شناسه خبر: 34676 منتشر شده در مورخ: 1400/8/15 ساعت: 09:55 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 15 آبان 1400

روزنامه شنبه 15 آبان 1400

عناوین امروز: انتظارات از تغییر و تحولات در دستگاه های متولی امور افراد دارای معلولیت-سرپرست مرکز فنآوری و تحول اداری سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید: دانشجویان معلول نگران نباشند-انتشار نسخه جدید صفحه‌خوان قدیمی با امکاناتی متناسب روز‌های همه‌گیری کووید- مواردی راجع به انتخاب ریش مناسب برای آقایان-هیجان‌انگیزترین شهربازی‌های جهان.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه  15 آبان 1400

30 ربیع الاول 1443

6 نوامبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6837

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

* انتظارات از تغییر و تحولات در دستگاه های متولی امور افراد دارای معلولیت

* سرپرست مرکز فنآوری و تحول اداری سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید: دانشجویان معلول نگران نباشند

* انتشار نسخه جدید صفحه‌خوان قدیمی با امکاناتی متناسب روز‌های همه‌گیری کووید

* مواردی راجع به انتخاب ریش مناسب برای آقایان

*هیجان‌انگیزترین شهربازی‌های جهان

 

.......سخن هفته

* انتظارات از تغییر و تحولات در دستگاه های متولی امور افراد دارای معلولیت

موضوع این هفته بحث انتظاراتی است که از تغییر و تحولات در دستگاه های متولی حوزه  افراد دارای معلولیت می رود. به هر حال می دانیم که اخیراً رییس جدید سازمان بهزیستی کشور منصوب شده است و فعالیت خود را بعد از یک دوره انتظار تغییر و تحول در راس مدیریت این سازمان آغاز کرده است. اما بحثی که مطرحه این است که چه انتظاراتی از این انتصاب جدید در این شرایط میتوان داشت، آیا تغییر در مدیریت سازمان بهزیستی باید برای گروه های هدف دارای معنای مشخص شود و یا نه؟ به عبارتی گروه هدف انتظار دارد که با این تغییر و تحولات واقعا تحولی در کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده به گروه های هدف اتفاق بیافتد.

البته این انتظار در جایی که درست است باید با یک نگاه کلی تری سنجیده شود و آن این است که دست معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی در تبیین سیاست های کلی که می تواند بر زندگی افراد معلول اثرگذار باشد تا چه حد باز است. اما به هر حال انتظاراتی که الان وجود دارد بحث این است که در رسیدگی به امور گروه های هدف دارای معلولیت یک تحولی را شاهد باشیم البته این تحول  قطعا در چند ماهه اول  به منصه حضور نمی رسد ولی می تواند آثارش را در قالب تدوین سیاست های جدید، نگاه تحول زا در حوزه خدمات سازمان بهزیستی نشان دهد به هر حال رییس جدید سازمان نشان دهد که چه تحولی را می خواهد در این حوزه ایجاد کند. وضعیت خدمات توانبخشی به هیچ عنوان مطلوب نیست و ما می دانیم که خدمات خیلی با نیازها فاصله دارد و شاهد واقعا ارتقا محسوسی در سطح خدمات نیستیم علیرغم گذشت زمان و حتی ارتقا بودجه سازمان بهزیستی که البته بخش زیادی از آن توسط تورم سالانه بلعیده می شود اما به هر حال چه تحولی باید اتفاق بیافتد؟ آیا همچنان خدمات به همان سیاق گذشته، ضعیف، پراکنده و بدون برنامه ارائه شود و ما فقط شاهد تغییر مدیران باشیم، آیا این تغییرات نباید در این سیاست گذاری ها خودش را نشان دهد؟

چه اتفاقی در سطح معیشت افراد معلول اتفاق بیافتد؟ واقعاً فاصله معین میان سطح هزینه ها با  سطح درآمد در قالب مستمری کجا باید جبران شود و چه تحولی باید انتظار داشت؟ آیا با شیوه  تخصیص منابع فعلی بودجه می شود تحول کیفی را انتظار داشت؟ به هر حال انتظار می رود که رییس سازمان بهزیستی به کمک وزیر تعاون تلاش کنند که نگاه جدیدی را در تخصیص منابع بودجه ای در حوزه افراد دارای معلولیت شکل دهند و ما شاهد یک ترمیم مخصوص در این شرایط باشیم. البته واقع بینانه و با توجه به شرایط کشور اما به نظر می آید حتی با درک شرایط فعلی کشور می توان با سیاست گذاری های مدبرانه، علمی و جسارت در ایجاد تغییرات در ساختارها، رویکردها بتوان سطح زندگی افراد معلول را ارتقا داد بتوان از جاهای دیگری در منابع مالی کشور منابعی را برای این حوزه تامین کرد و بعد از تخصیص منابع شاهد تغییر سیاست گذاری ها و نگاه ها باشیم. همچنان NGO ها نقش چندانی در تصمیم گیری ها بازی نمی کنند، علیرغم اینکه صحبت از این تغییر است ولی در سال های اخیر ما شاهد حضور ملموس و معنا دار NGO ها در سطح تصمیم گیری ها نیستیم در حای که این تعهد کشور در قالب کنوانسیون است.

خلاصه کلام متناسب با حوصله این بحث این است که چه انتظارات واقع بینانه ای میتوان داشت از تغییر و تحوالات در سطح حوزه مدیریت، وزارت تعاون و به طبع آن سازمان بهزیستی و تاثیر ملموس آن بر زندگی افراد دارای معلولیت. امیدواریم در سطح ارائه نگاه نو، رویکرد تحول زا، رویکرد کاهش بروکراسی و افزایش خدمات مستقیم، بهینه کردن مدیریت منابع موجود و منابعی که انشاا... افزوده خواهد شد ما شاهد یک تحولی باشیم  و بویژه حس کنیم که مسئولان سازمان بهزیستی نگاهی نزدیکتر به مشکلات حوزه دارند و در واقع خواهان یک تحول اساسی هستند و بتوانیم شاهد خروج سازمان از چنگ روزمرگی ها و حرکتش به طرف سیاست ها مبتنی بر طرح ، برنامه و تحول زا در این حوزه باشیم با نگاه امیدوار اما پرسش گر و حساس منتظر این تحولات هستیم.

 

........گزارش ویژه

* سرپرست مرکز فنآوری و تحول اداری سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید: دانشجویان معلول نگران نباشند/ شهریه ی دانشجویان معلول همچنان پرداخت می شود

پرداخت هزینه ی تحصیل دانشجویان معلولی که در دانشگاه آزاد و کلاً دانشگاه های غیر دولتی مشغول به تحصیلند، همواره با مشکل همراه بوده و همچنان ادامه دارد.

از زمان تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در خرداد هزار و سیصد و هشتاد و سه (قانون شانزده ماده ای) که در آن به تحصیل رایگان معلولان در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی تأکید کرده بود، سازمان بهزیستی به عنوان تنها نهاد مستقیم پیگیر امور معلولان& مکلف به اجرای این قانون شد و مقرر گردید هزینه ی تحصیل دانشجویان معلول مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه های غیر دولتی را بپردازد.

از آن زمان تا امروز، دانشجویان مدام در امر پرداخت هزینه ی دانشگاه با مشکل مواجهند. زمانی اعلام می شود که خود دانشجو در امر پرداخت هزینه دخیل نیست و این موضوع فیما بین دانشگاه آزاد و بهزیستی حل و فصل شده است. زمانی هم اعلام می شود که شخص دانشجو بدواً هنگام انتخاب واحد هزینه ی ترم تحصیلی را به حساب دانشگاه واریز کند و با بارگذاری مدارک تأیید شده از سوی بخش مالی دانشگاه در سایتی که از سوی سازمان بهزیستی به این امر اختصاص یافته، مبلغ واریزی اش را دریافت کند.

حالا هم که موضوع حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه ها مطرح شده و با وجود اینکه چنین موضوعی ارتباط مستقیمی با بحث پرداخت هزینه های دانشگاه ندارد، اما با در نظر گرفتن تغییر رویه های سازمان بهزیستی در خصوص پرداخت شهریه های دانشگاه آزاد، به سراغ مجید رضازاده، سرپرست مرکز فنآوری و تحول اداری سازمان بهزیستی که رأساً این موضوع را پیگیری می کند رفتیم تا در جریان تازه ترین تغییرات در ساز و کار پرداخت شهریه های دانشگاه آزاد معلولان از سوی سازمان بهزیستی قرار بگیریم.

مجید رضازاده بدواً به این نکته اشاره کرد که تغییر خاصی در روش پرداخت شهریه از طرف سازمان بهزیستی رخ نداده و امسال هم دانشجویان به روال سال قبل، تحت حمایت سازمان بهزیستی به صورت رایگان تحصیلات عالیشان را ادامه می دهند و دانشجویان جدید الورود نیز از این تسهیلات بهره مند خواهند بود: «ما چیزی را تغییر ندادیم. بحث اصلی این است که همچنان ما شهریه را به خود دانشجو می پردازیم؛ منتهی نه به این معنی که خود دانشجو شهریه را بپردازد و بعد هزینه را از ما دریافت کند. البته دانشجو می تواند این کار را انجام دهد و شاید انجام این روش برای دانشجو آسانتر هم باشد.

اما کاری که از سال گذشته انجام می دهیم این است که سامانه ای طراحی کرده ایم و هر شهروند معلولی که مشمول شرایط مددجویی ما باشد، می تواند در سامانه ی دانشجویی ما ثبت نام کند. در غیر این صورت، سامانه آن فرد را نخواهد پذیرفت. شرایط احراز مشمولیت بهره مندی از خدمات مددجویی هم، ثبت مشخصات آن شخص در سامانه ی ارمغان سازمان بهزیستی است. سامانه ی دانشجویی مشخصات شناسایی دانشجوی معلول را از سامانه ی ارمغان استعلام می کند. در صورت وجود این مشخصات در سامانه ی ارمغان، شخص دانشجو مجاز به بارگذاری مدارکش در سامانه ی دانشجویی بهزیستی می شود. او می تواند مدارک قبولی خود و همچنین مدارک مربوط به هر ترم تحصیلی اش را بارگذاری کند؛ مدارکی مثل تعداد واحد هایی که انتخاب کرده و همچنین مبلغی که پرداخته یا صورت حسابی که باید بپردازد. در هر دو صورت (پرداختن مبلغ شهریه یا نپرداختن آن) ما آن دانشجو را بستانکار اعلام می کنیم. حالا اگر کسی امکان پرداخت را داشته باشد& شهریه را می پردازد و فیش واریزی تأیید شده از قسمت مالی دانشگاه را در آن سایت بارگذاری می کند؛ در غیر این صورت، از سامانه ی ما برگه ی پرینتی دریافت می کند و به بخش مالی دانشگاه ارائه می دهد و دانشگاه بدون اینکه ریالی از او دریافت کند، او را ثبت نام می کند».

رضازاده اشاره ای هم به اولویت بندی های بهزیستی در امر پرداخت شهریه های دانشگاه کرد: «ما برای پرداخت شهریه ی دانشگاه مددجویانمان دو اولویت را در نظر گرفته ایم: اولویت اول ما معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید هفت دهک پایین و فرزندان بهزیستی هستند که صد درصد شهریه های این افراد را ما می پردازیم. اولویت دوم ما هم معلولان خفیف، فرزندان معلولان، معلولان سه دهک بالا و فرزندان زنان سرپرست خانوار را شامل می شوند. مشمولان این اولویت در صورتی که بودجه ی کافی داشته باشیم، از این تسهیلات بهره مند می شوند که خوشبختانه سال گذشته این بودجه وجود داشت و توانستیم صد درصد شهریه های این دسته از مددجویان را هم بپردازیم«.

در پایان، مجید رضازاده در خصوص راه اندازی سامانه ی پرداخت شهریه فیما بین بهزیستی و دانشگاه آزاد اظهار داشت: «در صورت راه اندازی این سامانه، کار دانشجوی مددجوی ما آسانتر می شود. به این صورت که ما شهریه را به سامانه ی دانشگاه پرداخت می کنیم و عملاً دانشجو درگیر انجام پروسه های پرداخت شهریه نمی شود. اتفاقاً این اقدام برای خود دانشگاه آزاد هم بهتر است؛ چون مبالغ شهریه ها را بموقع از سوی ما دریافت می کند. منتهی هنوز زیرساخت های لازم از سوی دانشگاه آماده نشده است. برغم اعلام آمادگی ما از سال گذشته و برگزاری جلسات مختلف با مسئولان دانشگاه آزاد، متأسفانه هنوز زیرساخت های این سامانه از طرف دانشگاه آزاد نهایی نشده است».

 

......فناوریهای امیدبخش

* انتشار نسخه جدید صفحه‌خوان قدیمی با امکاناتی متناسب روز‌های همه‌گیری کووید:

از انتشار نسخه جدید صفحه‌خوان قدیمی و محبوب جاوز (JAWS) کوتاه زمانی گذشته است. مرور امکانات تازه این صفحه‌خوان را گذاشته بودیم برای وقتی که شرایط استفاده نابینایان ایرانی هم از این صفحه‌خوان فراهم شود و حالا که این امکان به وجود آمده و امکان استفاده دائمی از جاوز مهیا شده، بد نیست ببینیم کمپانی فریدم ساینتیفیک در نسخه ۲۰۲۲ چه چیز‌هایی برایمان رو کرده است.

خبر می‌رسد که نسخه جدید جاوز از نظر پشتیبانی از محصولات آفیس در وضعیت بهتری نسبت به پیشینیانش قرار دارد. البته این روز‌ها فریدم ساینتیفیک بیشتر تمرکزش را بر روی پشتیبانی از آفیس ۳۶۵ گذاشته و نسخه‌ای که اغلب در ایران استفاده می‌شود دیگر زیاد مورد توجه این شرکت نیست. یک امکان تازه در نوع برخورد جاوز با زبان‌های گوناگون در نمایشگر‌های بریل هم از جمله دیگر تغییراتی است که در این نسخه در معرض استفاده عموم قرار گرفته است. تغییر به وجود آمده از این قرار است که چنانچه کاربران از چند زبان هنگام خواندن و نوشتن استفاده کنند، به محض تغییر زبان سیستم با استفاده از کلید‌های میانبر Alt + Shift, نمایشگر بریل هم زبان ورودی را به زبان جدید تبدیل می‌کند. به این ترتیب کاربر می‌تواند بدون نیاز به تغییر زبان نمایشگر بریل، با استفاده از شش کلید مدل پرکینز، به زبان دوم متن بنویسد.

در این نسخه از جاوز شاید بتوان اصلی‌ترین حوزه تغییرات را در نحوه کنترل خروجی صوتی این صفحه‌خوان مشاهده کرد. در نسخه جدید، امکانی در اختیار کاربران قرار گرفته که بتوانند با فشار چند میانبر، خروجی صوتی جاوز را تغییر دهند. به طور مثال اگر شما از رایانه‌ای استفاده می‌کنید که به دو کارت صدا مجهز شده، به سادگی و ظرف چند ثانیه می‌توانید برای رایانه تعریف کنید که صدای صفحه‌خوان را از یک کارت صدا و بقیه صدا‌ها را از کارت دیگر پخش کند. به این ترتیب مثلاً موقع گوش کردن به موسیقی دیگر صدای صفحه‌خوان آزارتان نخواهد داد. یک امکان تازه هم در جاوز ایجاد شده که شاید بتوانیم آن را محصول دوران همه‌گیری کرونا به حساب آوریم. از آنجا که تعداد جلسات برخط در دوران کرونا زیاد شده و حالا دیگر کمتر کسی را می‌شود پیدا کرد که هر چند روز یک بار در یک جلسه آنلاین حاضر نباشد، طراحان جاوز هم به فکر افزودن یک تسهیل تازه برای خیل جلسه‌رو‌ها افتاده‌اند. در نسخه جدید جاوز شما می‌توانید کاری کنید که صدای صفحه‌خوان با صدای کسانی که در جلسه مشغول صحبت هستند تداخل نکند. تمهیدی که طراحان جاوز به این منظور اندیشیده‌اند این است که قابلیتی در جاوز گنجانده‌اند که به کمک آن، کاربر می‌تواند تفکیکی میان صدای جاوز و جلسات ایجاد کند؛ به این ترتیب که مثلاً جاوز را به گوشی سمت چپ هدفون و صدای جلسه را به گوشی راست منتقل کند تا به این ترتیب هر دو صدا را همزمان اما تفکیک شده بشنود. شما می‌توانید نسخه جدید جاوز را از وبسایت فریدم ساینتیفیک به نشانی FreedomScientific.com بارگیری کنید و درباره دائمی کردنش هم به کانال‌ها و روش‌هایی که حتماً خودتان بهتر از نگارنده با آنها آشنا هستید متوسل شوید.

 

.........خانه داری به سبک نابینایی

-آراستگی:

* مواردی راجع به انتخاب ریش مناسب برای آقایان

در این بخش به انتخاب نوع ریش مناسب برای آقایان می پردازیم و راهکارهای مناسب برای اینکه صورت زیباتری داشته باشند. در بخش های قبل در مورد انتخاب و تعیین عینک مناسب برای انواع صورت ها را معرفی کردیم. از جمله صورت های مثلثی، مستطیل کشیده و ...

برای انتخاب ریش مناسب صورت ابتدا باید نوع صورت خود را بشناسید.

فرم صورت بیضی

این نوع صورت ها بهترین و مناسب ترین  فرم صورت برای آقایان است. انتخاب انواع مدل ریش ها برای صورت فرم بیضی مناسب است، به دلیل اینکه فرم پیشانی و چانه متناسبی دارند.

فرم صورت مستطیلی

این نوع فرم از صورت ها به دلیل کشیده بودن صورت ریش بلند ، مثلثی یا به طور عامیانه بزی مناسب نیست و فرم صورت را کشیده تر نشان می دهد.  این نوع صورت ها باید ریش پهن تری را انتخاب کنند و روی گونه ها ریشه بلندی داشته باشند. همین طور فرم صورت مستطیلی  نیاز به ریش ندارند و اگر مدل موی مناسبی انتخاب کنند صورتشان جذاب به نظر می رسد.

فرم صورت مثلثی

این نوع صورت ها نقطه مقابل فرم صورت قلبی هستند. در صورت های مثلثی توجه ببیشتر به چانه افراد است. این نوع صورت ها اغلب چانه پهنی دارند و انتخاب سیبل گزینه مناسبی است.

انتخاب ته ریش کوتاه روی گونه ها مناسب است و در واقع در فرم صورت های مثلثی توجه به قسمت بالای صورت است و توجه به چانه برداشته می شود .  بهتر است از خط ریش بلند انتخاب شود تا چانه پهن تر به نظر برسد. انتخاب خط ریش بلندتر تا چانه مناسب است. حالت خط ریشه مربعی در قسمت انتهای خط ریش مناسب است و چهره جذاب تر به نظر می رسد.

فرم صورت گرد

 افرادی که صورت گردی دارند باید اهمیت بیشتری به کوتاه کردن ریش داشته باشند. به دلیل اینکه صورت گرد حالت تپل تری دارند اگر اصلاح صورت نگیرد حالت نامرتبی به نظر می سد. باید ریش روی قسمت گونه کوتاه تر و حالت ته ریش و به سمت چانه ریش بلندتری انتخاب شود انتخاب ریش پرفسوری انتخاب مناسب تری است و چانه شما در انتخاب صورت گرد بلند تر و کشیده تر و جذاب تر به نظر می رسد.

فرم صورت قلبی

اکثر آقایان چانه پهن و قوی تری دارند و صورت این افراد کوچک و ظریف است در فرم صورت قلبی نوع ریشی که انتخاب می شود باعث قوت چانه می شود. قسمت ریش چانه باید پرپشت باشد و ریش پر و بلند مناسب نیست. استفاده از ته ریش روی گونه ها جذابیت بیشتری به صورت می دهند.

فرم صورت مربعی

در این نوع صورت ها از خطوط تیز و انتخاب ریش به صورت زاویه  مناسب نیست. فرم صورت مربعی اغلب فک پهنی دارند. این افراد باید در قسمت چانه ریش بلندتری داشته باشند تا حالت صورت به فرم گرد و مثلثی ایجاد شود و مربع بودن فرم صورت به چشم نیاید.

 

 

........کشکول

*هیجان انگیزترین شهربازی های جهان

افتتاح بزرگترین چرخ و ‌فلک دنیا با ارتفاع ۲۵۰ متر بهانه‌ای شد تا از دلهره‌ آورترین ترن‌ها، ترسناکترین سرسره‌ها و ... بگوییم.

ما شاید سوار ترن، سورتمه، قطار وحشت و ... در شهربازی نشده باشیم اما چرخ ‌و‌فلک، آن هم در کنار بقیه اعضای ‌خانواده و دوستان، تجربه ‌ای است که همه ‌مان از آن خاطرات شیرینی داریم. این روزها، بزرگترین و بلندترین چرخ و فلک جهان که ۲۵۰ متر ارتفاع دارد، در امارات افتتاح شده تا نمایی ۳۶۰ درجه از فراز شهر را پیش چشم بازدیدکنندگان بگذارد. در مینی پرونده امروز زندگی‌ سلام، با ویژگیهای این چرخ ‌و‌فلک و همچنین چند مورد از هیجان ‌انگیزترین وسایل در شهربازیهای جهان آشنا خواهید شد.

کابین‌های آسمان‌خراش‌

این چرخ‌ و‌فلک به نام «عین دوبی» که در جزیره مصنوعی بلوواترز در خلیج ‌فارس قرار دارد، متشکل از ۴۸ کابین است و میتواند ۱۷۵۰ بازدید‌کننده را در خود جای دهد. کابینهای این چرخ و فلک به شدت لاکچری است و امکانات زیادی شبیه سوئیتهای یک هتل 5 ستاره را دارد! این اتاقکها توسط شرکت هیوندای طراحی و ساخته شده‌اند و فضای داخل آنها طوری طراحی شده که بتوان چشم‌اندازی زیبا و کامل از آسمانخراش‌های این شهر را مشاهده کرد. تمامی این اتاقکها دارای تهویه هواست و کفپوشی چوبی دارد. دفتر گردشگری دبی گفته بیش از ۹ هزار تن فولاد برای خلق این سازه استفاده شده که ۲۵ درصد بیشتر از فولاد به کار رفته در برج ایفل است. ۲۴۰۰ کیلومتر کابل هم برای ثابت نگه ‌داشتن کابینها به خدمت گرفته ‌شده است. این چرخ ‌و‌فلک با عنوان «بی سابقه در دنیای مهندسی، چه از لحاظ پروسه و چه ابعاد» مورد ستایش قرار گرفته است.

سریع‌ترین ترن هوایی

شهربازی سدار پوینت در اوهایو را میتوان پایتخت ترن‌ هوایی جهان نامید چراکه ۱۷ ترن ‌هوایی مثال ‌زدنی و هیجان‌انگیز دارد. از شگفت‌ انگیزترین و پرطرفدارترین‌های آنها میتوان به میلانیوم اشاره کرد که در نوع خود بینظیر است. این ترن در سال 2016 تکمیل شده و سرعت آن به ۹۳ مایل بر ساعت(152 کیلومتر بر ساعت) میرسد. پارک سدار پوینت که در شهر ساحلی سند اسکای واقع شده، با داشتن ۱۴۸ هکتار مساحت و سریع ‌ترین و بلندترین ترنهای هوایی دنیا با بیش از ۷۰ متر ارتفاع در سال ۲۰۱۰ به عنوان بزرگترین و هیجان‌انگیزترین شهربازی دنیا معرفی شده است.

ترسناکترین قطار وحشت

قطار ارواح خبیثه، نام وسیله‌ای مهیج در یکی دیگر از عجیب‌ ترین شهر بازیهای دنیاست که در باکو قرار دارد. زمانی که در یکی از کابینهای این قطار نشسته اید، باید هر لحظه منتظر اتفاقی ترسناک باشید. در لحظه ‌های اوج هیجان، ناگهان پارچه سفید بزرگی روی سر شما می‌افتد و راه دهان و بینی شما را مسدود میکند به گونه‌ای که قدرت فریاد کشیدن را هم از شما میگیرد! تاریکی محیط، پارچه روی سر و ترس مسیر پیش رو، همه و همه زمانی همراه با وحشت را برای هر فردی رقم میزند و سبب میشود این شهربازی به ‌عنوان یکی از وحشتناک ‌ترین شهربازیهای جهان شناخته شود.

نزدیکترین ملاقات با حیوانات ‌خطرناک

شهربازی کاراکازوس، یکی از خاصترین پارکهای دنیاست که سالانه گردشگرهای زیادی را به استرالیا میکشاند. در این شهربازی مردم میتوانند در کمترین فاصله با خطرناک‌ ترین حیوانات قرار بگیرند. بازدید کنندگان در «قفس مرگ» سوار میشوند و کروکودیلی را که در چند متری آنها در آب شناور است، از نزدیک میبینند! تصویر این اتفاقی را که میبینید، گویای همه چیز است!

مرگبارترین سقوط

تجربه سقوط از ارتفاع در یک تونل آبی که در پارک آبی رپیدز فلوریدا قرار دارد، اتفاق منحصربه‌ فردی است که هیچ جای دیگری نظیرش را احتمالا نخواهید دید. تپش قلب، تخلیه هیجانی و مورمورشدن ستون فقرات را همزمان میتوانید وقتی از ارتفاع ۲۰ متری به صورت تقریبا عمودی رها میشوید، تجربه کنید. سرعت این سقوط به 156 کیلومتر بر ساعت میرسد که میتواند آدرنالین زیادی را در بدن شما ترشح کند و در انتها به یک محوطه آبی ختم میشود تا شاید کمی از تپش قلب شما کم شود.

هیجان انگیزترین تاب

یک تاب فوق‌العاده هیجان‌انگیز در شهربازی چین ساخته شده که «تاب پشیمانی» نام گرفته است چون بیشتر کسانی که سوارش میشوند از کرده خود پشیمان خواهند شد! این تاب عظیم به وسیله یک اهرم کشیده میشود و پس از رها شدن تا حدود ۲۰ متر از لبه یک دره ۳۰۰ متری بالا میرود. گفته می‌شود این تاب یکی از دو جاذبه محبوب این پارک است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *