شناسه خبر: 34711 منتشر شده در مورخ: 1400/8/18 ساعت: 12:45 گروه: اجتماعی  
۶۰ درصد دانش‌آموزان مدارس استثنایی معلولیت ذهنی دارند

۶۰ درصد دانش‌آموزان مدارس استثنایی معلولیت ذهنی دارند

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۶۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش در مدارس خاص استثنایی، دانش‌آموزان با نیاز ویژه ذهنی هستند که در هزار و ۷۰۰ مدرسه خاص استثنایی تحصیل می کنند.

به گزارش ایران سپید از آموزش و پرورش استثنایی، مجید هداوند در حاشیه بازدید مدیر منطقه ای یونیسف از مدرسه عادی مناسب‌سازی شده برای دانش‌آموزان استثنایی در تهران افزود: این سازمان نزدیک به ۱۵۰ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه را تحت پوشش قرار داده است و از این تعداد ۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس خاص استثنایی و ۷۰ هزار دانش‌آموز نیز به صورت تلفیقی فراگیر در ۲۱ هزار «مدارس پذیرا» تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مصوبه مجلس شورای  اسلامی‌ ایجاد شده است، گفت: هفت گروه از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تحت پوشش این سازمان است که به تازگی سه گروه به گروه های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه شد و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، آسیب گفتار و  زبان و بیش فعال و نقص توجه نیز به صورت گروه مستقل تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

هداوند با بیان اینکه آیین نامه آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر در شورای عالی وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، تصریح کرد: آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر سابقه ۲۰ ساله دارد و در این مدت پوشش تحصیلی دانش آموزان تلفیقی فراگیر ۸۰ برابر رشد کمی داشته است.

مناسب‌سازی ۲۶۰ مدرسه عادی برای دانش‌آموزان استثنایی

هداوند با اشاره به بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: در این بسته مناسب‌سازی مدارس عادی برای  تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی هدف گذاری شده است که این مناسب سازی‌ها در بعد فضا، تجهیزات، آموزش معلمان، آموزش والدین و آموزش دانش آموزان است.

‏وی با بیان اینکه سال گذشته در هر استان یک مدرسه عادی مناسب سازی شد تا این مدارس به صورت الگو برای سایر مدارس باشند، افزود: هم چنین در سال جاری مناسب سازی ۲۶۰ مدرسه در ۵ شاخص مانند رمپ، هندریل، سرویس بهداشتی و آبخوری و سکو هدف گذاری شده و امید است این اقدام موجب توسعه آموزش و پرورش تلفیقی شود.

هداوند اظهار داشت: در سال گذشته آموزش زبان اشاره، آموزش خط بریل و آموزش مهارت های چندگانه به معلمانی که با گروه های مختلف دانش آموزان استثنایی در ارتباط بودند، صورت گرفت که طی این آموزش ها هشت هزار معلم آموزش دیدند و این آموزش‌ها به نهادهای عمومی مانند پلیس و آتش‌نشانی نیز داده شد.

وی تصریح کرد: برای دانش‌آموزان استثنایی که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند یک معلم تسهیل‌گر با عنوان معلم رابط در طول هفته به مدت چهار تا هشت ساعت در نظر گرفته شده است، همچنین سامانه «ندای همراه» با هدف مشاوره به معلمان، والدین و دانش‌آموزان و اپلیکشن جامع اطلاع رسانی در راستای تغییر نگرش راه‌اندازی شده است.

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسب سازی کتب درسی برای دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی کتب خاص تالیف کرده است و برای سایر دانش آموزان با بهره هوشی عادی کتاب‌های عادی را  مناسب سازی کرده است.

ارایه خدمات درمانی به ۴۹ هزار دانش‌آموز با مشکل یادگیری

وی با بیان اینکه آموزش‌های مجازی در دوران کرونا روند سخت تری را برای کودکان استثنایی ایجاد کرد، اضافه کرد: در این مدت سعی شد از طریق شبکه شاد و تولید محتوا مناسب برای این دانش‌آموزان روند آموزش آنان ادامه پیدا کند و سال گذشته هشت هزار محتوای آموزشی استاندارد در شبکه شاد بارگذاری شد.

هداوند به اقدامات در حوزه آموزش خانواده‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در سال جاری برای آموزش خانواده ها بسته ای تحولی تدوین شد تا آموزش والدین هفت گروه از دانش‌آموزان استثنایی در دستور کار قرار گیرد، سال گذشته دستورالعمل اولیا همیار معلم تدوین شد تا یکی از اعضای خانواده برای کمک به دانش آموز آموزش های لازم را ببیند.

وی با اشاره به  اقدامات سازمان برای دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری تاکید کرد: ۹۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور فعالیت دارند و سال گذشته به ۴۹ هزار دانش آموز با مشکلات ویژه یادگیری خدمات درمانی ارائه شده است.

هداوند در زمینه آموزش های شغلی به دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز تصریح کرد: دو مقطع پیش حرفه ای و متوسطه حرفه با ۳۶ رشته برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی ایجاد شده است و سایر دانش آموزان با بهره هوشی عادی می توانند در مدارس فنی حرفه ای عادی آموزش های لازم را ببینند.

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش های منزل محور نیز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های سازمان آموزش به دانش آموزان جسمی حرکتی شدید در منزل است که امکان حضور در مدرسه را ندارند.

مدیر منطقه ای یونیسف نیز در این دیدار با تقدیر از اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: این سازمان توانسته در زمینه پیشرفت کودکان با نیازهای ویژه اقدامات ارزنده ای داشته باشد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *