شناسه خبر: 34487 منتشر شده در مورخ: 1400/7/13 ساعت: 21:13 گروه: بهداشت و سلامت  
آموزش کمکهای اولیه به نابینایان این قسمت بانداژ

آموزش کمکهای اولیه به نابینایان این قسمت بانداژ

یکی از بخشهای کمکهای اولیه بانداژ کردن عضو مصدوم است. باندها به دلایل مختلفی به کار می روند مانند وقتی که روی زخم را پانسمان کرده ایم و با باند پانسمان را ثابت نگه می داریم تا از روی زخم حرکت نکند

به گزارش ایران سپید یکی از بخشهای کمکهای اولیه بانداژ کردن عضو مصدوم است. باندها به دلایل مختلفی به کار می روند مانند وقتی که روی زخم را پانسمان کرده ایم و با باند پانسمان را ثابت نگه می داریم تا از روی زخم حرکت نکند یا وقتی ضربه ای به مفصل یا عضوی وارد شده و احتمال تورم عضو و مفصل وجود دارد مانند پیچ خوردگی مفصل مچ پا یا زانو که در این شرایط با بانداژ کردن مفصل را ثابت می کنیم تا آسیب وارده ترمیم و تورم کاهش یابد. گاهی برای کاهش خونریزی از پانسمان و بانداژ فشاری استفاده می کنیم.

بر همین اساس باندها اندازه های مختلفی دارند از باندهای باریک که برای بانداژ کف دست و انگشتان استفاده می شود تا باندهای پهنتر و باندهای سه گوش و باندهای کشی و .. برای بانداژ دستی که صدمه دیده و زخم آن را پانسمان کرده اید باید با بانداژ کردن جلوی تورم دست گرفته شود و هم پانسمان ثابت شود. مثلا اگر بخواهیم ساعد دست را بانداژ کنیم باند را از قسمت باریک یعنی پایین دست شروع می کنیم رول باند را در یک دست می گیریم و مقداری از آن را باز کرده روی دست در پایین پانسمان می گذاریم و شروع به بانداژ می کنیم باند را یک دور دور دست می پیچیم تا فیکس شود بعد کم کم به دستمان زاویه می دهیم و باند را به صورت مورب به سمت بالا دور دست می پیچیم هر دور که باند را می پیچانیم دور بعد را دو سوم بالاتر از ردیف قبلی قرار می دهیم یعنی یک سوم حلقه قبلی زیر باند رویی قرار می گیرد. در انتهای بانداژ هم باند را یکبار روی حلقه قبلی پیچیم و با سنجاق، گیره، چسب یا گره زدن باند را به دست فیکس می کنیم.

اگر اعضای بزرگتری مثل ران پا را بخواهیم بانداژ کنیم از باندهای پهنتر استفاده می کنیم گاهی می خواهیم مچ دست را بانداژ و بی حرکت کنیم. ابتدا باند را دو بار دور مچ می پیچانیم تا فیکس شود بعد رول باند را چند بار به دور خود می پیچانیم یعنی باند را تاب می دهیم و از زیر انگشت شست و از فاصله بین انگشتان شست و سبابه گذرانده و مجددا یکی دو بار دور مچ می پیچانیم و انتهایش را فیکس می کنیم. اگر قصد داشته باشیم حرکت مفصلی مثل آرنج یا زانو را محدود نگه داریم، در حالتی که فرد نشسته دست مصدوم را به حالتی که قرار است ثابت بماند نگه می داریم بهتر است از باند کشی استفاده کنیم تا در اثر فشار آن تورم هم کمتر شود و به روش هفت و هشت مفصل را بانداژ می کنیم.

حلقه اول باند در بالای مفصل پیچیده می شود و حلقه دوم در پایین مفصل.و به همین صورت بانداژ یک بار در بالای مفصل و بار دیگر روی حلقه قبلی پیچیده شده در پایین مفصل قرار می گیرد مثلا اگر مفصل مچ پا را بانداژ کرده باشیم یک بار پشت پا را پیچیده و باند را بالا برده ساق پا را می پیچیم این کار را اینقدر ادامه می دهیم تا مفصل فیکس شود در این نوع بانداژ ، مچ پا پوشیده نمی شود. یک نوع بانداژ هم وقتی انجام می شود که احتمال می دهیم عضو شکسته باشد به این کار آتل بندی می گوییم اگر بخواهیم عضوی را ثابت نگه داریم آتل را که می تواند یک تخته چوب، یک تکه گچ، آتل آماده در بازار، آتل فلزی یا هر چیز دیگری باشد را زیر عضو قرار می دهیم به عنوان مثال زیر دست قرار می دهیم و آتل و دست را با هم با باند فیکس می کنیم.

در بانداژ کردن باید به اصولی توجه کنیم مخصوصا در مواردی که هدف کاهش تورم عضو باشد به عنوان مثال اگر باند محکم پیچیده شده باشد خونرسانی به اعضای پایینتر از باند پیچیده شده قطع می شود برای همین قبل از بانداژ، اندام را از لحاظ گرمی و رنگ پوست بررسی می کنیم بستر زیر ناخن در حالت طبیعی گلرنگ است وقتی آن را به اندازه دو ثانیه فشار دهیم و رها کنیم ابتدا بستر ناخن سفید رنگ می شود اما در عرض دو ثانیه به رنگ اول بر می گردد اگر بانداژ سفت انجام شده باشد در بررسی بعد از بانداژ، بستر ناخن در مدت بیشتری به رنگ اولیه بر می گردد یا اصلا به رنگ اول برنمی گردد و سفید رنگ می ماند یا رنگش رو به کبودی می رود. این نشانه ای از این است که عضو بعد از بانداژ متورم شده و خونرسانی دچار اختلال شده است. 

در این حالت باید بانداژ را باز کرده و مجددا آن را ببندیم. حتی وقتی عضو در حال متورم شدن است هر چند دقیقه باید این کار را انجام دهیم یکی دیگر از موارد استفاده از باندها برای فیکس کردن عضو است مثلا دست باندپیچی شده برای کنترل تورم یا بیحرکت کردن مفصل یا شکستگی را برای بیحرکت کردن باید به گردن آویز کرد. برای این کار یک باند بزرگ سه گوش را برداشته و راس مثلث را روی قاعده آن تا بزنید یک بار دیگر این تا را انجام دهید سپس باند پهن به دست آمده را زیر دست قرار داده یک سر باند را از زیردست رد کرده روی شانه مقابل قرار دهید و سر دیگر از طرف دیگر دور گردن چرخانده با سر اول باند گره بزنید.

گره باید در جایی باشد که موقع خوابیدن گردن فرد را اذیت نکند. برای این کار اضافه گره را زیر آن برگردانید. گره به شکل گره مکرومه بافی است یعنی یک طرف را ثابت نگه داشته طرف دیگر را دور آن به شکل گره چرخانده و می کشیم و این کار را دو بار انجام می دهیم. برای ثابت کردن ساعد بعد از آویز کردن دست با یک باند سه گوش دیگر که روی ساعد قرار گرفته و دو سر آن در زیر دست مقابل گره می خورد ثابت می کنیم. از روشهای ابتکاری دیگری هم می توان برای آویز کردن دست استفاده کرد مثل استفاده از کمربند حلقه شده یا یکی از دکمه های پیراهن یا کت فرد را باز کرده بقیه دکمه ها را ببندید و دست را در فاصله دکمه باز شده قرار دهید برای بانداژ کفدست هم باند را یکی دو بار دور مچ دست پیچانده بعد به صورت مورب به سمت انگشت کوچک چرخانده و از فاصله بین انگشت شست و سبابه بیرون آورده بعد از یک حلقه بانداژ باند را دوباره به سمت مچ برده و یک دور می پیچانیم و مجددا به سمت کف دست برده و بانداژ می کنیم این همان بانداژ هفت و هشت است که یک بار بالا و بار دیگر پایین مفصل بانداژ می شود.  در بانداژ محل زیر بغل و کشاله ران هم می توان با مقداری پنبه از خراشیده شدن پوست با باند جلوگیری کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *