شناسه خبر: 34485 منتشر شده در مورخ: 1400/7/12 ساعت: 08:44 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 12 مهر 1400

روزنامه دوشنبه 12 مهر 1400

عناوین امروز: برخورداری ۱۴۳ نوعروس بی‌سرپرست دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از کمک هزینه تهیه اقلام جهیزی-رفع نواقص دستورالعمل معاضدت و حمایت های حقوقی قضایی از معلولان/ کارشناسان و صاحب نظران معلول در مورد حقوقی قضایی به میدان بیایید-کمکهای اولیه بانداژ و روشهای آن به نابینایان-اسپانسر مشترک دغدغه اصلی هواداران سرخابی-زن برای دزدیدن شوهرسابقش یک میلیاردتومان به آدم رباها دستمزد داد.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰

۲۷ صفر  ۱۴۴۳

۴ اکتبر  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۱۳ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

۲۸صفر رحلت پیغام دار آخرین، خاتم نبوت را نگین، حضرت رسول واپسین، عینیت قرآن کریم، حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله بر مسلمانان جهان تسلیت باد

......عناوین ..........

*برخورداری ۱۴۳ نوعروس بی‌سرپرست دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از کمک هزینه تهیه اقلام جهیزی

*رفع نواقص دستورالعمل معاضدت و حمایت های حقوقی قضایی از معلولان/ کارشناسان و صاحب نظران معلول در مورد حقوقی قضایی به میدان بیایید

*کمکهای اولیه بانداژ و روشهای آن به نابینایان

*اسپانسر مشترک دغدغه اصلی هواداران سرخابی

*زن برای دزدیدن شوهرسابقش یک میلیاردتومان به آدم رباها دستمزد داد

 

........خبرویژه

*برخورداری ۱۴۳ نوعروس بی‌سرپرست دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از کمک هزینه تهیه اقلام جهیزی

معاون امور مشارکت های مردمی، موسسات غیردولتی و توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور از تخصیص مبلغ ۲۰ میلیارد ریال کمک هزینه تهیه اقلام جهیزیه از محل مشارکت‌های مردمی خبر داد.

«ذوالفقار یزدانمهر» معاون امور مشارکت های مردمی، موسسات غیردولتی و توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور با بیان این خبر، گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در هفته بهزیستی و  «روز ازدواج» جهت ارائه کمک هزینه جهیزیه به تعدادی از نو عروسان تحت پوشش و با توجه به عدم امکان اجرای ویژه برنامه‌های جشن ازدواج به علت شیوع موج پنجم بیماری کرونا، برای تعداد ۱۴۳ نفر از نوعروسان بی‌سرپرست دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و نیازمند مساعدت و همراهی سازمان، مبلغ ۱۴۰ میلیون ریال کمک هزینه تهیه اقلام جهیزیه از محل مشارکت های مردمی و خیرین اختصاص یافت که به حساب این افراد واریز شد.

وی، افزود: در همین راستا ادارات استانی و شهرستانی سازمان با معرفی و ایجاد تسهیلات ارتباط با مراکز تهیه و توزیع لوازم خانگی و اقلام جهیزیه ارزان قیمت، یاریگر این افراد خواهند بود.

 

...........گزارش ویژه

*رفع نواقص دستورالعمل معاضدت و حمایت های حقوقی قضایی از معلولان/  کارشناسان و صاحب نظران معلول در مورد حقوقی قضایی به میدان بیایید

چندی است موضوعی مبنی بر مشارکت معلولان کارشناس در امور حقوقی قضایی برای بررسی، انتقاد و پیشنهاد در خصوص تدوین دستورالعمل معاضدت و حمایتهای حقوقی قضایی از افراد داری معلولیت و سالمندان در شبکه های مجازی معلولان منتشر شده است.

دستورالعمل معاضدت و حمایتهای حقوقی از افراد معلولان و سالمند به دنبال به دنبال ورود قوه قضاییه در برگزاری کارگاه های آموزش حقوق معلولان به قضات و گروهی از دادستانها و دادیاران کشور شکل گرفت و پیروی درک ضرورت در قوه قضاییه پیش نویسی ابتدایی از سوی کارشناسان فعال در حوزه افراد دارای معلولیت و آشنا به مباحث قضایی تهیه شد.

 ایران سپید برای آگاهی دقیق تر از چرایی شکل گیری این دستورالعمل و مفاد و بندهای پیش نویس شده با  سهیل معینی مدیرعامل انجمن باور و ناصر سرگران وکیل پایه یک دادگستری به گفتگو پرداخت است که در ادامه این گزارش می خوانید:

سهیل معینی فعال حوزه معلولان در خصوص علت شکل گیری این دستورالعمل میگوید: «دستورالعمل معاضدت و حمایتهای حقوقی از افراد معلولان و سالمند به دنبال به دنبال ورود قوه قضاییه در برگزاری کارگاه های آموزش حقوق معلولان به قضات و گروهی از دادستانها و دادیاران کشور شکل گرفت و پیرو درک ضرورت در قوه قضاییه پیشنویسی ابتدایی از سوی کارشناسان فعال در حوزه افراد دارای معلولیت و آشنا به مباحث قضایی تهیه و به قوه قضاییه ارائه شد و برای تکمیل و رفع نواقص موجود در آن مدتی زمانی را  از قوه قضاییه درخواست کردیم تا بررسی بیشتری صورت گیرد. »

وی  می افزاید: «در یک روند جداگانه دفترحقوقی سازمان بهزیستی طی جلساتی با معاونت حقوقی قوه قضاییه اقدام به تدوین این دستورالعمل کرده است و ما بعد از دریافت این دستورالعمل خواهان زمانی برای بررسی و اعمال نظر شدیم. چندی پیش جلسه ای در فضای مجازی با حضور چند تن از فعالان در حوزه معلولان و مشرف به امور قضایی حقوقی، نمایندگانی از جامعه معلولان جسمی _حرکتی، ناشنوایان، جمعی از کارشناسان قوه قضاییه  و بنده به مدت سه ساعت برگزار شد. »

وی ادامه می دهد: «تدوین این دستورالعمل در رعایت حقوق معلولان در امور قضایی نکته بسیار مثبتی و قدم بزرگی برای محقق شدن کنوانسیون حقوق افراد معلولان است. نکات بسیار خوبی هم در این دستورالعمل از جمله حمایت ها حقوقی از معلولان نابینا، ناشنوا، معلولان اعصاب و روان پیشبینی شده است. به عنوان مثال پیشبینی حضور همراه در کنار معلولان با مشکل بینایی، حضور مترجم زبان اشاره برای ناشنوایان یا حضور روانشناس در کنار معلولان اعصاب و روان یا کم توانان ذهنی در روندهای قضایی، پیش بینی وکلای معاضدتی برای معلولان، ورود واحدهای ارشاد معاضدت در مجتمع های قضایی به حمایت از حقوق معلولان پیشبینی نسبی مناسب سازی مجتمع های قضایی معافیت معلولان از پرداخت هزینه های و... »

معینی با اشاره به نقد های که به این دستورالعمل وارد است، بیان می کند: «با توجه به نقدهای وارده به دستورالعمل ما خواهان زمان برای بررسی و رفع این نواقص شدیم. به عنوان نمونه اگر بخواهم بگویم حمایت های حقوقی در این دستورالعمل به خوبی پیش بینی نشده است. در روند های قضایی آنجایی که نیاز به حمایت های تخصصی است ماننده مشاوره روانشناس ها به قضات در خصوص افرادی که شرایط معلولیتشان پیچیدگی هایی خاصی دارد پیشبینی نشده است، بحث مناسب سازی مجتمع های قضایی به برخی همکاری ها منوط شده نه ضرورت دسترس پذیری در کلیه مجتمع ها، استفاده از وکلای معاضدتی کافی رفع نیاز افراد دارای معلولیت نیست چرا که وکلای معاضدتی در بسیاری از زمینه های نه تخصص کافی دارند نه ورود محکمی به روندهای قضایی دارند. بحث ورود قضات به حمایت از حقوق جمعی افراد معلول در این دستورالعمل  پیش بینی نشده است که بسیار ظرفیت مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

 این فعال حوزه افراد دارای معلولیت با اشاره به مثبت بودن  کلیات این دستور العمل می گوید: «نواقص که مطرح کردم باید  بر طرف شود به همین منظور از قوه قضاییه برای بررسی بیشتر مهلت خواستیم و در همان جلسه سه ساعته از دیگر معلولان فعال و کارشناس در حوزه حقوقی قضایی در خواست همکاری و همفکری کردیم تا دستورالعملی باکیفیت و بی نقص تری را تحویل قوه قضاییه دهیم.»

برای بررسی بیشتر مفاد این دستورالعمل با دکتر ناصر سرگران وکیل دادگستری به گفتگو پرداختیم.

وی در این خصوص می گوید: «در ابتدا باید بگویم آیین نامه ای که معاونت حقوقی قضایی قوه قضاییه تهیه کرده است فقط یک پیشنویس است و قابلیت استناد ندارد. این دستورالعمل در 20 ماده با مقدمه ای  در جهت سلسله دستوالعمل های که طی دو سال اخیر قوه قضاییه به مجتمع های قضایی ابلاغ کرده است در راستای تکریم مراجعان و رعایت حقوق شهروندی معلولان در مراجعه قضایی تنظیم شده است.»

وی ادامه می دهد: «در مقدمه آن آمده است این دستورالعمل در جهت اجرایی شدن فصل 8 قانون حمایت از حقوق معلولان، معاضدت های قضایی، ماده 13 کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قسمت اخیر ماده 71 قانون آیین دادرسی کیفری تهیه شده است. در این دستورالعمل نهادهای حمایتی را بنیاد شهید و بهزیستی معرفی کرده است اما وزنه سنگین تر وظایف نهاد حمایتی بر دوش سازمان بهزیستی است.»

سرگران می افزاید: « اساسا ماهیت دستورالعمل ها این است که برای تسهیل در اجرا قوانین پیشبینی شوند و قرار نیست مقرر جدیدی را به دنبال داشته باشند. اما خلا های در این دستورالعمل وجود دارد اول آنکه پیشنویسی خام است و هنوز برای تکمیل شده راه زیادی دارد از حیث شکلی دارای اشکالاتی است، موضوع بندی مشخصی را دنبال نمی کند، البته هدف این نیست که برای هر معلولیت فصلی را جداگانه مشخص کنیم بلکه باید به صورت موضوعی دسته بندی هایی را داشته باشیم.  بسیاری از نیازهای که بایستی تبدیل به مقررات قابل اجرا شود میان افراد دارای معلولیت مشترک است. چالش دیگر این دستورالعمل،  شیوه نظارت بر این دستورالعمل است که چندان  کارآمد نیست گرچه در مواد 19 و 20 آن شاهد پیش بینی های هستیم و وظایفی بر عهده دادستانی ها و روئسای مجتمع های قضایی گذاشته شده است اما واقعیت این است که با این ساختار نمی توانیم انتظار داشت این دستورالعمل به شیوه مطلوب  اجرا شود.»

این وکیل دادگستری ادامه میدهد: « ما نیازمند ساختارهای مثل واحدهای مربوطه برای اطفال و نوجوان، ایثارگران، مجتمع های قضایی برای معلولان و سالمندان  هستیم تا بتوانیم به صورت موثرتر این دستورالعمل را اجرا کنیم.»

وی در پایان صحبتهایش در ارتباط با امر مناسب سازی هم میگوید: « الزام محکمی چه برای  دسترس پذیری سامانه های الکترونیک و چه مناسب سازی محیطی در آن دیده نشده است، اگر چه در ماده 10 مواردی پیش بینی شده است که اگر در مجتمع های قضایی مناسب سازی وجود نداشت به افراد معلول در طبقات هم کف خدمات رسانی کنند. ما باید ضرورت مناسب سازی تاکید و توجه کنیم.»

 

........آموزش

*کمکهای اولیه بانداژ و روشهای آن به نابینایان:

یکی از بخشهای کمکهای اولیه بانداژ کردن عضو مصدوم است. باندها به دلایل مختلفی به کار می روند مانند وقتی که روی زخم را پانسمان کرده ایم و با باند پانسمان را ثابت نگه می داریم تا از روی زخم حرکت نکند یا وقتی ضربه ای به مفصل یا عضوی وارد شده و احتمال تورم عضو و مفصل وجود دارد مانند پیچ خوردگی مفصل مچ پا یا زانو که در این شرایط با بانداژ کردن مفصل را ثابت می کنیم تا آسیب وارده ترمیم و تورم کاهش یابد. گاهی برای کاهش خونریزی از پانسمان و بانداژ فشاری استفاده می کنیم.

بر همین اساس باندها اندازه های مختلفی دارند از باندهای باریک که برای بانداژ کف دست و انگشتان استفاده می شود تا باندهای پهنتر و باندهای سه گوش و باندهای کشی و .. برای بانداژ دستی که صدمه دیده و زخم آن را پانسمان کرده اید باید با بانداژ کردن جلوی تورم دست گرفته شود و هم پانسمان ثابت شود. مثلا اگر بخواهیم ساعد دست را بانداژ کنیم باند را از قسمت باریک یعنی پایین دست شروع می کنیم رول باند را در یک دست می گیریم و مقداری از آن را باز کرده روی دست در پایین پانسمان می گذاریم و شروع به بانداژ می کنیم باند را یک دور دور دست می پیچیم تا فیکس شود بعد کم کم به دستمان زاویه می دهیم و باند را به صورت مورب به سمت بالا دور دست می پیچیم هر دور که باند را می پیچانیم دور بعد را دو سوم بالاتر از ردیف قبلی قرار می دهیم یعنی یک سوم حلقه قبلی زیر باند رویی قرار می گیرد. در انتهای بانداژ هم باند را یکبار روی حلقه قبلی پیچیم و با سنجاق، گیره ، چسب یا گره زدن باند را به دست فیکس می کنیم.

اگر اعضای بزرگتری مثل ران پا را بخواهیم بانداژ کنیم از باندهای پهنتر استفاده می کنیم گاهی می خواهیم مچ دست را بانداژ و بی حرکت کنیم. ابتدا باند را دو بار دور مچ می پیچانیم تا فیکس شود بعد رول باند را چند بار به دور خود می پیچانیم یعنی باند را تاب می دهیم و از زیر انگشت شست و از فاصله بین انگشتان شست و سبابه گذرانده و مجددا یکی دو بار دور مچ می پیچانیم و انتهایش را فیکس می کنیم. اگر قصد داشته باشیم حرکت مفصلی مثل آرنج یا زانو را محدود نگه داریم، در حالتی که فرد نشسته دست مصدوم را به حالتی که قرار است ثابت بماند نگه می داریم بهتر است از باند کشی استفاده کنیم تا در اثر فشار آن تورم هم کمتر شود و به روش هفت و هشت مفصل را بانداژ می کنیم.

حلقه اول باند در بالای مفصل پیچیده می شود و حلقه دوم در پایین مفصل.و به همین صورت بانداژ یک بار در بالای مفصل و بار دیگر روی حلقه قبلی پیچیده شده در پایین مفصل قرار می گیرد مثلا اگر مفصل مچ پا را بانداژ کرده باشیم یک بار پشت پا را پیچیده و باند را بالا برده ساق پا را می پیچیم این کار را اینقدر ادامه می دهیم تا مفصل فیکس شود در این نوع بانداژ ، مچ پا پوشیده نمی شود. یک نوع بانداژ هم وقتی انجام می شود که احتمال می دهیم عضو شکسته باشد به این کار آتل بندی می گوییم اگر بخواهیم عضوی را ثابت نگه داریم آتل را که می تواند یک تخته چوب، یک تکه گچ، آتل آماده در بازار، آتل فلزی یا هر چیز دیگری باشد را زیر عضو قرار می دهیم به عنوان مثال زیر دست قرار می دهیم و آتل و دست را با هم با باند فیکس می کنیم.

در بانداژ کردن باید به اصولی توجه کنیم مخصوصا در مواردی که هدف کاهش تورم عضو باشد به عنوان مثال اگر باند محکم پیچیده شده باشد خونرسانی به اعضای پایینتر از باند پیچیده شده قطع می شود برای همین قبل از بانداژ، اندام را از لحاظ گرمی و رنگ پوست بررسی می کنیم بستر زیر ناخن در حالت طبیعی گلرنگ است وقتی آن را به اندازه دو ثانیه فشار دهیم و رها کنیم ابتدا بستر ناخن سفید رنگ می شود اما در عرض دو ثانیه به رنگ اول بر می گردد اگر بانداژ سفت انجام شده باشد در بررسی بعد از بانداژ، بستر ناخن در مدت بیشتری به رنگ اولیه بر می گردد یا اصلا به رنگ اول برنمی گردد و سفید رنگ می ماند یا رنگش رو به کبودی می رود. این نشانه ای از این است که عضو بعد از بانداژ متورم شده و خونرسانی دچار اختلال شده است. 

در این حالت باید بانداژ را باز کرده و مجددا آن را ببندیم. حتی وقتی عضو در حال متورم شدن است هر چند دقیقه باید این کار را انجام دهیم یکی دیگر از موارد استفاده از باندها برای فیکس کردن عضو است مثلا دست باندپیچی شده برای کنترل تورم یا بیحرکت کردن مفصل یا شکستگی را برای بیحرکت کردن باید به گردن آویز کرد. برای این کار یک باند بزرگ سه گوش را برداشته و راس مثلث را روی قاعده آن تا بزنید یک بار دیگر این تا را انجام دهید سپس باند پهن به دست آمده را زیر دست قرار داده یک سر باند را از زیردست رد کرده روی شانه مقابل قرار دهید و سر دیگر از طرف دیگر دور گردن چرخانده با سر اول باند گره بزنید.

گره باید در جایی باشد که موقع خوابیدن گردن فرد را اذیت نکند. برای این کار اضافه گره را زیر آن برگردانید. گره به شکل گره مکرومه بافی است یعنی یک طرف را ثابت نگه داشته طرف دیگر را دور آن به شکل گره چرخانده و می کشیم و این کار را دو بار انجام می دهیم. برای ثابت کردن ساعد بعد از آویز کردن دست با یک باند سه گوش دیگر که روی ساعد قرار گرفته و دو سر آن در زیر دست مقابل گره می خورد ثابت می کنیم. از روشهای ابتکاری دیگری هم می توان برای آویز کردن دست استفاده کرد مثل استفاده از کمربند حلقه شده یا یکی از دکمه های پیراهن یا کت فرد را باز کرده بقیه دکمه ها را ببندید و دست را در فاصله دکمه باز شده قرار دهید برای بانداژ کفدست هم باند را یکی دو بار دور مچ دست پیچانده بعد به صورت مورب به سمت انگشت کوچک چرخانده و از فاصله بین انگشت شست و سبابه بیرون آورده بعد از یک حلقه بانداژ باند را دوباره به سمت مچ برده و یک دور می پیچانیم و مجددا به سمت کف دست برده و بانداژ می کنیم این همان بانداژ هفت و هشت است که یک بار بالا و بار دیگر پایین مفصل بانداژ می شود.  در بانداژ محل زیر بغل و کشاله ران هم می توان با مقداری پنبه از خراشیده شدن پوست با باند جلوگیری کرد.

 

.....‌.ورزشی

*اسپانسر مشترک دغدغه اصلی هواداران سرخابی

اسپانسر مشترک چرا به دغدغه هواداران سرخابی تبدیل شده و چگونه می‌توان این نگرانی را برطرف کرد؟

موضوع اسپانسر مشترک بین دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تبدیل به یکی از موارد بحث برانگیز بین هواداران و مدیران دو تیم شده است. اتفاقی که مسبوق به سابقه است و قبلا چندان بحث و چالشی ایجاد نکرده بود.

داشتن اسپانسر مشترک تا آنجایی که اسپانسر تنها نقش اسپانسر داشته باشد و نه بالاتر منع قانونی ندارد. همانطور که در فصل ۱۹۹۵-۱۹۹۴ سه تیم مطرح اروپایی یک اسپانسر مشترک داشتند. میلان، بایرن مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن در آن فصل یک برند را روی پیراهن خود تبلیغ می‌کردند. هر چند هر سه در سه لیگ متفاوت حضور داشتند اما به هر حال احتمال رویارویی آنها در بازی‌های اروپایی وجود داشت.

در فوتبال ایران نیز پرسپولیس و استقلال چند باری با یک اسپانسر مشترک روی پیراهن خود در یک فصل بازی کرده‌اند و این موضوع منافاتی با قانون منع مدیریت همزمان دو باشگاه توسط یک مالک ندارد. اما چه شده که این بار این موضوع به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل شده است؟

شاید شایعات و اخباری که در مورد کمک  اسپانسر یک باشگاه به باشگاه دیگر در طی سال‌های اخیر مطرح شده عامل اصلی نگرانی هواداران دو تیم از موضوع اسپانسر مشترک است. اما احتمالا بالاتر از آن، خبرها و ادعاهایی که در مورد دخالت و یا تاثیرگذاری نظر اسپانسر باشگاه‌ها در امور اجرایی و اداری باشگاه‌ها منتشر شده این نگرانی‌ها را ایجاد کرده است. اینکه کارگزاران این دو باشگاه چند باری متهم به این شده‌اند که نظر و خواست خود را در مورد مسائلی چون نقل و انتقال بازیکن به باشگاه تحمیل کرده‌اند. هر چند تا زمانی که متن قرارداد بین باشگاه‌ها و کارگزاران در دسترس نباشد نمی‌توان در این مورد قضاوت کرد. چرا که شاید بخشی از این دخالت‌ها جزیی از حقوقی باشد که باشگاه به کارگزاران خود داده است.

با این حال نگرانی عمده دیگر هواداران دو تیم از قرارداد مشابه دو باشگاه با یک اسپانسر و با یک مبلغ برابر با هم است. از نظر آنها محدود کردن دو باشگاه به یک درآمد مساوی جدا از اینکه با ارزش برند دو باشگاه همخوانی ندارد، باعث ایجاد محدودیت در نحوه هزینه کردن می‌شود.

شاید بتوان گفت اگر شرایطی ایجاد شود که یک اسپانسر طی دو مزایده منصفانه برای دو باشگاه بتواند رقبا را کنار بزند و در این رقابت مبلغی که بابت گرفتن کارگزاری هر باشگاه باید پرداخت کند مشخص شود، حتی در صورت برابر بودن این مبلغ برای هر دو باشگاه نمی‌توان خرده‌ای به این نوع تعیین اسپانسر گرفت مگر اینکه شرکت یا برند دیگری حاضر به پرداخت مبلغ بالاتری باشد اما حکم به استفاده از اسپانسر مشترک باعث شود تا اسپانسر انتخاب شده لزوما بالاترین مبلغ پیشنهادی را در بین رقبا نداده باشد.

همچنین این تضمین نیز باید به هواداران دو تیم داده شود که در صورت برنده شدن یک برند در مزایده اسپانسری هر دو باشگاه، هزینه‌ها طبق قرارداد و بدون پرده‌پوشی و در کمال شفافیت خرج همان باشگاه شود. ضمانت اجرای این دو شرط باعث خواهد شد تا نگرانی‌ها در مورد استفاده از اسپانسر مشترک در نزد هواداران دو تیم برطرف شود.

 

.......حوادث

*زن برای دزدیدن شوهرسابقش یک میلیاردتومان به آدم رباها دستمزد داد

مرد جوانی با مراجعه به پلیس ادعا کرد از سوی 4 مرد نقابدار ربوده شده است. او در توضیح بیشتر به مأموران گفت: چند روز پیش در خیابان نیاوران منتظر تاکسی بودم که یک خودروی پراید با 4 سرنشین نقابدار مقابل پایم توقف کرد و آنها با تهدید من را سوار خودروشان کردند و به باغی در شهریار بردند. در آنجا 4 مرد دیگر هم به آدم ربایان پیوستند و با بستن دست و پایم تهدیدم کردند که اگر مدارکی را که میخواهیم امضا نکنی تو را میکشیم. من هم از ترس جانم به ناچار اسنادی را امضا کردم که نشان میداد طلب 6 میلیاردی ام را از همسر سابقم گرفته ‌ام. آدم ربایان هم پس از 24 ساعت، من را در محلی خلوت رها کردند.

شاکی درباره طلب 6 میلیاردی از همسر سابقش گفت: من در کار خرید و فروش ملک و ماشین هستم. چند سال قبل به صورت خیلی رسمی با همسرم فرنوش آشنا شدم و ازدواج کردیم. اما بعد از مدتی با او به مشکل برخوردم و حدود یک سال قبل از هم جدا شدیم. در مدتی که با همسرم زندگی میکردیم با هم مراوده‌های مالی داشتیم و او 6 میلیارد تومان به من بدهکار بود که از او سفته داشتم. باتوجه به اینکه مردان آدم‌ ربا از من بابت آن امضایی را گرفتند که نشان میداد از همسر سابقم دیگر طلبی ندارم، تصور می‌کنم آنها از سوی او اجیر شده باشند.

دستگیری متهمان

پس از اظهارات شاکی، به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت تحقیقات آغاز و کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت راهی محل ربوده شدن مرد جوان شدند و با بازبینی دوربینهای مداربسته، مشخص شد که در این آدم‌ ربایی برادر همسر سابق شاکی نقش کلیدی داشته است. به این ترتیب پس از هماهنگی‌های لازم با بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت، فرنوش و برادرش بازداشت شدند و به جرم خود با همدستی 6 متهم دیگر اعتراف کردند و در ادامه همه آدم ربایان نیز دستگیر شدند. سردسته باند آدم ربایان نیز پس از دستگیری گفت: به دستور برادر فرنوش نقشه آدم‌ربایی را اجرا کردیم و برای کارمان هم یک میلیارد تومان پول گرفتیم. با اعتراف متهمان این پرونده، تحقیقات ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *