شناسه خبر: 34690 منتشر شده در مورخ: 1400/8/16 ساعت: 11:12 گروه: اجتماعی  
تشخیص مشکلات بینایی در ۶۴ هزار و ۸۹۵ نوآموز + فایل صوتی

تشخیص مشکلات بینایی در ۶۴ هزار و ۸۹۵ نوآموز + فایل صوتی

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از ارجاع بینایی ۶۴ هزار و ۸۹۵ نوآموز در برنامه سنجش سلامت تحصیلی خبر داد.

به گزارش ایران سپید سید جواد حسینی در این نشست با اعلام این خبر گفت: تاکنون ۱۲۱ هزار و ۵۲۴ نوآموز پیش‌دبستانی معادل با ۲۲.۲۰ درصد در برنامه سنجش نوبت‌گیری کرده‌اند که با هدف‌گذاری سنجش ۵۵ درصدی هنوز فاصله زیادی داریم و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به والدین و مربیان پیش‌دبستانی‌ها از ضروریات است

وی افزود: سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی از سال ۱۳۹۴ با سنجش ۱۸۰ هزار نوآموز به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با رویکرد مداخله بهنگام اضافه شد و در سال ۹۸ بیش از ۳۷۵ هزار نوآموز پیش‌دبستانی مورد سنجش قرار گرفتند.

وی افزود: در سال ۹۹ به دلیل شرایط کرونایی، ستاد کرونا با سنجش پیش‌دبستانی‌ها مخالفت کرد و سنجش پیش‌دبستانی‌ها تعطیل شد.

وی گفت: در سال جاری سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی هدف‌گذاری شده است اما باتوجه‌به مشکلات سامانه سیدا برای ثبت اطلاعات نوآموزان پیش‌دبستانی هنوز از برنامه عقب هستیم.

حسینی با بیان اینکه نوبت‌گیری نوآموزان پیش‌دبستانی در برنامه سنجش تا ده آذر و سنجش نیز تا پایان آذر ادامه دارد گفت: آگاهی‌بخشی به خانواده و مدیران مراکز پیش‌دبستانی در مشارکت نوآموزان پیش‌دبستانی در برنامه سنجش از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با ارائه آماری از برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سال ۱3۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و در سال ۱۳۹۸ به پوشش ۹۷.۶ رسید.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ و علی‌رغم شرایط کرونایی پوشش سنجش به  ۹۸.۸ رسید و در سال جاری رکوردی در برنامه سنجش با پوشش  ۹۹.۲۲ درصد ثبت شد.

وی افزود: در تمامی استان‌ها به‌جز استان سیستان و بلوچستان که پوشش سنجش ۹۸.۶۸ درصد است درصد پوشش برنامه سنجش در سال جاری بالای ۹۹ درصد است و شهر تهران، استان‌های البرز و قم بالاترین درصد پوشش را دارند.

حسینی با تاکید بر حرکت صعودی پوشش برنامه سنجش گفت: در سال جاری دو قلمرو سنجش شایستگی‌های حرکتی نوآموزان با مشارکت معاونت تربیت‌بدنی و سلامت و غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله در معرض مشکلات یادگیری به برنامه سنجش اضافه شد.

حسینی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی از طریق ۸۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به دانش‌آموزان دیرآموز خدمات ارائه می‌کند گفت: در سال جاری با رویکرد مداخله بهنگام و پیشگیری از مشکلات ویژه یادگیری، غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله در معرض مشکلات یادگیری به برنامه سنجش اضافه شد تا با رویکرد مداخلات بهنگام و نقش دادن به خانواده‌ها و معلمان مدارس مانع از گسترش مشکلات یادگیری شد.

وی افزود: مراکز مشکلات ویژه یادگیری سال گذشته به بیش از ۴۹ هزار نفر از دانش‌آموزان عادی خدمات ویژه ارائه کرده‌اند.

حسینی با بیان اینکه باتوجه‌به زمان محدود برنامه سنجش امکان سنجش صددرصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان نیست گفت: با رویکرد پوشش تمامی نوآموزان در برنامه سنجش در هر استان یک پایگاه دائمی سنجش با اتاق آکوستیک راه‌اندازی شده است تا در طول سال بازماندگان از سنجش مورد سنجش قرار گیرند.

حسینی افزود: در کنار پایگاه‌های دائمی سنجش در هر استان یک پایگاه جامع خدمات مشاوره‌ای، توان‌بخشی و آموزشی نیز راه‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر با ارائه آماری از ارجاعات تخصصی گفت: در سنجش سال جاری ۱۶۵ هزار و ۴۰۵ نوآموز پیش‌دبستانی معادل با ۱۱.۱۵ درصد ارجاع هوش، ۲۴ هزار و ۹۵ نوآموز معادل با ۱.۶۴ ارجاع شنوایی، ۶۴ هزار و ۸۹۵ نوآموز معادل با ۴.۳۷ ارجاع بینایی، ۲ هزار و ۹۹۲ نفر ارجاع جسمی حرکتی و ۱۰۸۱ نوآموز ارجاع اتیسم شدند.

حسینی در ادامه با اشاره به نهضت ملی توان‌افزایی برای تأمین تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی گفت: سال گذشته باهمت خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان تجهیزات توان‌افزایی برای دانش‌آموزان استثنایی خریداری شد

وی افزود: هم چنین در راستای طرح هدایت تا کنون ۳۶۱ هزار تبلت به دانش‌آموزان کم‌برخوردار اهدا شده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از چرخش‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی چرخش از تفکیک به سمت تلفیق است، گفت: آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه فراگیر سازی از نظر کمی رشد خوبی داشته است اما از نظر کیفی نیاز به اقداماتی دارد.

وی به اقدامات در خصوص کیفیت‌بخشی به طرح تلفیقی فراگیر اشاره کرد و گفت: سامانه ندای همراه برای پاسخگویی به معلمان، والدین و دانش‌آموزان ایجاد شده است و ۵۸ مرکز مشاوره نیز در کشور به دانش‌آموزان استثنایی و والدین آنها خدمات ارائه می‌دهند

 

نشست خبری سنجش سلامت نوآموزان و دبستانی ها
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *