شناسه خبر: 34654 منتشر شده در مورخ: 1400/8/10 ساعت: 12:42 گروه: اجتماعی  
نیازمند حمایت جدی دغدغه مندان فرهنگی از مدرسه خزائلی هستیم/ دکتر خزائلی ۱۲ مدرسه تاسیس کرد

نیازمند حمایت جدی دغدغه مندان فرهنگی از مدرسه خزائلی هستیم/ دکتر خزائلی ۱۲ مدرسه تاسیس کرد

عزیزیان آموزشگاه دکتر خزائلی را میراث و هویت فرهنگی همه نابینایان دانست و گفت: این آموزشگاه چندین هنرمند و استاد برجسته تحویل جامعه داده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبرگزاری شبستان، «نصرت الله عزیزیان» در مورد مساله بوجود آمده در خصوص  مدرسه دکتر خزائلی گفت: قبل از شرح این مساله لازم است  به نامگذاری روز نابینایان اشاره کنم و مقدمه ای بگویم. تاریخچه روز عصای سفید به یک عکاس انگلیسی به نام جیمز بیگز بر می گردد که در سال 1921 بر اثر تصادف نابینا می شود. جیمزبیگزعصای سفید را طراحی کرد تا نابینایان در تردد از خیابان دچار مشکل نشوند. بعد از جنگ جهانی دوم دو دانشمند آمریکایی ناول پری ریاضیدان و جاکوپس تن بروک قانون عصای سفید را تدوین کردند و با پویش های اجتماعی این قانون را در مجلس آمریکا به تصویب رساندند. مقرر شد 15 اکتبر بزرگداشتی برای نابینایان در آمریکا و سراسر جهان برگزار شود. این قانون عصای سفید از ابتدا هفت ماده ای بود که به مناسب سازی اماکن و مشارکت اجتماعی نابینایان تاکید داشت.

این فعال در حوزه نابینایان یکی از کسانی که در ایران برای پیگیری حقوق نابینایان اهتمام ورزید، را دکتر خزائلی نام برد و عنوان کرد: دکتر خزائلی بر مشارکت اجتماعی و استقلال نابینایان و آموزش آنها تاکید داشت. دکتر خزائلی متولد 1292 در اراک بود که در 18 ماهگی در اثر ابتلا به آبله نابینا شد. در مکتب خانه و مدارس اراک با وجود محدودیت ها ادامه تحصیل داد و در دوازده سالگی قرآن کریم را حفظ کرد.

وی اظهار داشت: دکتر خزائلی موانع زیادی را  برای کل نابینایان کشور برداشت. به عنوان مثال امتحانات متوسطه دوم به صورت کتبی برگزار می شد و منشی در اختیار نابینایان قرار نمی دادند چون قانونی وجود نداشت. ایشان دو سال نامه نگاری با تهران و با وزیر آموزش وقت کرد تا به نابینایان اجازه داده شود در امتحانات منشی داشته باشند. در حال حاضر که دانش آموزان بنده بر سر جلسات منشی می گیرند، مدیون دکتر خزائلی هستند.

عزیزیان با بیان اینکه دکتر خزائلی دیپلم را با رتبه اول کشوری گرفت، تصریح کرد: ایشان در سال 1321 جذب آموزش و پرورش شد و به خاطر موفقیت در تدریس پایه ششم به عنوان معلم نمونه کشور انتخاب شد. در سال 1332 دکترای ادبیات از دانشگاه تهران گرفت و در سال 1336 دکترای حقوق خود را از دانشگاه تهران گرفت. دکتر خزائلی بیش از 30 عنوان کتاب در زمینه های ادبی، فلسفه، تفسیر و غیره تالیف کرد.

این آموزگار نابینایان خاطر نشان کرد: از جمله خدمات دکتر خزائلی به نابینایان و فرهنگ کشور، تاسیس مدرسه بود. ایشان 12 مدرسه در سراسر کشور به ویژه اراک تاسیس کرد. بیشتر این مدارس برای افراد بینا بود. ایشان یک مدرسه در تهران برای نابینایان تاسیس کردند که در سال 1342 تاسیس رسمی شد. دکتر خزائلی در آن زمان با نابینایانی که متکدی بودند، صحبت می کرد به آنها پول می داد تا بیایند درس بخوانند. ایشان اول نابینایان بزرگسال را با سواد و در ادامه کودکان و نوجوانان نابینا را جذب کرد.

وی از جمله خدمات  دکتر خزائلی که دیگر در کشور دنبال نمی شود را حرفه آموزی به نابینایان ذکر کرد و افزود: دکتر خزائلی دستگاه اپراتور را وارد کشور کرد و به نابینایان شغل تلفن چی را آموزش داد. ایشان همچنین چاپگر بریل را برای چاپ کتاب های بریل به ایران آورد. دکتر خزائلی در ادامه در مدرسه «دکتر خزائلی»، استودیوی ضبط کتاب صوتی برای نابینایان ایجاد کرد. تا اوایل دهه 80 همه کتب درسی دانش آموزان نابینا در سراسر کشور توسط آموزشگاه دکتر خزائلی ضبط و توزیع می شد.

این فعال در حوزه معلولان با اشاره به اینکه متاسفانه یک خیر یک و نیم میلیارد تومان برای تعمیر آموزشگاه دکتر خزائلی پرداخت کرده است، بیان کرد: این خیر شرط گذاشته که اسم مدرسه، کار و اندیشه 4 شود در صورتی که اسم دکتر خزائلی بیش از 50 سال قدمت دارد و این آموزشگاه چندین هنرمند و استاد را تحویل جامعه داده است. آموزشگاه دکتر خزائلی میراث فرهنگی و هویت فرهنگی همه نابینایان است. اسم دکتر خزائلی برای همه ما الگو است و متاسفانه دارند این میراث فرهنگی را با زد و بند دارند از بین می برند.

عزیزیان یادآور شد: خوشبختانه با همبستگی و اتحاد دغدغه مندان فرهنگی اعم از بینا و نابینا و مشارکت رسانه ها بحث واگذاری کتابخانه رودکی به مرکز اسناد کتابخانه ملی منتفی شد و این یک موفقیت فرهنگی برای نابینایان در سال 99 بود. معاون مرکز اسناد کتابخانه ملی که قبلا صحبت های نابینایان مبنی بر نامناسب بودن کتابخانه ملی برای نابینایان را انکار می کرد، اخیرا صحبت های ما را تاکید کرده است و گفته که مخالف این واگذاری بوده است.

وی با اشاره به نامگذاری سالن اجتماعات مدرسه ارمغان تربیت دامغان به نام محقق «محمد خزائلی» اظهار داشت: این نامگذاری چند روز پیش با حضور مسئولان استانی و شهرستانی  طی مراسمی صورت گرفت.این گونه اقدامات در معرفی شخصیت های بزرگی همچون دکتر خزائلی بسیار موثر است. در واقع به جای اینکه مدرسه ای که به نام شخصیت های بزرگ نامگذاری شده را تغییر نام دهیم باید مدارس، خیابان و مراکزی  به اسم این بزرگان نامگذاری شود تا به نوعی الگو سازی شود و بیش از پیش این عزیزان و خدماتی که ارائه کردند به جامعه معرفی شوند.

این آموزگار نابینایان با بیان اینکه در حال حاضر نیازمند حمایت جدی دغدغه مندان اهل فرهنگ از مدرسه دکتر خزائلی هستیم،عنوان کرد: از تمام دغدغه مندان فرهنگی اعم از بینا و نابینا درخواست داریم که از آموزشگاه خزائلی که هویت فرهنگی نابینایان محسوب می شود، دفاع کنند. از آقای دکتر حسین عبدالملکی و همه عزیزان اعم از بینا و نابینا که برای حفظ نام آموزشگاه دکتر خزائلی تلاش کردند و می کنند، تقدیر و تشکر دارم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *