شناسه خبر: 34698 منتشر شده در مورخ: 1400/8/17 ساعت: 11:08 گروه: ورزشی  
شاهو مدال پارالمپیک را هدف قرار داده است

شاهو مدال پارالمپیک را هدف قرار داده است

کسب ۲ مدال طلا مسابقات پاراکانو قهرمانی کشور توسط نوجوان مهابادی آینده‌ای را نوید می‌دهد که این نوجوان مبتلا به سندروم داون بتواند در پارالمپیک نیز حضور موثری داشته باشد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، «شاهو محمدی» نوجوان مهابادی که از بدو تولد با سندروم داون دست و پنجه نرم کرده اکنون اهداف بزرگی در سر دارد اهدافی که به کمک خانواده و مربیان روز به روز به آنها نزدیک خواهد شد. اکنون کسی به محمدی به عنوان یک معلول نگاه نمی‌کند بلکه او در شهر مهاباد به نماد غلبه بر محدودیت تبدیل شده است.

شاهو هم در رشته شنا و هم در قایقرانی فعال است و در تعطیلی‌های کرونایی برای حفظ آمادگی جسمانی خود کوهنوردی را با عنوان رشته جایگزین انتخاب کرد. 

شاهو شاید از مشکلات ناشی از سندروم داون رنج ببرد اما در زمینه‌هایی همچون موسیقی و فعالیت اجتماعی نیز حضور جدی دارد و این مهم بیشتر به خاطر تفکر پدر این نوجوان است که باور دارد وی را از جامعه دور نکرده بلکه تمام تلاش خود را به کار گرفته تا شاهو به الگویی برای نوجوانان سندرومی تبدیل شود الگویی که اکنون نام وی بر تابلو پارک دریاچه مهاباد نقش بسته و با کسب ۲ مدال طلای پاراکانو قهرمانی کشور از دست «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید، می‌رود تا دوران جدیدی از زندگی ورزشی خود را آغاز کند. 

شاهو محمدی در کلاس Mk۱ در مسافت ۲۰۰ متر به مقام قهرمانی رسید و نشان طلا گرفت. همچنین او در قایقرانی کلاسMTkL۱ با طی کردن مسافت ۲۰۰ متری به طلای دوم دست یافت. مسابقات قایقرانی پاراکانو کشور ۱۰ آبان ماه در دریاچه آزادی تهران برگزار شد.

البته تمرکز شاهو محمدی تنها بر روی قایقرانی نیست، بلکه او در رشته شنا بیش از هر رشته دیگری فعالیت دارد، رشته‌ای که هم توانایی محمدی در آن بالا است و هم یک رشته پارالمپیکی به شمار خواهد رفت. طبق قوانین APC  رشته شنا در پارالمپیک در ۱۴ کلاس مختلف برگزار خواهد شد که کلاس یک تا ۱۰ آن مربوط به معلولین جسمی و کلاس ۱۱ تا ۱۳ آن مربوط به نابینایان و کم‌بینایان است. معلولان ذهنی نیز در کلاس F۱۴ مسابقه خواهند داد.

شاید صحبت از موفقیت شاهو در چند سال آینده هنوز زود باشد اما توانمندی این نوجوان موجب شده بسیاری از مربیان شنا نسبت به کسب افتخار وی در پارالمپیک امیدوار باشند. او در روز  ۱۳ آذر ۹۷  مسافت  ۲۴۸۳ متر را طی مدت یک ساعت شنا و رکورد کشور را به نام خود ثبت کرد.

شاهو اولین رکوردار شنای استقامت در ایران و جهان است. همچنین وی اولین فرد مبتلا به سندروم داون در جهان است که می‌تواند در آبهای آزاد شنا کند؛ وی از سن ۶ سالگی شنا را به طور حرفه‌ای شروع کرده و اکنون در ۲ ماده کرال سینه و پروانه فعالیت می‌کند.

با توجه به پشتکار و اراده شاهو محمدی و تلاش خانواده و و مربیان او انتظار می‌رود نوجوان مهابادی در آینده بتواند به سکوهای جهانی و پارالمپیکی در رشته شنا و همچنین پاراکانو برسد. البته اخباری مبنی بر اعزام وی به مسابقات پاراآسیایی جوانان در رسانه‌ها مطرح می‌شود که هنوز از سوی فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین تایید یا تکذیب نشده است.

وی در صورت اعزام به این رقابت‌ها می‌تواند یک آوردگاه بزرگ را در سن پایین تجربه کند آوردگاهی که می‌تواند دروازه ورود او به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو چین و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس باشد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *