شناسه خبر: 34696 منتشر شده در مورخ: 1400/8/17 ساعت: 09:39 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 17 آبان 1400

روزنامه دوشنبه 17 آبان 1400

عناوین امروز: تشخیص مشکلات بینایی در ۶۴ هزار و ۸۹۵ نوآموز-روایتی از زندگی نازنین، معلول مبتلا به سندروم آشر-جغد بارون خورده در رادیو نمایش فریاد می زند-آموزش کمک های اولیه به نابینایان این قسمت غش، سرگیجه و تشنج-ضرورت حضور جودوکاران نابینا و کم بینا مدال آور در مسابقات قهرمانی کشور-ماجرای سرقت میلیاردی از خانه قاچاقچی مواد مخدر.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه  17 آبان 1400

2 ربیع الثانی 1443

8 نوامبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6839

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*تشخیص مشکلات بینایی در ۶۴ هزار و ۸۹۵ نوآموز

*روایتی از زندگی نازنین، معلول مبتلا به سندروم آشر

*جغد بارون خورده در رادیو نمایش فریاد می زند

*آموزش کمک های اولیه به نابینایان این قسمت غش، سرگیجه و تشنج

*ضرورت حضور جودوکاران نابینا و کم بینا مدال آور در مسابقات قهرمانی کشور

*ماجرای سرقت میلیاردی از خانه قاچاقچی مواد مخدر

 

 

........اخبار ویژه

*تشخیص مشکلات بینایی در ۶۴ هزار و ۸۹۵ نوآموز

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی از ارجاع بینایی ۶۴ هزار و ۸۹۵ نوآموز در برنامه سنجش سلامت تحصیلی خبر داد.

سید جواد حسینی در نشست خبری اش گفت: تاکنون ۱۲۱ هزار و ۵۲۴ نوآموز پیش‌دبستانی معادل با ۲۲.۲۰ درصد در برنامه سنجش نوبت‌گیری کرده‌اند که با هدف‌گذاری سنجش ۵۵ درصدی هنوز فاصله زیادی داریم و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به والدین و مربیان پیش‌دبستانی‌ها از ضروریات است

وی افزود: سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی از سال ۱۳۹۴ با سنجش ۱۸۰ هزار نوآموز به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با رویکرد مداخله بهنگام اضافه شد و در سال ۹۸ بیش از ۳۷۵ هزار نوآموز پیش‌دبستانی مورد سنجش قرار گرفتند.

وی افزود: در سال ۹۹ به دلیل شرایط کرونایی، ستاد کرونا با سنجش پیش‌دبستانی‌ها مخالفت کرد و سنجش پیش‌دبستانی‌ها تعطیل شد.

وی گفت: در سال جاری سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی هدف‌گذاری شده است اما باتوجه‌به مشکلات سامانه سیدا برای ثبت اطلاعات نوآموزان پیش‌دبستانی هنوز از برنامه عقب هستیم.

حسینی با بیان اینکه نوبت‌گیری نوآموزان پیش‌دبستانی در برنامه سنجش تا ده آذر و سنجش نیز تا پایان آذر ادامه دارد گفت: آگاهی‌بخشی به خانواده و مدیران مراکز پیش‌دبستانی در مشارکت نوآموزان پیش‌دبستانی در برنامه سنجش از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با ارائه آماری از برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سال ۱3۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و در سال ۱۳۹۸ به پوشش ۹۷.۶ رسید.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ و علی‌رغم شرایط کرونایی پوشش سنجش به  ۹۸.۸ رسید و در سال جاری رکوردی در برنامه سنجش با پوشش  ۹۹.۲۲ درصد ثبت شد.

وی افزود: در تمامی استان‌ها به‌جز استان سیستان و بلوچستان که پوشش سنجش ۹۸.۶۸ درصد است درصد پوشش برنامه سنجش در سال جاری بالای ۹۹ درصد است و شهر تهران، استان‌های البرز و قم بالاترین درصد پوشش را دارند.

حسینی با تاکید بر حرکت صعودی پوشش برنامه سنجش گفت: در سال جاری دو قلمرو سنجش شایستگی‌های حرکتی نوآموزان با مشارکت معاونت تربیت‌بدنی و سلامت و غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله در معرض مشکلات یادگیری به برنامه سنجش اضافه شد.

حسینی با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش استثنایی از طریق ۸۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به دانش‌آموزان دیرآموز خدمات ارائه می‌کند گفت: در سال جاری با رویکرد مداخله بهنگام و پیشگیری از مشکلات ویژه یادگیری، غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله در معرض مشکلات یادگیری به برنامه سنجش اضافه شد تا با رویکرد مداخلات بهنگام و نقش دادن به خانواده‌ها و معلمان مدارس مانع از گسترش مشکلات یادگیری شد.

وی افزود: مراکز مشکلات ویژه یادگیری سال گذشته به بیش از ۴۹ هزار نفر از دانش‌آموزان عادی خدمات ویژه ارائه کرده‌اند.

حسینی با بیان اینکه باتوجه‌به زمان محدود برنامه سنجش امکان سنجش صددرصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان نیست گفت: با رویکرد پوشش تمامی نوآموزان در برنامه سنجش در هر استان یک پایگاه دائمی سنجش با اتاق آکوستیک راه‌اندازی شده است تا در طول سال بازماندگان از سنجش مورد سنجش قرار گیرند.

حسینی افزود: در کنار پایگاه‌های دائمی سنجش در هر استان یک پایگاه جامع خدمات مشاوره‌ای، توان‌بخشی و آموزشی نیز راه‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر با ارائه آماری از ارجاعات تخصصی گفت: در سنجش سال جاری ۱۶۵ هزار و ۴۰۵ نوآموز پیش‌دبستانی معادل با ۱۱.۱۵ درصد ارجاع هوش، ۲۴ هزار و ۹۵ نوآموز معادل با ۱.۶۴ ارجاع شنوایی، ۶۴ هزار و ۸۹۵ نوآموز معادل با ۴.۳۷ ارجاع بینایی، ۲ هزار و ۹۹۲ نفر ارجاع جسمی حرکتی و ۱۰۸۱ نوآموز ارجاع اتیسم شدند.

حسینی در ادامه با اشاره به نهضت ملی توان‌افزایی برای تأمین تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی گفت: سال گذشته باهمت خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان تجهیزات توان‌افزایی برای دانش‌آموزان استثنایی خریداری شد

وی افزود: هم چنین در راستای طرح هدایت تا کنون ۳۶۱ هزار تبلت به دانش‌آموزان کم‌برخوردار اهدا شده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از چرخشهای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی چرخش از تفکیک به سمت تلفیق است، گفت: آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه فراگیر سازی از نظر کمی رشد خوبی داشته است اما از نظر کیفی نیاز به اقداماتی دارد.

وی به اقدامات در خصوص کیفیت‌بخشی به طرح تلفیقی فراگیر اشاره کرد و گفت: سامانه ندای همراه برای پاسخگویی به معلمان، والدین و دانش‌آموزان ایجاد شده است و ۵۸ مرکز مشاوره نیز در کشور به دانش‌آموزان استثنایی و والدین آنها خدمات ارائه می‌دهند

 

............گزارش ویژه

*روایتی از زندگی نازنین، معلول مبتلا به سندروم آشر

نازنین ابوالوردی معروف به «هلن کلر ایران» نخستین زنی است که با وجود ابتلاء به سندروم آشر، موفق به ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی شد. موفقیتی که بدون تلاش شبانه روزی مادرش «جمیله آفریده» امکان پذیر نبود.

مستند «آفریده» به کارگردانی رایحه مظفریان با محوریت زندگی «جمیله آفریده» مادر نازنین ابوالوردی، جوان مبتلا به سندروم آشر است. در این مستند تلاش شده تا محدودیت‌های کودکان دارای چند معلولیتی و فشارهای مضاعفی که والدین این کودکان متحمل می‌شوند، نشان داده شود.

سندروم آشر یک بیماری ژنتیکی است که هم بر شنوایی و هم بر بینایی فرد تأثیر می‌گذارد. این بیماری انواع مختلفی دارد؛ کودکانی که به نوع اول این سندروم دچار هستند از ابتدای تولد با نابینایی و ناشنوایی شدید به دنیا می‌آیند که در نتیجه قادر به تکلم نیز نیستند. در این شرایط نه تنها این کودکان با مشکلات تعادلی رو به رو می‌شوند، بلکه آموزش دادن به آن‌ها و حتی برقراری ارتباط با دنیای اطراف برایشان با چالش‌های بسیاری همراه است؛ چالش‌هایی که با زندگی در جوامعی چون ایران که امکانات محدودی برای معلولان فراهم است، دو چندان می‌شود.

نازنین یکی از جوانان ایرانی است که به این سندروم دچار است.

 او نابینا و ناشنواست و قادر به تکلم نیست. اما به نسبت توان خواهان چند معلولیتی از مهارت‌ها و توانایی‌های بسیاری برخوردار است؛ توانایی‌هایی که نتیجه‌ی ٢٧ سال زحمت و تلاش‌های شبانه‌روزی مادرش است. برای علاقمندان به برنامه ماه عسل، نازنین چهره ناشناسی نیست. او پیش از این در سال‌های ٩٠ و ٩٤ مهمان برنامه این برنامه بود و این بار در مستند «آفریده» حضور یافته است.

اگرچه آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به سندروم آشر در ایران وجود ندارد، اما بر اساس پیگیری‌های مادر نازنین و کارگردان این مستند، حداقل بین ۱۰ تا ۱۲ مورد کودک با این شرایط شناسایی شده‌اند و احتمال می‌رود که تعداد این کودکان بیشتر نیز باشد.

نازنین تنها کسی است که با وجود ابتلاء به این سندروم توانست به دانشگاه برود. از آنجا که امکانات آموزشی و حمایت‌های ویژه از این کودکان وجود ندارد، همگی بدون کسب هیچ مهارت خاصی مانند خواندن، نوشتن و از همه مهم‌تر ارتباط با دیگران رها و غالباً توسط خانواده‌ها نادیده گرفته می‌شوند.

جمیله آفریده، مادری است که نه تنها از کودک خود در این شرایط قطع امید نکرد بلکه طی این سال‌ها با روشی ابتکاری تلاش کرده برای فرزندش پل ارتباطی با جهان اطراف بسازد. آفریده دوشادوش دخترش قدم برمی‌دارد تا جایی که اکنون هر دو به تازگی از رشته طراحی فرش برای مقطع کارشناسی، فارغ‌التحصیل شده‌اند.

رایحه مظفریان، کارگردان و جامعه شناسی که زندگی خانم آفریده را از نزدیک دنبال کرده و این مستند را ساخته‌، امیدوار است علاوه بر حمایت از استعدادهای این زن، با معرفی توانمندی‌های او به جامعه، بتوان شرایطی را در کشور فراهم آورد تا هیچ کودکی از حق تحصیل و دسترسی به امکانات آموزشی به دلیل معلولیت باز نماند و سندرم آشر در ایران به رسمیت شناخته شود.

 

........فرهنگی

*جغد بارون خورده در رادیو نمایش فریاد می زند

از دیروز، یک شنبه شانزدهم آبان ماه، پخش مجموعه نمایش رادیویی«جغد بارون خورده» به روی آنتن رادیو نمایش رفت.

به گزارش ایران سپید، به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، این مجموعه رادیویی را علی مست علی نوشته و ایوب آقاخانی سردبیر آن است.

در خلاصه داستان این مجموعه نمایشی آمده است: با آمدن کاترین از مسکو، افسار زندگی چند ساله فروغ و کاپیتان بهرام راد پاره می شود. فروغ حالا به تنهایی چهار فرزندش را با هزار مشکل کوچک و بزرگ به سر انجام می رساند. خودش پیر و پیرتر می شود، اما نمی گذارد سایه جغد بارون خورده ای زندگی فرزندانش را به شومی ببرد.

مجموعه نمایش رادیویی«جغد بارون خورده» به تهیه کنندگی مهدی نمینی مقدم، کارگردانی رامین پور ایمان، افکتوری نرگس موسی پور، صدابرداری محمدرضا محتشمی، گرافیک احسان پیر ولیان و با هنرمندی مهرداد عشقیان، فریبا متخصص، شهین نجف زاده، مینو جبارزاده، محمدرضا قلمبر، شیما جان قربان، بهناز بستان دوست، مجید حمزه، احمد هاشمی، نگین خواجه نصیر، مهرخ افضلی، محسن بهرامی، سیما رستگاران، عباس شادروان، کامیار محبی، بیوک میرزایی، احمد لشینی، بهادر ابراهیمی، مونا صفی و مروارید کریم پور، از دیروز یکشنبه شانزدهم آبان ماه آغاز شده است. این مجموعه ی نمایشی هر روز ساعت 1:30 بامداد از رادیو نمایش پخش می شود و ساعت 22:00 تکرار آن است.

پخش نمایش «شه‌میر» از تلویزیون تئاتر ایران

اندر حکایت عشق و طرب یک لوطی غمگین

آغاز پخش نمایش «شه‌میر» از تلویزیون تئاتر ایران 3

‌در ادامه روند ارائه نمایش‌های جدید در تلویزیون تئاتر ایران، نمایش کمدی-اجتماعی «شه‌میر» برای علاقه‌مندان و مخاطبان این پلتفرم در دسترس قرار گرفت.

«شه‌میر» که در گونه آیینی-سنتی اجرا می‌شود، با تاثیر گرفتن از نمایش «سیاه» اثر استاد علی نصیریان، فضایی کمدی دارد و با زبان نمادین از شرایط انسان در موقعیت‌های مختلف اجتماعی می‌گوید.

«شه‌میر» به نویسندگی و کارگردانی کوروش سلمانی دهبارز پیش از این، سال 1397 با مدت زمان یک ساعت و پانزده دقیقه در سالن فرهنگسرای طوبی بندرعباس برای مخاطبان روی صحنه رفته بود. همچنین این نمایش در بخش اصلی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی آیینی-سنتی هم حضور داشته است.

در خلاصه داستان این نمایش می‌خوانیم: «شه‌میرِ بذله‌گو همراه گروه لوطی شمسی بریم برای مراسم عروسی پسرِ خان دعوت شده است تا مجلس را گرم کند اما او خواب پری دریایی را می‌بیند و به این دلیل که حالش دگرگون می‌شود نمی‌تواند عروسی را خوب گرم کند. شه‌میر فکرش از شباهت پری دریایی و مروکی، دختر گروه خالی نمی‌شود که ...»

نمایش «شه‌میر» برشی از زندگی یک گروه مطرب را که در هرمزگان اصطلاحا به لوطی مشهورند به تصویر می‌کشد. گروهی متشکل از زنانی که به ناچار و برای امرار معاش، ظاهر خود را به شکل مرد‌ها درآورده‌اند، مَروکی، دختر شیرازی که شه‌میر دل در گرو او دارد، صادق، مرد دهلی و شه‌میر بذله‌گو که با جوک‌ها و متل‌هایش مجالس را گرم و شاد می‌کند اما در واقع هر کدام از این شخصیت‌ها مصائب خود را دارند.

نسیبه جمشیدی در مورد این نمایش نوشته: «نمایش «شه‌میر» برگرفته از شخصیتی معاصر به همین نام است که مردی بذله‌گو و شوخ طبع بوده و روزگاری نه چندان دور در شهر بیکاه شهرستان رودان زندگی می‌کرده و به واسطه هنر خندیدن و خنداندنش در این منطقه محبوب و شناخته شده است و گفته می‌شود کمتر کسی را در این منطقه می‌توان یافت که نام شه‌میر به گوشش نخورده باشد.

حال شباهت این مرد جنوبی به سیاه نمایش‌های ایرانی دلیلی شده تا کوروش سلمانی دهبارز کارگردان و نویسنده تئاتر که خود نیز‌ زاده‌ رودان است به زیرکی آن را سوژه نمایشش کند تا با یک تیر دو نشان‌زده باشد؛ هم ادای دینی به شه‌میر و زادگاه خود کرده باشد و هم کارگردانی نمایشی ایرانی را به کارنامه هنری خود بیفزاید. به گفته مولف اثر، شه‌میر با نگاهی به نمایش سیاه استاد علی نصیریان به نگارش در آمده است. از آن جایی که در استان هرمزگان ظرفیت‌های بومی و سنتی بسیاری وجود دارد این نمایش در قالب اجرایی فولکلور با مشخصه‌های بومی این استان مانند لباس، موسیقی، صنایع دستی، اشعار فولکلور، خرده‌باورر‌ها، افسانه، لهجه و … به نمایش در آمده است.

کاراکتر سیاه در نمایش استاد نصیریان بسیار غمگین و افسرده است حال آن‌که سیاه نمایش‌های ایرانی چنین نیست و شاید بتوان گفت مهم‌ترین اشتراک شه‌میر با سیاه نمایش استاد نصیریان غمگین بودن او در بخش عمده‌ای از نمایش است.»

عوامل این نمایش عبارت‌اند از نویسنده و کارگردان: کوروش سلمانی دهبارز، بازیگران: رضا آزاد دریایی، فریده سلمانی، سمیه زارعی، سلمه رضایی، امید رفه، صدیقه راور و مجتبی حمیدی، موسیقی: بهروز حبیب‌زاده، دستیار: حلیمه افراشته، تدارکات: سید مهدی موسوی، هماهنگی: محمد حمزوی، نوازنده سرنا: پیمان حسن پور، نوازنده عود: صالح الهامی، نوازنده دهل: آرمین خودستان، نوازنده ضرب: امیره پوردادخدایی، بروشور: میلاد صفایی.

 

.........آموزشی

*آموزش کمک های اولیه به نابینایان این قسمت غش، سرگیجه و تشنج

اقدامات اولیه در مورد غش سرگیجه و تشنج تقریبا یکسان است. غش می تواند در اثر خستگی، گرمای شدید، درد و کاهش قند خون به وجود آید. در غش فرد به ناگاه تعادل خود را از دست می دهد و به زمین می خورد. بیمار قبل از غش کردن رنگ پریده می شود و تعریق زیادی دارد. بعلاوه دچار گیجی است و به محرکها پاسخ نمی دهد. همچنین نبض ضعیف می شود و اگر فرد متوجه حالت گیجی خود شود و بنشیند ممکن است از افتادن خود جلوگیری کند. در سرگیجه فرد احساس می کند محیط به دورش می چرخد یا برعکس خودش در محیط معلق است و حرکت می کند. گاهی سرگیجه همراه با تهوع و استفراغ هم هست.

معمولا سرگیجه به دلیل مشکلات و سکته مغزی و مشکلات گوش داخلی به وجود می آیند. سرگیجه می تواند علائم شنوایی مثل وزوز هم داشته باشد. تشنج در کودکان و بالغین مقداری متفاوت است. در کودکان ممکن است به علت تب بالا هم تشنج روی بدهد.

در این حالت مردمک چشم کودک به سمت بالا می رود یا خیره نگاه می کند، بدن سفت می شود، گاهی این حالت مدتی طول می کشد و گاهی همراه با لرزش کنار لب یا گونه یا اندامها هم هست. و ممکن است کودک به زمین بخورد. تشنج در بالغین هم چنین سیمایی دارد و با نگاه خیره و سفت شدن عضلات بدن و به زمین خوردن همراه است. همچنین تشنج با عواملی مثل دیابت، کاهش قند خون و اختلالات مغزی هم مرتبط است.

 قبل از شروع تشنج گاهی فرد احساس بو یا مزه دارد نوعی از تشنج به صورت دوره ای تکرار می شود گاهی شدید و گاهی خفیف است و در انواع شدید با خروج کف از دهان نیز همراه است، نگاه فرد خیره است و بدن سفت می شود و فرد به زمین می افتد.

 دندانها قفل می شود و حرکات شدیدی در بدن اتفاق می افتد و بعد از تمام شدن تشنج، بدن شل می شود. به این نوع تشنج، صرع می گویند. تشنجها به دلیل اختلال در رسیدن امواج الکتریکی مغز به نقاط دیگر بدن روی می دهند. تشنجها همیشه با حرکات شدید بدن همراه نیستند و گاهی فقط فرد مدتی خیره و بی حرکت می شود گاهی هم کنار لب و گونه حالت تیک زدن پیدا می کند.

 اما در همه موارد گفته شده نکاتی باید در نظر گرفته شود اول اینکه اگر احساس کردیم فرد در حالت تشنج است مواظب باشیم وقتی می افتد آسیب نبیند. سر را حمایت کنیم و با قرار دادن بالش مراقب باشیم فرد صدمه نبیند. لباسهای تنگ را آزاد کنیم. در غش که به دلیل اختلال در خونرسانی به مغز اتفاق می افتد پاها را بالا نگه داریم.

 اگر فرد علائمی مثل تهوع و استفراغ دارد سر را به پهلو برگردانیم که مواد خروجی وارد ریه ها نشود. علائم حیاتی را به صورت مرتب کنترل کنیم. به خصوص در صرع اگر دندانها قفل بود سعی نکنیم دهان بیمار را باز کنیم یا از تشنج جلوگیری کنیم. بلکه اجازه می دهیم تشنج به پایان برسد. خلوت و ساکت کردن اطراف بیمار اهمیت دارد.

اگر علت افتادن فرد سرگیجه باشد و این امر به دلیل نخوردن داروها باشد در صورت هوشیاری داروهای او را می دهیم. در سرگیجه ها کوچکترین تغییر وضعیت فرد حالت آزاردهنده ای دارد و باعث تشدید سرگیجه می شود برای همین اگر بیمار روی زمین خوابیده است سعی می کنیم او را زیاد حرکت ندهیم چون احساس می کند در فضا معلق است. اگر تشنج در کودک و به دلیل تب بالا باشد باید با داروهایی مثل استامینوفن تب را کنترل کنیم، لباسهای او را کمکنیم و پاشویه را شروع کنیم. البته تا وقتی فرد به حالت آرامش نرسیده نباید چیزی برای خوردن و آشامیدن به او بدهیم.

 در تشنج و صرع حرکات متناوب بدن گاهی با بی اختیاری ادرار و مدفوع همراه است. اگر تشنج از پنج دقیقه بیشتر باشد حتما باید با 115 تماس بگیریم و همچنین اگر بیمار تا ده دقیقه هوشیاری نداشته باشد و به محرکها پاسخ ندهد هم باید اورژانس را در جریان قرار دهیم.

البته در تشنجی که برای اولین بار اتفاق می افتد هم حضور اورژانس ضروری است  و همچنین در تشنج افراد دیابتی و افراد مسن.

 

........ورزشی

*ضرورت حضور جودوکاران نابینا و کم بینا مدال آور در مسابقات قهرمانی کشور

رئیس انجمن جودو نابینایان و کم بینایان از برگزاری مسابقات قهرمانی کشور برای تشکیل تیم ملی خبر داد و گفت: تمام جودوکاران نابینا و کم بینا برای عضویت در تیم ملی باید در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کنند.

علیرضا امینی اظهار کرد: به منظور استعدادیابی و تشکیل تیم ملی جودو نابینایان و کم بینایان قرار است مسابقات قهرمانی کشور به میزبانی یزد برگزار شود تا پس از شناسایی نفرات برتر، تیم ملی جودو را برای شرکت در مسابقات آینده و بازیهای پارا آسیایی چین تشکیل دهیم.

وی گفت: تمام جودوکاران اعم از کسانی که در پارالمپیک توکیو مدال کسب کرده اند باید در قهرمانی کشور شرکت کنند تا تکلیف تیم ملی جودو نابینایان و کم بینایان مشخص شود. البته تمام جودوکاران شرکت کننده در قهرمانی کشور باید دارای کلاس بندی پزشکی باشند تا شرایط حضورشان در قهرمانی کشور فراهم شود.

امینی در پایان تصریح کرد: هدف گذاری ما بازیهای پارا آسیایی چین و حضور کیفی و مدال آور در این بازی‌ها است.

*درخواست قهرمان پارالمپیک توکیو از فدراسیون برای جذب مربی خارجی

دارنده مدال طلای بازیهای پارالمپیک توکیو در پرتاب نیزه گفت: برای این که بتوانم در بازیهای پارا آسیایی چین و پارالمپیک پاریس در دو و میدانی به مدال طلا دست پیدا کنم، از فدراسیون جانبازان و معلولان درخواست جذب مربی خارجی کردم.

حامد امیری اظهار کرد: مدتی است که تمرینات خود را برای شرکت در مسابقات جهانی دو و میدانی در ژاپن و بازیهای پارا آسیایی چین در خرم آباد شروع کرده ام و هر روز در ماده پرتاب نیزه ۱۰۰ تا ۳۰۰ پرتاب را انجام می دهم. وی پیرامون این پرسش که آیا در وزنه و دیسک نیز تمرینات خود را پیگیری می کنید یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در حال حاضر روی نیزه تمرکز کرده ام و در صورتی که شرایط تمرین در دیسک و وزنه نیز فراهم شود، تمرینات خود را در این دو رشته نیز آغاز خواهم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از مربی اختصاصی برخوردار هستید یا خیر؟ افزود: چند بار درخواست مربی داخلی کرده ام، اما چون شرایط حضور در خرم آباد را نداشتند، فعلاً خودم مربی خودم هستم. البته به فدراسیون گفته‌ام که اگر می خواهند در پارا آسیایی چین و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس مدال طلا خود را دوباره تکرار کنم به فکر جذب مربی خارجی باشند که منتظر تصمیم فدراسیون هستم.

امیری در پایان گفت: تلاشم بر این است که در پارا آسیایی چین و سپس پارالمپیک پاریس در هر ۳ ماده وزنه، نیزه و دیسک در صورتی که شرایط فراهم باشد، به مدال طلا دست پیدا کنم.

* صدور مجوز تمامی فعالیت‌های ورزشی در تهران

بر اساس آخرین اصلاحیه طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌های متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید-۱۹ در شهرهای کشور، مصوبه پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مشاغل گروه یک (مجاز به فعالیت در تمام شهرستان‌ها حتی در شرایط قرمز)، مشاغل گروه دو (مجاز به فعالیت در شهرهای نارنجی)، مشاغل گروه سه (مجاز به فعالیت در شهرهای زرد) و مشاغل گروه چهار (مجاز به فعالیت تنها در شهرهای آبی) هستند.

طبق بازنگری و ویرایش طرح جامع هوشمند محدودیت، فهرست تغییرات ایجاد شده در گروه‌بندی مشاغل مرتبط با فعالیت باشگاه‌های ورزشی به شرح ذیل است:

گروه اول

استخر روباز، تیراندازی (اهداف پروازی، فضای باز)، تیروکمان، چوگان، دوومیدانی، سوارکاری، قایقرانی (به‌جز دراگون بوت)، کوهنوردی، موتورسواری و اتومبیل‌رانی، دوچرخه سواری.

گروه دوم

بدنسازی و پرورش اندام، اسکی، بولینگ و بیلیارد، تنیس روی میز (داخل سالن)، شمشیربازی (سالنی)، ورزش‌های سه گانه، تیراندازی سالنی، بدمینتون، فوتبال سالنی، ورزش‌های روستایی (سالنی)، والیبال (سالنی) قایقرانی دراگون بوت.

گروه سوم

انجمن ورزش‌های رسمی، بوکس (سالنی) شنا (استخرهای سرپوشیده و پارک‌های آبی) تکواندو (سالنی) جانبازان و معلولین، ژیمناستیک (سالنی) هاکی(سالنی) کاراته (سالنی) کبدی (سالنی) کشتی (سالنی) کونگ فو و هنرهای رزمی (سالنی) نابینایان، ناشنوایان، نجات غریق (سالنی) ورزش‌های رزمی، ووشو (سالنی) و ورزش‌های زور خانه‌ای (سالنی).

در عین حال باید خاطرنشان کرد که بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا در ورزش به ایسنا، مصوبه مربوط به مجاز بودن فعالیت تیم‌های ملی و لیگ‌ها در سطح لیگ‌برتر در رشته‌های مختلف در تمامی شهرستان‌های کشور، کماکان به قوت خود باقی است.

بنابراین با تغییر وضعیت رنگ بندی شیوع ویروس کرونا در پایتخت از نارنجی به زرد، فعالیت تمامی مشاغل مرتبط با فعالیت باشگاه‌های ورزشی در گروه یک، دو و سه مجاز است.

 

.......حوادث

*ماجرای سرقت میلیاردی از خانه قاچاقچی مواد مخدر

رسیدگی به پرونده مردی که مدتی با مأموران پلیس همکاری کرده با شکایت قاچاقچی مواد مخدر در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

رسیدگی به این پرونده از دو سال قبل با گزارش مردی به‌نام نادر مبنی بر وقوع یک سرقت آغاز شد. پس‌از حضور پلیس د‌ر محل سرقت، شاکی به مأموران گفت: ساعت ۱۰ شب در حالی که پسر کوچکم در خانه مانده بود با همسرم به خانه پسر بزرگم رفتیم. چند ساعت بعد به خانه برگشتیم متوجه شدیم از خانه‌مان سرقت شده است. ظاهراً چند نفر با اسلحه، دستبند و گاز اشک آور به زور وارد خانه‌مان شدند و پس‌از بستن دست و پای پسر کوچکم مبلغ یک میلیارد تومان پول نقد، طلا، جواهر و وسایل برقی با ارزش را سرقت کرده‌اند.

شاکی در ادامه عنوان کرد: من و چهار پسرم قبلاً چند بار به اتهام خرید و فروش مواد مخدر بازداشت شده بودیم و حتی دو، سه باری مأموران پلیس با حکم قضایی برای تفتیش به‌خانه ما آمدند. پسر کوچکم گفته یکی از سارقان قوی هیکل به‌نام شهرام شباهت زیادی به فردی داشته که چندی قبل ما را به مأموران لو داده بود و حالا هم از او شاکی هستم.

با این شکایت شهرام بازداشت شد اما مدعی شد: از ماجرای سرقت اطلاعی ندارم. من با مخبرین محلی در ارتباط هستم و افراد قاچاقچی را به پلیس معرفی می کنم و گزارش کارهای این خانواده را که در امر خرید و فروش مواد مخدر هستند چند بار به پلیس داده ام. حالا هم گمان می‌کنم آنها به‌خاطر کینه‌ای که از من دارند چنین ادعای دروغی را مطرح کرده‌اند.

پس‌از اظهارات شهرام، پسر کوچک نادر مورد بازجویی قرار گرفت و گفت: شب سرقت، تنها شهرام را به خاطر هیکلش شناختم.  در حالی که دو سال از این ماجرا گذشته و شهرام در همه مراحل بازجویی ارتباط با ماجرای سرقت را انکار می‌کرد، کیفرخواست علیه او صادر و پرونده‌اش به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در جلسه دادگاه شاکی برای متهم درخواست اشد مجازات کرد.

در ادامه قاضی از شاکی پرسید که چه اموالی از خانه‌تان سرقت شده است؟

متهم پاسخ داد: به طور دقیق نمی‌دانم. اما اگر شهرام اتهامش را بپذیرد از شکایتم صرف نظر می‌کنم.

قاضی سؤال کرد: برای اثبات ادعایت، شاهدی داری؟ که شاکی جواب داد: پسرم می‌گوید شاهدی دارد که آن شب صدای شلیک گلوله را شنیده است.

قاضی گفت: اما هیچ کدام از همسایه‌های شما صدای شلیک گلوله را تأیید نکرده.

بعد‌از آن متهم به جایگاه رفت و بازهم اتهامش را رد کرد. سپس وکیل متهم در دفاع از موکلش گفت: متهم از افراد معتبر و خوشنام است که مدتی است با مأموران پلیس همکاری می‌کند و هیچ سابقه‌ای هم ندارد. او حتی در همان مراحل ابتدایی تحقیقات پیشنهاد داده تا گوشی تلفن همراهش نقطه زنی شود.

 هیچ دوربین مداربسته‌ای هم ماجرای سرقت از خانه شاکی را ثبت نکرده است. شاکی در اظهارات اولیه‌اش مدعی شده یک میلیارد تومان از او سرقت شده اما حالا عنوان می‌کند که مقدار سرقت را به طور دقیق نمی‌داند.

شاکی و پسرانش اظهارات ضد و نقیضی را مطرح می‌کنند و از این‌رو به‌نظر می‌رسد آنها با انگیزه خاصی چنین شکایتی را مطرح کرده‌اند. به همین خاطر تقاضای صدور حکم برائت را برای موکلم دارم.در پایان قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *