شناسه خبر: 34492 منتشر شده در مورخ: 1400/7/15 ساعت: 10:22 گروه: اجتماعی  
۲ هزار و ۵۳۴ سالمند قزوینی تحت پوشش حمایت های بهزیستی قرار دارند

۲ هزار و ۵۳۴ سالمند قزوینی تحت پوشش حمایت های بهزیستی قرار دارند

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: سازمان بهزیستی ازجمله متولیان خدمات حمایتی، رفاهی وتوانبخشی به جامعه می باشد که بیش از نیم قرن است که خدمات خود را با توجه به نیاز جامعه هدف ارائه می نماید و ۲ هزار و ۵۳۴ سالمند قزوینی نیز تحت پوشش حمایت های بهزیستی قرار دارند

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، راحله جاتن افزود: درحال حاضر در استان قزوین ۱۴ مرکز غیردولتی توانبخشی با ظرفیت پذیرش ۶۷۰ نفر در حال خدمات رسانی به شهروندان  بالای ۶۵ سال است. جاتن با بیان اینکه، یک هزار و ۳۸ سالمند دارای معلولیت جسمی زیر نظر پوشش بهزیستی استان قزوین هستند، اظهار داشت: ۷۴۶ سالمند دارای نقص عضو بینایی، ۱۱۴ سالمند دارای معلولیت ذهنی، ۹۰۳ سالمند دارای نقص عضو شنوایی، ۹۸ سالمند روانی و ۱۰۶ سالمند لال تحت پوشش بهزیستی هستند. وی یادآورشد: همچنین ۱۹۸ سالمند در شهرستان آبیک، ۳۶۵ سالمند در شهرستان البرز، ۱۲۲ سالمند در شهرستان آوج، ۲۴۶ سالمند در شهرستان بویین زهرا و ۳۵۰ سالمند در شهرستان تاکستان از حمایت های بهزیستی استان قزوین بهره مند هستند.

جاتن گفت: ۱۵ سالمند تحت پوشش بهزیستی متارکه، یک هزار و ۸۴۸ سالمند متاهل،  ۱۱سالمند مطلقه بوده و همچنین ۴۶۰ سالمند نیز همسران خود را از دست داده اند.وی با بیان اینکه، روند تغییرات جمعیتی پدیده ای اجتناب ناپذیر است؛ تصریح کرد: خدمات به سالمندان تحت عنوان خدمات در مراکز توانبخشی و خانواده محورصورت می گیرد.جاتن ادامه داد: مراکز شبانه روزی بعنوان خانه گروه هدف تلقی می شود و خدمات توانبخشی و مراقبتی در مراکز شبانه روزی بصورت تخصصی براساس دستورالعمل های مربوطه با بهره گیری از تجهیزات و فضاهای مورد نیاز و نیروی انسانی متخصص، متناسب با نیازهای گروه هدف ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه، تامین نیازهای مراقبتی، بهداشتی و توانبخشی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در قالب مراکز شبانه روزی ارائه می شود. افزود: خدمات مراکز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی در زمینه های مختلف توانبخشی آموزشی، پزشکی، اجتماعی و توانبخشی حرفه ای برنامه ریزی شده است .جاتن بابیان اینکه مراکز توانبخشی در قالب روزانه و شبانه فعالیت دارد، افزود: مراکز روزانه آموزشی توانبخشی با همکاری بخش غیردولتی با هدف رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد ایجاد گردیده و در این مراکز افرد به مرکز مراجعه و از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خانواده وی نیز از آموزش های لازم بهره مند خواهند شد. وی با اشاره به  حضور یک تیم تخصصی پزشکی در مراکز توانبخشی، اظهار داشت: تیم تخصصی مرکز شامل پزشک عمومی، کارشناس پرستاری، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، روانشناس، مددکار  اجتماعی و مربی آموزشی است.

به گفته وی این تیم تخصصی خدماتی شامل یزیوتراپی و کاردرمانی، ارائه خدمات مشاوره ای به سالمند و خانواده، آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارتهای زندگی، آموزش حرفه های مناسب مانند نجاری، خیاطی ،صنایع دستی ، بافندگی، قرآن ، سوادآموزی ، موسیقی- نقاشی- خطاطی، آموزش بهداشت و مراقبت فردی، برگزاری اردوهای یک روزه و چند روزه، تفریحی، سیاحتی، زیارتی و علمی، برگزاری برنامه های متناسب با مناسبت ها و ایام خاص، کتاب خوانی، شعر خوانی و قصه گویی، اجرای تئاترو موسیقی، سرگرمی های متناسب با سن (شطرنج – جدول و...)، نمایش فیلم و اجرای برنامه های تفریحی ورزشی است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *