شناسه خبر: 34699 منتشر شده در مورخ: 1400/8/17 ساعت: 11:08 گروه: اجتماعی  
۷۰ درصد از ادارات شهرستانی اصفهان فاقد مَعبر تردد توانجویان هستند

۷۰ درصد از ادارات شهرستانی اصفهان فاقد مَعبر تردد توانجویان هستند

مسوول "دبیرخانه مناسب‌سازی و سالمندان بهزیستی استان اصفهان" گفت: اصلاح اصول محیط و مناسب‌سازی معابر برای تسهیل تردد توانجویان و سالمندان، بطور میانگین در۷۰ درصد از ادارات شهرستانی استان اجرایی نشده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، زهره ملایی، افزود: بررسی وضعیت مناسب‌سازی معابر در مراکز ستادی و ادارات کل اصفهان پس از تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که این کار تا حد ۷۰ درصد اجرایی شده اما در سطح شهرستان‌های استان وضعیت خوبی نداریم.

وی محدودیت منابع مالی برای این اقدام یا استیجاری و قدیمی بودن ساختمان‌های دولتی را مهمترین عوامل در اجرای مطلوب طرح مناسب‌سازی معابر در سطح ادارات شهرستان‌های استان بیان کرد.

مسوول دبیرخانه "مناسب‌سازی بهزیستی اصفهان"، تسهیل مسیر تردد و استفاده از محیط عمومی و مُبلمان شهری را جزو دغدغه‌ها و نیازهای اقشار آسیب پذیر اعلام کرد و گفت: در کلانشهر اصفهان این اقدام در ۶۰ درصد از مراکز انجام شده اما در مناطق شهرستانی این رقم ۳۰ درصد است.

 وی ادامه داد: کمیته مناسب‌سازی در تمام شهرستان‌های استان به ریاست فرمانداران و عضویت دستگاه‌های اداری و در مرکز استان به ریاست استاندار یا معاون عمرانی او تشکیل شده است و کارشناسان مربوط بر حسن اجرای آن نظارت دارند.

ملایی با اشاره به کم‌توجهی برخی از مدیران نسبت به این چالش مهم اظهار داشت: در بخشنامه‌های متعدد سازمان بهزیستی و استانداری به مدیران دستگاه‌های اجرایی بر ضرورت مناسب سازی اصولی معابر و محیط تردد تاکید شده است و هیچ بهانه‌ای برای اجرانشدن آن پذیرفتنی نیست اما هنوز هم برخی کوتاهی‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه این کار باید در ساختمان‌های استیجاری، قدیمی و حتی تاریخی نیز انجام شود، خاطرنشان کرد: البته مدل اجرای آن متفاوت از ساختمان‌های اختصاصی ادارات مثل بالابر یا رمپ متحرک استاندارد خواهد بود.

ملایی با بیان اینکه مناسب سازی، کاری جمعی و نیازمند مشارکت نهادهای دولتی و خدمات رسان است، تصریح‌ کرد: بدون تعامل بین بخشی این امر محقق نخواهد شد و مدیریت شهری نقش مهمتری را از لحاظ گستردگی خدمات در تسهیل شرایط تردد و استفاده از اماکن عمومی برای معلولان و سالمندان دارد.

وی در باره تسهیل شرایط بهره‌برداری معلولان و سالخوردگان  از امکانات حمل و نقل عمومی گفت: برای انجام حمل و نقل توانجویان و سالمندان و اجراشدن تبصره ۱ و ۲ ماده ۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت پیشنهاد صدور کارت تردد رایگان برای این قشر و ایجاد سامانه ویژه حمل و نقل توانجویان در دستور کار قرار گرفته اما در شهر اصفهان بدلیل تغییر مدیریت شهری، در اجرای این کار وقفه ایجاد شده است.

مسوول دبیرخانه "مناسب‌سازی بهزیستی اصفهان" اضافه کرد: مناسب سازی معابر مترو و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و امکان سوار و پیاده‌شدن از اینگونه وساط نقلبه عمومی جزو برنامه کاری و ضرورت‌های دبیرخانه مناسب‌سازی استان اصفهان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، ۵۰۰ هزار توانجو در اصفهان زندگی می‌کنند و بیش از ۱۰ درصد از جمعیت این استان سالمند هستند که طرح مناسب‌سازی معابر از اهمیت خاصی برخوردار است.

بر اساس ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت مانند سایر افراد فراهم شود.

بر اساس ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور مُکلف است بر امر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌های برشمرده‌ شده در ماده ۲ این قانون، نظارت و گزارش‌های اقدامات آنها را درخواست کند.

استان اصفهان دارای ۲۸ شهرستان است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *