شناسه خبر: 34658 منتشر شده در مورخ: 1400/8/11 ساعت: 10:58 گروه: اجتماعی  
ضرورت توانمند سازی قشر مددجویی البرز برای پویایی اجتماعی

ضرورت توانمند سازی قشر مددجویی البرز برای پویایی اجتماعی

قشر مددجویی اعم از معلولان ، خانواده های نیازمند و بانوان سرپرست خانوار بخشی از پیکره جامعه هستند که توانمند سازی آنان از جمله در استان پرجمعیت البرز می تواند به پویایی اجتماعی ، اقتصادی و کاهش اتکا به نهادهای حمایتی کمک کند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، تجارب سال های گذشته در امر حمایت از جامعه مددجویی نشان می دهد که بسیاری از این افراد اگرچه به واسطه معلولیت ، ناتوانی جسمی یا فقر مالی نتوانسته ، خلاقیت ها و توانمندی های خود را به منصه ظهور برسانند اما اندک حمایت ها در باب اشتغال و خودکفایی به یکباره شگفتی ساز شده تا جایی که برخی از این افراد  با گذر مرحله مددجویی به کارآفرینانی توانمند تبدیل شده اند که نمونه های آنان در استان البرز و سایر مناطق کشور بسیار است.

براین اساس  در کنار چرخ های بزرگ تولیدی در کشور باید سهم چرخ دنده های کوچکی که در انتظار حمایت برای همراهی رونق تولید هستند را در نظر گرفت تا با همراهی این مجموعه ها  شاهد حضور افراد به ظاهر ناتوان اما با استعداد در صحنه های اجتماعی ، اقتصادی و کارآفرینی باشیم.

کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی از جمله نهادهای حمایتی هستند که  برای توانمندسازی و خودکفایی در قالب پرداخت تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی، اشتغال و دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای مددجویان تلاش دارند اما باید گستره حمایت ها برای شکوفایی خلاقیت ها در جامعه مددجویی کشور و البرز کوشید.

پیرمرد سالخورده ای که امروز مستقل است، زن تنهایی که محتاج نیست ، دانشجویی نیازمندی که توانست ادامه تحصیل دهد و معلولی که همپای سایر افراد عادی مشغول به کار است نمونه هایی از  افراد به ظاهر ناتوانی است که در مسیرتنگنای زندگی با حمایت کمیته امداد و بهزیستی  توانسته اند خودکفا شوند.

اما آنچه که بیش از همه در این همراهی نهادهای حمایتی با افراد کم توان برای رونق تولید باید مورد توجه قرار گیرد خودکفایی مددجویان با  ایجاد اشتغال برای آنان و توانمندسازی خانواده های تحت حمایت است که خودباوری را نیز در این افراد گسترش می دهد.

رویکرد طرح‌های توانمندسازی برای جامعه هدف ۲ نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی ، ارایه خدمات اثر گذارو زودبازده است که منجر به ایجاد اشتغال پایدار و خروج از بدنه حمایتی می شود.

ایجاد بیش از ۲  هزار فرصت شغلی برای نیازمندان از سوی کمیته امداد البرز

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان البرز گفت: سالانه  از محل اعتبارات قرض‌الحسنه سهم اشتغال بانک‌ها و صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت  تسهیلات ویژه به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد و نیازمندان جویای کار استان پرداخت می‌شود.

شاهین رضایی با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته ایجاد اشتغال در کمیته امداد البرز  رشد ۱۸ درصدی داشته است. افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون به ۲ هزار و ۱۴۹ مددجو و نیازمند البرزی تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به ارزش۶۳ میلیارد و  ۳۷۸  میلیون تومان توسط بانک‌های عامل پرداخت‌شده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات اشتغال این نهاد در زمینه‌های خدماتی، تولیدی صنعتی، دامپروری، کشاورزی و صنایع‌دستی به مددجویان وزنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد و تعدادی از نیازمندان غیر تحت حمایت پرداخت می‌شود بیان کرد: طی ۶ ماهه اول سال جاری این نهاد در قالب تسهیلات اشتغال، کاریابی و راهبری شغلی بیش از ۱۷۰۰ شغل به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.

 رضایی افزود: برای کارآفرینانی که از مددجویان موردحمایت این نهاد در کسب‌ و کار خود به‌کارگیری کنند، پرداخت حق بیمه فرد به‌کارگیری شده تا ۲ سال در نظر گرفته ‌شده است.

وی گفت: در استان البرز راهبری شغلی نیازمندان و مددجویان کمیته امداد در قالب طرح‌های خدمات، دامپروری، صنایع‌دستی، صنفی و صنعتی، کشاورزی، گلیم و فرش می‌باشد که برای مددجویانی که به هر دلیل امکان فعالیت بیرون از منزل را ندارند ایجاد اشتغال نموده است.

رضایی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم کمیته امداد توانمند کردن خانواده‌های موردحمایت است، افزود:  کمیته امداد استان البرز طی ۶ ماهه اول سال جاری در طرح راهبری شغلی با ایجاد ۷۵۵ شغل برای نیازمندان و مددجویان این استان رتبه دوم کشور را کسب کرد.

 معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان البرز  گفت: در این طرح کارآفرینان موفق با ارائه آموزش‌های کاربردی اولیه و لازم به مددجویان و همچنین تامین مواد اولیه، زمینه را برای تولید محصول خود توسط مددجویان فراهم کرده و این محصولات را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنند.

وی افزود: کمیته امداد با پرداخت تسهیلات به مددجویان تحت پوشش و ایجاد طرح‌های اشتغال پایدار، در تلاش است تا مددجویان به خودکفایی رسیده و نیاز به سازمان‌های حمایتی نداشته باشند.

جذب اعتبارات بانکی منوط به همکاری بانکها در تضامین است 

مدیر کل بهزیستی البرز از اختصاص ۱۰۶میلیارد تومان برای اشتغالزایی جامعه هدف بهزیستی این استان خبر داد و افزود:  امسال ۹۸  مددجوی بهزیستی البرز برای دریافت وام اشتغال به بانک ها معرفی شده اند که جذب اعتبارات بانکی منوط به همکاری بانکها در تضامین بانکی است.
 اسدالله حیدری  ادامه داد: مبلغ وام پرداختی در سال ۱۴۰۰ برای خود اشتغالی و مشاغل خانگی ۵۰ میلیون  تومان و برای کارفرمایان ۲ میلیارد تومان به ازای جذب حداقل ۴۰ نفر مددجو است.
وی گفت: زنان سرپرست خانوار ، معلولان قابل بازتوان و آسیب دیدگان اجتماعی از جمله جامعه هدف بهزیستی هستند که درصدد خدمات دهی هرچه بیشتر به آنها هستیم .

مدیرکل بهزیستی البرز افزود:  سال گذشته  ۲ هزار و ۴۵۶ نفر  از طریق سامانه  اشتغال بهزیستی نام نویسی کردند که ۲ هزار و ۳۶  نفر آنان  از  طریق پرداخت وام های خوداشتغالی ، مشاغل خانگی و کارفرمایی ، استخدام سه درصدی معلولان در دستگاه های دولتی ، جذب نیرو در کاریابی ها ، مراکز غیر دولتی ماده ۲۶ و ماده ۲۸ ، گروه همیار و تعاونی های فراگیر جذب بازار کار شدند.

حیدری در خصوص پرداخت وام های بهزیستی از محل بند "ب" تبصره ۱۶ قانون بودجه در استان البرز گفت: از این طریق در سال ۹۹ تعداد یک هزار و ۱۹۹ نفر به  به مبلغ ۵۵ میلیاردو ۴۱۹ میلیون تومان از گروه هدف بهزیستی تسهیلات دریافت کردند

 برنامه‌های توانمندسازی اقتصادی مددجویان  با محوریت اشتغال به‌عنوان اصلی‌ترین راهبرد در مبارزه با فقر است که ازسوی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی به اجرا درآمده و موفقیت دراین زمینه سبب می شود امیدهایی برای رفع معضل بیکاری شکل گیرد چراکه جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد از توانمندی های ویژه ای برای همسو شدن با جامعه درجهت رشد و پیشرفت کشور برخوردارند.

بیش از ۵۳ هزار نفر زیر چتر حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) ، ۵۰ هزار مددجو و بیش از ۳۲ هزار معلول زیر پوشش بهزیستی استان البرز هستند.که این نهادهای حمایتی در طول سال در کنار سایر طرح های حمایتی خود با ارایه تسهیلات اندک در تلاش برای خودکفایی آنان هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *