شناسه خبر: 34552 منتشر شده در مورخ: 1400/7/23 ساعت: 17:52 گروه: فرهنگی  
دستگاه چاپ بریل انجمن نابینایان و کم‌بینایان هنوز غیرفعال است

دستگاه چاپ بریل انجمن نابینایان و کم‌بینایان هنوز غیرفعال است

رئیس انجمن نابینایان و کم‌بینایان آذربایجان‌غربی گفت: انتشارات بریل و دیجیتال ارومیه که در دهه فجر سال 99 مجوز فعالیت خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته، به دلیل عدم حمایت مالی هنوز غیرفعال است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایبنا، عبدالمناف عظیمی، رئیس انجمن نابینایان و کم‌بینایان آذربایجان‌غربی، در آذربایجان‌غربی، گفت: انتشارات بریل و دیجیتال ارومیه که در دهه فجر سال 99 مجوز فعالیت خود را از وزارت ارشاد گرفته بود، به دلیل عدم حمایت مالی و تهیه چسب گرم هنوز غیرفعال است.

وی ادامه داد: اگر مشکل  انتشارات بریل و دیجیتال ارومیه حل شود، 5 استان کتاب‌هایشان را برای چاپ به استان ما خواهند فرستاد، که ظرفیت خوبی است.

عظیمی افزود: کتابخانه انجمن نابینایان و کم بینایان استان در حال حاضر 8‌ هزار عنوان کتاب صوتی و گویا با 150 نفر عضو فعال دارد.

این مسئول بیان کرد: در این کتابخانه به جز اینکه ما کتاب به نابینایان و کم بینایان استان امانت می‌دهیم، برگزاری کلاس‌های کامپیوتر، ICDL، زبان انگلیسی و بریل آموزشی از جمله دیگر فعالیت این کتابخانه است.

عظیمی گفت: قبل از کرونا حدنصاب حضور در این کلاس‌ها 6 نفر بود ولی این چند سال اخیر بدلیل شیوع بیماری کرونا انفرادی به افرادی که به این کلاس‌ها نیاز دارند، آموزش داده می‌شود، همچنین در فضای مجازی نیز برای اعضا گروه واتساپی تشکیل داده‌ایم که با فایل یا کتاب‌های صوتی کلاس‌های مدنظر را آموزش می‌دهیم.

کتاب‌های دانش آموزان نابینا و کم‌بینا ناقص است
عظیمی بزرگترین مشکل دانش آموزان نابینا و کم‌بینا را ناقص‌بودن کتاب‌های درسی آنها عنوان کرد و گفت: کتاب‌های دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا ناقص است و باید شرایط طوری فراهم شود که کتاب‌های این دانش‌آموزان قبل از آغاز سال تحصیلی به دستشان برسد و در این زمینه نیز توافقاتی با اداره کل آموزش و پرورش انجام داده‌ایم.

وی همچنین گران‌بودن کاغذ کتاب‌های بریل را مشکل دیگر این حوزه مطرح کرد و افزود: کتاب‌های بریل به‌دلیل حجم بیشتر و گرانی کاغذ به سمت فراموشی می‌روند.

عظیمی اظهار کرد: نابینایان و کم‌بینایان در زمینه ایاب و ذهاب با مشکلات سنگینی مواجه هستند و متاسفانه در وسایل حمل‌ونقل عمومی برای رفت‌وآمد این عزیزان تدابیری اتخاذ نشده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *