شناسه خبر: 34636 منتشر شده در مورخ: 1400/8/8 ساعت: 12:37 گروه: مشاوره  
پویش مشاوره رایگان روانشناسی "اندیشه زیبا

پویش مشاوره رایگان روانشناسی "اندیشه زیبا

زندگیهای پیچیده اجتماعی هر روز مشکلات روانی و رفتاری فراوانی را برای افراد جامعه به وجود می آورد. در دوران شیوع بیماری کرونا، این گونه مشکلات بیشتر هم شده است تا آنجا که سلامت روان جامعه به شدت تهدید می شود و نیاز به مشاوره های روانشناسی بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش ایران سپید به تازگی جمعی از روانشناسان سراسر کشور، پویشی تحت عنوان اندیشه زیبا را آغاز کرده اند. فاطمه اکبری، مبتکر این پویش که خود 19 سال است به کار روانشناسی اشتغال دارد می گوید: پویش اندیشه زیبا، طرحی است در زمینه مشاوره تلفنی رایگان که برای استفاده از خدمات روانشناسی برای مردم سراسر کشور شکل گرفته است و با حضور مشاوران و روانشناسان زبده و کار آزموده ای برنامه ریزی و اجرا شده است. اگر بخواهم سوابق کاری همکارانمان را بگویم در این طرح از همکاران با چند سال سابقه کاری تا همکارانی با سوابق حدود 25 تا 30 سال داریم. همکارانی که در این طرح حضور دارند کسانی هستند که در کلینیکهای خود بسیار مشغولند و گاه سمتها و جایگاههای اجتماعی خوبی دارند که از همگی تشکر می کنم. برای شروع کار و در اولین مرحله پویش فراخوان دادیم و حدود 370 نفر از روانشناسان در عرض یک هفته ثبت نام کردند.ما رزومه ها را بررسی کردیم و  از بین آنان، 150 نفر را انتخاب کردیم بعد از یک ماه حدود 50 نفر دیگر هم به این جمع اضافه شدند و در فاز سوم قرار است 100 نفر دیگر را هم اضافه کنیم. تا از کمک آنها بهره بگیریم.

مشاوره ها در حوزه مشاوره فردی شامل اضطراب، افسردگی، مدیریت خشم است. در حوزه خانواده و زوج شامل، حل تعارض، غنی سازی رابطه زوجین، مشاوره قبل از ازدواج و مسائل خانوادگی . مشاوره در حوزه کودک و نوجوان هم شامل، مشکلات رفتاری کودک و نوجوان و مسائل فرزندپروری است همچنین مشاوره های شغلی و تحصیلی هم داریم .

در ابتدای کار روزانه بین 70 تا 100 تماس از طرف مردم داشتیم و بعدها به روزی 120 تماس رسید.مسئول هماهنگی گروه، وقتهای مشاوران را تنظیم می کند . پیامهایی که مردم بعد از مشاوره برای همکاران ما ارسال می کنند حاکی از رضایت آنهاست و همین پیامهاست که به ما انگیزه می دهد که این طرح را ادامه دهیم بعلاوه تعدادی از همکاران حقوقی هم پیشنهاد کرده اند  که مشاوره حقوقی را هم به این طرح اضافه کنیم که آن را برای ادامه کار در فاز بعدی گذاشته ایم.. هزینه های مشاوره بالاست این هزینه ها در مقطع ارشد طبق تعرفه سازمان نظام روانشناسی برای 45 دقیقه مشاوره، 130 هزار تومان و در مقطع دکتری 187 هزار تومان است که به نسبت سوابق کاری مشاور تا 15 درصد هم قابل افزایش است. اما تمام هموطنانی که در این طرح از خدمات مشاوره رایگان استفاده می کنند می توانند بر حسب نیازی که مشاورشان تعیین می کند در فواصل زمانی کوتاه و تلفنهای متعدد این خدمات را دریافت کنند. یعنی مشاوره می تواند در چند جلسه انجام شود. این طرح برای کمک به مردم عزیزمان است چو عضوی به درد آورد روزگار    دگر عضوها را نماند قرار و دینی است که مشاوران ما به مردم عزیزمان در حوزه روانشناختی ادا می کنند.

س: شروع این طرح از مشهد بوده است؟

ج: بله در شروع از مشهد بود ولی الان همکارانی که در طرح ما هستند از شهرهای مختلف هستند از تهران، اهواز، خوزستانو هر جای ی که فکر کنید . در حال حاضر ما از شهرهای مختلف روانشناسان زبده را انتخاب کرده ایم. اما به نسبت بیشتر مشاورین مشهدی هستند و حدود 40 درصد همکاران از شهرهای دیگر آمده اند. . حامیان ما هم در این طرح خانه مشاوران و روانشناسان و حرف یاورانه کل کشور، خانه روانشناسان و مشاوران شاندیز دانشکده علوم بهزیستی ، شکوه مهر مشهد و برخی نهادها و انجمنهای شخصی هستند. این طرح با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی مشهد مقدس و مجمع کانون فرهنگی تبلیغی استان خراسان رضوی و برخی کلینیکها و نهادهای اجتماعی و مراکز خصوصی انجام می شود.

همکاران ما اغلب عضو سازمان نظام روانشناسی    هستند در مقطع ارشد ما 130 نفر همکار داریم و در مقطع دکترا در حال حاضر 70 نفر هستند البته در فاز دوم 50 نفر دیگر به جمع ما اضافه خواهند شد.

س: این طرح سه ماهه یعنی از ابتدای شهریور شروع شده است؟ ؟

ج: بله ولی ما اشتیاق مردم و هم روانشناسان همکار را می بینیم و احتمال اینکه بخواهیم زمان این طرح را اضافه کنیم دور از انتظار نیست.

س: به نظر شما علت استقبال همکاران روانشناس چیست شما هزینه های مشاوره در بخش دولتی را گفتید اما در بخش خصوصی هزینه های بالاتری را داریم چرا همکاران شما که می توانند هزینه های مشاوره سنگینی دریافت کنند در این طرح به صورت رایگان همکاری می کنند؟

ج: ما دیدیم هزینه های مشاوره بسیار بالاست و از طرفی مردم احساس نیاز دارند و قدرت مالی بسیاری پایین است. ضمن اینکه ما مدام به هم پیام می دهیم که از خانه خارج نشوید و مراجعی که می خواهد از شهر دوری بیاید باید هزینه بالایی پرداخت کند و زمان و انرژی زیادی بگذارد معمولا مشاوره ها هم در یک جلسه انجام نمی شود و باید تداوم داشته باشد تا به نتیجه مطلوبی برسد. من در فضای مجازی در گروهی این طرح را پیشنهاد دادم و خواستم هر کس می تواند همکاری کند. ما در این طرح مشاورانی داریم که روزانه در مشاوره های تلفنی خود بالغ بر یک میلیون درآمد دارن و مشاوره های این طرح را در لابه لای کارشان و به عنوان اولویت قرار داده اند  به عنوان مثال در گروه مشکل خانمی طرح شده بود و عنوان شده بود که نیاز فوری به مشاوره دارد چند نفر از همکاران من با دلسوزی تمام متقاضی شدند که این خانم به صورت حضوری برای مشاوره برود چون مورد پیچیده ای بود که نیاز به مشاوره حضوری داشت. همکاران من نگران سلامتی مردم هستند و امیدوارم مردم هم به سلامتی روان خودشان اهمیت بدهند.

زمان طرح از ابتدای شهریور تا آخر آبان اعلام شده بود که احتمالا با استقبال خوبی که انجام شده ادامه می یابد. پیامهای پر محبت مردم انگیزه ما را برای ادامه کار بیشتر می کند.

س: راه ارتباطی با مردم چیست؟

ج: راه ارتباطی از طریق صفحه اینستاگرام اندیشه زیبا فاطمه اکبری هست. قرار است شماره تلفنی را هم برای این کار اختصاص دهیم.

س: یعنی در این صفحه مردم درخواست مشاوره خود را اعلام می کنند؟

ج: بله درخواست برای مسئول برنامه ریزی ارسال می شود و تلفن مشاور برایشان فرستاده می شود تا با او تماس بگیرند.

سعی داشتیم صد شماره برای این کار از مخابرات بگیریم ولی موفق نشدیم در حال حاضر مشاوران تلفن همراه خود را برای مشاوره گیرنده می فرستند تا با آنها تماس گرفته شود. در پیام به مراجع ساعتی که باید تماس بگیرد هم اعلام می شود و وقتهای بعدی بین مراجع و مشاور تعیین می شود. ما از ابتدای شروع این طرح مراجعانی داریم  که چندین جلسه مشاوره گرفته اند. گاه یک شخص برای چند نفر وقت مشاوره درخواست می دهد و احساس نیاز بین مردم خیلی زیاد است.

قصد داریم بعد از تمام شدن فاز اول این طرح نتایج  آن را به سازمانهایی از جمله سازمان بهزیستی اعلام کنیم و برای مراحل بعدی سعی می کنیم استانداردتر پیش برویم تا مردم بیشتر از این خدمات استفاده کنند. اگر سازمانهای متولی سلامت روانو مشاوره، که این خدمات جزء وظایف ذاتی آنها هست بتوانند ورود کنند و به مردم این خدمات را ارائه دهند خیلی می تواند در ارتقای سلامت روان مردم اثرگذار باشد

پویش مشاوره روانشناسی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *