شناسه خبر: 34715 منتشر شده در مورخ: 1400/8/19 ساعت: 13:38 گروه: اجتماعی  
ترویج فرهنگ کتابخوانی در مهاباد نباید محدود به مناسبت‌های خاص باشد
معاون فرماندار :

ترویج فرهنگ کتابخوانی در مهاباد نباید محدود به مناسبت‌های خاص باشد

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد با تاکید بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: ترویج این فرهنگ در جامعه نباید تنها محدود به مناسبت‌های خاص بوده و باید در طول سال تداوم داشته باشد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، خشایار صنعتی در نشست با اعضای انجمن کتابخانه های عمومی مهاباد در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: گسترش فرهنگ کتابخوانی بین آحاد مختلف مردم امری بسیار ضروری است و برای توسعه آن در این شهرستان باید تمام تلاش خود را به کار گرفت.

وی با بیان اینکه برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و بالا بردن میزان کتابخوانی باید با برنامه ریزی عمل کرد، ادامه داد: مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، زندان ها، مراکز ترک اعتیاد و مراکز نگهداری معلولان مکان هایی است که می توان با تزریق کتاب به آن فرهنگ مطالعه را در آنها به خوبی ترویج داد.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد با اشاره به تنشی که شبکه آموزشی شاد در میان خانواده ها ایجاد کرده، بیان کرد: فعالیت و درگیر شدن خانواده ها در این شبکه آموزشی از یکسو و گرایش جوانان و نوجوانان به سوی فضاهای مجازی به نوعی موجب دور ماندن دانش اموزان از امر مطالعه به ویژه کتاب های غیردرسی شده است از این رو آموزش و پرورش در این زمینه باید وارد عمل شده و زمینه آشتی با کتاب و مدرسه را در میان آنان فراهم سازد.

صنعتی تاکید کرد: متاسفانه برای سوق دادن مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان به سمت مطالعه و کتاب اقدام مهم و جدی در جامعه انجام نشده است.

۲۳ برنامه متنوع در هفته کتاب و کتابخوانی برگزار می شود

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد با بیان اینکه کتاب و ارتقای فرهنگ کتابخوانی باید به دغدغه همگانی تبدیل شود، گفت: با همکاری اداره کتابخانه های عمومی مهاباد در طول هفته کتاب و کتابخوانی ۱۳ برنامه متنوع در این شهرستان پیش بینی شده است.

سیامند جوانبخت، ایجاد ایستگاه های کتاب با عنوان "یار مهربان" در سه نقطه از شهر برای اهدای کتاب به مردم ، تقدیر از مروجان کتاب و کتابخوانی، راه اندازی قفسه های کتاب در پایانه های مسافربری، مطب پزشکان و آرایشگاه ها، برگزاری مسابقه با محوریت شناخت مشاهیر فرهنگی، توزیع و اهدای بسته های فرهنگی بین شهروندان به ویژه در مناطق حاشیه شهر و تجلیل از ناشران فعال را از جمله این برنامه ها عنوان کرد.

وی افزود: به همین مناسبت همچنین پیش بینی شده است برنامه "عصر شعر" با موضوع "کتاب یار ماندگار"، مسابقه دلنوشته با محوریت کتاب در فضای مجازی، اهدای کتاب و راه اندازی کتابخانه و برنامه کتابخوانی در مراکز نگهداری معلولان و ناتوانان جسمی نیز در این شهرستان اجرا خواهد شد.

پویش "کتابخانه محبوب من" در هفته کتاب در مهاباد برگزار می شود

رییس اداره کتابخانه های عمومی مهاباد نیز گفت: به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب پویش "کتابخانه محبوب من" (توصیفی از کتابخانه ایده آل شما) همزمان با آذربایجان‌غربی در این شهرستان نیز برگزار می‌شود.

چیا قادری هدف از اجرای این پویش کسب را آگاهی از انتظارات عموم مردم از کتابخانه و به روز رسانی خدمات کتابخانه‌های عمومی مطابق نیازمندی‌های آن ها عنوان کرد و افزود: مهلت شرکت در این پویش از ۱۵ تا ۳۰ آبان ماه است.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان جهت شرکت در این پویش می توانند مطالب خود را حداکثر در ۵۰۰ کاراکتر (کلمه) به شماره ۰۹۹۰۳۰۰۹۲۵۶ همراه با ذکر مشخصات (نام و نام خانوادگی، کدملی، نام شهرستان و تاریخ تولد) در پیام رسان بله ارسال کنند افزود: پویش "کتابخانه محبوب من" ویژه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال بوده و برگزیدگان با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیر خواهند شد.

قادری، شعار امسال هفته کتاب را " جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم" اعلام کرد و اظهار داشت: به همین مناسبت امسال مسابقه نقاشی با محوریت کتاب به صورت حضوری و مجازی، نشست های فرهنگی و کتابخوانی، دیدار با نویسندگان محلی ، نمایشگاه " تازه های کتاب" ، دیدار با مسوولان و اهدای کتاب به زندان مهاباد نیز در این شهرستان برگزار خواهد شد. 

به گزارش ایرنا، ۲۴ آبان تا اول آذرماه به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

شهرستان مهاباد دارای ۲۴۰ هزار نفر جمعیت است؛ این شهرستان تاکنون ۲ بار توانسته است در سطح کشور عنوان «شهر خلاق کتاب» را به خود اختصاص دهد که این امر نشان‌دهنده اهمیت کتاب و مطالعه نزد مردم فرهنگ‌دوست این شهرستان است.

سرانه فضای مطالعه در این شهرستان ۱.۲ مترمربع برای هر ۱۰۰ نفر است که این میزان ۱۲ درصد استاندارد جهانی برآورد می‌شود؛ سرانه کتاب در این شهرستان نیز ۲۸ نسخه برای هر ۱۰۰ نفر است که این مقدار ۱۴ نسخه کمتر از میانگین استانی است.

هم‌اکنون بیش از ۶۲ هزار جلد کتاب در قالب ۵۰ هزار نسخه در ۶ باب کتابخانه‌های این شهرستان وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *