شناسه خبر: 34497 منتشر شده در مورخ: 1400/7/17 ساعت: 09:40 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 17 مهر 1400

روزنامه شنبه 17 مهر 1400

عناوین امروز: واگذاری پرونده های مددجویان به انجمن ها اشتباه بود-چهارفیلم مخصوص نابینایان به نمایش درمی‌آید-وقتی فیسبوک خواب بود-عزت الله مهرآوران درگذشت-عجیب ‌ترین روستا‌های ایران را بشناسید.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 17 مهر ۱۴۰۰

2 ربیع الاول  ۱۴۴۳

9 اکتبر  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 6815

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

 
......عناوین ..........
 
 
...........سخن هفته

*واگذاری پرونده های مددجویان به انجمن ها اشتباه بود

در سخن هفته امروز به موضوع گرفتن پرونده مددجویان از انجمن های فعال معلولان از جمله نابینایان و کم بینایان است.  سالهاست که سیاست سازمان بهزیستی واگذاری پرونده ها به انجمن ها بوده است و پس از تغییر این سیاستها  به تشکیل مراکز مثبت زندگی روی آوردند. سازمان بسیاری از پرونده هایی را که در اختیار انجمن ها بود را به مراکز مثبت زندگی  منتقل کرد.

این امر دو واکنش را از سوی انجمن ها در پی دادشت. اول تلاش انجمن ها برای تبدیل شدن به مراکز مثبت زندگی و گرفتن پرونده های مددجویان مانند سابق و دوم واکنش منفی انجمن ها به تشکیل مراکزمثبت زندگی و گرفتن پرونده ها از این انجمن ها. آنچه که از نظر علمی و سیاست گذاری اجتماعی بویژه با تجارب جهانی باید مورد توجه قرار گیرد آن است که واگذاری پرونده ها دراصل به انجمن ها کاری غلط بود.

انجمن ها از این رو خواهان گرفتن پرونده هستند که حداقل از این طریق درآمدی را برای خود کسب کنند، اما واقعیت آن است که انجمن ها دارای فلسفه وجودی ارائه خدمات به مددجویان به جای سازمان های دولتی و حاکمیتی نیستند. در هیچ کجای جهان انجمن ها جای سازمان های حاکمیتی ارائه دهنده خدمات به افراد معلول را نمی گیرند، بلکه افزون بر خدمات دولتی به دنبال جبران سایر خلأهای خدماتی برای افراد خود هستند یا به طور عمده به مطالبه گری حقوق و خواسته های گروه هدف خود می پردازند

انجمنی که پرونده گرفت عملاً در مطالبه گری از سازمان های دولتی محافظه کار می شود کما اینکه تجربه اکثر انجمن های دارای پرونده همین امر را در سال های گذشته تایید می کنند. بنابراین آنچه که فلسفه وجودی انجمن  هاست حتی اگر قرار باشد خدماتی را ارئه دهند خدمات افزون برخدمات سازمان های حاکمیتی است یک مددجو نمی تواند حقوق خود را از یک انجمن بخواهد، ولی از حاکمیت و دولت می تواند بخواهد در نتیجه واگذاری پرونده های پایه ای خدمات حاکمیت به انجمن ها در اصل اقدام بسیار غلط سازمان بهزیستی در این خصوص بوده است و انجمن ها نباید به خاطر بدست آوردن درآمد از این سیاست غلط حمایت کنند.

انجمن ها برای تامین منابع مالی باید به راه های دیگری روی آورند و از گرفتن پرونده ها خودداری نمایند زیرا گرفتن پرونده ها  نشان داده آن است که اولاً در بسیاری از زمینه های انجمن ها نتوانسته اند خدمات مورد نیاز مددجویان را ارائه دهند در ثانی عملاً از اقداماتی که به عنوان یک انجمن باید انجام دهند فاصله گرفته اند. صرف نظر از اینکه مراکز مثبت زندگی چه دستاوردهایی داشته باشند که به واسطه جوان بودن این امر باید در ارزیابی آن احتیاط کرد و البته با چشم باز این سیاست را مورد بررسی قرار داد ولی نباید از نقد مراکز مثبت زندگی به ضرورت دادن پرونده ها به انجمن ها برسیم که سیاستی غلط تر خواهد بود.

 
..........اخبار ویژه

*چهارفیلم مخصوص نابینایان به نمایش درمی‌آید

در سی‌وچهارمین دوره از جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان ۴ فیلم سینمایی حاضر در بخش مسابقه، برای مخاطبان نابینا، روایت می‌شوند.
گروه «سوینا» که در ماه‌های اخیر فیلم‌های شاخص سینمای ایران و جهان را برای مخاطبان نابینا آماده کرده است، در دومین سال همکاری با جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، ۴ فیلم حاضر در بخش مسابقه را توضیح‌دار کرده است.
فیلم‌های سینمایی «یدو»، «بام بالا»، «خبرنگار» و «یکی بود یکی نبود» آثاری از سی‌وچهارمین دوره این جشنواره هستند که برای مخاطبان نابینای سینما، مناسب‌سازی شده‌اند.
فیلم سینمایی «بام بالا» به‌ کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی، با صدای نازنین مهیمنی، بازیگر و گوینده رادیو و فیلم سینمایی «یکی بود یکی نبود» ساخته مرضیه منصوری با صدای رویا فلاحی، بازیگر و گوینده رادیو توضیح‌دار شدند. محدثه واعظی‌پور نیز متن روایت‌های این دو فیلم سینمایی را نوشته و بر ضبط آنها نظارت کرده است.
همچنین فیلم‌های سینمایی‌ «یدو» ساخته مهدی جعفری و «خبرنگار» ساخته ابراهیم فروزش نیز با صدای محسن بهرامی، بازیگر تئاتر، رادیو و تلویزیون توضیح‌دار شد. پژمان تیمورتاش متن روایت‌های این دو اثر را نوشته و بر ضبط آنها نظارت کرده است.
یکشنبه ۱۸ مهرماه، ساعت ۱۷ فیلم سینمایی‌ «یدو» و ساعت ۱۹ فیلم سینمایی «بام بالا» و سه‌شنبه ۲۰ مهرماه ساعت ۱۷ فیلم سینمایی «یکی بود یکی نبود» و ساعت ۱۹ فیلم سینمایی «خبرنگار» در سالن شماره ۳ سینما فرهنگ برای مخاطبان نابینا اکران می‌شوند.
دو فیلم «خبرنگار» و «یکی بود یکی نبود» علاوه بر اکران در سالن سینما، در پلتفرم‌های میزبان فیلم‌های جشنواره (هاشور و فیلیمو) نیز پخش خواهند شد.
سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا تابش ۱۶ تا ۲۱ مهر ماه برگزار می‌شود.
 
*کمپین واکسیناسیون افراد معلول در تهران
رئیس اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: معلولان، افراد کم برخوردار، مهاجران غیر قانونی، کسانی که سوءاستفاده در مصرف مواد مخدر دارند و افرادی که در سکونتگاه‌های غیررسمی شهر زندگی می‌کنند، از طریق کمپین «تهران دوباره جان می‌گیرد» واکسینه می‌شوند.
زینب نصیری، رئیس اداره کل سلامت شهرداری تهران درباره کمپین «تهران دوباره جان می‌گیرد»  گفت: در شهر تهران افرادی هستند که متاسفانه هنوز در برنامه‌ریزی کلان واکسیناسیون قرار نگرفتند و از این طرح عمومی جا مانده‌اند و شهرداری تهران هم به همراه سازمان‌های زیر مجموعه خود، واکسیناسیون این افراد را در دستور کار خود قرار داد.  افراد کم برخوردار، مهاجران غیر قانونی، افرادی که سوءاستفاده در مصرف مواد مخدر دارند، افرادی که در سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر زندگی می‌کنند، از طریق این کمپین واکسینه می‌شوند. 
نصیری درباره اهمیت واکسیناسیون عمومی افزود: واکسیناسیون عمومی زمانی اثربخش است که تمام اعضای یک جامعه، فارغ از اینکه در چه شرایط و پایگاه اجتماعی هستند،  واکسینه شوند. در راستای این کمپین و با چنین رویکردی، واکسیناسیون افراد سالمند و معلول که به دلیل شدت معلولیت و یا مناسب سازی نشدن خانه مسکونی خود موفق به دریافت واکسن شدند، به راحتی واکسینه می‌شوند. 
او با اشاره به روند واکسیناسیون این افراد بیان کرد: اداره کل سلامت شهرداری تهران از هفته گذشته و از طریق کانون‌های معلولان و سالمندان، اطلاعات افرادی که ثبت نام کرده‌اند را جمع آوری کرده و پس از بررسی وضعیت، در صورت تزریق نکردن واکسن، آنان را به مراکز سیار واکسیناسیون معرفی می‌کند.
رئیس اداره کل سلامت شهرداری تهران، درباره افرادی که در مقابل واکسیناسیون مقاومت می‌کنند، گفت: یکی دیگر از اقدامات اداره کل سلامت شهرداری تهران در این کمپین، متقاعدسازی افراد معلولی است که قصد انجام واکسیناسیون را ندارند، به این معنا که همکاران ما در خانه‌های سلامت و کانون معلولان،  بعد از شنیدن دلیل آنها،  مشاوره و اطلاعات کافی درباره فواید واکسینه شدن را به آنها آموزش می‌دهند. 
نصیری با اشاره به نحوه اطلاع رسانی درباره کمپین «تهران دوباره جان می‌گیرد»، افزود: کانون معلولان اداره کل سلامت شهرداری تهران، در حال حاضر ۱۰ هزار عضو فعال دارد. شهروندان متقاضی واکسن، باید در سامانه «محله من» ثبت‌نام  و یا از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ و شماره‌گیری کد ۶ وضعیت واکسیناسیون خود را اعلام کنند تا نیروهای سیار برای تزریق واکسن در محل سکونت‌شان حضور یابند.
رئیس اداره کل سلامت شهرداری تهران درباره تعداد افراد آسیب پذیر در شهر تهران،  گفت: طبق آخرین اطلاعات سازمان بهزیستی در سال ۹۵، در شهر تهران حدود ۱۲۰ هزار معلول با شدت معلولیت متفاوت  زندگی می‌کند، اما به دلیل اینکه روند ثبت‌نام افراد به عنوان معلول در کشور وابسته به اعلام سازمان بهزیستی و صدور کارت معلولیت است، متاسفانه هنوز این آمار دقیق نیست و نمی‌توان از آن به عنوان منبع استفاده کرد.
 
 
.......فناوری ها

*وقتی فیسبوک خواب بود

تولد یک ویندوز تازه: شاید بتوان این نکته را به حساب طنز روزگار گذاشت که نسخه جدید پر طرفدار‌ترین محصول شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز درست در شبی به بازار عرضه شد که فیسبوک، از غول‌های فناوری، دچار یک گرفتاری بزرگ شده بود و یک شب تا صبح محصولاتش از دسترس کاربران میلیاردی‌اش خارج شده بود. مایکروسافت در این شبِ خاص، بالاخره به انتظار‌ها پایان داد و ویندوز ۱۱ را منتشر کرد.

چندین ماه پیش ویندوز 11 رسما معرفی شد و تقریبا دو ماه پس از رونمایی، ردموندی‌ها رسما تاریخ انتشار آن را اعلام کردند. حالا این سیستم عامل در اختیار کاربران قرار دارد، اما مسلما تمام کاربران ویندوز 10 هم اکنون نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند و همانطور که مایکروسافت اعلام کرده، تا اواسط 2022 تمام این محصولات به ویندوز 11 بروزرسانی می‌شوند.

اگر از کاربران ویندوز 10 هستید، از بخش به‌روزرسانی ویندوز (Windows Update) می‌توانید امکان دانلود و نصب ویندوز 11 را بررسی کنید. همچنین امکان نصب آپدیت از طریق ابزار Installation Assistant مایکروسافت وجود دارد. در کنار انتشار ویندوز 11 برای کاربران دستگاه‌های مجهز به ویندوز 10 و البته عرضه محصولات جدید با این سیستم عامل، مایکروسافت امکان دانلود فایل ISO را هم برای کاربران فراهم کرده است.

 در کنار انتشار ویندوز 11، از امروز محصولات جدید با این سیستم عامل روانه بازار می‌شوند که برای مثال می‌توان به جدیدترین دستگاه‌های سرفیس مانند سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ‌تاپ استودیو اشاره کرد. در کنار سرفیس‌های جدید، شرکت‌هایی مانند ایسوس، لنوو و اچ‌پی هم در آینده نزدیک دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل را معرفی و روانه بازار خواهند کرد تا سهم جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت افزایش پیدا کند. در این میان، ایسر، دل و سامسونگ نیز اعلام کرده‌اند که به‌زودی محصولاتی مبتنی بر جدیدترین سیستم‌ عامل مایکروسافت را روانه‌ی بازار خواهند کرد.

مایکروسافت امکانات گسترده‌ای به ویندوز 11 آورده است که شاید از مهم‌ترین آن‌ها را بتوان امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندروید و پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی دانست، اما بصورتی که هم اکنون در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد و باید منتظر آپدیت‌های بعدی باشیم. از نظر طراحی ظاهری رابط کاربری نیز تغییرات بسیاری در ویندوز 11 مشاهده می‌شود؛ برای مثال می‌توان به بازطراحی منوی استارت، بخش مایکروسافت استور، ویجت‌ها و موارد دیگر اشاره کرد.

در نهایت مایکروسافت نسخه‌ی پایدار ویندوز 11 را منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند آن را هم‌اکنون دانلود و نصب کنند. البته لازم به یادآوری است که نصب این ویندوز تنها به کاربران حرفه‌ای یا اهل ریسک توصیه می‌شود. چرا که نحوه عملکرد صفحه‌خوان‌ها در محیط این ویندوز هنوز بر ما پوشیده است و بهتر آن است که کاربران غیر حرفه‌ای کمی صبر پیشه کنند تا کاربران حرفه‌ای‌تر ویندوز را نصب کنند و چند و چون کار با این نسخه را واکاوی کنند و صفحه‌خوان‌های جاز و ان‌وی‌دی‌ای هم اختلالات احتمالی را رفع کنند تا عموم کاربران بتوانند با خیال راحت از این نسخه از ویندوز استفاده کنند.

 

.........فرهنگ و هنر

*عزت الله مهرآوران درگذشت

«عزت‌الله مهرآوران»، بازیگر سینما و تلویزیون، شب گذشته (جمعه، شانزدهم مهر) بر اثر سکته قلبی ناشی از کرونا در سن هفتادودوسالگی درگذشت.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی ایرنا خبر درگذشت این هنرمند را تایید کرد.

عزت‌الله مهرآوران از پنجم مهر ۱۴۰۰ به علت ابتلا به کرونا و درگیری بالای ۹۰  درصد ریه در بیمارستان آتیه بستری بود و مدتی را بنا به نظر پزشکان با توجه به شرایط درگیری ریه در خواب مصنوعی به سر برد. وی متولد زادهٔ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۸، بازیگر شناخته شده تئاتر، ‌سینما و تلویزیون است. شروع کار این هنرمند با درخشش در ادوار ابتدایی جشنواره تئاتر فجر بوده در مقام کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر بود.

مهرآوران در حوزه تئاتر با مریم معترف و زنده‌یاد انوشیروان ارجمند بیشترین همکاری را داشته است.

وی همچنین سابقه بازی و درخشش در آثاری چون سایه ماه به کارگردانی انوشیروان ارجمند، مرگ یزدگرد به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه، دلدار به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری و واقعه‌خوانی جهاز جادو به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی آتیلا پسیانی را در کارنامه خود دارد.

بازی در فیلم‌های سینمایی خوابم می‌آد،‌ آتیش بازی،‌ بانوی من، مومیایی ۳، سیب سرخ حوا، آژانس شیشه‌ای، تارهای نامریی و سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی چون لیسانسه‌ها، ایراندخت، ناخونک، هیولا، ریکاوری، فوق لیسانسه‌ها، زیر همکف، پدر پسری، خوب، بد، جلف: رادیواکتیو، می‌خواهم زنده بمانم، بچه مهندس ۴، زن زندگی مرد زندگی، ساخت ایران ۳ از دیگر فعالیت‌های این بازیگر پُر کار و خوش‌نام کشورمان بود.

 

*انتشار قطعه‌ای جدید در آستانه سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان

قطعه موسیقی «رواق سکوت» در آستانه فرا رسیدن نخستین سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان، منتشر شد.

این قطعه موسیقی با عنوان کامل «بخوان به نام گل سرخ در رواق سکوت» در نخستین سالگرد محمدرضا شجریان با صدای فاضل جمشیدی و بر اساس شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی منتشر شده است.

این قطعه با آهنگ داریوش آریانپور و تنظیم علیرضا شریعتی به همت پویش مشارکت هنرمندان در دوران کرونایی کشور (مشاهنر) در اختیار علاقمندان به موسیقی و محمدرضا شجریان ـ خواننده فقید موسیقی ایرانی ـ قرار خواهد گرفت.

نوازندگان و سایر عوامل این قطعه عبارتند از:

میثم مروستی، علیرضا دریایی، کریم قربانی، سیاوش بهراد، محمود برزی، فرامرز نیو پور، داریوش آریانپور، نصرالله جهانگیری، عادل اصغرزاده و گروه کر ، ضبط و میکس و مستر: مهدی رمضانی (استودیو خورشید).

 

.........کشکول

*عجیب ‌ترین روستا‌های ایران را بشناسید

روستاهای ایرانی از عجیب و غریب ترین آنها گرفته تا معروف ترین و مدرن ترینشان همگی جنبه گردشگری داشته و سفر در روستا یکی از بهترین تجربه های مسافرت را میتواند برای شما به ارمغان بیاورد.

۱_ ایستا روستایی با مردمان بسیار قدیمی

شگفت زده خواهید شد اگر بگوییم این روستا در فاصله ۹۵ کیلومتری کرج واقع شده است، اما به قدری اهالی این روستا شیوه زندگی قدیمی دارند که نه تنها در خانه‌ها تلویزیون یافت نمیشود، هیچ خودرویی در این روستا مشاهده نخواهید کرد و علاوه بر این انچه بسیار تعجب آور است این است که در این روستا اجازه ورود را به خانمها نمیدهند. از طرفی جالب است بدانید در این روستا حتی برق و گاز‌ها نمیتوانید پیدا کنید و شیوه زندگی مردمان این روستا چند ده سالی از دنیا عقب است. مردم روستای ایستا حتی مراسمات عزاداری و عروسی را برگزار نمیکنند و معتقدند این شیوه زندگی مدرن، شبیه زندگی کفار است، این روستا یکی از عجیب‌ترین روستا‌های ایران میباشد.

۲_ میمند روستایی در دل کوه

میمند یکی از عجیب ‌ترین روستا‌های ایران است که حتی در سازمان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این روستای صخره‌ای حاصل کندکاری‌هایی است که در دل کوه انجام شده است و قدمت ان به ۱۲ هزار سال میرسد. اگر به این روستا سفر کنید از زیباییها و کنده کاریهایی که در دل کوه انجام شده است شگفت زده خواهید شد. این روستا درواقع به گفته برخی از اهالی برای ان دوره ‌ای از انسانهاست که کوه را مقدس میدانستند. اگر قصد سفر به میمند را دارید، این روستا در فاصله ۳۸ کیلومتری شهربابک در استان کرمان واقع شده است.

۳_روستای چهار برج

از میان روستای‌های عجیب ایران، چهار برج میتواند برای همه حتی کل دنیا عجیب باشد. این روستا حدود هزار نفر جمعیت دارد. از میان کودکانی که در این روستا به دنیا می‌آمدند حدود ۹۰ درصد انها مشکل نابینایی داشته که علت ان را ازدواجهای فامیلی خطاب کردند. به دلیل اینکه در ازدواج فامیلی فرزندان دچار تغییرات ژنتیکی میشوند این فرضیه به وجود امد. اما آنچه که باعث شد این روستا جزو عجیب ‌ترین‌ها باشد، این بود که حتی کودکانی که حاصل ازدواج فامیلی نبودند نابینا متولد میشدند و از طرفی برخی از حیوانات گله حتی برخی از گاو‌ها نیز دچار نابینایی میشدند. بسیاری از مردم علت این عارضه را آلوده این منطقه اعلام کردند هرچند که از سال ۱۳۹۱ خوشبختانه این مشکل حل شد.

۴. زرگر روستای اروپایی نشین ایران

زرگر یکی دیگر از روستا‌های عجیب ایران است که در فهرست ما قرار گرفته، درواقع این روستا به دلیل اینکه مردمانی با گویش رومانو دارد به روستای اروپایی ایران شهرت دارد. درواقع زبان رومانو یک زبان اروپایی است که خود مردمان این روستا به آن زبان زرگری میگویند. مردمان این روستا به نقل از برخی محققان تاریخ از کشور رومانی در جنگ بین ایران و روم به اسارت گرفته شده اند و به دلیل اینکه آنها دارای هیکل درشتی بوده اند مورد بخشش شاه عباس درآمده و در این روستا ساکن شده اند. البته صحت این نقل مشخص نیست و فقط در حل یک نقل از گذشته برجا مانده است. این روستا در شرق قزوین واقع شده است و جزو عجیب ‌ترین روستا‌های ایران به شمار می‌اید.

۵. روستای شهرآباد

شهرآباد روستای واقع شده در بهمن شهر ابرکوه است که به سرزمین دوقولو‌ها شهرت دارد. جالب است بدانید این روستای کوچک فقط ۲۴۰ نفر جمعیت دارد که از میان آنها ۴۰ نفر دوقو میباشند. اگر به این روستا سفر کنید، بچه‌های دوقلوی همسان را خواهید دید که واقعا حیرت آور است. با اینکه این حالت میتواند جالب و شگفت انگیز باشد، اما کار را برای معلمین دشوار کرده است.

۶. سرزمین لی لی پوت‌های ایران روستای ماخونیک

عجیب‌ترین روستا‌های ایران را بشناسید

ماخونیک روستایی واقع شده در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید خانه‌های این روستا ظاهری عجیب به روستا داده اند، اما آنچه که باعث شهرت این روستا شده است، قد کوتاه اهالی آن است. اگر نگاهی به اهالی قدیمی این روستا بیندازید متوجه میشود قد بلند‌ترین آن‌ها ۱۴۰ سانتی متر هستند. البته چند سالی است که مشکل کوتاهی قد در این روستا دیگر به چشم نمی‌آید. علاوه بر کوتاهی قد افراد جالب است بدانید این اهالی در قدیم گوشت، سیگار و چای را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کرده بودند و هیچکدام از ان‌ها را مصرف نمیکردند. حتی جالب است بدانید اهالی این روستا حتی به شکار هم نمیرفتند، زیرا گوشت نمیخوردند و نه تنها شکار بلکه تلویزیون هم جایی در زندگی آنها نداشت.

۷_ روستای هجیج

یکی دیگر از روستا‌هایی که سفر به آنجا میتوانید برای شما شگفت انگیز و جالب توجه باشد، روستای هجیج است. همانطور که در تصویر این روستا نیز میبینید، خانه‌ها در دل کوه به صورت پلکانی ساخته شده است و جالب ‌تر این که در ساختار این خانه‌ها حتی یک آجر هم پیدا نخواهید کرد. درواقع خانه‌های این روستا تماما از سنگ ساخته شده است. خانه‌های سنگی که بام ان‌ها حیاط خانه ‌ی بالاتر به شمار میرود. این روستا به روستای گیوه هم معروف است. اگر به این روستا سفر کردید به دنبال گیوه‌های مرغوب ان باشید.

۸_روستای آب اسک با عجیب‌ترین سنتها

اگر به شهرستان آمل سفر کرده باشید حتما نام این روستا را از اهالی این شهر شنیده اید. آب اسک یکی از عجیب ‌ترین روستا‌های ایران است که در آن سنتهای باورنکردنی و عجیب وجود دارد. یکی از این سنتها، سنت زن شاهی است. سنت زن شاهی در روستای آب اسک به این گونه است که در یک روز مشخص از سال، یک زن به عنوان پادشاه روستا شناخته میشود و نگهبانانی از جنس خانمها نیز در سطح روستا قرار میگیرند و به پادشاه گزارشهایی را ارسال میکنند. در این روز از سال حتی یک مرد هم نباید در روستا حضور داشته باشد و زنها میتوانند به بازیهای محلی نیز بپردازند. یکی دیگر از سنتهای جالب این روستا برف چال نام دارد و در آن مردان باید اخرین برف سال را در کوه‌ها چال کنند تا در تابستان بتوانند آب دام و طیور خود را تامین کنند.

۹_ روستای شگفت انگیز در دل کویر

سیرچ روستایی است که دل کویر کرمان و در فاصله ۴۰ کیلو متری از گرمترین نقطه ایران یعنی گندم بریان قرار دارد و با این وجود در این منطقه شاهد گونه‌های گیاهی سرسبزی هستیم که به ییلاق کرمان تبدیل شده اند. وجود چنین منطقه سر سبز و بکر در دل کویر آن‌هم در ۴۰ کیلو متری گرمترین نقطه ایران، روستای سیرچ را شگفت انگیز کرده است. حتی جالب است بدانید رشته کوه‌هایی در این منطقه وجود دارد که برف و یخبندان ان باعث به وجود امدن پیست اسکی شده است. سیرچ در ۶۰ کیلومتری استان کرمان قرار گرفته است.

۱۰_ روستای ابیانه اصفهان

ابیانه نیز یکی دیگر از روستا‌ها با ساختار پلکانی است که در آن بام یک خانه، حیاط خانه بالاتر آن است. این ساختار زیبا و شگفت انگیز را در تصویر زیر از روستای ابیانه مشاهده میکنید. همانطور که مشاهده میکنید این روستا ظاهری بسیار زیبا و شگفت انگیز دارد و سفر به آن را قطعا به شما پیشنهاد خواهیم کرد. معماری پلکانی منظم و زیبای این روستا باعث شده است تا ابیانه در آثار ملی ایران ثبت شود. این روستا در دامنه کوه کرکس و در فاصله ۴۰ کیلو متری نطنز واقع شده است.

۱۱_درکش روستای داروخانه طبیعی

این روستا در استان خراسان شمالی و در فاصله ۳۰ کیلو متری شهر آشخانه واقع شده است. همانطور که در تصویر نیز مشاهده میکنید این روستا بافت جنگلی دارد و در آن گیاهان زیادی در قالب جنگل کوهستانی به وجود آمده اند. علاوه بر پوشش گیاهی به دلیل اینکه روستای درکش زیستگاه گوزن قرمز نیز می‌باشد باعث شهرت آن شده است. همانطور که خواندید در این گزارش سعی کردیم عجیب ترین روستاهای ایران را به شما معرفی کنیم. این روستاها هر کدام با دلایلی مختلف جزو عجیب ترین ها انتخاب شده اند و میتوانید بعد از پایان کرونا، با سفر به هر کدام از آن‌ها خودتان شاهد شگفتی آنها باشید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *