شناسه خبر: 34694 منتشر شده در مورخ: 1400/8/16 ساعت: 14:02 گروه: اجتماعی  
توجه به سالمندان در شورای شهر و شهرداری اصفهان ساختارمند شود

توجه به سالمندان در شورای شهر و شهرداری اصفهان ساختارمند شود

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مقوله سالمندان با توجه به افزایش نرخ رشد آنها در استان و در کلانشهر اصفهان نیازمند اقدامات ساختارمند در شورای اسلامی شهر و شهرداری است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام منوچهر مهروی  در شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در محل تالار این شورا افزود: بیشتر سالمندان در دل خانواده ها هستند و این مایه خرسندی است اما باید نسبت به سالمندان از تعهد اخلاقی و اجتماعی به مسوولیت حقوقی و الزامی برسیم.

وی اظهار داشت:  در عرصه شهری لازم است امکانات و سیاستها در سطحی برنامه‌ریزی و ترتیب داده شود که بتواند زمینه فعالیت سالمندان را در فضایی آرام و بی‌دغدغه فراهم کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این مهم شامل مناسب سازی در ساختمانها، استفاده از امکانات حمل و نقل، مشارکت اجتماعی و انواع دیگر از حمایت ها است.

وی با اشاره به صدور کارت منزلت شهروندی در دوره چهارم شورا با هدف توجه به کرامت انسانی و برقراری عدالت افزود: با این کارت ارائه خدمات در حوزه‌های حمل و نقل، فرهنگی، ورزشی، تفریحی و گردشگری به پنج گروه سالمندان، معلولان، بازنشستگان، جانبازان و زنان سرپرست خانوار صورت می گرفت.

حجت الاسلام مهروی پور افزود: در نشستی با متولیان عرصه سالمندی، مهمترین درخواست خود را بازنگری و به روز رسانی خدمات کارت منزلت شهروندی مطرح کردند.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در برنامه ها سالمند باید در قالب یک خانواده دیده شود نه اینکه آنها را از هم جدا ببینیم چرا که احترام به آنها در قالب خانواده و اجتماع واجب و مورد تاکید اسلام است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۵۰۰ هزار نفر آنها سالمند هستند.

جمعیت سالمندان در استان اصفهان بدلایل مختلفی مانند رشد شهرنشینی و کاهش نرخ باروری و اُفت زادوولد نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود حدود ۱۱.۶ درصد از جمعیت این خطه را شامل می‌شوند بهمین دلیل توجه به جایگاه این قشر، بررسی مشکلات و معضلات و رفع نیازهای آنها ضروری است.

اصفهان در سال ۹۷ به پیشنهاد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به‌عنوان نخستین شهر و الگو در کشور برای شهر دوستدار سالمند معرفی شد و تا کنونی اقداماتی برای تحقق این هدف انجام‌شده است.

جذب گردشگران کشورهای آسیای شرقی به اصفهان در دستور کار قرار گیرد

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت:  جذب گردشگر از کشورهای مسلمان نشین به اصفهان در دستور کار قرار گیرد.

ابوالفضل قربانی افزود: بسیاری از افرادی که از کشورهای مالزی، اندونزی و شرق آسیا عازم سفر زیارتی حج می شوند در طول سفر به جاهای مختلف سفر می کنند که باید با برنامه‌ریزی های مناسب یکی از مقصدهای آنها به شهر اصفهان ترتیب داده شود که تاکنون برای این مهم اقدامی صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: هماهنگی فعالان این حوزه برای برنامه‌ریزی و اقدامات عملیاتی برای جذب گردشگران مسلمان در دستور کار قرار گیرد.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.

جمع آوری و استفاده بهینه از آبهای سطحی در دستور کار شوراست

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست با اشاره به بارشهای خوب چند روز اخیر در کلانشهر اصفهان و دیگر شهرهای استان گفت: یکی از برنامه‌ها و اقدامات شورا مطالعه و اقدام برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و استفاده بهینه از این آبهاست.

محمد نور صالحی افزود: با این اقدام علاوه بر رفع معضل آب‌گرفتگی، اختلال در تردد و نفوذ آب به خانه‌ها، از این رحمت الهی استفاده بهینه صورت می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت رونق گردشگری در اصفهان گفت: بدنبال تشکیل جلسات و افزایش تعامل میان کمیسیون‌های شورای شهر و اتاق بازرگانی هستیم تا به یک تفاهمنامه مشترک در حوزه‌های تخصصی بویژه گردشگری دست یابیم.

در پایان این جلسه لوایح مختلفی از جمله جایگزین شدن اعضای جدید در ترکیب هیات مدیره شرکت اتوبوسرانی به جای اعضای قبلی و همچنین لوایحی در حوزه عمران و معماری شهری به تصویب رسید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *