شناسه خبر: 34598 منتشر شده در مورخ: 1400/8/1 ساعت: 08:13 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 1 آبان 1400

روزنامه شنبه 1 آبان 1400

عناوین امروز: معضلات و چالش های تامین فناوری های کمک زیستی-شاهد بی‌توجهی فراوان نسبت به معلولان با وجود حمایت‌های قانونی هستیم-ابلاغ 40 میلیارد تومان اعتبار برای بازگشایی مدارس استثنایی-مسیری آسان برای جابجایی متن میان اندروید و ویندوز-فوت و فن های تهیه خیارشور در خانه-خاصترین هتلهای جهان.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰

۱۶ ربیع الاول  ۱۴۴۳

۲۳ اکتبر  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۲۷ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

گوش کن هفت آسمان درشور و حالی دیگرند

عرشیان و فرشیان نام * محمد *میبرند

میلاد پیامبر نور و رحمت و ولادت امام جعفرصادق بر همه شما مبارک باد

......عناوین ..........

*معضلات و چالش های تامین فناوری های کمک زیستی

*شاهد بی‌توجهی فراوان نسبت به معلولان با وجود حمایت‌های قانونی هستیم

*ابلاغ 40 میلیارد تومان اعتبار برای بازگشایی مدارس استثنایی

*مسیری آسان برای جابجایی متن میان اندروید و ویندوز

*فوت و فن های تهیه خیارشور در خانه

*خاصترین هتلهای جهان

.......سخن هفته

*معضلات و چالش های تامین فناوری های کمک زیستی

 موضوع این هفته را اختصاص میدهم به بحث مشکلات حوزه تامین فناوری های کمک زیستی برای افراد معلول. نه از زاویه همیشگی که به آن پرداخته ام یعنی بحث شیوه نامه ها و مشکلات عدم تدوین شیوه نامه های علمی و مشکلات متعدد در این حوزه. نگاه کلی تر به این حوزه نشان می دهد که واقعا مشکل در حد کلانی باید بررسی شود و به همین دلیل است که به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی ، وزارت بهداشت، وزارت تعاون ضروری است که در این حوزه دست به اقدام مشترک و سیاست گذاری واحدی بزنند.

در سال 99 صد و بیست میلیارد تومان بودجه وسایل کمک توانبخشی  در سازمان بهزیستی داشتیم که اگر بخواهیم قیمت یک ویلچر فوق العاه پیش پا افتاده و معمولی را با حداقل استاندارد برای افراد معلول حرکتی فرض کنیم به قیمت دوازده یا سیزده میلیون تومان امروز تمام می شود یعنی فقط به ده هزار نفر می شود با کل بودجه تامین وسایل کمک توانبخشی سازمان بهزیستی وسیله داد یا با قیمت های متعارف برای سمعک ها که خیلی کیفیت های متفاوتی دارند باز تعداد بسیار محدودی می شود سمعک تهیه کرد چه برسد به وسایل مورد نیاز سایر گروه ها از جمله نابینایان و کم بینایان. به نظر می رسد در این خصوص واقعا باید  یک اقدام جدی صورت گیرد. صندوق های بیمه چندی است که در حال مذاکره با نهادهای مختلف مجلس و دولت هستند در خصوص چگونگی اجرای ماده شش قانون حمایت از حقوق معلولان یعنی پوشش بیمه ای خدمات و وسایل توانبخشی. آن ها هم بحث های خاصی دارند راجع به هزینه هایی که در موردشان تحمیل شود، اما تنها راهی که برای شکستن بن بست فعلی وجود دارد تزریق  منابع مالی سرانه به صندوق های بیمه و تقبل پوشش خدمات توانبخشی و وسایل کمک زیستی از سوی این صندوق ها برای افراد دارای معلولیت است تا بتوان با بودجه های اختصاصی کار بیشتری انجام داد، تجربه ای که در همه کشورهای توسعه یافته شکل گرفته است.

نمی خواهیم خودمان را با کشورهای اروپایی غربی مقایسه کنیم سرانه بیمه ای که ان ها به صندوق ها می دهند سر به هزارا میلیارد یورو می زند اما در مورد کشور خودمان می شود تمهیداتی را اندیشید که با یک کاسه کردن منابع بودجه ای در این بخش و تزریق مالی مناسبی به صندوق های بیمه از سوی دولت بتوانیم یک حد مشخصی از تامین مالی را برای پوشش وسایل توانبخشی را برای افراد معلول فراهم کینم. بحث های دیگری در این خصوص وجود دارد اولاً هنوز نگاه ما به وسایل کمک زیستی همان نگاه های کلاسیک  مثلا در حوزه نابینایان به ساعت گویا ،بریل و عصا است در حالی که این روزه طیف بسیار وسیعی برای فناوری های کمک زیستی برای افراد معلول  وجود دارد که  ما هنوز به آن نرسیده ام و همواره وا داشته شدیم که در حد مسائل اولیه فکر کنیم. به طور جد باید در این خصوص طرحی نو در انداخت  و یک کارجدی سیاست گذاری انجام شود.

سهم بخش خصوص و دولتی ، اقتصاد بیمه پوشش وسایل توانبخشی ، چگونگی همکاری این بخش ها با هم دیگر، آموزش کارشناسان تهیه کننده وسایل کمک توانبخشی، حمایت از تولیدات داخلی  و با استاندارد و مسائل دیگر در این خصوص باید مدنظر قرار گیرد که ورود جدی نهادهای تصمیم گیر و مطالعاتی را به عرصه سیاست گذاری در این خصوص می طلبد و ما هم باید در این خصوص یاری دهیم و مطالبه گری کنیم.

 

........خبر ویژه

*شاهد بی‌توجهی فراوان نسبت به معلولان با وجود حمایت‌های قانونی هستیم

نماینده تهران در مجلس گفت: با وجود حمایت‌های ویژه تعریف‌شده در قانون حمایت از معلولان در زمینه خدمات شهری، خدمات توان‌بخشی، امور آموزشی و فرهنگی همچنان شاهد کم‌توجهی‌های فراوان نسبت آنان هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به هفته نابینایان گفت: یکی از اقشار جامعه که ضروریست در مدیریت شهری مورد توجه ویژه قرار گیرند، نابینایان هستند. متأسفانه فضای شهری ما به ویژه در کلان‌شهرها بدون در نظر گرفتن نیازهای افراد توان‌یاب طراحی شده و همین بی‌توجهی نیز مسائل فراوانی را برای این قشر ایجاد کرده است.

فاطمه قاسمپور با اشاره به قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب 1396 افزود: علی‌رغم حمایت‌های ویژه تعریف‌شده در این قانون در زمینه خدمات شهری، خدمات توان‌بخشی، امور آموزشی و فرهنگی و...، همچنان شاهد کم‌توجهی‌های فراوان نسبت به افراد معلول و توان‌یاب و همچنین نابینایان و کم‌بینایان هستیم.

رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بخش قابل توجهی از معابر شهری برای تردد این افراد مناسب‌سازی نشده که از طریق کمیسیون اجتماعی پیگیر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در این زمینه خواهیم بود. ضمن آن‌که ما مکلف به تولید محصولات فرهنگی و آموزشی مورد نیاز اقشار مختلف هستیم و در این میان، افراد نابینا و کم‌بینا به جهت استفاده از خط بریل و ضرورت تولید محصولات ویژه، نیازمند توجه و برنامه‌ریزی ویژه هستند.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال این قشر گفت: یکی از پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در قانون حمایت از حقوق معلولان در رابطه با اشتغال افراد کم‌بینا و نابیناست که نظارت بر اجرای این قانون را نیز به جد پیگیری خواهیم کرد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه علی‌رغم وجود قوانین مکفی، به علل مختلف اجرای این قوانین و سیاست‌ها به تعویق افتاده و ما از شأن نظارتی مجلس این عدم اجرای قانون را پیگیری خواهیم کرد.

 

............گزارش ویژه

*ابلاغ 40 میلیارد تومان اعتبار برای بازگشایی مدارس استثنایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در یازدهمین نشست شورای راهبری گفت از ابتدای مهرماه مدارس استثنایی که حداکثر 50 دانش‌آموز دارند به‌صورت حضوری بازگشایی شدند. باتوجه‌به جمعیت پایین اکثر مدارس استثنایی 50 درصد کل دانش‌آموزان استثنایی به‌صورت حضوری در مدارس مشغول به تحصیل هستند و برای بازگشایی بهتر مدارس تاکنون 40 میلیارد تومان اعتبار به مدارس استثنایی اختصاص‌یافته است.

سید جواد حسینی در یازدهمین نشست شورای راهبری سازمان که با حضور اعضای شورای راهبری و حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها و با محوریت ارائه گزارش استان‌ها در خصوص بازگشایی مدارس برگزار شد گفت: در سال جاری و علی‌رغم مشکلات سامانه سیما بیش از 80 درصد از دانش‌آموزان استثنایی در شبکه شاد عضو هستند و علاوه بر آموزش‌های حضوری از آموزش‌های مجازی نیز بهره‌مند می‌شوند.

وی ضمن تقدیر از زحمات تمامی ادارات در شروع باشکوه سال تحصیلی جدید گفت: گزارش استان‌ها نشان می‌دهد استقبال دانش‌آموزان استثنایی و خانواده‌های آنان از بازگشایی مدارس خوب بوده و باید به‌مرور مقدمات آموزش حضوری باقیمانده دانش‌آموزان استثنایی را نیز فراهم کنیم.

معاون وزیر با اشاره به برگزاری نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه بر اعتبارات اختصاصی 183 میلیارد تومان اعتبارات دیگر نیز دارد که تاکنون 29 درصد آن تخصیص‌یافته است و باتوجه‌به شرایط خاص مدارس استثنایی از کمیسیون آموزش مجلس خواسته شد این تخصیص‌ها بیشتر شود.

وی افزود: باتوجه‌به مصوبه تفویض اختیار آموزش‌وپرورش استثنایی از کمیسیون آموزش مجلس خواسته شد تمامی بودجه آموزش‌وپرورش استثنایی به‌صورت مستقل اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه از زمان شروع به کار آموزش‌وپرورش استثنایی در سال 1370 پوشش تحصیلی 18 برابر شده است اما اعتبارات سازمان تنها 12 برابر شده است گفت: اعتبارات تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان استثنایی در تمام دنیا ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از اعتبارات تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان عادی است و از اعضای کمیسیون آموزش خواسته شد پیگیر افزایش اعتبارات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی باشند

وی افزود: یکی از مشکلات برخی پرسنل آموزش‌وپرورش استثنایی سنوات ارفاقی است که از اعضای کمیسیون آموزش مجلس خواسته شد پیگیر رفع کامل این مشکل باشند.

حسینی با اشاره به برخی مشکلات سامانه سیما گفت: علی‌رغم همه این مشکلات هیچ معلمی نباید در مهرماه بدون حقوق بماند و تفویض اختیار ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی نیز باید تا نیمه اول آبان‌ماه به‌صورت کامل اجرایی شود.

جانشین وزیر در طرح هدایت با اشاره به ابلاغ 500 میلیارد تومان از سوی سازمان نوسازی مدارس برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی به استان‌ها گفت: سال گذشته اعتبار تأمین تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند استثنایی به‌تمامی استان‌ها داده شده است اما اگر دانش‌آموز نیازمندی از لیست جاافتاده باشد استان‌ها پیگیر تأمین تبلت برای این دانش‌آموزان از اعتبار اختصاص‌یافته توسط سازمان نوسازی باشند.

معاون وزیر در ادامه گفت: مشکلات دسترسی کارشناسان ادارات به سامانه سیما و عدم اختصاص ساعات موظف و غیرموظف به استان‌ها در حال پیگیری است و به‌زودی مرتفع خواهد شد.

حسینی با اشاره به توزیع کتب درسی گفت: تاکنون 29 هزار جلد کتاب صوتی و خط بریل توزیع شده است و کتاب‌های درشت خط نیز برای توزیع به استان‌ها ارسال شده است.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه سال گذشته و علی‌رغم شرایط کرونایی رکورد برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با سنجش 98.8 درصدی شکسته شد گفت: در سال جاری نیز تاکنون 99.4 درصد از نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوبت‌گیری شده‌اند و 96.43 درصد نیز ارزیابی شده‌اند.

وی افزود در سال جاری سنجش 500 هزار نوآموز پیش‌دبستانی هم هدف‌گذاری شده است که باتوجه‌به مشکلات سامانه سیدا تاکنون 86 هزار نوآموز پیش‌دبستانی نوبت‌گیری کرده‌اند.

وی تصریح کرد: تا نیمه اول آذر سنجش پیش‌دبستانی‌ها ادامه دارد و تقویت پایگاه‌های سنجش، حل مشکلات سیدا برای ثبت‌نام پیش‌دبستانی‌ها و اقناع مدیران پیش‌دبستانی و اولیاء از جمله برنامه‌های حضور حداکثری پیش‌دبستانی‌ها در برنامه سنجش سال جاری است.

معاون وزیر با بیان اینکه فضای مجازی موجب شده است ارتباطات گرم سازمانی بیشتر شود اما نباید دچار آشفتگی ارتباطی شویم اظهار کرد: بازگشایی تمامی مدارس استثنایی مستلزم حفظ سلامت این دانش‌آموزان است و رؤسای ادارات باید پیگیر واکسیناسیون حداکثری دانش‌آموزان استثنایی باشند.

حسینی در پایان گفت: یکی از ضروریات آموزش‌های حضوری در مدارس استثنایی سرویس ایاب‌وذهاب است که تاکنون 10 میلیارد تومان اعتبار برای این امر به استان‌ها تخصیص‌یافته است.

 

......فناوریهای امیدبخش

*مسیری آسان برای جابجایی متن میان اندروید و ویندوز:

وقتی به طور جداگانه داریم با گوشی تلفن همراه یا لپ‌تاپ کار می‌کنیم؛ بارها یک متن یا فایل را در کلیپ‌بورد قرار داده و از اپلیکیشنی یا جایی به اپ و جای دیگری کپی می‌کنیم. اما اگر بخواهیم چیزی را از یک دستگاه به روی دستگاه دیگری کپی کنیم؛ چه روش‌هایی در اختیار داریم؟

بسیاری از ما شاید یک فایل یا متن را برای خودمان ایمیل کرده و در دستگاه دیگری باز می‌کنیم یا اینکه از پیام‌رسان‌هایی نظیر واتسپ یا تلگرام که نسخه متناسب برای ویندوز دارند برای کپی و پیست یک متن و فایل میان دو دستگاه استفاده می‌کنیم. امروزه، با برنامه‌های شخص ثالث و ابزارهای داخلی خود سیستم‌عامل‌ها، می‌توانید یک کلیپ‌بورد همگانی و مشترک بسازید و به راحتی متن و فایل را میان پلتفرم‌های مختلف جابه‌جا کنید.

یعنی می‌توانید مقداری متن را در گوشی اندرویدی‌تان کپی کرده و بعد در رایانه‌ای که به ویندوز مجهز شده، پیست کنید. عکس این حالت هم قابل تصور است به طوری که متنی را در ویندوز کپی کنید و در آن واحد بتواند به همان متن در گوشی اندرویدی دسترسی داشته باشید. در این مطلب، می‌خواهیم درباره همین روش‌های ساخت و استفاده از کلیپ‌بورد میان انواع دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها صحبت کنیم:

به روشی بسیار ساده، شما می‌توانید یک کلیپ‌بورد مشترک میان دستگاه اندرویدی و پی‌سی ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱ خود و با استفاده از تنظیمات خود دستگاه‌ها همگام‌سازی کنید. برای شروع، اپلیکیشن صفحه‌کلید Swiftkey مایکروسافت را روی گوشی خود دانلود کنید. آن را باز کرده و مجوزهای لازم را بدهید. پس از وارد شدن به مسیر Rich Input > Clipboard بروید و گزینه Sync Clipboard history را فعال کنید. از شما سوال می‌شود که آیا می‌خواهید با حساب کاربری مایکروسافت وارد شوید؟ اینجا باید مطمئن شوید که با همان حساب کاربری دستگاه ویندوزی خود لاگین کنید تا امکان همگام‌سازی فراهم شود.

در پی‌سی ویندوزی، مسیر Settings > System > Clipboard را طی کرده و گزینه‌های Clipboard History و Sync across devices را فعال کنید.

برای انتقال یک کلیپ از گوشی اندرویدی به پی‌سی ویندوزی، شما نیاز دارید اپلیکیشن Swiftkey را باز کرده و پس از کپی متن، کلیدهای میانبر Ctrl + V را روی پی‌سی بزنید تا در جایی که می‌خواهید کپی شود.

برای ارسال متن یا فایل از کامپیوتر ویندوزی به روی گوشی اندرویدی، ابتدا موردی که باید منتقل شود را در کلیپ‌بورد ویندوز کپی کنید و بعد در گوشی اندرویدی، سراغ منوی Clipboard در برنامه Swiftkey بروید. برخی اوقات، هنوز در برنامه Swiftkey شاهد مشکل همگام‌سازی میان یک دستگاه اندرویدی با یک دستگاه ویندوز ۱۰ یا ۱۱ هستیم و امیدواریم که هرچه زودتر به طور کامل این مشکل رفع شود. ضمناً برای کار با اپلیکیشن اندرویدی قدری نیاز دارید با چم و خم‌های دکمه‌های بدون برچسب هم آشنایی داشته باشید. البته کار خیلی هم پیچیده نخواهد بود و شما می‌ةوانید با کمی آزمون و خطا، از پس پیچیدگی‌های اپلیکیشن اندرویدی بر‌آیید.

 

......خانه داری به سبک نابینایی

*فوت و فن های تهیه خیارشور در خانه

خیارشور یکی از انواع چاشنی های پر مصرف و خوشمزه ایرانی است که در صنایع غذایی مختلف هم کاربرد بسیاری دارد. امروزه از خیارشور در کنار انواع غذاهای سنتی و فست فودی استفاده می شود و یکی از پر طرفدارترین چاشنی ها در رستوران ها و فست فودها محسوب می شود. دراین قسمت به نکات کاربردی در مورد تهیه خیارشور می پردازیم. فصل پاییز و فصل درست کردن شور و ترشی است.

چند نکته مهم در مورد تهیه خیارشور

1. برای تهیه خیارشور بهتر است از آب جوشیده سرد استفاده کنید و اینکه مقدار نمک در آب خیارشور که بسیار مهم است و نسبت آن به این صورت است که برای هر یک لیوان آب به مقدار یک قاشق مربا خوری سر خالی  نمک اضافه کنید و برای هر چهار لیوان و در واقع یک لیتر آب به اندازه  یک استکان کوچک سرکه نیاز دارید و اگر دوست دارید طعم خیارشور یا شورشان تند باشد میتوانید داخل آب خیارشور از مقدار خیلی کم فلفل قرمز استفاده کنند البته علاوه بر فلفل تازه ای که در خیارشور استفاده می کنید. مواد خیارشور را می توانید در داخل دبه های بزرگ تهیه کنید زمانی که دبه های بزرگ را باز می کنید ممکن است خیارشور زودتر کپک بزند و خراب شود پس بهتر است که خیارشور را در شیشه های کوچکتری تهیه کنید و زمانی که در دربه های بزرگ تهیه می کنید بعد از باز  کردن در آن می توانید خیارشور را در شیشه های یک یا دو کیلویی قرار دهید که بتوانید داخل یخچال نگهداری کنید. به طور کل بهتر است در همان زمان ابتدای تهیه خیارشور از شیشه های یک ، دو کیلویی استفاده کنید تا بتوانید آن ها را در یخچال نگهداری کنید.

2. در تهیه خیارشور که بسیار مهم است استفاده از سبزی تلخون در طعم دار کردن خیارشور است و بهتر است به جای شوید ، جعفری و سبزی های از این دست فقط در خیارشور از سبزی تلخون استفاده شود. بهتر است سبزی تلخون را به صورت شاخه ای در خیارشور قرار دهید و برگ های آن را جدا نکنید.

3. زمانی که خیارشور را تهیه می کنید بعضی از افراد معتقد هستند برای ترد شدن خیارشور از جوهر لیمو استفاده شود و همچنین بهتر است که با استفاده از یک سوزن ضخیم داخل خیارها را یک سوراخ کوچک ایجاد کنید تا آب داخل خیارشور جمع نشود اما بهترین راه حل برای ترد و خوشمزه شدن خیارشور که می توانید استفاده کنید این است که زمانی که خیارها را داخل ظرف قرار می دهید به اندازه 10 عدد نخود خام بدون خیس کردن در داخل شیشه خیارشور قرار دهید.

4. استفاده از سیر در خیارشور به صورت سلیقه ای است و اگر می خواهید از سیر استفاده کنید به تر است از میزان سیر کمتری استفاده کنید و در واقع در داخل یک شیشه خیارشور استفاده از یک حبه سیر کافی است. بعضی از افراد از تعداد سیر بسیاری در تهیه خیارشور استفاده می کنند و زمانی که در شیشه را باز می کنند بویی که به مشام می رسد بوی سیر است و بهتر است که بوی تلخون به مشام برسد.

5. استفاده از سبزی هایی با برگ های سبزی از جمله برگ کرفس، شویدف گشنیز، جعفری به جز اسفناج برای قرار دادن روی خیارشور . زمانی که در دبه را باز می کنید و خیارشور را بر می دارید دوباره سعی کنید آن برگ های سبزی را به طور کامل رو خیارشور قرار دهید. این برگ ها باعث می شود خیارشور دیرتر  کپک بزند.

6. اگر خیار شور را داخل شیشه تهیه میکنید اگر در شیشه فلزی باشد بهترین راه حل این است که به صورت کنسرو تهیه کنید . به این صورت که  ابی که داخل خیارشور اضافه می کنید نباید خیلی پر باشد و  بهتر است به اندازه یک بند انگشت خالی باشد سپس در آن را محکم ببندید و داخل یک قابلمه مناسب قرار دهید به صورتی که سر شیشه ها به سمت بالا باشد  و سپس اب به داخل قابلمه اضافه کنید به طوری که قابلمه تا بالای دسته و یک مقدار مانده به لبه ها آب داشته باشد سپس قابلمه را روی اجاق گاز قرار دهید و اجازه دهید جوش بیاید و به مدت  بیست دقیقه کافی است این کار  باعث می شود که خیارشور به زودی و بعد از یک هفته قابل استفاده باشد و زمانی که در شیشه را باز می کنید حتما داخل یخچال قرار دهید و شیشه های دیگر را در جای خنک قرار دهید و نیاز به قرار دادن در داخل  یخچال نیست، زیرا خیارشورها به صورت کنسروی تهیه شده اند و  هوا داخل آنها نفوذ نمی کند که باعث ایجاد کپک شود.

 

......کشکول

*خاصترین هتلهای جهان!

همواره طراحی و معماری خاص ساختمان در مراکز ارائه خدمات توریستی مانند هتلها به‌ عنوان یک مزیت رقابتی و متمایز کننده در صنعت هتلداری مطرح بوده است. همواره طراحی و معماری خاص ساختمان در مراکز ارائه خدمات توریستی مانند هتلها به‌عنوان یک مزیت رقابتی و متمایز کننده در صنعت هتلداری مطرح بوده است. در واقع هتلها معمولا سعی دارند از طریق ایجاد یک معماری خاص علاوه بر اینکه بیشتر شناخته شوند، هتل خود را نیز به‌ عنوان یک جذابیت گردشگری معرفی کنند. حتی بعضی از این هتلها ممکن است امکانات لوکس و گران ‌قیمتی را در مقایسه با هتلهای دیگر ارائه ندهند، ولی به دلیل معماری خاص خود مورد توجه قرار بگیرند. در این بخش 10 نمونه از متفاوت ترین هتلهای جهان را به شما معرفی کنیم.

1. هتل ای سی ماریوت بلا اسکای کپنهاگ (AC Hotel by Marriott Bella Sky Copenhagen)، هلند

این هتل توسط شرکت 3XN طراحی‌ شده است. هتل ای‌ سی شامل دو برج میشود که ارتفاع برج بلند‌تر به 76.5 متر میرسد و حتی با زاویه‌ 15 درجه ساخته شده است. این دو برج توسط یک پل به یکدیگر متصل شده ‌اند. هتل ای سی با 814 اتاق ضد صدا، 5 رستوران، 30 اتاق جلسه و یک سالن اسپا 850 متر مربعی شامل وان آب گرم، ماساژ، سونای خشک و بخار بزرگترین هتل اسکاندیناوی محسوب میشود. طراحی این هتل به سبک نوردیک (Nordic، به‌ نوعی طراحی ساده، شیک و کاربردی اشاره دارد که خواستگاه آن مناطق اسکاندیناوی است) صورت گرفته است. این هتل در نزدیکی فرودگاه کپنهاگ و مرکز شهر قرار دارد و دسترسی از طریق آن به مرکز شهر و جاذبه ‌های پایتخت دانمارک به آسانی امکان‌پذیر است.

2. هتل کاسندا (Hotel Kosenda)، اندونزی

هتل کاسندا اندونزی توسط موسسه معماری تان تان (TonTon Studio) کشور اندونزی طراحی‌ شده است. سبک معماری آن ترکیبی از معماری محلی اندونزی با استانداردهای بین‌المللی است. فضای داخلی آن نیز توسط موسسه دومیسیلیوم (Domisilium) به صورتی طراحی‌ شده که عشق و علاقه مالک آن را به سفر، طراحی و هنر منعکس کند. نقاشی محلی که بر روی دیوار هتل طراحی‌ شده است، سعی دارد زندگی حال حاضر جاکارتا را نشان دهد. این هتل 8 طبقه که در فاصله 400 متری مراکز خرید بزرگ اندونزی قرارگرفته است، از 60 اتاق تشکیل شده است.

3. هتل دابلیو بارسلونا (W Barcelona Hotel)، اسپانیا

هتل دابلیو بارسلونا که به دلیل شکل ظاهری‌اش به هتل ولا (Vela، به معنی بادبان) معروف است، توسط معمار معروف ریکاردو بوفیل (Ricardo Bofill) طراحی‌ شده است. این هتل از 473 اتاق مدرن، رستورانی شیک و جذاب، سالن اسپا به همراه وان آبگرم، سونای بخار و خشک و استخر ساخته‌ شده است. طراحی داخلی مدرن و جذاب هتل توسط چارلز فاروجیو (Charles Farruggio) صورت پذیرفته است. موقعیت هتل دابلیو در منطقه بارسلونتا (Barceloneta) بارسلونا و در نزدیکی ساحل و با چشم‌انداز دریای مدیترانه قرار دارد. این هتل با نمادهای آوانگارد (avant-garde، لغتی فرانسوی به معنی پیشرو است، در معماری نیز طراحی آوانگارد خطها را در هم میشکند و طراحی نو به‌ واسطه اطلاعات معماری خود ایجاد میکند) و معماری بی‌نظیرش چشم هر بیننده ‌ای را به خود خیره میکند. فاصله هتل با ایستگاه مترو بارسلونتا 20 دقیقه است.

4. هتل پاساژ (The Passage)، سوئیس

هتل پاساژ، هتلی 4 ستاره در مرکز شهر بازل سوئیس است. این هتل معماری و طراحی مدرن، زیبا و روشنی دارد. در طراحی‌اش سعی شده است از ترکیب امکانات مدرن با عناصر طبیعی و سبک معماری معاصر استفاده شود. دلیل این نام حضور هتل پاساژ در قسمت باستانی شهر بازل (مرز بین شهر قدیم و شهر جدید) است که پلی را بین دوره‌ها ایجاد میکند. هتل پاساژ نزدیک ایستگاه قطار و سایر امکانات حمل‌و نقل عمومی شهر قرار دارد. معمولا رویداد سالانه هُنرِ بازل نیز در این هتل برگزار میشود. هتلِ پاساژ که در سال 2014 افتتاح‌ شده است از 52 اتاق بزرگ، یک سوئیت مجلل همراه با تراس و بالکن اختصاصی به همراه یک مرکز فیتنس تشکیل‌ شده.

5. هتل هانسار بانکوک (Hansar Bangkok)، تایلند

هتل هانسار در قلب بانکوک پایتخت تایلند واقع‌ شده است. این هتل مجلل که در نزدیکی مراکز خرید و پارک بزرگ شهر قرار دارد به صورتی طراحی‌ شده است که میزان استفاده از مساحت در طراحی آن به حداکثر برسد، با محیط‌ زیست سازگارتر باشد، صدای خارجی و گردوغبار را تا جای ممکن حذف کند و درون آن هوای خنک ‌تری جریان داشته باشد. حدود 30 درصد مساحت هتل نیز از باغ آسمانی تشکیل‌ شده است که پنج طبقه از هتل را شامل میشود. هر واحد و اتاق نیز یا دارای ورودی مستقیم به باغ آسمانی است یا چشم‌ اندازی به آن دارد. هتل هانسار از 94 اتاق لوکس به همراه استخر، جکوزی، اسپا و مرکز فیتنس تشکیل‌ شده است.

6. هتل ای‌آی پالاس بارسلونا (El Palace Hotel, Barcelona)، اسپانیا

هتل ای‌آی پالاس در سال 2009 کاملا مورد بازسازی قرار گرفت و بازگشایی شد. معماری آن روح و روان معماری کلاسیک را حفظ کرده است و در بین هتلهای بارسلونا به‌ عنوان سمبل سنت معرفی میشود. این هتل کلاسیک در مرکز شهر و نزدیک به بلوار معروف لاس رامبلاس (Las Ramblas) و مراکز خرید متعدد و تئاترها قرار گرفته است. هتل ای‌آی از 120 اتاق تشکیل‌ شده که 42 واحد آن به‌ صورت سوئیت است. این هتل قدیمی به‌ وسیله بازسازی زیبا و بهینه‌ سازی زیرساختهای معماری، بار دیگر در معرض دید مهمان قرار گرفته. از جمله امکانات تفریحی و ورزشی هتل نیز میتوان به استخر سرپوشیده و روباز، مرکز اسپا ، سونا، ماساژ و مرکز فیتنس اشاره کرد. هتل ای‌آی تنها 20 دقیقه با فرودگاه بارسلونا فاصله دارد.

7. هتل بوتیک اندرونیس سانتورینی (Andronis Boutique Hotel)، یونان

این هتل زیبا با طراحی خاص در منطقه‌ای ساکت و آرام از شهر سانتورینی با فاصله‌‌ 4 کیلومتر از ساحل پارادیسوس (Paradisos) قرار گرفته است. مناظر دیدنی منطقه کالدرا به همراه امکاناتی مثل اسپا، استخر و رستوران ارگانیک از جمله فرصتهای گذراندن اوقات فراغت مهمانان ساکن در این هتل به شمار میروند. مجموعه این هتل در کل قصد دارد سبک سنتی منطقه اژه را به همراه طراحی مینیمالیستی نشان دهد. بالکن اتاقهای آن به‌ صورت مبله و با چشم ‌انداز دریا آرامش خاصی را برای مهمانان به ارمغان می‌آورد. میان وعده‌ ارگانیک نیز برای مهمانان ارائه میشود. همچنین بعضی تراس‌های اختصاصی آن به جکوزی مجهز است. فاصله این هتل با فرودگاه حدود 30 دقیقه است.

8. هتل رزوود جورجیا (Rosewood Hotel Georgia)، کانادا

یکی دیگر از خاصترین هتلهای دنیا هتل رزوود جورجیا نام دارد که طراحی مجدد آن توسط موسسه مونژ صورت گرفته است. فضای داخلی هتل نشان دهنده‌ لوکس بودن و زیبایی خاص مطابق با برند رزوود است. باز طراحی هتل ضمن حفظ عناصر اصلی بنا که از 1920 بر جای‌ مانده ‌اند صورت گرفته است و به‌ نوعی اثر هنری معاصر با طراحی سفارشی محسوب میشود. این باز طراحی به‌ قدری دقیق و باکیفیت صورت گرفته است که موسسه‌ طراح آن، جایزه‌ افتخاری میراث شهری ونکوور را کسب کرده است. هتل رزوود 156 اتاق و سوئیت دارد که هرکدام علاوه بر لوکس بودن به‌ نوعی میراث گران‌ بها نیز محسوب میشوند.

9. هتل مارکوس دریسکال السیگو (Marques de Riscal Elciego)، اسپانیا

هتل مارکوس دریسکال با طراحی خاص و عجیب‌ و غریب آقای فرانک گری، طراح مشهور بین‌المللی ساخته‌ شده است. این هتل مدرن در دهکده السیگو اسپانیا که به دهکده انگور مشهور است قرار دارد. علاوه بر طراحی بیرونی هتل، طراحی داخلی آن نیز بسیار مدرن و هنرمندانه طراحی‌ شده است. دیوارهای کج و پنجره‌های نامنظم یکی از جنبه‌های طراحی بیرونی و خاص این هتلِ لوکسِ 48 اتاقه است. رستوران هتل مارکوس دریسکال نیز انواع غذاهای محلی جنوب اسپانیا را سرو میکند و جزو رستوران‌های شناخته‌ شده‌ی اسپانیا محسوب میشود. از دیگر امکانات آن میتوان به کافه، کتابخانه، 8 تراس با دید پانوراما، استخر سرپوشیده، خدمات اسپا، سونا فنلاندی و امکانات ورزشی بدنسازی اشاره کرد. به طور کلی همان طور که از تصویر این هتل مشخص است مارکوس دریسکال السیگو یکی از خاصترین هتل‌ های دنیا محسوب کرد.

10. هتل پورتا فیرا بارسلونا (Porta Fira Hotel, Barcelona)، اسپانیا

ساختمان هتل پورتا فیرا با فرمی ارگانیک و به رنگ قرمز در نزدیکی مرکز نمایشگاه‌های فیرا بارسلونا و توسط تویو ایتو (Toyo Ito) معمار ژاپنی طراحی‌ شده است. به دلیل پیچیدگیهای هندسی خاصی که ساختمان و سازه‌ آن دارند، نمای هتل به ‌صورت دو پوسته ساخته‌ شده است. این اثر معماری در سال 2010 به دلیل داشتن بهترین طراحی آسمان‌خراش برنده جایزه امپوریس (Emporis) شد و به عنوان یکی از متفاوتترین هتلهای دنیا شناخته میشود. طراحی داخلی اتاقهای هتل پورتا فیرا نیز با دکوراسیونی به سبک مینیمالیستی براق صورت گرفته است. هتل پورتا فیرا با ارتفاع 110 متر و ساختمانی 24 طبقه به‌عنوان یکی از نمادهای منطقه محسوب میشود. همچنین این هتل فاصله بسیار کمی با مراکز خرید و فاصله‌ای ده‌ دقیقه‌ ای با فرودگاه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *