شناسه خبر: 34471 منتشر شده در مورخ: 1400/7/8 ساعت: 12:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 8 مهر 1400

روزنامه پنجشنبه 8 مهر 1400

عناوین امروز: اختلالات شنوایی باید قبل از سه ماهگی شناسایی شود-نحوه شناسایی کودکان دارای آسیب شنوایی و مداخلات بهنگام-برای اولین بار در تاریخ مجمع عمومی سازمان ملل متحد: کاغذ‌های منقش به نقاط بریل بر روی میز یک سخنران نابینا-اگر بدن شما به کلسیم بیشتری احتیاج دارد این 10 ماده غذایی کلسیم بالایی دارند-فرانسه برای بازی های المپیک و پارالمپیک 2024 سکه ضرب می کند-شکنجه مرگبار خاله مقابل چشمان خواهرزاده-چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰

۲۳ صفر  ۱۴۴۳

۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۱۰ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*اختلالات شنوایی باید قبل از سه ماهگی شناسایی شود

*نحوه شناسایی کودکان دارای آسیب شنوایی و مداخلات بهنگام

*برای اولین بار در تاریخ مجمع عمومی سازمان ملل متحد: کاغذ‌های منقش به نقاط بریل بر روی میز یک سخنران نابینا

*اگر بدن شما به کلسیم بیشتری احتیاج دارد این 10 ماده غذایی کلسیم بالایی دارند

*فرانسه برای بازی های المپیک و پارالمپیک 2024 سکه ضرب می کند

*شکنجه مرگبار خاله مقابل چشمان خواهرزاده

*چاردیواری

 

...........خبر ویژه

*اختلالات شنوایی باید قبل از سه ماهگی شناسایی شود

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در آستانه گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان با بیان اینکه ناشنوایی اختلالات زیادی در رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد ایجاد می‌کند باید هرچه زودتر شناسایی شود و فرد خدمات دریافت کند. این معلولیت باید قبل از سه ماهگی شناسایی و قبل از ۶ ماهگی خدمات توانبخشی و آموزشی دریافت کند.

«محمد نفریه» معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز ناشنوایان با بیان اینکه معلولیت ناشنوایی معلولیت پنهان است که تاثیرات گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی دارد، گفت: شایع‌ترین معلولیتی که افراد با آن به دنیا می‌آیند ناشنوایی است و به تنهایی دو برابر بقیه اختلالات قابل شناسایی را در بر می‌گیرد.

اختلالات شنوایی باید قبل از سه ماهگی شناسایی شود

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: باتوجه به اینکه ناشنوایی اختلالات زیادی در رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد ایجاد می‌کند باید هرچه زودتر شناسایی شود و فرد خدمات دریافت کند. اگر این معلولیت قبل از سه ماهگی شناسایی شود و قبل از ۶ ماهگی خدمات توانبخشی و آموزشی دریافت کند، کودک می‌تواند به صورت نرمال در مدارس عادی تحصیل کند و به رشد طبیعی خود ادامه دهد.

به گفته وی، ۲۵ درصد دلیل ناشنوایی هنوز ناشناخته است، ۵۰ درصد علت ژنتیک و ۲۵ درصد مابقی بیماری‌های مادر یا حین تولد یا بعد از تولد مانند زردی را در بر می‌گیرد. مداخلات توانبخشی در این سن شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون است.

نفریه، افزود: در حال حاضر در بهزیستی بیش از ۲۲۲ هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش هستند که (۱۲.۷ درصد را شامل می‌شود) و با تقسیم‌بندی‌های مختلف معلولیت خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می‌شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: امروز بهزیستی با اولویت قراردادن برنامه‌هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص به هنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی نظیر سمعک و وسایل جانبی، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت حلزون شنوایی، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده، آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه یاریگر افراد دارای معلولیت برای ادامه‌ یک زندگی تقریباً نرمال در سطح جامعه است.

تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار کودک غربال شدند

وی معلولیت شنوایی را شایع‌ترین نقص مادرزادی عنوان کرد و تصریح کرد: از سال ۱۳۸۴ سازمان بهزیستی کشور طرح و برنامه غربالگری شنوایی را از بدو تولد کودکان آغاز کرد. در حال حاضر بیش از ۶۳۰ واحد غربالگری در کشور فعال هستند که تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار کودک غربال شدند که از این تعداد ۳۵ هزار نفر کودک دارای اختلالات شنوایی شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفتند.

نفریه با بیان اینکه بیش از ۹۲ درصدی موالید زنده کشور تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفتند، اذعان کرد: با توجه به اینکه این طرح اختیاری است عدد قابل توجهی را تحت پوشش قرار می‌دهد و بهزیستی در پی آن است که این میزان غربالگری را بیشتر انجام دهد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه شناسایی و غربالگری کودکان ناشنوا منجر می‌شود که خدمات را از بدو شناسایی برای آنها تحت پوشش قرار دهیم، افزود: بزرگترین خدمتی که ارائه می‌شود کاشت حلزون شنوایی است؛ از سال ۱۳۸۶ بعد از اینکه مراحل غربالگری در کشور شروع شد، سازمان به این سمت حرکت کرد که کاشت حلزون را در دستور کار قرار دهد که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳ هزار و ۴۳۰ نفر کمک هزینه کاشت حلزون یا کمک هزینه تعمیر پروتز و وسایل مربوط به حلزون شنوایی را دریافت کردند.

هیچ کودکی محروم از دریافت کمک هزینه کاشت حلزون نمی‌ماند

 وی، گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری میان بهزیستی، بنیاد بخشش، هیات امنای صرفه‌جویی ارزی و کمیته امداد بسته شد تا هیچ کودکی که احتیاج به کاشت حلزون داشته باشد فراموش نشود و به تمام کودکان این خدمات ارائه شود.

نفریه از راه‌اندازی مراکز خدمات آموزشی و توانبخشی برای خانواده و کودکان مبتلا به اختلال شنوایی زیر ۱۵ سال خبر داد و گفت: در حال حاضر ۸۸ مرکز در در سطح کشور دایر است و بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ کودک از آنها خدمت دریافت می‌کنند، تیم تخصصی وجود دارد که علاوه بر تحت پوشش قرار دادن کودک، خانواده کودک هم تحت پوشش قرار می‌گیرد و مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم به خانواده آنها داده می‌شود و کودک نیز تحت پوشش خدمات توانبخشی از جمله تربیت شنیداری، گفتار درمانی و خدمات دیگر توانبخشی قرار می‌گیرند. همچنین به کودک آموزش‌های اولیه مهارت‌های زندگی، آموزش محیط، مهارت‌های ارتباطی و مفاهیم زبانی و گفتاری ارائه می‌شود تا این کودکان برای حضور در مدارس عادی آماده شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، افزود: بیش از ۹۰ درصد کودکانی که وارد این مراکز می‌شوند ادامه تحصیل‌شان را در مدارس عادی طی می‌کنند و کمتر از ۱۰ درصد در مدارس استثنایی و اگر این معلولیت همراه با معلولیت ذهنی باشد به مراکز دیگر سازمان بهزیستی از جمله مراکز حرفه‌آموزی بالای ۱۵ سال ارجاع می‌شوند؛ یعنی اگر کودکی که تحت پوشش قرار می‌گیرد معلولیت ذهنی نداشته باشد در مدارس عادی و در نهایت مدارس استثنایی تحصیل می‌کند و اگر دچار بیماری ذهنی باشد به مراکز حرفه‌آموزی می‌رود. در این مراکز سعی می‌شود تا فرد به سطح خودکفایی نسبی برسد و بتواند آموزش‌های مهمی از جمله آموزش‌های مهارت‌های پایه، آموزش مهارت‌های اجتماعی و آموزش رفتار کاری و فعالیت‌های اولیه و آموزش‌های اولیه برای اشتغال را دریافت کند.

وی، تصریح کرد: پس از گذراندن این مرکز، به مراکز و کارگاه‌های تولیدی حمایتی می‌رود و در کارگاه‌های تولیدی حمایتی فاصله بین آموزش تئوری و کار عملی انجام می‌شود و در آنجا دوباره در محیط کار قرار می‌گیرند و در آنجا یارانه‌ای که پرداخت می‌شود ۲۰ درصد به عنوان دستمزد و پول توجیبی به آنها داده می‌شود و فرد تجربه می‌آموزد تا بتواند وارد بازار کار شود و در مسیر استقلال و خودکفایی قدم بردارند و شغل دائمی برای خود انتخاب کنند.

فعالیت ۶۰ واحد شنوایی‌شناسی در زمینه‌های غربالگری شنوایی

نفریه با اشاره به فعالیت ۶۰ واحد شنوایی‌شناسی در زمینه‌های غربالگری شنوایی نوزادان، ارزیابی و تشخیص کم‌شنوایی، مداخله و توانبخشی بعد از تشخیص، اعم از تجویز و تأمین وسیله کمک شنوایی (سمعک)، تربیت شنوایی، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر با معلولیت کم شنوایی از واحدهای شنوایی‌شناسی بهزیستی خدمات دریافت کردند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: همچنین ۶۹ واحد گفتاردرمانی با ۸۲ کارشناس فعال می‌باشند  که علاوه بر درمان اختلالات گفتاری به توانبخشی افراد کم‌شنوا و ناشنوا اقدام می‌کنند که در سال ۹۹  تعداد ۵ هزار و ۱۲۴ نفر از واحدهای گفتار درمانی سازمان خدمات دریافت کردند.

هزینه‌کرد ۲۰ درصد از کل اعتبارات وسائل کمک توانبخشی برای افراد دارای معلولیت شنوایی

وی تامین وسائل کمک توانبخشی را یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی کشور برای جامعه کم‌شنوایان عنوان کرد و گفت: ۲۰ درصد از کل اعتبارات وسائل کمک توانبخشی برای افراد دارای معلولیت کم‌شنوایی و ناشنوایی هزینه می‌شود که بیش از ۳۱ میلیارد تومان است که در سال گذشته ۲۷۳ هزار نفر از وسائل کمک توانبخشی مانند سمعک و ... استفاده کردند که در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار دستگاه سمعک و ۲۵۲ هزار باطری سمعک و ۲۴۴ هزار مورد سایر وسائل کمک شنیداری تحویل شده است.

پرداخت سالانه ۲۴۰ هزار تومان کمک هزینه تامین باطری سمعک

نفریه، با بیان اینکه  ۴۷ هزار و ۶۴۰ نفر با سرانه ۲۴۰ هزار تومان سالانه  کمک هزینه تامین باطری سمعک برای مصرف یکساله دریافت کردند، افزود: بیش از ۱۰۱ هزار فرد ناشنوا و کم‌شنوا تحت پشش دریافت کمک هزینه معیشت توانبخشی یا مستمری هستند و یکهزار و ۱۱۶ نفر حق پرستاری دریافت می‌کنند که در سال جاری به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بهره‌مندی ۲۲ هزار و ۷۲۳ نفری از کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ ویژه سه دهک پایین درآمدی، گفت: ماهانه حدود ۱۶۰ هزار تومان دریافت می‌کنند؛ خوشبختانه از سال ۱۳۸۳ این قشر از دریافت کمک هزینه تحصیلی بهره‌مند می‌شوند که در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار و ۲۶۱ نفر دانشجو معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ نفر معلولیت شنوایی و کم‌شنوایی دارند.

پیگیری زبان اشاره ایرانی به عنوان الگوی زبان اشاره فراگیر و مشترک در سطح کشور

وی در تبیین و تشریح اقدامات جدید به افراد دارای معلولیت شنوایی و کم‌شنوایی، گفت: از سال گذشته تفاهمنامه‌ همکاری بین گروه‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه معلولیت شنوایی برای تحقق زبان اشاره ایرانی به عنوان الگوی زبان اشاره فراگیر و مشترک در سطح کشور امضاء شد تا زمینه مساعدی فراهم شود تا این مهم به تایید و تصویب مراجع ذی‌صلاح برسد.

سال گذشته شبکه ملی تشکل مردم‌نهاد معلولان شنوایی تشکیل شد

نفریه با اشاره به فعالیت ۶۰ تشکل و انجمن فعال در حوزه ناشنوایان و کم‌شنوایان، افزود: اعضاء این تشکل‌ها را اکثرا جامعه ناشنوا و کم‌شنوا تشکیل می‌دهند. سال گذشته شبکه ملی تشکل مردم‌نهاد معلولان شنوایی تشکیل شد تا بتواند کرسی این نوع معلولیت در کمیته هماهنگی و نظارت بر قانون افراد دارای معلولیت پر کند و زبان گویایی برای مطالبات این افراد باشد.

مناسب‌سازی محتواهای قابل ارائه برای افراد دارای اختلال شنوایی

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور مناسب‌سازی محتواهای قابل ارائه برای افراد دارای اختلال شنوایی را از دیگر اقدامات نوین برشمرد و گفت: سال گذشته در راستای اجرای  ماده ۲۱ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، تفاهمنامه‌ای با شبکه سلامت سیما منعقد و مقرر شد ۶۰ عنوان فیلم سینمایی با استفاده از رابط ناشنوایان مناسب‌سازی شود و در اختیار افراد دارای معلولیت شنوایی قرار گیرد. در حال حاضر ۳۰ فیلم در شبکه سلامت مناسب‌سازی و پخش شده و ۳۰ فیلم نیز تا پایان سال از این شبکه برای افراد دارای معلولیت شنوایی پخش خواهد شد.

گفتار درمانی و تربیت شنیداری تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفتند

وی در پایان از تحت پوشش قرار گرفتن ۹ خدمت جدید توانبخشی ستاره‌دار در بیمه‌های پایه خبر داد و یادآور شد: گفتار درمانی و تربیت شنیداری مربوط به افراد دارای معلولیت شنوایی است؛ همچنین ۱۰۰ درصد کودکانی که از خدمات مراکز روزانه آموزشی خانواده و کودک ناشنوا تحت پوشش دریافت یارانه قرار گرفتند.

 

..................گزارش ویژه

*نحوه شناسایی کودکان دارای آسیب شنوایی و مداخلات بهنگام

از سوی کارشناس توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی شیوه شناسایی کودکان دارای مشکلات شنوایی و اقدامات لازم پس از آن تشریح شد.

امیر عباس ابراهیمی "دکترای تخصصی شنوایی شناسی" در تعریف آسیب شنوایی گفت: آسیب شنوایی اصطلاحی فراگیر است که به تمام انواع و درجات افت شنوایی گفته می شود.

وی با بیان اینکه عموماً افراد با آسیب شنوایی برحسب شیوه  ارتباط به دو گروه کم شنوا و ناشنوا دسته‌بندی می شوند، گفت: کم‌شنوا  به فردی گفته می شود که از باقیمانده شنوایی و سمعک به عنوان روش اولیه برقراری ارتباط استفاده می کند، اگرچه بیشتر کودکان کم‌شنوا گفتار و زبان را به درجاتی می آموزند اما بسیاری زبان اشاره را نیز فرا می گیرند تا به آن ها کمک کند با ناشنوایان و فرهنگ ناشنوایان ارتباط برقرار کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه ناشنوایی را می توان به لحاظ  شنوایی سنجی و  کارکردی تعریف کرد، گفت: به لحاظ شنوایی سنجی به فردی  که دچار کم‌شنوایی عمیق باشد  ناشنوا می گویند و  در تعریف  ناشنوایی به‌لحاظ کارکردی  که مستقل از نتایج شنوایی سنجی است، ناشنوایی مانع از استفاده کودک از شنوایی به عنوان روش اولیه برقراری ارتباط می شود و کودک برای ادراک زبان باید عمدتاً یا کاملاً بر گفتارخوانی یا دیگر رویکردهای ارتباط دیداری تکیه کند.

کارشناس سازمان در زمینه شیوع آسیب شنوایی گفت: مطابق آمار جهانی شیوع افت شنوایی 3 تا 4 مورد در 1000 زایمان زنده است. تقریباً 25 درصد این تعداد کم‌شنوایی شدید و عمیق بوده  و هستند و سایر درجات کمتر کم‌شنوایی را شامل می‌شوند.

ابراهیمی به علائم آسیب شنوایی در نوزادان اشاره کرد و گفت: اگر والدین گزارش کنند که کودکشان تا 11 ماهگی تلاشی برای دوگان‌سازی هجاها مانند «ماماما» یا «بابابا» نمی کند، تمام متخصصان باید مشکوک شوند ممکن است شیرخوار ناشنوا بوده یا آسیب شنوایی چشمگیری داشته باشد.

وی افزود: در خردسالان حساس‌ترین و معتبرترین نشانه افت شنوایی می‌تواند تأخیر در رشد گفتار و زبان باشد  و والدین باید به پزشک گوش و حلق و بینی و شنوایی‌شناس مراجعه کنند.

کارشناس توانبخشی سازمان در خصوص اقدامات پس از تشخیص گفت:  برای مداخله  زودهنگام  برای رشد مطلوب زبان و گفتار تجویز شنیدافزار مناسب و توانبخشی مورد تاکید است.  پس از این که ارزیاب تشخیصی کم‌شنوایی دائمی را تأیید کرد، شنوایی‌شناس با مشورت با خانواده باید سمعکی را انتخاب کند که بتواند برای کودک بهترین دسترسی شنیداری را فراهم کند. شنوایی‌شناس باید سمعکی برای شیرخوار انتخاب کند که بتواند با نیازهای کودک تا 5 سال سازگاری داشته باشد. اگرچه با رشد کودک قالب سمعک بارها و بارها عوض خواهد شد.

ابراهیمی در ادامه گفت: پژوهش نشان‌داده است  تقویت زودهنگام اثر مثبتی بر رشد هجاگویی متعارف شیرخواران دچار آسیب شنوایی دارد و بدون شنیدافزار مناسب (سمعک یا کاشتینه حلزونی) توانبخشی شنوایی خیلی سودمند نخواهد بود و کودک شانس تفسیر اطلاعات شنیداری برای اهداف ارتباطی را نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: هرچه کودک شنیدافزار (سمعک یا کاشتینه حلزونی) را زودتر دریافت کند احتمال بیشتری دارد تا مهارت‌های بازشناسی گفتار در او رشد کند.

کارشناس سازمان در خصوص بهترین زمان برای کاشت حلزون گفت: تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان می‌دهند پنجره بحرانی برای بیشترین موفقیت با کاشت نزدیک 12 ماهگی است بویژه  اگرچه ممکن است کودکانی که پیش و پس از 13 ماهگی کاشت ‌شده باشند توانایی‌های ادراک گفتار مشابهی داشته باشند اما  مهارت‌های دیگر زبان همچون گنجینه واژگان و دستور زبان ممکن است به‌طور معناداری برای گروه دیرتر کاشت‌شده ضعیف‌تر باشد.

وی ادامه داد: درحقیقت کودکانی که در 12 ماهگی یا کمتر کاشت شده باشند تا 24 ماهگی و کودکانی که بین 13 تا 24 ماهگی کاشت شده باشند تا 40 ماهگی به مهارت‌های گفتار و زبان مناسب سن خود می‌رسند. بر این اساس، هر روز، هر هفته، و هر ماه که کودک از گفتار شنیدپذیر محروم باشد زمان ازدست‌رفته‌ای است و موجب آسیب به کودک می شود.

وی با بیان اینکه امروزه کاشت حلزونی در کودکان به‌کوچکی 12 ماهه پذیرفته شده است و در برخی مراکز شیرخوارن 4 تا 6 ماهه نیز کاشت می‌شوند، گفت: محدود شدن کمینه سن توصیه‌شده به 12 ماه به دلیل ملاحظات جراحی نیست بلکه به‌دلیل اختصاص زمان کافی برای تشخیص ناشنوایی با اطلاعات کامل شنوایی‌شناختی و ارزیابی عملکرد سمعک است.

  ابراهیمی تصریح کرد: درک شنیداری نقشی حیاتی در ارتباط گفتاری بازی می‌کند، آگاهی و فراگیری زبان گفتاری در کودک به توانایی شنیدن پیام دیگران و درک تلاش‌هایش برای تقلید زبان وابسته است و افت شنوایی در خردسالان این روند را محدود کرده و ممکن است مانع از تحول طبیعی زبان و گفتار شود.

وی افزود: جلسات توانبخشی به کودک با کم‌شنوایی کمک می‌کند توانایی‌اش را در تفسیر، پردازش، همگون‌سازی درون‌داد شنیداری بهبود بخشد و جلسات تربیت شنوایی و گفتاردرمانی نیز بسیار با اهمیت است.

 

.....از شش نقطه جهان

*برای اولین بار در تاریخ مجمع عمومی سازمان ملل متحد: کاغذ‌های منقش به نقاط بریل بر روی میز یک سخنران نابینا: این روز‌ها پای مطالب هر کدام از رسانه‌ها که بنشینی آن را پر از اخبار مرتبط با اتفاقات مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهی یافت. اخباری مرتبط با دعوای کشور‌ها و اظهار نظر سران طرفین دعوا‌های بین‌المللی در رد یا تخطئه حریف. امسال اما از میان همه سخنرانی‌های انجام شده، یکی برای ما نابینایان می‌تواند حائز اهمیتِ بیشتری باشد. از میان خیل دیپلمات‌هایی که امسال در مجمع عمومی پشت تریبون رفتند یکیشان زنی نابینا اهل پاکستان است که تحسین همگان را جلب کرد.

فارغ از محتوای سخنرانی او که به دعوا‌های میان پاکستان و هند اختصاص یافته بود و احتمالاً برای بیشتر ما فاقد جذابیت است، نکته شیرین این اتفاق، استفاده این دیپلمات نابینای پاکستانی از یادداشت‌های بریل برای انجام سخنرانی بود. اتفاقی که نمی‌توان برایش در مجمع عمومی سابقه‌ای پیدا کرد. برای نخستین بار کاغذ‌های بریل بر روی میز یک سخنران جا خوش کرد و بریل، این پرچم سواد و استقلال نابینایان دنیا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم اهمیتش را به رخ مخاطبان کشید. اما این دیپلمات نابینا کیست که مراتب علمی و اداری و سیاسی را تا به اینجا پیموده و حالا به نمایندگی از کشورش در مجمع عمومی سخنرانی می‌کند؟

«سایما سلیم» زاده ده اوت ۱۹۸۴ است. با بیماری آر‌پی متولد شده و احتمالاً خانواده‌اش هم حدس می‌زدند که روزی قرار است کلاً نابینا بشود. این اتفاق در ۱۳ سالگی سایما رقم خورد و او مجبور شد تحصیلاتش را در مدرسه نابینایان «عزیز جهان بیگم» ادامه دهد. مدرسه را که به پایان رساند راهی آمریکا و دانشگاه «جورجتاون» شد تا درسش را در رشته ادبیات انگلیسی ادامه دهد. در طول تحصیل همیشه یکی از بهترین‌ها بود و چندین بار در انواع رقابت‌های علمی که در سطح دانشگاه‌ها برگزار می‌شد در رشته‌های مرتبط با ادبیات انگلیسی مدال و رتبه به خودش اختصاص داده است. رشته ادبیات انگلیسی را تا دکترا ادامه داد و بعد از آن هم در حوزه‌های مرتبط با علوم سیاسی در همان دانشگاه تحصیل کرد و بعد از خاتمه تحصیلاتش هم به پاکستان باز گشت.

اولین چالش بزرگ زندگی سایما در سال ۲۰۰۹ رقم خورد؛ جایی که او تصمیم گرفت در آزمون استخدامی وزارت امور خارجه شرکت کند تا مسیر شغلی خودش را مشخص کند. برگزار کنندگان این آزمون از دادن منشی به او خودداری می‌کردند و وقعی هم به تقاضایش مبنی بر برگزاری آزمون به شکل الکترونیکی نمی‌گذاشتند. پیگیری‌های او اما به ثمر نشست و کار تا دفتر نخست‌وزیر پیش رفت و بالاخره شخص نخست‌وزیر حکمی را مبنی بر استثنایی بودن شرایط سایما صادر کرد و برگزار کنندگان را موظف به ترتیب دادن آزمون به شکل الکترونیکی برای شخص سایما کرد. او در آزمون پذیرفته شد و در وزارت خارجه مشغول به کار شد.

سایما پله‌های ترقی را یکی یکی بالا رفت تا جایی که حالا او به عنوان دبیر دوم حقوق بشر در دفتر نمایندگی دائم پاکستان در سازمان ملل متحد در دفتر ژنو مشغول به کار است. رجال سیاسی پاکستانی بار‌ها از سایما به خاطر خدماتش در ساحت دیپلماتیک پاکستان تقدیر کرده‌اند. از آن جمله می‌توان به تقدیر نواز شریف، نخست‌وزیر وقت پاکستان در سفر به سوئیس اشاره کرد. آخرین بار هم منیر اکرم، نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل در توئیتی از نطق تأثیر‌گذار او در مجمع عمومی تقدیر کرده است. گفتنی است سایما یک برادر و یک خواهر نابینا هم دارد. برادرش «یوسف سلیم» اولین قاضی نابینای پاکستان و خواهرش هم استاد دانشگاه لاهور است.

 

.......سلامت و بهداشت

*اگر بدن شما به کلسیم بیشتری احتیاج دارد این 10 ماده غذایی کلسیم بالایی دارند

برگ چغندر

برگ چغندر غنی از کلسیم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است

بادام

این میان وعده مناسب در هر ۱ اونس، ۸۲ میلی گرم کلسیم دارد

لوبیا چیتی

در هر یک دوم فنجان، ۸۶ میلی گرم کلسیم دارد

کلم

در هر یک دوم فنجان ۹۰ میلی گرم کلسیم دارد

لوبیا سفید

سرشار از کلسیم، فیبر و پروتئین است و هر یک دوم فنجان از آن ۹۶ میلی گرم کلسیم دارد.

دانه کنجد

در هر ۱ اونس، حاوی ۲۷۳ میلی گرم کلسیم است و مواد دیگری مانند مس و منگنز نیز همراه آنند.

سویا

سویا سرشار از کلسیم است که می ‌توان آن را با شیر گاو مقایسه کرد

نخود

نخود سرشار از کلسیم است به طوری که هر ۱۰۰ گرم حاوی ۱۳۴ میلی ‌گرم از این ماده‌ معدنی است.

پیاز

یکی از منابع انواع مواد معدنی مانند کلسیم است. ۱۰۰ گرم پیاز ۲۰ میلی ‌گرم کلسیم دارد.

* کاهش عوارض شدید کرونا با داروی دیابت

 محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا پی بردند داروهای مورد استفاده در درمان چاقی و دیابت نوع ۲ عوارض شدید کرونا را کاهش می‌دهند.

 بررسی‌ها نشان داد بیمارانی که از آگونیست‌های GLP-۱R یا داروهای دیگر دیابت در مدت شش ماه قبل از تشخیص ابتلایشان به کرونا استفاده می‌کردند، ۳۳ درصد کمتر با خطر بستری شدن در بیمارستان، ۳۸.۴ درصد کمتر با خطر عوارض تنفسی و ۴۲.۱ درصد با کاهش خطر مرگ روبرو بودند./سیمانیوز

*از کجا بدونیم که زخم معده داریم؟

علائم زخم معده

شکم‌درد همراه با سوزش؛

احساس سیری، التهاب یا انقباض؛

ناتوانی در هضم غذاهای چرب؛

سوزش معده؛

حالت تهوع

تقریبا سه‌چهارم مبتلایان به زخم معده اصلا علائمی ندارند. در موادر نادر، علائم زخم معده شدید هستند، نظیر:

استفراغ معمولی یا استفراغ خونی (که به‌ رنگ قرمز یا سیاه است)؛

خون تیره در مدفوع، یا مدفوع سیاه یا قیری‌رنگ؛

دشواری تنفس؛

حالت تهوع و استفراغ؛

کاهش وزن بی‌دلیل؛

تغییر اشتها

* پاسخ متخصص قلب  به سوالات کرونایی در بیماران قلبی

واکسیناسیون از ۸۸ درصد بستری بیماران قلبی پس از ابتلا به کووید ۱۹ جلوگیری می کند.

بر اساس تحقیقات اخیر در کشورمان،  واکسیناسیون،  ۸۸.۶ درصد از کوویدهای شدید منجر به بستری جلوگیری کرده است.

 مشاهدات نشان می‌دهد در افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، احتمال تشکیل لخته خون بسیار بیشتر از زمانی است که بر اثر زدن واکسن دچار لخته شوند.

از ترس ایجاد لخته خون خودمان را از واکسیناسیون محروم نکنیم.

 هر کسی که آسپیرین یا داروی ضد انعقاد مصرف می کند، در زمان واکسیناسیون هم داروی خودش را ادامه دهد.

 

.......ورزشی

*فرانسه برای بازی های المپیک و پارالمپیک 2024 سکه ضرب می کند

کمیته برگزاری بازی های پاریس 2024 اعلام کرد که با ضرب کلکسیونی از سکه های مختلف که روح بازی ها، ورزش و ورزشکاران را به نمایش میگذارد، این رویداد را گرامی خواهد داشت.

ضرب سکه به مناسبت بازی ها یا رویدادهای مختلف از آداب و رسوم بسیار قدیمی در کشورهای مختلف به شمار می رود، تا جایی که 525 سال قبل از میلاد مسیح در یونان پیروزی ورزشکاران در المپیا با ضرب سکه های مختلف جشن گرفته میشد. این سنت تا آخرین دوره بازی های کلاسیک المپیک در سال 393 (پس از میلاد مسیح) نیز ادامه داشت.

این سنت اما با برگزاری بازی های پارالمپیک هلسینکی 1952 دوباره زنده شد و فنلاندی ها به مناسبت برگزاری این بازی ها، سکه های 500 مارکایی از جنس نقره ضرب کردند. در ادامه اتریش و ژاپن هم برای گرامیداشت بازی های پارالمپیک زمستانی اینسبورگ و بازی های تابستانی توکیو اقدام به ضرب سکه کردند.

در ادامه این سنت دیرین، کمیته برگزاری بازی های پاریس 2024 نیزتصمیم گرفته به منظور بزرگداشت این رویداد ورزشی، برای اولین بار سکه های طلا و نقره به ارزش به ترتیب 250 یورو و نیز سکه 10 یورویی ضرب کند. در طراحی این سکه های شش ضلعی، از یک ورزشکار در حال دویدن دور ورزشگاه و برج ایفل به عنوان سمبل شهر میزبان رقابت ها استفاده شده است. علاقه مندان می توانند سکه طلا را به قیمت 260 یورو و سکه نقره را 14 یورو تهیه کنند.

به علاوه، موسسه " مانی دو" پاریس به مناسب برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک، دو مدل سکه های دو یورویی تولید خواهد کرد که قیمت های آن 10 یورو و 20 یورو می باشد. طرفداران بازی های المپیک و پارالمپیک پاریس 2024 می توانند علاوه بر این سکه ها، مدالیون هایی که با لوگوی بازی های پاریس 2024 تولید می شود را نیز تهیه کنند. این مدالیون ها به تعداد 50 هزار عدد برای بازی های المپیک و 15 هزار عدد برای بازی های پارالمپیک به قیمت 9 یورو و 50 سنت تولید خواهد شد.

 

.....حوادث

*شکنجه مرگبار خاله مقابل چشمان خواهرزاده

راز ناپدید شدن دختر جوان با دستگیری سه مرد شرور و اعتراف آنها به شکنجه وی در خانه ‌شان فاش شد. ۹ مرداد زن جوانی به پلیس مراجعه کرد و از ناپدید شدن خواهر ۲۶ساله‌ اش خبر داد. او گفت: ۶ مرداد امسال خواهرم ملیکا از خانه خارج شد و دیگر از او خبری ندارم. ملیکا مدتی است که نامزد کرده و آخرین بار برای دیدن نامزدش از خانه خارج شد. با ناپدید شدن خواهرم به سراغ نامزدش پیمان رفتم و او گفت که ملیکا اینجا بوده اما بعد از ساعتی مرا ترک کرد و دیگر او را ندیدم. اما در پرس ‌و‌جویی که انجام دادم به من گفتند زمانی که خواهرم از شرکت نامزدش بیرون آمده، سه مرد او را با زور سوار خودروشان کرده‌اند. با شکایت زن جوان، تحقیقات برای یافتن ملیکا آغاز شد. در نخستین گام کارآگاهان پلیس به سراغ نامزدش پیمان رفتند و تحقیقات از او آغاز اما وی مدعی شد که از سرنوشت ملیکا بی‌ خبر است. او گفت: ۱۰ ماهی است که با ملیکا نامزد کردم، مشکلی با هم نداشتیم.

آخرین بار ۶ مرداد به دیدنم آمد تا در رابطه با ازدواجمان صحبت کنیم. در حال صحبت بودیم که تلفن همراهش به صدا درآمد و گفت بهنوش، خواهرزاده‌اش با او تماس گرفته و من فقط شنیدم که ملیکا گفت من هم می‌آیم. بعد تلفن را قطع کرد و دیگر خبری از او ندارم. او در مورد اینکه کجا و با چه کسانی میرود حرفی به من نزد. وقتی ادعای پسر جوان تأیید شد این بار کارآگاهان به سراغ بهنوش رفتند، چرا که او آخرین نفری بود که ملیکا را دیده بود، اما دختر جوان منکر ماجرا شد و گفت که از سرنوشت خاله‌اش بی‌ خبر است. در گام دیگری از تحقیقات، کارآگاهان به بازبینی دوربینهای مداربسته اطراف شرکت پیمان پرداختند. در بازبینی دوربینها، موفق به شناسایی خودروی آدم ربایان شدند. با شناسایی خودرو، هویت صاحب آن شناسایی شد و کارآگاهان پلیس آگاهی به دستور مصطفی واحدی وارد عمل شده و صاحب خودرو را به ‌نام شایان بازداشت کردند.

ادعای سرقت گوشی تلفن

شایان در تحقیقات گفت: من با بهنوش در یک میهمانی آشنا شدم و از طریق او با خاله ‌اش ملیکا نیز آشنا شدم. یک شب که بهنوش به میهمانی آمده بود خاله ‌اش ملیکا را هم دعوت کردم،اما همان شب گوشی تلفن همراهم گم شد. چند شب بعد بار دیگر میهمانی گرفتم و دوباره این خاله و خواهرزاده را دعوت کردم اما عجیب این بود که دوباره آن شب تلفن همراه یکی از دوستانم گم شد.

او ادامه داد: با ناپدید شدن گوشیهای تلفن همراه به بهنوش و ملیکا مشکوک شدیم. ابتدا به سراغ بهنوش رفتیم اما او مدعی شد که هیچ اطلاعی از ماجرای تلفن ندارد و بی‌گناه است. نفر دومی که به او مشکوک بودیم خاله‌ اش ملیکا بود، با تهدید بهنوش را مجبور کردیم که با ملیکا قرار بگذارد. مرد جوان ادامه داد: آن روز به خواست ما بهنوش با خاله ‌اش تماس گرفت و او را به محل قرار کشاند. ملیکا در شرکت نامزدش بود بعد به محل قرار با بهنوش رفت اما او را سوار ماشین کردیم و این خاله و خواهرزاده را در خانه‌ مان حبس و هر کدام را در یک اتاق زندانی کردیم.

در این مدت آنها را کتک زدیم و شکنجه دادیم تا اعتراف کنند گوشیها را آنها برداشته‌ اند اما بعد از ۴۸ ساعت متوجه شدیم که حال ملیکا بد شده است. ترسیده بودیم، او را سوار خودرو کرده و در نزدیکی بیمارستانی رهایش کردیم با این امید که رهگذران او را ببینند و به بیمارستان منتقل کنند. بهنوش را هم رها و تهدیدش کردیم که به کسی حرفی نزند. به ‌دنبال اعتراف متهمان، به دستور بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی پایتخت دو همدست متهم و بهنوش بازداشت شدند. بهنوش در تحقیقات مدعی شد که به خاطر تهدیدهای سریالی سه متهم، راز این جنایت را برملا نکرده است. تحقیقات برای یافتن جسد دختر جوان آغاز شد و در بررسیهای صورت گرفته، مشخص شد که مأموران کلانتری ۱۷۹ خلیج فارس، ۸ مرداد جسد مجهول الهویه دختر جوانی را در کنار بزرگراه کشف کرده‌اند. بدین ترتیب خانواده ملیکا به پزشکی قانونی مراجعه کرده و با شناسایی جسد، راز ناپدید شدن ملیکا برملا شد. تحقیقات از سه مرد جوان در حالی ادامه دارد که آنها مدعی هستنند که قصد قتل نداشته و زمانی که دختر جوان را کنار بزرگراه رها کردند او زنده بوده است.

 

.......چاردیواری

با سلام و تقدیم احترام به خوانندگان ایران سپید پاسخ به تماسها و ارائه نقطه نظرات شما را در این شماره آغاز می کنیم. در آغاز ضروری می دانم که گشایش مدارس و بازگشت به تحصیل دانش آموزان نابینا و کم بینا را تبریک بگویم و آرزو کنم که امسال در سایه کاهش شیوع ویروس کرونا شاهد امکانات آموزشی و تحصیلی بهتری برای دانش آموزان باشیم بویژه دسترس پذیری نرم افزارهای عمده آموزش از راه دور مثل شاد و امکانات دیگری که برای این بحث احتیاج است و البته با امید حضور این دانش آموزان در موقعی که واقعا ایمنی در سطح جامعه بسیار افزایش پیدا کند.

آقای امین عرب با اشاره به همین مسئله از شیراز گفته اند که علی رغم مصاحبه ای که در چهارده شهریوراز سوی یکی از مسئولان آموزش و پرورش استثانایی در سایت ایران سپید منعکس شده است مبنی بر دسترس پذیر بودن نرم افزار شاد این نرم افزارهمچنان برای این دانش آموزان و معلمان قابل دسترسی نیست که البته این حرف کاملا درست است وحتی در شروع سال تحصیلی جلسه ای درآموزش و پرورش استثنایی برای بار چندم برگزار شد که در آن افراد آشنا  به فناوری ها و نیازهای ارتباطی اطلاعاتی نابینایان و کم بینایان با مسئولین این سازمان دوباره جلسه گذاشتند و گوشزد کردند که معنی دسترس پذیری چیست و مسولان فنی پشتیبانی شاد هنوز درک صحیحی از اینکه می گوییم این نرم افزاردسترس پذیر نیست ندارند و این جای تاسف است بعد از یک سال و نیم از شیوع ویروس کرونا. خانم شیرازی از شهریار ضمن درخواست انتشار روزنامه بریل گفته اند که کتابی دارند چگونه می توانند  آن را به بریل چاپ کنند که ما درست متوجه نشدیم که اگر ایشان کتابی را نوشته اند و مجوزشان را از وزارت ارشاد گرفته باشند می تواند از طریق مراکز چاپ کتب بریل از جمله مراکزی که زیر نظر نهاد کتابخانه  عمومی کشور هستند و همینطور مرکز رودکی و سایر مراکزی که در این زمینه با وجود کمبود امکانات فعالیت می کنند کتابشان را چاپ کنند مگر منظور دیگری از چاپ بریل داشته باشند که خوب است توضیح دهند.

خانم کاظمی از اصفهان خواهان این شدند که خدمت کمک هزینه پرستاری برای افراد چند معلولیتی هم مانند افراد ضایعه نخاعی دائمی شود که خوب قاعدتا خواسته ای است که می تواند منطقی باشد متناسب با شدت و نوع معلولیت قاعدتا افراد چند معلولیتی که افق دراز مدت مبین آن است که نیاز به پرستار دارند باید این حق به طور دراز مدت اگر نه دائم برایشان پرداخت شود. قطعا قضیه ای است که میتوان پیگیری کرد از طریق سازمان بهزیستی کشور.  در کامنت سایت دوستی اشاره کرده است که درست است که شهریه تحصیلی به دانشجویان معلول پرداخت می شود اما هزینه اینترنت برای این دانشجویان کمر شکن می شود قطعا نکته درستی است که خانم رویا به آن اشاره کرده اند و این امر قابل پیگیری است که پوشش اینترنتی آموزش از راه دور دانشجویان بویژه  در دوره کرونا باید توسط سازمان های حامی از جمله وزارت آموزش عالی یا جاهایی که دانشگاه ها را پوشش میدهند مثل وزارت بهداشت حتما دیده شود و کمک مؤثری به این افراد شود.

آقای بهنام صالحی نوشته اند که با توجه به حذف سن برای بازنشستگی پیش از موعد معلولان آیا ایشان که یک چشمشان را در دوران کودکی از دست داده اند و فقط با یک چشم زندگی می کنند پس از نوزده سال کار در دادگستری می توانند بازنشست شوند؟ واقعیت این است که در تعریف بازنشستگی پیش از موعد شرایط ایشان به عنوان یک معلولیت کامل لحاظ نمی شود اگر ایشان نابینا بودند بله ایشان با بیست سال سابقه تنها با یک سال دیگر فعالیت می توانستند با استفاده از سنوات ارفاقی تا شش سال بازنشست شوند اما با توجه به اینکه در واقع کم بینا محسوب می شوند و حتی فراتر از کم بینا به این معنا نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند البته می توانند استفاده کنند اما نه با استفاده از سنوات ارفاقی.

با تشکر از همه دوستانی که تماس می گیرند و همچنان پیگیر روزنامه بریل هستند امید این را داریم که بزودی بتوانیم با افزایش ضریب ایمنی در جامعه یک بار دیگر روزنامه بریل را به دست شما عزیزان برسانیم. لطفا کامنت هایی که می گذارید مشخص کنید آیا افراد معلول هستید یا نیستید و به شکل خام فقط فایل روی سایت قرار ندهید زیرا مورد استناد ما نمی تواند قرار گیرد از جمله خانم لیلا که از مشکلاتشان گفته اند دیسک کمرشان و از همسرشان جدا شده اند و مشکلات عدیده مالی دارند اما هیچ اشاره ای به اینکه آیا معلول هستند یا نیستند ندارند و به طبع نمیتوانند مورد مخاطب ما و راهنمایی ما قرار بگیرند. با سپاس ایام به کام مراقب سلامت خود باشید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *