تغییرات عمده ای همراه شده، شرایط داوطلب های شرکت در انتخابات هم نسبت به گذشته تغییر کرده است، با این وجود اما کماکان در مورد یک مسئله

مهم، شرایط همانند گذشته باقی مانده و تغییری رخ نداده است؛ اینکه همچنان بند قانونی در مورد ضرورت استعفای افرادی که سرپرست یا رییس یک فدراسیون ورزشی هستند و قصد دارند به منظور تصدی پست ریاست در انتخابات فدراسیون های ورزشی شرکت کنند، در اساسنامه فدراسیون های ورزشی وجود ندارد. در عین حال این امکان برای رییس

یک فدراسیون ورزشی به وجود آمده است که قبل از اتمام پایان دوره ریاست خود، فرایند برگزاری انتخابات را در دستور کار قرار دهد و به نوعی مجری برگزاری انتخابات باشد.

نکته قابل تامل اینکه همواره وزارت ورزش و جوانان با رویکرد رعایت عدالت در مورد تمامی کاندیداهای احراز پست ریاست فدراسیون های ورزشی، نسبت به لزوم استعفای

افرادی که سرپرست یک فدراسیون هستند و قصد شرکت در انتخابات به عنوان رییس را دارند، ورود کرده است و تصور می شد با ابلاغ اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی این مسئله به عنوان یک بند قانونی در اساسنامه لحاظ شود تا دیگر شاهد تفسیر مسئله یا برخورد سلیقه ای در این رابطه نباشیم و همه چیز در چارچوب قانون پیش برود،

اتفاقی که در نهایت رخ نداد و باید منتظر ماند و دید وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون هایی که قرار است برای اولین بار طبق اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی برگزار شوند، چه رویکردی را مدنظر قرار می دهد.

یکی از مهم‌ترین مباحث مورد تاکید نامزدهای تصدی ریاست فدراسیون‌های ورزشی، وجود شرایط یکسان و عدم بهره‌مندی از مزیت‌های مختلف برای نامزدها است و این افراد عقیده دارند که

سرپرستی یا ریاست یک نامزد مسئله‌ای قابل تامل است و موجب می‌شود که عدالت و برابری وجود نداشته باشد و افرادی که در مقام ریاست و سرپرستی فعالیت‌ می‌کنند از این امکان برخوردار هستند که کفه ترازو را به منظور کسب رای بیشتر با توجه به شرایطی که اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی دارد سنگین‌تر کنند!

به طور مثال یکی از مواردی که در روند برگزاری انتخابات فدراسیون های ورزشی مطابق اساسنامه جدید نسبت به آن ایراد وارد شده است، امکان چینش افراد در ۳ کمیسیون برای تصاحب ۱۲ رای توسط رییس یا سرپرست مستقر است؛ در بند ۱۳ ماده ۱۳ اعلام شده سه نفر ورزشکار مرد و سه نفر ورزشکار زن به انتخاب کمیسیون ورزشکاران فدراسیون

مربوطه، در بند ۱۴ دو نفر مربی مرد فعال و دو نفر مربی زن فعال به انتخاب کمیسیون مربیان فدراسیون مربوط و در بند ۱۵ نیز یک نفر داور مرد فعال و یک نفر داور

زن فعال به انتخاب کمیسیون داوران فدراسیون مربوط در مجمع صاحب حق رای شده اند.

بنابراین در مورد بندهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ جمعا ۱۲ رای وجود خواهد داشت که بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳ دستورالعمل نحوه تشکیل کمیسیون های موضوع بندهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ این

ماده با رعایت قوانین و مقررات مربوط به پیشنهاد هیات رییسه و تصویب مجمع عمومی ابلاغ می شود. مسئله ای که می تواند آرای مربوطه را در سبد رییس یا سرپرست فعلی فدراسیون قرار دهد چرا که کمیسیون های مربوطه می توانند بر اساس نظر رییس فعلی فدراسیون انتخاب شوند، بنابراین بندهای مربوطه با توجه به اختیارات رییس یا سرپرست

فعلی فدراسیون های ورزشی توازن قدرت را بر هم زده و می تواند در تعیین آرا اثرگذار باشد.

ثبت نام از نامزدهای انتخابات فدراسیون ورزش نابینایان و کم بینایان برای احراز پست ریاست فدراسیون از سوم مهر آغاز شده بود و ۱۸ مهر به پایان رسید که در پایان زمان تعیین شده، محمدرضا مظلومی، کاظم شمس، عباس صادق زاده، روزبه زورقی، محمدرضا بیدکی و ناصر قاسمی نامزدهایی بودند که برای احراز پست ریاست فدراسیون

نابینایان و کم بینایان ثبت نام کردند و در نهایت طبق اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی مدارک مدیریتی محمدرضا بیدکی، کاظم شمس و ناصر قاسمی در کمیسیون تطبیق وزارت ورزش و جوانان فاقد شرایط مدیریتی بود و تنها اسامی ۳ کاندیدا شامل محمدرضا مظلومی، عباس صادق زاده و روزبه زورقی برای استعلام نهایی توسط مراجع ذیصلاح

جهت شرکت در انتخابات، مورد بررسی قرار می گیرد.

 

........حوادث

*کلاهبرداری میلیاردی با فروش املاک تیمسار بازنشسته/ آخرین متهم پرونده27سال بعد بازداشت شد

سال1382 زنی میانسال با مراجعه به پلیس آگاهی شکایت خود را مطرح کرد. این زن گفت: من همسر دوم یکی از نماینده‌های مجلس دوران شاه هستم که تیمسار بود. بعد از فوت همسراول تیمسار، من به‌ عنوان پرستار به خانه او رفت ‌وآمد داشتم که پس از مدتی او من را به عقد خودش درآورد.

شاکی ادامه داد: بعد از فوت همسرم به اداره دارایی رفته بودم و پیگیر اموال شوهرم بودم که متوجه شدم یکی از املاک شوهرم فروخته شده و در ازای یکی‌دیگر از املاک او وام کلان گرفته شده است. این زن گفت: چند سال قبل از فوت شوهرم دو نفر مسلحانه به خانه ‌مان دستبرد زدند و تعدادی از اسناد و مدارک را برداشتند؛ من و شوهرم در زمان حضور دزدان شروع به داد وفریاد کردیم و سارقان با جا گذاشتن اسناد گریختند. ما فکر میکردیم آنها همه اسناد را جا گذاشته‌اند؛ اما حالا گمان میکنم آنها همان شب تعدادی از اسناد را سرقت و سپس با آن کلاهبرداری کرده‌اند.

با طرح این شکایت مأموران پلیس پیگیر پرونده شدند و فهمیدند در سال ۷۳ در ازای یکی از خانه‌های تیمسار بازنشسته ۲۰۰ میلیون تومان وام گرفته شده و اقساط آن پرداخت نشده است. با افشای این ماجرا، مأموران پلیس به تحقیقات ادامه دادند و دریافتند سرقت مسلحانه از خانه سناتور سابق با همدستی پرستار این مرد و همسرش صورت گرفته بود.

به ‌این‌ترتیب زن جوانی که به خانه سناتور سابق و همسرش رفت‌وآمد داشت، ردیابی و بازداشت شد. این زن در بازجویی‌ها گفت: سال‌ها قبل که همسر تیمسار فوت شد، او زن جوانی را به ‌عنوان پرستار استخدام کرد و پس از چند سال او را به عقد خودش درآورد. چند سال بعد همسر دوم تیمسار که من را می‌شناخت، از من خواست تا به‌عنوان پرستار به خانه آنها بروم و از همسرش نگهداری کنم. به‌همین‌خاطر من به خانه آنها رفت‌وآمد داشتم.

متهم اظهاراتش را اینطور ادامه داد: مدتی بود صیغه یک مرد بنگاهی شده بودم. من به همسرم گفته بودم به خانه تیمسار بازنشسته رفت‌وآمد دارم و می‌دانم او در خانه‌اش اسناد و مدارک بسیار زیادی را نگهداری می‌کند. همسر صیغه‌ای من ماجرا را برای دوستانش تعریف کرده بود و در نهایت یکی از دوستان همسرم نقشه سرقت اسناد را کشید و گفت از این راه پول هنگفتی به‌ دست می‌آوریم. طبق قرار قبلی من روز حادثه به بهانه بیرون‌گذاشتن زباله‌ها از خانه خارج شدم و در ورودی منزل را باز گذاشتم. همان‌ موقع دو نفر از دوستان شوهرم وارد خانه شدند تا اسناد را سرقت کنند. آنها قصد داشتند این کار را مخفیانه انجام بدهند؛ اما همان‌ موقع تیمسار بازنشسته دزدان را دید، متوجه ماجرا شد و دادوفریاد راه انداخت. همدستان من هم توانستند فقط چند نسخه از اسناد را بدزدند و بقیه سندها جا ماند.

با اعترافات این زن، همسر دوم تیمسار بازنشسته بار دیگر تحت بازجویی قرار گرفت و گفت: شوهرم املاک زیادی داشت و من از آنها بی‌اطلاع بودم. بعد از مرگ او وقتی برای پیگیری اموالش به اداره دارایی رفته بودم متوجه این کلاهبرداری شدم.

در ادامه تحقیقات ۱۹ متهم که در این پرونده دست داشتند، ردیابی و ۱۸ نفر از آنها بازداشت و محاکمه شدند؛ اما یکی از متهمان که در جریان سرقت مسلحانه وارد خانه مرد ثروتمند شده بود، ردیابی نشد و همچنان تحت تعقیب قرار داشت.

با گذشت  سالها از این ماجرا پلیس دریافت نوزدهمین متهم پرونده به‌تازگی به اتهامی دیگر بازداشت شده و به زندان افتاده است. به‌این‌ترتیب پرونده او تکمیل شد و این متهم در شعبه ۱۲ دادگاه تهران پای میز محاکمه ایستاد.

سپس متهم گفت: یکی از دوستانم که بنگاه معاملات املاک داشت نقشه سرقت از خانه تیمسار بازنشسته را کشید. دوستم مشکلات مالی زیادی داشت. به‌همین‌خاطر از من خواست تا به او کمک کنم. من از کلاهبرداری‌ها هیچ پولی به دست نیاوردم.

قاضی از متهم پرسید: بدون چشمداشت در ماجرای سرقت اسناد شرکت داشتی؟

متهم پاسخ داد: من فقط برای کمک به دوستم آن‌ شب به‌عنوان دزد وارد خانه پیرمرد شدم. دوستم می‌گفت تیمسار بازنشسته سن زیادی دارد و به‌زودی فوت می‌کند. او هیچ وارثی ندارد و ما می‌توانیم اسناد را دفن کنیم تا چند سال بعد با سندسازی ملک‌ها را بفروشیم؛ اما من هیچ پولی از کلاهبرداری و فروش اسناد به دست نیاوردم.

در این هنگام قاضی سؤال کرد: بعد از چندین سال به چه اتهامی به زندان افتادی؟

متهم جواب داد: من صاحب بنگاه املاک هستم و ساخت‌وساز دارم. من هیچ مشکل مالی‌ای نداشتم؛ اما در همسایگی ما یک باشگاه زنانه بود که پسر ۱۵‌ساله‌ای که شاگردم بود، مخفیانه به باشگاه رفته و از آنجا فیلم تهیه کرده بود. وقتی مسئول باشگاه زنانه متوجه ماجرا شد، شاگرد بنگاه را تعقیب کرد و همین ماجرا باعث شد پسر نوجوان هنگام فرار در تصادف رانندگی کشته شود. من به‌همین‌خاطر دستگیر شدم و به زندان افتادم و بعد هم در زندان معلوم شد من به اتهام دیگری تحت تعقیب هستم.

این متهم ادامه داد: پرستار خانه تیمسار بازنشسته گفته بود در جریان سرقت اسناد به ما کمک می‌کند. به‌همین‌خاطر در را باز گذاشت و من و دوستم وارد خانه شدیم و اسناد را دزدیدیم. من بعدها فهمیدم دوستم املاک را با سندهای جعلی فروخته یا روی اسناد وام گرفته است. من فریب حرف‌های دوستم را خوردم که در این ماجرا شرکت کردم.

با پایان دفاعیات متهم، قضات وارد شور شدند تا رأی خود را درباره او صادر کنند.

 

......چاردیواری

با عرض سلام و درود به خوانندگان ایران سپید و با آرزوی سلامتی و موفقیت شما به تماس ها و اظهارنظرهای شما در این هفته می پردازم. نخست آقایان اسلامی از اهواز، حسین نژاد از گیلان و خانم باقر ساک از تهران در مورد چاپ بریل روزنامه سوال پرسیده اند که طبق روال این هفته ها پاسخ ما انتشار امیدواری برای انتشار روزنامه در همین ماه های پیش روست که اجازه دهید تا آغاز آذر ماه ما پاسخ روشنی در این خصوص به همه خوانندگان بدهیم و این به دلیل هم نوسانات شرایط کرونایی و هم تصمیمات جدیدی است که باید در خصوص چگونگی اتنشار بریل در موسسه ایران گرفته شود.

آقای ناصر سرگران در مورد توزیع ناعادلانه توپ های گلبال در هیئت های ورزشی استان ها پیگیر بودند که این پیگیری را به خبرنگار ورزشی خودمان آقای سرمدی دادیم و انشاا... هفته آینده پاسخش را انتشار خواهیم داد. آقای حبیب ا... پیشه ور در مورد طرح مثبت حرکت صحبت کرده اند که بر اساس این طرح ویلچرهای ایرانی به تعداد 2500 توزیع می شوند ایشان که خودشان و همسرشان دارای معلولیت حرکتی شدید هستند ابراز امیدواری کرده اند و در واقع درخواست کرده اند که این ویلچرها عادلانه توزیع شود و این حرکت ادامه پیدا کند. آقای مرادی در مورد طرح زوج مسکن پرسیده اند که چرا در این طرح فقط شامل افراد معلول جسمی حرکتی مجرد بالای بیست سال است که این را خانم جعفری خبرنگار حوزه بهزیستی در حال پیگیری است و گفت و گوهایی را انجام داده اند اما نتیجه قطعی هفته دیگر انتشار پیدا خواهد کرد.

خانم ها نرگس و سمیه مولانیا از اسلامشهر در مورد وضعیتشان ابراز گله مندی کرده اند و خواهان رسیدگی شده اند که این بحث خیلی کلی است و بارهای بار توضیح داده ایم که دوستان مشکلشان را دقیق طرح کنند که ما  بتوانیم به آنها کمک کنیم. دوست دیگری در مورد پیش بینی بودجه در سال 1401 سوال کرده اند که بودجه در هیئت دولت در حال تدوین است و بعد از بررسی جزئیات آن موقع است  میتوان در موردش تصمیم گیری و پیگیری کرد. با سپاس از همه دوستان تا هفته دیگر شما را به خدا می سپارم خدایتان یار مراقب سلامتی خود باشید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *