شناسه خبر: 34498 منتشر شده در مورخ: 1400/7/17 ساعت: 13:14 گروه: اجتماعی  
فضاها و اماکن در مجتمع های خدماتی-رفاهی بین راهی مناسب‌سازی می‌شوند

فضاها و اماکن در مجتمع های خدماتی-رفاهی بین راهی مناسب‌سازی می‌شوند

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور گفت: مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین راهی در دست ساخت یا در حال بهره برداری برای دسترس‌پذیری اقشار دارای نیازهای خاص مناسب سازی می‌شوند.

به گزارش ایران سپید  به نقل از خبرگزاری برنا، ابراهیم کاظمی مؤمن‌سرایی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور گفت: بر اساس تفاهم نامه سازمان بهزیستی با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای،  مناسب سازی اماکن و فضاهای موجود در مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی در حال ساخت و در حال بهره برداری واقع در سـطح شبکه راههای کشور در دستور کار قرار گرفته است.

او خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه در راستای بند ۲ تصویب نامه۷۷۳۰۳/ت۴۹۱۳۰ه هیأت وزیران و همچنین مواد ۲ و ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر ضرورت مناسب سازی مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی به منظور سهولت تردد جانبازان، معلولین و سالمندان در اماکن و فضاهای موجود در این مجموعه ها، بین سازمان بهزیستی کشور و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور منعقد شده است.

مؤمن سرایی با اشاره به تعهدات سازمان بهزیستی در این تفاهم نامه گفت: سازمان بهزیستی به عنوان طرف اول این تفاهم نامه متعهد شده است تا از طریق دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور، جهت تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به دارندگان موافقت اصولی و یا پروانه بهره برداری مجموعه های یاد شده از طریق استانداری های سراسر کشور اقدامات لازم را انجام دهد.

او ادامه داد: همچنین تلاش برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل های موجود درتشکل های مردم نهاد و خیرین به منظور بهره مندی حداکثری از مشارکت آنها در زمینه تأمین تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای این طرح از دیگر تعهدات سازمان بهزیستی است.

مناسب‌سازی اماکن و فضاها تاثیر بسزایی در ارتقای کیفیت زندگی توانخواهان از جمله بیماران، افراد دارای معلولیت و سالمندان شده و موجب افزایش مشارکت فعال و حضور پویای آنان در جامعه خواهد شد.

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهزیستی کشور،  یک میلیون و ۶۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند. طبق آمار جامعه جهانی، معلولان ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که در ایران این آمار ۱۰ درصد محاسبه می‌شود که سه درصد از آنها معلولیت شدید و خیلی شدید دارند. براین اساس جمعیت معلولان ایران بین هشت میلیون نفر برآورد می‌شود.

همچنین اکنون جمعیت سالمندان مثبت ۶۰ سال ایران، حدود ۲.۱۰ درصد از جمعیت کشور یعنی نزدیک به هشت و نیم میلیون نفر هستند.  از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۹۸ یعنی طی ۴۳ سال، جمعیت سالمندی ایران  از ۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده است و این شیب صعودی ادامه خواهد داشت بنابراین مناسب‌سازی اماکن و فضاها یکی از حیاتی‌ترین نیازهای شهری ایران به شمار می‌رود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *