شناسه خبر: 34621 منتشر شده در مورخ: 1400/8/8 ساعت: 09:50 گروه: اجتماعی  
امسال نابینایان هم به دانشگاه فرهنگیان راه یافتند
پیگیری بعد از منع تحصیل نابینایان در دانشگاه فرهنگیان در سال گذشته

امسال نابینایان هم به دانشگاه فرهنگیان راه یافتند

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص برطرف شدن مشکل ورود نابینایان به دانشگاه فرهنگیان می گوید: در سنوات قبل یکی از نابینایان به نام نرگس خدادادی با رتبه خوبی در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده بود ولی به دلیل محدودیت نابینایان موفق به ورود به این دانشگاه نشده بود. او نامه ای به وزیر وقت آموزش و پرورش نوشته بود که به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع شده بود.

به گزارش ایران سپید چندی پیش به نقل از معاون برنامه ریزی آموزشی توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی شنیدیم مشکل نابینایان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان برطرف شده است دکتر مجید هداوند در این باره می گوید: در سنوات قبل یکی از نابینایان به نام نرگس خدادادی با رتبه خوبی در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده بود ولی به  دلیل محدودیت نابینایان موفق به ورود به این دانشگاه نشده بود. او نامه ای به وزیر وقت آموزش و پرورش نوشته بود که به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع شده بود.
در همین ارتباط  جلسه ای در این شورا تشکیل شد که من هم در آن حضور داشتم در آنجا بحث شد که علاوه بر ایشان خیلی از دانش آموزانی که با رتبه های خیلی خوب در کنکور سراسری و در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می شوند با اعمال نظر کمیته مصاحبه گر و با توجه به نوع معلولیت از جذب در دانشگاه فرهنگیان محروم می شوند.در همین راستا،  کارگروهی با مرکزیت نیروی انسانی وزارتخانه و با شرکت سازمان استثنایی و سازمان بهزیستی تشکیل شد و پیگیریها توسط دستگاههای مربوطه انجام شد و در نهایت دستورالعملی تهیه شد مبنی بر اینکه چه گروههایی می توانند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. کسانی که نابینا بودند ناشنوا بودند و معلولان جسمی حرکتی.
کد رشته های مربوط به دانشگاه فرهنگیان را هم گرفتیم و متناسب با ظرفیت کد  رشته ها و ویژگیهای جسمی و معلولیتی این سه گروه توانستیم این دستورالعمل را برای نیروی انسانی وزارتخانه ارسال کنیم. آنها هم امسال موافقت کردند این دانشجویان در رشته تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه شرکت کنند. البته ما دنبال این هستیم که این دوستان را توجیه کنیم که اینها علاوه بر مدارس استثنایی می توانند در بعضی از مدارس عادی هم با توجه به مهارتهایی که دارند و پیدا می کنند و نظر تخصصی کارگروهی که مصاحبه گر است ورود پیدا کنندو مشکل استخدامشان حل شود. بعلاوه توصیه کردیم گروه مصاحبه گر حتما از آموزش و پرورش استثنایی باشند.

س: در ادامه از دکتر هداوند در باره برنامه گویا ساز شبکه شاد پرسیدیم. او توضیح می دهد: از طرف آموزش و

پرورش استثنایی آقای دکتر افروز را به گروه فنآوری وزارتخانه معرفی کردیم که با ارتباطی که با کارگروه فنی همراه اول برقرار شده است بزودی بحث کدنویسی شبکه شاد و گویا ساز شدن آن هم برای نابینایان مرتفع خواهد شد.

س: شنیده می شود برخی از استانها با کمبود معلم رابط روبرو هستند دکتر هداوند در پاسخ به این سوال می گوید: در باره کمبودهایی مانند آنچه در گلپایگان طرح شده است باید موردی وارد شویم اما مشکلاتی در مورد سامانه سیدا وجود داشت که به دلیل یکپارچه شدن سامانه ها ثبت نام دانش آموزان تلفیقی انجام نمی شد که خوشبختانه این مشکل حل شده است. فقط بحث معلم رابط و لیستی که باید در سامانه تهیه شود مانده است تا معلم رابط به فرد تعلق گیرد که در حال پیگیری آن هستیم که برطرف شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *