شناسه خبر: 34592 منتشر شده در مورخ: 1400/7/28 ساعت: 09:05 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 28 مهر 1400

روزنامه چهارشنبه 28 مهر 1400

عناوین امروز: دانش آموزان نابینا چه خدماتی از آموزش‌ و پرورش دریافت می‌کنند؟-اگر یک فرد معلول شاغل شود، دیگر معلول نیست-تعطیلی مدارس و عادات غذایی نامناسب در آینده کودکان تاثیر منفی دارد-برگزاری اردوی آمادگی تیم ملی گلبال بانوان افشای راز قتل زن بعد از مرگ شوهر.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰

۱۳ ربیع الاول  ۱۴۴۳

۲۰ اکتبر  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۲۵ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*دانش آموزان نابینا چه خدماتی از آموزش‌ و پرورش دریافت می‌کنند؟

*اگر یک فرد معلول شاغل شود، دیگر معلول نیست

*تعطیلی مدارس و عادات غذایی نامناسب در آینده کودکان تاثیر منفی دارد

*برگزاری اردوی آمادگی تیم ملی گلبال بانوان

*افشای راز قتل زن بعد از مرگ شوهر

 

...........خبر ویژه

*دانش آموزان نابینا چه خدماتی از آموزش‌ و پرورش دریافت می‌کنند؟

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اپلیکیشن «شادنما» به صورت شنیداری در اختیار دانش آموزان نابینا قرار گرفته است، افزود: در این قالب، کلاس‌های صوتی تعاملی و گروهی برگزار می‌شود. همچنین نرم‌افزار «گویاساز» که اولین نسخه آن ایجاد شده، از ابتدای آبان برای استفاده در دسترس دانش آموزان نابینا قرار می‌گیرد.

 سید جواد حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شرایط و امکانات تحصیلی فراهم شده ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی، اظهار کرد: ۴ هزار و ۹۶۴ دانش آموز با آسیب بینایی در قالب دو طرح تلفیقی و فراگیر در ۲۵ مدرسه ویژه نابینایان مشغول به تحصیل هستند و ۵۹۷ معلم مسئولیت آموزش این تعداد دانش آموز را عهده‌دارند که ۲۴۴ معلم از این تعداد، خودشان نابینا هستند. همچنین تعداد رشته‌های هنرستانی ویژه نابینایان، هشت رشته است و ۹ مدرسه شبانه روزی ویژه این دانش آموزان فعال است. در مجموع تعداد ۴۶۶ کلاس درس در سراسر کشور ویژه دانش آموزان نابینا برگزار می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت دانش آموزان با آسیب بینایی در سه بعد محتوا، معلم و وسایل و تجهیزات آموزشی حائز اهمیت است و می‌بایست در هر سه مقوله برای این قشر مناسب‌سازی صورت پذیرد، ادامه داد: در بعد محتوا، کتاب‌های درشت خط، صوتی و بریل برای دانش آموزان با این آسیب تهیه شده است که ۱۴ عنوان کتاب فقط برای مقطع ابتدایی و ۱۲۰ عنوان به صورت بریل و ۴۳ کتاب به صورت صوتی و یک کتاب هم به صورت درشت‌نما در مقاطع دیگر برای این دانش آموزان مناسب‌سازی شده است. همچنین ۳۰ عنوان راهنمای معلم ویژه معلمان حوزه آسیب بینایی تدوین شده و در مجموع، ۷۰۰ عنوان محتوا ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی در شبکه شاد به عنوان محتوای کیفی بارگزاری شده است.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی، افزایش رشته‌های تحصیلی در شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای از جمله ایجاد رشته کامپیوتر در دو استان خراسان رضوی و تهران در سنوات اخیر بوده است، همچنین رشته موسیقی برای نخستین بار در هنرستان‌های دخترانه و پسرانه نابینای شهر تهران راه‌اندازی شد.پ

ارائه خدمت به دانش‌آموزان نابینا در سه حوزه آموزشی، حمایتی و برون سازمانی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه در جهت توانمندسازی و مناسب‌سازی آموزش ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی، برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی دیگری در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته، نهضت آموزش «زبان اشاره» برای ناشنوایان و آموزش «خط بریل» ویژه نابینایان را شروع کردیم که تاکنون در این طرح تعداد یک هزار و ۴۶۷ معلم و ۴۹۰ نفر از والدین این آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند. همچنین کارگاه‌های آموزشی با عنوان جهت‌یابی و حرکت ویژه نابینایان برگزار شد. تاکنون، بیش از ۵۰ مدرس کشوری درس ریاضی ویژه نابینایان تعلیم دیده‌اند و نیز ۵۰ مدرس کوتاه نویسی خط بریل انگلیسی نیز تحت آموزش قرار گرفته‌اند. آموزش مدرس تعمیر و نگهداری ماشین‌های پرکینز و آموزش معلمان پیش دبستان ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی نیز از دیگر اقدامات در این راستا بوده است.
حسینی با بیان اینکه فارغ از بحث محتوا که باید مناسب‌سازی شود، این دانش آموزان در دو بخش دیگر نیز خدماتی دریافت می‌کنند، گفت: نخست ابزار‌ها و وسایل کمک آموزشی و دیگری خدمات حمایتی است. در بخش ابزار‌های آموزشی، وسایلی مانند حساب افزار، کیت تقویت لامسه و کیت‌های تقویتی در دروس مختلف، ماشین تحریر بریل، برجسته‌نگار و تجهیزات توان‌بخشی و ... تهیه شده است. همچنین لوح راهنمای خط بریل فارسی برای اولین بار تولید و در اختیار مدارس قرار گرفته است. تهیه و تولید کیت تقویت لامسه و نیز تولید نرم‌افزار آشنایی با آسیب بینایی از جمله ابزار‌هایی است که برای نخستین‌بار به تولید رسیده و مورد استفاده قرار گرفته‎‌اند.

 

........گزارش ویژه

*اگر یک فرد معلول شاغل شود، دیگر معلول نیست

وقتی برای تهیه گزارش از هنرهایی که در استان قزوین وجود دارد تحقیق می‌کنم، برای بررسی هنر کلش بافی به هنرمندی می‌رسم که در کانون معلولین توانا فعالیت دارد و در همان‌جا به معلولان آموزش می‌دهد، ناهید علی‌سنبل یکی از مربیان کانون معلولین توانا وقتی از اشتیاق معلولان برای یادگیری هنر سخن می‌گوید، هنرجویی را معرفی می‌کند که بدون آنکه محدودیت معلولیت ناامیدش کرده باشد با پشتکار بالا و خلاقیتش توانسته آثار هنری جدیدی از کلش بافی خلق کند.

به گفته علی‌سنبل، این هنرجو با دستان هنرمند و مهارت و خلاقیت خود توانسته با ساقه‌های گندم به زیبایی کار کند و علاوه بر درست کردن سبدهای زیبا، بر روی بطری به شکل بسیار هنرمندانه‌ و منحصربه‌فردی کلش بافی را به منصه ظهور برساند. هنرمندی که باید توسط مسئولان مختلف در صنایع دستی موردحمایت قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، این هنرمند زهرا مهرعلی است؛ کسی که متولد سال ۱۳۵۳ از توابع دشتابی بخش ارداق روستای جوین، نهمین فرزند خانواده است؛ وی ۶ برادر و ۴ خواهر دارد. در ادامه با این هنرمند به گفت‌وگو می‌نشینیم.

معلولیت محدودیت است نه ناتوانی

مهرعلی در ابتدا با اشاره چگونگی معلولیتش بیان می‌کند: آنطور که مادرم تعریف می‌کرد در ۸ ماهگی در اثر تب زیاد تشنج کردم و مبتلابه فلج اطفال شدم و به علت عدم آگاهی مرا نزد شکسته‌بند بردند و به خاطر معالجات نادرست و بدون دانش شکسته‌بندهای مختلف، دررفتگی لگن هم پیدا کردم، پس از آن تا ۷ سالگی به علت نرفتن به دکتر نتوانستم راه بروم بعد از ۷ سالگی برادرم مرا به تهران برد و پس از عمل‌های مداوم روی پاهایم، توانستم با کفش طبی و عصا راه بروم. در دوران کودکی به دلیل معلولیتم بازی نکردم از ۸ سالگی به مدرسه رفتم و رویای معلم شدن داشتم ولی به علت فقر اقتصادی و نبود امکانات روستا نتوانستم ادامه تحصیل بدهم.

وی در ادامه می‌گوید: در سال ۱۳۷۲ پدرم را که تنها تکیه‌گاه زندگی‌ام بود از دست دادم و به علت اینکه همه خواهرها و برادرهایم ازدواج‌ کرده بودند من سرپرستی مادرم را به عهده گرفتم. چون از عهده هزینه زندگی و داروها و عمل قلب مادرم برنمی‌آمدم، خودم و مادرم تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتیم اما باوجود این بازهم دچار مشکل می‌شدیم.

مهرعلی به سختی‌هایی که برای گذراندن زندگی و رفت و آمد از روستا به قزوین داشته اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌وسیله مددکارم با کانون معلولین توانا در قزوین آشنا شدم، ازآنجاکه به کارهای هنری علاقه داشتم و کار و ساخت اثر هنری با ساقه‌های گندم برایم خیلی جالب بود، هنر حصیربافی را انتخاب کردم. در کانون ۲ ماه دوره مقدماتی و ۲ ماه دوره پیشرفته کلش بافی را آموزش دیدم.

همت و انگیزه بالا

 وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: فاصله روستای ما تا قزوین ۶۰ کیلومتر است. به دلیل نداشتن ماشین و سرویس در روستا تا لب جاده پیاده می‌رفتم، این‌که به عنوان یک دختر تنها با تمام محدودیت‌هایی که داشتم با چه ترسی سوار ماشین می‌شدم، بماند که بر من چه گذشت. وقتی برای گذراندن دوره پیشرفته به قزوین می‌رفتم کرایه ماشین نداشتم و به‌ناچار کارهای حصیربافی که در دوره مقدماتی بافته بودم و خیلی هم دوستشان داشتم را فروختم و هزینه رفت و آمد برای ادامه یادگیری این هنر را فراهم کردم.

این هنرمند کلش بافی با اشاره به زحمات مربیان و مسئولان کانون معلولین توانا برای همراهی با او، از آن‌ها با عنوان فرشته‌های زندگی‌اش یاد می‌کند و می‌گوید: خانم بریانی که حق مادری بر گردنم دارد و مربی دلسوزم خانم علی سنبل با گذشت زمان و در ادامه یادگیری و کار با من همراه بودند و از هیچ کمکی فروگزار نکردند.

این هنرمند توانمند و باانگیزه روستای جوین بخش ارداق در ادامه اضافه می‌کند: ۲ سال است که مادرم فوت‌شده و تنها زندگی می‌کنم. معمولاً اوقات بیکاری ندارم و کارهای مختلفی انجام می‌دهم، در بهار و تابستان اسفند بافی و در پاییز و زمستان کلش بافی می‌کنم. گلیم‌بافی انجام می‌دهم و ساعت‌هایی از روز سرم را با مرغ و خروس و جوجه‌هایی که دارم گرم می‌کنم. در حیاط خانه باغچه کوچکی دارم و سبزیجات و میوه برای خودم پرورش می‌دهم. از دوستان، بستگان و آشنایان سفارش کار می‌گیرم، هرچند که بیشتر برای دلم کار می‌کنم و این هنر درآمد چندانی ندارد ولی به هرحال کمک ‌خرجم است.

تلاش و پشتکار مهرعلی نشان می‌دهد که از معلولیت و محدودیت در زندگی‌اش خبری نیست؛ وی در ادامه بیان می‌کند: با ساقه‌های گندم انواع سبدهای نان، میوه، گل، سبزی، و نخ و سوزن همچنین سبد سفره هفت‌سین می‌بافم که این سبدها قابل شستشو هستند و به نسبت اندازه‌ای که دارند قیمتشان از ۳۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است. در روستای ما گندم کم کشت می‌شود و ساقه آن کیفیت خوبی ندارد بنابراین تهیه مواد اولیه یکی از مشکلات من است و مجبورم از شهر با هزینه بالا کلش تهیه کنم؛ اما با همه این سختی‌ها، کسی از تولیداتم حمایت نمی‌کند و کمتر به فروش می‌رسد.

این هنرمند در پایان سخنانش اظهار می‌کند: از مسئولان درخواست دارم از همه معلولانی که در روستاها زندگی می‌کنند و هنری دارند حمایت کنند. از فرمانداری و بخشداری برای دیدن کارهای من آمدند ولی بازدید آن‌ها جز به‌به و تأیید عالی بودن کارها ثمره‌ای نداشت. از همنوعان خودم که دچار معلولیت هستند به‌عنوان یک خواهر کوچکتر می‌خواهم که خودشان را باور کنند، استعدادهایشان را کشف کنند، اعتمادبه‌نفس و پشتکار داشته باشند و در هر کاری صبوری کنند. من خودم برای رسیدن به اهدافم خیلی سختی کشیدم و شکست خوردم اما امیدم را از دست ندادم و با همه مشکلاتی که داشتم هیچ‌گاه خداوند را فراموش نکردم.

 

.......‌سلامت و بهداشت

*تعطیلی مدارس و عادات غذایی نامناسب در آینده کودکان تاثیر منفی دارد:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعطیلی مدارس و عادات غذایی نامناسب می تواند در آینده کودکان تاثیر منفی داشته باشد.

به نقل از ایرنا، بهرام عین اللهی افزود: شیوع کرونا و تعطیلی مدارس باعث شده مصرف غذایی کودکان به سمت مواد غذایی ناسالم و کم تحرکی افزایش یابد و منجر به چاق شدن آنها شود، باید مصرف مواد غذایی ناسالم را در کودکان کنترل کرد.

وی اظهار داشت: برچسب گذاری مواد غذایی یکی از مهمترین اقدامات سازمان غذا و دارو در جهت ایمنی غذایی بوده،  زیرا بررسی میزان قند و شکر که یکی از مواد تاثیرگذار در چاقی افراد است با اجرایی کردن برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه  این سازمان اکنون  مصرف اسیدهای چرب و ترانس در خانواده‌ها از ۵ درصد به ۲ درصد کاهش پیدا کرده و در حال حاضر با کاهش مصرف نمک و کاهش قند رو به رو هستیم.

عین اللهی ادامه داد: غنی سازی مواد غذایی مهم است و نباید از آن غافل شویم باید در تولیدات مواد لبنی انواع ویتامین‌هابه خصوص  ویتامین d که این روزها در جلوگیری از ویروس کرونا نیز تاثیر دارد، استفاده شود.

وزیر بهداشت خبر داد: سازمان غذا و دارو تنها مرجعی است که می‌تواند سلامت غذای جامعه را تایید کند و  صدا و سیما نیز باید در جهت عدم تبلیغ مواد مضر برای جامعه قدم بردارد، زیرا اگر تبلیغات مضری برای افراد جامعه صورت نگیرد، مصرف مواد خوراکی مضر به خودی خود متوقف می‌شود.

*عرضه مواد غذاییِ بدون مجوز در فروشگاه‌های لوکس:رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ، مواد آرایشی بهداشتی و مواد غذایی وارداتی که مجوز واردات ندارند، عرضه می شوند

به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز افزود:این کالاها در فروشگاه‌های بزرگ و لوکس با قیمت بالا عرضه می‌شود و بسیاری از آنها کالای آسیب رسان سلامت است.

وی ادامه داد: در کشور ما آنچنان که شایسته است به مقوله ایمنی غذا پرداخته نشده است دو دهه قبل وقتی در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها مراجعه می‌کردیم عمده مواد غذایی که ارائه می‌شد به شکل بار و فله‌ای بود و در وزارت بهداشت خیلی زحمت کشیده شد و خیلی تهدیدها و برخوردها را داشتیم تا به لطف خدا به جایی رسیدیم که بخش اعظم موادی که اکنون عرضه می‌شود شناسنامه دار است و مشخص است کجا تولید شده و در کجا باید تامین شود و به کجا باید برسد.

او ادامه داد: هرآنچه که در کشور ما اتفاق می‌افتد با بحث غذا مرتبط است. مثلا موضوعاتی مانند آلودگی هوا یا سبک زندگی به عنوان آیتم‌های اثرگذار بر سلامت عنوان می‌شود و وقتی به آنچه که رخ می‌دهد نگاه می‌کنیم میبینیم بخشی از مردم کشور این معضل را به اندازه شهرهای بزرگ ندارند؛ اما وقتی صحبت از غذا میشود همه مردم حتی ساکنین روستاها هم درگیر این موضوع هستند و سمومی که مثلا برای دام‌ها استفاده میشود در تغذیه افراد خود را نشان می‌دهد. تلاش زیادی صورت گرفته است و برای کاهش نمک و چربی ترانس و ... تلاش شده است ولی تا زمانیکه مردم درگیر فرایند نظارت بر مواد غذایی نشوند به نتیجه مطلوب خود نمی‌رسیم.

 

........ورزشی

*برگزاری اردوی آمادگی تیم ملی گلبال بانوان

ملی پوشان گلبال بانوان به منظور حضور در اردوی آمادگی از روز 23 مهر وارد اردو شده اند.

دومین مرحله تیم ملی گلبال بانوان نابینا و کم بینای بزرگسالان ایران از ۲۳ مهر در بابلسر آغاز شده و تا سی ام مهرماه ادامه خواهد داشت.

لغایت ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ به میزبانی شهرستان بابلسر برگزار خواهد شد.

طیبه استکی از اصفهان، فاطمه دلیر از اردبیل، سمیرا محمودی از تهران، زهرا گزمه، رعنا نیازی و  ساجده پهلوان از خراسان رضوی، مریم حسام آبادی و  کیانا کریمیان از خوزستان، سمیرا جلیلوند از قزوین، مریم آهون از فارس  و ریزان دژاهنگ از کردستان  نفرات دعوت شده به اردو هستند.

طیبه ملکی به عنوان سرمربی، عفت نصر به عنوان مربی بدنساز و زینب ارک دستانی به عنوان مربی تیم ملی را هدایت میکنند.

* قطر سهمیه آسیایی ایران را گرفت

کنفدراسیون فوتبال آسیا سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا را افزایش نداد.

یک اشتباه دیگر از مدیران سابق کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال پس از پرونده مارک ویلموتس، این بار لیگ برتر ایران را قربانی کم‌کاری خود کرده است.

ماجرا از این قرار است که در دسامبر ۲۰۱۹ ، AFC با کشورهای عضو نامه‌نگاری کرد و به آنها اعلام کرده مبنای سهمیه‌بندی مسابقات فصل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رنکینگ کشورها در فصل ۲۰۱۹ خواهد بود که بعد از آن نامه‌نگاری دوباره در جولای ۲۰۲۰  کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه‌ای برای تمام کشورهای عضو ارسال می‌کند و بر اعلان اولیه خود مبنای سهمیه را بر اساس نامه دسامبر سال قبل قرار می‌دهد و کمیته مسابقات برای رسمیت بخشیدن به این دستور جلسه ایی ما بین کشورهای عضو را پیش‌بینی می‌کند.

مشکلی که در این بین وجود دارد، این است که ایران زمانی سهمیه اختصاص یافته توسط ای اف سی را متوجه می شود که پیشنهادهای موجود ارسال و به تایید خواهد رسید و پس از آن برای ایران ارسال می شود و فدراسیون فوتبال ایران بخاطر نداشتن اطلاع از قبل تصمیم گیری، نمی تواند اعتراض و رایزنی داشته باشد. در واقع، یکی از مشکلات اصلی این است که ایران زمانی متوجه می شود که تصمیم گیری توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شده است. اما تنش‌های سیاسی کشورهای قطر و عربستان و همچنین نبود روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان موجب شد این جلسه با تاخیر فراوان مواجه شود و سرانجام برگزار نشود(که این اتفاق مربوط به نخستین فینال پرسپولیس در آسیا است)، چراکه در آنجا باید جلسه کمیته مسابقات و کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا شکل می گرفت و راجع به سهمیه ها صحبت می شد.

اکنون زمانی که باید ایران با ۱+۳ نماینده در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد، با مشکلی بزرگ و لاینحل رو‌به‌رو شده و با اشتباهات مدیران سابق سهمیه لیگ ایران در فصل آتی رقابت‌ها همچنان ۲+۲ مانده و تغییری نداشته است.

طبق آخرین رنکینگ اعلامی از سوی ای‌اف‌سی که به‌صورت آنلاین انتشار یافته لیگ برتر ایران بعد از ژاپن (۱۰۰ امتیاز) ،کره(۹۴.۳ امتیاز) و عربستان (۹۳/۵ امتیاز)  با ۸۳/۳ بالاتر از قطر در رده چهارم این لیست قرار گرفته و بر طبق این رده‌بندی باید با ۲+۲ نماینده در مسابقات شرکت کند، در صورتی که اگر رایزنی‌ها در زمان مقرر به در خواست کمیته مسابقات انجام شده بود نمایندگان ایران در مسابقات طبق نامه AFC  در سال ۲۰۱۹ به ۱+۳ افزایش پیدا می‌کرد. بر اساس رنکینگ فعلی دو کشور اول رنکینگ(عربستان و ایران) سهمیه ۱+۳ را می گیرند، اما با توجه به مصوبه سال ۲۰۱۹ و رنکینگ آن مقطع، قطر و عربستان شامل این سهمیه خواهند شد و ایران و امارات به سهمیه ۲+۲ می رسند. اکنون اگر یکی از سهمیه های مستقیم عراق، ازبکستان، اردن، هند، تاجیکستان و ترکمنستان بخاطر ناتوانی در کسب مجوز حرفه ای در نظر گرفته نشود، آن زمان یک سهمیه مستقیم به ایران خواهد رسد.

در پایان لازم به ذکر است، با توجه به اینکه فصل صدور مجوز حرفه ای تمام نشده باید همچنان منتظر این موضوع ماند.

 

.....حوادث

*افشای راز قتل زن بعد از مرگ شوهر

راز قتل زن جوان که به خاطر مالکیت سه دانگ خانه و بچه‌دار نشدن با همسرش اختلاف داشت زمانی فاش شد که شوهرش به خاطر مصرف بیش از حد موادمخدر جان باخت.

ساعت ۴ بامداد یکشنبه ۲۵ مهر مرد جوانی هراسان با اورژانس تماس گرفت و در حالی که درخواست کمک میکرد گفت: فکر میکنم دوستم حمید شیشه کشیده چون دچار توهم شده و حالش خیلی بد است او تمام خانه مرا به هم ریخته است.

بدنبال این تماس مأموران اورژانس و کلانتری ۱۳۶ فرجام راهی خانه مرد جوان شدند اما زمانی که به آنجا رسیدند، متوجه شدند که حمید جان باخته است.

گزارش این مرگ به بازپرس محمدتقی شعبانی اعلام شد و بازپرس جنایی دستور تحقیقات در رابطه با مرگ او را صادر کرد.

در تحقیقات صورت گرفته، دوست حمید به کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت گفت: مدتها بود که حمید را ندیده بودم و از او خبری نداشتم. تا اینکه دیشب سرزده به خانه‌ام آمد و گفت با همسرش دچار اختلاف شده و از من خواست شب را آنجا بماند. من و برادرم مجردی زندگی میکنیم در طبقه بالای خانه‌مان هم یک کارگاه لوازم آرایشی است. من و برادرم برای خواب به کارگاه رفتیم و طبقه پایین را در اختیار حمید گذاشتیم. ساعت حدود ۳ بامداد بود که ناگهان سر و صداهای وحشتناکی از طبقه پایین شنیدم بلافاصله خودم را به پایین رساندم و با صحنه عجیبی مواجه شدم. حمید در حالی که لباسهایش را پاره کرده بود و عربده میکشید مدام میدوید و هذیان میگفت. خیلی ترسیدم به یکی از دوستانم که پزشک بود زنگ زدم و ماجرا را گفتم. او گفت احتمالاً شیشه مصرف کرده و دچار توهم شده به اورژانس خبر دهید.

در معاینات اولیه از سوی متخصصان پزشکی قانونی علت مرگ مصرف بیش از حد موادمخدر اعلام شد. سپس با اعلام موضوع به خانواده حمید آنها برای تحویل جسد و دفن وی به اداره پلیس رفتند اما نیاز به مدارک هویتی او داشتند، به همین خاطر خواهر حمید با مینا همسر وی تماس گرفت تا خبر فوت او را اطلاع دهد اما وقتی زن جوان پاسخگوی تماسها نبود، به ناچار با خواهر مینا تماس گرفت و با اعلام خبر مرگ حمید از او خواست به خانه خواهرش برود.

بدین ترتیب زن جوان و شوهرش راهی خانه آنها شدند اما هر چه زنگ در خانه را به صدا درآوردند کسی پاسخ نداد. به ناچار آنها با پلیس تماس گرفته و موضوع را گزارش کردند. دقایقی بعد مأموران آتش‌نشانی و کلانتری ۱۵۷ مسعودیه پس از هماهنگی‌های قضایی وارد خانه شدند.

اما آنها به محض ورود به خانه با صحنه هولناکی رو به رو شدند. جسد مینا داخل سالن پذیرایی افتاده بود و به نظر میرسید که از زمان مرگ او مدت زیادی میگذرد. با کشف جسد زن جوان، موضوع به بازپرس محمد تقی شعبانی اعلام شد.

نخستین بررسیهای تیم جنایی نشان میداد که مینا با بند کفش و روسری که دور گردنش پیچیده شده بود خفه شده و به قتل رسیده است. از زمان مرگ نیز حدود دو روز میگذشت. در تحقیقات صورت گرفته از همسایه‌ها آنها مدعی شدند که زوج جوان همیشه با هم درگیری و دعوا داشتند و آخرین بار حمید را در حالی که نان خریده بود داخل کوچه دیده‌اند.

وجود نانها در صحنه جنایت این فرضیه را قوت بخشید که مرد جوان پس از خرید نان به خانه آمده و با همسرش درگیر شده و او را به قتل رسانده است. بعد از این جنایت هم خانه را ترک کرده و به میهمانی خانه دوستش رفته و در آنجا به خاطر مصرف بیش از حد مواد جانش را از دست داده است.

در ادامه تحقیقات از خانواده زوج جوان مشخص شد آنها حدود ۱۵ سال قبل باهم ازدواج کرده اما بچه دار نشده‌اند و همین مسأله یکی از دلایل اختلاف آنها بود. دلیل دیگر اما مالکیت سه دانگ خانه‌ای بود که حمید به‌نام همسرش کرده بود. اما بعد از مدتی از این کار پشیمان شده و خواهان برگرداندن سند به‌ نام خود شده بود. اما مینا مخالفت میکرد و راضی به انتقال سه دانگ سند نبود. بدین ترتیب با قتل زن جوان و مرگ شوهرش پرونده برای تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان پلیس قرار گرفت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *