شناسه خبر: 34540 منتشر شده در مورخ: 1400/7/22 ساعت: 12:07 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 22 مهر 1400

روزنامه پنجشنبه 22 مهر 1400

عناوین امروز: بهزیستی تنها مرجع صدور مجوز ایجاد شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم‌ نهاد موضوع فعالیت-دستورات ویژه رئیس قوه قضاییه برای رفع موانع حقوقی نابینایان-تبدیل عصای سفید به عصای هوشمند به کمک یک ابزارک-شعار و نام کاروان پاراآسیایی بحرین / حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم روز ملی پارالمپیک-چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰

7 ربیع الاول  ۱۴۴۳

۱۴ اکتبر  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۲۰ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

شهادت امام حسن عسگری (ع)، غمی همیشگی بر دل مسلمین است که با انتظار ظهور حضرت ولی عصر (عج) آقا امام زمان، مرهم و التیامی بر دلهای ما مسلمان می باشد. سالروزشهادت مظلومانه امام حسن عسگری،اسوه صبر، مقاومت و فضیلت تسلیت باد.

پیشاپیش 23 مهر ماه روزجهانی نابینایان « روز ایمنی عصای سفید » را گرامی می داریم

......عناوین ..........

*بهزیستی تنها مرجع صدور مجوز ایجاد شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم‌ نهاد موضوع فعالیت

*دستورات ویژه رئیس قوه قضاییه برای رفع موانع حقوقی نابینایان

*تبدیل عصای سفید به عصای هوشمند به کمک یک ابزارک

*شعار و نام کاروان پاراآسیایی بحرین / حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم روز ملی پارالمپیک

*چاردیواری

 

...........خبر ویژه

*بهزیستی تنها مرجع صدور مجوز ایجاد شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم‌ نهاد موضوع فعالیت

رییس دبیرخانه توسعه مؤسسات و مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی کشور به استناد رای معاونت حقوقی رئیس جمهور بهزیستی را تنها مرجع صدور مجوز ایجاد شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد موضوع فعالیت های این سازمان معرفی کرد.

«بابک قانعی» رییس دبیرخانه توسعه مؤسسات و مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی کشور به استناد رای معاونت حقوقی رئیس جمهور بهزیستی را تنها مرجع صدور مجوز ایجاد شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد در موضوع فعالیت های این سازمان معرفی کرد و گفت: آیین‌نامه تشکل‌های مردم‌نهاد از سوی وزارت کشور در سال ۱۳۹۵ مصوب هیئت وزیران شد که در ماده ۳۸ این آئین‌نامه آمده است: «از تاریخ لازم‌‏الاجرا شدن این آیین‌نامه، تشکل‌‏هایی که به‏‏ عنوان موسسات موضوع بند ۱۳ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت قصد فعالیت در زمینه‏‌های تصریح‏ شده در ماده واحده لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب ۱۳۵۹ دارند در چارچوب احکام این آیین‌نامه از سازمان بهزیستی کشور پروانه فعالیت دریافت می‏‌کنند و به ثبت می‏‌رسند.»

رییس دبیرخانه توسعه مؤسسات و مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: این در حالی است که وزارت کشور ایجاد شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد را جزء وظایف خود می‌دانست و مجوز شبکه‌سازی به سازمان بهزیستی کشور داده نشد، در صورتی که در بند ج ماده ۱ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت آمده است: «شبکه‌هایی ملی مرکب از تشکل‌های افراد دارای معلولیت گروه‌های اصلی معلولیتی(آسیب‌دیدگان بینایی، شنوایی، جسمی، ذهنی، اعصاب و روان) که به منظور هماهنگی و یکپارچه‌سازی فعالیت تشکل‌های عضو و ایجاد صدای واحد ملی تشکیل می‌شوند.»

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور ضمن تعامل با شبکه‌های فعال در حوزه معلولان، توانبخشی، پیشگیری و ... مطالبات جامعه هدف را در دستور کار دارد، در پایان یادآور شد: معاونت حقوقی رئیس جمهور برای تحقق قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حکمیت کرد و نظر به ضرورت حذف مجوزهای غیرضرور و وجود مرجع واحد برای صدور مجوز و نظارت بر فعالیت اینگونه انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد موضوع بند ۱۳ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از شمول ماده ۸ آئین‌نامه یاد شده خارج و سازمان بهزیستی کشور مرجع صدور مجوز ایجاد شد.

 

............گزارش ویژه

*دستورات ویژه رئیس قوه قضاییه برای رفع موانع حقوقی نابینایان

ایجاد کارگروهی چهار نفره برای حل مشکلات قضایی نابینایان و کم بینایان

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با پیشنهاد برخی از نابینایان برای ایجاد دفتری برای پیگیری مشکلات حقوقی و قضایی آنها موافقت کرد که بر اساس آن مقرر شد کارگروه های چهار نفره‌ در مراکز استانها برای حل و فصل مسائل مربوط به نابینایان در مراجع قضایی قبل از ورود به دادگاه تشکیل شود.

جمعی از نابینایان کشور به مناسبت «روز جهانی عصای سفید» به منظور بررسی موانع حقوقی در مسیر مشارکت اجتماعی نابینایان با حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای دیدار کردند.

رئیس قوه قضاییه در این دیدار با بیان اینکه معلولیت مانع از رسیدن انسان به مقصد نمی‌شود، به افتخارآفرینی معلولان کشورمان در طول تاریخ و در ادوار مختلف اشاره کرد که با توکل به خدا، اتکاء به نفس و بهره‌مندی از سایر نعماتی که داشته‌اند منشأ کارهای بزرگ شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای یکی از افتخارآفرینی‌ها را درخشش و مدال آوری جانبازان و معلولان کشورمان در مسابقات جهانی پارالمپیک در هفته‌های اخیر عنوان کرد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در سال 83 که در سال 97 به قانون حمایت از حقوق معلولان ارتقاء یافت و از سال 98 در کشورمان اجرایی شده، خواستار توجه همه دستگاههای اجرایی به این قانون شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در این قانون ستادی با حضور 13 عضو به ریاست وزیر کشور و دبیری رئیس سازمان بهزیستی پیش بینی شده و کمیته‌ای نیز با عضویت 26 نفر به ریاست معاون اول رئیس جمهور تعیین شده تا بر روند اجرای قانون نظارت داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وظیفه سازمان بازرسی کل کشور برای نظارت بر حسن اجرای قوانین در کشور، از رئیس این سازمان خواست که فصل به فصل و ماده به ماده و تبصره به تبصره قانون مذکور را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود چه میزان از این قانون و چگونه اجرا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین از نماینده تام الاختیار قوه قضاییه در کمیته نظارت بر اجرای قانون جامع حمایت از معلولان خواست که بررسی و اعلام نماید که این کمیته تاکنون چند جلسه برگزار کرده و چه دستاوردهایی در پیگیری اجرای قانون و حمایت از حقوق معلولان داشته است.

وی از نماینده قوه قضاییه در کمیته همچنین خواست که اگر در آیین‌نامه اجرایی قانون خلائی وجود دارد که مانع از حسن اجرای قانون می‌شود و لازم است مسائل جدیدی در این آیین‌نامه پیش بینی می شود، آنها را احصاء و اعلام نماید.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وظایف قانونی و انسانی همه دستگاهها برای پیگیری حقوق و مطالبات معلولان کشور، از معاون حقوقی خود خواست که پیشنهادات شبکه ملی نابینایان برای تسهیل و رفع موانع حقوقی مشارکت اجتماعی این قشر را بررسی کند تا هر کدام از این پیشنهادات مغایر قانون نبوده و قابلیت اجرایی دارد، به سرعت عملیاتی شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با پیشنهاد برخی نابینایان برای ایجاد دفتری برای پیگیری مشکلات حقوقی و قضایی آنها موافقت کرد که بر اساس آن مقرر شد کارگروههای 4 نفره‌ای در مراکز استانها برای حل و فصل مسائل مربوط به نابینایان در مراجع قضایی قبل از ورود به دادگاه تشکیل شود.

رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به مشکلات نابینایان و معلولان در پیگیری پرونده‌های حقوقی و انتقادهایی که از تعیین وکلای کم تجربه توسط کانون وکلا مطرح شد، اعلام کرد که این مشکل با مساعدت مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه حل می‌شود.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کل کشور با ارائه گزارشی اعلام کرد در حال حاضر 208 هزار نابینا تحت پوشش این سازمان قرار دارند که 12 درصد از جامعه معلولان را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه 130 نابینا مرد و 70 هزار نفر نیز زن هستند که 86 هزار نفر از آنها دارای معلولیت‌های شدید و خیلی شدید هستند، افزود: در حال حاضر 3000 نفر از نابینایان در رشته‌های مختلف دانشگاهی تحصیل می کنند و 23 هزار نفر از آنها نیز دانش آموزند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در سال 83 که از سال 97 در غالب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اجرایی شده از پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی افراد دارای معلولیت خبر داد اما در عین حال از عدم توجه به حقوق اجتماعی نابینایان گلایه کرد.

قبادی دانا استانداردسازی معابر و مناسب‌سازی محیطی دستگاهها و اماکن عمومی را از مهمترین مسائل برای ارائه خدمات به نابینایان عنوان کرد و متذکر شد که بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب فقط سازمان بهزیستی مرجع خدمات دهی به معلولان نیست و همه دستگاهها باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت که از سال 75 در غالب طرحی سراسری کودکان 3 تا 6 سال مورد غرلبالگری قرار می گیرند که تاکنون 48 میلیون کودک مشمول این طرح بودند.

قبادی دانا شفافیت در عملکرد، قراردادها و املاک را از مهمترین رویکردهای سازمان بهزیستی عنوان کرد و گفت که در حال حاضر 22 هزار قرارداد در سراسر کشور با بهزیستی بسته شده که تمام آنها بصورت الکترونیک قابل ردیابی است.

وی با اشاره به تقویت نظارت در سازمان بهزیستی درباره تعارض منافع نیز به تعیین تکلیف 409 مدیر بهزیستی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت که این افراد به فعالیت‌های غیردولتی خود در خارج از سازمان پایان داده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی در پایان سخنانش گفت که این سازمان در حال حاضر از طریق 2 هزار و 537 مرکز خدمات دهی و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی در 2500 محله به ارائه 22 خدمت به افراد تحت پوشش می‌پردازد.

در این نشست همچنین دکتر جعفری مدیرکل شبکه ملی نابینایان کشور که از اسفندماه سال گذشته تشکیل شده و 7 تن از نابینایان با تقدیر از برگزاری این نشست که به گفته آنها در 25 سال اخیر بی‌سابقه بوده و این نخستین جلسه با رئیس دستگاه قضا در جمهوری اسلامی است، به بیان دیدگاهها، دغدغه‌ها و مطالباتشان پرداختند.

احیاء ماده 66 قانون آیین دادرسی کیفری برای فراهم شدن زمینه شکایت نابینایان از نهادها و دستگاههایی که قوانین و حقوق معلولان را رعایت نمی‌کنند که در حال حاضر تنها به اعلام جرم محدود شده، رفع مانع برای تأسیس حساب بانکی و انجام امور ثبتی در دفاتر اسناد رسمی بدون همراهی معین از جمله مطالبات نابینایان در این جلسه بود.

نابینایان همچنین در سخنان خود خواستار معاضدت حقوقی و توجه به شرایط معلولان در محاکم قضایی و صدور مجوز استفاده از ابزار الکترونیکی در محاکم با توجه به محدودیت‌های جسمی این قشر، استفاده از نظرات کارشناسی اعضای شبکه ملی نابینایان در حل و فصل دعاوی حقوقی مربوط به این قشر و تعیین وکلایی توانمند و با تجربه در رسیدگی به پرونده‌های قضایی شدند و از رئیس قوه قضاییه خواستند این موضوعات را در غالب بخشنامه یا دستور‌العملی به مراجع قضایی ابلاغ کنند.

رفع تصرف از اراضی وقفی مربوط به نابینایان در برخی نقاط کشور، ارائه خدمات ورزشی و رفاهی شهری به نابینایان، ارائه پلاک خودرویی معلولان به نابینایان، فراهم کردن امکان ثبت‌نام خودرو برای معلولان که در حال حاضر به دلیل نداشتن گواهینامه از این حق اجتماعی خود محروم شده‌اند و الزام دستگاهها به استانداردسازی و مناسب سازی محیطی برای تردد معلولان و نابینایان از دیگر درخواست‌های مطرح شده در این نشست بود.

در این جلسه دو تن از نابینایان با ابراز گلایه از بیکاری 60 درصدی نابینایان و مشکلات معیشتی آنها خواستار توزیع عادلانه منابع و امکانات بویژه در دستگاه قضا و دفاتر خدمات قضایی برای استخدام و بکارگیری نابینایان شدند.

یکی از نابینایان شاغل در دستگاه قضا نیز در این نشست به طرح دیدگاهها و مطالبات خود از قاضی‌القضات پرداخت و خواستار اضافه شدن عنوان معلولان در چارت سازمانی دفتر امور ایثارگران و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی کارمندان معلول و نابینا در قوه قضاییه شد و در انتها پیشنهاد کرد کارگروهی برای پیگیری مطالباتی که امروز نابینایان با رئیس عدلیه مطرح کردند تشکیل شود که رییس قوه قضائیه با این پیشنهاد موافقت کرد.

شایان ذکر است، در این جلسه دستورات ویژه ی از سوی رئیس قوه قضاییه برای رفع موانع حقوقی مشارکت اجتماعی نابینایان صادر شد که شامل موارد ذیل است، رئیس سازمان بازرسی کل کشور ماده به ماده و تبصره به تبصره میزان اجرای قانون جامع حمایت از معلولان  را مورد بررسی قرار دهد/ نماینده تام الاختیار قوه قضاییه در کمیته نظارت بر اجرای قانون جامع حمایت از معلولان گزارش دهد تاکنون کمیته چند جلسه و چه دستاوردهایی در پیگیری حقوق معلولان داشته است/ معاون حقوقی قوه قضاییه پیشنهادات شبکه ملی نابینایان برای تسهیل و رفع موانع حقوقی مشارکت اجتماعی آنها را بررسی کند تا پیشنهاداتی که مغایر قانون نبوده و قابلیت اجرایی دارند به سرعت عملیاتی شود/ موافقت قاضی القضات با تشکیل دفتر و کارگروههای 4 نفره‌ در مراکز استانها برای پیگیری و حل و فصل مشکلات حقوقی و قضایی نابینایان قبل از ورود به دادگاه/ مشکلات نابینایان و معلولان در وکالت پرونده‌های حقوقی با مساعدت مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه حل می‌شود.

 

.........از شش نقطه جهان

*تبدیل عصای سفید به عصای هوشمند به کمک یک ابزارک

از هزاران سال پیش تا به حال عصا اصلی‌ترین ابزار مسیریابی افراد نابینا به حساب می‌آمده است. تاریخ عصا طبعاً از زمانی آغاز می‌شود که یک نابینا، تکه چوبی را به منظور تسهیل حرکت به دست گرفته است و تا تاریخی ادامه می‌یابد که گروه‌های مدنی، عصای سفید را با مشخصات امروزی‌اش به قوانین حقوق شهروندی در جای جای دنیا تحمیل کردند. حالا هم طراحان و توسعه دهنده‌های متعددی سعی در تکمیل این وسیله کاربردی دارند. تولید کننده‌ها سعی دارند انواع گوناگونی از آن را تولید و عرضه کنند تا کاربران بتوانند بر اساس نیاز و سلیقه‌شان یکی را انتخاب کنند. این میان برخی کمپانی‌های حوزه فناوری هم سعی کرده‌اند با افزودن ابزارک‌هایی این وسیله را متناسب با دانش قرن بیست و یکیمی، تکمیل کنند. البته طراحانی هم هستند که تلاش می‌کنند با ساخت ابزار‌های پوشیدنی، عصا را از دست نابینا بگیرند و او را با دستانی آزاد روانه کوچه و خیابان کنند اما این تلاش‌ها هنوز دستاورد عینی و ملموسی نداشته است.

یکی از جدید‌ترین محصولاتی که به منظور هوشمند کردن عصای سفید طراحی شده نامش «رَنگو» است. این گجت یا ابزارک را یک استارتاپ فرانسوی مستقر در شهر لیون این کشور به نام «گوسِنس» تولید کرده است. رنگو یک وسیله کوچک است که به عصای فرد نابینا متصل می‌شود. این گجت از فناوری مافوق صوت برای تشخیص موانع استفاده می‌کند. برخلاف عصا که فقط موانع روی زمین را به اطلاع عابر نابینا می‌رساند، رنگو موانعی تا ارتفاع صورت یا بالا‌تر را تشخیص می‌دهد. شعاع تشخیص مانع توسط رنگو چیزی حدود ۲.۵ متر است. البته طراحانش می‌گویند تلاش کرده‌اند رنگو را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که فقط موانعی را به کاربر گزارش دهد که احتمال دارد برایش خطر‌آفرین باشد. آنها معتقدند مشکل نمونه‌های دیگری که تا کنون به همین شیوه تولید شده این است که کاربر را با انبوهی ااطلاعات غیر ضروری مواجه می‌کند. رنگو اما می‌تواند تشخیص دهد که کدام مانع ممکن است خطری برای کاربر ایجاد کند، لذا، زنگ هشدار را فقط برای همان مانع به صدا در‌می‌آورد.

رنگو از طریق بلوتوث به اپلیکیشنی که بر روی گوشی هوشمند فرد نابینا نصب شده متصل می‌شود. کاربر در هنگام استفاده از این گجت باید هدفونی در گوش بگذارد تا رنگو بتواند خطرات احتمالی را به کمک هشدار‌های صوتی سه‌بُعدی به اطلاعش برساند. فناوری صدای سه‌بعدی این کمک را کرده که عابر نابینا بتواند متوجه محل دقیق هر یک از موانع مسیر عبورش هم بشود. همچنین رنگو به کمک اپ نصب شده بر روی گوشی قادر است محل دقیقی را که فرد در حال حاضر در آنجا قرار دارد تشخیص دهد و زمان حرکت یا رسیدن وسایط حمل و نقل عمومی را هم به او اطلاع دهد. در حال حاضر ۴۰۰ دستگاه رنگو تولید شده و در اختیار نابینایانی از فرانسه، بلژیک، سوئیس، آلمان و ایتالیا قرار گرفته است. برای این گجت قیمت دو هزار یورو در نظر گرفته شده که البته در کشور‌های نام برده پرداخت بخش اعظم این مبلغ نه به عهده خود فرد نابینا، که به عهده نهاد‌های حمایتی دولتی است.

 

.......ورزشی

*شعار و نام کاروان پاراآسیایی بحرین / حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم روز ملی پارالمپیک

همزمان با روز " پارالمپیک و رسانه " نشست خبری دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک و دبیر ستاد برگزاری روز ملی و هفته پارالمپیک با اصحاب رسانه برگزار شد.

ابتدا فرهاد طلوع کیان، دبیر ستاد ضمن تبریک هفته پارالمپیک اظهار داشت: به دلیل محدودیت های شیوع کرونا امسال هم برنامه های حضوری به صورت حداقلی و نمادین برگزار خواهد شد. برای  نخستین بار کمیته فضای مجازی ستاد آغاز به کار کرده که تولیدات اعضای ستاد اعم از فدراسیون ها و سازمان ها و نهادهای مختلف در فضای سایبری به اشتراک گذاشته می شود.

مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک افزود: ۲۴ مهر روز شنبه ساعت ۱۰ مراسم نمادین روز ملی پارالمپیک در زمین چمن آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک با حضور وزیر ورزش وجوانان و روسای فدراسیون ها و مدیران سازمان های عضو ستاد با پخش زنده شبکه ورزش برگزار خواهد شد.

در ادامه نشست، دکتر محمد تابع دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک اظهار داشت: اولین رویدادی که در پیش داریم، بازی‌های پاراآسیایی جوانان است. همچنین مسابقات انتخابی برای پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ را نیز خواهیم داشت که ورزشکاران باید در آنها شرکت کنند. سال آینده بازی‌های پاراآسیایی هانگژو نیز برگزار می‌شود و نگاهمان حداقل حفظ جایگاه قبلی است. ما اعزام کیفی را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

سرپرست کاروان پاراآسیایی جوانان افزود: نام کاروان پاراآسیایی جوانان «مدافعان سلامت» و شعار آن «اراده، تلاش و پیروزی» است. امیدواریم این جوانان در سال‌های آینده در لیست نفرات پارالمپیکی قرار بگیرند و بدرخشند. در این بازی‌ها کلاس بندی انجام خواهد شد، البته قبل از آن یک کلاس بندی در ایران انجام می‌شود. ورزشکاران بر اساس استعدادیابی صورت گرفته و آینده نگری در لیست کاروان پاراآسیایی جوانان قرار می‌گیرند و هدفمان حفظ جایگاه دومی در دوره قبلی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اعزام کاروان کیفی ادامه خواهد داشت؟ گفت: بحث کیفی، نتیجه گرا است. اگر می‌خواهیم بهترین عملکرد را داشته باشیم، باید چنین نگاهی داشته باشیم. برای اعزام کیفی باید جوانب زیادی را در نظر بگیریم تا بتوانیم نتیجه خوبی کسب کنیم. آنهایی که اعتراض به عدم اعزام داشتند، رکوردهای خوبی برایشان به ثبت نرسیده بود و در واقع به مدال نمی‌رسیدند. کاروان ایران بهترین عملکرد به لحاظ رنگ مدال نسبت به دوره‌های قبلی را داشت. گزارش‌هایی که به ما ارائه می‌شود، براساس سنجش‌ها و نتایج مختلف و بررسی های فنی  است. برخی در توکیو بالاتر از رکوردها و برخی نیز پایین‌تر از آن بودند و در نهایت آن نتایج رقم خورد.

تابع درباره کادر فنی تیم‌های پارالمپیکی عنوان کرد: قرارداد مربیان تا پایان پارالمپیک بوده است. بررسی درباره عملکرد آنها بر عهده فدراسیون‌ها گذاشته شده تا براساس آیین‌نامه انتخاب کادر فنی، روند معرفی و یا ادامه همکاری نفرات جدید را انتخاب کنند. ضمن اینکه آیین‌نامه مربوطه به تصویب هیئت رئیسه کمیته ملی پارالمپیک رسیده است.

وی در این باره ادامه داد: بندی در آیین‌نامه وجود دارد که اجازه می‌دهد فدراسیون‌ها برای کادر فنی تیم‌ها، نفراتی انتخاب کنند که حتی سابقه حضور در پارالمپیک را نداشته‌اند. در واقع این اجازه به آنها داده شده است و الزام برای انتخاب نفرات خاص وجود ندارد.

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در خصوص تجهیزات مورد نیاز برای رشته‌های مختلف گفت:  اقدامات لازم صورت گرفته و البته برای تهیه آنها زمان نیاز است. ما همچنین از لوازم تولید ملی نیز استفاده می‌کنیم تا روند حرکتی در استان‌ها شکل خوبی داشته باشد.

تابع درخصوص اصلاح آیین‌نامه استخدام ورزشکاران پارالمپیکی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و دستوری که فرمودند، کمیته ملی پارالمپیک هم اقدامات انجام شده را برای وزارت ورزش فرستاد. عملی شدن این کار زمان بر است و شخص وزیر ورزش همچنان پیگیر این موضوع است.

وی درباره ادامه فعالیت ورزشکاران شرکت کننده در پاراآسیایی جوانان گفت: قسمتی از ورزش بستگی به خانواده‌ها دارد و شاید برخی از آنها به دلایل مختلف ادامه ندهند. نزدیک به سی درصد از جوانان در رشته‌های مختلف هستند که می‌توان به وزنه‌برداری، والیبال نشسته و ... اشاره کرد. در واقع بخشی از ادامه راه به خود ورزشکار و خانواده‌ها برمی‌گردد. دیدگاه کلی ما این است که برای مثال در بسکتبال با ویلچر برخی نفرات بتوانند در تیم ملی در بازی‌های پاراآسیایی بزرگسالان حضور داشته باشند.

وی درباره شرایط بازی‌های پاراآسیایی جوانان تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که در پاراآسیایی جوانان است، این است که روند اطلاع رسانی برگزار کنندگان کند است. یعنی راهنمای انتخاب ورزشکاران دیر رسید و ما با این وجود با توجه به تجربیات دوره‌های قبلی، اقدامات کلی را انجام دادیم. سه ماه قبل بود که تازه، اطلاعات از سوی میزبان برای ما کامل شد. در مجموع برای این بازی‌ها مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند.

دبیر اجرایی پارالمپیک درباره شایعه تخلف دو طلایی پارالمپیک ایران گفت: اینکه یک ورزشکار با کسب رنکینگ می‌تواند سهمیه بگیرد، یعنی حداقل در پنج مسابقه مورد تایید کمیته بین المللی پارالمپیک شرکت کرده و در واقع شرایطش مورد تایید قرار گرفته است. ملی‌پوشان در مسابقاتی شرکت کردند که کلاس بند های خارجی حضور داشته اند. حتی برای این دوره پارالمپیک در رشته جودو، کلاس بندی وجود داشت و مشکلی هم به وجود نیامد. ضمن اینکه هیچ مکاتبه‌ای در این ارتباط از طرف کمیته بین المللی پارالمپیک با ما نشده است.

 

.......چاردیواری

با عرض سلام به خوانندگان روزنامه ایران سپید و سایت این نشریه گرامی میدارم روز بیست و سه مهر روز جهانی عصای سفید و ایمنی نابینایان و کم بینایان و امیدوارم با پشت سر گذاشتن ویروس کرونا به روزهای بهتری برای جامعه نابینایان و کم بینایان کشور برسیم و شاهد سال نابینایی موفقیت آمیزی برای این گروه با بهبود شرایط سطح معیشت و موفقیت های دیگر در زمینه تحصیلی، شغلی و اجتماعی باشیم. در آغاز لازم میدانم در پاسخ به انبوهی از خوانندگان که در خصوص ضروت انتشار مجدد بریل درخواست داشتند تاکید کنم که به زودی جلسه ای را در مورد از سرگیری چاپ بریل یا تعیین وضعیت چگونگی انتشار مجدد بریل روزنامه خواهیم داشت و نتایج را به اطلاع عموم خواهیم رساند. اما در پاسخ مشخص به برخی از پرسش ها.

آقای م.ر از تهران البته  نه پرسش ولی نظر داده اند که مانند قهرمانان پارالمپیک با مقام معظم رهبری این کار برای نابینایان هم صورت گیرد تا گشایشی در بسیاری از گره های نابینایان اتفاق بیافتد و همچنین ایشان تاکید کرده اند که باید برای بهبود سطح معیشت و اشتغال نابینایان باید فکر اساسی کرد چون این گروه در پیدا کردن شغل با مشکلات خیلی جدی روبرو هستند.

خانم خ از آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آیا معافیت مالیاتی فقط شامل افرادی است که فرزند معلول دارند یا شامل همه کارمندان دولت می شود؟ باید به اطلاعشان برسانم ما معافیت مالیاتی مطلق نداریم. معافیت پنجاه درصدی حقوق و دستمزد والدینی که فرزند معلول را نگهداری میکنند یا همسر معلول بله طبق قانون است و برقرار است اما کارکنان دولت فعلاً از معافیت کلی مالیاتی برخوردار نیستند. هرچند اخباری در زمینه به ما می رسد که هنوز تایید نشده است و به هر حال اگر در این زمینه خبر موثقی باشد منتشر می کنیم هرچند بر اساس قانون کارمندان نابینا و معلول  از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند. همچنان شاهد کامنت گذاری دوستانی هستیم که مجهول الهویه هستند. دوست عزیزی کامنت گذاشته اند که علی رغم خبر بهزیستی مبنی بر پرداخت آنلاین همه شهریه دانشجویان در سال 99 به داشگاه آزاد ایشان در ترم سوم دانشگاه تحصیل می کنند و مجبور شده اند خودشان شهریه را پرداخت کنند.

دوست عزیز شما که هیچ نام و نشانی ندارید قطعاً نمی توانیم به شما کمک کنیم ولی بهتر این است که با واحد مددکاریتان با سازمان تماس بگیرید و این نکته را اطلاع دهید که شما از این خبر یا استثنا هستید یا به هر حال جزئیات دقیق تری را بپرسید. بسیاری از دوستان به جای تماس با واحدهای مددکاری سازمان بهزیستی یا دستگاه های دیگر ترجیح می دهند یک کامنت خشک و خالی در سایت بگذارند و خیال خودشان را راحت کنند که عملا کمکی هم به آن ها نمی کند یا دوست دیگری نوشته اند ایشان نیه شنوا هستند و می خواهند معلم شوند و فوق دیپلم مترجمی دارند و اسم و نشانی ندارند و ما قطعا نمی توانیم کمکی کنیم.

باید به طور دقیق شرایط ایشان مشخص شود، آیا شرایط شنوایشان برای تدریس مناسب است؟ آیا با کمک وسایل کمکی مثل سمعک نیمه شنوا هستند یا با کمک وسایل کمکی اصلاح میشود حد شنوایشان؟ به هر حال تعارف نداریم برای تدریس و ارتباط با شاگردان شنوایی در حد مطلوب یکی از لوازم و شرایط است که باید ببینیم این فرد دارد یا نه و تشخیصش هم با کمیسیون های تخصصی پزشکی است. آقای نودهی از بجنورد روز جهانی عصای سفید را به همه تبریک گفته اند و می ماند آرزوی سلامتی برای شما مجدداً این روز را گرامی میداریم و امیدواریم که سال بسیار خوبی پیش روی نابینایان و کم بینایان عزیزمان باشد. خدایتان یار تا دیدار و گفتگوی دیگر.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *