روزنامه سه شنبه 27 مهر 1400عناوین امروز: بارگذاری بیش از 700 محتوای آموزشی ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی در شبکه شاد-گفتگو با دو معلم دانش آموزان با آسیب بینایی به بهانه روز جهانی عصای سفید-تکمیل کار ناتمام بتهوون به کمک هوش مصنوعی-طغیان مجدد کرونا در برخی استانها-پایان اردوی تیم ملی دو و میدانی نابینایان در کرمان-شکار پسربچه ها با دوچرخه. |
روزنامه «ایران سپید»
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰
12 ربیع الاول ۱۴۴۳
۱۹ اکتبر ۲۰۲۱
سال بیست و پنجم شماره ۶۸۲۴
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وب سایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
......عناوین ..........
*بارگذاری بیش از 700 محتوای آموزشی ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی در شبکه شاد
*گفتگو با دو معلم دانش آموزان با آسیب بینایی به بهانه روز جهانی عصای سفید
*تکمیل کار ناتمام بتهوون به کمک هوش مصنوعی
*طغیان مجدد کرونا در برخی استانها
*پایان اردوی تیم ملی دو و میدانی نابینایان در کرمان
........اخبار ویژه
*بارگذاری بیش از 700 محتوای آموزشی ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی در شبکه شاد
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در نشست خبری روز جهانی نابینایان و عصای سفید با بیان اینکه بیش از 700 محتوای آموزشی ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی در شبکه شاد بارگذاری شده است گفت: سال گذشته و در قالب نهضت توانافزایی 12 هزار قلم تجهیزات آموزشی، توانبخشی و ورزشی ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی تهیه و توزیع شد.
سید جواد حسینی در این نشست خبری که بهصورت همزمان از شبکه شاد نیز پخش میشد با بیان اینکه عصای سفید نمادی برای درک بیشتر جامعه و همزیستی با نابینایان است اظهار کرد: باید تمام تلاش جامعه این باشد تا عصای سفید بهعنوان نمادی برای رعایت حقوق نابینایان به رسمیت شناخته شود
وی افزود: باید به سمت جامعه مناسبسازی شده، بیخطر، بدون مانع، فراگیر و عادلانه بودن حرکت کنیم و در جهت جامعه دوستدار انسان گام برداریم.
وی افزود: نظام تعلیموتربیت باید به شکل مناسبسازی شده در خدمت همه آحاد جامعه بهویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه قرار گیرد و سازمان آموزشوپرورش استثنایی با همین هدف شکلگرفته است
وی تصریح کرد: آموزشوپرورش استثنایی ۷ گروه از دانشآموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار داده است که یکی از گروهها دانشآموزان با آسیب بینایی هستند.
تحصیل 7 هزار و 899 دانشآموز با آسیب بینایی در مدارس خاص و مدارس پذیرا
معاون وزیر با بیان اینکه ۷ هزار و ۸۹۹ دانشآموز با آسیب بینایی در مدارس خاص استثنایی و مدارس عادی تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند اظهار کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۱۳۵ دانشآموز در ۲۵ مدرسه خاص نابینایان، ۹ مدرسه شبانهروزی، ۸ هنرستان و ۹۴ کلاس ضمیمه و ۴ هزار و ۹۶۴ نفر نیز در ۲۰ هزار مدرسه تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.
وی افزود: از دانشآموزان با آسیب بینایی مشغول به تحصیل در مدارس خاص و کلاسهای ضمیمه ۲۶۸ نوآموز پیشدبستانی، ۱۲۹۱ دانشآموز ابتدایی، ۳۳۶ دانشآموز متوسطه اول، ۱۹۹ دانشآموز متوسطه نظری و ۴۰ هنرجوی فنی و کاردانش هستند.
معاون وزیر با بیان اینکه ۲۴۴ همکار نابینا نیز در آموزشوپرورش به امر تعلیموتربیت دانشآموزان مشغول هستند گفت: ۴۳۵ معلم در مقطع ابتدایی، ۱۶۲ دبیر در مقطع متوسطه و ۱۱ هنرآموز وظیفه تعلیموتربیت دانشآموزان با آسیب بینایی را بر عهده دارند.
تألیف و مناسبسازی کتب درسی و چاپ کتب با خط بریل
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به خدمات سازمان در حوزه کتب درسی و محتوا ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی گفت: چاپ ۱۴ عنوان کتاب درشت خط ویژه دوره ابتدایی، مناسبسازی بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب درسی، تبدیل ۱۰۳ عنوان کتاب درسی به خط بریل، تبدیل ۴۳ عنوان کتاب درسی به کتاب صوتی و تبدیل ۴۱ عنوان کتاب درسی به کتاب درشتنما از جمله خدمات آموزشی در حوزه کتب درسی با دانشآموزان با آسیب بینایی است.
وی گفت: تهیه بیش از ۳۰ عنوان راهنماهای معلم و دستورالعملها و شیوهنامههای آموزشی از دیگر محتواهای تولید شده برای نابینایان است.
بهزودی نرمافزار گویا ساز ویژه نابینایان به شاد اضافه خواهد شد
حسینی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۷۰۰ عنوان محتوای آموزشی برای استفاده دانشآموزان با آسیب بینایی تولید و در شبکه شاد قرار گرفت، گفت: از آبانماه نرمافزار گویا ساز برای استفاده نابینایان به امکانات شبکه شاد اضافه خواهد شد و در حال حاضر نیز امکان گفتگوی صوتی به این شبکه افزوده شده است.
نهضت آموزش خط بریل و برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه معلمین و اولیاء
معاون وزیر، معلم باکیفیت را مهمترین عامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دانست و گفت: سال گذشته در راستای نهضت آموزش خط بریل به ۱۴۶۷ معلم و ۴۹۰ نفر از والدین دانشآموزان دانش تخصصی خط بریل در قالب ۴۸ کارگاه آموزش داده شد.
وی افزود: آموزش مهارتهای چندگانه به معلمان نیز از جمله برنامههای سال گذشته سازمان بود و ۱۴۰۹ معلم مهارتهای آموزش دانشآموزان با آسیب بینایی را دیدند.
حسینی برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی را از جمله برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی برای تعلیموتربیت بهتر دانشآموزان با آسیب بینایی دانست و گفت: برگزاری ۳ کارگاه آموزشی جهتیابی و حرکت برای همکاران سازمان آموزشوپرورش استثنایی بهمنظور ارتقاء کیفیت تعامل دوسویه با افراد دارای آسیب بینایی، آموزش بیش از ۵۰ نفر مدرس کشوری درس ریاضی ویژه نابینایان، آموزش بیش از ۵۰ نفر مدرس کشوری کوتاه نویسی خط بریل انگلیسی، برگزاری کارگاه تأمین مدرس آموزش جهتیابی و حرکت، آموزش مدرس تعمیر و نگهداری ماشین تحریر نابینایان یا پرکینز و آموزش معلمان پیش از دبستان ویژه داش آموزانی با آسیب بینایی از جمله کارگاههای برگزار شده در این حوزه است.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه ۱۰ درصد از ورودیهای سالانه آموزشوپرورش بر اساس مصوبه شورای سازمان باید به آموزشوپرورش استثنایی اختصاص یابد گفت: بخشی از نیروهای ورودی به آموزشوپرورش استثنایی نیروهای متخصص در حوزه آموزش دانشآموزان با آسیب بینایی هستند و در کنار این سالانه نیز دورههای توانافزایی برای معلمان برگزار میشود.
توسعه رشتههای فنی حرفهای و کاردانش برای دانشآموزان با آسیب بینایی
معاون وزیر یکی از برنامههای سازمان را گسترش رشتههای تحصیلی در شاخه کاردانش و فنی حرفهای برای دانشآموزان با آسیب بینایی دانست و گفت: دانشآموزان با آسیب بینایی در ۸ رشته فنی حرفهای در حال تحصیل هستند و ایجاد رشته کامپیوتر در دو استان خراسان رضوی و تهران در سنوات اخیر و رشته موسیقی برای اولینبار در آموزشگاههای دخترانه و پسرانه نابینایان شهر تهران از جمله اقدامات در زمینه توسعه رشتههای فنی حرفهای برای نابینایان است.
تولید ابزارهای کمکآموزشی و رسانههای آموزشی ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی
حسینی با اشاره به تهیه ابزارهای کمکآموزشی و رسانههای آموزشی ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی گفت: تهیه لوحه راهنمای خط بریل فارسی و ریاضی، تولید کیت تقویت لامسه، تهیه نرمافزار اندروید آشنایی با آسیب بینایی، تهیه فیلم آموزش خط بریل در قالب ۳۶ کلیپ آموزشی و باهدف تربیت و تقویت لامسه، توزیع بیش از ۱۲ هزار پوستر آموزش جهتیابی و حرکت در بین ۵۰ نهاد دولتی و غیردولتی و توزیع ۲ هزار بسته آموزش همراه معلم شامل ۱۰ عنوان راهنمای معلم ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا از جمله اقدامات در حوزه تولید ابزارهای کمکآموزشی است.
تأمین تجهیزات آموزشی، توانبخشی و ورزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه در قالب نهضت توانافزایی پیگیری میشود
حسینی تأمین تجهیزات مدارس نابینایان و دانشآموزان با آسیب بینایی را از جمله برنامههای حمایتی سازمان آموزشوپرورش استثنایی دانست و گفت: تأمین تجهیزات آموزشی، توانبخشی و ورزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه در قالب نهضت توانافزایی پیگیری میشود که بر اساس پیمایش ملی دانشآموزان استثنایی به ۱۰۵ قلم وسیله در قالب این نهضت نیاز دارند و ۳۶ قلم آن مربوط به نابینایان است.
وی افزود: ۷۵ هزار وسیله در قالب نهضت توانافزایی باید برای دانشآموزان با نیازهای ویژه تهیه شود و در سال ۱۳۹۹ در قالب نهضت توانافزایی ۱۴۵ میلیارد تومان از سوی خیرین برای تأمین تجهیزات موردنیاز دانشآموزان استثنایی اختصاص یافت.
حسینی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ هزار قلم تجهیزات ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی تأمین شد گفت: در سال جاری ۲۰۰ دستگاه نوت تیکر با همکاری نهاد ریاستجمهوری تهیه و بین استانها توزیع شد و همچنین از طریق مرکز امور بینالملل وزارت آموزشوپرورش ۷۵۴ ذرهبین ویژه دانشآموزان کمبینا در تابستان سال جاری توزیع شد.
حسینی در ادامه گفت: تهیه و توزیع ۵۰ عدد بهدید، ۸۲۰ دستگاه ضبط صدا، ۱۲ دستگاه ماشین تحریر ایرانی و ۵۰ عدد مگنی فایر از دیگر اقدامات حمایتی سازمان آموزشوپرورش استثنایی در حوزه کودکان با آسیب بینایی میباشد.
وی تصریح کرد: در تابستان سال جاری ۲ هزار و ۶۹۲ قلم تجهیزات آموزشی ویژه نابینایان شامل لوح علائم فارسی و ریاضی بریل، خط کش، گونیا و نقاله بریل و لوح حساب افزار بهصورت رایگان بین دانشآموزان توزیع شده است.
اجتماعی شدن نظام تعلیم تربیت از طریق مشارکت همه دستگاهها و آحاد جامعه در نظام تعلیموتربیت
معاون وزیر یکی از سیاستهای جدی آموزشوپرورش را اجتماعی شدن نظام تعلیم تربیت از طریق مشارکت همه دستگاهها و آحاد جامعه در نظام تعلیموتربیت دانست و گفت: همکاری و تعامل با سازمان سنجش آموزش کشور در انتخاب افراد واجد شرایط جهت حضور در قرنطینه و مناسبسازی سؤالات بهصورت بریل و درشتنما ویژه داوطلبین آسیبدیده بینایی در آزمونهای کنکور سراسری و آزمونهای استخدامی و ارتباط مستمر با شرکت صنایع آموزشی جهت تهیه تجهیزات نوین ویژه دانشآموزان آسیبدیده بینایی و اصلاح و رفع معایب تجهیزات موجود از جمله فعالیتهای مشارکتی برونسازمانی است.
ایجاد اتاق چند حسی و پارک جهتیابی و حرکت در مدارس نابینایان
معاون وزیر ایجاد ۱۰ اتاق چند حسی را از جمله برنامههای سال جاری دانست و گفت: در سال جاری نهضت آموزش جهتیابی و حرکت شروع خواهد شد و در ۲۵ مدرسه نابینایان نیز پارک جهتیابی و حرکت ایجاد خواهد شد
وی افزود: در سال جاری هزار نفر از معلمین و خانوادهها آموزشهای جهتیابی را خواهند دید.
وی تصریح کرد: بهزودی ۱۲۰۰ نسخه فیلم آشنایی با مقدمات آموزش خط بریل بهصورت رایگان در مدارس خاص، مدارس پذیرا، دانشگاه فرهنگیان و انجمن مرتبط توزیع خواهد شد.
حسینی در پایان گفت: سال گذشته ۳۱۱ نفر از دانشآموزان با نیازهای ویژه در کنکور پذیرفته شدند که ۱۲۶ نفر از آنان دانشآموزان با آسیب بینایی هستند
............گزارش ویژه
*گفتگو با دو معلم دانش آموزان با آسیب بینایی به بهانه روز جهانی عصای سفید
ریحانه زحمتکش و آرمین رسولی دو معلم دانش آموزان با آسیب بینایی به بیان چند توصیه آموزشی در خصوص این گروه از دانش آموزان پرداختند.
«ریحانه زحمتکش» سرپرست آموزشی مجتمع آموزشی امید بندرعباس با ۲۶ سال سابقه کار در بیان توصیه هایی برای آموزش به دانش آموزان آسیب دیده بینایی گفت: درس جهتیابی و حرکت برای دانش آموزان با آسیب بینایی بسیار مهم است و در صورت غفلت در این درس دانشآموز نابینا با عدم استقلال در زندگی مواجه میشود و در رفت و آمد، کارهای روزمره، شغل و همه ابعاد زندگی به دیگران وابسته خواهد شد.
وی به بیان اهمیت پرورش حواس در آموزش دانش آموزان با آسیب بینایی اشاره کرد و گفت: در بندرعباس بهندرت باران میبارد و هر زمان که باران میبارد دانشآموزان را به حیاط مدرسه میبرم تا بوی باران و خاک بارانخورده و نسیم ملایم که صورتشان را نوازش میکرد، حس کنند.
وی افزود: سپس دانش آموزان همین حس را با استفاده از بارش مغزی در قالب یک کارگروهی تبدیل به نوشته و به روی کاغذ میآورند که از این طریق حس نوشتن و بیان احساس در آن ها تقویت و پرورش مییابد.
خانم زحمتکش در ادامه گفت: برای تربیت شنیداری، جهتیابی، مبحث عددنویسی و شمارش در ریاضی با دانشآموزان به حیاط مدرسه میرفتیم و در حیاط مدرسه درخت میوهی کنار ( عناب) داشت. من با یکی از دانشآموزان کمبینا (آلبنیسم) درخت را به آرامی تکان میدادیم و به دانشآموزان دیگر میگفتم گوشبهزنگ باشند زمانی که دانهها پایین میافتند طبق صدایشان جهت یابی و جمعآوری کنید.
وی گفت: بعد از جمعآوری کنار یک گوشه مینشستیم و هر دانشآموز کنارهای جمعآوری شده را میشمرد و در دفتر ریاضی برای آن جدول ارزش مکانی میکشید و آن را به عدد و حروف مینوشت. سپس آن میوهها رو میشستیم و با هم میخوردیم. این باعث میشد تدریس برای آن ها همیشه دلنشین و لذتبخش باشد.
معلم دانش آموزان با آسیب بینایی به فعالیت های زنگ هنر اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که با توجه به علایق دانش آموزانم به موسیقی و کارهای هنری به آن می پرداختم این بود که به آن ها اجازهی ضرب زدن و خواندن و همچنین تمرین دکلمه خوانی میدادم. سپس آن ها را در مراسمات درون مدرسهای و استانی شرکت میدادم. همین باعث میشد ترس و اضطراب آنها از بین برود و حس اعتمادبهنفس در آن ها تقویت شود.
وی تصریح کرد: خدا رو شکر که این روش نتیجه داد و بعد از گذشت سالها با پشتکاری که از خود نشان دادند گروه موسیقی و تئاتر را تشکیل دادند که علاوه بر اینکه اجراهای مختلفی که در مراسمات رسمی داشتند به همسالان کوچکتر از خود هم آموزش میدهند و همچنین در مسابقات فرهنگی بین همسالان بینای خود حائز رتبههای عالی شدهاند.
خانم زحمتکش گفت: به نظر من معلم یک یاد دهنده صرف نیست و معلم باید در کنار آموزش مشاور هم باشد. چون فردی که بعد از خانواده بیشترین درجه ارتباط و تأثیرگذاری را دارد معلم است. معلم است که میفهمد امروز دانشآموزانش از لحاظ روحی و جسمی در چه وضعیتی هستند. ما معلمان میتوانیم از همین روشهای مشاورهای ساده برای ایجاد رابطهی دوسویه و نفوذ عاطفی بین خودمان و دانشآموزان مان در کلاس استفاده کنیم.
وی گفت: یکی از روشهایی که من در کلاس درس اجرا میکردم این بود که اگر به یک دانشآموز در ارتباط با درس تذکر میدادم بعد از چند دقیقه بهآرامی دستانم را روی دستانش قرار میدادم. این کار ناخودآگاه باعث میشد دانشآموز حالت خمودگی را رها کند و لبخند بر لبانش جاری شود و فعالیتش را با انرژی دوباره از سر گیرد.
وی هم چنین در خصوص ارتباط با والدین گفت: اصولا مادرانی که برای اولینبار برای ثبتنام به مدرسه مراجعه میکنند بهخاطر عدم آگاهی کافی در مورد آموزش فرزندشان کمی دچار حالت ناامیدی و سردرگمی هستند. اولین کاری که من بدون واردشدن به مبحث آموزشی انجام میدهم این است که به آن ها میگویم یکلحظه میشود دوتایی بنشنیم و یک گفتگوی 15 دقیقهای دوستانه داشته باشیم. این کار واقعاً تاثیر گذار است.
«آرمین رسولی» معلم مدرسه استثنایی نورالهدی ساوه نیز به بیان چند توصیه در خصوص آموزش مجازی برای معلمان دانش آموزان آسیب دیده بینایی پرداخت و گفت: به عنوان اولین نکته باید گفت که آموزش ها باید کاملا توصیفی باشند به این معنا که دانش آموزان چون از حس بینایی بی بهره هستند و برخلاف آموزش های حضوری که به حواس شنوایی و لامسه بسیار متکی هستد در آموزش های مجازی صرفا به حس شنوایی باید اتکا کرد و باید به اندازه ای از توصیف مطالب درسی استفاده کنیم که دانش آموزان درک مطلوبی از مسئله مورد تدریس پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در آموزش های مجازی نیز استفاده از حواس لامسه و شنوایی به طور همزمان نیاز است، گفت: زیرا گاهی نمی توانیم از طریق توصیف مطالب یا همان حس شنوایی مطلب را منتقل کنیم. در این شرایط می توانیم کلیپ و فایل های صوتی آموزشی مختص والدین دانش آموز تهیه کنیم تا با آموزش دادن والدین در مطلب درسی مورد نظر و انتقال دادن دانسته های خود به این عزیزان تدریس آن مطلب درسی را به والدین و منزل بسپاریم.
معلم دانش آموزان با آسیب بینایی تاکید کرد: همیشه به خاطر داشته باشید زمانی را در برنامه هفتگی خود به آموزش مهارت های روز مثل کار با نرم افزار های مفید برای نابینایان و کم بینایان ، نحوه ی استفاده صحیح از فضای مجازی و رایانه ، آشنایی با ابزار توانبخشی ویژه این گروه از دانش آموزان و ارتباط موثر و صحیح با جامعه اختصاص دهید .
وی با بیان اینکه ارتباط موثر و صحیح در آینده یک فرد نابینا و کم بینا نقش حیاتی ایفا می کند، گفت: فرد نابینا یا کم بینا اگر در سنین جوانی و بزرگسالی از ارتباط اجتماعی خوبی برخوردار نباشد نمی تواند در جامعه حضور پیدا کند و به کمک گرفتن از اطرافیان که ویژگی جدا ناپذیر افراد نابینا و کم بینا برای زندگی سالم و مطمئن است دست یابد.
......آهنگ و درنگ
*تکمیل کار ناتمام بتهوون به کمک هوش مصنوعی
انسان نمیداند در مواجهه با رویدادهایی از این دست باید بترسد یا به دنیای پیشرفتهتر و زندگی آسانتر امیدوار باشد! هوش مصنوعی از جمله حوزههایی در علوم رایانشی است که قدم در هر عرصهای میگذارد و رد پایی شگفتانگیز از خودش به جا میگذارد. رد پای این فناوری در هنر هم از آن جمله رخدادهایی است که پیامدهای جالب و تعجب برانگیزی را به همراه داشته است. نمونههایی از شاعری هوش مصنوعی را با یک جستجوی ساده حتی در وب فارسی هم میتوان پیدا کرد. پدیده «جعل عمیق» هم که صنعت سینما را تحت تأثیر خود قرار داده است. حالا هم مدتی است که هوش مصنوعی در جایگاه آهنگساز ظاهر میشود و اقدام به تصنیف موسیقی میکند. یکی از نمونههای جالب توجهی که اخیراً خبرساز شده، پروژهای است که در آن دانشمندان موسیقی و هوش مصنوعی گرد هم آمدهاند تا کار ناتمام بتهوون، آهنگساز نابغه قرن نوزدهم را به پایان برسانند. اما قصه دقیقاً از چه قرار است؟
سازماندهندگان رویداد موسوم به بتهوونفست برای شرکتکنندگان در دوره ۲۰۲۱ آن یک هدیه ویژه دارند؛ نسخه کامل سمفونی شماره ۱۰ این موسیقیدان بزرگ آن هم در حالی که تنها چند طرح دستنویس و ناقص از آن باقی مانده است. گروهی از متخصصان موسیقی و کارشناسان هوش مصنوعی در پروژهای مشترک موفق شدند این سمفونی را پس از حدود ۲۰۰ سال به سرانجام برسانند.
پروژه کامل کردن سمفونی دهم بتهوون سال ۲۰۱۹ با مدیریت ماتیاس رودر از موسسه کارایان در سالزبورگ اتریش آغاز شد؛ موسسهای که ماموریت آن کار روی فناوریهای موسیقی از جمله هوش مصنوعی است. رودر گروهی از کارشناسان بینالمللی را مامور کنار هم گذاشتن دستنوشتههای بازمانده از آهنگساز نابغه آلمانی کرد و از آنها خواست به وفادارانهترین شکل ممکن به شیوه نتنویسی بتهوون آن را کامل کنند.
از جمله متخصصانی که در این پروژه با موسسه کارایان همکاری کردند میتوان به والتر ورزووا، آهنگساز اتریشی و پروفسور احمد الجمال، کارشناس هوش مصنوعی از دانشگاه راتجرز اشاره کرد. هوش مصنوعی برای آشنا شدن با شیوه آهنگسازی بتهوون سراغ سمفونیهای پیشین او رفت و به ویژه از سمفونی پنجم برای به پایان رساندن ترکیب سمفونی دهم بهره برد.
این فرایند دو سال زمان برد و همهگیری کرونا اجازه نداد رونمایی از نسخه کامل سمفونی دهم برای جشن ۲۵۰ سالگی بتهوون در اکتبر ۲۰۲۰ آماده شود. البته نسخه ابتدایی آن سال ۲۰۱۹ با تنظیم ساده پیانو برای گروهی از خبرنگاران و کارشناسان اجرا شد و کسی نتوانست تشخیص دهد کدام بخش سمفونی مربوط به شاهکار بتهوون بوده است و کدام بخش نتیجه همکاری موسیقیدانان و هوش مصنوعی.
سرانجام پس از حدود دو سال و درست ۱۹۴ سال پس از مرگ لودویگ فنبتهوون، نسخه کامل سمفونی شماره ۱۰ او با اجرای ارکستر بتهوون شهر بن آلمان در روز نهم اکتبر اجرا شد.
.......سلامت و بهداشت
*طغیان مجدد کرونا در برخی استانها
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گمانهزنی هایی از آغاز پیک ششم کرونا داریم اما نمیدانیم کانونهای آن کدام مناطق است و چه باید کرد.
به نقل از ایسنا، دکتر حمید سوری با اشاره به اینکه شرایط کرونا در کشور تاحدودی نگران کننده است، گفت: برخی طغیانها در برخی استانها رخ داده است و رعایت پروتکلها کاهش یافته است و این درحالیست که طی دو تا سه هفته گذشته مسافرتهای درون مرزی و برون مرزی زیادی شکل گرفته است و علیرغم اینکه بر بحث واکسیناسیون مانور داده میشود و شاهد افزایش تیراژ واکسیناسیون هستیم، ولی هنوز زود است که بخواهیم درباره شرایط عادی اپیدمی صحبت کنیم یا فکر کنیم میتوان جشن پایان اپیدمی گرفت.
وی افزود: تصور اتمام کرونا سبب میشود جامعه دچار غفلت تکراری شده و به همین علت است که تعداد پیکهای زیادی را تجربه کردیم.
وی درباره علت قرمز بودن شهرستانهای نوار غربی کشور، اظهار کرد: رنگ شهرها بر اساس میزان بیمار بستری ذکر میشود و نه بر اساس شاخصهای دیگر تعیین خطر؛ در اپیدمیها خطر تابع تعداد موارد بستری نیست، بلکه تابع متغیرهای دیگری هم هست که متاسفانه در رنگبندی شهرهای کشور لحاظ نمیشود.
وی ادامه داد: در هر حال طی مدت اخیر استانهای غربی رفت و آمدهای بیشتری را تجربه کردند و همین سبب شده است که تعداد بستریها افزایش یابد. از طرفی متاسفانه در مناطق مرزی کنترل بهداشتی به خوبی صورت نمیگیرد و رعایت پروتکلها در این شهرها نسبت به میانگین کشوری پایینتر است و طبیعی است که زمینه برای آغاز اپیدمی و آغاز پیک ششم در این استانها فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه میانگین رعایت پروتکلهای بهداشتی کمتر از ۵۰ درصد است، تاکید کرد: آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و برخی نقاط سیستان و بلوچستان شرایط تا حدودی نگران کننده دارند.
وی بیان کرد: زمان وقوع پیک بعدی به رفتار ما با ویروس بستگی دارد. مردم باید متوجه باشند شرایط عادی نیست و مسئولین هم باید متوجه باشند با وجود اینکه واکسیناسیون عامل مهمی در مدیریت اپیدمی است، اما به تنهایی کافی نیست.
وی که پیش از این ریاست تیم واکنش سریع کووید و ریاست کمیته کشوری اپیدمیولوژی این بیماری را عهدهدار بود، درباره شرایط کرونا در روزهای آتی، افزود: با توجه به بازدیدم از مناطق مرزی مهران و شلمچه متاسفانه کنترلی که باید در ترددها صورت میگرفت، اتفاق نیفتاد و علی رغم تلاش همکاران بهداشتی در نقاط مرزی، بیم آن میرود که تعداد قابل توجهی افراد حامل ویروس کرونا در کشور پخش شده باشند.
وی افزود: با توجه به الگوی زیستی ویروس به نظر میرسد واریانتهای جدید هم در کشور داشته باشیم؛ اما متاسفانه ما خیلی غربالگری واریانتهای ویروس را انجام نمیدهیم که قطعی بگوییم واریانتهای جدید تا چه میزان وجود داشته و گسترش یافتهاند.
*پایداری ایمنی واکسنهای کرونا ۶ تا ۸ ماه: رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: ایمنی ناشی از واکسن ۶ تا ۸ ماه پایدار است؛ اما بعد از این مدت افت نسبی سطح ایمنی را داریم و ممکن است افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار گیرند. برای اینکه مردم بتوانند حداکثر سطح ایمنی را داشته باشند باید همزمان با ادامه برنامه واکسیناسیون نوبت اول و دوم، تزریق دُز یادآور را هم دنبال کنیم.
به نقل از ایسنا، محسن زهرایی افزود: از ۲۴ مهرماه تزریق دُز سوم در همه استانها برای کادر درمان خط مقدم آغاز شده است.افرادی که شش ماه از دریافت نوبت دوم واکسنشان گذشته باشد میتوانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند این امکان در سامانه ما فراهم است تا دُز سوم را ثبت کنند. این برنامه برای سهولت هرچه بیشتر کار است و نیازی به ثبت نام در سامانهای نیست. ممکن است برخی از کادر درمان زمان تزریق نوبت اول و دوم واکسن در بیمارستان و یا شهر دیگری بوده باشند، اکنون لازم نیست حتما به همان محل مراجعه کنند بلکه میتوانند در محل خدمت جدید خود واکسن دریافت کنند.
وی با تاکید بر اینکه حتما باید ۶ ماه از دریافت نوبت دوم واکسن گذشته باشد تا واکسن یادآور تزریق شود، گفت: با توجه به اینکه آغاز تزریق واکسن با گروه خط مقدم کادر درمان بود اکنون هم همین افراد به موعد تزریق دُز یادآور رسیدند و مابقی کادر درمان هنوز نوبت دریافت دُز سومشان نرسیده است.
زهرایی در مورد نوع واکسنی که قرار است به عنوان دُز یادآور تزریق شود، تاکید کرد: این موضوع وابسته به پلتفرم واکسنی است که در نوبت اول و دوم تزریق شده است. افرادی که در سری اول از واکسنهای ویروس غیرفعال مانند سینوفارم استفاده کردند در نوبت سوم میتوانند از پلتفرم غیرفعال یا آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. آنهایی هم که در نوبت اول و دوم واکسن از پلتفرم آدنوویروسی مانند آسترازنکا یا اسپوتنیک وی تزریق کرده بودند میتوانند در دُز سوم از آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. امکان انتخاب نوع واکسن تزریقی بسته به واکسنی که در نوبت یک و دو دریافت کردند وجود دارد.
او ادامه داد: واکسنهای بهارات و کووایران برکت هم از دسته واکسنهای ویروسی غیرفعال هستند و مشابه سینوفارم هستند و افرادی که این واکسنها را تزریق کردند میتوانند از واکسنهای مشابه خود و یا از واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. البته نکته مهم این است که تزریق واکسن برکت تقریبا از نیمه خردادماه آغاز شد در نتیجه هنوز ۶ ماه از تزریق دُز دوم افراد نگذشته است و فعلا این افراد نمیتوانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند و به تدریج به آنها هم خواهیم رسید.
وی درباره واکسن پاستوکووک نیز بیان کرد: این واکسن دو نوع است. یکی پاستوکووک و یکی پاستوکووک پلاس که از جهت ترکیب و فرمولاسیون با یکدیگر متفاوت هستند و در حال حاضر بر اساس برنامه تنظیم شده واکسن پاستوکووک برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال استفاده میشود. البته این واکسن برای سایر گروههای سنی دیگر هم مطمئن و اثربخش است اما باید منتظر افزایش تولید داخلی آن باشیم تا همه گروههای سنی بتوانند از آن استفاده کنند. واکسن پاستوکووک پلاس هم که میتواند به عنوان دوز یادآور برای سایر واکسنها استفاده شود و احتمالا در همین هفته در اختیار ما قرار میگیرد تا در هفته آینده وارد برنامه توزیع شود.
رییس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، افزود: البته بر مبنای اضافه شدن سایر واکسنهای داخلی به برنامه واکسیناسیون و گسترش مطالعات بینالمللی، دستورالعملهای ما هم به روزرسانی میشود. تامین واکسن مورد نیاز برای تزریق دُز یادآور در سال جاری و سال ۱۴۰۱ پیشبینی شده است. درحال حاضر برنامهای برای واکسیناسیون افراد زیر 12 سال نداریم و در صورت تصویب اطلاع رسانی خواهیم کرد.
......ورزشی
*پایان اردوی تیم ملی دو و میدانی نابینایان در کرمان
اولین مرحله اردوی آمادگی ملی پوشان تیم دو ومیدانی نابینایان و کم بینایان رده های سنی جوانان و نوجوانان کشور به منظور آمادگی حضور در رقابت های پارا آسیایی جوانان به میزبانی کشور بحرین با حضور 16 ورزشکار از روز 17 مهر در کرمان آغاز شد و 25 مهر به پایان رسید.
محمد هادی، علی بالش زاده، مهدی معصومی، لیلا فیضی، محمدحسین عیدی عبدالهی، نازنین قریشی نژاد، امیرعلی تارویردی، زهرا سادات پور اسماعیل، نرگس کریمی، محدثه رمضانی، ابوالفضل شریفی، مهرشاد مرادی و امیرحسین علیپور، حمیدرضا پیاره، مهرداد نجفی و مهدی سیاری به عنوان ورزشکار به تیم ملی دعوت شده اند.
علی اصغر هادیزاده به عنوان سرمربی به همراه سهراب اسدی، لیلا صفری ، هاشم حاصلی ، زهره فرجام ، سعید سلیمی نیا به عنوان مربی تیم را هدایت و رهبری می کنند.
بازیهای پارا آسیایی 2021 جوانان طی روزهای 11 تا 15 آذر ماه به میزبانی کشور بحرین برگزار میشود و طی آن، حدود 800 ورزشکار زیر 23 سال در 9 رشته ورزشی، با هم به رقابت خواهند پرداخت.
خانواده پارالمپیک برای همیشه در تاریخ میدرخشند
رضا صالحی امیری در مراسم ملی روز پارالمپیک اظهار داشت: امروز روز مبارکی برای ملت ایران، خانواده شهدا، قهرمانان جانبازان و خانوادههای آنهاست که در سراسر کشور، این روز گرامی داشته میشود.
رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: ما این پیام را به همه دنیا منتقل میکنیم که نسل امروز ما از خانواده پارالمپیک برای همیشه در تاریخ میدرخشند. ورزشکاران ما در پارالمپیک غرور ملی را بر انگیختهاند و پرچم ایران را در جهان بر افراشتند.
صالحی امیری عنوان کرد: ورزشکاران جانباز و معلول اگر چه به ظاهر متفاوت، اما در باطن بسیار بزرگ هستند. ما نباید فراموش کنیم اگر این نتایج توسط این ورزشکاران به دست میآید، به خاطر خون شهداست.
وی با بیان اینکه پارالمپیک با حضور محمود خسرویوفا هویت پیدا کرده است، گفت: باید از قهرمان، سیامند رحمان یاد کنیم و اینکه بارها پرچم کشورمان را به اهتزاز در آورد. صحنههایی که توسط ورزشکاران جانباز و معلول خلق میشود، هر یک قابلیت فیلم و سناریو دارد. به دنبال قهرمانان کاذب خارجی نباشید، قهرمانان واقعی ما در همین جغرافیا هستند.
......حوادث
*شکار پسربچه ها با دوچرخه
مرد دو چرخه سوار که پسر بچهها را با ترفندی خاص فریب داده و سوار بر دوچرخه آنها را به محلی خلوت کشانده و مورد آزار و اذیت قرار میداد از سوی پلیس دستگیر شد. مدتی قبل پسر ۹ سالهای وحشت زده و گریان خودش را به یک مرد بنگاهدار رساند و راز آزار و اذیت مرد دوچرخهسواری را برملا کرد. بدین ترتیب با کمک مرد بنگاهدار موضوع به پلیس اعلام شد.
پسربچه در تشریح ماجرا به مأموران گفت: از خانه برای خرید خارج شدم که مرد دوچرخه سواری به طرف من آمد. او آدرسی از من پرسید برای اینکه بتوانم صدایش را بهتر بشنوم به او نزدیکتر شدم اما ناگهان او چند سیلی به من زد و با تهدید مرا سوار دوچرخهاش کرد، وقتی مردم متوجه این ماجرا شدند او طوری رفتار کرد که انگار من پسرش هستم. بعد هم در محلی خلوت مرا مورد آزار و اذیت قرار داد.
با گزارش این ماجرا به بازپرس رحیم دشتبان، تحقیقات برای دستگیری مرد دوچرخه سوار آغاز شد. در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که پسر ۹ ساله تنها قربانی این ماجرا نیست و مدتی قبل پسر ۱۱ سالهای نیز در دام این مرد شرور افتاده است. وی نیز گفته بود که در حال بازی در خیابان بوده که مرد دوچرخه سوار به او نزدیک شده و به بهانه اینکه دوستانش در پارک منتظر او هستند پسر بچه را از منطقه تهرانپارس ربوده و با انتقال به خیابان تکاوران مورد آزارو اذیت قرار داده بود.
به دنبال اطلاع از این ماجرا تحقیقات از سوی کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس آگاهی پایتخت به دستور بازپرس شعبه هشتم دادسرای امور جنایی پایتخت ادامه یافت و در ادامه بررسیها مشخص شد متهم با کلاهی بر سر و دستمالی دور صورت سوار بر دوچرخه به شکار پسر بچهها میرود. بدین ترتیب مأموران پلیس خیابانهای فرجام و مناطق اطراف آن را زیر نظر گرفتند و در حالی که تحقیقات نامحسوس برای دستگیری مرد دوچرخه سوار ادامه داشت سرانجام مأموران او را هنگامی که قصد داشت سومین قربانی خود را به دام بیندازد شناسایی و دستگیر کردند.
متهم ۳۰ ساله در تحقیقات به جرم خود اعتراف کرد و مشخص شد وی سابقه دستگیری نیز دارد. متهم در بازجوییها گفت: من مسئول دستگاه بازی بچهها در شهربازی هستم. دو سال قبل هم به همین جرم به زندان افتادم و پس از تحمل حبس آزاد شدم. من به پسر بچهها نزدیک میشدم و به بهانه پرسیدن آدرس یا اینکه دوستانت در پارک هستند و بیا تو را به آنجا ببرم آنها را سوار بر دوچرخه کرده و با کشاندن به محلی خلوت مورد آزار و اذیت قرار میدادم.
او ادامه داد: اشتباه بزرگی مرتکب شدم من با این تصور که بچهها به خاطر ترس از آبرویشان حرفی به خانوادههایشان نمیزنند تصمیم گرفتم به کارم ادامه دهم.
پس از آخرین دفاع متهم به دستور بازپرس رحیم دشتبان وی بازداشت شد و تحقیقات در این باره ادامه دارد.