شناسه خبر: 34563 منتشر شده در مورخ: 1400/7/24 ساعت: 17:18 گروه: اجتماعی  
پیام رئیس سازمان بهزیستی به مناسبت روز جهانی عصای سفید

پیام رئیس سازمان بهزیستی به مناسبت روز جهانی عصای سفید

دکتر قبادی دانا به مناسبت روز جهانی عصای سفید در پیامی گفت: مسیر توانمندسازی و تلفیق اجتماعی نابینایان، مسیری است پرفراز و نشیب که پیمودن آن، عزم ملی می‏ طلبد و زمانی می‏توان به اثربخشی تلاش‏ها امیدوار بود که به شکلی هدفمند، هماهنگ و در چارچوب قوانین مربوطه صورت پذیرد و بخش‏های نظارتی جامعه نیز نقش خود را در پیگیری روند اجرای برنامه‏ ها در دستگاه ‏های مختلف و نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجرای قوانین اعمال نمایند. اینجاست که دنیای بهتر برای نابینایان رقم خواهد خورد؛ دنیایی که نابینایان در اندیشه ‏های بلندشان می ‏نگرد و از توانمندی‏های آنان به نحو مطلوب بهره می‏ گیرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل، متن این پیام به شرح ذیل است؛

دنیای بهتر برای نابینایان، پیام آگاهی ‏بخش روز جهانی عصای سفید

در جامعه ‏ای که مودت و برابری حقوق انسان‏ها زیر بنای توسعه عدالت اجتماعی و برابرسازی فرصت‏ها برای تمامی اقشار جامعه از جمله افراد توانخواه است، معلولیت تنها یک محدودیت است نه ناتوانی، محدودیتی که بدلیل بسترسازی برای ایجاد فرصت‏های برابر مانع پیشرفت نشده است.


امروز، بار دیگر پیام آگاهی‏ بخش بیست و سوم مهر ماه، روز جهانی عصای سفید را می ‏شنویم؛ پیامی که چشم‏ها و گوش‏های مهیای دیدن و شنیدن را بر قابلیت‏ها، محدودیت‏ها و انتظارات افراد نابینا و کم‏بینا معطوف ساخته و بر مسئولیت اجتماعی فرد فرد ما برای احیاء حقوق این قشر از جامعه تاکید دارد. 


فعالان امور نابینایان در سازمان بهزیستی و سازمان‏های غیردولتی، «دنیای بهتر برای نابینایان» را به عنوان شعار امسال درنظر گرفته‏اند و آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین را زمینه تحقق آن می دانند. بی‏تردید این هدف ارزنده، تنها در سایه ارتباطات بین‏ بخشی و تقویت نگاه انسانی و علمی نسبت به مسائل نابینایان تحقق می یابد و سازمان بهزیستی نیز طی سال‏های اخیر تمامی اهتمام خویش را جهت ایجاد چنین نگرشی صرف نموده است.


براساس قانون حمایت از حقوق معلولان، سازمان بهزیستی، متولی خدمت‏ رسانی به افراد نابینا و کم‏بینا در زمینه ‏های آموزشی، توانبخشی، حمایت‏های رفاهی و اجتماعی می‏ باشد و در این راستا طرح‏ها و برنامه ‏های متنوعی را جهت تقویت استقلال و ارتقاء کیفیت زندگی افراد دارای آسیب بینایی اجرا می ‏نماید. ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در قالب مراکز تخصصی و خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه، پرداخت کمک هزینه معیشتی و تحصیلی، تأمین حق پرستاری و مددکاری، اجرای برنامه ‏های توانمندسازی به صورت فعالیت‏های آموزشی، هنری و ورزشی و آموزش مهارت‏های شغلی و تسهیل فرآیند اشتغال افراد نابینا و کم‏بینا تنها بخشی از خدماتی است که با هدف تبلور استعدادهای ارزنده این عزیزان انجام می ‏شود.


امروز اهمیت روز جهانی عصای سفید و تلاش هدفمند در گرامیداشت این روز بر هیچ یک از ما پوشیده نیست و همگان باور داریم که آموزش همگانی و آگاه ‏سازی اقشار مختلف جامعه نسبت به پیام آگاهی ‏بخش این روز، چشم‏های حقیقت‏ بین را بیش از پیش نسبت به مسائل و مشکلات این افراد خواهد گشود. سازمان بهزیستی تلاش می‏ کند تا با بهره ‏گیری از امکانات رسانه ملی و ظرفیت‏های فضای مجازی، تصویری واقعی از قابلیت‏ها، محدودیت‏ها و انتظارات افراد نابینا و کم‏بینا را به جامعه ارائه نموده و زمینه تعامل آگاهانه با این افراد و بهره‏ گیری از استعدادهای شگرف آنان را فراهم نماید.


تشکیل «شبکه ملی تشکل‏های افراد دارای معلولیت بینایی»، گسترش فعالیت‏های دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و رایزنی مستمر با دستگاه‏های اجرایی به ویژه در رابطه با آموزش، اشتغال و توسعه امکانات رفاهی مورد نیاز نابینایان از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی است که در راستای بهبود کیفیت زندگی و استقلال اجتماعی این افراد دنبال می ‏شود.


مسیر توانمندسازی و تلفیق اجتماعی نابینایان، مسیری است پرفراز و نشیب که پیمودن آن، عزم ملی می‏ طلبد و زمانی می‏توان به اثربخشی تلاش‏ها امیدوار بود که به شکلی هدفمند، هماهنگ و در چارچوب قوانین مربوطه صورت پذیرد و بخش‏های نظارتی جامعه نیز نقش خود را در پیگیری روند اجرای برنامه‏ ها در دستگاه ‏های مختلف و نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجرای قوانین اعمال نمایند. اینجاست که دنیای بهتر برای نابینایان رقم خواهد خورد؛ دنیایی که نابینایان در اندیشه ‏های بلندشان می ‏نگرد و از توانمندی‏های آنان به نحو مطلوب بهره می‏ گیرد.

دکتر وحید قبادی دانا
معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *