شناسه خبر: 34611 منتشر شده در مورخ: 1400/8/4 ساعت: 08:38 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 4 آبان 1400

روزنامه سه شنبه 4 آبان 1400

عناوین امروز: استخدام سه نفر از مدال‌آوران پارالمپیک در یکی از بانکها-اطلاعیه معاونت مسکن وزارت راه درباره مراحل ثبت نام در سامانه «ثمن»-به یاد مادر لالایی‌های ایران که خود به خواب ابدی فرو رفت-افزایش شمار شهرهای قرمز و نارنجی در کشور-نابینایان اصفهانی از یک زمین تمرین مناسب محروم هستند- راننده تاکسی اینترنتی قربانی سرقت مرگبار.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه  4 آبان 1400

19 ربیع الاول 1443

26 اکتبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6828

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*استخدام سه نفر از مدال‌آوران پارالمپیک در یکی از بانکها

*اطلاعیه معاونت مسکن وزارت راه درباره مراحل ثبت نام در سامانه «ثمن»

*به یاد مادر لالایی‌های ایران که خود به خواب ابدی فرو رفت

*افزایش شمار شهرهای قرمز و نارنجی در کشور

*نابینایان اصفهانی از یک زمین تمرین مناسب محروم هستند

*راننده تاکسی اینترنتی قربانی سرقت مرگبار

 

........خبر ویژه

*استخدام سه نفر از مدال‌آوران پارالمپیک در یکی از بانکها

سه نفر از قهرمانان پارالمپیک کشور که در مسابقات توکیو، مدال های ارزشمندی کسب کردند، در بانک رفاه کارگران، استخدام شدند.

اسماعیل لله‌گانی، مدیرعامل این بانک با بیان این مطلب گفت: قهرمانان پارالمپیک کشور در دیدار با مقام معظم رهبری، درخواست اشتغال به کار در یکی از سازمان‌های دولتی را داشتند که با موافقت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زمینه استخدام و اشتغال به کار سه نفر از این قهرمانان،  در بانک رفاه کارگران، فراهم شد.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران به فرایند استخدام این افتخار آفرینان اشاره و تصریح کرد: پس از دیدار این قهرمانان با مقام معظم رهبری و با دستور ویژه دکتر عبدالملکی، فرایند استخدام این عزیزان شروع و با توجه به شیوع بیماری کرونا، تمامی مراحل جذب و به کارگیری آنان در دو استان خوزستان و اردبیل – محل زندگی آن ها- انجام شد.پ

مدیرعامل بانک رفاه کارگران با اظهار خرسندی از جذب این افتخار آفرینان تأکید کرد: این مدال‌آوران و قهرمانان که الگوی اخلاق، توانمندی و پشتکار هستند، همزمان با میلاد فرخنده و با سعادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق (ع) کار خود را در بانک رفاه کارگران آغاز کردند و امیدواریم حضور آن‌ها در این مجموعه مایه خیر و برکت باشد.

هاشمیه متقیان، امان‌الله پاپی و سعید یونسی، قهرمانانی هستند که به مجموعه بانک رفاه کارگران پیوستند.

*جامعه نیازمند تغییر مفهومی در حوزه «معلولیت‌» است

مدیرکل امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر ضرورت برخورداری معلولان از حمایت‌های اجتماعی مطلوب در بسترعادی سازی معلولیت گفت: بدیهی است که هرچقدر افراد دارای معلولیت در جامعه حضور بیشتری داشته باشند و از دوران اولیه رشد کودکی ارتباطات موثر میان فردی بیشتری برقرار کنند طبیعتا در آینده حمایت‌های مناسب را می‌توانند مطالبه و دریافت کنند.

بهزاد وحیدنیا گفت: تمام افراد دارای معلولیت مشکلات ذهنی نیستند و بسیاری از افراد معلول امکان دستیابی به بلوغ اجتماعی و اقتصادی و... را در تعاملات بیشتر را دارا هستند و البته از لحاظ روانشناختی نیز به نظر می‌رسد که حضور بیشتر افراد دارای معلولیت در جامعه زمینه رشد روانی و اجتماعی آنها را در حد مطلوب فراهم می‌کند.

مدیرکل امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در بیان دیگر مزایای حضور فرد معلول در جامعه عنوان کرد: با حضور پررنگ‌تر این افراد در اجتماع ضرورت‌های تامین حقوق آنها بیشتر خواهد شد، هرچقدر بیشتر در جامعه حاضر شوند جامعه مجبور است که الزامات تامین خدمات آنها را در زمینه مناسب‌سازی، پاسخگویی بهینه به مسایل و مشکلات‌شان و همچنین در برنامه ریزی‌های کلان کشوری را مدنظر قرار دهد و به تبع با فراهم‌سازی این زیرساخت‌ها  میزان سرعت تغییرات اجتماعی ارتقاء  داده می‌شود.

وحیدنیا حضور افراد دارای معلولیت در اجتماع را در بازیابی روانی - اجتماعی والدین و مراقبان موثر دانست و افزود: بسیاری از فرصت‌هایی که برای ارتباط موثر افراد دارای معلولیت می‌تواند در جامعه ایجاد شود در حال حاضر به فضای منزل محدود شده است و به همین سبب فشارهای روانی اجتماعی خانواده‌ها افزایش یافته است.

وی حضور معلولان در اجتماع را در کاهش فشارها بر خانواده موثر خواند و گفت: این مساله از دو جنبه به کاهش فشارها کمک می‌کند یکی اینکه بحث مراقبت اجتماعی موثر فراهم‌تر می‌شود و اینکه با ایجاد احساس توانمندی در فرد و ارتباطاتی که خانواده افراد معلول با خانواده افراد سالم می‌گیرند احساس فشار آنها کمتر خواهد شد.

وحیدنیا در پاسخ به اقدامات موثر همپای توانمندسازی در جهت عادی‌سازی معلولیت در جامعه خاطرنشان کرد: اگرچه توانمندسازی کمک شایان توجهی در جهت ایجاد و تقویت قابلیت‌های فردی و اجتماعی و همچنین بهره‌مندی از امکانات اجتماعی را برای فرد معلول فراهم می‌کند و بسیار ارزشمند است اما به تنهایی کافی نیست و ضروری است به موازی شکل‌گیری جامعه‌ پذیرای معلولیت،   زمینه ایجاد فرصت‌های برابر نیز برای رشد و توسعه این افراد فراهم شود.

وی افزود: جامعه پذیرا باید عاری از خطرات محیطی باشد تا افراد دارای معلولیت با آرامش بتوانند در فضای ایمن و حمایتی رشد اجتماعی مطلوبی را به دست آورند.  

وحیدنیا تصریح کرد: باورهای غلط و یا فشارهای اجتماعی‌ای که حضور خانواده‌های افراد دارای معلولیت به همراه فرزندانشان را در اجتماع سخت می‌کند باید کمرنگ و حذف شوند؛ برخی نگاه‌ها که معلولیت را ناشی از یک گناه یا نقص می‌دانند طبیعتا به موضوع عادی‌سازی معلولیت در جامعه آسیب می‌زنند.

وی بر ایجاد واگذاری فرصت‌ها و نقش‌های اجتماعی موثر به معلولان تاکید کرد و گفت: در چنین شرایطی افراد دارای معلولیت از اینکه خودشان را ذی‌نفع والبته خدمت‌رسان به دیگران می‌بینند به حضور بیشتر در اجتماع ترغیب می شوند و روند عادی‌سازی معلولیت در جامعه سریع‌تر خواهد شد.  

مدیرکل امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ضرورت معرفی قابلیت‌های معلولان گفت: بحث معلولیت نباید به عنوان یک الگو یا طرحواره ذهنی منفی معرفی شود، افراد دارای معلولیت مانند دیگر انسان های ذی شعور بعضا اگرچه ممکن است  فاقد برخی از توانایی‌های حسی و حرکتی باشند اما قابلیت‌های گسترده آنها گاه نادیده گرفته می‌شود و به نظر می‌رسد جامعه نیازمند یک تغییر مفهومی در این زمینه است.

وی تاکید کرد: دستگاه ها و نهادهای مختلف باید اقداماتی را در جهت معرفی الگوها و چهره‌های موفق و برتر در این زمینه به انجام برسانند که جامعه به این باور برسد که معلولیت ناتوانی نیست و چه بسا افراد موفقی که با وجود محدودیت‌های جسمی و حرکتی به موفقیت‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف آموزشی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی و...دست یافته‌اند و بنابراین باید بستر حضور بیش از پیش آنها در اجتماع فراهم‌تر شود.  

 

........گزارش روز

*اطلاعیه معاونت مسکن وزارت راه درباره مراحل ثبت نام در سامانه «ثمن»

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به برخی از سوالات متداول متقاضیان مسکن در خصوص مراحل ثبت‌نام در سامانه ثمن و طرح نهضت ملی مسکن پاسخ داد.

معاونت مسکن و ساختمان این وزارتخانه به برخی از سوالات احتمالی متقاضیان برای ثبت‌نام در سامانه ثمن (نهضت ملی مسکن) پاسخ داد.

سامانه ثمن ۲۸ مهرماه و یک ماه پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس دولت سیزدهم راه‌اندازی شد که بر اساس آن متقاضیان مسکن با رعایت چهار شرط تاهل یا سرپرست خانوار بودن، عدم مالکیت بخش خصوصی، استفاده نکردن از امکانات دولتی از ابتدای انقلاب در بخش زمین و مسکن و پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، امکان ثبت‌نام در سامانه را دارند.

بنا بر اعلام معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، پایش هم‌زمان با ثبت‌نام در مراحل مختلف انجام می‌شود. بعد از پایش اولیه و احراز شرایط، پذیرفته‌شدگان برای مراحل دیگر پایش به اداره‌های کل راه و شهرسازی استان برای بررسی سابقه پنج سال سکونت معرفی می‌شوند و در نهایت با تایید نهایی، برای دریافت تسهیلات و همچنین باز کردن حساب مسدودی به نام خود نزد بانک تسهیلات‌دهنده معرفی خواهند شد.

نشانی ثبت‌نام طرح جهش تولید مسکن

برپایه این گزارش، متقاضیان برای ثبت‌نام در طرح جهش تولید مسکن باید به سامانه saman.mrud.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. ثبت نام از روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه آغاز شده است و تا ۲۸ آبان ادامه دارد.

شرایط احراز شرایط متقاضیان

همچنین احراز شرایط متقاضیان بر اساس ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن انجام می‌شود. بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، افراد باید شرایط زیر را دارا باشند:

- متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از اول فرودین ۱۳۸۴ بوده و از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم «ج» در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن).

- متقاضی متأهل یا سرپرست خانوار باشد.

- زنان خودسرپرست مشروط به داشتن دست‌کم ۳۵ سال سن حائز شرایط برای ثبت‌نام هستند. متقاضیان زن متاهل می‌توانند با ارائه تعهدنامه محضری از طرف همسر، مبنی بر پذیرش شرط واگذاری به همسر و به شرط تکمیل اطلاعات فرم ج به نام متقاضی و همسر با احراز سایر شرایط قانونی مندرج در شیوه‌نامه از مزایا و امکانات این برنامه برخوردار شوند.

- دارا بودن حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا

- عدم‌دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی از ابتدای سال ۱۳۸۴ تاکنون.

- همچنین متقاضیان واجدان شرایط تایید شده در سامانه باید برای استفاده از واحدهای مسکونی این برنامه حائز این شرایط نیز باشند: نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و غیره)و توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام‌شده در مراحل ساخت.

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام متقاضیان در سامانه ثمن

۱. بارگذاری تصویر کارت ملی متقاضی 

۲. بارگذاری تصویر شناسنامه متقاضی و و افراد تحت تکفل 

۳. بارگذاری تصویر گواهی سرپرستی در صورت ضرورت 

۴. بارگذاری تصویر گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر به شرح موارد زیر:

۵. گواهی تحصیل فرزندان

۶.  مدارک مربوط به محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان

۷. جواز کسب شاغلان صنوف برای متقاضی یا همسر

۸. سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر

۹. گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا همسر

۱۰. گواهی مبنی بر پرداخت مستمری بگیران و بازنشستگان

۱۱. بارگذاری تصویر سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین 

مراحل پایش و اطلاع‌رسانی متقاضیان ثبت‌نام مسکن در طرح جهش تولید مسکن

بر اساس این گزارش، متقاضی پس از ثبت‌نام نهایی می‌تواند وضعیت همه مراحل کار خود را از طریق بخش «مشاهده و پیگیری درخواست» در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس tem.mrud.ir پیگیری کند.

بررسی عدم دریافت زمین، مسکن و تسهیلات یارانه‌ای توسط متقاضی از طریق سامانه فرم «ج» وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود. همچنین، بررسی سابقه مالکیت از طریق سیستم ثبت اسناد و سامانه تسهیلات شبکه بانکی انجام می‌شود.

 

.............آهنگ و درنگ

*به یاد مادر لالایی‌های ایران که خود به خواب ابدی فرو رفت:

پروین بهمنی، مادر و خالق لالایی‌های مادرانه ایران‌زمین که از مدتی پیش با شدیدتر شدن مشکلات قلبی و ریوی در بیمارستان امام سجاد(ع) بستری شده بود، در ابتدای هفته جاری در ۷۲ سالگی از دنیا رفت.

 پروین بهمنی در ۱۳۲۸ در شیراز به دنیا آمد و خالق لالایی‌های محلی و پژوهشگر فرهنگ قشقایی بود. او از دانشسرای تربیت معلم دانش‌آموخته شد و سال‌ها در لباس معلمی به فرزندان ایران خدمت کرد. زنده‌یاد بهمنی از پس سال‌ها پژوهش و گردآوری لالایی‌های مناطق مختلف ایران، نشان درجه یک هنری هم‌ارز دکتری را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرد و اولین زن برگزیده مفاخر هنری تُرک لقب گرفت.

مرحوم بهمنی پس از پایان درس خواندن وارد دانشسرای عشایری و ۱۶ سال به آموزگاری و تدریس مشغول شد. او همزمان سرگرم آموختن ردیف‌های موسیقی بود و مدتی نزد استادان محمدحسین کیانی، حبیب‌خان گرگین، غلامرضاخان بهمنی و محمدقلی خورشید موسیقی اصیل آموخت. پس از آمدن به تهران در سال ۱۳۸۶ با خواندن لالایی در فیلم سینمایی «سه زن» به کارگردانی منیژه حکمت بیش از پیش شناخته شد.

آوازه لالایی خواندن زنده‌یاد بهمنی چنان در ایران و جهان بالا گرفت که برخی ایرانی‌های خارج از کشور هم با شنیدن آن به این نوع موسیقی علاقه‌مند شدند و حتی برای یاد گرفتن موسیقی قشقایی به ایران بازگشتند. پروین بهمنی با خواندن آواز قشقایی در مسکو دکتری افتخاری از کنسرواتوار مسکو گرفت و فرزندان و نواده‌هایش را هم آموزش داد تا راه او را ادامه دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی، درگذشت پروین بهمنی، حافظ لالایی های ایران‌زمین را تسلیت گفت. در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:

«این جان عاریت که به حافظ سپرد دوست / روزی رخش ببینم و تقدیم وی کنم

خبر درگذشت حافظ لالایی های ایران زمین موجب تاسف بسیار شد. زنده‌یاد پروین بهمنی که با پژوهش‌ های سترگ خود، لالایی ‌ها و موسیقی فراموش شده «عاشیقلر» را زنده کرد و برای سالیانی دراز، به جست و جوی عاشیق ‌ها و نواهای گمشده ‌شان در سرتاسر ایران زمین ‌گشت تا نوای آن ها را که سینه به سینه به امروز رسیده بود، ثبت و ضبط کند. او به حق یکی از حافظان ارجمند فرهنگ بومی و اصیل این سرزمین بود و توانست نوای جانسوز موسیقی قشقایی را تا آن سوی مرزها طنین انداز کند. وی با حفظ و اشاعه لالایی‌های مادرانه  ایران زمین، و خوانش لالایی هایش نشان داد که قشقایی زندگی‌اش با صفا و صمیمیت و هنر و موسیقی سرشته شده است.

به راستی که آثار او تداعی گر موسیقیِ پیچیده در دشت ها وکوهستان ها و نغمه‌ های گم شده در سایه سارِ سیاه چادرهای عشایری که خود محصول ذوق و سرپنجه‌ هنرمندانه  زنان عشایر ایران است، می باشد. زنده یاد بهمنی که کودکی خود را در ایل گذرانیده بود، سال ‌ها به عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان فارس خدمت کرد. کارنامه درخشان ایشان در کنار دوره های طولانی معلمی، شامل گردآوری نغمات، معرفی خوانندگان و موسیقیدانان قشقایی و هر آن چیزی است که به فرهنگ قشقایی ارتباط دارد. منظومه داستانی «اصلی و کرم»، «زندگی‌نامه هنرمندان قشقایی»، «زنان نامدار قشقایی»، کتابچه موسیقی «عاشیقلر» و آلبوم‌های «خدای من غریب»، «به یاد فرود»، «مجموعه نغمه‌های عاشقی قشقایی»، «آوازهای قشقایی» و چند آلبوم دیگر، از جمله بخش‌های مهم زندگی هنری او به شمار می رود .

به تحقیق، آثار این هنرمند و پژوهشگر قشقایی که عمرش را صرف پژوهش در ایل و در کنار عاشیق‌ ها گذراند، می‌تواند نور امیدی باشد در زنده نگاه داشتن مواریث این سرزمین کهن. تردیدی نیست که پژوهش‌ های آن زنده یاد درباره فرهنگ و موسیقی قشقایی و عشایر استان فارس هرگز از خاطره ها نخواهد رفت.

درگذشت این هنرمند شایسته که ضایعه ‌ای جبران ناپذیر است را به خانواده  محترم ایشان، خیل دوستدارانش و جامعه ی فرهنگی و هنری کشور و هنرمندان پیشکسوت تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای وی رحمت و مغفرت و جهت بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندم. بدون شک چراغی که زنده یاد بهمنی برای حفظ نغمات محلی وموسیقی  ایران زمین  برافروخت، خاموش نخواهد شد.»

 

........سلامت و بهداشت

*افزایش شمار شهرهای قرمز و نارنجی در کشور

بر اساس رنگ‌ بندی جدید اعلام شده در کشور، شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی مجددا افزایش یافت.

به نقل از ایسنا، رنگ‌بندی جدید کشور که از چهارشنبه پنجم آبان ماه اعمال می‌شود در اپلیکیشن ماسک منتشر شد.

بر این اساس، تعداد شهرستانهای قرمز کشور افزایش یافت.

به این ترتیب علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، سرچهان (فارس)، آبیک (قزوین)، شهربابک (کرمان)، آشتیان و تفرش (مرکزی) و اردکان (یزد) هم در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

هم‌چنین شهرستان‌های ایوان (ایلام)، خلیل‌آباد، خواف، سبزوار (خراسان رضوی)، زابل (سیستان و بلوچستان)، رستم و فیروزآباد (فارس)، البرز (قزوین)، رودبار و رودسر (گیلان)، چالوس و رامسر (مازندران) از زرد به نارنجی تغییر وضعیت یافتند.

بنابراین بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر ۲۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهرستان نارنجی، ۲۱۵ شهرستان زرد و ۸۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

منتظر رسیدن آنالیز داده های مطالعه اثربخشی واکسن ها هستیم:- عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در مورد مطالعه اثربخشی واکسن های رایج که در شیراز انجام شده، صحبت های زیادی شد اما به طور کلی، چیزی نتیجه مطالعه به حساب می آید که یک گزارش کامل با مقدمه، روش کار، روش آنالیز داده و میزان صحت داده ها داشته باشد.

به نقل از ایرنا:مسعود یونسیان افزود : متاسفانه یک بریده و جدول از مطالعه اثربخشی واکسن ها در شیراز به صورت یک نامه منتشر شد که نمی توان بر اساس آن، قضاوتی داشت بنابراین منتظر هستیم که آنالیز داده های این مطالعه به طور کامل به دست ما برسد و امیدواریم که نتیجه مطالعه مشخص شود.

وی اظهار داشت: نتیجه مطالعه وقتی قابلیت انتشار و استناد دارد که مقاله آن توسط گروه علمی، داوری شده باشد اما اگر مقاله ای منتشر نشده باشد ولی قابل داوری باشد و به محققین برسد، می توان نتایج آن را تحلیل و در مورد آن، اظهارنظر کرد. در حال حاضر نمی توان بر اساس جدول منتشر شده، قضاوت کرد.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: توضیحات دکتر مقدمی، سرپرست گروه تحقیقاتی مطالعه اثربخشی واکسن ها در شیراز را دیدم اما هنوز بخشی از تصویر را دیده ایم و نمی توانیم قضاوت صحیحی داشته باشیم و منتظریم نتیجه مطالعه به دست ما برسد.

 یونسیان خاطرنشان کرد: مطالعه ای در کشور در ۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور با موضوع ثبت عوارض واکسن های رایج در حال انجام است و هدف آن از ابتدا بررسی اثربخشی واکسن ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا نبوده اما یکی از یافته های جنبی این مطالعه، بررسی میزان بستری در بیمارستان و ابتلا به کرونا بوده است.

وی ادامه داد: در این مطالعه ۴ گروه ۳۰ هزار نفری که واکسن های رایج در کشور را تزریق کرده اند باید بررسی شوند که تا کنون حدود ۸۰ هزار نفر وارد مطالعه شده اند اما از مجری مطالعه خواسته ایم که آنالیز میانی انجام دهد که در حال بحث و بررسی است و امیدواریم که نتایج میانی این مطالعه را تا هفته آینده به وزارت بهداشت اعلام کنیم.

به نقل از ایرنا، تا کنون ۵۰ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۵۷۸ نفر دُز اول، ۲۹ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۸۳ نفر دُز دوم و ۵۹ هزار و ۴۲۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۰ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۷۸۸ دُز رسید.

افزایش شمار شهرهای قرمز و نارنجی در کشور:بر اساس رنگ‌بندی جدید اعلام شده در کشور، شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی مجددا افزایش یافت.

رنگ‌بندی جدید کشور که از چهارشنبه پنجم آبان ماه اعمال می‌شود در اپلیکیشن ماسک منتشر شد.

بر این اساس، تعداد شهرستانهای قرمز کشور افزایش یافت.

به این ترتیب علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، سرچهان (فارس)، آبیک (قزوین)، شهربابک (کرمان)، آشتیان و تفرش (مرکزی) و اردکان (یزد) هم در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

هم‌چنین شهرستان‌های ایوان (ایلام)، خلیل‌آباد، خواف، سبزوار (خراسان رضوی)، زابل (سیستان و بلوچستان)، رستم و فیروزآباد (فارس)، البرز (قزوین)، رودبار و رودسر (گیلان)، چالوس و رامسر (مازندران) از زرد به نارنجی تغییر وضعیت یافتند.

بنابراین بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر ۲۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهرستان نارنجی، ۲۱۵ شهرستان زرد و ۸۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

منتظر رسیدن آنالیز داده های مطالعه اثربخشی واکسن ها هستیم:- عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در مورد مطالعه اثربخشی واکسن های رایج که در شیراز انجام شده، صحبت های زیادی شد اما به طور کلی، چیزی نتیجه مطالعه به حساب می آید که یک گزارش کامل با مقدمه، روش کار، روش آنالیز داده و میزان صحت داده ها داشته باشد.

به نقل از ایرنا:مسعود یونسیان افزود : متاسفانه یک بریده و جدول از مطالعه اثربخشی واکسن ها در شیراز به صورت یک نامه منتشر شد که نمی توان بر اساس آن، قضاوتی داشت بنابراین منتظر هستیم که آنالیز داده های این مطالعه به طور کامل به دست ما برسد و امیدواریم که نتیجه مطالعه مشخص شود.

وی اظهار داشت: نتیجه مطالعه وقتی قابلیت انتشار و استناد دارد که مقاله آن توسط گروه علمی، داوری شده باشد اما اگر مقاله ای منتشر نشده باشد ولی قابل داوری باشد و به محققین برسد، می توان نتایج آن را تحلیل و در مورد آن، اظهارنظر کرد. در حال حاضر نمی توان بر اساس جدول منتشر شده، قضاوت کرد.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: توضیحات دکتر مقدمی، سرپرست گروه تحقیقاتی مطالعه اثربخشی واکسن ها در شیراز را دیدم اما هنوز بخشی از تصویر را دیده ایم و نمی توانیم قضاوت صحیحی داشته باشیم و منتظریم نتیجه مطالعه به دست ما برسد.

 یونسیان خاطرنشان کرد: مطالعه ای در کشور در ۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور با موضوع ثبت عوارض واکسن های رایج در حال انجام است و هدف آن از ابتدا بررسی اثربخشی واکسن ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا نبوده اما یکی از یافته های جنبی این مطالعه، بررسی میزان بستری در بیمارستان و ابتلا به کرونا بوده است.

وی ادامه داد: در این مطالعه ۴ گروه ۳۰ هزار نفری که واکسن های رایج در کشور را تزریق کرده اند باید بررسی شوند که تا کنون حدود ۸۰ هزار نفر وارد مطالعه شده اند اما از مجری مطالعه خواسته ایم که آنالیز میانی انجام دهد که در حال بحث و بررسی است و امیدواریم که نتایج میانی این مطالعه را تا هفته آینده به وزارت بهداشت اعلام کنیم.

به نقل از ایرنا، تا کنون ۵۰ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۵۷۸ نفر دُز اول، ۲۹ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۸۳ نفر دُز دوم و ۵۹ هزار و ۴۲۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۰ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۷۸۸ دُز رسید.

 

........ورزشی

*نابینایان اصفهانی از یک زمین تمرین مناسب محروم هستند

نایب رییس بانوان هیات نابینایان و کم بینایان استان اصفهان گفت: نبود سالن تمرین به همراه کمبود بودجه و نبود تیم‌داری باشگاه‌های حرفه‌ای در ورزش نابینایان از مهمترین مشکلات پیشِ روی هیات است.

فرحناز اشعاری افزود: هیات نابینایان و کم‌بینایان درآمدزا نیست و بودجه این هیات کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و اگر بهزیستی نبود هیات نمی‌توانست دوام بیاورد.

وی از مسوولان خواست به ورزش نابینایان توجه خاص و بیشتری داشته باشند و ادامه داد: از سویی کمبود بودجه و از سوی دیگر رایگان نبودن سالن‌های ورزشی برای تمرین ورزشکاران نابینا و کم‌بینا عرصه را بر این قشر ورزشکار تنگ کرده است.

نایب رییس بانوان هیات نابینایان و کم‌بینایان استان اصفهان تصریح کرد: تنها سالن اختصاصی برای نابینایان سالن گل‌بال است و آن‌هم به دلیل دروازه‌های خاصی که این رشته دارد و در همه‌جا نمی‌توان استفاده کرد.

وی عنوان کرد: دوومیدانی کاران نابینا و کم‌بینا مانند افراد بینا در پیست انقلاب تمرین می‌کنند ولی می‌طلبد که این افراد برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی در پیست اختصاصی و نوبت‌های ویژه و جداگانه به تمرین بپردازند.

اشعاری به استفاده از چسب‌های پنج سانتی‌متری محسوس برای نابینایان در زمین تمرین اشاره و اضافه کرد: این چسب‌ها در همه سالن‌ها قابل‌استفاده نیست و برخی باشگاه‌ها هم‌چنین اجازه‌ای نمی‌دهند.

وی افزود: اکنون باشگاه شهید میثمی جانبازان و فیاض بخش بهزیستی تنها سالن‌های قابل‌استفاده برای نابینایان در اصفهان  است و این ورزشکاران برای تمرین در رشته‌های مربوط به خود باید حداقل یک سالن اختصاصی و یک استخر با نوبت‌های ویژه نابینایان داشته باشند.

اشعاری افزود: به دلیل کمبود سالن ورزشکاران از شهرستان‌های اطراف مانند فلاورجان و خمینی‌شهر به اصفهان می‌آیند و این ورزشکاران قدیمی هستند اما ورزشکاران جدید حاضر به حضور برای تمرینات ورزشی از راه‌های دور نیستند و نیازمند دسترسی آسان و سریع به سالن ورزشی هستند.

باشگاه‌های حرفه‌ای اصفهان  در ورزش نابینایان تیمداری نمی‌کنند

نایب رییس بانوان هیات نابینایان استان اصفهان یادآور شد: در ورزش نابینایان هیچ باشگاهی تیمداری نمی‌کند و امسال قرار بود یک باشگاه از ورزش نابینایان حمایت کند اما منتفی شد.

وی با بیان اینکه نابینایان در رشته‌های دوومیدانی، شنا، گل‌بال، شطرنج، جودو و پاورلیفتینگ فعال هستند بیان کرد: هم‌اکنون ۲۵۰ ورزشکار نابینا و کم‌بینا در بخش آقایان و ۱۵۰ نفر در بخش بانوان در استان اصفهان فعالیت دارند.

اشعاری ادامه داد: در بخش قهرمانی و حرفه‌ای بانوان نرگس امیری و فاطمه عجم دشتی در رشته گل‌بال و نازنین قریشی در دوومیدانی جوانان عضو تیم ملی هستند و در بخش مربیگری نیز زهره ابراهیمی مربی تیم ملی گل‌بال و لیلی صفوی مربی تیم ملی دوومیدانی است.

وی درباره رقابت‌های پیشِ روی ورزش نابینایان و کم‌بینایان اظهار داشت: انتخابی مسابقات آسیایی گُلبال کره جنوبی رده سنی بزرگ‌سالان بهمن‌ماه، رقابت‌های آسیایی دوومیدانی بحرین آذرماه، رقابت‌های سوپر لیگ گل‌بال آقایان ۱۵ تا ۱۹ آبان، دسته یک بانوان ۱۰ تا ۱۳ آبان ماه، دوومیدانی اواخر آبان و شطرنج قهرمانی کشور در بخش بانوان ۱۵ آبان و در بخش مردان ۲۲ آبان امسال برگزار می‌شود.

نایب رییس بانوان هیات نابینایان استان اصفهان با اشاره به اینکه ورزش نابینایان و کم‌بینایان، بیماران خاص و ناشنوایان تک‌رشته‌ای نیست گفت: ازنظر امکانات و بودجه در مضیقه هستیم و برای تعامل با سایر هیات‌های ورزشی باید بودجه این هیات افزایش داشته باشد.

تحریم‌ها توپ گل‌بال را نایاب کرده است

نایب رییس بانوان هیات نابینایان استان اصفهان گفت: توپ گل‌بال به دلیل تحریم از آلمان وارد نمی‌شود  در حالی که تنها توپ استاندارد این رشته  تنها در این کشور اروپایی تولید می‌شود.

اشعاری با اشاره به اینکه اکنون فقط یک توپ گل‌بال در اختیار اصفهان است تصریح کرد: حدود ۲۰ نفر در رشته گل‌بال بانوان اصفهان و نجف‌آباد فعالیت دارند که به ازای هر ۲ ورزشکار باید یک توپ برای تمرین موجود باشد.

وی افزود: باوجود همه این کمبودها در سه سال اخیر هیات نابینایان و کم‌بینایان استان اصفهان رتبه اول را در کشور داشته و اگر شرایط و امکانات بهبود یابد بی‌شک بیش از گذشته موفق خواهیم بود.

نایب رییس بانوان هیات نابینایان اصفهان همچنین این هیات‌ را در همه شهرستان‌ها فعال دانست و تصریح کرد: هیات شهرستان‌های اصفهان، نجف‌آباد، کاشان، خمینی‌شهر، فلاورجان، شهرضا و شاهین‌شهر از فعال‌ترین هیات‌های استان در ورزش نابینایان و کم‌بینایان هستند.

وی درباره استعدادیابی در میان دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا نیز گفت: هیات با آموزش‌وپرورش استثنایی در تعامل است و این دانش‌آموزان با ورزش نابینایان و رشته‌های مربوطه آشنا و در صورت تمایل جذب می‌شوند.

اشعاری همچنین درباره وضعیت تمرینی ورزشکاران نابینا و کم‌بینا در استان در شرایط کرونایی افزود: تمرین این ورزشکاران مانند سایر ورزشکاران در دوران کرونا کاهش یافت، استخرها تعطیل بود و فقط ملی پوشان تمرین داشتند و تعطیلی مداوم باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی باعث تمرین ورزشکاران در منزل شده بود.

وی اضافه کرد: اما هم‌اکنون همه رشته‌های ورزش نابینایان به‌ویژه گل‌بال و دوومیدانی به‌صورت فشرده در حال تمرین هستند.

نایب رییس بانوان هیات نابینایان اصفهان تاکیدکرد: پرداختن به ورزش بر روحیه نابینایان و کم بینایان بسیار موثر است و دورهم بودن با همنوعان خود و ارتباطات اجتماعی موجب ارتقای وضعیت روحی آن‌ها می‌شود.

حدود ۴۰۰ ورزشکار زن و مرد  نابینا و کم بینا در رشته‌های گلبال، شطرنج، جودو، دوومیدانی، پاورلیفتینگ و شنا در استان اصفهان فعالیت دارند.


........حوادث

*راننده تاکسی اینترنتی قربانی سرقت مرگبار

پسران جنایتکار برای سرقت خودروی راننده تاکسی اینترنتی او را به طرز هولناکی به قتل رساندند.

ساعت ۵ بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۷ مهر، مرد میانسالی به پلیس رفت و از ناپدید شدن پسرش آرش خبر داد و گفت: پسرم راننده تاکسی اینترنتی است طبق معمول صبح برای کار از خانه خارج شد. اما چند ساعت بعد وقتی برای کاری با او تماس گرفتم تلفن همراهش خاموش بود. چند ساعت گذشت اما باز هم خبری نشد این برایم خیلی عجیب است چون کار پسرم با گوشی تلفن است و باید همیشه روشن باشد به همین خاطر خیلی نگران هستم.

با شکایت مرد میانسال، تحقیقات برای یافتن پسرش آغاز شد تا اینکه ساعت ۷ صبح چهارشنبه ۲۸ مهر، باغبان میانسالی در میان درختان منطقه کوهسار متوجه جسد پسر جوانی شد که دست و پایش را بسته بودند و به طرز فجیعی کشته شده بود. با اعلام موضوع به مأموران کلانتری ۱۴۲ کن بلافاصله راهی محل کشف جسد شدند.

در ادامه بازپرس محمد شفیعی و تیم بررسی صحنه جرم نیز برای بررسی این جنایت به محل رفتند. نخستین تحقیقات نشان می‌داد جسد متعلق به پسری حدوداً ۳۰ ساله است که آثار کبودی عمیق روی گردنش حکایت از قتل بر اثر خفگی داشت.

به دستور بازپرس شعبه پنجم دادسرای امور جنایی پایتخت جسد برای مشخص شدن علت اصلی مرگ و شناسایی هویت به پزشکی قانونی منتقل و در ادامه خانواده آرش با مشاهده جسد او را شناسایی کردند. از آنجا که خودروی مقتول سرقت شده بود شماره پلاک آن به پلیس کشور اعلام شد.

در تحقیقات صورت گرفته تیم جنایی پی برد آخرین فردی که با تلفن همراه مقتول تماس گرفته پسر جوانی به‌نام شهاب است که در خواست خودروی اینترنتی داشته است.

بررسیها نشان میداد شهاب ساکن یکی از شهرهای غربی کشور است و به دستور بازپرس پرونده تحقیقات برای دستگیری او ادامه یافت.

در ادامه مأموران کلانتری همدان اعلام کردند خودروی مقتول را در حالی پیدا کرده‌اند که تصادف کرده و سرنشین آن متواری شده است. تصادف در همدان سرنخی برای دستگیری متهم شد و سرانجام با هماهنگی پلیس آگاهی شهر مورد نظر، شهاب در کمتر از ۴۸ ساعت پس از جنایت بازداشت شد.

پسر جوان در تحقیقات به قتل راننده تاکسی اینترنتی اعتراف کرد و گفت: با دوستم تصمیم به سرقت خودرو گرفتیم تا کمی در شهر بگردیم و بعد هم به زادگاهمان برویم. ابتدا یک خودروی ۲۰۶ را اینترنتی گرفتیم اما راننده به ما و رفتارمان شک کرد و به بهانه‌ای ما را از خودرواش پیاده کرد. بعد دوباره درخواست خودروی اینترنتی کردیم و این‌بار آرش به‌عنوان راننده درخواستمان را قبول کرد. سوار بر خودرو او را به سمت منطقه کوهسار و باغ‌ها کشانده و با تهدید از خودرو پیاده کرده و به درخت بستیم. راننده مقاومت می‌کرد و سر و صدایش ممکن بود که دیگران را خبر کند. به ناچار او را خفه کردیم و من به سمت زادگاهم فرار کردم و از دوستم هم بی‌خبرم.

بازپرس جنایی دستور انتقال متهم به اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت برای تحقیقات بیشتر و بازداشت همدست او را صادر کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *