شناسه خبر: 34507 منتشر شده در مورخ: 1400/7/19 ساعت: 09:11 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 19 مهر 1400

روزنامه دوشنبه 19 مهر 1400

عناوین امروز: سه گروه از معلولان میتوانند معلم شوند-شهردار جدید تهران و شورای ششم، معلولان را در اولویت کار‌های خود قرار دهند-کمکهای اولیه شکستگی، آتل بندی و حمل مصدوم-پایان اردوی تیم ملی شنای جوانان-ابهام در پرونده قتل پسر ۱۴ ساله.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰

۴ ربیع الاول  ۱۴۴۳

۱۱ اکتبر  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۱۷ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*سه گروه از معلولان میتوانند معلم شوند

*شهردار جدید تهران و شورای ششم، معلولان را در اولویت کار‌های خود قرار دهند

*کمکهای اولیه شکستگی، آتل بندی و حمل مصدوم

*پایان اردوی تیم ملی شنای جوانان

*ابهام در پرونده قتل پسر ۱۴ ساله

 

.......اخبار ویژه

*سه گروه از معلولان میتوانند معلم شوند

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سه گروه از داوطلبان آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، چند معلولیتی و حتی دانش‌آموزان طیف اوتیسم با هوش‌بهر عادی می‌توانند متقاضی شغل معلمی شوند.

سال 99 بود که نرگس خدادادی داوطلب نابینای کنکور، در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شد اما در مرحله مصاحبه به دلیل مشکل نابینایی تأیید نشد و همین موضوع درباه پذیرش معلولان در دانشگاه فرهنگیان نقدهایی را ایجاد کرد.

پس از آن بود که بررسی‌ها برای پذیرش داوطلبان دارای معلولیت آغاز شد و هم‌اکنون معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی از حل مشکل و فراهم شدن فرصت معلمی برای این گروه از داوطلبان معلول البته در مدارس استثنایی خبر می‌دهد.

مجید هداوند معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تحصیل داوطلبان نابینا در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: پیرو درخواست نرگس خدادادی، داوطب گنابادی که در کنکور سال گذشته به دلیل نابینایی در مرحله  مصاحبه دانشگاه فرهنگیان پذیرفته نشد، وزیر سابق آموزش و پرورش برای بررسی موضوع، نامه‌ای به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کرد ما نیز در شورای عالی حضور یافته و اعلام کردیم به جز این داوطلب افراد مختلفی جزو رتبه‌های برتر کنکور هستند که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می‌شوند اما به دلیل نگاه برخی افراد و دستورالعمل‌ها در مرحله مصاحبه رد می‌شوند.

وی افزود: کارگروهی با محوریت مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان  آموزش و پرورش استثنایی تشکیل و شیوه نامه‌ای تهیه شد که براساس آن سه گروه از داوطلبان آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، چند معلولیتی و حتی دانش‌آموزان طیف اوتیسم با هوش‌بهر عادی می‌توانند متقاضی شغل معلمی شوند.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: کدرشته‌های دانشگاه فرهنگیان را بررسی کردیم و کد رشته‌هایی که این افراد مجاز به شرکت در آنها هستند و می‌توانند به عنوان معلم در مدارس عادی و استثنایی تدریس کنند، مشخص شد همچنین پیشنهاد شد، کارگروه مصاحبه‌گر این داوطلبان باید متخصصانی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی باشد تا تشخیص بدهند آیا فرد توانایی تدریس و ادامه کار در مدارس عادی و استثنایی را دارد.

هداوند ادامه داد: نامه‌ای توسط واحد امور اداری وزارت آموزش و پرورش به استانها ارسال و در آن ذکر شده است، این داوطلبان می‌توانند به عنوان معلم در‌آموزش و پرورش استثنایی فعالیت کنند، این اقدام یک گام رو به جلو است اما به دنبال این هستیم براساس قانون سه درصد استخدام معلولان، امکان فعالیت افرادی که توانایی دارند و کارگروه این توانایی را تشخیص می‌دهد در سایر بخش‌ها فراهم شود.

 

...........گزارش ویژه

*شهردار جدید تهران و شورای ششم، معلولان را در اولویت کار‌های خود قرار دهند

منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان، مسائل شهری و کار‌هایی که شورای شهر باید برای قشر نابینا انجام دهد را بررسی کرد.

معلولیت یکی از پدیده‌های پیدا و پنهان زندگی امروزه بشر است. پیدا از آن جهت که نرخ افراد دارای معلولیت بسیار بالا و در حال رشد است و پنهان از آن جهت که چندان مورد توجه جریان اصلی جامعه و سیاستگذاران اجتماعی نبوده است.

در طول تاریخ بشر برخورد با معلولیت شکل‌های متفاوتی به خود گرفته و از برخی جهات انسانی تر و از برخی جهات دیگر، تبعیض گرایانه بوده است. از مهمترین نهاد‌های عمومی با قابلیت‌های فراوان شهرداری و شورای شهر است. به عبارتی یکی از پرکار‌ترین سازمان‌های عمومی، شهرداری‌ها هستند که در عرف جهانی به عنوان مظهری از دولت محلی بشمار میروند.

شورا‌های اسلامی شهر به عنوان هدایت کننده اصلی فعالیت‌های شهری برای تحقق مدیریت واحد شهری تعریف می‌شوند و می‌بایست بسیاری از این امور در این پارلمان محلی هماهنگ شوند. همه‌ی شهروندان با هر میزان توانایی و هر شرایطی، حق دارند از امکانات و خدمات شهری برخوردار باشند. با توجه به اینکه بیست و سوم مهرماه روز جهانی نابینایان را پیش رو داریم، با مهندس منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران به گفت وگو نشستیم تا وضعیت معلولان به ویژه نابینایان در ارتباط با مسائل شهری و کار‌هایی که شورای شهر برای این قشر می‌بایست انجام دهد را بررسی کنیم.

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران گفت: حوزه شهری ارتباط مستقیم با زندگی معلولان دارد. چرا که تررد ایمن در سطح شهر برای آن‌ها از سایر اقشار جامعه اهمیت بیشتری دارد. در سال‌های اخیر، کار‌هایی در حوزه دسترس‌پذیری مبلمان شهری انجام شده، اما به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز‌های معلولان نیست. وقتی صحبت از مناسب‌سازی مبلمان شهری می‌کنیم، بدین معناست که وقتی یک فرد نابینا یا کم‌بینا یا یک معلول جسمی پای خود را از خانه بیرون می‌گذارد، برای تردد در جامعه احساس امنیت کند و حس نگرانی را از او دور کنیم.

وی افزود: این امر میسر نمی‌شود جز آنکه استاندارد‌های مناسب‌سازی شهری توسط مدیران مربوطه رعایت شود و آن‌ها این امور را در اولویت کار‌های خود قرار دهند.

شادکام بیان کرد: از دکتر زاکانی که انسان دغدغه‌مندی است، انتظار داریم به معلولان توجه ویژه‌ای داشته باشد. سنت خوبی در مدیریت قبلی شهرداری تهران آغاز شد که فی نفسه اقدام بسیار ارزشمندی بود. آن هم انتخاب مشاوران معلول بود که به معاونت‌های اصلی شهردای تهران در امور معلولان مشورت می‌دادند. متأسفانه این مشاوران با رابطه و نه از روی شایسته سالاری انتخاب شدند. از شهردار جدید انتظار داریم ضمن تداوم این امر پسندیده، مشاوران معلول را از میان معلولان نخبه، جوان و متخصص به امور شهری انتخاب کنند. استفاده از مشورت سازمان‌های مردم‌نهاد معلولان، یکی دیگر از ظرفیت‌هایی است که در کمک به شهرداران مناطق یا اعضای شورای شهر می‌تواند به کار گرفته شود؛ لذا برای انتخاب مشاوران نابینا، می‌توانند از ظرفیت‌های انجمن‌های نابینایی و مشورت آن‌ها استفاده کنند. در دوره‌ی قبل هم می‌توانستند از افرادی به عنوان مشاور استفاده کنند که اشراف بیشتری به این حوزه داشته باشند که متأسفانه محقق نشد.

وی اظهار کرد: از دکتر زاکانی تقاضا دارم در این دوره، عملکرد مدیران در ارتباط با معلولان را ملاک قضاوت قرار دهند. کار‌های تبلیغاتی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های اصلی معلولان باشد. برای مثال، برای گرامیداشت روز جهانی نابینایان در سال جاری، قرار است یک برنامه مشترک توسط سازمان بهزیستی، انجمن نابینایان ایران و شهرداری برگزار شود. اما اداره سلامت شهرداری به جای آنکه نظرات سازنده برای این مراسم ارائه دهد، نسبت به قرارگیری لوگوی شهرداری اعتراض می‌کند که شایسته این نهاد بزرگ نیست. دغدغه‌ی مدیران شهرداری باید رسیدگی به امور معلولان باشد.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران تصریح کرد: اعضای ششم شورای شهر تهران می‌توانند نقش مؤثری در امور معلولان ایفا کنند. از خانم نرگس معدنی‌پور به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تقاضا داریم توجه ویژه‌ای به امر مناسب‌سازی فرهنگسرا‌ها و سرا‌های محله برای معلولان داشته باشند. کتابخانه‌های بسیاری از فرهنگسرا‌ها در سطح شهر به تجهیزات توانبخشی ویژه نابینایان تجهیز نشده و در صورت عملی شدن این مسئله، نابینایان مانند سایر مردم می‌توانند از کتاب‌ها و سایر امکانات موجود در فرهنگسرا‌ها استفاده کنند. برای مثال، برجسته نگار هوشمند که یک تبلت بریل ویژه نابینایان است، این قابلیت را دارد تا همزمان بالغ بر ۱۰ هزار کتاب متنی داخل آن کپی شود و بدون محدودیت، خروجی بریل و صوتی کتاب‌ها را در اختیار کاربر نابینا قرار دهد. به همین سادگی با کمک‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا که خوشبختانه با مدد مهندسان ایرانی در داخل کشور هم تولید می‌شود، می‌توان کاری کرد تا نابینایان هم از آرشیو کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های شهرداری و فرهنگسرا‌ها قرار دارد، به خط خود استفاده کنند.

شادکام افزود: از خانم زهرا شمس به عنوان رئیس کمیته ورزشی شهرداری تهران انتظار داریم زمینه حضور ورزشکاران نابینا در اماکن ورزشی وابسته به شهرداری را بیش از پیش فراهم کند. قانونی در شورای چهارم شهر تهران به تصویب رسید که کلیه اماکن ورزشی وابسته به شهرداری برای معلولان با یک همراه رایگان است. ضمن تداوم اجرای این قانون، از کمیته ورزشی تقاضا داریم مصوبه‌ای را به تصویب برسانند که علاوه بر معلولان شدید و خیلی شدید، این قانون شامل حال معلولان متوسط نیز شود. شادکام بیان کرد: البته این قانون باید به سایر شهر‌های کشور نیز گسترش یابد و فقط محدود به معلولان پایتخت نشود. از اعضای شورای شهر در سایر استان‌های کشور نیز تقاضا داریم اماکن ورزشی وابسته به شهرداری‌ها به صورت رایگان در اختیار معلولان قرار گیرد.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران گفت: از آقای سید جعفر تشکری هاشمی به عنوان رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر انتظار داریم توجه ویژه‌ای به بحث سامانه حمل و نقل معلولان داشته باشند. این سامانه در اسفندماه سال ۹۱ و با پیگیری‌های دکتر قالیباف شهردار وقت پایتخت، نزدیک ۶۰ ون برای حمل و نقل معلولان اختصاص یافت، اما هم اکنون با گذشت نزدیک به ۹ سال از این امر، بسیاری از این خودرو‌ها فرسوده شده و عملاً از رده خارج شده‌اند. آقای تشکری هاشمی در همان زمان رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک بودند و اشراف خوبی به این مسئله دارند. عدم افزایش خودرو‌ها در این سال‌ها باعث شده خیلی‌ها پشت نوبت بمانند و به آن‌ها کد سامانه تعلق نگیرد.

شادکام تصریح کرد: شهرداری مالیات و عوارض را از تمامی شهروندان از جمله معلولان دریافت می‌کند، اما مشخص نیست سرانه ارائه خدمت به معلولان در کجا هزینه می‌شود؟ چرا بعد از گذشت ۹ سال هنوز حتی یک دستگاه به سامانه حمل و نقل معلولان اضافه نشده است. معلولان از شنیدن وعده و وعید خسته شده‌اند. مشکلات تردد معلولان و نابینایان بسیار جدی است و از دکتر زاکانی شهردار جدید تهران خواهشمندیم بودجه مورد نیاز برای سامانه جانبازان و معلولان را تأمین کند. قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران بیان کرد: هر ساله سیستم‌های حمل و نقل ۱۵ تا ۲۰ درصد ارتقاء پیدا می‌کند و ناوگان آن‌ها اضافه می‌شود، اما در طول ۹ سال گذشته سامانه ویژه حمل و نقل معلولان و جانبازان در شهر تهران هیچ پیشرفتی نداشته است.

وی ادامه داد: تنها دو درصد معلولان در تهران به خدمات حمل و نقل دسترسی دارند، در حالی که نزدیک به ده‌ها هزار معلول نیازمند به دریافت خدمات هستند. بدیهی است سامانه‌ای که بیشتر خودرو‌های آن نیازمند تعمیر است، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز معلولان باشد.

شادکام تأکید کرد: البته این خدمات تنها نباید مختص معلولان تهرانی باشد و باید ساز و کاری فراهم شود که معلولان در کل کشور به حمل و نقل ایمن و کم‌هزینه دسترسی داشته باشند.

وی رایگان بودن بلیت مترو و اتوبوس در شهر تهران را یکی دیگر از مسائلی برشمرد که باید به سایر استان‌های کشور تسری یابد. استفاده از سایر امکانات شهرداری از جمله مراکز درمانی این سازمان، از جمله ظرفیت‌هایی است که با بررسی بیشتر اعضای شورای شهر می‌تواند با تخفیف در اختیار معلولان و خانواده‌های آن‌ها قرار گیرد.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران راه‌اندازی سامانه فروشگاهی ویژه نابینایان را یکی دیگر از اقدامات خوبی دانست که توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران انجام شده است.

وی ضمن اشاره به سامانه فروشگاهی که در دو شعبه‌ی فروشگاه شهروند راه‌اندازی شده، اظهار داشت: این سامانه به نابینایان امکان می‌دهد از کلیه کالا‌های موجود در فروشگاه مطلع شوند و به صورت صوتی و بریل به دیتا بیس کالا‌ها دسترسی داشته باشند. خودشان به صورت مستقل محصولات مورد نیاز را انتخاب کنند و لذت خرید مستقل از فروشگاه را تجربه کنند. مهندس شادکام ابراز امیدواری کرد این سامانه علاوه بر گسترش در شعب فروشگاه شهروند، در سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح شهر نیز افتتاح شود.

این مقام مسئول با اشاره به سامانه اطلاع رسانی برای نابینایان گفت: سامانه اطلاع رسانی یکی دیگر از مواردی است که در صورت نصب و راه اندازی در فرودگاه‌ها، راه آهن و پایانه‌های اتوبوسرانی، می‌تواند زمینه سهولت دسترسی نابینایان به خدماتی که در این پایانه‌ها صورت می‌گیرد را فراهم کند. ساماندهی دست‌فروشان به ویژه نابینایانی که به خاطر عدم اشتغال مناسب در سطح شهر به دست‌فروشی مشغول هستند، یکی دیگر از دغدغه‌های نابینایان و کم‌بینایان است که شهرداری باید فکری به حال آن کند.

شادکام در این ارتباط افزود: از شهرداری انتظار داریم مکان‌های مشخصی را برای دست‌فروشی نابینایان در اختیار آن‌ها قرار دهد. داشتن یک غرفه در میادین میوه و تره‌بار می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد. البته باید قوانینی وضع شود که از سوء استفاده‌های احتمالی در این ارتباط جلوگیری کند.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در پایان گفت: ۲۳ مهر، روز جهانی نابینایان را در پیش داریم و امیدواریم شهردار تهران و اعضای شورای شهر، با بررسی نکات مطروحه در این گزارش و ضمن انتخاب مشاوران معلول متخصص، گام‌های مهمی در راستای توسعه خدمات شهری برای معلولان بردارند. برگزاری جلسات مشترک انجمن نابینایان ایران با اعضای شورای شهر و معاونت‌های شهرداری در صورت تداوم، می‌تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند.

 

........آموزش

*کمکهای اولیه شکستگی، آتل بندی و حمل مصدوم   

یکی از سیستمهای مهم بدن انسان دستگاه حرکتی است که از استخوانها و ماهیچه ها تشکیل شده است و یکی از فوریتهای کمکهای اولیه مشکلاتی است که برای دستگاه حرکتی به وجود می آید مثل شکستگیها، دررفتگی، پیچ خوردگی و کشیدگی. در این قسمت در مورد شکستگیها توضیح می دهیم. شکستگیها دو حالت دارند شکستگی باز و شکستگی بسته. در شکستگی باز، سر استخوان شکسته شده بافت نرم اطراف را پاره کرده و از پوست خارج می شود یعنی سر استخوان دیده می شود. در این حالت احتمال عفونت بسیار بالا است.

اما در شکستگیهای بسته استخوان یا در محل خودش شکسته و جابجا نشده یا اگر جابجا شده سر استخوان از پوست خارج نشده است.علائم کلی در شکستگیها شامل: درد شدید، تورم و کبودی است. در شکستگی مهم است که عضو شکسته را بی حرکت نگه داریم برای اینکه شدت آسیب بیشتر نشود . به عنوان مثال اگر استخوان از جای خود حرکت نکرده کمک کنیم تا شکستگیبسته به شکستگی باز تبدیل نشود.  قبل از بی حرکت کردن عضو، در صورت وجود زخم و خروج سر استخوان از پوست روی آن را پانسمان کنیم.

یعنی باید زخم را شستشو بدهیم و روی آن را با گاز استریل بپوشانیم و پانسمان را با چسب یا باند فیکس کنیم. بعد از آن از وسیله ای به نام آتل استفاده می کنیم تا عضو را بیحرکت کنیم. اگر شکستگی در محل استخوان باشد خود استخوان و مفصل بالا و پایین آن رابیحرکت می کنیم ولی اگر شکستگی در مفصل باشد مفصل و استخوان بالا و پایین آن را بیحرکت می کنیم. گاه آتل در دسترس نیست و باید بیمار راجابجا کنیم یا به بیمارستان برسانیم در این موارد از آتل طبیعی استفاده می کنیم. به عنوان مثال اگر ساق پا شکسته آن را به ساق پای مقابل که سالم است با باند بانداژ می کنیم.

یا اگر بازو شکسته آن را با تنه فیکس می کنیم یا دست شکسته را به گردن آویز می کنیم. برای بیحرکت کردن عضو از آتلهای ساخته شده استفاده می کنیم. مثل آتلهای آماده فلزی و آتلهای گچی که اگر آتل فلزی باشد داخل آن را با یک لایه پنبه یا پارچه می پوشانیم و بعد عضو را روی آن می گذاریم و فیکس می کنیم. آتل می تواند یک تخته چوب باشد که در این صورت باید دقت کنیم چوب دارای میخ یا زائده ای نباشد و اگر دارد آن را خارج کرده یا رویش را بپوشانیم که به پوست صدمه نزند و بعد عضو را روی آن قرار داده و فیکس کنیم. اگر هیچیک از این موارد در دست نباشد می توانیم از مقوا، روزنامه یا مجله رول شده استفاده کنیم. برای آتل بندی کردن عضو اول باید لباس را از روی عضو کنار زد که با قیچی می توانیم لباس را پاره و کنار بزنیم.

همچنین باید زیورآلات از عضو آسیب دیده خارج شود بعد از گذاشتن آتل در زیر عضو در جاهایی که عضو با آتل فاصله دارد از پنبه استفاده کرده و فاصله را پر می کنیم. بعد از آتل بندی سعی می کنیم عضو را کمی بالاتر از سطح قلب قرار دهیم تا متورم نشود. اگر احتمال دهیم شکستگی در محل گردن یا ستون فقرات اتفاق افتاده و بخواهیم مصدوم را بلند کرده و روی برانکارد قرار دهیم به سه امدادگر نیاز داریم که یک نفر که مسلط تر از دیگران است باید سر و گردن و شانه های مصدوم را بگیرد یک نفر دستهای خود را زیر تنه مصدوم ببرد و نفر سوم هم پاهای او را حمایت کند این سه نفر به صورت هماهنگ و با قراری ثابت و با شمارش کسی که رهبر گروه است با هم مصدوم را بلند کرده روی برانکارد می گذارند. در مواردی که شکستگی در قسمتهای دیگر بدن باشد می توان از روشهای دیگری برای حمل مصدوم استفاده کرد مثل روش کول گرفتن مصدومیا حالتی که بچه را در آغوش می گیرند همچنین برای حمل مصدوم اگر برانکارد نداشته باشیم می توانیم با روشهایی ابتکاری برانکارد تهیه کنیم. مثل اینکه دکمه های یک پیراهن را ببندیم و آستینهای آن را در داخل تنه فرو ببریم و با دو قطعه میله چوبی یا فلزی که در آستینها فرو می کنیم یک برانکارد تهیه کنیم اگر بخواهیم برانکارد بلندتر باشد هم می توانیم از دو پیراهن استفاده کنیم.

از پتو هم می توان برای جابجایی مصدوم استفاده کرد برای حمل مصدومبا پتو، پتو را تا نیمه رول می کنیم بعد سه نفر سر و گردن تنه و پاهای مصدوم را گرفته و به طرف خود به پهلو بر می گردانند و نفر چهارم پتوی رول شده را زیر مصدوم می کشد سپس سه نفر مصدوم را به آرامی روی قسمت باز شده پتو بر می گردانند و از سمت دیگر این کار را انجام می دهندتا نفر چهارم پتوی رول شده زیرمصدوم را باز کند سپس چهار نفر در دو طرف قرار گرفته و پتو را می گیرند و مصدوم را بلند می کنند. یکی دیگر از روشهای حمل این است که دو نفر در دو طرف مصدوم قرار بگیرند و یک دست خود را از زیر بغل او در پشت مصدوم به هم گره بزنند و دست دیگر را در زیر زانوهای او قرار داده و دست هم را بگیرند و مصدوم را بلند کنند.

 

.......ورزشی

*پایان اردوی تیم ملی شنای جوانان

سومین اردوی تدارکاتی تیم ملی شنای نابینایان و کم بینایان در رده سنی جوانان که به میزبانی استان البرز برگزار شد، روز شانزدهم مهرماه به پایان رسید. این اردو به منظور ارتقای شرایط و توانایی‌های ورزشکاران و حضور پر قدرت در بازی‌های پارا آسیایی بحرین  از 10 مهر آغاز شده بود.

محمدمهدی محمدزاده ،  یاسین قبادی ، محمدرضا ریحانی، امیرمحمد فرخنده زاد، مرتضی سرحدی، علی حسنزاده  و سید علی موسوی به عنوان ورزشکار به این اردو دعوت شده بودند. علیرضا ایزدی  به عنوان سرمربی و  محمد اسماعیل فرحبخش و پدرام پور محمودیان به عنوان مربی با سرپرستی ولی اله زارع تمرینات شناگران نابینا را زیر نظر داشتند. شنا یکی از رشته های پر مدال در مسابقات پارا آسیایی، جهانی و پارالمپیک است که متأسفانه کشور ما سرمایه گذاری زیادی بر روی آن نکرده است. پرورش نسل جوان و برگزاری اردو های تدارکاتی مناسب برای آنها، می تواند آینده درخشانی را برای رشته شنای نابینایان و کم بینایان بر خلاف سال های گذشته رقم بزند.

* رئیس هیات ورزش های نابینایان و‌ کم بینایان خرم آباد منصوب شد

طی حکمی از جانب رضا بهرامی رئیس هیات ورزش نابینایان و کم بینایان استان لرستان، یاسر بسطامی به سمت رئیس هیات ورزش های نابینایان و کم بینایان شهرستان خرم آباد منصوب شد.آیین معارفه یاسر بسطامی روز چهارشنبه ۱۴ مهرماه با حضور مصطفی بهادری طولابی رئیس اداره ورزش شهرستان خرم آباد برگزار گردید. گفتنی است؛ یاسر بسطامی از جمله کنشگران فرهنگی و اجتماعی است و سوابق ورزشی از جمله: مسئول کمیته فرهنگی هیئت ووشو استان لرستان ، مسئول کمیته ارزیابی عملکرد هیئت کوهنوردی استان لرستان ، دبیر و مسئول روابط عمومی سبک تایی چی چوان و فانگ من چوان ووشو لرستان و همچنین گواهی نامه مربیگری درجه ۳ فدراسیون دو و میدانی جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه خود دارد.

 

.......حوادث

*ابهام در پرونده قتل پسر ۱۴ ساله

رسیدگی به پرونده قتل پسر نوجوان در شعبه هفتم دادگاه کیفری استان تهران در حالی به جلسه بعد موکول شد که متهم مدعی است قاتل اصلی فرار کرده است. حدود یک سال قبل پسر ۱۴ ساله ‌ای در منطقه فرون آباد پاکدشت به‌ قتل رسید. پدر این نوجوان در توضیح بیشتر به مأموران گفت: پسرم برای گذاشتن زباله‌ها در سطل سرکوچه از خانه خارج شد اما دیگر به ‌خانه برنگشت.

ابتدا فکر کردم دوستانش را دیده و فراموش کرده به ما اطلاع بدهد. تا اینکه یکی از بستگانم با من تماس گرفت و گفت که پسرم برایش پیامکی فرستاده و عنوان کرده که چند نفر او را ربوده و در خانه ‌ای گروگان گرفته‌ اند. بلافاصله از خانه بیرون رفتم. همانطور که در کوچه‌ها فریاد میکشیدم و اسم پسرم را صدا میزدم در یک خانه باز شد و پسرم در حالی که از ناحیه گردن چاقو خورده بود، بیرون آمد و در آغوشم جان باخت. در ادامه جسد نوجوان با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد و مأموران با اطلاعاتی که از پدر قربانی به دست آورده بودند، یک پسر ۱۹ ساله را به ‌عنوان متهم دستگیر کردند.

اما او مدعی شد نقشی در قتل نداشته و دوست فراری اش را به‌ عنوان عامل جنایت معرفی کرد. در حالی که یک سال از این ماجرا گذشته و راز قتل پسر نوجوان فاش نشده بود، برای متهم دستگیر شده کیفرخواست صادر و او در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد. در ابتدای جلسه پدر و مادر مقتول برای قاتل پسرشان درخواست قصاص کردند. پس‌ از آن متهم به جایگاه رفت و با رد اتهام قتل عنوان کرد: من و مقتول باهم دوست بودیم. آن شب او با پای خودش به خانه ما آمد.

یکی از دوستانم به‌ نام کیوان هم آنجا بود با هم مشروب خوردیم. اما نمیدانم چرا کیوان با او درگیر شد و به گردنش چاقو زد. من از ماجرای گروگانگیری هیچ اطلاعی ندارم. اما پدر مقتول گفت: این پسر دروغ میگوید اگر پسر من با پای خودش به خانه او رفته بود چرا به چند نفر از بستگان پیامک زده که او را دزدیده ‌اند و درخواست کمک کرده بود؟ الان هم به دروغ مدعی شده فرد دیگری پسرم را کشته است. با پایان دفاعیات، قضات ادامه جلسه را به روزهای آینده موکول کردند تا شاهدان به دادگاه احضار و تحقیقات درباره پرونده تکمیل شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *