شناسه خبر: 34567 منتشر شده در مورخ: 1400/7/25 ساعت: 10:02 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 25 مهر 1400

روزنامه یکشنبه 25 مهر 1400

عناوین امروز:تخصیص ۱۴۵ میلیارد تومان به خرید تجهیزات توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی-کوتاهی در قبال معلولان بخشودنی نیست- شعر نگاه از دکتر خزائلی-احتمال افزایش دوباره موارد کرونا در کشور-مشکل استخدامی قهرمانان پارالمپیک برطرف شد-انتقام نوعروس با جعل نامه پزشکی قانونی.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰

10 ربیع الاول  ۱۴۴۳

۱۷ اکتبر  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۲۲ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*تخصیص ۱۴۵ میلیارد تومان به خرید تجهیزات توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی

*کوتاهی در قبال معلولان بخشودنی نیست

*شعر نگاه از دکتر خزائلی

*احتمال افزایش دوباره موارد کرونا در کشور

*مشکل استخدامی قهرمانان پارالمپیک برطرف شد

*انتقام نوعروس با جعل نامه پزشکی قانونی

 

.............خبر

*تخصیص ۱۴۵ میلیارد تومان به خرید تجهیزات توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی

رییس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی گفت: تاکنون ۱۴۵ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات توان بخشی دانش آموزان استثنایی تخصیص یافته و برای اولین‌بار در بودجه سال جاری نیز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید این تجهیزات درنظر گرفته شده است.

سیدجواد حسینی در نشست با «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری که در محل معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان ویژگی‌های آموزش‌وپرورش استثنایی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ است و از آن زمان تاکنون پویش تحصیلی ۱۸ برابر افزایش‌ یافته و اعتبارات سازمان نیز ۱۲ برابر رشد داشته است. 

وی ادامه داد: آموزش‌ و پرورش استثنایی ۱۵۰هزار دانش‌آموز را در ۱۷۰۰ مدرسه خاص و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و در قالب هفت گروه آسیب بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حرکتی، اوتیسم، چندمعلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش دارد.

 حسینی با بیان این که ۲۳هزار معلم در آموزش ‌و پرورش استثنایی وظیفه تعلیم ‌و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را برعهده دارند، گفت: از این تعداد ۱۴هزار و ۱۱۷نفر خانم هستند. همچنین مدیریت هزار و ۵۷۲ مدرسه استثنایی بر عهده بانوان است.

حسینی، آموزش ‌و پرورش استثنایی را مینیاتوری از وزارت آموزش‌ و پرورش دانست و گفت: سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی علاوه بر ارائه خدمات آموزش ‌و پرورش عادی، خدمات توان‌بخشی را  نیز در سه قلمرو ارائه می کند.

 وی تاکید کرد: خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای، ارائه خدمات حمایتی در قالب ۱۸ آیتم و ارائه خدمات مشاوره و توان‌بخشی در ۵۳ مرکز مشاوره سه قلمرو خدمات توان‌بخشی است.

حسینی به تشریح یکی از ویژگی‌های دیگر آموزش ‌و پرورش استثنایی اظهار داشت: در آموزش ‌و پرورش استثنایی علاوه بر دوره‌های آموزش ‌و پرورش عادی، دو دوره پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان ناتوان و کم‌توان ذهنی وجود دارد و دانش‌آموزان در این دوره‌ها در ۳۶ شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش مشغول تحصیل هستند.

 وی افزود: هم چنین دوره پیش‌دبستان در این سازمان از بدو تولد وجود دارد و به کودکان و خانواده‌های آنان خدمات توان‌بخشی ارائه می‌شود.

حسینی با بیان این که آموزش ‌و پرورش استثنایی در سه قلمرو خدمات فراسازمانی ارائه می‌کند، گفت: «رفع مشکلات یادگیری دانش‌آموزان عادی از طریق ۷۹۰مرکز اختلالات یادگیری»، «برنامه سنجش سلامت جسمانی آمادگی تحصیلی» و «برنامه تلفیقی فراگیر» سه خدمت آموزش ‌و پرورش استثنایی به ‌تمامی دانش‌آموزان است.

رییس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سال ۱۳۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و امسال یعنی سال ۱۴۰۰ با پوشش ۹۹ درصدی به انجام رسیده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۷۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در قالب برنامه تلفیقی فراگیر در ۲۰ هزار مدرسه عادی در حال تحصیل هستند.

حسینی درخصوص دو فعالیت جدید سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی گفت: مشارکت و توانمندسازی خانواده‌ها به‌ویژه با رویکرد آموزش، پرورش و توان‌بخشی خانواده محور، یکی از این فعالیت‌های جدید است که در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان یک بسته تحولی مبتنی بر سند تحول بنیادین با هفت فعالیت، اجرایی شده است.

وی افزود: راه‌اندازی پارلمان مشورتی اولیا، طرح مدرسه یاری اولیا، طرح همیار معلم، طرح سامانه ندای همراه، ایجاد دبیرخانه‌های ملی هفت‌گانه اطلاع‌رسانی و توانمندسازی اولیا، طرح مددکار اجتماعی محله محور و گسترش کمی کیفی مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده، فعالیت‌های هفت‌گانه بسته تحولی آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور است.

حسینی گفت: دومین برنامه جدید سازمان توسعه مشارکت‌ها است که در سال ۹۹ به‌عنوان یک بسته تحولی تدوین و اجرایی شد و در سال ۱۴۰۰ نیز استمرار خواهد یافت. در این بسته توسعه مشارکت‌های سازمان در ابعاد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی با بیان این که در قالب مشارکت خیرین، نهضت «از خشت تا بهشت» برای ساخت ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز آموزش ‌و پرورش استثنایی از یک سال پیش کلید خورده است، گفت: تاکنون ۱۶۰ مدرسه از این تعداد ساخته شده و یا در حال ساخت است و این طرح تاکنون  ۱.۵ مترمربع فضای آموزشی استثنایی در کل کشور و ۲.۵ مترمربع فضای آموزشی مناطق محروم را ارتقا بخشیده است.

حسینی بعد دوم مشارکت خیرین را مشارکت در تهیه تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی در قالب نهضت مشارکتی توان‌افزایی دانست و گفت: ۱۰۵ قلم تجهیزات توان‌بخشی و آموزشی برای تحصیل ۷۲ هزار دانش‌آموز استثنایی موردنیاز است که سال گذشته با مشارکت همه بخش‌ها ۱۴۵ میلیارد تومان برای خرید این تجهیزات تخصیص یافت و برای اولین‌بار در بودجه سال جاری نیز  ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید این تجهیزات اختصاص‌یافته است.

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی سومین جلوه مشارکت را طرح هدایت دانست و گفت: در قالب طرح هدایت و از طریق مشارکت خیرین، دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی تاکنون ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند تهیه و به دانش‌آموزان کم‌برخوردار عادی و استثنایی اهدا شده است تا در دوران کرونا آموزش این دانش‌آموزان از بستر شبکه شاد تداوم یابد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های طراحی شده طرح هدایت برنامه «حامی هوشمند» است که باهدف تأمین وسایل هوشمند آموزشی برای دختران دانش‌آموز کم ‌برخوردار و با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شده است و امید است این برنامه با قوت اجرایی شود.

 

 

...........گزارش ویژه

*کوتاهی در قبال معلولان بخشودنی نیست

عبدالملکی ضمن هشدار به همه دستگاه ها و مسئولان زیر مجموعه وزارت رفاه گفت: فروردین ۱۴۰۱ گزارشی تهیه خواهد شد که این گزارش را خدمت مقام معظم رهبری ارسال می کنم و کم و کاستیها را به مراجع قضایی ارجاع خواهم داد. در ارتباط با وظایفی که در قوانین برای جامعه معلولان در نظر گرفته شده و احیانا برخی دستگاههایی که کم کاری کرده باشند، پیگیری های جدی صورت خواهد گرفت.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست تخصصی که با جامعه نابینایان کشور و انجمن های فعال در امور نابینایان به مناسبت روز جهانی عصای سفید برگزار شد گفت: اولین کاری که انجام می‌دهیم این است که یک گزارش ملی از اینکه مسئولین و دستگاه‌هایی که در حوزه حقوق معلولان مسئولیت داشتند و دارند، چه کار کردند و چقدر به وظایف و مسئولیت خود عمل کردند، تهیه کنیم. دکتر قبادی دانا و همکارانشان از امروز مسئول هستند که گزارش ملی براساس تمام مفاد قانونی و مقرراتی که در دولت و خارج از دولت برای حمایت و احقاق حقوق معلولان گذرانده شده، تهیه کنند.

وی اظهار کرد: آخر آذرماه این گزارش و عملکردی که هر کدام از دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌هایی که تحت مدیریت وزارتخانه خودمان را مانند بهزیستی و از جمله وزارت تعاون را منتشر خواهیم کرد و تذکرات لازم را به دستگاههای موردنظر با رونوشت به رییس جمهور ارایه خواهیم کرد و یادآوری خواهیم کرد چه کارهایی انجام نداده‌اند و البته بابت کارهایی که انجام داده‌اند تقدیر خواهیم کرد.

وزیر رفاه تاکید کرد: اما همه دستگاه های مسئول و مسئولین این را بدانند که به عنوان اخطار و هشدار عرض می کنم که فروردین ۱۴۰۱ گزارش دیگری تهیه خواهد شد که این گزارش را خدمت مقام معظم رهبری ارسال می کنیم و کم و کاستیها را به مراجع قضایی ارجاع خواهیم کرد. در ارتباط با وظایفی که در قوانین برای جامعه معلولان در نظر گرفته شده و احیانا برخی دستگاههایی که کم کاری کرده باشند، قضیه را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ـ مبنی بر تخصیص سه درصد استخدامها به جامعه معلولان ـ مجازات هم تعیین شده، به تبصره ۲ ماده ۱۵ این قانون اشاره کرد و گفت: این را پیگیری قضایی خواهیم کرد و قانون مشخص کرده است. بالاترین مسئول دستگاه‏ های اجرایی، نهادهای عمومی غیردولتی، شهرداری‌ها و بانک ‏ها مکلف به اجرای دقیق مفاد این ماده هستند. متخلفان حسب مورد با حکم مراجع ذی‏صلاح به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی و یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می‌شوند. 

عبدالملکی ادامه داد: از این به بعد ما خواهش نمی‌کنیم برای اجرای قوانین مربوط به معلولان، بلکه موضوع را پیگیری قانونی و قضایی می‌کنیم. دستگاهی که به حکم قانون باید سه درصد استخدام از معلولان را انجام دهد و انجام نمی‌دهد، مجازات خواهد شد و این را تکلیف خود به عنوان نماینده جامعه معلولان در هیات دولت می‌دانم که این موضوع را پیگیری کنم. 

وی با بیان اینکه دومین اقدامی که برای احقاق حقوق معلولان لازم است پیگری شود این است که بسترسازی کنیم که بخش خصوصی شرکت‌ها و مردم بتوانند آن حقی که بر گردنشان است را ایفا کنند گفت: برنامه‌ریزیهایی در این زمینه انجام می‌شود.

عبدالملکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اصلاح قوانین و ایجاد مقررات جدید اظهار کرد: آیین‌نامه‌هایی که به موجب بندهایی از قوانین لازم است تنظیم شود و اکنون در حال تدوین است که در هفته‌ها و ماههای آینده در دولت مطرح می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان و موسسات نوآور و گروه‌های استارتاپی گفت: از همه افراد خلاق و نوآوری که در کشور زیاد هستند درخواست داریم برای اینکه مسائل و مشکلات معلولان را با رویکرد حل مسئله بتوانیم حل کنیم، ورود کنند. 

 

..........دریافت

*شعر نگاه از دکتر خزائلی

هفته ای که گذشت مصادف بود با هفته عصای سفید. طبعاً در روزهای منتهی به پانزده اکتبر که به عنوان روز جهانی ایمنی عصای سفید نامگذاری شده، هر جا صحبت از نابینایان به میان می آید، محور بحث ها به مسائل و دغدغه های اجتماعی زندگی افراد دارای آسیب بینایی معطوف می شود.

ما نیز به مناسبت روز جهانی عصای سفید، این هفته در ستون دریافت، یکی از غزل های زیبای دکتر محمد خزائلی، معلم، ادیب، محقق و مؤسس آموزشگاه نابینایان دکتر خزائلی را می خوانیم. با این توضیح که هجدهم مهر ماه امسال مصادف بود با صد و هشتمین سالروز تولد این شخصیت برجسته ی معاصر.

شعر نگاه

اگر به عاشق دل خسته ات نگاه کنی

به یک نگاه نهان کار صد سپاه کنی

قرار و صبر به یغما ربودی و دل و دین

همه حلالت اگر سوی ما نگاه کنی

سیاه زلف بر افشانده ای به روی چو خور

مگر که روز مرا چون شب سیاه کنی

دراز دستی زلفت تطاولی دارد

که تا تو خرمن عمر مرا تباه کنی

جز از جفای من خسته خاطر و رنجور

خدای بر تو ببخشد هرآن گناه کنی

مکن کرشمه و ناز اینقدر که عشوه و ناز

چنان خوش است که با دوست گاه گاه کنی

یقین به دولت وصلت خزائلی آنگه

کند که سوی وی از معدلت نگاه کنی

 

.....سلامت و بهداشت

*احتمال افزایش دوباره موارد کرونا در کشور:

رئیس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت:‌احتمال شروع موج ششم بیماری کرونا وجود دارد.هرچه جلو می‌رویم، از آنجایی که داریم به فصل سرما نزدیک‌تر می‌شویم و در عین حال زندگی در ازدحام مانند دانش‌آموزان که به مدرسه می‌روند و دانشجویان که به دانشگاه می‌روند و شرایط اینچنینی باعث می‌شود که موارد بیماری مجددا آغاز شود.

دکتر محمد مهدی گویا افزود: البته در این زمینه عوامل متعددی موثرند که می‌توانند این موج را تا جای ممکن کاهش دهند؛ اول از همه بحث واکسن است. اگر موج پنجم با این شدت سنگین وجود داشت، بنابه دو عامل بود؛ یکی اینکه با سویه جدیدی از ویروس کووید۱۹ مواجه بودیم یعنی سویه دلتا که چندین برابر قدرت سرایت بیشتر و همچنین بیماری‌زایی بیشتر داشته است. دوم اینکه زمانی که این موج شروع شد، هنوز واکسیناسیون در کشور ما آن طور که ظرف دو ماه اخیر اوج گرفته، اوج نگرفته بود. اکنون ظرف حداقل یک ماه اخیر، در روز بیش از یک میلیون دز واکسن تزریق شده که این خودش منجر به کاهش موارد ابتلا به بیماری می‌شود، اما اگر این تصور را داشته باشیم که تنها واکسن می‌تواند باعث کنترل این بیماری شود، به بیراهه رفته‌ایم.

گویا ادامه داد: واکسن به تنهایی نمی‌تواند این بیماری را کنترل کند، بلکه در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی به ویژه رعایت استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها، ‌ عدم حضور در اجتماعاتی که ضرورتی برای آن‌ها وجود ندارد و عوامل دیگر می‌تواند موثر باشد و این موارد کنار هم معنی و مفهوم پیدا می‌کند.

وی افزود: موضوع دیگری که خیلی تاثیرگذار است، این است که در محیط‌های پر ازدحام باید سیستم‌های تهویه‌ای به نحو مناسبی باشد که مانع به چرخش درآمدن ویروس به ویژه در فضاهای بسته باشد. بنابراین اینطور نیست که یک عامل را دخیل بدانیم. از طرف دیگر موضوع بسیار مهم این است که زمانی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که اطلاعات کافی داشته باشیم. اطلاعات ما درباره بیماری کووید۱۹ به ۱۴ تا ۱۵ روز آینده محدود می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم بیش از آن را پیش‌بینی کنیم، ‌ این پیش‌بینی مبتنی بر شواهد علمی نیست.

وی گفت: واکسن پاستور مجوزهای خود را از سازمان غذا و دارو دریافت و در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار گرفته و قرار است هم برای سنین بالای ۱۸ سال و هم برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال مورد استفاده قرار‌گیرد. این واکسن در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده و هیچ منعی برای استفاده از آن وجود ندارد.

گویا در پاسخ به سوالی درباره شباهت علائم کرونا و آنفلوآنزا و سرماخوردگی در فصل سرما، گفت: توصیه ما این است که کماکان باید کووید۱۹ را جدی بگیریم. حتی اگر کسی تستش منفی باشد، اگر علائم دیگرش به نفع کووید باشد، ‌ باید حتما با این پیش‌فرض همکاران پزشک جلو روند و بیماری را مورد ملاحظه قرار دهند و شاید در برخی موارد لازم به تکرار تست باشد که بسته به تشخیص پزشک است. اصولا کسی که با این علائم مراجعه می‌کند، شاید ‌یکبار ویزیتش کفایت نکند و نیاز باشد که پزشک از حال عمومی بیمارش در نوبت‌های بعدی چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری اطلاع پیدا کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آنفلوآنزای فصلی در کشور، گفت: از حدود یکسال‌ونیم گذشته تاکنون مواردی از آنفلوآنزای فصلی که هر ساله به صورت گسترده شاهد آن بودیم، به صورت کم و نادر مشاهده کردیم که البته رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از آنفلوآنزای فصلی باشد و در کنار آن واکسیناسیون آنفلوآنزا قرار دارد. در عین حال نمی‌شود قاطعانه صحبت کرد و بگوییم امسال هم آنفلوآنزا نخواهیم داشت. ما احتیاط می‌کنیم و به شدت نگران هستیم زیرا شخصیت آنفلوآنزا به این صورت است که اگر یکی دو سال کاهش یابد، احتمال اینکه در سال‌ جاری یا سال بعد موارد این بیماری افزایش چشمگیر داشته باشد، دور از انتظار نیست. بنابراین توصیه ما این است که خانواده‌ها حتما مساله واکسیناسیون آنفلوآنزا را جدی بگیرند.

*کارت دیجیتال صادر شده وزارت بهداشت تنها مدرک معتبر واکسیناسیون است:

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت،در نامه‌ای به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: تنها مدرک معتبر واکسیناسیون ایران، کارت دیجیتال صادر شده از سوی وزارت بهداشت است.

 در این نامه تصریح شده است: لازم به ذکر است جهت تعیین اصالت کارت واکسن دیجیتال انگلیسی (مخصوص مسافران به خارج کشور)، کافی است بارکد دوبعدی (QR-Code) مندرج روی کارت توسط یک گوشی تلفن همراه اسکن شود.

زارچی نوشته است:در صورت اصالت کارت، صفحه‌ای با نشانی https://vaccinecard.health.gov.ir باز خواهد شد که عینا تصویر کارت دیجیتال فرد را نمایش می‌دهد. خواهشمند است دستور فرمائید موضوع فوق به تمامی آژانس های مسافرتی، شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی مستقر در کشور و سایر شرکت های ذیربط منعکس گردد.

وی تصریح کرد: مقتضی است اطلاع رسانی مناسب به مشتریان این شرکت ها به گونه ای انجام شود که حداقل دو هفته قبل از مسافرت نسبت به تهیه کارت دیجیتال واکسن اقدام نمایند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، مراتب را از طریق فرم اعلام خطا در کارت واکسن (موجود در همان سامانه salamat.gov.ir) پیگیری فرمایند.

 

..........ورزشی

*مشکل استخدامی قهرمانان پارالمپیک برطرف شد

مراسم گرامیداشت روز ملی پارالمپیک در محل آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد .

در این مراسم دکتر سجادی وزیر ورزش و جوانان، محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک، دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک،، دکتر مریم کاظمی پور سرپرست معاونت زنان وزیر ورزش و جوانان، پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو، دکتر اسبقیان رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین، محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان، دکتر شعبانی بهار رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان، خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری، دکتر لیموچی نایب رئیس بانوان کمیته ملی پارالمپیک ، حسنی دبیر فدراسیون تنیس روی میز ، شادنیا دبیر فدراسیون دوچرخه سواری و جمعی از مسئولین سازمان ها و نهادهای عضو ستاد برگزاری روز ملی و هفته پارالمپیک و قهرمانان و ورزشکاران رشته های مختلف پارالمپیکی حضور داشتند.

دکتر حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در حاشیه مراسم روز ملی پارالمپیک در مورد زیرساخت‌های ورزش جانبازان و معلولین اظهار داشت: ما تابع برنامه‌‌ها هستیم و هر برنامه‌ای که روی میز باشد را فرصت داریم تا در بودجه سال ۱۴۰۱ بگنجانیم. زیر ساخت‌های ما معمولا به صورت مشترک استفاده می‌شود و اگر محدودیتی وجود داشته باشد آن را با برنامه‌ریزی جبران می‌کنیم.

وی تأکید کرد: کمیته ملی المپیک و پارالمپیک برادرانه در کنار هم کار می‌کنند و هر نیازی به صورت تخصصی داشته باشند، ما در خدمت هستیم و اگر گزارشی به دست ما برسد در بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته خواهد شد.

سجادی افزود: فدراسیون جانبازان و معلولین در شمال مجموعه شیرودی، امکانات تخصصی خوبی دارد ولی در مرکز شهر قرار گرفته است. ما امیدواریم تمام ورزشکاران جانباز و معلول که بر گردن همه ما حق دارند در همه جای کشور از امکانات قابل قبولی بهره ببرند. این تکلیف ماست و جای نگرانی ندارد.

وی درباره حضورش در مراسم هفته پارالمپیک عنوان کرد: با اینکه درگیر یک ماموریت خارج از استان بودم اما با افتخار توانستم برای دقایقی در کنار همکاران‌مان حضور پیدا کنم. با افتخار اعلام می‌کنم که بزرگترین رویداد ورزشی پارالمپیک در کشورمان ایران برگزار می‌شود. رکوردی که از شرکت‌کنندگان ثبت شده ۶۰ هزار نفر معلول و جانباز است و این عدد شوخی نیست. البته به دلیل شیوع ویروس کرونا دو سال است که این برنامه به صورت نمادین برای نگه داشتن این نهضت برگزار می‌شود.  امیدواریم بتوانیم بعد از کرونا دوباره این مسابقات را برگزار کنیم و بتوانیم رکورد ۶۰ هزار ورزشکار را بشکنیم.

وزیر ورزش عنوان کرد: وزارت ورزش بر خود وظیفه می‌داند، از کمیته ملی پارالمپیک و دیگر فدراسیون‌ها و کمیته‌های مرتبط حمایت کند. به طور مثال ما در فدراسیون قایقرانی کمیته ورزشکاران خاص پارالمپیک وجود دارد و مسائل این ورزش پیگیری می‌شود. این موضوع در تکواندو و رشته‌های دیگر هم انجام می‌شود که نشان دهنده درک و شعور ورزش ماست که همه به صورت ترکیبی یار و همراه کمیته ملی پارالمپیک هستند. ما فدراسیون‌های تخصصی دیگری را هم داریم که مرتبط با پارالمپیک کار می‌کنند، مثل فدراسیون ورزشی بیماران خاص. به دنبال این هستیم تمام این اقشار در جمهوری اسلامی ایران طبق ضوابط و شرایط دنیا حقوق مدنی‌شان رعایت شود. به دنبال این هستیم این افراد را سازماندهی کنیم تا در مسابقات ملی و جهانی شرکت کنند. ورزش برای جانبازان و معلولین هدفش فقط قهرمانی نیست و ما اهداف والای انسانی را هم دنبال می‌کنیم. ما به بهانه ورزش این عزیزان را به جامعه بر می‌گردانیم.

سجادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اشاره کرد: یکی از شگفتی‌های ورزش معلولین، فوتبال نابینایان است و یکی از شگفتی‌های این رشته این است که دروازه‌بان هر تیم، بیناست و جالب این است که یک فرد نابینا به یک دروازه‌بان بینا گل می‌زند. آن دروازه‌بان محدودیتی ندارد و می‌تواند دروازه‌بان تیم ملی آن کشور باشد. این اتفاق جالبی است که می‌توان از توانایی باقیمانده استفاده کرد.

وزیر ورزش و جوانان با ارزشمند عنوان کردن مقام سیزدهمی ایران در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو درباره استخدام ورزشکاران پارالمپیکی تصریح کرد: خدمت مقام معظم رهبری که روز شنبه رسیدیم، همه عزیزان در جریان هستند که ٢۴ ساعت بعد این مشکل با دستور آقای رئیس‌جمهور در هیئت دولت برطرف شد. الان با آقای خسروی‌وفا هماهنگ هستیم و اسامی به ما داده شده است. مشکلی وجود ندارد و می‌توانیم در خدمت مدال‌آوران واجد شرایط باشیم.

در این مراسم تعدادی از ورزشکاران در رشته های وزنه برداری، والیبال نشسته، بدمینتون، جودو، بوچیا، دو و میدانی ( انواع پرتاب ها و دوها)، دوچرخه سواری، بسکتبال با ویلچر، تیراندازی با کمان، تنیس روی میز، فوتبال مهارتی قطع عضو، گلبال و تکواندو به انجام حرکات نمایشی پرداختند و مورد توجه و تشویق حضار قرار گرفتند.

این مراسم به صورت زنده از شبکه ورزش سیما پخش شد.

 

.......حوادث

*انتقام نوعروس با جعل نامه پزشکی قانونی

راز نوعروس که با جعل نامه پزشکی قانونی، از همسرش به اتهام اسید پاشی شکایت کرده بود، با تیزهوشی بازپرس جنایی تهران فاش شد. اوایل شهریور امسال زنی با حضور در شعبه سوم بازپرسی دادسرای جنایی تهران، از همسرش به اتهام اسید پاشی شکایت کرد. شاکی در جریان تحقیقات قضایی گفت: «همسرم بعد از عقد، رفتارش تغییر کرد و اگر دعوا میکردیم، من را کتک میزد. گفتم اگر زودتر به سر خانه و زندگیمان برویم، شاید رفتارش بهتر شود. قرار شد جشن ازدواج کوچکی بگیریم. اما روز قبل از جشن، دوباره مرا کتک زد و مراسم به ‌هم خورد. حتی مرا به اسید پاشی و قتل تهدید کرد. حتی خواستم مهریه ‌ام را ببخشم و جدا شویم که قبول نکرد. یک روز در مسیر کارم، سد راهم شد و روی من اسید ریخت و فرار کرد، حالا از او شکایت دارم.» پرونده با دستور قضایی به پلیس آگاهی تهران ارسال و تحقیقات ادامه یافت و شوهر او با حضور در پلیس آگاهی، در تحقیقات گفت: « چند ماه بعد از عقد متوجه شدم همسرم از ناراحتی روحی رنج میبرد، اما با اینحال از ازدواج با او منصرف نشدم.

او هم قول داد که درمانش را ادامه دهد تا حالش بهتر شود. او این نقشه را طراحی کرده تا طلاقش ندهم.» با توجه به گفته ‌های این مرد و ادعا‌های مطرح ‌شده از سوی وی، بازپرس جنایی به بررسی مدارک موجود در پرونده پرداخت و متوجه شد برگه ‌ای که شاکی پرونده از پزشکی قانونی تحویل دادسرا داده، جعلی است که جعلی بودن آن از سوی کارشناسان پزشکی ‌قانونی هم تایید شد.

همچنین معلوم شد هیچ‌گونه آثار سوختگی روی بدن شاکی نبوده و باند پیچی‌های روی بدنش هم ساختگی است. با لو رفتن غیرواقعی بودن شکایت شاکی، او با دستور قضایی بازداشت شد و در تحقیقات گفت: «وقتی فهمیدم با کار‌هایی که من انجام داده‌ ام، شوهرم دیگر تمایلی به ازدواج با من ندارد و زندگی ‌ام نابود میشود، تصمیم به انتقام گرفتم تا با راه‌ اندازی ماجرای اسید پاشی ساختگی او را به دردسر بیندازم. پولی به یک جاعل دادم و از طریق او توانستم برگه پزشکی ‌قانونی جعل کنم تا برای شکایت به دادسرا بروم. اما فکر نمیکردم هوشیاری بازپرس پرونده راز مرا فاش کند.» با دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای جنایی تهران، نوعروس بازداشت شد و تحقیقات برای دستگیری جاعل فراری ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *