شناسه خبر: 34582 منتشر شده در مورخ: 1400/7/27 ساعت: 13:34 گروه: اجتماعی  
مهمترین دغدغه نابینایان گنابادی اشتغال است

مهمترین دغدغه نابینایان گنابادی اشتغال است

رییس اداره بهزیستی گناباد اشتغال را مهمترین دغدغه نابینایان این شهرستان دانست و توجه بیشتر مسوولان ذیربط به بسترسازی ایجاد فرصتهای شغلی برای قشر نابینا را خواستار شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، علی آراسته  افزود: نابینایان و کم بینایان که برخی از آنان سرپرست خانوار هستند برای امرار معاش خانواده خود با تنگناها و دغدغه های زیادی دست به گریبان و نیازمند یاری مسوولان مربوطه هستند.

وی ادامه داد: از طرفی این قشر به دلیل محدودیتهای خود قادر به انجام هر کاری نیستند و مشاغلی مانند منشی تلفنی به دلیل پیشرفت فناوری در ادارات کمتر شده است.

رییس اداره بهزیستی گناباد با انتقاد از فقدان اجرای کامل قانون سهم سه درصد استخدامی ادارات به معلولان و نابینایان گفت: اگر این قانون به درستی اجرا شود بخش زیادی از مشکلات اشتغال این قشر کاهش می یابد.

آراسته افزود: در صورتی که کارفرمایان بخش خصوصی اقدام به به کارگیری نابینایان کنند سهم بیمه کارفرما توسط این اداره پرداخت می شود.

وی ادامه داد: پرداخت مستمری ماهانه و کمک توان بخشی اداره بهزیستی جوابگوی نیاز نابینایان نیست و دستگاههای اجرایی باید در مشاغلی نظیر جوابگویی به تلفن که امکان استفاده از نابینایان وجود دارد از توان آنها بهره بگیرند.

وی افزود: توانمندسازی جامعه نابینایان از طریق تسهیلات حمایتی و طرحهای مرتبط اولویت مهم اداره بهزیستی گناباد است و این مهم بستر حضور این قشر را در جامعه سرعت می بخشد.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: معابر عمومی این شهر برای تردد معلولان و نابینایان به نحو مطلوب مناسب سازی نشده است و این قشر در تردد در محیط شهری با تنگناهای زیادی مواجه هستند و با وجود آن که در جلسات کمیته مناسب سازی با حضور مسوولان و دست اندرکاران ذیربط این مهم مورد بررسی قرار می گیرد ولی تاکنون در عمل بازدهی محسوسی نداشته است.

آراسته افزود: بسیاری از طرحهایی که برای مناسب‌سازی معابر معلولان و نابینایان در محیط شهری گناباد اجرا شده است کافی نیست و یا نیمه تمام رها شده است.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: به دلیل اجرای ناکافی و غیر موثر طرحهای مناسب‌سازی این قشر برای استفاده از خدمات بانکهای این شهرستان و یا تردد در معابر عمومی با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند.

آراسته افزود: در بسیاری از طرحهای مناسب‌سازی معلولان در بخشهای مختلف هم از نظرات کارشناسان بهزیستی استفاده نمی‌شود و این مساله موجب می‌شود که طرحها اثربخشی لازم را نداشته باشند.

از مجموع ۲ هزار و ۱۶۳ معلول زیر پوشش خدمات اداره بهزیستی گناباد ۴۲۹ نفر را نابینایان تشکیل می دهند که از این تعداد ۲۳۸ نفر دارای بینایی ضعیف،۸۷ نفر متوسط، ۸۴ نفر شدید و ۲۰ نفر خیلی شدید هستند.

پنج هزار و ۵۰۰ مددجو، زیرپوشش خدمات بهزیستی گناباد قرار دارند و ۱۳ مرکز خیریه برای جلب مشارکتهای مردمی تحت نظارت این اداره فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *