شناسه خبر: 34472 منتشر شده در مورخ: 1400/7/10 ساعت: 08:20 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 10 مهر 1400

روزنامه شنبه 10 مهر 1400

عناوین امروز: نگاهی به وضعیت تحصیلی دانش آموزان دارای معلولیت-تهران شهری مناسب برای معلولان نیست-خودرو خودران از رؤیا تا واقعیت-خانه داری: نکاتی برای تمیز کردن یخچال-10 مکان ممنوعه که کسی اجازه ورود به آنها را ندارد.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰

۲۵ صفر  ۱۴۴۳

۲ اکتبر  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۱۱ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*نگاهی به وضعیت تحصیلی دانش آموزان دارای معلولیت

*تهران شهری مناسب برای معلولان نیست

*خودرو خودران از رؤیا تا واقعیت

*خانه داری: نکاتی برای تمیز کردن یخچال

*ده مکان ممنوعه که کسی اجازه ورود به آنها را ندارد

 

.....سخن هفته

*نگاهی به وضعیت تحصیلی دانش آموزان دارای معلولیت.

فرا رسیدن روزهای آغازین مهر ماه مصادف است با گشایش مدارس و این فرصتی بود تا نگاهی بندازیم به وضعیت تحصیل و بویژه دسترسی دانش آموزان استثنایی به آموزش های فوق برنامه. سالهاست که از کاهش تعداد دانش آموزان در کشور در مقطع آموزش های عمومی و از جمله دانش آموزان استثنایی صحبت می کنیم. کاهش تعداد دانش آموزان قاعدتا باید منجر به افزایش شاخص کیفیت آموزش برای این افراد باشد که متاسفانه این شاخص را نداریم یعنی آمار و شرایط مبین اینکه با کاهش دانش آموزان خدمات بهتر شده نیست. مشکلاتی که دانش آموزان استثنایی دارند بارهای بار به آن اشاره شده است اما انتظار میرود به هر حال دانش آموزان استثنایی بویژه در مقطع آموزش فراگیر بر اساس یک برنامه مدون مشکلاتشان کمتر شود،دسترسی به وسایل توانبخشی و کمک آموزش، دسترسی به موقع به منابع آموزشی، معلمین رابط، که همچنان شاهد این هستیم که آمار بین افراد مورد نیاز این نیروی انسانی و آنچه که  فعلاً وجود دارد اختلاف فاحشی است.

همچنان دانش آموزان نابینا به نرم افزار شاد به عنوان بستر آموزش از راه دور دسترسی کامل  ندارند و این علی رغم تلاش های کارشناسی و پیگیری هایNGO ها در این یک سال و اندی است که از دوران کرونا میگذرد که واقعا قابل پذیرش نیست. بحث عدم برنامه ریزی برای آموزش مهارت های ارتباطات اجتماعی، مهارت های پایه ای توانبخشی مانند تحرک و جهت یابی برای نابینایان، بحث مهارت های زندگی برای کل دانش آموزان استثنایی متناسب با شرایط معلولیت آنها، همچنان یک خلا است که کمترین توجه به آن میشود با توجه به اینکه تعداد زیادی از این دانش آموزان به هر حال در مراکز آموزش شبانه روزی درس می خوانند علی رغم مشکلاتی که این شیوه تحصیل برای آن ها بوجود می آورد اما فرصتی است برای اینکه در ایامی که آن ها به کلاس درس نمی روند بتوانند از این مهارتها استفاده کنند اما متاسفانه برنامه ریزی جامعی در این خصوص دیده نمی شود.

دسترسی کودکان و نوجوانان به منابع فوق برنامه آموزشی مثل بازیهای فکری، کتب غیر درسی و آموزش هایی که در این خصوص وجود دارد، کلاس هایی که در این خصوص می تواند به افزایش توانمندی آن ها کمک کند چه به لحاظ فکری، ارتباطی و بعدها حتی اشتغال آنها در آینده  متاسفانه متناسب با  نیاز در اختیار آنها نیست هرچند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقداماتی را در این سالها انجام داده است اما همچنان فاصله بسیار بعیدی وجود دارد بین نیاز کودکان و نوجوانان دارای معلولیت با دسترسی به این منابع آموزش فوق برنامه، کاهش امکانات ورزشی و عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان استثنایی به امکانات ورزشی باز از مسائل دیگری است بویژه دانش آموزانی که فراگیر تحصیل می کنند و قاعدتا پوشش تمام نیازهای آن ها باید لحاظ شود. امید این  را داریم که آموزش و پرورش استثنایی ضمن تلاش برای ترمیم منابع بودجه ای و تامین امکانات فیزیکی و سخت افزاری بتواند در قالب برنامه ریزی های دراز مدت جامعه نیاز همه جانبه کودکان، نوجوانان و دانش آموزان را نه فقط به منابع آموزش عمومی بلکه به کلیه منابع آموزشی و توانبخشی مورد نیاز آن ها مدنظر قرار دهد و لحاظ کند.

 

.............اخبار ویژه

*تهران شهری مناسب برای معلولان نیست

سید جعفر تشکری هاشمی وضعیت تردد افراد توان یاب در سطح شهر تهران را برای این عزیزان مناسب ندانست. او با بیان این که از توان یابان برای حل مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل آن ها به شورای شهر دعوت به عمل آمده بر حل مشکلات شهری و استفاده از رمپ در اتوبوس های شهر تاکید کرد.

جمعیت قابل توجهی از شهروندان را در همه شهرهای کشور افراد توان یاب، جانباز و کم توان تشکیل می دهند. این حق افراد توان یاب است که مانند سایر شهروندان از امکانات عمومی استفاده کنند و برای رفع امورات خود به راحتی از امکانات حمل و نقل عمومی و شهری بهره مند شوند. اگرچه در کلانشهر تهران در برخی نقاط تلاش های خوبی در جهت رفع موانع آمد و شد افراد توان یاب صورت گرفته اما باز هم در یکسری نقاط توجه به نیاز توان یابان ضروری به نظر می رسد. حل مشکلات شهری و موانع موجود برای تردد افراد توان یاب از وظایف مدیریت شهری به حساب می آید.

موانع شهر تهران، تردد توان یابان را سخت کرده است

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با وضعیت تردد افراد توان یاب، جانبازان و دارای نیازهای ویژه اظهار داشت: شهر تهران شهر مناسبی برای تردد معلولان و توان یابان نیست. شهر دارای موانع متعددی است که شرایط آمد و شد شهروندان کم توان را سخت کرده است. اگرچه این موضوعی قدیمی است و طی ده ها سال ایجاد شده است. مدل شهرسازی تهران به گونه ای بوده است که از معلولان، توان یابان و روشندلان حمایت نکرده است. وقتی در شهرداری تهران بودیم تعداد قابل توجهی از معابر و پیاده رو ها ترمیم، اصلاح و برای تردد افراد توان یاب متناسب سازی شدند، با این حال چنین اقداماتی کافی نبودند و بسیاری از معابر، ایستگاه های حمل و نقل عمومی و... مناسب معلولین و روشندلان عزیز نیست. باید آسانسور و راهنمای حرکت این افراد، ایجاد، اصلاح و موانع تردد این عزیزان در ایستگاه ها و معابر عمومی رفع شوند.

توان یاب ها مشاور اعضای شورا برای رفع موانع تردد معلولان

وی ادامه داد: طبق روالی که در سال های گذشته نیز وجود داشت، این مطالبه در شورا پیگیری و در عرصه اجرا و عمل نیز از مدیران شهری مطالبه خواهد شد. در کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر، مشاورینی از بین عزیزان توان یاب و روشندل برگزیدیم تا خودشان موانع موجود در شهر را اعلام کنند، به این صورت کاری که برای آن ها انجام می شود، دارای اثربخشی لازم است. امید است طی 4 سالی که شورای ششم کار خود را دنبال می کند، تعداد زیادی از موانع ذکر شده مرتفع شود.

برای بازسازی ایستگاه های حمل و نقل عمومی توان یابان تلاش فراوان لازم است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: باید دانست تهران شهری با قدمت چندصد ساله است و موانعی در آن وجود دارد که شهرسازی در سال های اخیر به آن توجه لازم را نداشته است. با توجه به اینکه یکسری اقدامات هزینه های بسیار زیادی دارند، باید توجه داشت وقتی گفته می شود یک ایستگاه مترو برای عزیزان توان یاب متناسب سازی شود، برای این اقدام باید چندین آسانسور مخصوص ساخته و در طراحی سازه نیز پیش بینی های لازم انجام شود. اکنون ایستگاه های قدیمی دارای مشکلات زیادی هستند و برای بازطراحی و بازسازی آن ها باید تلاش های فراوانی شود.

استفاده از رمپ در اتوبوس ها الزامی شود

هاشمی تشکری با بیان اینکه باید از یک نقطه مشکلات تردد توان یابان و جانبازان به پایان برسد، افزود: ایستگاه های جدید باید دارای آسانسور باشند، اتوبوس ها نیز باید برای تردد افراد کم توان متناسب سازی شوند، به عنوان مثال باید استفاده از رمپ در همه اتوبوس ها الزامی شود. امیدواریم با حضور عزیزان توان یاب که از آن ها در کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا دعوت به عمل آمده، جهت رفع مشکلات شهری استفاده کنیم. باید دانست هرچه ادعا شود که دغدغه های این عزیزان را درک می کنیم، باز هم به دلیل تجربه و آگاهی نیازهای این عزیزان، می توان اقدامات بهتری برای آن ها انجام داد.

 

.......فناوریهای امیدبخش

*خودرو خودران از رؤیا تا واقعیت

از آنجا که در طول سال‌های گذشته در رسانه‌های پر مخاطب تبلیغات گسترده‌ای در خصوص اتومبیل‌های خودران صورت گرفته و هر روز گوشه جدیدی از پیشرفت‌ها در این حوزه در معرض دید و اطلاع عموم قرار گرفته، در میان نابینایان هم نور امیدی روشن شده که می‌توانند به زودی از چنین ابزارهایی بهره ببرند تا مشکلاتشان در زمینه تردد را رفع کنند. این گزاره که روند تکنولوژی قابل پیشبینی نیست و نمی‌توان از آینده خبر داد، بی‌تردید گزاره صحیحی است اما به هر حال لازم است درک و تحلیل ما از آینده تکنولوژی‌ها هم بر اساس واقعیت‌های موجود شکل گیرد. با نگاهی به وضعیت کنونی خودروهای خودران و میزان پیشرفتی که از یک دهه پیش تا امروز داشته‌اند می‌توان حدس زد که دستیابی تمام و کمال به این فناوری به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

جامعه مهندسان خودرو (SAE) اخیراً خودروهای خودران را به ۶ دسته تقسیم کرده‌اند که از سطح صفر (یا کاملاً دستی) شروع می‌شود و به سطح پنج (یا کاملاً خودمختار) می‌رسد. این دسته‌بندی بعد از سطح صفر شامل موارد زیر می‌شود:

سطح ۱: یک سیستم دستیار راننده پیشرفته (ADAS) به راننده انسانی در کنترل فرمان، ترمز و شتاب کمک می‌کند، اگر چه این کار همزمان انجام نمی‌شود. این سیستم شامل دوربین‌های پشتی و ویژگی‌هایی مثل لرزش صندلی راننده برای زمانی است که خودرو از خط کشی راهنمایی و رانندگی خارج می‌شود.

سطح ۲: یک سیستم دستیار راننده پیشرفته (ADAS) که به صورت همزمان می‌تواند فرمان، ترمز و شتاب را کنترل کند، در حالی که راننده کاملاً هشیار پشت فرمان قرار دارد و همچنان به عنوان راننده فعالیت می‌کند.

سطح ۳: یک سیستم رانندگی خودکار (ADS) که می‌تواند تمام وظایف رانندگی تحت شرایط مشخص، مثل پارک کردن را انجام دهد. در این شرایط راننده انسانی باید آماده به دست گرفتن کنترل وسیله بوده و لازم است که همچنان راننده اصلی خودرو بماند.

سطح ۴: یک سیستم رانندگی خودکار (ADS) که می‌تواند تمام وظایف رانندگی و رصد محیط راندن را تحت شرایط مشخص انجام دهد. این سیستم در این شرایط به قدری قابل اعتماد است که نیازی به توجه راننده انسانی نیست.

سطح ۵: سیستم رانندگی خودکار (ADS) مثل یک شوفر مجازی عمل می‌کند و تمام وظایف رانندگی را در تمام شرایط انجام می‌دهد. انسان‌هایی که سوار آن می‌شوند مسافر حساب می‌شوند و هرگز از آنها انتظار نمی‌رود که کنترل خودرو را به دست بگیرند.

واقعیت این است که در حال حاضر مراحل تحقیق و توسعه خودروهای خودران سطح ۵ یا «کاملاً خودران» همچنان ادامه دارد. این تحقیقات در نقاط مختلف دنیا در جریان هستند، اما هنوز برای عموم در دسترس قرار نگرفته است. در حال حاضر پیشرفته‌ترین انواع اتومبیل‌های خودران بعد از یک دهه تحقیق و تلاش، تنها توانسته‌اند تا حدودی به استانداردهای سطح دو نزدیک شوند. همچنین همانطور که گفتیم در استاندارد سطح پنج یعنی خودروهای تمام اتوماتیک، در واقع راننده یا اپراتور نقش خاصی را ایفا نمی‌کند و افراد صرفاً به عنوان یک مسافر در خودرو می‌نشینند. بر اساس امکانات موجود، حتی اگر شرکتی بتواند به فناوری تولید خودروهای سطح پنج هم دست یابد، این محصولات آنقدر گران خواهند بود که کاربران نباید انتظار داشته باشند به صورت خودرو شخصی مورد استفاده قرار گیرد. مخلص کلام آن که خودروهای خودران، نه برای حل مشکل نابینایان، که به منظور رفع چالش‌های ترافیک وم افزایش ضریب ایمنی مورد توجه اهالی صنعت خودرو قرار گرفته است. بنابر این، نابینایان حتی در آینده دور هم احتمالاً نخواهند توانست بهره شخصی از چنین محصولاتی ببرند.

 

.......خانه داری به سبک نابینایی

*خانه داری: نکاتی برای تمیز کردن یخچال

در این قسمت به نکات کاربردی که برای تمیز کردن یخچال باید به آنها توجه کنید می پردازیم. برای تمیز کردن یخچال بهتر است که هر چند وقت یک بار داخل یخچال را پاکسازی کنید. نکته اساسی و مهم  برای تمیز کردن یخچال این است که در ابتدا نوع یخچال را شناسایی کنید ،یخچال هایی که سر هم هستند یعنی در قسمت پایین یخچال و قسمت بالای آن فریزر است یا برعکس. یخچال ها به دو صورت در بازار وجود دارند نوع اول یخچال هایی که برفک نمی زند و در واقع بدون برفک هستند  و نوع دیگریخچال هایی که دارای برفک است. زمان خرید بهتر است نوع یخچال را شناسایی کنید. یخچال هایی که برفک نمیزنند تمیز کردن آن ها راحتر است زیرا داخل فیریزر برفکی وجود ندارد و نیازی نیست ما یخچال را از برق بکشیم و چند ساعت بماند تا برفک آن آب شود.

در واقع یخچال هایی که برفک دارند در ابتدا نیاز است دوشاخه را از برق جدا کنید سپس اجازه دهید برفک آن کاملاً آب شود. به قسمت هایی که برفک وجود دارد نباید با وسایل نوک تیز مانند چاقو ضربه بزنید تا برفک ها را جدا کنید تا با این کار برفکها زودتر آب شوند این روش اصلاً صحیح نیست و باعث می شود میزان گازی که در داخل لوله های یخچال که روی آن برفک ایجاد میشود صدمه وارد شود و گاز یخچال خارج شده و باعث خرابی یخچال میشود. یکی از روشهایی که میتوانید برای زودتر آب شدن برفک یخچال استفاده کنید این است که اگر عجله ندارید اجازه دهید برفک یخچال خودش آب شود اما اگر عجله دارید بهترین روش این است که وسایل داخل یخچال را خارج کنید و سپس داخل یک سینی تمیز قرار دهید و یک قابلمه در حال جوش را در داخل جایخی قرار دهید که در واقع با این کار با حرارت آب جوش داخل قابلمه برفک ها آب می شوند و داخل قابلمه ریخته میشوند البته این روش را نباید همیشه بکار ببرید فقط در مواقعی که عجله دارید که برفک یخچال زودتر آب شود.

روش دیگر برای برفک زادیی این است که  می توانید مقداری نمک روی برفکها بریزید که این کار باعث آب شدن برفکها می شود و سپس با یک دستمال تمیز تمام برفک ریز و خورده برفک ها را خارج کنید. سپس داخل یک ظرف به اندازه یک قاشق چایخوری جوش شیرین، سه لیوان آب کاملا مخلوط کنید و دستمال تمیز را به این مواد آغشته کنید و کاملا درون یخچال را تمیز کنید و سپس با یک دستمال خشک بدون پرز کامل داخل یخچال را خشک کنید. بعد از جدا کردن کشوهای داخل یخچال کنار کشوها شیارهایی وجود دارد که با استفاده از یک مسواک تمیز که فقط مخصوص این کار است به مخلوط آب و جوش شیرین آغشته کنید و روی شیارهای کنارطبقات کشوها  را کاملا با مسواک تمیز کنید. بعد از تمیز کردن کامل داخل یخچال سپس شروع به تمیز کردن درب یخچال کنید.

به این صورت که روی درب های یخچال به اندازه دو یا سه طبقه و یا کشوهای کوچک وجود دارند که طبقه هایی که امکان جدا شدن وجود دارد مانند (جای بطری و جا تخم مرغی) جدا کنید و کامل شسته شوند و کنار شیارهای طبقات را با مسواک تمیز کنید و سپس کامل خشک کنید. در هنگام جدا کردن طبقات یخچال باید به این نکته توجه کنید که زمان خارج کردن طبقات بهتر است نشانه گذاری کنید. در بعضی موارد طبقه های یخچال از نظر اندازه متفاوت هستند به عنوان مثال برای نشانه گذاری بهتر است یکی از طبقات را با استفاده از خلال دندان یا چوب کبریت به قطعات کوچکتری تقسیم کنید و با استفاده از چسب مایع به پایین  و قسمت زیر طبقه بچسبانید به طوری که مشخص نباشد و با استفاده از این نشانه گذاری ها طبقات یخچال کاملا از هم تفکیک می شوند. زمان جاسازی طبقات یخچال می توانید ارتفاع طبقات را خودتان تنظیم کنید به عنوان مثال ارتفاع یکی از طبقات را بلندتر انتخاب کنید.

در کناره های طبقات یخچال شیارهایی وجود دارد که طبقات یخچال روی آن شیارها قرار میگیرند در اکثر یخچال ها یک شیار اضافه وجود دارد برای زمانی که یکی از طبقات را بلندتر درنظر بگیرید و در واقع آن شیار اضافه بین طبقات یخچال برای اجسامی که ارتفاع بلندتری دارند( مانند ظرف ماست، قابلمه) فاصله ای ایجاد می کند .زمان جاسازی طبقات باید دقت کنید که طبقات کاملا روی شیارها قرار گیرند و فیکس شوند. وسایلی که داخل فریز یا یخچال قرار می دهید می توانید از سبدهایی که ارتفاع بلندتری دارند و مخصوص یخچال است استفاده کنید و نظم دهی خاصی در یخچال و فریز ایجاد کنید. بعد از تمیز کردن یخچال می توانید از بوگیرهایی که  داخل یخچال قرار می دهند استفاده کنید اما به این نکته توجه کنید که مواد غذایی حتما در ظرف های دردار قرار گیرند.

 

.....کشکول

*۱۰ مکان ممنوعه که کسی اجازه ورود به آنها را ندارد!

همیشه مناطق و مکانهایی وجود دارد که به طبع افراد خارجی از یک کشور دیگر نمیتوانند از آنجا استفاده کنند در ادامه با مکانهایی که افراد‌های خارجی ورودشان ممنوع است. افرد خارجی اجازه ورود به بسیاری از مناطق در جهان را ندارند و این مناطق به عنوان فوق سری شناخته میشود. بیشتر در مناطق تبت و چین میتوان این مناطق را یافت. تبت یکی از حفاظت شده‌ ترین مناطق در دنیاست که ورود به آن برای خارجیها ممنوع است، در دنیا چه مناطق ممنوعه دیگری وجود دارد؟ چین، تبت، لهاسا، مقدس ‌ترین مکان روی زمین برای بوداییها؛ جایی که معبد جوکانگ، مهمترین معبد بودیستها در آن واقع شده و پیروان این آیین برای زیارت و انجام بعضی مناسب به آنجا سفر میکنند.

هر روز تعداد زیادی از چینیهای معتقد به بودا گرداگرد معبد طواف میکنند، رو به آن دعا میخوانند و عبادت میکنند. خادمان معبد هم میان مردم میچرخند و ظرفهایی را میگردانند که از آنها دود‌هایی با بوی تند بلند میشود؛ بویی که هوای اطراف معبد را سنگین میکند. در سالهای اخیر، اما کمتر آدم خارجی‌ای توانسته این تصاویر را از نزدیک ببیند و اگر هم توانسته از دور بوده و اجازه نزدیک شدن به معبد و حرف زدن را نداشته است. دولت کمونیست چین در بیش از نیم قرن گذشته تدابیر امنیتی سختی را برای ورود خارجیها به تبت اجرا کرده و هر کس که میخواهد وارد این منطقه شود، باید ثبت نام کند و بعد از مدتها با شرایط ویژه‌ای وارد آن شود. حالا بعد از مدتی طولانی یک گروه از خبرنگاران توانسته اند به این بخش ممنوع خاک چین سفر کنند و مشاهداتشان را برای دیگران تعریف کنند. مواردی که البته تنها منحصر به تبت نیست و نقاط دیگری هم در دنیا وجود دارند که به شدت تحت تدابیر امنیتی هستند و هرکسی امکان ورود به آنها را ندارد.

تبت سالهاست که منطقه ‌ای نا آرام به حساب می‌آید و خواستار جدایی از چین بوده است. از سال ۱۹۵۱، اما دولت کمونیست کنترل کامل این منطقه را به دست گرفت که باعث شد ناآرامیها بیشتر از قبل شود. این اعتراضات تا سال ۱۹۵۹ و یک شورش ادامه پیدا کرد که با سرکوب شدید دولت کمونیست مواجه شد و همین سبب شد رهبر بوداییها یعنی دالای لامای چهاردهم، تبت را ترک کند و به هند برود. سرکوب دولت، ولی در این سالها باعث نشده اعتراضات پیروان دالای لاما تمام شود و تنها از سال ۲۰۰۹ تا حالا ۱۴۰ بودایی خودشان را در اعتراض به محدودیتها آتش زده اند. چنین اتفاقاتی باعث شده پکن از ورود خارجیها به این منطقه جلوگیری کند و نگذارد تصاویر آن به بیرون درز پیدا کند. گردشگرانی که بخواهند برای بازدید به تبت بروند، باید حتما قبل از آن ثبت نام کنند و تنها در محدوده‌های زمانی خاصی که دولت چین تشخیص میدهد، وارد آن شوند.

این وسط تنها در موارد معدودی به خبرنگاران اجازه ورود داده میشود و وقتی قرار باشد انها به تبت بروند، ماموران امنیتی همیشه در کنارشان هستند و تمام رفتارشان را زیر نظر دارند. تنها مکانهایی که ماموران صلاح بدانند برای بازدید انتخاب میشود و این یعنی گشت و گذار در تبت حتی از کره شمالی هم سخت‌ تر است. ماموران دولتی آن قدر مواظب خبرنگاران و گردشگران هستند که نگذارند آنها حتی سوال اضافی از کسی بپرسند. برای همین وقتی خبرنگاران به دیدار یکی از مقامات تبت رفته اند، اجازه هیچ سوالی نداشته اند و آقای مسئول ۸۰ دقیقه بدون توقف در مورد خوشحالی مردم و خوب بودن اوضاع برای آنها صحبت کرده است. مواردی که خود خبرنگاران هیچ وقت به چشم ندیده اند.

حتی زمانی که از ماموران خواسته شده به خبرنگاران اجازه دهند به معبدی در نزدیکی مرز با هند بروند، آنها پاسخ داده اند چنین معبدی با آنها فاصله بسیار زیادی دارد، در حالی که نقشه گوگل فاصله را تنها ۲۴ کیلومتر نشان میداده است. اکنون در چین نژاد «هان» بیشترین فراوانی را دارد و حضور این قوم در تبت یکی از مواردی است که باعث شده هر روز درگیریهایی ایجاد شود. تا دهه ۶۰ میلادی عده افراد این قوم در تبت تنها ۳۹۵۰۰ نفر بوده حالا، اما این عدد به بیش از ۲۴۵ هزار نفر رسیده و این یعنی دولت مرکزی میخواهد با افزایش نژاد هان در تبت اکثریت را به هم بزند. حالا در شغلهای دولتی کسانی که از نژاد هان باشند، نسبت به تبتیها درآمد بیشتری خواهند داشت و از حقوق اجتماعی بالاتری برخوردار هستند و البته بیشتر مناصب مهم در تبت هم در دست آنهاست. غیر از تغییر نژاد، مدرن کردن تبت، مورد دیگری است که پکن میخواهد از طریق آن، فرهنگ تبتیها را تغییر دهد. حالا در لهاسا بزرگراهی در حال ساخت است که کاملا مدرن و به روز طراحی شده و مسیری را که پیمودن آن الان در میان گل و لای نه ساعت زمان میگیرد به اندازه نیم ساعت کوتاه کند.

حضور خود چینیها در تبت و آشنایی مردم و جوانان تبت با دنیای مدرن یکی از نگرانیهای بزرگان بودایی و قدیمیهای این منطقه است که میترسند. این طوری دیگر جوانان بی خیال مبارزه و مقابله شوند و در سالهای آتی تبت کاملا شبیه به دیگر استانهای چین شود؛ مکانی خنثی و بدون خطر برای دولت کمونیست.

سائوپائولو؛ جزیره مار‌ها

چهار هزار گونه از سمی‌ ترین مار‌های دنیا در این جزیره کوچک نزدیک «سائوپائولو» زندگی میکنند که سم بعضی از آنها میتواند گوشت انسان را آب کند! حضور این همه مار یک جا باعث شده دولت برزیل ورود افراد را به آن ممنوع اعلام کند.

نیواورلئان؛ باشگاه ۳۳

مرکز شهر نیواورلئان، جایی که یکی از اولین ساختمانهای دیزنی لند توسط والت دیزنی ساخته شد. ساختمانی که در اصل یک رستوران است با دری آبی رنگ، اما ورود به آن برای هر کسی آزاد نیست و اسرار بسیاری در مورد آن وجود دارد. تنها افراد مهم و چهره‌های مشهور میتوانند وارد این باشگاه شوند و برخی معتقدند عدد ۳۳ آن به باور‌های ایلومناتی و خرافات ربط دارد. کسانی که برای ورود به این اتاق ثبت نام کرده اند حداقل باید ۱۴ سال در صف بایستند و البته ۴۰ هزار دلار هم برای نام نویسی پرداخت کنند. تازه هر سال ۲۷ هزار دلار دیگر هم به مبلغ اولیه اضافه میشود.

سوالبارد؛ مرکز نگهداری دانه‌های حیاتی

این مرکز قرار است جایی باشد برای نگهداری از دانه‌های گیاهی و طوری طراحی شده که هزاران سال بعد هم محتویاتش سالم بمانند. برای همین زیر انبوهی از صخره و یخ ساخته شده تا اگر روزی برق هم قطع شد، دانه‌ها یخ زده باقی بمانند.

واتیکان؛ کتابخانه واتیکان

تنها افراد معدودی در دنیا هستند که اجازه ورود به این کتابخانه را دارند؛ جایی که کتابهایی با ارزش بسیار بالا از لحاظ قیمتی و البته اطلاعاتی در آن نگهداری میشود. کتابهایی دستنویس به جا مانده از تمدن مایا تا کتابهایی اسرارآمیز که داستانهای زیادی درباره محتویاتشان وجود دارد.

پیونگ یانگ؛ اتاق ۳۹

این اتاق در دفتر حزب کمونیست در پیونگ یانگ واقع شده و هیچ کس نمیداند دقیقا چه اتفاقی در آن رخ میدهد. شایعات، اما از حفاظت شدیدش خبر میدهند و همین یعنی جای مهمی است. البته کره شمالی خودش کلا جای امنیتی است و ورود به آن اصلا کار راحتی نیست.

مونتینیاک؛ غار‌های لاسکو

نقاشیهایی که در این غار وجود دارند، احتمالا مربوط به ۱۷ هزار سال پیش و انسانهای اولیه هستند. همین باعث شده از سال ۱۹۶۳ دولت فرانسه بازدید از آن را برای عموم ممنوع کند. هر چند شایعاتی هم درباره این غار و تاثیرات مرموزش بر آدمها وجود دارد.

کنتاکی؛ فورت ناکس

محل ذخیره اصلی طلا‌های آمریکا این جاست. میلیارد‌ها دلار طلا در مرکزی در عمق زمین نگهداری میشود که بیش از ۳۰ هزار سرباز از آن حفاظت میکنند و هلی کوپتر‌های نظامی همواره بر فرازش در حال پرواز هستند. گفته میشود در اصلی این مخزن، یک در بیست و دو تنی احتمالا فولادی است که در مقابل هر ضربه و انفجاری مقاوم است.

کالیفرنیا؛ بیشه بوهمیا

نزدیک به ۱۵۰ سال است که تابستان هر سال تعدادی از افراد قدرتمند دنیا در عرصه سیاست به کالیفرنیا میروند تا در یک جلسه عجیب شرکت کنند؛ جایی که فقط مردان میتوانند واردش شوند و گفته میشود تصمیمات مهمی درباره پروژه هایشان در دنیا آن جا گرفته میشود. تصمیماتی از قبیل پروژه منهتن که به ساخت سلاحهای اتمی منجر شد. تاکنون افراد غیرمرتبط کمی توانسته اند به بوهمیا بروند و از آن جا و مراسم خاصش داستانهای شگفت آور تعریف کنند.

نوادا؛ ناحیه ۵۱

یکی از مرموزترین و امنیتی ‌ترین مکانهای روی زمین که دولت آمریکا تا سال ۲۰۱۳ وجود آن را انکار میکرد. گفته میشود این منطقه، مکانی برای آزمایشهای سری وزارت دفاع آمریکاست. هرچند برخی شایعات میگویند آدم فضایی‌ها در آن نگهداری میشوند.

آتلانتا؛ گنجینه کوکاکولا

فرمول ساخت کوکاکولا آن قدر مهم و سری است که برای نگهداری از آن کلی تدابیر امنیتی در نظر گرفته شده است و یک محفظه بسیار پیشرفته برای حفاظت از آن ساخته شده که افراد بسیار کمی میتوانند واردش شوند و احتمالا نگاهی دوباره به ترکیبات کوکاکولا بیندازند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *