شناسه خبر: 34533 منتشر شده در مورخ: 1400/7/21 ساعت: 11:13 گروه: اجتماعی  
وجود هفت هزار و ۱۳۸ نابینا در مازندران

وجود هفت هزار و ۱۳۸ نابینا در مازندران

مسئول جامعه نابینایان و کم بینایان در مازندران گفت: یک پنجم این افراد نابینای مطلق هستند و در مازندران هفت هزار و ۱۳۸ نابینا وجود دارد و به طور میانگین بیشتر این افراد در ساری و مناطق تابعه زندگی می‌کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، مهدی مسلمی در نشستی با خبرنگاران با اشاره به نامناسب سازی معابر برای تردد معلولان و نابینایان اظهارکرد: عبور از برخی از مسیرهای برای نابینایان و کم بینایان ممکن نبوده و بسیاری پیاده روها برای ترد نابینایان مناسب نیست و در برخی مسیرها، پایان پیاده روها، دیوار کشیده شده است درحالی که باید ابزار لازم برای حضور ایمن نابینایان در جامعه فراهم شود.

وی با گرامیداشت روز عصای سفید گفت: نابینایی، ناتوانی نیست و باید امکانات مناسب برای این جامعه فراهم شود، نابینایان زیادی دارای رتبه بالای تحصیلی هستند و این نشان دهنده توانمندی بالای این قشر است.

مسئول جامعه نابینایان و کم بینایان در مازندران خواستار بهره گیری از افراد معلول و توانخواه در برخی مشاغل شد و گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد دستگاه‌های اجرایی نسبت به مناسب سازی اقدام کرده‌اند.

 مسلمی یادآور شد: نابینایان در عرصه هنر، صنایع دستی، چوب جاحیم، گلیم و غیره اقدامات زیادی انجام داده‌اند، همچنین نابینایی در بهشهر رتبه ۸۵ کنکور را بدست اورد پ باید گفت،حافظه قوی، جهان‌بینی دقیق و اجتماعی بودن سه شاخصه نابینایان است.

وی ادامه داد: برداشتن موانع محیطی، گویا کردن آسانسورها، دسترس پذیرکردن نکات بهداشتی برای نابینایان از جمله نیازها است و باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

مسلمی با عنوان اینکه در جهان ۲۸۰ میلیون نابینا و کم بینا زندگی می‌کنند، افزود: یک پنجم این افراد نابینای مطلق هستند و در مازندران هفت هزار و ۱۳۸ نابینا وجود دارد و به طور میانگین بیشتر این افراد در ساری و مناطق تابعه زندگی می‌کنند.

مسئول جامعه نابینایان و کم بینایان در مازندران  با بیان اینکه نیازهای نابینا باید دیده شود، گفت: طبق هماهنگی جامعه نابینایان، تسهیلاتی از طریق شعب سپه، رفاه، مسکن و پست بانک تا سقف۲۰ میلیون تومان با نرخ بهره ۴ و ۱۸ درصد به نابینایان اعطا می شود.

مسلمی از وارد شدن دستگاه چاپ بریل با هزینه ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان در مازندران خبر داد و گفت:دستگاه قابلیت آن را دارد که پرینت را به صورت بریل چاپ کند و همچنین هر روزنامه ای که چاپ می شود را می توان با این دستگاه چاپ کرد ودر اختیار نابینایان قرار داد و در این راستا نیازمند حمایت خیرین هستیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *