شناسه خبر: 34488 منتشر شده در مورخ: 1400/7/14 ساعت: 08:48 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 14 مهر 1400

روزنامه چهارشنبه 14 مهر 1400

عناوین امروز: اختصاص ۵۳ میلیارد تومان اعتبار برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی در سال جاری-برای فتحعلی اویسی و کارهای ماندگارش در سینما-توزیع فرآورده‌های کنسروی در مدارس ممنوع-برگزاری دومین جلسه ستاد بازی های پارا آسیایی هانگژو- زن برای اینکه جمعه‌ها سر کار برود، جان همسرش را گرفت.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 14 مهر ۱۴۰۰

29 صفر  ۱۴۴۳

6 اکتبر  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 6814

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

ای آنکه تو در غربت سر به گریبان داری
در خلوت خود شبها شام غریبان داری
از تربت تو عیسی، اکسیر شفا دارد
موسای کلیم اینجا، دستی به دعا دارد
سالروز شهادت غریبانه و مظلومانه حضرت امام رضا(ع) بر همه مسلمین جهان تسلیت باد
......عناوین ..........
 
.........اخبار ویژه

*اختصاص ۵۳ میلیارد تومان اعتبار برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی در سال جاری

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای معاونین آموزش و پرورش منطقه فشافویه از اختصاص ۵۳ میلیارد تومان اعتبار برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی در سال جاری خبر داد.
سید جواد حسینی در این نشست که با حضور سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران، معاون آموزشی و توانبخشی سازمان، مدیر کل پشتیبانی سازمان و مسئولین محلی فشافویه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام عزاداری دهه آخر صفر گفت: یکی از راه های حل مشکلات در آموزش و پرورش تعاملات گرم با بقیه دستگاه ها و نهادها است و می‌توان از ظرفیت بقیه نهادها بویژه شوراهای شهر برای ارتقای آموزش و پرورش استفاده نمود.
وی افزود: تمهید ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی از ضروریات حضور دانش آموزان در مدارس است و در سال جاری بیش از ۵۳ میلیارد تومان برای هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی اختصاص می‌یابد.
حسینی تصریح کرد: شوراهای شهری و شهرداری ها ‌ظرفیت بزرگی هستند که  در تامین اعتبار باقیمانده سرویس ایاب ذهاب می‌توانند به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیایند.
حسینی با بیان اینکه ۵۸ پروژه در آغاز مهر در آموزش  و پرورش استثنایی افتتاح و یا کلنگ زنی شده است گفت: از این تعداد ۴۶ پروژه افتتاح و ۱۲ پروژه نیز کلنگ زنی شده اند و سه پروژه آموزش و پرورش استثنایی در  پیشوا، ملارد و فشافویه از شهرستان های  استان تهران نیز آماده بهره برداری است.
معاون وزیر در ادامه گفت: با همت خیرین ۵ سالن ورزشی درون مدرسه ای نیز در مدارس استثنایی آموزش و پرورش شهرستانهای تهران ساخته خواهد شد.
وی تصریح کرد: ده مرکز جامع خدمات تشخیصی، توانبخشی و آموزشی  دانش آموزان استثنایی در کشور راه‌اندازی شده است که یازدهمین  مرکز به زودی در شهرستان های استان تهران افتتاح خواهد شد.
معاون وزیر در ادامه گفت: صیانت از اموال آموزش و پرورش و حفظ و نگه داری از اموال هنرستان ها دو مشکل بزرگ در آموزش و پرورش است و برای اولین بار در سال جاری اعتباری برای صیانت از اموال در آموزش و پرورش دیده شده است.
حسینی در پایان با اشاره به راه اندازی باشگاه های پیشکسوتان آموزش و پرورش در کشور گفت: با راه‌اندازی باشگاه‌های پیش‌کسوتان می‌توان دانش پیش‌کسوتان را به مدارس امروز پیوند زد و با استفاده از پیش‌کسوتان به‌عنوان راهنمایان بالینی، تجربه گردانی نیز  محقق می‌گردد.
 
*مناسب‌سازی ۴ اثر جشنواره فیلم کودک برای مخاطبان نابینا و ناشنوا
 چهار فیلم حاضر در بخش «مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی» در جشنواره سی و چهارم، همزمان با روزهای برگزاری این رویداد سینمایی برای مخاطبان نابینا، کم‌بینا و ناشنوا، ارائه خواهد شد.
نسخه مناسب‌سازی شده چهار فیلم «بام‌بالا» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی، «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری [خارج از مسابقه]، «یکی بود یکی نبود» به کارگردانی مرضیه منصوری و «خبرنگار» به کارگردانی ابراهیم فروزش در سالن‌ شماره۳ سینما فرهنگ در تهران و سالن زنده‌رود سینما ساحل اصفهان به صورت فیزیکی روی پرده خواهد رفت.
بر اساس این خبر، دو فیلم «خبرنگار» و «یکی بود یکی نبود» علاوه بر اکران در سالن سینما، در پلتفرم‌های میزبان فیلم‌های جشنواره (هاشور و فیلیمو) نیز پخش خواهد شد.
گفتنی است این فیلم‌ها به صورت توضیح‌دار برای نابینایان و کم‌بینایان و دوبله متن گفتار فیلم به زبان اشاره برای ناشنوایان ارائه خواهد شد.
سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.
 
 
...........فرهنگی

*برای فتحعلی اویسی و کارهای ماندگارش در سینما

فتحعلی اویسی بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان سینما فارغ التحصیل رشته کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس آمریکا بود  و آن طور که در کتاب "دانشنامه سینمای ایران" آمده است: فیلم کوتاه "سه شنبه آخر" را با بازگشتش از آمریکا در سال 1354 ساخت و فیلم "مادر" را هم به عنوان کارگردان در سال 63، "باو" در سال 66 ، "مریم  و میتیل" در سال 1371  و "سربلند" را در سال 73 به عنوان کارکردان ساخته است.

او در سینما، فعالیتش را با یک نقش کوتاه در فیلم "قدغن" علیرضا داودنژاد در سال 57 آغاز کرد.
 و او در سال های بعد "راهی به سوی خدا" را به کارگردانی جلال مهربان در سال 58 بازی کرد و از فیلم های دیگرش به ترتیب سال و کارگردان می توان از "ناخدا خورشید" ناصر تقوایی در سال 65، "پرنده کوچک خوشبختی" پوران درخشنده در سال 66، "سرب" مسعود کیمیایی در سال 66، " هی جو" منوچهر عسگری نسب در سال 67، "گل سرخ حمید" تمجیدی در سال 68، "ریحانه" علیرضا رییسیان در سال 68، "هامون" داریوش مهرجویی سال 68، "سایه خیال" حسین دلیر سال 69، "حکایت آن مرد خوشبخت" غلامرضا حیدرنژاد سال 69، "بانو" داریوش مهرجویی سال 70، "قرق" احمد هاشمی سال 70، "دلشدگان" علی حاتمی سال 70، "مسافران دره انار" یدالله نوعصری سال 70، "پرنده آهنین" علی شاه حاتمی سال 70،  "پرواز را به خاطر بسپار" حمید رخشانی در سال 71، "آخرین خون " منوچهر مصیری سال 72، "بدل" جهانگیر جهانگیری سال 72، "مرضیه" اسفندیار شهیدی سال 73، "لژیون" ضیا الدین دری سال 73، "می خواهم زنده بمانم" ایرج قادری سال 73،"اعاده امنیت" حمید رخشانی سال 74، "پاتک" علی اصغر شادروان سال 74، "حادثه در کندوان" جهانگیر جهانگیری سال 74، "همسفر" مهدی مدنی سال 76، "جهان پهلوان تختی" بهروز افخمی سال 76، "یک قدم تا مرگ" بهروز فرجی سال 77، "مومیایی 3" محمدرضا هنرمند سال 78، "زندانی 707" حبیب الله بهمنی سال 80 و "دوشیزه" محمد درمنش سال 81 نام برد.
انجمن بازیگران سینمای ایران هم در پی درگذشت فتحعلی اویسی نوشت: "خبر کوتاه درگذشت فتحعلی اویسی ما را برد به خاطرات نقش های ماندگارش در سینما.
او که جدی ترین فعالیت حرفه ای خود را با بازی در ناخدا خورشید ناصر تقوایی آغاز کرد ، در فیلم های چون پرنده کوچک خوشبختی .... تفنگهای سحرگاه، سرب، هی جو!ریحانه، گل سرخ، هامون ، حکایت آن مرد خوشبخت، مسافران دره انار، پرنده آهنین، دلشدگان، قرق، پرواز را به خاطر بسپار، مرضیه، می خواهم زنده بمانم، حادثه در کندوان همسفر، بانو، مومیایی 3 و..... از جمله آثار ماندگارش در سینما بود."
فتحعلی اویسی که از چندی پیش در بیمارستان بستری و به کما رفته بود، صبح سه شنبه، ۱۳ مهرماه درگذشت.
 
 
........بهداشت و سلامت 

*توزیع فرآورده‌های کنسروی در مدارس ممنوع

در بازگشایی مدارس به عنوان یکی از اماکن تجمعی، علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، توجه به پیشگیری از تجمع، رعایت فاصله گذاری در ترددها، تهویه مناسب و بهداشت مواد غذایی ضروری است. وزارت بهداشت توصیه‌ کرده که از دست به دست کردن موادغذایی و ساندویچ های خانگی و یا تهیه شده در مدرسه توسط دانش آموزان و یا فروشنده جدا خودداری شود.

اطلاعیه مذکور می‌افزاید:ـ سرو غذای گرم برای معلمان، دانش آموزان و کارکنان در مدرسه و تردد افراد متفرقه به آبدارخانه مجاز نیست.

همچنین آمده است: ـ استفاده از مایعات به دانش آموزان بیشتر توصیه شود.

 ترجیحا از آب های آشامیدنی که قبل از مصرف بطری آن شسته شده است، استفاده شود؛ نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان کمک به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن می کند.

درصورت مصرف میوه، باید به طورکامل و براساس اصول بهداشتی شستشو و پوست آن گرفته و از خرید مواد غذایی فله‌ای و باز خودداری شود.

از مصرف و یا توزیع هرگونه فراورده‌های کنسروی یا فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و غیره در مدارس ممانعت شود.

نامه رئیس نظام‌پزشکی تهران به «روازاده» برای معرفی خود به دادستانی نظام‌پزشکی: رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در نامه‌ای از دکتر روازاده خواست در اسرع وقت با معرفی خود به دادستانی انتظامی سازمان نظام پزشکی، مستندات علمی اظهارات خود درباره کرونا را ارایه کند.

متن نامه دکتر موید علویان به دکتر روازاده به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر روازاده

عضو محترم نظام پزشکی به شماره نظام پزشکی 58290

سلام علیکم

احتراماً نظر به پاندمی کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن در کشورهای مختلف دنیا و به تبع آن در کشور عزیزمان ایران و لزوم انجام اقدامات پیشگیری و درمانی برای عموم مردم بر اساس پروتکل‌های بهداشتی و علمی پذیرفته شده در مجامع علمی و مصوبات ستاد ملی کرونای کشوری و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر وجوب اجرای مصوبات ستاد کرونا خواهشمند است مستندات علمی اظهارات جنابعالی در مورد واکسیناسیون «واکسن وارداتی در صورت تزریق به مردم باعث مرگ آنها می‌شود» و ادعای تأثیر اقدامات درمانی پیشنهادی شما که در فضای مجازی منتشر شده است، در مورد درمان کرونا شامل (حجامت، مصرف قطره حنظل، جوش شیرین و ...) در اسرع وقت خود را به دادستانی انتظامی سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ معرفی و مستندات علمی ادعاهای خود را ارائه فرمایید. بدیهی است هر گونه اظهارات غیر علمی که منجر به کاهش اعتماد عمومی به مستندات علمی و اقدامات قانونی و اجرایی شود که می‌تواند آسیب جانی به جامعه وارد نماید، مورد پیگیری سازمان نظام پزشکی خواهد بود.

۲۵ درصد بزرگسالان ایرانی در مرحله پیش دیابت هستند: پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: بر اساس نتایج بزرگترین مطالعه ملی شیوع دیابت و پیش دیابت و عوامل خطر آن، ۲۵ درصد بزرگسالان ایرانی در مرحله پیش دیابت و ۱۵ درصد مبتلا به دیابت هستند.

 دکتر رضا ملک زاده، سرپرست تیم تحقیقاتی مطالعه حاضر، بر اساس یافته های این تحقیق گفت: ۱۵ درصد جمعیت بزرگسال ایران مبتلا به دیابت (قند خون ناشتا مساوی یا بیش از ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر) و بیش از ۲۵ درصد در مرحله پیش دیابت (قند خون ناشتای مساوی ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر بر اساس معیارهای سال ۲۰۲۰ انجمن دیابت آمریکا) هستند.

وی میزان شیوع دیابت و پیش دیابت در مردان ایرانی را نیز به ترتیب ۱۳ درصد و  ۲۷ درصد و در زنان ۱۷ درصد و ۲۴ درصد اعلام کرد.

وی افزود: شیوع دیابت در بالغین ایران در سال ۲۰۱۱/ ۱۳۹۰،  نزدیک به ۱۲ درصد گزارش شده که نسبت به سال ۲۰۰۵/۱۳۸۴، ۳۵ درصد افزایش نشان می داد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که احتمال ابتلا به دیابت و پیش دیابت با بالا رفتن سن به طور پیوسته افزایش می یابد، گفت: سنین ۶۵ سال و بالاتر و ۵۵ تا ۶۴ سال در صدر گروه های سنی در معرض خطر دیابت هستند.

ملک زاده تاکید کرد: سن بالا، اضافه وزن و چاقی، شکم بزرگ، WHR بالا (یکی از شاخص های تن سنجی که نسبت دور کمر به لگن را اندازه گیری می کند) و برخی زمینه های قومی خاص، شانس ابتلا به دیابت و پیش دیابت را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد.  

وی افزود: همچنین شانس ابتلا به دیابت و پیش دیابت در جمعیت روستایی نسبت به شهری، در افراد با تحصیلات بالاتر و دارای فعالیت بدنی زیاد و متوسط، کمتر است.

دکتر محمد ابراهیم خمسه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و نویسنده اول مطالعه حاضر گفت: ۸۰ درصد کل مبتلایان دیابت در این مطالعه، از بیماری خود آگاهی داشته اند که نسبت آگاهی از ابتلا به دیابت در جمعیت مردان ۷۷ درصد و در زنان ۸۲ درصد بوده است. دیابت ۲۰ درصد افراد در مطالعه نیز تشخیص داده نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: آگاهی از ابتلا به دیابت، در بیماران مسن، دارای شکم بزرگ و WHR بالاتر،  (در مقایسه با افراد با شاخص توده بدنی طبیعی)، در وضعیت اقتصادی بهتر، زنان و متاهلین بیشتر است.

رییس مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم بزرگسالان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مطالعه ملی حاضر همچنین نشان داد: قند خون ۴۱ درصد بیماران مبتلا به دیابت تحت درمان، کنترل شده بود. در بین زنان و مردان تحت درمان نیز، قند خون به ترتیب ۴۴ درصد و ۳۶ درصد تحت کنترل درآمده بود.

خمسه افزود: همچنین کنترل قند خون در زنان، افراد چاق، دارای فعالیت بدنی زیاد، افراد دارای تحصیلات  بالاتر و دارای برخی زمینه های نژادی خاص، به طور قابل توجهی بهتر است.

خمسه گفت: بیشترین و کمترین شیوع دیابت در ایران به ترتیب در یزد با ۲۱ درصد و ارومیه با هشت درصد و بیشترین و کمترین شیوع پیش دیابت نیز در ساری و فسا مشاهده شد.

وی افزود: در مقایسه با قوم فارس به عنوان بیشترین جمعیت مورد بررسی در مطالعه، قوم های «بلوچ» و «زابلی» با شانس بالاتر ابتلا به دیابت مواجه بوده و «عشایر ترک» به طور قابل توجهی شانس پایین تری برای ابتلا به دیابت داشتند. همچنین احتمال ابتلا به پیش دیابت در بین «عشایر عرب» بالاتر، و شانس ابتلا به پیش دیابت در قوم «عرب» هم به طور قابل توجهی پایین تر است.

فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان و نویسنده اول مقاله گفت: نتایج مطالعه ملی حاضر نشان داده است شیوع دیابت به طور قابل توجهی بالاتر از تخمین های جهانی در ایران طی دهه های گذشته بوده و نتایج مطالعه نیز، این نگرانی را اثبات می کند.

وی ادامه داد: رژیم غذایی ناسالم، بی تحرکی، اضافه وزن و چاقی، مصرف زیاد قند و شیرینی جات از موثرترین عوامل خطر افزایش شیوع دیابت در ایران است و این بیماری از عوامل خطر مهم در بروز بیماری های قلبی عروقی، سکته های قلبی و مغزی، نارسایی های مزمن کلیوی، سرطان ها و سایر بیماری های مزمن غیرواگیر و از علل مرگ های زورس در کشور محسوب می شود. 

خمسه خاطرنشان کرد: نکته مهم ، کنترل کافی قند خون در افراد تحت درمان است؛ چرا که درصد قابل توجهی از افراد تحت درمان، به دلایل مختلف موفق به کنترل قند خون نمی شوند و شاید در این باره به ابتکار عمل خاصی برای کنترل قند خون در کشور نیاز باشد.

دکتر ملک زاده دیابت را یکی از چهار بیماری اصلی در بین بیماری های مزمن غیرواگیر دانست و گفت: سرعت بالای شیوع دیابت در ایران واقعا نگران کننده است؛ به طوری که پیش بینی می شود تا ۲۰ سال آینده، ۲۵ درصد مردم ایران مبتلا به دیابت شوند و ۳۵ درصد نیز در مرحله پیش دیابت قرار گیرند.

وی تصریح کرد: اگر به سرعت مانع این پیشروی نشویم، نظامت سلامت ایران را با مشکلات بسیار جدی تر عوارض شیوع این بیماری، از بروز سایر بیماری های مرتبط با دیابت گرفته تا افزایش هزینه های کمرشکن آن برای مردم مواجه خواهد کرد.

ملک زاده تاکید کرد: نظام سلامت ایران باید برنامه پیشگیری از دیابت را به طور جدی در دستور کار قرار دهد و علاوه بر غربالگری افراد دارای عوامل خطر بالا، اطلاع رسانی وسیع درباره لزوم پرهیز از مصرف زیاد مواد قندی و نشاسته ای، افزایش تحرک بدنی، حفظ وزن مناسب، کاهش اضافه وزن و چاقی را به طور مستمر دنبال کند.

 
.........ورزشی 

*برگزاری دومین جلسه ستاد بازی های پارا آسیایی هانگژو

دومین جلسه ستاد بازی های پاراآسیایی هانگژو در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک به ریاست محمود خسروی وفا، رییس کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رئیس کمیته ملی پارالمپیک با تأکید بر تداوم سیاست کیفی گرایی اظهار داشت که تمرکز ما باید روی ورزشکاران شانس طلا باشد.

سپس دکتر سعید سلگی، سرپرست فنی کمیته ملی پارالمپیک با ارائه تحلیل فنی از دوره های مختلف بازی های پاراآسیایی، سیاست ها و برنامه های آتی کمیته ملی پارالمپیک را به بحث و تبادل نظر گذاشت.

در این نشست مقرر شد کسب جایگاه دومی پاراآسیایی هانگژو به عنوان هدف تعیین شود و اردوهای فدراسیون ها با تداوم سیاست کیفی طی یازده ماه آتی مورد حمایت کمیته ملی پارالمپیک قرار گیرند.

در این جلسه، دکتر محمد تابع که دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک است و به عنوان سرپرست کاروان هانگژو، حضور کشورمان را در این بازی ها برای مهرماه سال آینده را پیگیری خواهد کرد، برای نخستین بار از انتخاب یک نفر از بانوان به عنوان معاونت بانوان کاروان خبر داد.

پاریس منتظرت هستم 

درست است که همه ایرانی‌ها آرزوی شکست دیوید تیلور مقابل حسن یزدانی را داشتند، اما این چیزی از بزرگی این کشتی‌گیر آمریکایی کم نمی‌کند. تیلور پس از شکست مقابل حسن یزدانی، مقابل دوربین فدراسیون جهانی کشتی به سوالات آن‌ها پاسخ داده و از کم و کیف کشتی‌اش با نابغه مازندرانی گفته است. چیزی که او در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند، قوی‌تر شدن حسن یزدانی پس از المپیک و زور بیشتر او در نبردی‌ست که انگار فرجامی جز پیروزی یزدانی برای آن نمی‌شد متصور بود.

*از بچگی به مدال آوری فکر می‌کردم

بعد از المپیک تقریباً هشت هفته برای مسابقات جهانی وقت داشتیم. یعنی همان چیزی که برایش کل عمرت را صبر کردی. از وقتی بچه بودم و از خواب بیدار می‌شدم به مدال آوردن فکر می‌کردم. بنابراین، با این هیجان به این رقابت می‌آیم و مطمئنا به دنبال موفقیت هستم.

*شکست بخشی از مسابقه است

 بعد از آن رقابتی که همینقدر سخت بود فقط جای اسم‌ها عوض شده بود. باید خودت را به چالش می‌کشیدی اما همانطور که آمار نشان می‌دهد کشتی آزاد مردان در مسابقات قهرمانی جهان فقط دوبار مدال طلا گرفته است. هیجان زده بودم که میتوانم رقابت کنم. شکست خوردن سخت بود اما این هم جزئی از رقابت است. من هشت هفته پیش هم بازی کردم و آنجا هم هیجان انگیز بود چون من موفقیت‌های زیادی را در زندگی‌ام تجربه کردم. شکست های بدی هم داشتم اما این هم جزئی از بازی و تمرینات است و باید بر سختی‌ها غلبه کرد باید از قله بالا رفت. هیچ وقت نباید فکر کنی همیشه در صدر هستی هیچ وقت هم نباید فکر کنی در قعر می‌مانی. مطمئنا من در صدر بودن را دوست دارم اما این هم بخشی از فرآیند است. قطعا روز‌های بهتری در انتظار ماست.

*یزدانی بعد از المپیک سر سخت‌تر شده بود

این دیدار همیشه سخت است و فکر می‌کنم امتیاز این مسابقه هرچیزی که باشد همیشه رقابتی و سخت هستند. هر کدام‌شان همینطور هستند و فقط نوع‌شان متفاوت است. او یک سری تغییرات انجام می‌دهد و من هم یک سری تغییرات انجام می‌دهم. می‌دانستم که در این بازی بعد از المپیک او خیلی سخت تر تلاش خواهد کرد تا شکستم بدهد. توانست در این بازی این کار را انجام دهد و شرایط عوض شد. من کمی از این شکست ناراحت هستم. وقتی 0-4  عقب بودم حتی پای او را هم نمیشد گرفت. با خودم فکر کردم باید زیرگیری کنم و سریع بار انداز بزنم. دودقیقه مانده بود و بستگی به زمان دارد. می‌توانستم خاکش کنم چون این لحظات هستند که تغییر ایجاد می‌شود. توانستم خاکش کنم. دو دقیقه وقت مانده بود. تلاش کردم که دوباره خاکش کنم. اما نشد. یک تلاش دیگر هم کردم اما نشد. خواستم کاری که در المپیک کردم را تکرار کنم که نشد.

*مسابقات زیادی پیش روی ماست

هر دوی ما جایی نمی‌رویم. سال 2024 در پاریس یک گام بزرگ دیگر برای هر دو ماست. بدون شک آنجا‌هم با هم رقابت می‌کنیم. در سال 2022 و 2023 هم رقابت خواهیم کرد. بارها گفته‌ام هربار تمرین می‌کنم به کشتی با یزدانی و تمام کسانی که با آن‌ها روبرو می‌شوم و عالی هستند فکر می‌کنم. اجازه نمی‌دهم این شکست تکرار شود.

 

.........حوادث 

*زن برای اینکه جمعه‌ها سر کار برود، جان همسرش را گرفت

10ماه پس از مرگ اسرارآمیز مرد کارخانه‌ دار، همسر وی به اتهام قتل او بازداشت شد و اعتراف کرد که چون قصد داشته جمعه‌ها سرکار برود، ‌شوهرش را مسموم میکرده و در نهایت باعث مرگ او شده است. یکی از روزهای آذر سال گذشته گزارش مرگ اسرارآمیز مردی ۴۲ ساله به بازپرس جنایی تهران اعلام شد. پیکر بی‌ جان مرد جوان که صاحب کارخانه ‌ای در اطراف تهران بود در خانه‌ اش در شمال پایتخت پیدا شد و اگرچه به‌نظر میرسید مرگ او به ‌دلیل سکته قلبی بوده است اما بازپرس دستور داد جسد وی به پزشکی قانونی انتقال یابد تا علت اصلی مرگ او مشخص شود.

با گذشت چند ماه از این ماجرا، متخصصان پزشکی قانونی پس از انجام آزمایشات تخصصی اعلام کردند که علت مرگ مرد جوان مسمومیت ناشی از مصرف موادمخدر صنعتی بوده است. اعلام این نظریه باعث شد تا خانواده متوفی چند روز قبل راهی دادسرای جنایی تهران شوند و از عروسشان به اتهام قتل عمدی شکایت کنند. آنها به قاضی حبیب‌الله صادقی، بازپرس شعبه چهارم دادسرای جنایی تهران گفتند که پسرشان تا به حال لب به سیگار هم نزده، چه برسد به این که موادمخدر مصرف کند. «پسرمان مدتها بود که با همسرش دچار اختلاف شده بود و با هم درگیری داشتند. آخرین بار هم از بچه‌هایش شنیدیم که با یکدیگر درگیر شده بودند تا این که خبر رسید پسرمان در خانه فوت شده است. بچه‌هایش میگفتند که او در خانه بوده که حالش بد شده و احتمال میدادند که سکته قلبی کرده است اما پسرمان مشکل و ناراحتی قلبی هم نداشت. ما در همه این مدت منتظر بودیم تا پزشکی قانونی علت مرگ او را اعلام کند و وقتی گفتند که او به‌ دلیل مسمومیت ناشی از مصرف موادمخدر صنعتی فوت شده، غافلگیر شدیم. ما مطمئنیم که همسرش در مرگ او نقش دارد.»

با مطرح‌ شدن این شکایت، بازپرس جنایی تهران دستور تحقیقات درباره زندگی متوفی را صادر کرد. در نخستین گام همسر وی احضار شد و وقتی پیش روی بازپرس جنایی تهران ایستاد، ‌گفت: من نقشی در مرگ همسرم ندارم. زمانی که او به کام مرگ رفت، من سر کار بودم. مدتها بود که خوابش دچار اختلال شده بود و برای این که استراحت کند معمولا قرص خواب مصرف میکرد. روز حادثه هم من سر کار بودم و او برای این که ظهر جمعه بتواند بخوابد و استراحت کند، قرص خواب خورد اما دیگر بیدار نشد و وقتی من از سر کار به خانه برگشتم و دیدم که شوهرم از حال رفته به اورژانس زنگ زدم. این زن ادامه داد: وقتی پزشکی قانونی اعلام کرد که او به ‌دلیل مصرف مواد مخدر فوت شده، احتمال دادم به جای قرص خواب، مواد مصرف کرده است. حال آن که من از این موضوع بی اطلاع بودم و نمیدانستم شوهرم معتاد شده است.

بازپرس جنایی در مرحله بعد دستور احضار فرزند بزرگ این زوج را صادر کرد. او پیش روی بازپرس جنایی تهران حقایقی را فاش کرد که نشان از گناهکار بودن مادرش میداد. وی گفت: پدر و مادرم مدتی میشد که دچار اختلاف شده بودند. مادرم در یک فروشگاه نان فانتزی کار میکرد اما پدرم مخالف کار کردن مادرم بود. روزها که پدرم سرکار میرفت، مادرم هم به محل کارش میرفت اما آخر هفته‌ها که پدرم خانه بود، همیشه بر سر کار کردن مادرم در بیرون از خانه درگیری داشتند. مادرم هم برای این که بتواند به محل کارش برود، پودری را در غذا یا چای پدرم میریخت که او بخوابد. چند ماهی میشد که این کار را انجام میداد و وقتی من اعتراض میکردم با لحن تندی جوابم را میداد و میگفت که این پودر داروی تقویتی و ضدکروناست. اما خوردن آن باعث میشد که پدرم دچار خواب‌آلودگی شده و به خواب برود. افشای این حقیقت، موجب شد تا بازپرس جنایی دستور بازداشت همسر متوفی را صادرکند. از سوی دیگر تیم جنایی به تحقیقات خود ادامه دادند و مشخص شد که این خانواده معمولا ۲ روز آخر هفته را به باغ خانوادگیشان در اطراف تهران میرفتند اما اکثر مواقع مرد جوان خواب ‌آلود بود و حال مساعدی نداشت.

به‌ گفته یکی از بستگان نزدیک متوفی، او یک ‌بار در راهِ رفتن به باغ ‌ویلا به‌خاطر حال بدی که داشت نزدیک بود با یک کامیون تصادف کند. با این اطلاعات، شکی وجود نداشت که داروی مرموزی که همسر متوفی در غذای او میریخته، باعث مرگ وی شده و در این شرایط بود که بازپرس جنایی دستور بازداشت زن جوان را صادر کرد. زن جوان اگرچه در بازجوییها اصرار داشت که بی ‌گناه است اما دیروز صبح تصمیم گرفت اسرار جنایتی که مرتکب شده بود را فاش کند. وی وقتی پیش روی بازپرس صادقی قرار گرفت، گفت در چای و غذای شوهرش قرصهای خواب ‌آور حل میکرده تا او بخوابد و زن جوان بتواند به‌ راحتی در محل کارش حاضر شود. با اعترافات این زن برای او قرار قانونی صادر شده و تحقیقات تکمیلی در این پرونده ادامه دارد.

گفت‌وگو با متهم

میدانی اتهامت قتل عمد است؟

من قتلی مرتکب نشده‌ام. یعنی نمیخواستم همسرم جانش را از دست بدهد. حالا هم به‌ شدت از مرگ او ناراحتم. فکرش را نمیکردم که با مصرف داروهای خواب ‌آور ‌فوت شود. او عادت داشت به مصرف قرص خواب. اما بی‌آن که او خبر داشته باشد، دارو در چای و غذایش میریختی!

چون میخواستم سر کار بروم.

او اجازه نمیداد؟

او در کل مخالف کار کردن من بود. یعنی نظرش این بود که زن نباید بیرون از خانه کار کند اما من دلم میخواست بیرون کار کنم. با این حال من به کارم ادامه میدادم اما این اواخر میگفت جمعه‌ها نباید سر کار بروم. من هم چون میخواستم جمعه سر کار بروم مقداری قرص خواب تهیه و پودر کرده بودم تا داخل غذا و چای او بریزم. او با خوردن آن دچار خواب‌آلودگی میشد و میخوابید. من هم میتوانستم به‌ راحتی سر کارم بروم.

ساعت کاری‌ات از چند شروع میشد؟

از ۲ ظهر تا ۱۰ شب بود. در فروشگاه نان فانتزی کار میکردم و محیط کاری‌ام را خیلی دوست داشتم. وقتی در خانه بودم دچار مشکلات روحی شده بودم. کار کردن باعث می‌شد روحیه‌ام تغییر کند و بهتر شوم.

نیاز مالی نداشتی؟

شوهرم و خانواده‌اش در اطراف تهران کارخانه دارند. من هم مدت کوتاهی در آنجا کار کردم. اما چون ۵ سال قبل برای زندگی به تهران آمدیم، رفت‌ وآمد برایم سخت بود. به همین دلیل دیگر به کارخانه نرفتم تا این که در فروشگاه نان فانتزی مشغول به‌کار شدم و عاشق کارم بودم.

با همسرت به‌جز بر سر رفتن به سر کار، اختلاف دیگری هم داشتی؟

نه. مشکلی نداشتیم. این مسئله هم آنقدر جدی نبود. مانند هر زن و شوهر دیگر اختلاف ناچیزی داشتیم. من هم اصلا قصد قتل او را نداشتم. فقط میخواستم او بخوابد تا من سر کارم بروم.

اما علت مرگ او مسمومیت ناشی از موادمخدر بوده نه قرص خواب‌آور.

من قرصهای خواب‌آور را پودر کرده بودم. نمیدانم چرا علت مرگ را مصرف مواد ‌مخدر اعلام کرده‌اند

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *