شناسه خبر: 34679 منتشر شده در مورخ: 1400/8/15 ساعت: 11:11 گروه: اجتماعی  
بهزیستی برای مناسب سازی معابر ویژه معلولان چه اقداماتی انجام داده است؟

بهزیستی برای مناسب سازی معابر ویژه معلولان چه اقداماتی انجام داده است؟

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در رابطه با اقدامات بهزیستی برای مناسب سازی معابر به منظور حضور معلولان در جامعه توضیحاتی داد.

به گزارش ایران سپید به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید احمد خادم معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در رابطه با مناسب سازی‌ها اظهار کرد: منظور از مناسب سازی آماده سازی محیط برای استفاده افراد کم توان جسمی و معلولان است تا بتوانند مانند سایر افراد از امکانات محیط استفاده کنند که این موضوع در راستای رعایت تساوی حقوق شهروندی افراد مطرح است، مناسب سازی محیط زندگی وامکانات زندگی افراد معلول از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش امکان دسترس پذیری معلولان موجبات استقلال هر چه بیشترآنان را در فعالیت‌های روزمره و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: موضوع مناسب سازی با توانمندسازی معلولان ارتباط مستقیم دارد جایی که مناسب سازی انجام میشود امکان و شرایط برای خود اتکایی و استقلال نسبی مالی و شغلی و حرکتی معلولان فراهم میشود و افزایش اعتماد به نفس معلولان را در پی خواهد داشت، اما بسیاری از گروه‌های اجتماعی به دلیل نبود شرایط مناسب سازی امکان استفاده از این فضا‌ها را ندارند، حتی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی هنگام ساختن مراکز و اماکن جدید بسیاری از اصول و استاندارد‌های مناسب سازی را رعایت نمیکنند و دسترسی آسان معلولان را با مشکل مواجه می کنند.

خادم مطرح کرد: تحولات اخیر سبب شده تا حدودی توجه جامعه به سوی افراد معلول جلب و از زوایای جدیدی به این گروه که بزرگترین اقلیت جامعه هستند نگاه شود، اما باز هم ما شاهد هستیم که زمینه‌های حضور آن‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی آن چنان که شایسته یک انسان و عضوی از جامعه است فراهم نشده است.

نقش سازمان بهزیستی در  زمینه مناسب سازی ها

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در رابطه با نقش سازمان بهزیستی در این زمینه تصریح کرد: با توجه به ماده ۳ فصل ۲ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مصوب ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ و تبصره‌های آن نظارت و هماهنگی جهت مناسب سازی میباشد که به موجب همین قانون سازمان بهزیستی دبیر این ستاد است، با توجه به ماده ۲ فصل ۲ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مصوب ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ و تبصره آن کلیه وزارت خانه ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی ونهاد‌های عمومی و انقلابی موظف اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آن برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم باشد.

وی در رابطه با بررسی تسهیلات دسترسی معلولان، جانبازان و سالمندان به سامانه حمل و نقل و ترافیک بیان کرد: با عنایت به ماده ۵ فصل ۲ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مصوب ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ و تبصره‌ها ذیل آن وزارت خانه‌های راه و شهرسازی، کشور و شهرداری‌ها مکلف اند کلیه پایانه‌ها و ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری را برای استفاده افراد دارای معلولیت باتوجه به استاندارد‌های داخلی و بین المللی دسترس پذیر کنند.

خادم ادامه داد: در شهر تهران با اقدام شهرداری تهران شرکت اتوبوسرانی اقدام به تاسیس سامانه ۶۳۰۵ در سال‌های گذشته کرده است که اولین سامانه حمل و نقل عمومی در کشور می‌باشد و با وجود تعداد کثیر متقاضی، تعداد خودرو بسیار کم است و تنها به شهر تهران خدمات ارائه می‌کند.

اقدامات انجام شده چیست؟

وی در رابطه با اقداماتی که انجام گردیده است گفت: بهزیستی استان تهران در این سال‌ها با برگزاری جلسات ستاد مناسب سازی استان و کمیته‌های زیرگروه این ستاد به بررسی و مشکلات مناسب سازی در استان پرداخته، کلیه دستگاه‌های استانی را هر ساله در قالب جشنواره شهید رجایی در زمینه مناسب سازی پایش و ارزیابی می‌کند و مشکلات و عدم مناسب سازی‌های انجام شده در ادارات استانی و شهرستانی را به آن‌ها ابلاغ می‌کند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران افزود: این اقدامات شامل مدارس و دانشگاه‌های استان همکاری با شهرداری در زمینه مناسب سازی محیط شهری، مترو تهران، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، حمل و نقل جاده‌ای و سایر ادارات و نهاد‌ها می‌باشد؛ در این خصوص از پتانسیل‌های انجمن‌ها معلولین نیز در زمینه پیشبرد اهداف استفاده گردیده است.

چه اقداماتی صورت نگرفته است؟

خادم درباره اقداماتی که تاکنون انجام نشده بیان کرد: متاسفانه با توجه به پیگیری‌های مکرر استانداری تهران و بهزیستی در خصوص اجرایی کردن اصول و ضوابط مناسب سازی در کلیه ساختمان‌های در حال ساخت درهمه شهر‌های استان تهران این امر به صورت ۱۰۰ درصدی انجام پذیرفته است و شهرداری‌ها با وجود هزینه قابل توجهی که برای مناسب سازی می‌دهند، اما هنوز هم این امر به صورت استاندارد و اصولی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: در سطح شهر‌های استان شاهد پیاده رو‌های غیر قابل استفاده برای افراد دارای معلولیت هستیم به طور مثال اجرایی نشدن شیب طولی و عرضی استاندارد و پل ارتباطی سواره و پیاده رو و نیز اجرایی نشدن جزیره‌های استاندارد و برخی از ادارات به علت اینکه خدمات خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند مناسب سازی خود را کامل و صد در صدی انجام نمی‌دهند.

خادم افزود: این حق را به علت غیر قابل دسترس بودن ساختمان‌های خود از افراد دارای معلولیت که می‌توانند در آنجا شاغل شوند می‌گیرد و به اشتغال معلولین در این زمینه توجهی نمی‌کند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در ارتباط با اقدامات پیش رو تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌ها و افراد دارای معلولیت ادارات و نهاد‌ها و سازمان‌ها را در خصوص مناسب سازی فعال کنیم با توجه به قوانین و مقررات موجود در این زمینه نسبت به اجرای استاندارد و اصولی مناسب سازی درصد استان برنامه ریزی و اقدام کنیم.

 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *