شناسه خبر: 34617 منتشر شده در مورخ: 1400/8/5 ساعت: 09:27 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 5 آبان 1400

روزنامه چهارشنبه 5 آبان 1400

عناوین امروز: کدام گروه از مددجویان بهزیستی مشمول دریافت یارانه ۴۸۰ هزار تومانی هستند؟-کمتر از هزار دانش آموز استثنایی از تحصیل بازماندند-یک متخصص عفونی: احتمال بروز پیک ششم کرونا با وجود کاهش آمارها وجود دارد-کمترین حرمت و تجلیل را از ورزشکاران نابینا انجام نمی‌دهند-رازگشایی از مرگ مشکوک خانم وکیل/ تحقیقات همچنان ادامه دارد.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه  5 آبان 1400

20 ربیع الاول 1443

27  اکتبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6829

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*رییس جدید سازمان بهزیستی کشور منصوب شد

*کمتر از هزار دانش آموز استثنایی از تحصیل بازماندند

*یک متخصص عفونی: احتمال بروز پیک ششم کرونا با وجود کاهش آمارها وجود دارد

*کمترین حرمت و تجلیل را از ورزشکاران نابینا انجام نمی‌دهند

*رازگشایی از مرگ مشکوک خانم وکیل/ تحقیقات همچنان ادامه دارد

 

..........خبر ویژه

*رییس جدید سازمان بهزیستی کشور منصوب شد

طی حکمی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی محمد قادری به سمت معاون وزیر کار و رئیس سازمان بهزیستی کشور منصوب شد.

*کدام گروه از مددجویان بهزیستی مشمول دریافت یارانه ۴۸۰ هزار تومانی هستند؟

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: کمک هزینه‌ای از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به توانخواهان دارای معلولیت بسیار شدید و شدید که فاقد شغل و درآمد هستند، پرداخت می‌شود.

سید احمد خادم معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در رابطه با کمک معیشتی معلولان اظهار کرد: طبق ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، کمک معیشتی کمک هزینه‌ای است که از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به توانخواهان دارای معلولیت بسیار شدید و شدید که فاقد شغل و درآمد هستند، هر سه ماه یک بار پرداخت می شود و  سازمان بهزیستی هم هیچ گونه دخالتی در آن ندارد.

وی درباره شرایط لازم برای دریافت کمک معیشتی گفت: اولین شرط این است که افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید باشند، همچنین پرونده کمیسیون پزشکی توانبخشی، تعیین نوع و شدت معلولیت آنها درسامانه ثبت شده باشد.

خادم افزود: همچنین افراد واجد شرایط باید ۱۸ سال و سنین بالاتر باشند. شرط استقرار در سه دهک پایین درآمدی بانک جامع اطلاعات اقتصادی اجتماعی خانوار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (دهک ۱_۳) نیز جزء شرایط است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در پاسخ به اینکه آخرین واریزی چه زمانی بوده بیان کرد: آخرین واریزی شهریور سال جاری بود که مربوط به سه ماهه دوم است و مبلغ ۴۸۰ هزار تومان، معادل ماهیانه ۱۶۰ هزار تومان به آنها پرداخت شده است.

 

.........گزارش ویژه

*کمتر از هزار دانش آموز استثنایی از تحصیل بازماندند

سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن اشاره به آخرین وضعیت دانش آموزان مدارس استثنایی گفت: حدود 70 درصد از دانش آموزان استثنایی از آموزش های مجازی استفاده می کردند و امسال نیز ظرفیت برای آموزش آن ها اضافه شده است.

او با بیان اینکه کلاس های گفت‌وگوی صوتی برای دانش آموزان نابینا ایجاد شده است که می تواند خیلی موثر باشد، افزود: همچنین پلتفرم گویاساز برای دانش آموزان ناشنوا  در شبکه ی شاد راه اندازی می شود که محتوای آن در حال بارگذاری است.

حسینی با بیان اینکه مدارس استثنایی برای بازگشایی در اولویت اند، گفت: مدارس زیر 50 نفر در همه مقاطع بازگشایی شده اند و بقیه مدارس در اواخر آبان ماه بازگشایی خواهند شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه سال گذشته 311 دانش آموز استثنایی در کنکور قبول شدند که این میزان نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشته است، تصریح کرد: میزان قبولی این دانش آموزان هر سال رو به افزایش است.

او در خصوص وضعیت دانش آموزان اوتیسمی افزود: دانش آموزان اوتیسمی دو دسته هستند که عده ای در مدارس عادی و عده ای در مدارس استثنایی تحصیل می کنند. همچنین بالغ بر 3 هزار دانش آموز اوتیسمی داریم که در مدارس کشور تحصیل می کنند و 70 مدرسه اوتیسمی در کشور داریم.

حسینی ادامه داد: دانش آموزان عادی و استثنایی گاهی از تحصیل باز می مانند؛ همچنین ما در وضعیت کرونا و با همه شرایط سخت کمتر از هزار نفر از دانش آموزان استثنایی از تحصیل بازماندند و یا ترک تحصیل کرد که آن ها شناسایی شدند و فعالیت هایی در جهت بازگرداندن آن ها در حال انجام است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تحصیل در همه ی مقاطع عادی بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران  رایگان است، گفت: ما مدارس غیر دولتی نیز برای دانش آموزان استثنایی داریم اما تعداد آن بسیار کم است و اغلب دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی تحصیل می کنند و حتی 50 درصد هزینه ایاب و ذهاب آن ها را نیز تأمین می کنیم.

حسینی بیان کرد: وسایل توانبخشی و خدمات حمایتی هم برای این دانش آموزان درنظر گرفته می شود تا از این طریق امکان ادامه تحصیل آن ها بیشتر فراهم شود.

او با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون بیش از 200 مدرسه به مدارس استثنایی اضافه شده است؛ افزود::درحال حاضر هزار و 700 مدرسه خاص و استثنایی داریم همچنین از اسفندماه 98 طرح بهشت تا بهشت اجرایی شد که در این راستا نیز بیش از 160 مدرسه با کمک خیرین ساخته شده است و یا در حال ساخت است تا به استاندارد های آموزشی برسیم چون سرانه فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی باید از دانش آموزان عادی بالاتر باشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: به دلیل ساخت و ساز هایی که در دو سال گذشته انجام شد در مناطق محروم 2.5 متر و سایر مناطق کشور 1.5 متر فضای آموزشی استثنایی افزایش پیدا کرد و در حال حاضر این رقم به 11 متر رسیده است.

 

......سلامت و بهداشت

*یک متخصص عفونی: احتمال بروز پیک ششم کرونا با وجود کاهش آمارها وجود دارد

 عضو کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید بر لزوم بررسی وضعیت شهرهای قرمز کرونایی در کشور، گفت: هرچند در کل آمارهای کرونا در کشور رو به کاهش است اما هنوز احتمال بروز موج ششم وجود دارد.

دکتر پیام طبرسی در حاشیه جلسه کمیته علمی کووید ۱۹ با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: درباره وضعیت کرونا آمار کشوری گویاست و خوشبختانه فعلا آمار در اکثر مناطق رو به کاهش است. هرچند که تعداد شهرهای قرمز در این هفته افزایش یافت که این موضوع می‌طلبد روی موارد شهرهای قرمز دقت بیشتری شود و علت و وضعیت آن‌ها بررسی شود.

وی با بیان اینکه البته در کل آمار کرونا و میزان مرگ و میر رو به کاهش است، گفت: هرچند این موضوع منتفی نمی‌کند که ما هشدارها را برداریم. زیرا هنوز متاسفانه احتمال بروز موج ششم وجود دارد.

طبرسی گفت: در جلسه امروز هم درباره روش‌های تست و اینکه از چه کسانی تست گرفته شود، بحث شد. همچنین درباره الزامات هوشمندسازی که یکی از آن‌ها تست مناسب است که بعد از نتیجه‌گیری اعلام می‌شود.

*کدام کیک‌ها برای سلامتی مفید هستند؟

 متخصصان تغذیه می‌گویند کیک‌های میوه‌ای که به طور طبیعی تهیه شده اند، می‌توانند برای سلامتی بدن مفید باشند.

کیک‌ها غالباً از سطح بالایی از چربی و شکر تشکیل شده اند. از همین روی، بسیاری از افراد سعی می‌کنند میزان مصرف کیک در رژیم غذایی خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و از زیاده روی در مصرف آن اجتناب کنند.

با این حال، کیک‌های میوه‌ای که به طور طبیعی تهیه می‌شوند کمتر مضر بوده و در برخی موارد دارای فوایدی نیز برای بدن هستند. درست کردن کیک‌های میوه‌ای به قرن ۱۸ میلادی بازمی‌گردد که رومیان از آن در مراسم‌های خاص بهره می‌گرفتند.

ترکیب کیک‌های میوه‌ای آن‌ها از جو، دانه‌های انار، آجیل ها و کشمش تشکیل می‌شد. همچنین آن‌ها برای شیرین کردن کیک از عسل استفاده می‌کردند. امروزه گرچه شیرینی پزها همچنان در تهیه کیک‌های میوه‌ای به سنت‌های پیشین پایبند هستند، اما تغییراتی را نیز برای طعم بهتر و تنوع این کیک‌ها انجام داده اند.

متخصصان تغذیه می‌گویند کیک‌های میوه‌ای در صورتی که فاقد شکر و چربی زیاد باشند، برای سلامتی بدن مفید هستند. ترکیبات میوه‌ای این کیک‌ها باعث افزایش آرامش بدن و خواب مناسب در طول شب می‌شود. همچنین کاهش استرس و اضطراب از دیگر فواید مصرف این کیک هاست.

در تهیه برخی کیک‌های میوه‌ای از میوه‌های خشک شده استفاده می‌کنند. میوه‌های خشک دارای سطح بالایی از فیبر هستند که مانع از بروز یبوست و اختلالات گوارشی در انسان می‌شود. همچنین میوه‌های خشک دارای میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی است.

 

........ورزشی

*کمترین حرمت و تجلیل را از ورزشکاران نابینا انجام نمی‌دهند

ورزشکاران و قهرمانان نابینای استان اردبیل خواستار تجلیل و تکریم بیشتر ورزشکاران و حرمت نگه‌ داشتن قهرمانی‌های خود شدند.

دبیر هیئت ورزش نابینایان اردبیل با اظهار تأسف از رفتار مدیرکل ورزش و جوانان با مدال‌آوران و قهرمانان ورزشی رشته گلبال در اردبیل اظهار کرد: برای حضور قهرمانان و ورزشکاران در نشست با رئیس جمهور برای تعدادی از ورزشکاران عضو تیم ملی گلبال دعوتنامه‌ای صادر نشد و در نقطه مقابل، مدیرکل ورزش و جوانان بی‌احترامی‌هایی را به آنها انجام داده است.

بهزاد سالمی تصریح کرد: در حالی که حسن جعفری، محمد پرنیا، مجتبی شهبازی و احد جواهری در رشته‌های گلبال و پاورلیفتینگ برای کشور افتخار کسب کردند و سرآمد مسابقات جهانی و بین‌المللی هستند، دعوتنامه و کارتی برای حضور آنها در دیدار با رئیس جمهور در سفر به اردبیل صادر نشد و مدیرکل ورزش و جوانان نیز در پاسخ به این غفلت انجام شده، بی‌احترامی را نثار این ورزشکاران کرده است.

وی گفت: مدیرکل ورزش و جوانان در پاسخ به این ورزشکاران اعلام کرده به خاطر وضعیت جسمانی شما کارتی صادر نشده و این توهین مستقیم به ورزشکاران نابینایی است که سال‌های طولانی برای استان، کشور و ملت بزرگ ایران افتخار کسب کردند.

دبیر هیئت ورزش نابینایان اردبیل افزود: در حالی که در سایر استان‌ها از این ورزشکاران تجلیل و تکریم شده و حتی به پاس قهرمانی‌های آنها زمین، ماشین و سایر امکانات در اختیار آنها قرار گرفته اما متأسفانه اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل به رغم افتخارات این ورزشکاران در ورزش‌های پارا آسیایی و حتی جهانی حاضر نشدند تجلیل خشک و خالی را از آنها انجام دهند.

سالمی به نادیده گرفتن حق و حقوق این قهرمانان در استخدام و اشتغال مستقیم خاطر نشان کرد: حتی مسئولان حاضر نیستند سهمیه سه درصد معلولان را نیز رعایت کرده و این ورزشکاران و قهرمانان را به استخدام درآورند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما در استان اردبیل با کم لطفی‌ها و بی‌حرمتی‌های بسیاری از سوی مسئولان به ویژه ورزش و جوانان روبه‌رو هستیم که باید بدانند این بی‌حرمتی‌ها و دهن‌کجی‌ها قطعاً بی‌پاسخ نخواهد ماند و ما نیز مدافع ورزشکاران و قهرمانان خود خواهیم بود.

سالمی بیان کرد: به دلیل عدم حمایت مسئولان تیم گلبال استان که در لیگ برتر حضور داشت، امسال از حضور در این رقابت‌ها انصراف داده و به دلیل عدم حضور به لیگ دسته اول سقوط کرد.

دبیر هیئت ورزش نابینایان اردبیل ادامه داد: با بی‌توجهی محض اداره کل ورزش و جوانان و نبود اسپانسر ما توان اعزام تیم‌ها را به مسابقات لیگ برتر گلبال نداشتیم و به همین خاطر بازیکنان تیم گلبال استان به سایر تیم‌ها پیوستند تا در لیگ برتر به نام سایر استان‌ها حاضر شوند.

 

........حوادث

*رازگشایی از مرگ مشکوک خانم وکیل/ تحقیقات همچنان ادامه دارد

ساعت 4 بعد از ظهر شنبه اول آبان، صاحب باغ ویلایی در منطقه بلوار فردوس مشهد، پس از چندین بار تماس با مستأجرش راهی باغ شد.

دختر جوانی به نام سعیده محمدی این باغ ویلا را برای یک شب اجاره کرده بود و طبق قرار باید ظهر روز بعد کلید را به صاحب باغ ویلا تحویل می‌داد. اما وقتی صاحب باغ متوجه دیرکرد خانم وکیل شد خودش به باغ رفت اما هرچه در زد کسی جواب نداد.

به ناچار با کلیدی که در دست داشت وارد باغ شد اما ناگهان با مشاهده جسد دختر جوان داخل استخر وحشت زده با پلیس تماس گرفت.

با کشف جسد وکیل 39 ساله، بلافاصله موضوع به بازپرس محمود عارفی راد و تیم جنایی اعلام شد و دقایقی بعد، تیم بررسی صحنه جرم راهی محل شدند.

 معاینات اولیه متخصصان پزشکی قانونی، آثاری از ضرب و جرح روی بدن او نشان نداد. از آنجایی که جسد با لباس داخل استخر افتاده بود تعیین زمان مرگ در صحنه مشکل بود همچنین این احتمال مطرح شد که دختر جوان اواخر شب قبل یا اوایل صبح روز حادثه فوت کرده است. بدین ترتیب از زمان مرگ او کمتر از 12 ساعت می‌گذشت.

از سویی آثار ورود به زور به داخل باغ دیده نمیشد و درهای ورودی سالم بودند. هیچ مورد به‌هم‌ریختگی و سرقتی نیز در باغ ویلا دیده نمی‌شد که حکایت از درگیری داشته باشد. بدین ترتیب فرضیه قتل کمرنگ شد.

در ادامه به دستور بازپرس جنایی مشهد، ماجرا به خانواده خانم وکیل اعلام شد و تحقیقات از آنها صورت گرفت. در حالی که هیچ مدرک و سرنخی که نشان از جنایت داشته باشد، در تحقیقات به‌دست نیامد، اما خانواده دختر جوان مدعی شدند وی به قتل رسیده است.

آنها در تحقیقات عنوان کردند: چند نفری با دخترمان مشکل داشتند و احتمال می‌دهیم که آنها سعیده را به قتل رسانده باشند. به همین خاطر خواهان بررسی دقیق پرونده هستیم.

بدین ترتیب جسد دختر جوان برای مشخص شدن علت اصلی مرگ به پزشکی قانونی انتقال داده شد.

بازپرس محمود عارفی راد  گفت: اثبات این موضوع که دختر جوان به قتل رسیده یا بر اثر حادثه‌ای فوت کرده باشد، هنوز مشخص نیست و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *