شناسه خبر: 34685 منتشر شده در مورخ: 1400/8/16 ساعت: 09:32 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 16 آبان 1400

روزنامه یکشنبه 16 آبان 1400

عناوین امروز: درخواست از پلیس برای جریمه خودروهای غیرمجاز معابر ویژه-بهزیستی برای مناسب سازی معابر ویژه معلولان چه اقداماتی انجام داده است؟- آب روی فقر و قناعت-شیوه نامه ثبت نام در انتخابات کمیسیون داوران فدراسیون نابینایان اعلام شد-نقشه خشن دختر شکست‌خورده برای انتقام از پسر پولدار.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه  16 آبان 1400

1 ربیع الثانی 1443

7 نوامبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6838

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*درخواست از پلیس برای جریمه خودروهای غیرمجاز معابر ویژه

*بهزیستی برای مناسب سازی معابر ویژه معلولان چه اقداماتی انجام داده است؟

* آب روی فقر و قناعت

*شیوه نامه ثبت نام در انتخابات کمیسیون داوران فدراسیون نابینایان اعلام شد

*نقشه خشن دختر شکست‌خورده برای انتقام از پسر پولدار

 

........اخبار ویژه

* درخواست از پلیس برای جریمه خودروهای غیرمجاز معابر ویژه

رییس دبیرخانه مناسب‌سازی کشور از رئیس پلیس راهور ناجا خواست تا برنامه‌ای ضربتی اجرا کند تا هر کسی خودرو خود را در محل "پارک خودرو ویژه معلولان" پارک کرد، جریمه شود.

ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی،‌ با بیان اینکه افراد دارای معلولیت برای زندگی اجتماعی در شهر با موانع معماری و شهری متعددی روبرو هستند، اظهار کرد: سازگارسازی محیط شهری با نیازهای افراد دارای معلولیت جسمی، ضرورتی حیاتی است و لذا باید طراحی شهرها براساس معیارها و ضوابط خاصی برای آنها انجام پذیرد.

وی ادامه داد: اقدامات زیادی برای رفع مشکلات و تامین نیازهای افراد دارای معلولیت در سطح شهرها انجام شده است، اما این اقدامات کافی نیست و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی دارد. این افراد نیاز به ترحم ندارند و اگر امکانات مناسب برای آنان فراهم شود می‌توانند توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف به منصه ظهور بگذارند.

رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب‌سازی کشور با اشاره به اینکه مسئله تنها تنوع عناصر مبلمان شهری نیست، بلکه شیوه توزیع آنها در سطح خیابان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: بنابراین همکاری میان ادارات و سازمان‌های گوناگون برای رفع مشکلات افراد دارای معلولیت الزامی است؛ در این راستا لازم است تدابیری مدنظر قرار گیرد که فرد دارای معلولیت را قادر سازد بدون کمک گرفتن از شخص همراه، در جامعه زندگی کند. به طور مثال در اکثر نقاط شهر (مراکز خرید، رستوران‌ها و...) پارکینگ‌های ویژه معلولان با نصب علائم نزدیک به درب ورودی مخصوص افراد معلول در نظر گرفته شده است که پارک هر وسیله نقلیه‌ای در این نقاط برای فرد متخلف جریمه دارد.

کاظمی مومن‌سرایی با تاکید بر اینکه از هر ۲۵ پارکینگ، یک پارکینگ در سطح شهر مختص افراد دارای معلولیت است، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌ها و تلاش فراوان در اکثر شهرها، تابلو ویژه معلولان و اختصاص جای پارک فراهم شده است، این درحالیست که متاسفانه علاوه بر شهر، در فرهنگ شهرنشینی هم ضعف‌هایی وجود دارد؛ در اکثر شهرها تامین پارکینگ حاشیه‌ای به ویژه در خیابان‌های اصلی شهرهای پرجمعیت کاری دشوار است.

وی یادآور شد: مشکل اساسی‌تر آنجاست که آحاد مردم به شرایط معلولان و دشواری‌های تردد آنها واقف نیستند و از مکان‌های پارک ویژه افراد دارای معلولیت به عنوان فرصت استفاده می‌کنند که امید است با همکاری شهرداری‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی در کل کشور و همچنین آحاد مردم شاهد فراهم شدن «شهری برای همه» باشیم.

رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب‌سازی کشور با بیان اینکه مشاهده کلی در سطح شهر نشان می‌دهد که ۹۰ درصد محل پارکینگ خودروهای افراد دارای معلولیت توسط خودروهای سایر افراد اشغال شده است، افزود: برخی از موارد نیازمند فرهنگ‌سازی است، اما به نظر برخی موارد جنبه قهری دارند؛ محل پارکینگ ویژه افراد دارای معلولیت مشخص است و بعید است مردم از این موضوع ناآگاه باشند. زمانی که افراد می‌دانند نباید زیر تابلو «مطلقا ممنوع» پارک کنند، قطعا محل تابلو پارکینگ ویژه معلولان را هم مشاهده می‌کنند؛ پس در واقع در این جا رعایت حقوق افراد دارای معلولیت صورت نمی‌گیرد و علت رعایت نکردن این موضوع این است که افراد خودشان درک مستقیمی از آن ندارند که چقدر برای افراد دارای معلولیت یا جانبازان حیاتی است.

کاظمی مومن‌سرایی ادامه داد: مردم به علائم ویژه افراد دارای معلولیت در سطح شهر آگاه هستند و افرادی هم که آگاهی ندارند نیاز است از نظر فرهنگی، فرهنگ‌سازی صورت گیرد، اما به نظر اکنون زمان آن رسیده که به صورت قهری با متخلفان برخورد شود تا هر فردی که خودروی خود را در پارکینگ ویژه افراد دارای معلولیت پارک کرد، جریمه و ماشین او به پارکینگ منتقل شود.

در این راستا رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب‌سازی کشور از رئیس پلیس راهور ناجا خواست تا به مدت چند ماه برنامه ضربتی را در سطح شهر و کشور اجرا کند و هر کسی که خودرو خود را در محل پارک خودرو ویژه افراد دارای معلولیت پارک کرده بود جریمه و خودرو او به پارکینگ منتقل شود. اگر این کار انجام شود ما دیگر شاهد تخلفات نخواهیم بود.

 

............گزارش ویژه

*بهزیستی برای مناسب سازی معابر ویژه معلولان چه اقداماتی انجام داده است؟

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در رابطه با اقدامات بهزیستی برای مناسب سازی معابر به منظور حضور معلولان در جامعه توضیحاتی داد.

سید احمد خادم معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در رابطه با مناسب سازی‌ها اظهار کرد: منظور از مناسب سازی آماده سازی محیط برای استفاده افراد کم توان جسمی و معلولان است تا بتوانند مانند سایر افراد از امکانات محیط استفاده کنند که این موضوع در راستای رعایت تساوی حقوق شهروندی افراد مطرح است، مناسب سازی محیط زندگی وامکانات زندگی افراد معلول از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش امکان دسترس پذیری معلولان موجبات استقلال هر چه بیشترآنان را در فعالیت‌های روزمره و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: موضوع مناسب سازی با توانمندسازی معلولان ارتباط مستقیم دارد جایی که مناسب سازی انجام میشود امکان و شرایط برای خود اتکایی و استقلال نسبی مالی و شغلی و حرکتی معلولان فراهم میشود و افزایش اعتماد به نفس معلولان را در پی خواهد داشت، اما بسیاری از گروه‌های اجتماعی به دلیل نبود شرایط مناسب سازی امکان استفاده از این فضا‌ها را ندارند، حتی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی هنگام ساختن مراکز و اماکن جدید بسیاری از اصول و استاندارد‌های مناسب سازی را رعایت نمیکنند و دسترسی آسان معلولان را با مشکل مواجه می کنند.

خادم مطرح کرد: تحولات اخیر سبب شده تا حدودی توجه جامعه به سوی افراد معلول جلب و از زوایای جدیدی به این گروه که بزرگترین اقلیت جامعه هستند نگاه شود، اما باز هم ما شاهد هستیم که زمینه‌های حضور آن‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی آن چنان که شایسته یک انسان و عضوی از جامعه است فراهم نشده است.

نقش سازمان بهزیستی در  زمینه مناسب سازی ها

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در رابطه با نقش سازمان بهزیستی در این زمینه تصریح کرد: با توجه به ماده ۳ فصل ۲ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مصوب ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ و تبصره‌های آن نظارت و هماهنگی جهت مناسب سازی میباشد که به موجب همین قانون سازمان بهزیستی دبیر این ستاد است، با توجه به ماده ۲ فصل ۲ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مصوب ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ و تبصره آن کلیه وزارت خانه ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی ونهاد‌های عمومی و انقلابی موظف اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آن برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم باشد.

وی در رابطه با بررسی تسهیلات دسترسی معلولان، جانبازان و سالمندان به سامانه حمل و نقل و ترافیک بیان کرد: با عنایت به ماده ۵ فصل ۲ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مصوب ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ و تبصره‌ها ذیل آن وزارت خانه‌های راه و شهرسازی، کشور و شهرداری‌ها مکلف اند کلیه پایانه‌ها و ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری را برای استفاده افراد دارای معلولیت باتوجه به استاندارد‌های داخلی و بین المللی دسترس پذیر کنند.

خادم ادامه داد: در شهر تهران با اقدام شهرداری تهران شرکت اتوبوسرانی اقدام به تاسیس سامانه ۶۳۰۵ در سال‌های گذشته کرده است که اولین سامانه حمل و نقل عمومی در کشور می‌باشد و با وجود تعداد کثیر متقاضی، تعداد خودرو بسیار کم است و تنها به شهر تهران خدمات ارائه می‌کند.

اقدامات انجام شده چیست؟

وی در رابطه با اقداماتی که انجام گردیده است گفت: بهزیستی استان تهران در این سال‌ها با برگزاری جلسات ستاد مناسب سازی استان و کمیته‌های زیرگروه این ستاد به بررسی و مشکلات مناسب سازی در استان پرداخته، کلیه دستگاه‌های استانی را هر ساله در قالب جشنواره شهید رجایی در زمینه مناسب سازی پایش و ارزیابی می‌کند و مشکلات و عدم مناسب سازی‌های انجام شده در ادارات استانی و شهرستانی را به آن‌ها ابلاغ می‌کند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران افزود: این اقدامات شامل مدارس و دانشگاه‌های استان همکاری با شهرداری در زمینه مناسب سازی محیط شهری، مترو تهران، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، حمل و نقل جاده‌ای و سایر ادارات و نهاد‌ها می‌باشد؛ در این خصوص از پتانسیل‌های انجمن‌ها معلولین نیز در زمینه پیشبرد اهداف استفاده گردیده است.

چه اقداماتی صورت نگرفته است؟

خادم درباره اقداماتی که تاکنون انجام نشده بیان کرد: متاسفانه با توجه به پیگیری‌های مکرر استانداری تهران و بهزیستی در خصوص اجرایی کردن اصول و ضوابط مناسب سازی در کلیه ساختمان‌های در حال ساخت درهمه شهر‌های استان تهران این امر به صورت ۱۰۰ درصدی انجام پذیرفته است و شهرداری‌ها با وجود هزینه قابل توجهی که برای مناسب سازی می‌دهند، اما هنوز هم این امر به صورت استاندارد و اصولی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: در سطح شهر‌های استان شاهد پیاده رو‌های غیر قابل استفاده برای افراد دارای معلولیت هستیم به طور مثال اجرایی نشدن شیب طولی و عرضی استاندارد و پل ارتباطی سواره و پیاده رو و نیز اجرایی نشدن جزیره‌های استاندارد و برخی از ادارات به علت اینکه خدمات خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند مناسب سازی خود را کامل و صد در صدی انجام نمی‌دهند.

خادم افزود: این حق را به علت غیر قابل دسترس بودن ساختمان‌های خود از افراد دارای معلولیت که می‌توانند در آنجا شاغل شوند می‌گیرد و به اشتغال معلولین در این زمینه توجهی نمی‌کند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در ارتباط با اقدامات پیش رو تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌ها و افراد دارای معلولیت ادارات و نهاد‌ها و سازمان‌ها را در خصوص مناسب سازی فعال کنیم با توجه به قوانین و مقررات موجود در این زمینه نسبت به اجرای استاندارد و اصولی مناسب سازی درصد استان برنامه ریزی و اقدام کنیم.

 

........دریافت

* آب روی فقر و قناعت

یکی از اهداف انتشار مطلب ادبی در ستون دُریافت، آشنایی با سجایای اخلاقی و ابعاد تأثیر گذار چهره های مهم و مشهور ادبی ایران است.

امروز مطلبی را درباره ی ادیب الممالک فراهانی، به نقل از زنده یاد دکتر باستانی پاریزی می خوانیم. این مطلب در مجله ی «خواندنی ها» منتشر شده بود که خانم عاطفه تیه، آموزگار و شاعر خوب ما در صفحه ی شخصی خود به اشتراک گذاشته است.

«او یک اتاق اجاره‌ای در خانه‌ای داشت. روزهای آخر از بینوایی تمام کاغذها و کتاب‌ها را به زن صاحبخانه داده بود که برود به بقال سر کوچه بدهد و نان و قند و چای برایش بگیرد. او چنین کرد و ادیب همان روز مُرد. مرحوم وحید دستگردی و آقای پارسا تویسرکانی خبر شدند، به بقال مراجعه کردند. بقال گفت‌: آقا! قسمتی از کاغذ باطله را کار کرده‌ایم (یعنی توی آن دارو و دوا پیچیدیم). بقیه را پس داد و مرحوم وحید دستگردی، دیوان ادیب‌الممالک را از این کاغذپاره‌ها و اشعاری که قبلا چاپ شده بود ترتیب داد و چاپ کرد.»(ص۷۴)

ادیب‌الممالک فراهانی، شاعر و نویسنده، از رجال آزادی‌خواه عصر مشروطه بود. محمدصادق حسینی فراهانی، لقب «امیرالشعرا» را از ناصرالدین‌شاه و لقب «ادیب‌الممالک» را از مظفرالدین‌شاه قاجار داشت. او جز سردبیری روزنامه‌هایی چون «ایران سلطانی»، «مجلس»، «ایران دولتی»، و مدیریت روزنامهٔ نیمه‌رسمی «آفتاب»، مؤسس روزنامهٔ «ادب» بود که یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های ادبی ایران است و سال‌ها در تهران و تبریز و مشهد منتشر می‌شد. از مناصب او می‌توان به ریاست عدلیّهٔ عراق، سمنان و یزد، همچنین ریاست صلحیّهٔ ساوجبلاغ اشاره کرد.

شعر فاخر ‌ادیب‌الممالک نیز همواره مورد عنایت ادبا و سخن‌شناسان بوده و هست، چنان که دهخدا او را «در فن سخنوری مقتدر» دانسته، اخوان او را «از اساتید درجهٔ اوّل شعر و نظم قدمایی و از کسانی که در انتقاد و هجوِ معایب زندگی و اجتماع و فساد ادارات و وزارتخانه‌های عصر تحول، قوی‌ترین منظومات را دارند» خوانده و به گفتهٔ شفیعی کدکنی شعر او «از یک طرف جوانب مربوط به سنن قدمایی را حتی‌المقدور رعایت می‌کند و از یک سوی عطر و بوی زمانه را دارد.»

این شب‌ها کتاب «زندگی و شعر ادیب‌الممالک فراهانی» نوشتهٔ سیدعلی موسوی گرمارودی را نگاه کردم. در این کتاب که چاپ دوم آن توسط چاپخانهٔ قدیانی، به سال ۱۳۸۶ منتشر شده است دو نامه از ادیب‌الممالک هست که بسیار سوزناکند و هر دو نامه را ادیب به یکی از دوستان متموّل خود نوشته است. او در نامهٔ اوّل اشارهٔ مختصری کرده است که «البته شنیده‌اید که مجد کرمانی در زمانی که ارادتمند به سفر رفته و جنابش را نایب و قائم‌مقام خود گفته بود، هستی این بنده را بر باد داد و چندان که به محضر اولیاء دولت داوری بردم و زبانِ شکایت باز کردم نه کسی فریادم شنفت و نه منصفی عذرم پذیرفت. افسوس که به این بیدادِ صریح اکتفا نورزیده و حقوق دیوانیم مقطوع کردند.»

و این مقدمه و توضیح را به قطعهٔ بلند استواری مزیّن ساخته که در ضمن آن از رفیق خود درخواست کمک کرده است. چند بیتش را بخوانیم:

غم درون من ای خواجه از شماره گذشت،

اگرچه چرخ غمم را به هیچ نشمارد.

خمارِ غصه مرا عاقبت ز دست بَرَد،

اگر نه لطف توام جامِ فضل بگسارد.

نمانده جز شرف و آبرو دگر چیزی،که در کف کرم و همّت تو بسپارد

تفقّدی کن و نگذار اژدهای سپهر

مرا که یار توام، بی‌گنه بیوبارد.

چو روزگار مرا ناروا گذاشت ز کف،

امیدم آنکه عطای تو خوار نگذارد...» (ص ۷۶ تا ۷۷)

حال برویم سراغ نامهٔ دوم. نامهٔ دوم سه‌چهار شب پس از نامهٔ نخست نوشته شده‌ و خدا می‌داند در آن چند شب بر این مردِ از اسب افتاده چه رفته و چه فکرها از سرش گذشته که از فرستادن نامهٔ اول پشیمان شده است، از رفیق خود خواسته رازش را برملا نکند و از درخواست او کلمه‌ای به کسی نگوید:

«سه‌چهار شب قبل، شرحی که حاکیِ نفثة المصدوری بود عرض کرده و خیلی منتظر بودم که جواب آن را زودتر زیارت کنم.

در واقع مطالب آن مکتوب را جز به مکارم اخلاق حضرت مستطاب عالی که حافظ نام و شرف و ناموس خادمان وطن و ملّت هستید با کس دیگر افشا و اظهار نمی‌توان کرد، و این عقیدهٔ ارادتمند باعث شد که بث‌الشکوی به آن دایرهٔ مقدسه آورد و اگر خدای نخواسته سهوی شده یا اشتباهی کرده و بی‌مناسبت لوازم تصدیع فراهم آورده است، مستدعی است که محرمانه بنده را متنبّه فرموده و راز پنهان را به اَحَدی افشا نفرموده، یقین داشته باشید که از امتناع قبول این تکلیفات نقصانی در ارادت این بنده بروز نخواهد کرد.» (ص۷۸)

چطور می‌شود «ادیب» باشی و در آن سه‌چهار شب انتظاری که گویی هزار سال بر تو گذشته، هزار بار به آواز حزین نگفته باشی؛

دست طلب چو پیش کسان می‌کنی دراز،

پل بسته‌ای که بگذری از آبروی خویش. .

و مگر می‌شود هیچ دل از خواندن این خطوط در خط نشود!

 

........ورزشی

*شیوه نامه ثبت نام در انتخابات کمیسیون داوران فدراسیون نابینایان اعلام شد

پیرو تصویب دستورالعمل تشکیل کمیسیون داوران، مربیان و ورزشکاران شیوه نامه ثبت نام در این کمیسیون اعلام شد که واجدین شرایط از روز (شنبه - 15آبان ماه) به مدت شش روز کاری فرصت دارند نام نویسی خود را انجام دهند.

دستورالعمل کمیسیون داوران

موضوع بند (15) ماده (13) اساسنامه فدراسیون های ورزشی مصوب جلسات

مورخ 14/07/1398 و 15/02/1400 هیأت وزیران

ماده یک - تعریف

اساسنامه: اساسنامه فدراسیون های ورزشی مصوب جلسات مورخ 14/07/1398 و 15/02/1400 هیأت وزیران.

مجمع: مجمع عمومی (سالانه، انتخاباتی و فوق العاده).

فدراسیون: فدراسیون ورزشهای نابینایان و کم بینایان.

دستورالعمل: دستورالعمل کمیسیون داوران موضوع بند (15) ماده (13) اساسنامه فدراسیون های ورزشی.

دبیر مجمع: دبیرکل فدراسیون.

داوران: داوران عضو مجمع (بند 15 ماده 13 اساسنامه).

اعضاء: اعضای اصلی و علی البدل کمیسیون ورزشکاران.

داوطلبان: واجدین شرایط ماده (شش) دستورالعمل جهت عضویت در کمیسیون.

رأی دهندگان: واجدین شرایط ماده (هشت) دستورالعمل جهت انتخاب اعضای کمیسیون.

ماده دو- وظایف

وظایف کمیسیون به شرح ذیل است:

1.        انتخاب نمایندگان داوران عضو مجمع به صورت سالیانه؛

2.        جمع بندی نقطه نظرات داوران کشور و انتقال به مجمع از طریق نمایندگان عضو؛

3.        تشکیل حداقل (دو) جلسه در طول سال برای جمع بندی وظایف؛

ماده سه- ترکیب کمیسیون

1.        تعداد اعضای کمیسیون (نه) نفر شامل (پنج) نفر عضو اصلی و (چهار) نفر عضو علی البدل می باشد.

2.        حداقل یکی از اعضای اصلی از بین بانوان انتخاب می شود مشروط بر اینکه بانوان در آن رشته فعال باشند.

3.        دوره عضویت کمیسیون (چهار) سال خواهد بود.

4.        انتخابات کمیسیون حداقل (75) روز قبل از مجمع عمومی برنامه ریزی شده بنحوی که حداقل (40) روز تا زمان مجمع اعضای کمیسیون انتخاب شده باشند.

5.        در صورت حدوث شرایط ذیل عضویت اعضای اصلی سلب و اعضای علی البدل به ترتیب آراء به دست آمده، جایگزین می شوند.

1-5- استعفا/ مهاجرت/ فوت عضو؛

2-5- عدم حضور در جلسات کمیسیون (سه جلسه متوالی)؛

3-5- انقضای کارت داوری؛

4-5- صدور رأی از محاکم قضایی یا ارکان انضباطی فدراسیون که متضمن محکومیت کیفری یا محرومیت بیش از (سه) ماه باشد؛

ماده چهار- رئیس کمیسیون

1.        اعضای اصلی، از بین خودشان (یک) نفر را به عنوان رئیس کمیسیون به مدت (یک) سال انتخاب می نمایند.

2.        انتخاب مجدد رئیس، بلامانع است.

3.        حکم رییس، توسط رئیس فدراسیون و احکام سایر اعضاء توسط دبیرکل صادر می شود.

4.        یک نفر از بین پرسنل فدراسیون به منظور حفظ اسناد و مدارک و ثبت آنها به عنوان منشی کمیسیون و بدون حق رأی منصوب می شود.

ماده پنج- جلسات کمیسیون

1.        اعضای اصلی کمیسیون باید برگزاری جلسه انتخاب نمایندگان منتخب را حداقل (25) روز قبل از مجمع عمومی کتباً و با تنظیم صورت جلسه به دبیر مجمع اعلام نمایند.

2.        جلسه تعیین نمایندگان باید به صورت حضوری برگزار شود و سایر جلسات می تواند به صورت مجازی انجام گردد.

ماده شش- شرایط داوطلبان

1.        داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

2.        داشتن حداقل سن (30) سال.

3.        داشتن اقامت دائمی در ایران.

4.        نداشتن رأی قطعی کمیته انضباطی و محرومیت بیشتر از (دو) سال.

5.        نداشتن محرومیت در زمان ثبت نام.

6.        سوء پیشینه و سابقه کیفری نداشته باشند.

7.        داشتن معرفی نامه رسمی از هیأت استان.

8.        داشتن کارت داوری معتبر، که مهلت آن منقضی نشده باشد.

9.        داوران بین المللی که حداقل در یکی از مسابقات مشروحه ذیل طی (هشت) سال گذشته به عنوان سرداور، داور و ناظر داوری قضاوت داشته اند:

الف- بازیهای المپیک یا پارالمپیک.

ب- مسابقات قهرمانی جهان/ جام جهانی.

ج- بازیهای آسیایی و پاراآسیایی.

د- مسابقات لیگ برتر/ قهرمانی کشور.

10.      اعضای کمیته داوران کنفدراسیون آسیایی و فدراسیون جهانی طی (هشت) سال گذشته.

11.      مدرسان داوری در سطح یک ملی و سایر سطوح آسیایی و فدراسیون جهانی طی (هشت) سال گذشته.

تبصره: هر گونه محرومیت ناشی از تخلفات مرتبط با دوپینگ مانع از داوطلب شدن یا رأی دادن فرد می گردد.

ماده هفت- فرآیند ثبت نام و انتخابات

1.        فرآیند ثبت نام توسط دبیر مجمع و (75) روز قبل از مجمع عمومی فدراسیون با اعلام در سایت فدراسیون و ارسال مستندات به هیأت های استانی آغاز می شود.

2.        دوره ثبت نام به مدت (شش) روز کاری می باشد.

3.        ثبت نام به صورت حضوری یا الکترونیکی خواهد بود.

4.        کمیته نظارت مرکب از دبیر مجمع، مسئول حقوقی فدراسیون و مسئول امور مجامع بر کلیه مراحل از ثبت نام تا اعلام نتایج نهایی نظارت می نماید.

5.        کمیته نظارت مدارک داوطلبان را بررسی و فهرست نهایی تأییدشدگان را کتباً اعلام می نماید و دبیر مجمع موظف به درج فهرست مذکور در سایت فدراسیون و اعلام کتبی به داوطلبان می باشد.

6.        رأی گیری در یک روز و در بازه زمانی (هشت) ساعت به صورت حضوری یا الکترونیکی انجام می شود.

7.        دبیر مجمع در صورت برگزاری الکترونیکی حداقل (48) ساعت قبل از انتخابات نام کاربری و رمز عبور هر فرد واجد شرایط رأی دادن را به اطلاع رأی دهندگان خواهد رساند.

8.        در فدراسیون های چند رشته ای از هر رشته اصلی حداکثر (یک) داور به ترتیب آراء حاصله انتخاب می شود.

9.        در انتخابات از هر استان حداکثر (یک) نفر داور به ترتیب آراء انتخاب خواهد شد.

10.      بعد از اتمام رأی گیری فهرست افراد منتخب به ترتیب آراء حاصله (که در صورت فعال بودن بانوان حداقل یکی از بین آنها خواهد بود) و تعیین نفرات اصلی و علی البدل توسط کمیته نظارت به فدراسیون منعکس و توسط دبیر مجمع به اطلاع عمومی خواهد رسید.

11.      در هر صورت حداقل (40) روز قبل از مجمع باید اعضای کمیسیون مشخص شده باشند.

12.      در صورتیکه در طی دوره (چهار) ساله به هر دلیل اعضای کمیسیون به کمتر از (سه) نفر برسد، دبیر مجمع موظف است مجدداً انتخابات کمیسیون را برگزار نماید.

ماده هشت- شرایط رأی دهندگان

1.        کلیه مدرسان بین المللی دوره های داوری مورد تأیید کنفدراسیون آسیایی و فدراسیون جهانی.

2.        کلیه داوران دارای مدرک داوری بین المللی مورد تأیید کنفدراسیون آسیایی و فدراسیون جهانی.

3.        کلیه داوران درجه یک ملی که در (سه) سال گذشته در سطح لیگ یا قهرمانی کشور بعنوان سرداور، داور یا ناظر داوری حضور داشته اند.

4.        کلیه داوران درجه دو ملی که در (سه) سال گذشته در سطح لیگ یا قهرمانی کشور بعنوان سرداور، داور یا ناظر داوری حضور داشته اند.

تبصره یک: کارت های مدرسی یا داوری رأی دهندگان در زمان رأی گیری دارای اعتبار باشد.

تبصره دو: مدرسان و داوران رأی محرومیت قطعی بیشتر از (دو) سال نداشته باشند.

ماده نه- محل تشکیل

محل تشکیل کمیسیون در محل فدراسیون می باشد.

ماده ده: در اجرای تبصره (دو) ماده (13) اساسنامه و مستند به بند (15) همان ماده، این آیین نامه با (ده) ماده و (دو) تبصره به پیشنهاد هیأت رئیسه تهیه و در تاریخ 10/06/1400 به تصویب اعضاء مجمع رسید و از تاریخ مذکور قابل اجرا می باشد.

 

........حوادث

*نقشه خشن دختر شکست‌خورده برای انتقام از پسر پولدار

یک‌ سال قبل پسری به نام شهاب به مأموران پلیس شکایت کرد و گفت از سوی چند مرد کتک خورده است. او درحالی‌که سر و صورتش کبود بود، به پلیس آگاهی رفت و از دختر جوانی به نام سارینا شکایت کرد.

شهاب در تشریح جزئیات ماجرا گفت: دو سال قبل در خیابان با دختر جوانی به نام سارینا که آن زمان ۲۳‌ساله بود آشنا شدم و به او ابراز علاقه کردم. رابطه دوستانه من و سارینا آغاز شد و دو سال ادامه داشت. سارینا عاشق من شده بود و از من می‌خواست با او ازدواج کنم؛ اما من پس از مدتی از ازدواج با او منصرف شدم و گفتم شرایط ازدواج ندارم. به‌همین‌خاطر رابطه دوستانه‌ام را با او تمام کردم؛ ولی سارینا بعد از این ماجرا افسرده شد.

شاکی ادامه داد: بعد از پایان رابطه دوستانه ما، سارینا چند بار با من تماس گرفت تا به دیدنش بروم؛ اما قبول نکردم. آخرین‌بار من را به یک میهمانی در اطراف تهران دعوت کرد و از من خواست تا همراهش به میهمانی شبانه بروم. دعوت سارینا را پذیرفتم و دنبال او رفتم؛ اما در بین‌ راه یک‌باره او گفت حالش بد شده و از ماشین پیاده شد. همان‌ موقع سه پسر جوان وارد ماشین شدند و به‌شدت من را کتک زدند و طلاهایی را که همراه داشتم، دزدیدند. من گمان می‌کنم آنها با سارینا در ارتباط بودند و دختر جوان با انگیزه انتقام‌ جویی آنها را اجیر کرده بود.

با این شکایت مأموران پلیس به ردیابی دختر جوان پرداختند و او را بازداشت کردند. سارینا در همان بازجویی نخست به اجیرکردن سه مرد با انگیزه انتقام‌جویی اعتراف کرد. او گفت: من قصد داشتم از شهاب انتقام بگیرم. او ابتدا به من ابراز علاقه کرد و من را به خودش وابسته اما بعد طردم کرد و مدعی شد زندگی ما سرانجامی نخواهد داشت؛ چون شرایط ازدواج را ندارد؛ اما من می‌دانستم پای فرد دیگری در میان است.

این دختر گفت: من با دوستان مشترک‌مان صحبت کردم و متوجه شدم شهاب از ابتدا من را دوست نداشته و به‌ دروغ به من ابراز علاقه کرده بود و برای اینکه بتواند من را خام خودش کند و از من پول بگیرد و سوءاستفاده کند، چنین حرفی را زده است. به‌همین‌خاطر هم نقشه انتقام از او را کشیدم و از پسری به نام وحید که به‌تازگی با او آشنا شده بودم، خواستم تا انتقام من را بگیرد.

با توجه به مشخصاتی که این دختر جوان از سه مرد اجیرشده داد، سه مرد جوان نیز بازداشت شدند و به کتک‌زدن شهاب اعتراف کردند و گفتند از سارینا برای این‌ کار پول گرفته‌اند. به‌این‌ترتیب با صدور کیفرخواست برای هر چهار متهم آنها برای محاکمه به دادگاه معرفی شدند و در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستادند.

در ابتدای جلسه شهاب به تشریح جزئیات ماجرا پرداخت و برای متهمان اشد مجازات خواست. او گفت: من به سارینا گفته بودم شرایط ازدواج ندارم و به‌همین‌خاطر رابطه‌ام را با او قطع کردم؛ اما او دست‌بردار نبود و برای انتقام‌جویی سه مرد را اجیر کرد که من را تا سرحد مرگ کتک بزنند. من از همه آنها شاکی هستم. سارینا دختری نبود که من بخواهم او را برای زندگی مشترک انتخاب کنم. چون ثروتمند بودم، او به من دل بسته بود؛ اما امکان نداشت خانواده‌ام او را قبول کنند. من برای اینکه سرنوشت سارینا را تحت تأثیر قرار ندهم، گفتم برای ازدواج روی من حساب نکند و بهتر است به فکر آینده خودش باشد. سارینا برای خودش خیال‌بافی کرده بود. من هیچ قولی به او نداده بودم و حرف‌هایش را هم قبول ندارم. من او را گول نزدم.

 وقتی دختر جوان در جایگاه متهم ایستاد، گفت: شهاب پسر پولداری بود و از همان ابتدای آشنایی به من وعده ازدواج داده بود. او می‌دانست عاشق او شده‌ام. دو سال من را فریب داد و یک‌باره بی‌دلیل من را طرد کرد. او احساساتم را به بازی گرفته بود. به‌همین‌خاطر به فکر انتقام‌جویی افتادم. من در یک میهمانی با وحید آشنا شدم و با او درددل کردم و به او گفتم پسر جوانی من را به بازی گرفته و حالا به افسردگی مبتلا شده‌ام. او که دلش برایم سوخته بود، قول داد به من کمک کند. به‌همین‌دلیل از من خواست شهاب را به بهانه‌ای به سمت پرند بکشانم. من به بهانه‌ رفتن به میهمانی با شهاب تماس گرفتم و او را دعوت کردم؛ اما در میان راه به‌ دروغ گفتم حالم بد شده است.

متهم ادامه داد: من وقتی از ماشین شهاب پیاده شدم، وحید و دوستانش سوار ماشین شدند و او را کتک زدند؛ اما من نمی‌دانستم آنها طلاهای او را هم سرقت کرده‌اند. من اصلا قصد سرقت نداشتم و فقط می‌خواستم شهاب را ادب کنم.

سپس وحید روبه‌روی قضات ایستاد و اتهامش را قبول کرد. او گفت: من به‌ خاطر سارینا از دوستانم خواستم تا سراغ شهاب برویم. من خودم سوار ماشین شهاب شدم و او را به‌شدت کتک زدم و گردنبند و دستبند طلایی را که همراه داشت دزدیدم؛ اما سارینا از نقشه سرقت ما هیچ اطلاعی نداشت و ما پس از تقسیم طلاها چیزی به او ندادیم.

او درباره اینکه چرا طلاها را دزدید، گفت: من این‌ کار را کردم تا شهاب تنبیه شود.

دو متهم دیگر جرم‌شان را گردن نگرفتند. یکی از آنها گفت: من فقط همراه وحید سوار ماشین شدم و اصلا از نقشه ‌او اطلاعی نداشتم؛ البته دیدم وحید شهاب را به‌شدت کتک زد. متهم دیگر نیز مدعی شد در این ماجرا فقط راننده بوده و هیچ اطلاعی از نقشه سرقت نداشته است.

سپس وکلای متهمان به دفاع از موکلان خود پرداختند و در نهایت با اعلام ختم جلسه هیئت قضات برای تصمیم‌گیری در این زمینه وارد شور شدند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *