شناسه خبر: 34478 منتشر شده در مورخ: 1400/7/11 ساعت: 08:05 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 11 مهر 1400

روزنامه یکشنبه 11 مهر 1400

عناوین امروز: اجرای زبان اشاره در بیش از هزار ساعت آموزش‌های مدرسه تلویزیونی-مرگ معلولان در بلایا ۴ برابر بیش از سایرین-انسانم آرزوست-چگونگی اعمال محدودیت برای واکسن‌گریزان-نتایج جلسه هیأت رئیسه و اجرایی کمیته پارالمپیک-پایان محاکمه جوانی که متهم به قتل مدال آور المپیاد شیمی و بورسیه دانشگاه بوستون شد.

 

 

 

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰

۲۶ صفر  ۱۴۴۳

۳ اکتبر  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۱۲ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*اجرای زبان اشاره در بیش از هزار ساعت آموزش‌های مدرسه تلویزیونی

*مرگ معلولان در بلایا ۴ برابر بیش از سایرین

*انسانم آرزوست

*چگونگی اعمال محدودیت برای واکسن‌گریزان

*نتایج جلسه هیأت رئیسه و اجرایی کمیته پارالمپیک

*پایان محاکمه جوانی که متهم به قتل مدال آور المپیاد شیمی و بورسیه دانشگاه بوستون شد

 

...........خبر ویژه

*اجرای زبان اشاره در بیش از هزار ساعت آموزش‌های مدرسه تلویزیونی

سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه هفته ناشنوایان و روز جهانی ناشنوایان از جمله مناسک گذار است گفت: نامگذاری این هفته به نام ناشنوایان برای این است که به جامعه شنوا وضعیت جامعه ناشنوا گوشزد شود و جامعه با مناسب سازی جامع به سمت جامعه دوستدار انسان و دوستدار معلولین، کتاب و کودک حرکت کند. ناشنوایان گرچه دنیایی به ظاهر ساکت دارند و به ظاهر زبان رسایی برای بیان معناهای زندگی را ندارند اما دنیا پر از سکوت آنان پر از شکوه و معنا است.

معاون وزیر با بیان اینکه یکی از اصول هفت گانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه انسان مبنا است گفت: بر اساس نظریه توسعه انسان مبنا، مبنای توسعه در جامعه همه انسان ها با تمام ویژگی ها هستند و معلولین نیز در این توسعه نقش اساسی را دارند

وی افزود: جامعه آرمانی جامعه ای فراگیر، عادلانه، بدون محدودیت، بدون مانع، مناسب سازی شده و دوستدار انسان است و برای رسیدن به این جامعه نظام تعلیم و تربیت بویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نقش مهمی را دارد‌. رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل منابع سرشار انسانی به سرمایه انسانی است و این رسالت در بخش دانش آموزان با نیازهای ویژه بر عهده آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر با بیان اینکه فعالیت آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد کودک با آموزش والدین آنان و‌سپس توانبخشی کودک آغاز می‌شود، گفت: یکی از برنامه های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان است که این برنامه از سال ۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی شروع شد و سال ۹۹ به رغم شرایط کرونایی بالاترین میزان پوشش با ۹۸.۸ درصد محقق شد. یکی از آیتم های برنامه سنجش ، تست شنوایی است که با شناسایی دانش آموزان با آسیب شنوایی آنان در مدارس خاص ناشنوایان و تلفیقی فراگیر جای دهی می شوند.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی بیش از ۱۵ هزار دانش آموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد گفت: از این تعداد 4 هزار و 897 دانش‌آموز با آسیب شنوایی در ۱۰۰ مدرسه خاص استثنایی مشغول به تحصیل هستند و بقیه دانش آموزان در مدارس عادی و در طرح تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.

وی افزود: از کل دانش آموزان با آسیب شنوایی مشغول یه تحصیل در مدارس خاص استثنایی 1012 نفر در پیش‌دبستان، 2 هزار و 181 نفر در ابتدایی، 892 نفر در متوسطه اول و 812 نفر در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند. از دانش‌آموزان با آسیب شنوایی متوسطه دوم 753 نفر در 30 رشته مهارتی کاردانش و 59 نفر در 6 رشته مهارتی فنی و حرفه‌ای در بیش از ۵۰ هنرستان مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر با بیان اینکه کرونا بر جامعه تحمیل شد و‌ بر همه ابعاد جامعه بویژه تعلیم تربیت اثر گذاشت گفت: در حوزه آموزش، نظام تعلیم و تربیت واکنش های سنجیده ای را در عصر کرونا و تعطیلی مدارس نشان داد و آموزش های تلویزیونی و مجازی از جمله این واکنش ها بود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ایام کرونا و آموزش‌های تلویزیونی برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی گفت: حضور 4 مترجم در برنامه‌های مدرسه تلویزیونی به مدت 9 ماه به میزان 1050 ساعت و حضور 3 مدرس جهت تدریس درس ریاضی و فارسی پایه اول ابتدایی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی به‌صورت زنده به میزان 94 ساعت از جمله اقدامات در زمینه مدرسه تلویزیونی برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در سال تحصیلی گذشته بود.

معاون وزیر با بیان آماری از محتواهای آموزشی تولید شده در سامانه شاد و شادنما برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی گفت: تهیه و تولید بیش از 1407 محتوا در دوره‌های پیش‌دبستان، ابتدایی و متوسطه اول و بارگذاری در شاد و تهیه و تولید 20 محتوا با موضوعات آموزش الفبای گویای باغچه‌بان، آموزش اعداد، معرفی مشاهیر و مفاخر ایران به زبان اشاره و بارگذاری در سامانه شادنما از جمله فعالیت‌های آموزشی سال گذشته برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی بود. سال گذشته 4 فیلم کوتاه در خصوص آموزش واژگان تخصصی بیماری کرونا به زبان اشاره برای پرسنل وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها نیز تهیه شد.

حسینی با تاکید بر اینکه زبان اشاره گامی برای ارتباط ناشنوایان با جامعه و ایجاد سرمایه اجتماعی است گفت: سال گذشته دستورالعمل استفاده از زبان اشاره و الفبای گویای باغچه‌بان تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: آموزش زبان اشاره به 4 هزار و 837 نفر از نفر از معلمین، والدین و پرسنل دستگاه‌های اجرایی در 110 کارگاه، تربیت 67 مدرس زبان اشاره در سطح استان‌ها و تهیه و تولید فیلم‌های آموزش بیش از 1200 واژه دوره ابتدایی از جمله اقدامات سال گذشته سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه آموزش زبان اشاره است.

وی ‌با اشاره به تالیف و مناسب سازی کتب درسی افزود: تألیف 14 جلد و مناسب‌سازی 50 جلد کتاب درسی، تألیف 7 جلد کتاب زبان‌آموزی و جمله‌سازی دوره ابتدایی، تألیف 7 جلد راهنمای معلم زبان‌آموزی و جمله‌سازی دوره ابتدایی و تألیف بیش از 20 واحد کار دوره پیش‌دبستانی از اقدامات آموزش‌وپرورش استثنایی در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با آسیب شنوایی است.

حسینی با اشاره به تهیه و تولید بسته و رسانه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی گفت: تهیه و تولید 3 درس افزار زبان انگلیسی پایه هفتم، هشتم و نهم، تهیه و توزیع درس افزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره و آموزش الفبای گویای باغچه بان، طراحی و توسعه نرم افزار و وب اپلیکیشن فرهنگ 1200 واژه دوره ابتدایی به زبان اشاره، تدوین و بازنگری محتواهای پیش دبستان و تدوین بروشورهای آموزشی و راهنمای معلم تربیت شنیداری و تدوین راهنمای تسهیل در گفتار از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه تولید بسته و رسانه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش نیروی انسانی را از دیگر برنامه‌های حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با آسیب شنوایی دانست و گفت: سال گذشته برای 1409 معلم دانش‌آموزان کم توان ذهنی 128 کارگاه تربیت معلمان چندمهارتی برگزار شد و دوره ضمن خدمت تامین مدرسی زبان آموزی و جمله سازی پایه ششم و همچنین دوره ضمن خدمت ویژه مدیران و معاونین مدارس و هنرستان‌های دانش‌آموزان با آسیب شنوایی نیز در سال گذشته برگزار شد.

حسینی با بیان اینکه توسعه آموزش های فنی حرفه ای برای ناشنوایان و کم شنوایان از برنامه های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است گفت: اجرای طرح آموزش همراه با تولید در هنرستان ها، ایجاد نمایشگاه دائمی فروش محصولات تولیدی دانش آموزان، اختصاص ۴ میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه های هنرستان ها از جمله اقدامات در زمینه تحصیل دانش آموزان استثنایی بویژه ناشنوایان در هنرستان ها است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارائه خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی بویژه دانش آموزان با آسیب بینایی را از برنامه های سالانه آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در ۱۸ آیتم خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی ارائه می‌شود که کمک هزینه خرید و تعمیر سمعک و کاشت حلزون از جمله این خدمات است. سال گذشته بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت خدمات حمایتی به دانش آموزان پرداخت شد که بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این مبلغ در حوزه خدمات مرتبط با ناشنوایان بود.

حسینی در پایان گفت: راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها، راه اندازی پایگاه دائمی سنجش به اتاق آکوستیک در تمامی استان ها و ایجاد ۱۰ مراکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و آموزشی بخشی دیگر از فعالیت های سازمان آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه است.

 

...........گزارش ویژه

*مرگ معلولان در بلایا ۴ برابر بیش از سایرین

اسکندری گفت: ناشنوایان به آموزش با زبان اشاره در خصوص آمادگی در برابر زلزله و نحوه مواجهه با این بلای طبیعی نیاز دارند.

زهرا اسکندری، متخصص و پژوهشگر سلامت در بلایا و فوریتها اظهار کرد: حوادث و بلایا همواره جان انسان ها را تهدید می کند. در سال 2020 ، 389 بلایای طبیعی گزارش شده که باعث کشته شدن  150 هزار و 80 نفر و تحت تاثیر قرار گرفتن 984 میلیون نفر شده است. آسیا با 40 درصد از بلایا آسیب پذیرترین قاره بود و تقریبا نیمی از کل افراد تحت تاثیر از بلایا در 4 کشور در حال توسعه هند، ایران، فیلیپین و زیمبابو قرار داشتند.

متخصص و پژوهشگر سلامت در بلایا و فوریتها ادامه داد: بلایا بر همه اعضای جامعه به طور مساوی تأثیر نمی گذارد، تاثیرات منفی آن بر روی گروه های آسیب پذیر بیشتر است. افراد دارای معلولیت بیشتر در معرض تاثیرات بلایا هستند و آنها در ریسک بالاترى از مرگ، صدمات و از دست دادن دارایى نسبت به سایر گروه هاى جمعیتى قرار دارند و میزان مرگ و میر این افراد 4 برابر بیش از سایرین در بلایاست.

اسکندری بیان کرد: افراد معلول در برابر بلایا کمتر دارای آمادگی هستند و بیشتر دستورالعمل ها مربوط به افراد سالم است. در نظر گرفتن نیازهای افراد دارای معلولیت در مراحل مختلف چرخه مدیریت بحران و استفاده از تجارب آنان برای گسترش برنامه های آمادگی، پاسخ و افزایش تاب آوری ضروری است.

۷۲ میلیون فرد ناشنوا در سراسر جهان داریم

متخصص و پژوهشگر سلامت در بلایا و فوریتها اظهار کرد: افراد معلول حسی (ناشنوا و اختلال گفتاری) جزء افراد آسیب پذیر در بلایا طبیعی هستند. تقریباً ۷۲ میلیون فرد ناشنوا در سراسر جهان وجود دارند که اکثریت قریب به اتفاق در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند که اغلب به خدمات مراقبت از گوش و شنوایی مناسب دسترسی ندارند. بدون مداخلات مناسب  نا شنوایی یک چالش مهم در زندگی افراد مبتلا است

اسکندری بیان کرد: از طریق توانبخشی، آموزش و توانمندسازی ، افراد مبتلا به کم شنوایی می توانند از پتانسیل کامل خود استفاده کنند. بالا بردن سطح آگاهی و بهبود دسترسی به خدمات در سطح اولیه می تواند به کاهش شیوع و تاثیرات منفی ناشنوایی کمک کند.

متخصص و پژوهشگر سلامت در بلایا و فوریتها بیان کرد: ناشنوایان در هنگام وقوع بلایای طبیعی با چالش های بیشتری نسبت افراد عادی جامعه برای شنیدن روبرو هستند، از جمله دلایل آسیب پذیری معلولان  می توان به نقص یا تأخیر در دریافت پیام های آموزشی، ناتوانی در شنیدن سیستم های هشدار دهنده استاندارد،  ناتوانی در برقراری ارتباط با پاسخ دهندگان اولیه و ارائه دهندگان مراقبت، از دست دادن وسیله کمکی و گسستگی شبکه های حمایتی اشاره کرد.

اسکندری گفت: آمادگی برای بلایای طبیعی و شرایط اضطراری مستلزم دسترسی به اطلاعات است، ناشنوایانی که از زبان اشاره استفاده می کنند، نیاز به آموزش در خصوص آمادگی در برابر بلایای طبیعی، نحوه پناه گیری در زلزله، نحوه ترسیم نقشه خطر منزل و محیط کار، کیف نجات و ... دارند.

باید کادر پزشکی برای یادگیری زبان اشاره تشویق شوند

متخصص و پژوهشگر سلامت در بلایا و فوریتها بیان کرد: به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، آموزش پاسخ دهندگان اولیه ارائه مراقبت و مددکاران اجتماعی برای درک افراد ناشنوا و کم شنوا باید به عنوان یک نیاز مداوم در نظر گرفته شود. اعضای خانواده ، جامعه پزشکی ، معلمان و کارفرمایان باید به منظور تسهیل ارتباط با ناشنوایان به یادگیری علائم یا زبان اشاره تشویق شوند.

اسکندری بیان کرد: استفاده از ابزارهای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند تلفن های هوشمند تصویری ، پیام های متنی یا چند رسانه ای و سایر فناوری های در حال ظهور، فرصت های تعاملی را به ویژه برای ناشنوایان و افراد دارای معلولیت متحول کرده است که می توان از این فناوری های برای آموزش و آمادگی افراد ناشنوا در برابر بلایا استفاده کرد.

 

.....دریافت

*انسانم آرزوست

هشتم مهر ماه را در تقویم های سال های اخیر، به نام مولانا جلال‌الدین محمد بلخی نام‌گذاری کرده‌اند. در این روز، یاد این شاعر عارف و دانشمند قرن هفتم هجری را گرامی می‌دارند.

به مناسبت روز بزرگداشت مولانا، امروز چهارصد و چهل و یکمین غزل از دیوان شمس مولانا را که به تعبیری دعوت به صلح و دوستیست، می‌خوانیم.

بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست،

بگشای لب که قند فراوانم آرزوست.

ای آفتاب حسن برون آ دمی ز ابر،

کآن چهره مشعشع تابانم آرزوست.

بشنیدم از هوای تو آواز طبل باز،

باز آمدم که ساعد سلطانم آرزوست.

گفتی ز ناز بیش مرنجان مرا برو،

آن گفتنت که بیش مرنجانم آرزوست.

وآن دفعه گفتنت که برو شه به خانه نیست،

وآن ناز و باز و تندی دربانم آرزوست.

در دست هر که هست ز خوبی قراضه هاست،

آن معدن ملاحت و آن کانم آرزوست.

این نان و آب چرخ چو سیل است بی وفا،

من ماهیم، نهنگم، عمانم آرزوست.

یعقوب وار وا اسفاها همی زنم،

دیدار خوب یوسف کنعانم آرزوست.

والله که شهر بی تو مرا حبس می شود،

آوارگی و کوه و بیابانم آرزوست.

زین همرهان سست عناصر دلم گرفت،

شیر خدا و رستم دستانم آرزوست.

جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او،

آن نور روی موسی عمرانم آرزوست.

زین خلق پرشکایت گریان شدم ملول،

آن های هوی و نعره مستانم آرزوست.

گویاترم ز بلبل، اما ز رشک عام،

مهر است بر دهانم و افغانم آرزوست.

دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر،

کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست.

گفتند یافت می نشود جسته ایم ما،

گفت آنکه یافت می نشود آنم آرزوست.

هر چند مفلسم، نپذیرم عقیق خرد،

کان عقیق نادر ارزانم آرزوست.

پنهان ز دیده ها و همه دیده ها از اوست،

آن آشکار صنعت پنهانم آرزوست.

خود کار من گذشت ز هر آرزو و آز،

از کان و از مکان پی ارکانم آرزوست.

گوشم شنید قصه ایمان و مست شد،

کو قسم چشم صورت ایمانم آرزوست.

یک دست جام باده و یک دست جعد یار،

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست.

می گوید آن رباب که مردم ز انتظار،

دست و کنار و زخمه عثمانم آرزوست.

من هم رباب عشقم و عشقم ربابی است،

وآن لطف های زخمه رحمانم آرزوست.

باقی این غزل را ای مطرب ظریف،

زین سان همی شمار که زین سانم آرزوست.

بنمای شمس، مفخر تبریز رو ز شرق،

من هدهدم حضور سلیمانم آرزوست.

 

.......سلامت و بهداشت

*چگونگی اعمال محدودیت برای واکسن‌گریزان

قرنطینه هوشمند و اعمال محدودیت برای واکسن‌گریزان؛ برنامه‌ای که این روزها رییس جمهور و وزارت بهداشت بر اجرای آن البته بعد از رسیدن به پوشش مناسب واکسیناسیون تاکید دارند و بر همین اساس هم معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اعلام کرده است که برخورد قانونی ما با افرادی که واکسن تزریق نمی‌کنند، ممکن است عدم ارائه خدمات باشد.

به نقل از ایسنا، مهندس محسن فرهادی گفت: در مورد کارکنان بخش دولتی و خصوصی، انتظار این است که تمامی شاغلین واکسن کرونا را دریافت کرده باشند. این باعث می شود میزان مبتلایانی که به سمت بیمارستان و به سمت بستری و فوت می‌روند، به شدت کاهش یابد.

وی افزود: برخورد قانونی ما با افرادی که واکسن تزریق نمی‌کنند، ممکن است عدم ارائه برخی خدمات باشد که البته پلتفرم کلی آن آماده شده و به شرط تصویب ستاد ملی کرونا به زودی در کشور اجرایی می‌شود.

فرهادی گفت: بر این اساس عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی در محیط کار مجازات‌های قانونی یک فرد کارمند را به دنبال خواهد داشت. یعنی اگر فردی کارمند است و دچار این تخلفات بهداشتی شود، ‌ طبیعتا مقام مسئول، باید وی را به هیات‌های بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت معرفی کند تا مجازات‌ها در آنجا انجام شود.

باید با زمان و طبق شرایط پیش رویم تا پوشش واکسیناسیون مناسب بالای ۷۰ درصد حداقل در تزریق تک دز در جمعیت برسیم.

تفاوت  واکسن سینوفارم کودکان و بزرگسالان: رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که جلوگیری کردن والدین از تزریق واکسن کرونا، ظلم به کودکان تلقی می شود، گفت: واکسیناسیون کودکان و نوجوانان علیه کرونا می تواند ایمنی بخشی زیادی را برای این قشر به همراه داشته باشد.

به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا ناجی اظهار کرد: واکسنی که برای کودکان به کار می رود در واقع همان واکسن سینوفارم مخصوص بزرگسالان است که با کمی تغییرات به لحاظ تغییر در میزان غلظت برای کودکان استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: این واکسن برای کودکان کاملا ایمن بوده و عوارض آن دقیقا همان عارضه های معمول است که از سایر واکسن ها انتظار می رود.

ناجی درد در محل تزریق، تب خفیف و یا بدن درد را عارضه طبیعی اغلب واکسن ها ذکر کرد و یادآور شد: واکسنی که برای کودکان تزریق خواهد شد واکسنی ایمن و کاملا اثربخش است.

این استاد دانشگاه به والدینی که مانع از تزریق واکسن کرونا به کودکان خود می شوند هشدار داد: جلوگیری از استفاده از واکسن کرونا ظلمی در حق کودکان محسوب می شود چرا که واکسیناسیون کودکان و دانش آموزان از جنبه های مختلف حائز اهمیت است.

وی ضرورت استفاده از آموزش های حضوری برای رشد و تعالی کودکان را یادآور شد و گفت: کودکان نیاز دارند در محیط های واقعی حضور یابند و در تعامل با همسالان آموزش های لازم را دریافت کنند.کودکان می توانند به عنوان کانون های اساسی انتقال ویروس کرونا عمل کنند.

وی گفت: کودکان توانایی رعایت دقیق و بی کم و کاست پروتکل های بهداشتی را ندارند بنابراین از این منظر نیز واکسیناسیون دانش آموزان و کودکان بر علیه کرونا مورد توجه است.

*بازگشت به زندگی عادی با اجرای طرح قرنطینه هوشمند:-  احمد وحیدی وزیر کشور با تاکید بر اینکه قرنطینه هوشمند فقط شامل افراد مبتلا به کرونا خواهد بود، می گوید: طرح قرنطینه هوشمند طراحی شده مورد تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته که هدف آن موقعیت‌یابی افراد دارای بیماری و ایجاد محدودیت برای آن‌ها است.

وی ادامه می دهد: با اعمال قرنطینه هوشمند، سایر محدودیت‌های عمومی در جامعه برطرف می‌شود و به جای اینکه محدودیت عام داشته باشیم، محدودیت تنها شامل حال افرادی است که بیمار باشند،  کسب و کارها به تدریج به روال عادی خود باز می‌ گردد و مشکلات اقتصادی ناشی از محدودیت‌های کرونایی برطرف خواهد شد.

وزیر بهداشت می گوید: طرح قرنطینه هوشمند طی چند هفته آینده در کشور جایگزین قرنطینه عادی خواهد شد و در قالب این طرح محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی برداشته می شوند و زندگی به روال عادی باز می گردد.

بهرام عین اللهی ادامه می دهد: با تداوم روند سرعت واکسیناسیون، به زودی جشن تکمیل واکسیناسیون را با مشارکت حداکثری مردم در کشور خواهیم گرفت و در یک هفته گذشته هشت میلیون دُز واکسن به مردم تزریق شد که اقدامی بزرگ و منحصر به فرد به شمار می رود.

همچنین عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز می گوید: با تلاش دو ساله شرکت‌های دانش بنیان در حوزه زیر ساخت یک فناوری اطلاعات هوشمند و مدیریت خوبی که در وزارت کشور انجام شد، سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم که به شکل هوشمند تمام بانک‌های اطلاعاتی، ترددها، ورود و خروج از کشور و تمام سامانه‌های اطلاعاتی به آن متصل می‌شود.

مصطفی قانعی می افزاید:  این سامانه اطلاعاتی به کسانی که واکسن زده‌اند و ناقل ویروس نیستند این نوید را می دهد که اجازه داشته باشند کسب و کارها را بازگشایی کنند. این سامانه نویدی برای باز شدن اقتصاد و مهار کرونا را به دنبال دارد و برای این کار تمام ارگان‌ها مشارکت می‌کنند. قرار است این سامانه به صورت آزمایشی طی یک یا دو هفته آینده در استان قزوین آغاز به کار کند و اگر نتایج موفقیت آمیزی داشت در کل کشور اجرا شود. امیدواریم طی دو تا سه ماه آینده نتایج خوبی به ستاد ملی کرونا ارائه شود.

وی با اشاره به ردیابی افراد کرونایی تاکید می کند: در باز کردن کلیه فعالیت‌های اقتصادی که به دلیل کرونا به طور عمومی بسته بود، در حال حاضر صاحب کسب و کارهایی که دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند می‌توانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند. برای تشخیص تزریق دو دز واکسن افراد، شرکت‌های دانش بنیانی وجود دارد که با ساخت دستگاه‌هایی که مبتنی بر سامانه‌های تشخیصی بسیار سریع هستند می‌توانند اطلاعات افرادی را که ناقل هستند و یا دو دوز واکسن را دریافت کرده اند در آنها ثبت کنند. از طرفی این سامانه به شکل هوشمند تمام نقاط ورودی و خروجی مراکز عمومی از باشگاه‌ها گرفته تا ورودی و خروجی شهر ها را کنترل می‌کند.

با این حال، باید توجه کرد که با اجرای طرح قرنطینه هوشمند، عادی‌سازی جامعه منجر به عادی‌انگاری نشود و عادی‌سازی به این معناست که در حوزه مدیریت اپیدمی رفتاری کنیم که سازوکارهای اقتصادی جامعه، معیشت، کسب و کار و غیره  در حداکثر ممکن بچرخد و به صورت هوشمند باشد.

هوشمندی هم به این معناست که بتوانیم نقاط سیاه، گروه‌های پرخطر، جاهایی که شانس افزایش ابتلا و طغیان‌های بیماری و اپیدمی وجود دارد را شناسایی کنیم و  به حداقل برسانیم. همچنین اگر جهش جدیدی در ویروس رخ داد که می‌تواند یک جمعیت را به صورت متفاوتی آلوده کند، افراد پرخطر را به طور نسبی با توجه به گروه‌های پرخطر قرنطینه کنیم.

 

.......ورزشی

*نتایج جلسه هیأت رئیسه و اجرایی کمیته پارالمپیک

یکصد و هشتاد و هفتمین نشست هیأت رئیسه و اجرایی کمیته ملی پارالمپیک به ریاست محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی پارالمپیک  برگزار شد.

در این نشست سه ساعته، ابتدا خسروی وفا ضمن تقدیر از عنایت رهبری نسبت به مقوله ورزش اظهار داشت: علیرغم محدودیت های کرونایی که طی یک سال ونیم گذشته باعث شده ایشان در مجموع حدود پنج دیدار جمعی داشته باشند، دیدار با ورزشکاران را در سریع ترین زمان ممکن در دستور کار قرار دادند که انصافا این بذل توجه جای تقدیر دارد. رئیس کمیته ملی پارالمپیک با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری طی دیدار با مدال آوران المپیک و پارالمپیک توکیو۲۰۲۰ گفت: بیانات معظم له به مثابه دستورالعمل برای ورزش کشور محسوب می شود. یک نمونه از موارد، همین سیاست کیفی بوده که باید با قوت بیشتر ادامه دهیم.

تقدیر از زهرا نعمتی برای کسب افتخارات اخیر بین المللی

سپس در این جلسه از زهرا نعمتی برای کسب افتخارات بین المللی همچون عضویت در کمیسیون ورزشکاران کمیته بین المللی پارالمپیک و همچنین عضویت در کمیته پارا تیراندازی با کمان فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان تقدیر شد و تندیس اهدایی کمیته بین المللی پارالمپیک به مناسبت جایزه روز جهانی زن به وی تقدیم شد.

دکتر غفور کارگری، مسئول ارزیابی عملکرد کاروان توکیو شد

در ادامه جلسه، گزارشی از پارالمپیک توکیو۲۰۲۰ توسط هادی رضایی، سرپرست کاروان ارائه شد که با توجه به ضرورت ارزیابی همه جانبه عملکرد کاروان مقرر گردید جلسات مختلف با مسئولیت دکتر کارگری، نایب رئیس کمیته ملی پارالمپیک ظرف حداکثر دو ماه آتی برگزار شود.

انتخاب دکتر محمد تابع به عنوان سرپرست کاروان ایران در بازی های آسیایی هانگژو

 دستور کار دیگر جلسه هیات رییسه و اجرایی، انتخاب سرپرست کاروان جمهوری اسلامی ایران در بازی های آسیایی هانگژو بود که دکتر محمد تابع برای تصدی این مسئولیت انتخاب شد.

 محمد تابع که دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک است، حضور کاروان را در این بازی ها برای مهرماه سال آینده پیگیری خواهد کرد.

حمایت ویژه از ورزشکاران شانس طلا در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

 

در بخش دیگر این نشست، بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس بررسی و تصویب شد با تاکید بر تداوم سیاست کیفی گرایی، فدراسیون هایی که برای کسب مدال طلا برنامه ارائه دهند از هم اکنون مورد حمایت مالی، تدارکاتی و تجهیزاتی کمیته ملی پارالمپیک قرار می گیرند. تمرکز روی ورزشکاران طلایی خواهد بود و این ورزشکاران همراه با مربیانشان  تحت پوشش حمایتی کمیته ملی پارالمپیک قرار می گیرند.

 

....‌‌حوادث

*پایان محاکمه جوانی که متهم به قتل مدال آور المپیاد شیمی و بورسیه دانشگاه بوستون شد

دانشجوی دکترا که متهم است با خوراندن یک محلول شیمیایی به دوستش قتل وی را رقم زده است، در شعبه 11 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. رسیدگی به این پرونده با مرگ مشکوک سهراب 25 ساله که دارنده مدال المپیاد شیمی در دوره دبیرستان و بورسیه دانشگاه بوستون امریکا بود، از سوی پلیس آغاز و دوستش فرهاد به عنوان متهم به قتل دستگیر شد.  پس از تکمیل تحقیقات علیه او کیفرخواست صادر و پرونده‌اش برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در ابتدای جلسه وکیل اولیای دم در جایگاه ویژه ایستاد و درخواست قصاص کرد و گفت: متهم عمدی و احتمالاً به خاطر حسادت دوستش را با خوراندن محلول شیمیایی کشته است.

در ادامه متهم با رد اتهام قتل عمد گفت: من و سهراب از دبیرستان با هم دوست بودیم. قرار بود او برای ادامه تحصیل به امریکا برود و من تصمیم گرفتم او را ببینم و در واقع یک دیدار خداحافظی با هم داشته باشیم وقتی به خانه ما آمد من محلول شیمیایی اعتیاد آوری به‌نام کلروفرم تهیه کرده بودم که خودم سالها به آن اعتیاد داشتم و آن را با آبمیوه میخوردم. وقتی سهراب به خانه‌مان آمد آب میوه را که در یخچال بود سر کشید و حالش بد شد. بعد از آن متوجه شدم او آب میوه حاوی کلروفرم را خورده است. میخواستم او را به بیمارستان برسانم اما حالش خیلی بد بود.

وقتی فهمیدم دیگر نفس نمیکشد با اورژانس تماس گرفتم. من هیچ انگیزه‌ای برای قتل او نداشتم. سپس وکیل متهم در جایگاه قرار گرفت و گفت: با توجه به آنچه پزشکی قانونی اعلام کرده است به نظر نمیرسد قتل عمدی باشد و خطای محض رخ داده است. هیچ مورد مشکوکی که نشان دهد موکل من به عمد ماده را به مقتول خورانده باشد وجود ندارد. موکل من به لحاظ مالی و تحصیلی از مقتول کمتر نبود که بخواهد به خاطر رقابت یا حسادت او را بکشد بنابراین درخواست صدور حکم برائت از قتل عمدی برای موکلم دارم. با پایان اظهارات وکیل متهم قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *