شناسه خبر: 34575 منتشر شده در مورخ: 1400/7/26 ساعت: 11:08 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 26 مهر 1400

روزنامه دوشنبه 26 مهر 1400

عناوین امروز: 140 میلیون کمک بلاعوض برای تهیه مسکن معلولان- لزوم ایجاد زیر ساخت های مناسب برای بهره مندی از تمامی ظرفیت های نابینایان در کشور-در رفتگی و پیچ خوردگی مفصل و کشیدگی و گرفتگی عضلات- مشکل استخدامی قهرمانان پارالمپیک برطرف شد-ربودن نامادری برای تصاحب اموال موروثی

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰

11 ربیع الاول  ۱۴۴۳

۱۸ اکتبر  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۲۳ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*140 میلیون کمک بلاعوض برای تهیه مسکن معلولان

*لزوم ایجاد زیر ساخت های مناسب برای بهره مندی از تمامی ظرفیت های نابینایان در کشور

*در رفتگی و پیچ خوردگی مفصل و کشیدگی و گرفتگی عضلات

*مشکل استخدامی قهرمانان پارالمپیک برطرف شد

*ربودن نامادری برای تصاحب اموال موروثی

 

.....‌‌‌‌اخبار ویژه

*140 میلیون کمک بلاعوض برای تهیه مسکن معلولان

معاون مشارکت های مردمی، موسسات غیر دولتی، توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور از پرداخت 140 میلیون تومان به خانوارهای دو معلول به بالا شهری خبر داد و گفت: ۸۴ میلیون تومان توسط بنیاد مستضعفان، ۳۰ میلیون تومان توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، ۱۷ میلیون تومان توسط سازمان بهزیستی و ۹ میلیون تومان توسط بنیاد مسکن به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

ذوالفقار یزدانمهر با اشاره به این که جهشی در ساخت مسکن مددجویان بهزیستی در چند سال اخیر شکل گرفته است، گفت:۱۶۰ هزار مددجوی پشت نوبت دریافت مسکن در قالب طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن دولت مردمی صاحب مسکن می شوند.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار خانوار ساکن پشت نوبت دریافت مسکن در شهرها و چهل هزار مددجو ساکن روستا ها هستند، افزود: این برنامه چهارساله است که در آن تسهیلات بانکی ارزان قیمت با کارمزد چهار درصد و تامین بخشی از سهم آورده به صورت کمک بلاعوض ، اعمال معافیت از پرداخت هزینه های صدور پروانه و حق انشعابات برق، گاز و آب و فاضلاب و همچنین خدمات نظام مهندسی و زمین رایگان موارد حمایتی در این بحث است.
معاون مشارکت های مردمی، موسسات غیر دولتی، توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور گفت: این واحدها در شهرهای زیر ۱۰۰هزار نفر و روستاها با محوریت بنیاد مسکن و در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار جمعیت نفر با محوریت وزارت راه و شهرسازی و سازمان هیای تابعه این وزارتخانه احداث خواهد شد.

یزدانمهر در خصوص ساخت مسکن مددجویی از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی تا کنون گفت: ۱۴۳ هزار واحد مسکونی برای مددجویان واجد شرایط تامین شده و عملیات ساخت ۳۴ هزار واحد هم در سال جاری در حال تسهیل‌گری است که بخش عمده آن تا پایان سال تحویل خواهد شد.

وی تشریح کرد: تعهد سازمان بهزیستی براساس برنامه و بودجه تحویل سالیانه ۷۶۰۰ واحد بود که خوشبختانه با راهبری ریاست سازمان و همبستگی و تلاش شبانه‌روزی که شکل گرفت، سال گذشته ۱۶ هزار و ۹۰۰ واحد تسهیل‌گری کردیم و تحویل دادیم و امسال هم بخش عمده‌ای از ۳۴ هزار واحد تحویل خواهد شد.

معاون مشارکت های مردمی، موسسات غیر دولتی، توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در بحث مسکن به صورت ویژه تمرکزی بر بحث مسکن خانوارهای دارای دو معلول به بالا داشتیم، افزود: ۱۴ هزار و ۳۰۰ واحد در قالب جهاد همبستگی با مشارکت بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، وزارت راه و شهرسازی و انجمن خیرین مسکن‌ساز آغاز شد که تا امروز ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحد آن تحویل جامعه هدف شده و ۲۷۰۰ واحد نیز در دست پیگیری و ساخت است که از ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحدی که تحویل داده شده، ۱۴۰۰ واحد آن با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام مشارکت شده که تاکنون ۲۹ میلیارد تومان کمک بلاعوض توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بنیاد برکت داشتیم که ۱۴۰۰ واحد تحویل جامعه هدف داده شد.

یزدان مهر افزود: در طرح مسکن خانوارهای بالای دو معلول، ۱۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای خانوارهای شهری و تا ۸۵ میلیون تومان کمک بلاعوض برای خانوارهای روستایی شکل می‌گیرد که از ۱۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض، ۸۴ میلیون تومان توسط بنیاد مستضعفان، ۳۰ میلیون تومان توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، ۱۷ میلیون تومان توسط سازمان بهزیستی و ۹ میلیون تومان توسط بنیاد مسکن به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود و ۱۰۰ میلیون تومان نیز وام بهسازی و نوسازی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به صورت قرض‌الحسنه و با بازپرداخت ۲۰ ساله توسط بنیاد مسکن پرداخت می‌شود.

وی گفت: امیدواریم با عملیاتی شدن ۱۶۰ هزار واحد که فصل نوینی در بحث تامین مسکن جامعه هدف است بتوانیم کل افراد پشت نوبت را پوشش دهیم. تعداد کل افراد پشت نوبت ۱۶۰ هزار نفر است که با تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان بهزیستی و وزارت مسکن و شهرسازی در شورای عالی مسکن نهایی شد، خوشبختانه ما هیچ پشت نوبتی تا چهار سال آینده در بحث مسکن نخواهیم داشت.

 

..........گزارش ویژه

*لزوم ایجاد زیر ساخت های مناسب برای بهره مندی از تمامی ظرفیت های نابینایان در کشور

اعضای شبکه ملی تشکل های مردم نهاد نابینایان کشور در نشست تخصصی با جامعه نابینایان کشور و انجمن‌های فعال در امور نابینایان به مناسبت روز عصای سفید که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، مهمترین نیازها و درخواست های جامعه نابینایان کشور را تشریح کردند.

در این نشست که به مناسبت روزجهانی عصای سفید برگزار شده بود، حمید جعفری مدیر عامل شبکه ملی تشکل های مردم نهاد جامعه نابینایان کشور در این مراسم با قدر دانی از کار جهادی و بزرگ رییس سازمان بهزیستی در تاسیس شبکه ملی نابینایان گفت:کار ما یک کار جهادی است و در چارچوب های تنگ قانون نمی گنجد.

وی با اشاره به مشکلات آموزشی جامعه نابینایان در سه بخش آموزش همگانی، عمومی و عالی گفت:مشکلات ارتباط میان معلول و جامعه؛ عدم انسجام آموزش در موارد مربوط به آموزش خط بریل، جهت یابی، رایانه، موبایل و... و. در آموزش های عمومی و همگانی  و همچنین عدم مناسب سازی محیط دانشگاه ها، ارتباط دانشجوی نابینا با اساتید و... نیز در حوزه آموزش عالی قابل تعریف و بررسی است.

وی همچنین به عقب ماندن از دیگر کشورهای دنیا در زمینه تجهیزات ویژه نابینایان اشاره کرد و گفت:به دلایل مختلف همچون کمبود بودجه و...جهان در زمینه تجهیزات ویژه نابینایان بسیار از ما جلوتر است.

جمالی عضو هیأت مدیره و نایب رییس شبکه ملی تشکل های مردم نهاد جامعه نابینایان کشور نیز گفت:انتظار داریم از طریق یک کارگروه یا دفتر خرد، درمجموعه وزارتخانه و توسط بهزیستی مسایل نابینایان پیگیری شود تا بتوانند با ادارات متخلف برخورد کنند.

نیک زاد عضو هیأت مدیره شبکه ملی تشکل های مردم نهاد جامعه نابینایان کشور و نماینده سمن های استان اصفهان نیز گفت:سازمان بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای اصلی و تأثیر گذار در حوزه رفاه اجتماعی و متولی ارتقای سلامت اقشار آسیب پذیر جامعه، منشاء خدمات ارزشمند حمایتی، تخصصی، فرهنگی و...است و بهره مندی از ظرفیت های نیروی انسانی و امکانات موجود در قالب تشکل های خودجوش مردم نهاد به خصوص تشکیل شبکه های تشکل های معلولین با حمایت بهزیستی به منظور توسعه و تکمیل خدمات؛ امری اجتناب ناپذیر است.

وی همچنین به تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت:اجرای این قانون نقاط ضعف و قوت زیادی دارد و مسایلی همچون مناسب سازی و تامین امنیت جامعه هدف بهزیستی و... بسیار مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است اما هنوز هم بسیاری از نهادها به وظایف خود عمل نمی کنند و هر چند وقت یکبار شاهد حوادث ناگوار برای هموطنان خود هستیم.

وی همچنین به عدم اعمال معافیت های مالیاتی و نیم بها شدن بلیط قطار بین شهری و هواپیما برای افراد دارای معلولیت، اشاره کرد و گفت:تقاضا دارم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی های لازم برای تأمین اعتبار اجرای این قانون صورت گیرد و با نهادهای متخلف که قانون را اجرا نمی کنند برخورد شود.

خدا کرم عضو هیأت مدیره شبکه ملی تشکل های مردم نهاد جامعه نابینایان کشور و نماینده سمن های استان زنجان نیز به موضوع ورزش نابینایان اشاره کرد و گفت:علی رغم ظرفیت های بسیار بالا در میان ورزشکاران نابینا، به دلیل کمبود امکانات و سالن ورزشی مناسب و همچنین بالا بودن هزینه های ورزش نابینایان، نمی توانیم ورزش نابینایان را دنبال کنیم و با تخصیص بودجه مناسب، به راحتی می توانیم  ورزشکاران نابینا را تا مقام جهانی پاراالمپیک هدایت کنیم. همچنین در ورزش های گلبال و دوومیدانی برای مسابقات پاراآسیایی آمادگی داریم و لازم است نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشیم.

وی به موضوع مسکن افراد دارای معلولیت نیز اشاره کرد و گفت:افراد دارای معلولیت در دهک های پایین درآمدی قرار دارند و بهتر است بودجه مسکن معلولین بیشتر شود تا در این زمینه موفق تر عمل کنیم.

اقبال عضو هیأت مدیره شبکه ملی تشکل های مردم نهاد جامعه نابینایان کشور و نماینده سمن های استان گلستان نیز گفت:به عنوان یک خانم اعتقاد دارم که وضعیت معیشت بانوان نابینا مناسب نیست و میزان مستمری آنها کفاف زندگیشان را نمی دهد.

وی افزود:بر اساس قانون باید میزان مستمری دریافتی نابینایان با معلولیت شدید و خیلی شدید برابر با قانون کار باشد اما اینطور نیست و با توجه به اینکه افراد نابینا و کم بینا اصولا از دهک های درآمدی پایین جامعه و اغلب بیکار و بدون مسکن هستند، امیدواریم نگرش ها عوض شود و کارهای جدید انجام شود و لااقل مسکن این افراد تأمین شود.

اقبال همچنین به موضوع بیمه تـأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت:وابسته بودن نابینایان به مستمری بهزیستی تا پایان عمر، هم باری بر دوش بهزیستی است و هم برای فرد نابینا مناسب نیست لذا می توان با استفاده از بیمه های تأمین اجتماعی و یا بیمه زنان خانه دار، حق بیمه این افراد را پرداخت کرد تا علاوه بر تأمین هزینه های درمان؛ از حقوق بازنشستگی نیز برخوردار شوند و در سالهای پایانی عمر نیازمند دیگران نباشند.

پیگیری اشتغال نابینایان در سهمیه ۳ درصدی استخدام دستگاه های دولتی، پیگیری بازنشستگی پیش از موعد نابینایان، بهره مندی از توانمندی های نابینایان در محیط های عمومی و ادارای با اجرای مناسب سازی، ناتمام ماندن طرح ساخت مسکن خانوارهای دارای دو و سه معلول در برخی استان های محروم، افزایش سقف تسهیلات ارزان قیمت ساخت مسکن برای نابینایان، افزایش اعتبار وام ازدواج برای نابینایان و درخواست اعطای پلاک ویژه معلولین به نابینایان نیز از دیگر موارد مطروحه توسط نمایندگان استانی تشکل های مردم نهاد جامعه نابینایان کشور در این جلسه بود.

 

........آموزش

*در رفتگی و پیچ خوردگی مفصل و کشیدگی و گرفتگی عضلات

در ادامه بررسی مشکلات عضلانی و استخوانی به برخی مشکلات متداول اشاره می کنیم. یکی از مشکلاتی که در ناحیه مفصل پیش می آید در رفتگی است. این مشکل وقتی به وجود می آید که در اثر ضربه شدید به مفصل، استخوان مفصل به طور کامل یا ناقص از حفره مفصلی خارج شود. علائم دررفتگی درد شدید، تورم و کبودی موضع است و حرکت مفصل صدمه دیده هم محدود می شود. برای کمک به این افراد تنها می توانیم مفصل را بیحرکت کنیم و برای کنترل درد و تورم از کمپرس سرد استفاده کنیم و بعد از آن باید فرد را به بیمارستان رساند. مورد دوم پیچ خوردگی است.در پیچ خوردگی ضربه به تاندون وارد می شود و موجب درد؛ کبودی و تورم می شود. در پیچ خوردگی خفیف تا متوسط برای کنترل درد از کمپرس سرد استفاده می شود باید عضو را بیحرکت کنیم و آن را با بانداژ کشی حمایت کنیم و از تورم بیشتر آن پیشگیری کنیم.

پیچ خوردگی گاه در مفصل مچ پا به وجود می آید که همراه درد شدید است. اگر پیچ خوردگی کم باشد می توان با باند کشی مفصل مچ را بیحرکت کرد و در حالیکه بلندتر از سطح بدن است به آن استراحت داد. بعلاوه باید مانع پیچ خوردگی مجدد مفصل شد. مثلا اگر فرد از کفش پاشنه بلند استفاده می کند برای مدتی باید از کفشهایی استفاده کند که ساق دارد و مانع پیچ خوردن مفصل می شود. مشکل بعدی که در عضله به وجود می آید کشیدگی عضلات است. این مشکل می تواند هنگام ورزش به وجود بیاید مثل اینکه قبل از شروع ورزش بدن گرم نشده باشد یا اینکه بعد از اینکه ورزش به پایان می رسد بدن سرد نشده باشد. به ویژه در هوای سرد این مشکل بیشتر روی می دهد. استفاده مکرر از یک عضله هم کشیدگی به وجود می آورد.

بلند کردن و برداشتن اجسام سنگین بدون رعایت اصول بهداشتی و حرکات ورزشی نادرست هم این مشکل را به وجود می آورند. کشیدگی با درد و تورم وکبودی همراه است.  برای کنترل درد عضوی که عضله آن کشیده شده آن را با بانداژ حمایت می کنیم و مانع تورم بیشتر آن می شویم. از کمپرس سرد در اوایل کشیدگی تا دو سه روز استفاده می کنیم این کار را به صورت متوالی در هر ساعت به مدت چند دقیقه انجام دهید تا هم درد تسکین یابد و هم از تورم پیشگیری شود و بعد از 2-3 روز باید از کمپرس گرم استفاده کرد تا خونرسانی بیشتر و بافت صدمه دیده ترمیم شود. مشکل دیگر عضلانی، گرفتگی عضلانی است. این مشکل در حالت خواب هم به وجود می آید. گاهی گرفتگی در اثر استرس و فشار عصبی به وجود می آید که گاه در معده و روده هم رخ می دهد.

این مشکل گاه در اثر کم آبی بدن است به این علت که گردش خون عضله گرفته کمتر شده و موجب گرفتگی شده است. به هم ریختن تعادل الکترولیتهای بدن یعنی کلسیم، منیزیم و سدیم و پتاسیم هم باعث گرفتگی می شود. اگر فرد در هوای گرم تعریق زیادی داشته باشد مقدار زیادی سدیم از دست می دهد که می تواند موجب گرفتگی عضلات شود . گرفتگیها معمولا در عضلات پشت ران، شانه، کتف، کمر، گردن  زیاد دیده می شود. برای رفع گرفتگی می توانیم از ماساژ موضع استفاده کنیم. ماساژ باعث گرم شدن موضع

و خونرسانی بهتر می شود و گرفتگی برطرف میشود. نوشیدن آب و الکترولیتها نیز می تواند باعث رفع گرفتگی شود. بعضی از پمادها مثل پماد بیوفریز به کنترل درد کمک می کنند این پمادها به دلیل داشتن سالیسیلات باعث خنک کردن موضع می شوند و این خنکی حس درد را کاهش می دهد. دوش آب گرم هم باعث کنترل گرفتگی می شود. حرکات کششی نرم هم باعث حفظ انعطاف عضلات و مقاومت آنها در برابر گرفتگی می شود.

در ادامه بررسی مشکلات عضلانی، استخوانی به چند مشکل متداول می رسیم. یکی از مشکلاتی که ممکن است در ناحیه مفصل به وجود آید، دررفتگی مفصل است. این مشکل وقتی به وجود می آید که در اثر ضربه شدید به مفصل، استخوان مفصل از درون حفره مفصلی به صورت کامل یا ناقص خارج شود. علائم دررفتگی شامل درد شدید، تورم و کبودی در موضع است و حرکت مفصل صدمه دیده هم محدود می شود. در این افراد تنها می توانیم مفصل ار بیحرکت کنیم و برای کنترل درد و تورم از کمپرس سرد استفاده کنیم و بعد از آن و بعد از آن باید فرد را به بیمارستان منتقل کرد. مورد دوم پیچ خوردگی است کهدر آن ضربه به رباط وارد می شود و موجب درد و کبودی و تورم ناحیه می شود. در پیچ خوردگیهای خفیف تا متوسط برای کنترل درد از کمپرس سرد می توانیم استفاده کنیم . باید عضو را بیحرکت کنیم و عضو را با بانداژ کشی حمایت کنیم و از تورم بیشتر آن جلوگیری کنیم. گاهی پیچ خوردگی در مفصل مچ پا به وجود می آید که همراه درد شدید هستند.

اگر پیچ خوردگی زیاد نباشد می توان با باند کشی مفصل مچ پا را بیحرکت کرد و به آن استراحت داد و کمی بلندتر از سطح قلب نگه داشت تا از تورم آن پیشگیری کرد. همچنین باید از پیچ خوردگی مجدد مفصل جلوگیری گکرد به عنوان مثال اگر فرد از کفش پاشنه بلند استفاده می کند باید تا مدتی از کفشهایی استفاده کند که ساق دارد و ساق پا را هم حمایت می کند و از پیچ خوردن مفصل جلوگیری می کند.

مشکل بعدی می تواند در عضله به وجود بیاید. مثل کشیدگی عضلات. کشیدگی عضلات ممکن است هنگام ورزش به وجود بیاید مثلا قبل از شروع به ورزش کردن بدن به اندازه کافی گرم نشده باشد یا بعد از ورزش بدن سرد نشده باشد. این اتفاق به خصوص در هوای سرد بیشتر رخ می دهد. گاه هم به صورت مرتب از یک عضله استفاده می شود .

لند کردن و برداشتن اجسام سنگین بدون رعایت اصول بهداشتی، حرکات ورزشی نادرست هم می تواند موجب کشیدگی عضلات شود. کشیدگی عضله هم با درد و تورم و کبودی همراه است.

 

.......ورزشی

*مشکل استخدامی قهرمانان پارالمپیک برطرف شد

مراسم گرامیداشت روز ملی پارالمپیک در محل آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد .

در این مراسم دکتر سجادی وزیر ورزش و جوانان، محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک، دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک،، دکتر مریم کاظمی پور سرپرست معاونت زنان وزیر ورزش و جوانان، پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو، دکتر اسبقیان رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین، محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان، دکتر شعبانی بهار رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان، خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری، دکتر لیموچی نایب رئیس بانوان کمیته ملی پارالمپیک ، حسنی دبیر فدراسیون تنیس روی میز ، شادنیا دبیر فدراسیون دوچرخه سواری و جمعی از مسئولین سازمان ها و نهادهای عضو ستاد برگزاری روز ملی و هفته پارالمپیک و قهرمانان و ورزشکاران رشته های مختلف پارالمپیکی حضور داشتند.

دکتر حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در حاشیه مراسم روز ملی پارالمپیک در مورد زیرساخت‌های ورزش جانبازان و معلولین اظهار داشت: ما تابع برنامه‌‌ها هستیم و هر برنامه‌ای که روی میز باشد را فرصت داریم تا در بودجه سال ۱۴۰۱ بگنجانیم. زیر ساخت‌های ما معمولا به صورت مشترک استفاده می‌شود و اگر محدودیتی وجود داشته باشد آن را با برنامه‌ریزی جبران می‌کنیم.

وی تأکید کرد: کمیته ملی المپیک و پارالمپیک برادرانه در کنار هم کار می‌کنند و هر نیازی به صورت تخصصی داشته باشند، ما در خدمت هستیم و اگر گزارشی به دست ما برسد در بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته خواهد شد.

سجادی افزود: فدراسیون جانبازان و معلولین در شمال مجموعه شیرودی، امکانات تخصصی خوبی دارد ولی در مرکز شهر قرار گرفته است. ما امیدواریم تمام ورزشکاران جانباز و معلول که بر گردن همه ما حق دارند در همه جای کشور از امکانات قابل قبولی بهره ببرند. این تکلیف ماست و جای نگرانی ندارد.

وی درباره حضورش در مراسم هفته پارالمپیک عنوان کرد: با اینکه درگیر یک ماموریت خارج از استان بودم اما با افتخار توانستم برای دقایقی در کنار همکاران‌مان حضور پیدا کنم. با افتخار اعلام می‌کنم که بزرگترین رویداد ورزشی پارالمپیک در کشورمان ایران برگزار می‌شود. رکوردی که از شرکت‌کنندگان ثبت شده ۶۰ هزار نفر معلول و جانباز است و این عدد شوخی نیست. البته به دلیل شیوع ویروس کرونا دو سال است که این برنامه به صورت نمادین برای نگه داشتن این نهضت برگزار می‌شود.  امیدواریم بتوانیم بعد از کرونا دوباره این مسابقات را برگزار کنیم و بتوانیم رکورد ۶۰ هزار ورزشکار را بشکنیم.

وزیر ورزش عنوان کرد: وزارت ورزش بر خود وظیفه می‌داند، از کمیته ملی پارالمپیک و دیگر فدراسیون‌ها و کمیته‌های مرتبط حمایت کند. به طور مثال ما در فدراسیون قایقرانی کمیته ورزشکاران خاص پارالمپیک وجود دارد و مسائل این ورزش پیگیری می‌شود. این موضوع در تکواندو و رشته‌های دیگر هم انجام می‌شود که نشان دهنده درک و شعور ورزش ماست که همه به صورت ترکیبی یار و همراه کمیته ملی پارالمپیک هستند. ما فدراسیون‌های تخصصی دیگری را هم داریم که مرتبط با پارالمپیک کار می‌کنند، مثل فدراسیون ورزشی بیماران خاص. به دنبال این هستیم تمام این اقشار در جمهوری اسلامی ایران طبق ضوابط و شرایط دنیا حقوق مدنی‌شان رعایت شود. به دنبال این هستیم این افراد را سازماندهی کنیم تا در مسابقات ملی و جهانی شرکت کنند. ورزش برای جانبازان و معلولین هدفش فقط قهرمانی نیست و ما اهداف والای انسانی را هم دنبال می‌کنیم. ما به بهانه ورزش این عزیزان را به جامعه بر می‌گردانیم.

سجادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اشاره کرد: یکی از شگفتی‌های ورزش معلولین، فوتبال نابینایان است و یکی از شگفتی‌های این رشته این است که دروازه‌بان هر تیم، بیناست و جالب این است که یک فرد نابینا به یک دروازه‌بان بینا گل می‌زند. آن دروازه‌بان محدودیتی ندارد و می‌تواند دروازه‌بان تیم ملی آن کشور باشد. این اتفاق جالبی است که می‌توان از توانایی باقیمانده استفاده کرد.

وزیر ورزش و جوانان با ارزشمند عنوان کردن مقام سیزدهمی ایران در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو درباره استخدام ورزشکاران پارالمپیکی تصریح کرد: خدمت مقام معظم رهبری که روز شنبه رسیدیم، همه عزیزان در جریان هستند که ٢۴ ساعت بعد این مشکل با دستور آقای رئیس‌جمهور در هیئت دولت برطرف شد. الان با آقای خسروی‌وفا هماهنگ هستیم و اسامی به ما داده شده است. مشکلی وجود ندارد و می‌توانیم در خدمت مدال‌آوران واجد شرایط باشیم.

در این مراسم تعدادی از ورزشکاران در رشته های وزنه برداری، والیبال نشسته، بدمینتون، جودو، بوچیا، دو و میدانی ( انواع پرتاب ها و دوها)، دوچرخه سواری، بسکتبال با ویلچر، تیراندازی با کمان، تنیس روی میز، فوتبال مهارتی قطع عضو، گلبال و تکواندو به انجام حرکات نمایشی پرداختند و مورد توجه و تشویق حضار قرار گرفتند.

این مراسم به صورت زنده از شبکه ورزش سیما پخش شد.

آمادگی قوه قضاییه برای رفع خلاء‌های موجود در مسیر حمایت حقوقی و معنوی از ورزشکاران

رئیس قوه قضاییه در واکنش به درخواست برخی ورزشکاران برای ایجاد شعب اختصاصی برای رسیدگی به مشکلات و دعاوی حقوقی ورزشکاران تصریح کرد: به دعاوی حقوقی ورزشی به صورت تخصصی رسیدگی خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح یکشنبه (۲۵ مهر ماه) در نشست صمیمی با قهرمانان المپیک، پارالمپیک و جهانی که در آستانه روز ملی تربیت بدنی و ورزش برگزار شد، نشاط را از ضروریات زندگی دانست و با اشاره به ابراز شادی مردم پس از افتخارآفرینی ورزشکاران گفت: انسان یک بار وقتی داغ بر دلش بگذارند اشک می‌ریزد و یک بار هم از فرط خوشحالی اشک شوق می‌ریزد و مدال آوران در شادی مردم شریک هستند.

وی تصریح کرد: ارتباط ورزش قهرمانی با نشاط و سلامت روحی جامعه ارتباطی تنگاتنگ است و نه تنها ورزشکاری که روی سکوی قهرمانی می‌ایستد و خانواده و اطرافیان او بلکه خیل عظیمی از مردم از پیروزی یک ورزشکار ملی خوشحال می‌شوند.

رئیس قوه قضاییه از ورزشکاران به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین اقشار جامعه یاد کرد و گفت: وقتی یک مسابقه ورزشی شروع می‌شود، هم در زمان برگزاری مسابقه و هم پس از آن مردم درد و رنج خود را فراموش می‌کنند و نشاط وجودشان را فرا می‌گیرد که هیچ مشاور حقوقی و فرهنگی نمی‌تواند چنین کار بزرگی را انجام دهد.

رئیس دستگاه قضا به رابطه ورزش با آموزه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: ورزش درس‌های زیادی دارد که مسئولیت پذیری، جمعی کار کردن، نظم پذیری، احترام به نظر دیگران، تسلیم شدن در برابر مقررات و افزایش اعتماد به نفس از جمله آنهاست و باید این معیارها در زندگی جمعی حاکم شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با ذکر نمونه‌ای در این خصوص تصریح کرد: یک تیم فوتبال ۱۱ نفره، برای هر کسی مسئولیت و جایگاه مشخصی تعیین شده و افراد یک تیم سعی می‌کنند از وظیفه‌ای که بر عهده شان گذاشته شده تخطی نکنند، در برابر اشتباه هم تیمی خود و خطای رقیب صبور باشند، در زمان برگزاری مسابقه از حکم داور که ممکن است اشتباه هم باشد تمکین می‌کنند و به اصول کار جمعی و مسئولیت پذیری و اطاعت پذیری پایبندند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای «ورزش همگانی» را موضوعی مهم دانست و با تأکید بر اهتمام هر چه بیشتر وزارت ورزش و جوانان به آن گفت: امروز هزینه‌های زیادی به خاطر بی توجهی به ورزش می‌پردازیم که مهم‌ترین آن‌ها هزینه‌های بیمارستانی و درمانی است.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری در حوزه ورزش به خصوص ورزش همگانی موجب کاهش سرمایه گذاری در حوزه درمان و همچنین پیشگیری از جرم می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم اجرای همه جانبه قانون جامع حمایت از معلولان که مورد مطالبه ورزشکاران پارالمپیکی بود تأکید کرد و گفت که سازمان بازرسی کل کشور بر نحوه اجرای این قانون نظارت می‌کند و با هر گونه قصور و تخلف از قانون برخورد خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای از لزوم حمایت قضایی از ورزشکاران نیز سخن گفت و متذکر شد قوه قضاییه آمادگی دارد تا خلاء‌های موجود در زمینه حمایت‌های معنوی و حقوقی از قهرمانان ورزشی را با ایجاد سازوکارهای مناسب با همکاری وزارت ورزش و خود ورزشکاران و قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی برطرف کند.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به درخواست برخی ورزشکاران برای ایجاد شعب اختصاصی برای رسیدگی به مشکلات و دعاوی حقوقی ورزشکاران تصریح کرد: به دعاوی حقوقی ورزشی به صورت تخصصی رسیدگی خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در این زمینه به ذکر نمونه‌ای از مشکلات مطرح شده توسط یکی از بانوان ورزشکار حاضر در این نشست اشاره کرد و گفت که «پیگیری حقوقی موضوعاتی، چون سرقت مدال‌ها و احکام قهرمانان ملی و ارزشگذاری این اشیاء گرانبها قطعاً نیازمند بررسی کارشناسی و ایجاد فرایند تخصصی است که قوه قضاییه به آن توجه ویژه خواهد داشت».

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، «سید حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان، رسیدگی به امور جوانان و پیگیری و مطالبات و خواسته‌های به حق این قشر را یکی از ماموریت‌های اصلی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: با سازماندهی معاونت جوانان در وزارت ورزش و جوانان به بخشی از تکالیفی که تا کنون در حوزه رسیدگی به مسائل جوانان در حالت بلاتکلیف قرار داشت رسیدگی خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه برای بسیاری از کشورهای دنیا تنها بُعد قهرمانی ورزش دارای اهمیت است، گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در عرصه ورزش، «تربیتی، پرورشی، آموزشی»، «همگانی»، «قهرمانی» و «حرفه‌ای» است.

سجادی با اشاره به اهمیت جایگاه ورزش همگانی در سیاست‌های وزارت ورزش و جوانان، ابراز امیدواری کرد به گونه‌ای در این

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به بُعد قهرمانی ورزش که با ایجاد حس غرور در مردم و افتخارآفرینی همراه است، گفت: وقتی ورزشکار کشورمان به سکوی افتخار می‌رسد و پرچم جمهوری اسلامی ایران در محل مسابقات برافراشته می‌شود و سرود ملی زیبای ایران اسلامی طنین‌انداز می‌شود، حس غرور و افتخار مردم کشورمان را تقویت می‌کند.

وی با اشاره به سازماندهی و فعالیت ۵۱ فدراسیون ورزش قهرمانی و بیش از ۱۰۰ انجمن ورزشی در کشورمان، گفت: وزارت ورزش و جوانان سعی دارد در اتخاذ رویکردهای خود به مسائل و مشکلات ورزشکاران در جای جای کشورمان توجه داشته باشد.

سجادی همچنین گفت که ورزش جمهوری اسلامی ایران در ۳ رشته به درجه حرفه‌ای رسیده و درصدد آن است که در رشته فوتبال نیز به زودی به درجه حرفه‌ای برسد.

وی با اشاره به جمعیت قابل توجه بانوان علاقمند به رشته‌های ورزشی در کشورمان، بحث صدور مجوز برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را از جمله موضوعاتی دانست که نیازمند اتخاذ تصمیم دقیق از سوی مسئولان است.

«ساره جوانمردی» دارنده مدال طلای پارالمپیک توکیو در رشته تیراندازی با تفنگ تپانچه بادی با بیان اینکه متاسفانه هیچ قانونی در کشور ما برای حمایت از ورزشکاران وجود ندارد، گفت: به عنوان نمونه، اگر یکی از اشیاء قیمتی قهرمانان و مدال‌آورمان کشور ما نظیر مدال قهرمانی، حکم یا کمربند پهلوانی‌شان به سرقت برود، هیچ قانونی در حمایت از آن ورزشکار وجود ندارد و حتی در میان کارشناسان رسمی هم کارشناسی نداریم که بتواند ارزش واقعی شیء مفقود شده را بیان کند.

«زهرا نعمتی» دارنده مدال طلا پارالمپیک توکیو در رشته تیراندازی با کمان خواستار مناسب‌سازی امکنه شهری برای ورزشکاران پارالمپیک و سایر معلولان کشور شد و گفت: متاسفانه در بسیاری از شعب قضایی، دسترسی کافی برای افراد دارای معلولیت وجود ندارد و ما جامعه معلولان کشور خواستار نگاه ویژه مسئولان برای حل این مشکل هستیم.

 

.......حوادث

*ربودن نامادری برای تصاحب اموال موروثی

زن میانسال وقتی متوجه شد هیچ ارثی از پدر مرحومش به او نمیرسد تصمیم گرفت با ربودن نامادری اش، اموال او را تصاحب کند. چند روز قبل مرد جوانی به دادسرای امور جنایی پایتخت رفت و از ربوده شدن خاله ۹۲ ساله‌اش خبر داد. او زمانی که در مقابل بازپرس حبیب الله صادقی قرار گرفت، در رابطه با ربوده شدن خاله‌اش گفت: خاله‌ام توران پیرزن ثروتمندی است که به تنهایی زندگی میکند. چند روزی است که هرچه با او تماس میگیرم جواب نمیدهد. خیلی نگران شده و به مقابل خانه‌اش رفتیم اما در خانه نبود. فکر کنم برای خاله‌ام اتفاقی رخ داده است.

ردپای یک آشنا

با گزارش ناپدید شدن پیرزن تنها به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت تحقیقات برای یافتن توران آغاز شد. در نخستین گام کارآگاهان اداره آگاهی به بازبینی دوربینهای مداربسته اطراف محل زندگی وی پرداختند.

در بازبینی دوربینها مشخص شد خودرویی که راننده آن زنی میانسال است پیرزن را سوار کرده است. با برملا شدن این موضوع، کارآگاهان شماره پلاک خودرو را به‌ دست آورده و در بررسیهای صورت گرفته هویت مالک آن که زنی ۶۰ ساله به‌ نام ناهید بود برملا شد. در ادامه بررسیها تصویر ناهید به خانواده توران نشان داده شد. یکی از خواهرزاده‌های توران بلافاصله او را شناخت و گفت: ناهید دختر هووی خاله‌ام است. خاله‌ام چند سال بعد از ازدواج متوجه شد که بچه دار نمیشود. خشایار شوهرش هم که عاشق بچه بود تصمیم گرفت با زن دیگری ازدواج کند اما او را به عقد موقت درآورد و از این ازدواج صاحب دختری شد که نامش را ناهید گذاشتند.

او ادامه داد: وقتی شوهر خاله‌ام خشایار فوت کرد ارث و میراث زیادی برای خاله‌ام گذاشت اما چون مادر ناهید زن صیغه‌ای او بود به‌همین دلیل دخترش ارثی از پدرش نمیبرد. ناهید که از این موضوع ناراحت بود چند باری به خانه خاله‌ام آمد و با او سر این موضوع اختلاف داشت الان هم احتمال میدهیم او خاله توران را ربوده تا به زور از او امضا بگیرد و اموال او را به اسم خودش بزند.

با برملا شدن این موضوع تحقیقات برای دستگیری ناهید و آزادی پیرزن تنها ادامه یافت. در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که ناهید پس از ربودن توران راهی یکی از شهرهای شمالی شده است.

بدین ترتیب موضوع به مأموران پلیس شهرستان مورد نظر اعلام شد و کارآگاهان پلیس نوشهر موفق به دستگیری زن میانسال شدند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *